Gå til innhold

Lillemor fortsetter jobben


Lillemor
 Share

Anbefalte innlegg

Hei hei og litt om meg :)  Jeg er nå 50 år og er hele 164 cm på strømpelesten. Er altså ikke så høy og trenger derfor heller ikke så mye mat. Jeg elsker å trene, men trening alene er ikke nok for å holde vekta. Det jeg putter i meg er vel så viktig. Jeg har vært inne på tråden for oss som skal ned under 10 kg siden januar 2021. Jeg veide 68,4 kg på det meste og det er altfor mye på lille meg. Snart 10 kg av det er borte. Den langsiktige drømmen er nok å se 58 kg blank, men så lenge jeg ikke ser 60-tallet så er jeg fornøyd. Jeg vil altså stabilisere på 58-59 kg. Prøver å nå 58 på sikt selv om jeg stabiliserer. 

Jeg har innsett at jeg må fortsette å føre opp inntak en lang stund til videre fremover. Det er bare å fortsette jobben slik at jeg kan holde en stabil vekt. Jeg vil virkelig ikke tilbake til å se ut som ei budeie :lol:  Jeg øker nå gradvis kalori-inntaket. Lå lenge på 1300 og økte gradvis opp til 1400 og 1500. Fra i dag skal jeg ligge på 1600 kalorier. Det skal jeg gjøre en liten stund fremover nå. Må se hvordan kroppen responderer på det. Jeg vet at jeg ikke forbrenner særlig mer enn 1750 de dagene som det blir stillesittende kontordager og uten trening, så jeg er ganske spent på hva som skjer med vekta nå som jeg skal ligge så "høyt" som 1600 inn. Det hender jo at det sklir litt ut i helgene også, så det må jeg jo ta i betraktning. Livet er jo sjeldent helt A-4 for noen. De dagene som jeg trener mye løping/kondisjon så er nok forbrenningen noe høyere enn 1750, men det er jammen fort gjort å gå på en smell. Jeg skal være svært forsiktig med å tro at jeg kan jafse i meg og tro at treningen fikser biffen, for det gjør den nemlig ikke B) 

Veiedagen min har jeg nå tenkt skulle være på fredager. I dag er det bare mandag, så standarden for vekt setter jeg altså kommende fredag. Så får jeg se hva jeg veier da. Bare å henge seg på her dersom det er flere som tenker stabilisering fremfor nedgang. Bare hyggelig det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • Lillemor

    106

Fredag igjen og oppdatering på vekt. Vekta viser 59,5 kg. Det er i grunnen helt ok siden jeg har hatt et inntak tidligere i uka som jeg ikke er særlig stolt av. Er jo bare ris til egen bak det, men har sagt til meg selv at alt under 60 er fint. Har aldri vært plaget av PMS tidligere, men nå som jeg har blitt eldre så merker jeg godt at mye ikke er som før. Tror jeg fint skal klare å holde meg på 59-tallet, for nå er hormonene på plass igjen :) 

Jeg har altså ikke fått testet så godt ut dette med å ligge jevnt på 1600 kcal pr dag siden jeg har proppet i meg flere dager på rad i begynnelsen av uka, men har hentet meg inn igjen. Har foreløpig denne uka også bare blitt to dager med trening. Det har altså ikke vært en helt optimal uke for meg. Man skal vel egentlig ikke skylde på tidspress, men når jeg ikke har vært hjemme før sent pga jobb og skal hive i meg noe mat før jeg må fyke på ulike møter og verv etterpå, så blir det rett og slett ikke mer tid igjen. Jeg må nesten rekke å sove mellom slagene også :lol: Det blir i hvert fall en litt mer normal uke nå over helgen heldigvis. 

Nå i helgen skal jeg ta meg en deilig og lang løpetur ute i skogen. Trenger å løsne opp litt nå. Kjenner at jeg har hatt litt høye skuldre og søvnen har derfor heller ikke blitt optimal. Alt dette virker jo inn på vekta og cravings også. Jeg skal rett og slett benytte helgen til å hente meg litt inn igjen ved å trene, spise mat som er bra for meg og å få sove godt. Det tror jeg blir en bra helg! :)

God fredag og helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen ble veldig fin og jeg fikk løpt som planlagt. Det ble ikke skogen som jeg hadde tenkt, men ute på gress og grusvei. Litt enklere når man bare kan spenne på seg skoene og løpe i vei uten å måtte ta bilen først. "Latskap" sikkert, men jeg hadde noe jeg måtte rekke og da ble det slik for å spare litt tid B) 

I går var vi ute og spiste på restaurant. Det syns jeg faktisk er litt vanskelig, for jeg aner jo ikke hvordan maten er tilberedt og hva den inneholder. Jeg fører jo fremdeles opp kaloriene selv om jeg er på vedlikehold, for det tar tid å stabilisere. Jeg måtte gå for litt kalorifattig og safe for å være sikker på at jeg ikke gikk på en smell.  Dette er jo tross alt en livsstil som jeg skal leve med, og da må jeg rett og slett fortsette med å tenke på hva som puttes i gapet. Mengden som jeg spiste i går var nok ganske innenfor, for jeg valgte helt bort sauser/dressinger og det mest kaloririke på tallerkenen. Takket nei til dessert også. Det fristet ikke så veldig med dessert faktisk. Jeg aner ikke om middagen landet på 400 eller 700 selv med et godt trent øye, så om totalen i går da ble det den skulle etter planen er helt umulig å si. Det er ikke det at én slik dag har så mye å si, men jeg liker å ha kontroll nå som jeg skal forsøke å holde vekta noen lunde i ro. Så er det så altfor lett å tenke at nå som jeg er i mål kan jeg "unne meg" diverse. Jeg kan fort tenke at jeg ikke går opp igjen såååå fort, men jeg har smertelig erfart at vekt spretter opp i rekordfart lenge før man vet ordet av det :wacko: 

Tallet på fredag vil vise veien videre. Leker litt med tanken om å øke enda bittelitt i inntak, men det avhenger av flere ting som stabil vekt og ikke minst hvor mye jeg får trent/vært i aktivitet. Ble svært lite bevegelse på mandag med lang kontordag og kun et par småturer med hunden, og da ser jeg på klokka at forbrenningen ikke var på mer enn 1800 forbrent. Da har jeg jammen ikke mye å gå på gitt :unsure: Det hjelper ikke å sitte på rumpa hele dagen i hvert fall. Det er helt sikkert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, i dag er det fredag og vekta stopper på 58,5 kg :) Jeg har nok hatt et litt lavere inntak enn planlagt, men så veldig mye lavere har det faktisk ikke blitt. Mandagens inntak var skyhøyt og dro nok snittet veldig opp. Vet ikke helt hva som skjedde, men jeg jafset vel i meg nærmest alt jeg kom over :blink: Tror det var noe med at jeg tok en bitteliten porsjon med is som var igjen fra desserten fra søndagsmiddagen. Så når jeg da hadde "skeiet ut litt" så var det som om jeg virkelig fikk smaken på sukker og kroppen ivret etter mer - myyyye mer. Jeg spiste nemlig ikke av den isen på søndag, men mandag var jo selvfølgelig en fin dag å spise isen :wacko:  Så totalt for hele uka så har snittet blitt ganske nøyaktig 1500 kcal. Det er jo faktisk bare 100 under det som var planen, men allikevel så er en kg borte fra forrige fredag. 

Tenker nå at jeg skal gjøre et forsøk på å øke opp til 1700 fra og med i dag. Det er litt skummelt merker jeg, for jeg har ikke helt knekt koden på hvordan jeg skal  øke mengden mat. Jeg har ligget så lenge på lavkalori nå at jeg ikke lenger vet hvordan det er å skulle spise tilnærmet "normalt", om jeg kan skrive det slik. Det høres jo nesten ut som om jeg har en spiseforstyrrelse av en annen verden, men det ligger ikke der altså. Det er bare at det jeg til nå har spist nærmest har gått på autopilot. Det har blitt de vanlige tilmålte kvotene med frukt, melk, nøtter og grønnsaker pr dag. Altså helt etter GR-metoden. Jeg har ikke lenger betalende medlemsskap her, så den funksjonen med å få en score på hvor mye man skal ha av hvert slag er noe jeg savner. Uansett, jeg må jo ikke gjøre alt slavisk heller :P Må bare lære meg at jeg nå må få inn økningen på autopilot også. Å stabilisere vekten er jammen vel så vanskelig som å gå ned merker jeg :wub: 

I dag blir det en god tur med hunden. Jeg var på to harde treningsøkter i går kveld, så i dag skal kroppen få lov til å restituere seg. Tar heller en rolig løpetur ute i duggfriskt gress eller sti i morgen tidlig om kroppen kjennes klar igjen. Jeg skal lage meg en fin helg med gode valg. Ha en super fredag til alle dere der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag :) Det ble en fin løpetur som planlagt på lørdag morgen. Ble 7 km i variert tempo. Litt småkjølig i lufta er det nå riktignok, men så utrolig deilig! Helt nydelig å få inn frisk og klar luft inn i lungene. Så er det også så godt å kjenne at kroppen fungerer igjen. Vil definitivt ikke tilbake til den pålagte sofatjenesten som jeg måtte etter kneskaden i vinter. 

Jeg syns ikke dette med å skulle holde vekta stabil er så lett. Hva er stabilt liksom? Har lest meg opp og ser at f.eks Vektklubben mener at en stabil vekt har et vindu på 2-3 kg. Jeg hadde planer om et mål på 58 kg. Målet er nådd, for nå veier jeg 57,7 kg :D  Jeg trenger ikke gå ned noe særlig mer. Hadde tidligere et mål om 57 kg, men det er slettes ikke noe must. Stabilisering er det som er viktigst for meg nå. 

Nå skal jeg jobbe for å ligge på 1700 kcal denne uken. Startet litt før helgen, men havnet nok litt under igjen. Det er  ikke så lett å finne balansen slik at jeg spiser både mer og like sunt som jeg har gjort. For det å klare å øke inntaket er null problem dersom jeg putter i meg fra enten isdisken eller fra godteskapet, men det er jo dette jeg nå har endret på. Jeg har faktisk klart å legge om livsstilen. Jeg har kuttet helt ut alkohol og spiser minimale mengder med snop. Det hender selvfølgelig at jeg har en og annen dag pr mnd som jeg jafser i meg som alle andre, men det totale inntaket har jeg endret. Så nå gjelder det jo å fortsette med det. 

Skal sette meg ned å regne litt på hvor jeg kan øke og hva jeg skal øke med. Blir litt skjematisk for meg dette, men det er jo bare til jeg knekker koden med å spise som vanlige folk uten å gå verken opp eller ned i vekt :P Jeg er sååååå ferdig med denne jo-jo-slankingen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg noe voldsomt her altså :P  Leser til øyet blir stort og vått om hvordan man skal holde vekta. Ser at det er flere gjengangere i tekstene som jeg leser, så mye er jo ganske greit å forholde seg til. Vet ikke om alt dette er opplest og vedtatt, men så lenge det høres logisk ut og selvforklarende så fungerer det for meg. Det som jeg leste, som jeg fikk en liten aha-opplevelse til, var at man ikke bør spise så mye av kaloribudsjettet på kvelden. Jeg har visst fra tidligere at det ikke er lurt å spise seg veldig mett før leggetid fordi det kan skape ubehag i magen og urolig søvn, men det er visst ikke hele poenget. Man vet jo at man fint kan proppe i seg haugevis av kalorier uten at man blir så fryktelig mett! Det er jo bare å velge et lass av tomme kalorier det. Så det er altså ikke bare at man ikke skal spise seg så mett på kvelden, men også at man faktisk ikke bør ha så mye kalorier på kvelden generelt. 

Det er slik at fordøyelsen og fettforbrenningen settes ned om natta, altså på samme måte som at pusten og pulsen blir roligere når man sover. I tillegg til det så er man jo ofte mindre aktiv sent på kvelden enn man er på dagtid. I hvert fall så stemmer det for meg. Det er jo selvfølgeligheter fordi jeg visste det, men jeg har aldri tenkt på at kveldsmåltidet bør være svært lett fordi fettforbrenningen settes ned. Jeg har som regel spist kveldsmaten et par timer før sengetid, men jeg har ikke tenkt på at jeg bør spise de fleste kaloriene tidlig på dagen. Det har nesten vært motsatt for meg. Starter gjerne med en superlett frokost og lunch, for deretter en litt mer innholdsrik middag. Så har jeg en tendens til å "spare på" kaloriene på dagtid i tilfelle jeg skulle bli skikkelig sulten på ettermiddag og kveld. Da har jeg liksom litt å gå på slik at jeg ikke har brukt opp alt på forhånd. Det som oftest skjer da er at jeg har igjen så mye av kaloribudsjettet at jeg må spise mer enn jeg egentlig orker for å få brukt opp alt. Dette skjedde senest i går kveld, noe som endte med at jeg fikk vondt i magen... :wacko: Dette har ikke vært noe problem så lenge jeg lå på bare 1300 kcal riktignok, for da var det svært lite å gå på i utgangspunktet. 

Ja ja, det er mye som må gå seg til på denne veien har jeg skjønt. Det hjelper meg i hvert fall å skrive alt ned her, for da blir jeg mye mer bevisst. Hadde vært så utrolig mye enklere dersom jeg ikke hadde satt meg i denne situasjonen selvfølgelig. Hva om jeg bare hadde kunnet la være å legge på meg de 11 kiloene i utgangspunktet? Da hadde jeg sluppet dette peset her :lol: Det er vel bortimot ca fire år siden jeg veide det jeg gjør nå, men husker at det ikke varte så veldig lenge før jeg spratt opp tre kg igjen på kort tid. Det er også en erfaring å ta med seg videre. Hva skal jeg gjøre annerledes denne gangen? Nemlig det jeg gjør nå. Ta det seriøst og øke gradvis opp til normalen slik jeg har gjort. Følge med på vekta slik at jeg ikke tillater at den beveger seg mer enn ca to kg opp før jeg tar grep og senker kalorinivået en stund igjen. Høres sikkert lett ut, men det er det altså ikke. Det er ikke mye som kommer rekende på ei fjøl uten å jobbe for det. Jo forresten, kiloene :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene flyr og atter en fredag :) Hopper på vekta i morgen tidlig og ser hvordan det står til. Har vel ikke helt klart å komme meg opp på 1700 kcal hver eneste dag denne uka, men snittet ligger på 1600 og det må jeg si meg fornøyd med. Har begynt å få dette med å spise litt mer på dagtid under huden nå og er ikke lenger bekymret for at jeg skal bli sulten på kvelden - for det blir jeg nemlig ikke :P  Jeg klarer meg fint med en liten porsjon med havregrøt som jeg lager på 40 gram havregryn og 1 dl melk + vann. Jeg tilsetter også noen blåbær. Det er snakk om bare rundt 200 kcal, og det er jo ikke så mye av et helt budsjett på 1700. Da har jeg altså rukket å spise meg god og mett opp til flere ganger tidligere på dagen. Den maten holder faktisk lenge den. Jeg har altså ikke hatt noen grunn til å engste meg for om jeg skulle bli sulten på kvelden. Det som jeg derimot kan gruble på er hva jeg skal gjøre om jeg blir skikkelig fysen og allerede har brukt opp kaloriene mine den dagen :unsure: La det stå til den ene dagen kanskje? Tipper det. 

Jeg er litt usikker på hvor mye kroppen min faktisk forbrenner for tiden. Jeg har stilt inn vekten min på polarklokka helt ned til det jeg veide på mandag, altså 57,7 kg, for at jeg skal være sikker på at den ikke viser mer forbrente kalorier enn jeg faktisk har. Allikevel viser den at jeg denne uka har hatt et snitt på 2400 kcal pr døgn. Tror den måler ganske riktig når det gjelder treningen, for f.eks når jeg både løper i 45 min + trener hard styrke etterpå i nye 45 min med tidvis ganske høye pulsintervaller (type burpees, tunge kettle bells, hoppende utfall osv) så viser klokka at jeg har brukt litt i overkant av 600 kcal. Det stemmer nok ut fra hva jeg kan se av ulike tabeller og nettsider. 600 kcal på 1,5 timer er jo ikke all verden det. En annen sak er om den klokka klarer å beregne resten av døgnet så korrekt. Tror nemlig ikke det. Lurer faktisk litt på om kroppen må venne seg til at den nå må "tørre" å forbrenne mer, at det ikke lenger er nødvendig å spare på så mye lenger. Vet ikke om det er slik altså, eller om det faktisk bare er en myte. Dette skal jeg lese mer om kjenner jeg :) Forbrenning eller ikke, jeg går i hvert fall ikke opp i vekt og da er jeg superfornøyd :wub:

Ha en finfin fredag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredag der ute :) Her som jeg bor så bøtter det virkelig ned. Til og med hunden syns det blir litt i våteste laget :P Så da blir det ikke noe særlig med tur i dag. Hunden løper ut i hagen og gjør det hun må før hun løper inn igjen. Min egen mosjon får jeg ta ut et annet sted. Var på en god løpeøkt i går kveld, så det går fint med litt ro også. 

Vedlikehold ja. Det er nok en grunn til at man må passe på, for jeg er i hvert fall på vei opp igjen om jeg ikke bremser nå. Har rett og slett hatt en svært tung periode. Det gir dessverre utslag på vekta. Det er flere grunner til at de to siste ukene har vært tunge, eller egentlig mest den siste. Den kroppslige forklaringen er at jeg frem til nå har benyttet hormonspiral. Gynekologen har sagt at den bare kan sitte til tross for at man normalt sett bytter rundt hvert 5.-7. år. Dette fordi den fremdeles kan avgi hormoner og kan derfor også hjelpe på eventuell overgangsalder. Jeg har passert 50 og risikoen for graviditet er nærmest lik null, men har altså valgt å la den sitte fordi den har gitt meg en rekke andre fordeler. Nå derimot, så merker jeg at virkningen av fordelene begynner å avta. Jeg har blitt fryktelig plaget av pms og får da tilhørende plager på alle måter. PES :( Så oppå det så har jeg hatt litt utfordringer på andre fronter. Summen av det har ikke vært helt heldig for meg og det har altså resultert i et svært dårlig kosthold. Overskuddet på kaloribudsjettet har vært enormt. Mannen har bare kikket forundret på meg, for han er slettes ikke vant med at konemor propper i seg slik... :blink:  

Vel, jeg er nå i ferd med å riste av meg utfordringene som har vært og er klar for å få vekk igjen det som eventuelt kan ha satt seg på og i kroppen. Jeg må rett og slett tilbake til kaloriunderskudd en uke eller to for å hente meg inn igjen. Det må skje brennkvikt slik at jeg ikke øker ytterligere. Har ikke helt bestemt meg for antall kalorier, men at det skal være under 1700 er helt sikkert. Aller helst så burde jeg vel ligge på 1300 igjen en ukes tid, men det vet jeg ikke om jeg orker. Får se.

I helgen skal jeg gjøre som jeg pleier. Rett og slett lage meg en god helg. Det innebærer trening, god søvn, turer med hunden, kveldskos i sofaen på kveldene med strikketøyet og ellers ta igjen litt i huset av ting og tang som må gjøres. Ikke alltid hverdagen strekker til når man er i full jobb og har unger som skal hit og dit :) Det var litt roligere da vi hadde hjemmekontor, men nå som vi er tilbake igjen så merker jeg den berømte tidsklemma. 

Ønsker alle der ute en riktig god helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp på en mandag :) Helgen ble veldig fin tross for bøttevis av vann fra oven. Har fått løpt både lørdag og søndag + en totimers tur med hunden i skogen. Vått ble det etter skogturen, men jeg hadde massevis av tørre koseklær i skapet jeg :lol: 

Det ble ikke noe føring av kalorier i helgen, men jeg har fått beveget meg såpass at vekten ikke har gått mer oppover heldigvis. Veide 58,9 kg i dag og det må jeg si er greit nok. Den siste kiloen skal jeg nok alltids klare å få av meg igjen over tid. Jeg må bare passe på at jeg ikke bikker den gale veien igjen. Jeg skulle egentlig føre regnskap, men av en eller annen grunn så ble de tallene bare ført opp på en lapp og ikke inn i Lifesum appen. Får være litt flinkere med å få det inn når jeg allikevel har klart å veie det meste allikevel. Er jo ikke noe vits i å veie og føre opp på lapper om jeg ikke putter det inn i appen, for da har jeg jo ikke helt oversikt over hva jeg har drevet med :rolleyes: 

Jeg går for 1700 med streng føring fra i dag igjen. Tror det skal holde med 1700 på sikt for å enten gå ned noen hundre gram eller i det minste stabilisere omkring der jeg er nå. Trener såpass mye at det antakelig skal gå helt fint. Har jo hatt samme aktivitetsnivå nå i ganske mange uker (og snart måneder), så det skal mye til at jeg ikke forbrenner 1700 kcal i løpet av et døgn altså. Tror dessuten at kroppen har blitt kvitt det der "sparebluss-moduset" for denne gang også - dersom noe slikt finnes da... Har hatt overveldende kalorioverskudd i forrige uke, så nå tror nok sikkert kroppen at det er full fest igjen slik at den ikke trenger å spare på fettet :P Ha ha, sannelig om jeg vet. Det jeg vet et at jeg nå har tatt tilbake kontollen over matinntaket. 

Ha en fin uke der ute enten dere er på jobb eller har høstferie! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene flyr av sted og det har visst de gode vanene mine gjort også. Høstferien var ikke noe god uke for meg kostholdsmessig. Det har blitt haugevis (!) av sjokolade, snacks og mat. Var på restaurant to dager og bare langet i meg det jeg kom over :blink: Tenkte vel egentlig ikke i hele tatt, men om det skulle være noe å tenke over i ettertid så lå det nok noe i bakhodet om at det lille jeg legger på meg på en uke er lett å ta av igjen. Huff, jeg må ikke begynne å tenke slik, for nå har vekta økt til 60,2 kg :( Det er faktisk helt i øvre grenseland av hva jeg kan akseptere. Bukselinningen er i ferd med å bli noe stram, så her må jeg jobbe for å komme meg ned igjen. Tror faktisk jeg må ta noen dager nå med litt ekstra lavkalori. Bare tanken på at jeg kanskje bør legge meg på 1300 igjen får meg til å grøsse. Jeg vil jo egentlig ikke ligge så lavt nå, men jeg må definitivt legge meg under 1700-1800 for at vekten skal krabbe nedover igjen i hvert fall. Registrere, registrere, registrere. Ja, det er det jeg må gjøre. 

Nok syting om vektøkning, tjafsemat og for trange klær. I dag er det mandag og det er en like så fin dag å hente seg inn igjen på som en hvilken som helst annen dag. Spist er spist, og gjort er gjort. Skal på løpetrening med gjengen igjen i dag. Gleder meg masse til det. Fettet skal nok få kjørt seg :P Juhuu! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å skli ut, men det er lett å hente seg inn igjen også om man gjør det så fort som bare fy når man vet og ser at det har glippet. Vekta er på vei ned igjen og viste 58,8 kg i dag. Mulig mandagens vekt var kunstig høy etter litt vel høyt matinntak og mye karber, men at det var økning er ingen tvil. Jeg har virkelig strammet inn denne uka og havnet på +/- 1500 kcal både på mandag og i går. I tillegg så har jeg trent både kardio og styrke. I dag skal jeg på dansing. Så alt i alt så er jeg tilbake til de gode vanene mine. Ikke alltid like lett å holde fokus, men det er registrering som funker best for meg. Må rett og slett bare ikke glippe på det, for det er da jeg mister fokuset. 

Jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle ha en fast veiedag i uka, og det skulle være på fredager. Jeg klarer ikke det. Jeg klarer ikke veie meg bare en dag i uka. Det klarer jeg bare når jeg gir helt blaffen i hva jeg spiser og hva jeg veier. Da veier jeg meg kanskje ikke i det hele tatt :lol: Der er jeg definitivt ikke nå. Mulig at jeg klarer å få litt mer avslappet forhold til det når jeg har stabilisert over tid, men det er antakelig en god stund til. Vekta har jo vært delvis stabil den siste måneden innenfor det vinduet som jeg har satt, men det er jammen fort gjort å sprette opp om man ikke passer på. Har sikkert masse å jobbe med, men akkurat nå skal fokuset være å holde meg på 58-tallet. Har ikke så lyst til å se 59 faktisk. Trives veldig mye bedre under det. 

Tenker at jeg skal ligge et sted mellom 1500 og 1700 kalorier resten av uka også. Kan se ut til at det blir riktig nå. Det blir definitivt ikke noe 1300 på meg nå, og heldigvis for det. Det håper jeg at jeg er ferdig med - for godt :wub: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og straks helg for min del. Fredagsvekt på 58,5 kg og det er jeg veldig glad for. Det har vært en svært mager uke og det var helt nødvendig. Har ikke helt regnet på snittet på inntaket, men har ligget mellom 1350 og 1550 kcal. Det har blitt greit med trening også og da har det helt klart blitt underskudd. Vekta viser jo også det. 

Planen i helgen har jeg ikke helt lagt ennå, men jeg tror det er lurt at jeg legger meg på rundt 1700 igjen nå. Trenger ikke ligge på voldsomt underskudd i hvert fall. Jeg har fått av meg det som hadde kommet på, men jeg må vokte meg vel for ikke å glemme hvorfor jeg er her inne. Jobbe, jobbe, jobbe. Det er fremdeles ganske tidkrevende for meg dette med å vedlikeholde vekten. Ikke bare tidkrevende, men også energikrevende faktisk ;) Har tenkt på mange ganger om når jeg kan slippe dette med å måtte føre regnskap for hva som går i gapet. Leser artikler som sier at det kan ta opptil to år før kroppen skjønner at vekten ikke skal opp opp opp. TO ÅR :blink: Vel, jeg må nok sikkert ikke føre opp rubbel og bit i hele to år, men en god stund fremover må jeg nok regne med ja. Litt småjusteringer må nok til underveis også. Akkurat nå tar jeg en uke om gangen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En ting har jeg i hvert fall skjønt, og det er at jeg ikke kan glippe totalt på dette med å føre opp. Vekt er nå 60,7 kg og jeg må virkelig passe på igjen. To kg opp på 11 dager er en skummel utvikling. Vet jo hva årsaken er, så det er ikke det. Saken er jo rett og slett at jeg til tider nærmest har levd på toast, sjokolade og kjeks :wacko: Jøye meg, det er bare rett og slett noen ganger at hodet bare går helt i krøll altså! 

Forrige uke ble svært så sørgelig på treningsfronten og da ble også kostholdet tilsvarende. For meg så er det en sammenheng mellom trening og kosthold. Det har vist seg gang på gang. Om det er at jeg får i meg for mye søtsaker som gjør meg daff og at jeg ikke "gidder" å trene, eller at jeg blir mer søthungrig når jeg ikke trener er jeg sannelig ikke sikker på. Det som er helt sikkert er at jeg er mye mer sunn og fornøyd når jeg trener som normalt. 

En annen ting som er en vesentlig faktor for meg er søvn. Jeg vet at jeg har lett for å knaske på det jeg ikke bør ha for mye av dersom jeg har hatt en dårlig natt eller er litt sliten. Søvnen får jeg jo ikke styrt i så stor grad, for jeg legger meg som regel ganske tidlig og står opp til samme tid hver dag. Er litt lotto det greiene der med søvn for meg. 

Denne uka så ligger jeg litt på lavkalori igjen for å komme meg under 60 kg. Det skal nok gå fint det, men jeg må være bevisst. Jeg ser godt i speilet at vekten har økt litt. Ansiktet er liksom plutselig blitt litt større og valkene har begynt å komme til syne igjen. Jeg ser svært godt at jeg ikke er under 58 kg mer for å si det slik :rolleyes: Jeg vil faktisk ned to kg igjen. Trives mye bedre på 58 og noe enn på 60-tallet. Det er det ingen tvil om. Noen justeringer må til igjen og det skal jeg få til B) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det 4. dagen med innstramminger etter de to forrige ukes økning. Allerede nå så har vekta krøpet tilbake til under 60 kg og jeg er superhappy :D Jeg er nå akkurat i det øvre sjiktet av "vektvinduet" mitt. Har ikke trengt å ligge så veldig lavt i kalorier, men litt under 1700 som egentlig er vedlikeholdstallet har det blitt. Mandag så havnet jeg på litt under 1400 og de to neste rundt 1650. Jeg har ingen annen spesiell plan nå annet enn at jeg ikke skal overstige 1700. Dersom vekta ikke rikker seg videre nedover innen mandag så får jeg heller vurdere å stramme inn bittelitt til. Vekta skal godt ned på 59-tallet, men aller helst 58 der hvor jeg har vært den siste tiden. Uansett, det var deilig å se at 60-tallet var borte igjen altså! Puh, jeg ble litt frustrert over meg selv en stund jeg :lol:  

Jeg rakk ikke noe trening i går pga andre foreldreaktiviteter som jeg måtte delta på, men i kveld blir det trening for meg. Da blir det både løpetrening og styrke. Gleder meg som et barn igjen jeg! Merket godt på forrige løpeøkt at kondisjon er ferskvare, for jeg følte at jeg pustet og peste noe veldig. Da hadde jeg ikke trent på fire-fem dager. Mulig at jeg merket at to kg hadde kommet på også. Ikke vet jeg om det kan merkes, men når man er liten i utgangspunktet så skal det nok ikke så mye til før det er merkbart på tyngden. Har faktisk vurdert å kjøpe meg en vektvest til trening. Vel, en kg av det er borte uansett om det er i form av vann, mat eller fett. 

Her står jeg på videre slik at jeg holder meg slank :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super treningsøkt i går og kroppen var full av pepp, mens i dag er jeg helt daff og gidder nesten ingenting :lol: Ikke at jeg hadde planer om å trene i dag altså, men jeg gidder nesten ikke å løfte rumpa for å gå tur med hunden heller :P Jeg må nok bare ta meg sammen, for hunden trenger tur og det gjør antakelig jeg også. Merker at suget etter noe å knaske på kommer så fort jeg blir litt ekstra tung i baken. Rare greier det der.

Jeg har alt i alt blitt mye mer søtsugen de siste månedene enn jeg mener at jeg var tidligere. Eller det må forresten ikke være bare søtsaker heller, for det kan vel så gjerne være snakk om nøtter eller annet også. Bare ikke gulrøtter og selleri da :D Blir ikke helt det samme å knaske på ei gulrot som å ta en håndfull med valnøtter kan man si ;) Jeg koser meg ikke akkurat like mye med det. Det er ikke det at jeg føler meg sulten, for jeg spiser bra som bare det. Er mer det uendelige behovet for å putte i seg et eller annet. At det ikke bare kan forsvinne da? :blink: 

Skal gjøre et realt forsøk på å holde vekta godt under 60 kg - også i helgen. Kan ikke tillate at den fyker til værs nå. Vet at det fort kan vippe opp om jeg ikke passer på hva som går i gapet nå i helgen, så her gjelder det å få rumpa opp av stolen og komme seg ut på tur. For meg så hjelper det godt å være i bevegelse. En kjent sak det :) 

Ellers så skulle jeg jo ønske meg at det var litt mer liv i de ulike forumene innpå her, men det får jeg vel gjort lite med. Jeg ser jo at innlegg blir lest, så det er jo folk her... Bli litt mer synlige da vel :) Vi har jo alle samme mål, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke på vekta i dag. Følte rett og slett ikke for det, for jeg vet smertelig godt at jeg ikke har vært noe flink denne uka. Kjenner at skinnet strammer og jeg merker at vekta ikke er helt der den skal være. Jeg trives definitivt ikke. Har lovet meg selv at jeg skal gå på vekta på mandag og ta det derfra. Hvorfor vente helt til mandag med å ta grep? Jo, fordi jeg skal ta en spesiell test nå i helgen og kan derfor ikke ha kaloriunderskudd. Har fått streng beskjed om det. Har ikke fått beskjed om å spise meg opp heller altså, bare så det er sagt :lol: 

Jepp, nå tar jeg helg og lar det stå til for denne gang. Kan faktisk hende at jeg må ned på skikkelig lavkalori fra mandag av. Er i grunnen ganske klar for det. Har planen klar i hodet, så jeg kommer nok innpå her igjen mandag morgen :)

Ønsker alle en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, mandag morgen og jeg må på lavkalori :) Ja, jeg setter på et smil fordi jeg hadde planlagt dette allerede på fredag. Vekta viste et altfor høyt tall i dag, som jeg antok før helgen, men jeg har også spist mye salt mat, høykarbo og trente hard styrketrening i går. Egentlig massevis av alt. Mulig mye av det ligger i det, men at det er en reell vektøkning er ikke tvil. Det kan jeg fint se på klærne og i speilet. Jeg skal derfor ligge på lavkalori denne uka for å få en boost. Det blir en del ekstra trening denne uka også, så alt i alt så skal det gå svært bra. 

Motivasjonen er på topp! Det er nesten slik at jeg har overtenning for å få satt i gang :lol: Jeg har ikke satt noen dato for når jeg skal nå en viss vekt denne gangen siden jeg fremdeles er her på vedlikehold, men jeg må nesten ta en uke om gangen nå først og så får jeg se. Må også ta en kontrollvekt i morgen for å få en litt mer reell "startvekt". Greit å ha et riktig utgangspunkt før jeg eventuelt setter meg høye mål. 

Denne uka så kan det nok hende at jeg kommer innpå her rett som det er for å opprettholde motivasjonen min. Kommer definitivt innpå i morgen for å notere vekt i hvert fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet at gårsdagens vekt skulle være noe falsk høy, men den var ikke så veldig mye lavere i dag altså :unsure: Det var jo et heller sørgelig syn, men den eneste som kan gjøre noe med det er jo meg selv. Så da har jeg plottet inn "startvekta" for å komme meg tilbake innenfor vektvinduet mitt.

Jeg hadde egentlig vurdert at jeg burde ligge veldig lavt i inntak i går, men det greide jeg ikke helt. Da kvelden kom var jeg så sulten, (les: fysen) , at jeg langet i meg tre brødskiver etter trening. Hadde fint klart meg med mye mindre. Det var ingen grunn til at jeg skulle spise så mye, for det ble en svært rolig og fin treningsøkt uten de største anstrengelsene. Totalt så havnet jeg vel på ca 1700 inn, så alt i alt så ble det vel ikke så galt.

Det blir en litt heftigere treningsøkt i dag, så mulig jeg holder meg på 1700 i dag også. Får se. Jeg skal ikke over i hvert fall, for det kan jeg ikke dersom vekten skal nedover igjen. Aller helst så burde jeg komme meg ned på 1300 kalorier om det skal monne noe særlig, men den sitter jammen langt inne. Føler meg liksom så ferdig med det regimet der. Var så veldig innstilt på vedlikehold. Hjernen har på en måte kvittet seg med 1300-tankegangen :rolleyes: Får se hvordan det går de nærmeste dagene. Jeg må definitivt ned igjen, så her blir det ingen utskeielser på matfronten i hvert fall. Det er helt sikkert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og dag fem med litt ekstra lavkalori. Det har gått rimelig greit. Har snart kommet meg innenfor vektvinduet mitt, og det er bare noen få gram igjen. Vekta stopper på 60,4 kg. Jeg må nok ta en uke til med noe lavkalori for å komme meg litt mer ned, men blir nok ikke fullt så strengt som det har vært denne uka. Tror jeg satser på å ligge rundt 1600-1700 kalorier. Tipper at det er en fornuftig plan. 

Ønsker alle sammen en riktig god helg med gode valg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den uka til med lavkalori ble visst ikke noe av, for det ble to uker med skikkelig høykalori :wacko: Det straffer seg jo bare det, for nå har jeg enda mer som må av igjen. Ja ja, det er ikke så mye annet å gjøre enn å jobbe seg ned igjen. Greit å ta skikkelig grep før det eskalerer helt. Det er vel det som er jobben med å klare å holde vekten nede. Er litt grinete på meg selv etter helgens totale utskeielser i tillegg, så kommer heller innpå her igjen når jeg har kommet meg litt mer på beina og ovenpå igjen. Dette er jo bare til å grine av... :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag morgen :) Jeg har kommet meg litt mer på beina igjen når det gjelder hodet. Det er liksom litt mer på plass igjen. Har gått mange runder med meg selv. Vekta har økt sørgelig mye, så her må jeg bare krype til korset. Var helt flau i dag tidlig da jeg så tallet 62,6 kg lyste mot meg :blink: Hva skjedde med å ligge godt under 60 kg i flere uker liksom?? Har nok ikke ligget stabilt så høyt den siste uka, så alt har nok ikke festet seg som fett, men allikevel sørgelig syn.

Så hva skjedde? Enkelt og greit, så har jeg hatt en sjokoladesug som jeg ikke skjønner en dritt av rett og slett. Har egentlig aldri vært særlig glad i mengder med slikt, men nå har det bare smeltet i munnen. Jeg har faktisk erstattet måltider med sjokolade den siste tiden. Altså, det har vært slik at jeg har spist så mye sjokolade at jeg ikke har orket mat etterpå. Salater og grønnsaker har nærmest bydd meg helt i mot. Det er jo helt absurd! Det er jo så sprøtt at jeg faktisk må le av det hele her jeg sitter. Hvor i alle dager kom dette fra liksom? Pepperkaker, twist, smågodt... Alt har gått ned på høykant. 

Når jeg blir så tung igjen som jeg er nå, så blir det tyngre å trene. Alt blir i grunnen tyngre merker jeg. Til og med det å bøye seg for å ta på seg sko blir tyngre, for magen kommer i veien :rolleyes: He he, dette må da vel være bare midlertidig. Jeg tar nå en uke med kraftig kalorireduksjon for å få en kickstart tilbake til gode vaner. Må faktisk bare det. Jeg har trent så og si like mye som jeg pleier, så formen er i hvert fall upåklagelig heldigvis. Må bare fjerne det forbaskede inntaket av søtt. Kan jo umulig være særlig bra for kroppen å proppe i seg så mye sukker hele tiden! 1300 kalorier fra og med i dag og ut uka. Havner jeg under det, så gjør ikke det noe heller - for i dag. Kickstart er helt ok det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta er heldigvis allerede på vei nedover igjen. Det ble riktignok ikke 1300 kcal inn på meg i går som jeg hadde tenkt, men et sted mellom 1500-1600. Årsaken til det er rett og slett nøtter. Jeg skal jo egentlig ha ca 20 gram nøtter hver dag, men hadde tenkt å skippe det akkurat i går for å klare å holde meg til 1300. Det varte helt til jeg hadde inntatt kveldsmaten, og skulle sette meg ned i sofaen for å slappe av litt etter trening. Nøttebollen stod så fristende på stuebordet gitt. En nøtt her og en nøtt der blir plutselig ganske mye mer kalorier enn det man tror. Ja ja, jeg får passe litt bedre på i kveld da selv om et inntak på 1600 går helt fint. 

Var på en treningsøkt i går som ikke var helt heldig for et operert kne kjenner jeg. Er fort gjort å bli veldig ivrig når formen er god. Skal nå roe ned et par dager, og håper at det går seg til. 

Kjenner at jeg er litt vinglete på om jeg skal velge veldig lavkalori eller om jeg skal legge meg på 1600. Det er så lenge siden jeg har ligget så lavt som 1300 nå, at jeg er helt ute av det. Husker at jeg en stund slet med å komme meg over 1300  :lol: Det er rart hva kroppen og hodet klarer å venne seg til over tid. 1600 gir nedgang det også, så jeg får se litt hvordan det tar i vei. Opp går det uansett ikke :) Da må jeg i så fall være totalt sengeliggende og ikke røre på så mye som en finger! 

Tar meg noen fine gåturer i dag med hunden ute i winter wonder land ❄️ Det blir bra for både hund og mor. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde seg unna nøttebollen om kvelden er vanskelig det :lol: Klarer å ligge på 1300 kcal helt frem til jeg setter meg ned for kvelden. Popp, så har jeg fått i meg 300 til i bare hassel- og valnøtter :wacko: Jeg knekker nøtter og koser meg mens jeg ser på TV. Jeg teller dem, så jeg vet jo hvor mye jeg får i meg, men fillern så vanskelig det er å la de være! Jeg føler meg slettes ikke sulten, men den kosen det er med de nøttene rundt juletider altså... Heldigvis så spiser jeg svært sparsomt resten av dagen. Tenker at noen ekstra nøtter er bedre for kroppen enn all den sjokoladen som jeg har fråtset med i det siste. Litt ekstra kalorier blir det, men ikke mer enn at det akkurat er innenfor. Havnet på ca 1600 i går også.

Gjør et nytt forsøk i kveld på å la de nøttene være :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin uke med telling og føring av kalorier. Det vises på vekta også, for nå er 1,4 kg på fem dager vekk :D Vekta viste 61,2 kg i dag. Fremdeles noe igjen før jeg er i det vinduet som jeg skal, men kjennes helt supert å se at det går rette veien igjen. 

Nå er det helg og jeg må virkelig fokusere nå. Har ikke helt regnet på snittet, men havnet på ca 1300 på onsdag og 1100 i går. Da har jeg fått kompensert for de andre dagene som lå på 1500-1600 kcal. Jeg må passe meg slik at jeg ikke nå graver for dypt i skåler med sjokolade, nøtter og chips i helgen. Det er jo litt surt om jeg ikke kommer ned på 60-tallet på mandag, nå som jeg har jobbet så bra. Bare å knipe igjen gapet og klaske seg på lanken dersom man skulle glemme seg bort :rolleyes: 

Var på en sen treningsøkt i går kveld, så da orket jeg rett og slett ikke å spise annet enn en banan og en yoghurt. Det funket fint det også. Klarte å holde meg langt unna nøttebollen :lol: Mulig jeg tar meg en rolig løpeøkt på mølla i ettermiddag. Trening hjelper meg til å holde fokus. Planen er å klare å holde seg innenfor 1600 kcal pr dag ut helgen. Da må jeg være smart. Ikke øke inntaket uklokt. Ta smarte valg. Ja, det skal jeg gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mandag morgen :) Det ble en god helg på alle måter. Jeg har kost meg med både trening, juleforberedelser og bittelitt snacks. Vekt i dag er 61,1 kg. Det er 1,5 kg ned siden forrige mandag, så det er jo helt fantastisk! Tar sikte på å dumpe ytterligere litt i vekt denne uka, men siden det ble ganske mye ned i forrige uke, så kan jeg nok ikke regne med all verdens av nedgang nå. Jeg skal i hvert fall fortsette med å føre opp alt av inntak og holde meg under 1600 kcal. Tar ikke sikte på så lavt som 1300 denne uka. Hadde et snitt på rundt 1400 i uka som var, så det ga meg den boosten som jeg trengte for å hoppe litt nedover på skalaen. 

Jeg bør nok sette meg et mål for uka. Det er svært realistisk å komme meg under 61, men tror jeg kan klare litt mer enn det. Satser på at jeg klarer minst 0,5 kg ned innen neste mandag. Da skal vekta være maks 60,6 kg. Tror det skal kunne gå altså. Går for det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...