Gå til innhold

På tur mot en lettere kropp


Anbefalte innlegg

23 timer siden, mia52 skrev:

Hei Mia, og takk for at du heier på meg :)

Det er mye å bedre å le litt enn å grave seg ned. I dag nådde jeg faktisk det magiske 8tallet. Jeg måtte se 2 ganger på vekta før jeg trodde det. Jeg kjenner at det gav litt motivasjon, akkurat nå sitter jeg og funderer på om jeg ikke bare skal dra rett på tur når jeg kommer hjem fra jobb. Mannen kommer ikke hjem før seint, været er passe tragisk og en trimtur hadde sikkert vært godt for hode, sjel og vekt :D

Jeg har akkurat tatt en titt i kalenderen og konstaterer at det er 10 uker til jeg tar ferie. Hvis jeg hadde vært skikkelig på hugget ville det vært mulig for meg å dra på ferie med minst 5 kg mindre "bagasje". På den annen side så vet jeg at det krever streng disiplin for å kunne få det til, og det er akkurat som om disiplinen har reist på ferie allerede. Dagens mål får bli å forholde meg til dagen i dag. Kun i dag!!! Og da skal jeg bite meg fast i 8tallet og jobbe for at det ikke glipper igjen.

GOD HELG, klem fra JESS

 

Sitat

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2017 den 20.08, jess skrev:

53 år, 173 cm (høyde ) Veiedag mandager

DELMÅL1:  90 kg 89,9 kg - 20.04.18

DELMÅL 2: 85 kg Nådd: XX.XX.XX          DELMÅL3: 80 kg: Nådd: XX.XX.XX        Hovedmål 75 kg: Nådd XX.XX.XX

02.01: 93 kg 

08.01: 92.3 -0,7

15.01: 92.0   -0,3

22.01: 91.7  -0,3

29.01: 91.5  -0,2  

16.04: 90.3 -1,2

23.04: 89.4- 0,9 

TOT -3,6 kg

52 år og ferdig slanka for 5 år siden. Gikk da ned 28 kg og var superfornøyd. Klarte å holde vekta i ca 2,5 år, deretter skjedde det mange vanskelige ting i livet mitt og jeg mistet fokus og klarte ikke lenger å holde tak i min nye livsstil. Resultat: + 17 kg  

Nå har ting gått seg til og jeg kjenner endelig på lysten til å finne igjen min lettere, sprekere og mer opplagte kropp. Jeg vet den er langt der inne bak spekk og bilringer, jeg må bare lure den frem igjen. Jeg har gjort dette før så jeg vet det kan gå. Jeg har kunnskaper nok så nå gjelder det bare å hente fram vilje og stå-på-humør. Jeg kunne sagt mye om galskapen i at jeg lot det gå så langt før jeg tok grep...Og velger heller å glede meg over at jeg endelig føler at jeg har lyst til å gå i gang igjen. Jeg vet jo inderlig godt at min vekt aldri vil stå stabilt der jeg vil ha den uten at jeg passer på hver dag. Får vel bare ta den jobben, men først må jeg jo bruke 6-12 mnd å bli kvitt denne "vinterpelsen"  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende innsats Jess - tommel opp for deg;)

Ting og tang skjer - men nå er vi i gang med å finne oss selv.

Jeg har hentet fram bilder fra mitt "lettere jeg" for noen år tilbake. Klarer å gjenkalle den gode følelsen som jeg hadde da. Både kropp og sjel var i harmoni. Var over "normalvekt" - men det gjorde ingen ting. Jeg trivdes med meg selv. Jeg vil tilbake dit.

Og jeg vet - som du - at det må jobbes knallhardt etter at målet er nådd. Og jeg er beredt til å ta den jobben.

Nå jobbe vi oss nedover - sammen er vi sterke. Vi er kanskje ikke sterke hver dag - men sterke er vi:lol:

Ståpåklem fra mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mia52 skrev:

Imponerende innsats Jess - tommel opp for deg;)

Ting og tang skjer - men nå er vi i gang med å finne oss selv.

Jeg har hentet fram bilder fra mitt "lettere jeg" for noen år tilbake. Klarer å gjenkalle den gode følelsen som jeg hadde da. Både kropp og sjel var i harmoni. Var over "normalvekt" - men det gjorde ingen ting. Jeg trivdes med meg selv. Jeg vil tilbake dit.

Og jeg vet - som du - at det må jobbes knallhardt etter at målet er nådd. Og jeg er beredt til å ta den jobben.

Nå jobbe vi oss nedover - sammen er vi sterke. Vi er kanskje ikke sterke hver dag - men sterke er vi:lol:

Ståpåklem fra mia

Tusen takk, Mia. I dag har jeg skikkelig godfølelse og skal gjøre mitt beste for å ta vare på den. Likte dine ord om å finne oss selv. Jeg vet at den litt mer normalvektige utgaven av meg selv er her inne et sted, akkurat nå er jeg bare litt omsluttet av flesk og gode greier :-D

Åh...som jeg gleder meg til å kunne kjøpe meg nye klær uten å gremmes! Det skal bli så herlig å bare sette seg ute i sommerklær og føle meg noenlunde vel. Håper jeg virkelig at jeg rekker sommeren-18:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig mandag ?... (veiedag)

Ned 0,8 kg denne uka og totalt 4.4. Jeg merker det på buksene! Utrolig deilig å kjenne at klærne sitter bittelitt løsere, selv om jeg har mange kg igjen. Må bare nyte det jeg kan.

Jeg er ikke helt i gang med trimpoeng. Har gått en litt lengre tur pr uke. Ut over det har min aktivitet stort sett bare bestått av jobbing i hagen. Har planlagt en 2-timers tur i ettermiddag, så får vi se hva jeg får til videre.

Ønsker alle en fin 1.mai, nyt fridagen og at det er blitt vår.

Klem fra Jess

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 2/2020 er godt i gang. Ned 2,3kg første uka er forsåvidt god motivasjon men jeg vet av erfaring at det "alltid" startet sånn😂

Situasjonen er nå slik at MANNEN også har bestemt seg for å gå ned noen kg og det er en stor fordel for meg. Han elsker å steike ting i mye smør og olje, mos og sauser må alltid ha en god+ klatt smør og nå har altså den slanke mannen fått en bitteliten mage. Han er fortsatt normalvektig men vil ned 5kg for å passe inn i klærne. Han har sett litt på kcal-innhold i en del matvarer og har fått seg en realitetsorientering😂 Han har alltid spist det han har villet men er av den litt småspiste typen (i motsetning til meg!)

Håper hans lille snuoperasjon kan gjøre ting enklere for meg også. Han har bla meldt seg inn på treningsstudio og vært på sin aller første treningstime, noensinne. Håper jeg har fått meg en treningskamerat 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen jess😀

Akkurat her inne blir det kanskje feil å sei det er triveligt å treffa på gamle «kjente»🤣 Men der er koseligt med å finna igjen nogen ein har har følgt med på tidligare 😉

Jeg har klart å golde vekta sånn noenlunde fra jeg logga meg ut herfra i fjor ein gong. Resultatet fra julafeiring ble 6 hekto pluss. Aldeles ikkje gale. Men nå er det full skjerping.

Har også en sylslank mann. Han er 185 og jeg er 165 høy - og vi har bortimot samme vekt😆 Så han får ikke være med på noe slanking. Vi spiser samme mat da, han spiser bare mer😊

Lykke til med prosjektet. Vi vet jo hva som skal til - «bare» å gjennomføre😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker er gått og det har vært skikkelig joyo-start. På pluss-siden kan nevnes at jeg og samboer har tatt mange grep i kostholdet. Vi har skjerpet kraftig inn på noe godt til kaffen. Vi velger lettere matvarer og tenker mer på mengde. Han har sett litt på Roede-appen sammen med meg og fått noen veldige aha-opplevelser i forhold til kcal. Vi har meldt oss inn på treningsstudio og har vært der 3g pr uke. Vi er litt overivrige i starten men målet på sikt er 2g/uka.

På minussiden har det vært mange utskeielser. Utfordringer med festligheter har stått i kø, det har vært noe hver helg. Store måltider og alt for mye alkohol. 

Jeg har gått ned 2,8kg hittil i år. Denne ukas resultat var 0,5 - og alle utskeielser tatt i betraktning er dette veldig bra. Jeg vet fra tidligere erfaringer at det er enkelt å ta de første kiloene- spesielt når vekta er så høy som nå. Jeg må helt klart gjøre noen grep i forhold til utskeielser, men klapper meg selv litt på skuldra og tenker at jeg må ta det litt stegvis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2020 den 9.15, mia52 skrev:

God morgen jess😀

Akkurat her inne blir det kanskje feil å sei det er triveligt å treffa på gamle «kjente»🤣 Men der er koseligt med å finna igjen nogen ein har har følgt med på tidligare 😉

Jeg har klart å golde vekta sånn noenlunde fra jeg logga meg ut herfra i fjor ein gong. Resultatet fra julafeiring ble 6 hekto pluss. Aldeles ikkje gale. Men nå er det full skjerping.

Har også en sylslank mann. Han er 185 og jeg er 165 høy - og vi har bortimot samme vekt😆 Så han får ikke være med på noe slanking. Vi spiser samme mat da, han spiser bare mer😊

Lykke til med prosjektet. Vi vet jo hva som skal til - «bare» å gjennomføre😁

 

Godt å se at du holder stand, det gir motivasjon til ei som havna på glattisen. Tar tak nå og henger på så satser jeg på at ting ser bedre ut til sommeren 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene tusler og går og det nærmer seg helg igjen. Heldigvis ei helg av den mer normale sorten.

I går ble det en veldig kcal-snill middag her, - som smakte nydelig. Marinerte seifilet i appelsinsaft, hvitløk, salt og karry...ovnsbakt. Tilbehøret bestod av ovnsbakte, krydrete tomater og brokkoliris ned sitron, hvitløk, løk, chili, sitron og revet parmesan. 

Vi kom oss på ukas første trening i går så denne uka blir det sikkert ikke mer enn 2 ganger, men det er helt greit.

Bare å holde fokus nå fremover. Jeg gleder meg til jeg skal merke på kroppen at den krymper. Husker fra sist at det faktisk var BH'en som var første "plagg" som måtte byttes ut. Jeg har flere å krympe inn i så det går superfint. 

Ønsker alle der ute en fortsatt fin uke. Hold på og hold ut! 🤗

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag kveld og snart ny uke. Det har gått høvelig greit denne uka bortsett fra alt for mye rødvin på lørdag. Fikk besøk og de ble her til langt på natt 😂😱

Lørdag spiste vi outstanding scampisalat,- det er nok det beste jeg vet. Marinerte rå scampi i hvitløk, chili, ingefær, sitron og litt soyasaus noen timer. Salaten bestod av ruccola, isberg, sukkererter, avocado, mango og småtomater. Freste scampene raskt, bare så de akkurat skiftet farge og blandet varme scampi i salaten. Helt nydelig om jeg kan si det selv. Og helt innafor kcal-messig 😀

I dag ble det stekt ørret med salat, godt det også.

I morgen er det veiedag og jeg hååååper det går bra til tross for all vinen🤪

Har trent 3t denne uka og det er jeg veldig fornøyd med. Har trent 0 i lengre tid så her er det stor fremgang. Målet er minst 2t, alt over det er bonus.

Nå er det sofatid resten av kvelden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt viste opp 0,1😩

Borsett fra litt utskeielse på lørdagskvelden har uka vært grei. Har hatt et kcal- underskudd på 800-1000 pr dag og utskeielsen på lørdag står ikke i samsvar med det. Jeg velger derfor å tro at kroppen ikke er "helt justert"

Jeg målte livvidden i dag og den har faktisk gått inn 5cm ila januar. Det er jeg veldig fornøyd med. Tror de 2,7 kg jeg har gått ned har krympet akkurat på midten, lårene er uendret.

Ukas mål:13-1500 kcal, minst 2t trening og drikke mer vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1,1 kg siste uka og det er jeg superfornøyd med. Vi har hatt masse familiebesøk her i helga med mye mat, kaker og vin. Jeg har smakt på alt men forsynt meg veldig forsiktig og det er jeg svært lykkelig for nå. Ned 3,8 kg til nå og jeg har en fornemmelse av at et par bukser er bittelitt mindre stram 🤔

Jeg vet fra før at puppene kanskje er det første jeg merker det på og jeg ser frem til å hente frem en mindre str. Ingen fare for at de forsvinner med det første😄

I morgen forlater de siste gjestene huset og jeg skal på trening. Det ser jeg virkelig frem til.

Ønsker dere alle ei fortreffelig uke med sunne og gode matvalg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte på vekta i dag også for å sjekke om det var "flaks" at jeg hadde gått ned 1,1 kg siste uka. Den viste faktisk et par hundre gr mindre i dag så da tør jeg tro på det. Fantastisk fornøyd med at det nærmer seg 5kg(4!). Jeg vet at det er laaaangt igjen og at det vil bli en utholdenhetsprøve. Bruker derfor litt tid på å hente fram det som virket forrige gang. Jeg vet at jeg fokuserte MYE på varige omstillinger. F eks å lære meg å like rundstykker/brød uten smør, 0%yoghurter, ikke drikke kcal utenom litt vin av og til. Jeg bestemte meg tom for å slutte å like sjokoladekake og det er kanskje det eneste jeg har klart å holde på. Jeg kom også på hva jeg brukte som "nødproviant" på reiser og jobb når det er vanskelig å finne lure valg. Jeg pleide å spise en hel pk kokt skinke rett fra pakken. Koster mindre enn en sjokolade og metter godt. Jeg gjentok dette for noen dager siden og konkluderte med at det fortsatt var et godt råd fra meg til megselv😁

Straks ferdig på jobb og tar ei økt på treningssenteret før jeg drar hjem

Ønsker alle en fin tirsdag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag og snart halvgått uke. Matmessig går det veldig greit. Har ingen voldsomme lyster så det går helt fint å klare seg med vanlig mat. Litt havregrøt til frokost, et par rugsprø med magerost med kylling- toppet med ruccola og tomat i skiver og en appelsin til mellommåltid. Til middag ble det hjemmelaget fiskegrateng, et par mandelpoteter og salat. Ligger fortsatt godt under 1000kcal så jeg har plass til litt kveldsmat også. Jeg vet at lystene vil dukke opp etterhvert så her gjelder det å bare kjøre på mens alt fungerer. Min største utfordring har alltid vært sult&sug på kveldene. Jeg har prøvd det meste for å få kontroll på dette, men etter flere års kamp har jeg endret strategi. Kroppen får nå servert litt kveldsmat hver dag og livet føles bedre😂

Min utfordring nr. 2 er at jeg innimellom kan få sykt behov for å spise meg kjempemett. Jeg har ikke hatt dette tulltaket enda i denne runden men er forberedt på at det vil skje. Da er det viktig å ha noe sunt på lager slik at jeg ikke fyller buk og høyt opp i halsen med fyrstekake og potetgull😱 I tillegg tenker jeg at hvis og når det skjer...ja så får det bare skje. Det viktigste er å bare gå videre og sette strek,- ikke plage meg selv med dette. Jeg har klart å slanke meg før + holde vekta i flere år selv om dette ikke ble 100% borte. Det skal jeg få til på nytt. Min innstilling er at det må være en fordel at jeg har øvd litt på forhånd😂

Jeg har trent 45 minutter i går og i dag og er fornøyd med ukas innsats så langt. I morgen skal jeg ha treningsfri🛀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og snart helg. Venter middagsbesøk i kveld så blir det sikkert litt utenfor kcal- budsjettet. Har inntatt 470 kcal til nå og jeg og mannen skal en time på treningsstudioet før vi starter middagsforberedelser- da har jeg litt ekstra å gå på. Menyen blir ei gryte av torsk og scampi i "red curry-saus". Jeg blander lett kokosmelk med "vanlig" for å få med fett%, fyller også på med mye grønnsaker i gryta. Tror det blir godt uansett. Rødvin smaker godt til dette, så her må jeg bare prøve å telle litt på antall glass jeg inntar.

Det blir enkel dessert, fruktsalat med is og akkurat dette går greit. Jeg er mer sånn at jeg fort spiser for mye middag.

Vi skal ha med gjengen ut på fisketur i morgen, så jeg antar det ikke blir altfor seint i kveld. Vil tro de tenker litt på bølgene der ute på havet og ikke har lyst til å møte i bakrus😂

God helg, folkens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 0,7 og totalt 4,5kg 6 uker inn i det nye året. Det må jeg si meg veldig fornøyd med. Har hatt besøk i helga med litt for god mat og drikke og ingen trening. Spiste og drakk litt over kcal-budsjettet lø-sø men klarte å styre unna søte og salte fristelser. Holdt svært stram line man-fredag og det har tydeligvis bidratt godt. Hvis jeg klarer å holde koken vil jeg være ca 10 kg lettere i påsken enn jeg var i jula 🙂 Når man er så overvektig som jeg er må det såpass til før det begynner å vises noe særlig😵

Jeg liker å se fremover og drømme om en slankere kropp. Jeg kan allerede føle meg litt lettere/mer opplagt og det gir motivasjon til å fortsette. Jeg er egentlig slank og sprek, det vises bare ikke så godt akkurat nå for tiden 😂😂

Jeg er i gang med trening men ikke så mye som jeg ønsker. Jeg syns fortsatt det er litt kjedelig med treningsstudio (uten gruppetimer), så øktene blir litt korterer enn jeg skulle ønske. Spesielt hvis jeg er der alene. Denne uka skal jeg gå minst 2 turer i tillegg! SKAL😎

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jess

Gratulera med flott nedgang - spent på resultatet hos meg i morgen😁

Det gir motivasjon å se framover, drømme om en lettere kropp. Gjelder  ikke minst helsemessig, men jammen er det oppløftende å kunne handle klær en liker istefor klær som man tar for det var de som passet😜

Har liggende noen kjoler fra siste nedgang. De passer ikke helt enda, men bare vent😉

Gitt opp treningsstudio jeg - iallefall for øyeblikket. Vet jeg må drive med mer styrke, og jobber med motivasjonen. Har et program på 20 minutter, fått av min kiropraktor, som jeg prøver å kjøre gjennom tre ganger pr uke. Går best om jeg tar det på morgen - lett å utsette dersom jeg ska ta det på kvelden.

Men bare vent - skal nok få til det og - etter hvert😁

Klem gra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger inn ukas første tur. Rask gange i snø og isete løyper i 1t og 15 min. Veldig fornøyd, ble både svett og passe sliten. Formen er ikke det den engang var😀

Mannen er på jobbreise og i dag fant jeg ut at jeg skulle lage middag av det jeg måtte finne i kjøleskapet. Det ble full improvisasjon😂😂😂

Jeg hentet den elektriske kjøttkverna og kvernet sjampinjong, gulrøtter, hvitløk, paprika, chili, brokkoli og litt selleri. Jeg blandet inn litt tacokrydder, paprikapulver og en dasj karry før jeg stekte "kjøttdeigen" i steikepanna. Jeg puttet oppi litt kikerter og spiste blandingen med ruccola+taco-saus og 5%rømme. Det ble faktisk ganske godt. Og veldig få kcal!

Og kjøleskapet er klart for påfyll av ferske varer😂😂

 

20200211_175523.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jess skrev:

Logger inn ukas første tur. Rask gange i snø og isete løyper i 1t og 15 min. Veldig fornøyd, ble både svett og passe sliten. Formen er ikke det den engang var😀

Mannen er på jobbreise og i dag fant jeg ut at jeg skulle lage middag av det jeg måtte finne i kjøleskapet. Det ble full improvisasjon😂😂😂

Jeg hentet den elektriske kjøttkverna og kvernet sjampinjong, gulrøtter, hvitløk, paprika, chili, brokkoli og litt selleri. Jeg blandet inn litt tacokrydder, paprikapulver og en dasj karry før jeg stekte "kjøttdeigen" i steikepanna. Jeg puttet oppi litt kikerter og spiste blandingen med ruccola+taco-saus og 5%rømme. Det ble faktisk ganske godt. Og veldig få kcal!

Og kjøleskapet er klart for påfyll av ferske varer😂😂

 

20200211_175523.jpg

Alltid bra å kunne tømme kjøleskap for rester, og det så jo riktig så godt ut også👍 Feiringen i dag gikk helt etter planen - spiste 1 kakestykke, og føler meg superflink😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag og halvgått uke. Det går fortsatt greit i forhold til mat. Merkelig at det er så lett når hodet er på...og så utroooolig vanskelig når motivasjonen svikter. Jeg strever med å drikke nok vann, det byr meg litt i mot når jeg ikke føler tørste. Jeg spiser mye "våt mat" som f.eks tynn havregrøt, yoghurt, appelsin/frukt, tomater og annet grønt. Jeg drikker også en del kaffe så mulig jeg dår i meg nok. Antall do-turer pr. dag virker normale. 

Jeg følger Roede-metoden sånn noenlunde, men er ikke flink til å spise frokost. Jeg vil vel kanskje si at jeg har noe i nærheten av "8:16-diett" uten at dette er tilsiktet. Jeg spiser som regel frokost/lunch ca 11, mellommåltid ca 14, middag ca 17 og kvelds ca 20.

Jeg har alltid sverget til frokost fordi jeg tror det er bra, men kjenner på meg selv at jeg blir mindre sulten når jeg har flere kcal tilgjengelig i dette tidsrommet. Inntil videre gjør jeg det sånn, så får jeg heller endre etterhvert. 

Nå skal jeg gjøre klar treningsbagen sånn at jeg ikke har det som unnskyldning etter litt sofatid.

Ønsker alle der ute en fin kveld😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, jess skrev:

Torsdag og halvgått uke. Det går fortsatt greit i forhold til mat. Merkelig at det er så lett når hodet er på...og så utroooolig vanskelig når motivasjonen svikter. Jeg strever med å drikke nok vann, det byr meg litt i mot når jeg ikke føler tørste. Jeg spiser mye "våt mat" som f.eks tynn havregrøt, yoghurt, appelsin/frukt, tomater og annet grønt. Jeg drikker også en del kaffe så mulig jeg dår i meg nok. Antall do-turer pr. dag virker normale. 

Jeg følger Roede-metoden sånn noenlunde, men er ikke flink til å spise frokost. Jeg vil vel kanskje si at jeg har noe i nærheten av "8:16-diett" uten at dette er tilsiktet. Jeg spiser som regel frokost/lunch ca 11, mellommåltid ca 14, middag ca 17 og kvelds ca 20.

Jeg har alltid sverget til frokost fordi jeg tror det er bra, men kjenner på meg selv at jeg blir mindre sulten når jeg har flere kcal tilgjengelig i dette tidsrommet. Inntil videre gjør jeg det sånn, så får jeg heller endre etterhvert. 

Nå skal jeg gjøre klar treningsbagen sånn at jeg ikke har det som unnskyldning etter litt sofatid.

Ønsker alle der ute en fin kveld😊

Sliter også med å få i meg anbefalt mengde vann. Er ikke tørst - og da glemmer jeg det ut. Men drikker også kaffe - og te. Så jeg har bestemt - helt på egenhånd - at jeg får i meg nok drikke😜

Følger også Roede sånn noenlunde. Jeg elsker frokost - så det får jeg alltid i meg. Varierer litt med når vi spiser middag - så resten blir satt opp i forhold til det. Har stor tro på at man må finne sin måltidsrytme jeg - uten at man gjemmer alt til kvelden da🤣 

Så vi tutler på som best vi kan jess👍
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...