Gå til innhold

Hjertesukk fra en som trenger å gå ned 30+


Gjest silda

Anbefalte innlegg

Hei,

Har dessverre ikke fått noen respons på mitt forrige forsøk, så jeg prøver igjen.

Jeg har de siste årene bare lagt på meg mer og mer. To barn med et års mellomrom var det som virkelig satte i gang vektøkningen.

 

Jeg deltok på to kurs med 1 mnd mellomrom og gikk ned over 20 kg. Men disse klarte jeg fint å legge på meg igjen pluss litt til. Angrer på at jeg ikke gikk stabeliseringskurs.

 

Nå har jeg nok en gang (prøvd halvhjertet en del ganger de siste årene bla med Fedon kurs etc i fjor) - bestemt meg for å gjøre noe med saken. Kommer til åbruke de gamle kursbøkene mine og oppskriftsbøkene fra Grete Roede. Har tenkt å begynne forsiktig slik at jeg ikke gir opp.

 

Trenger for øvrig utveksle erfaringer, ups- and downs med andre i samme situasjon.

 

Jeg turde omsider å gå på vekten på tirsdag 25 april. I neste et år har jeg fornektet det faktum at jeg er nødt til å gjøre noe med vekten min. Utrorlig hvor farlig STRIKK bukser kan være.

 

 

Vekten viste 102,8 kg. Planen er å gå ned til min trivselvekt på ca 70 kg. (Jeg er 171 høy).

 

Fint om noen andre i lignende situasjon har lyst på å drive gjensidig motivasjon og støtte.

 

Håper å høre fra noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 388
  • Created
  • Siste svar
Gjest sjokofanten

For det første: med riktig motivasjon klarer du det!!! Alle her inne prøver jo gå ned i vekt, og noen har flere kilo enn andre å gå ned, men de samme problemene og tankene gjelder jo alle. Jeg trenger ikke gå ned så mange kilo som du planlegger, men de tunge periodene og fristelsene og den (iallefall periodevis) manglende motivasjonen gjelder jo oss alle.

 

Er det lenge siden du gikk på kurs? opplegget er litt endret de siste årene, nemli, og det er nå meningen at man skal spise langt mer for å unngå at kroppen kommer i "sparebluss-modus" og sparer på de kaloriene en får i seg (men fremdeles er jo poenget å spise riktig og trimme mye).

 

Du har klart dette før, og du kommer til å klare det igjen! Når vi bare komer skikkelig i gang blir det så mye lettere!!! Min største utfordring blir å klare å trene. Jeg vet jo godt hvor vktig det er , men det er utrolig hvor tung den dørstokkmila kan være. Men jeg har begynt forholdsvis bra denne uken med 3 trimpoen til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokofanten

Det er flere tråder med folk i ulike situasjoner her. Kanskje du skulle sett litt på de ulike trådene som er mest besøkt og se om en av de passer for deg? De jeg har møtt på her inne er hjelpsomme og greie og ønsker alle nye velkomne til trådene sine. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babymamma

Hei på deg!

Du og jeg er omtrent på samme størrelse. Du er 4 cm høyere enn meg da ;)

Jeg veide 101,3 kilo og har en trivselsvekt på 67. Jeg har til nå gått ned 2,4 kilo, så veien er laaaang å gå. Da er det fint å ha andre i samme sko å snakke med.

Det ble nevnt oventfor her at det finnes flere tråder med grupper av folk som skal ned bortimot det samme. Jeg har lagt innlegg der, men er så ny ennå at jeg ikke har fått så veldig mye kontakt.

Dette skal vi klare! Jeg har omsider innsett at det nytter ikke å tenke på alle kiloene som skal bort. Jeg har satt meg delmål. Mitt første delmål er 10 kilo. Når jeg klarer det, skal jeg ha meg en "ego-dag". Da må mannen ta ungene, og så stikker jeg til frisøren først og deretter til venninna mi som legger negler og sminker. På kvelden blir det tur på byen, med masse dansing.

Lykke til da! Hent inspirasjon og motivasjon fra forumet. De er kjempeflinke her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 1,72 høy og veide ca 103 kilo.. Siden begynnelsen av mars har jeg slanket meg og har nå klart å gå ned nesten 9 kilo. Mitt første delmål var å gå ned åtte kilo, så det har jeg klart.. Men så var det videre da. I dag sitter jeg her med verdens verste samvittighet. For i går kveld klarte jeg ikke styre meg.. JEg og samboeren min hadde vært hos noen venner av oss og vi ble sittende der alt for lenge uten mat.. Så når jeg kom hjem kastet jeg meg over kjøleskapet og spiste omtrent det jeg kunne finne. OGså gikk jeg å la meg. Blir altså så lei meg selv når jeg klarer å gjøre dette. JEg vet at det hele dreier seg om stadig å fylle på med mat slik at jeg ikke skal gå sulten. Sult er den verste følelsen jeg vet om.. men den følelsen av å spise for mye er heller ikke spes god.

JA ja.. dagen i dag er vel den første dagen i hele mitt liv. MAn får se litt sånn på det. Må ikke gi opp hvis man skal være så uheldig å ha en sprekk.

Så i dag skal jeg gå en lang og fin tur og spise akkurat det jeg skal...

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babymamma

Koselig å treffe andre som er på omtrent samme plass. Det skal bli gøy å sammenligne litt, selv om alle kropper er ulike og ikke reagerer likt.

Jeg synes ikke du skal være sint på deg selv fordi du hadde et lite møte med kjøleskapet i går. Men jeg tror man heller skal lære av sine feil, og heller ta med et eple på innerlommen neste gang du skal ut.

Jeg sliter med det samme som deg, når sulten kommer og tar meg stikker fornuften og kommer ikke tilbake før sulten er borte. De liker rett og slett ikke hverandre... ;)

Så mitt råd er, hold sulten borte! Han er roten til alt vondt! Jeg fikk råd fra ei anna her inne som hadde kjøpt Nutrilett bar måtidserstatning. Jeg kjøpte et par pakker, og de var knallgode! Nå er de innført som lørdagskos her hos oss. Vi spiser sen middag da, og orker ikke kvelds. Så for å holde kalorimengden oppe, tar vi en Nutrilett bar. De er også greie å ha i lommen når jeg skal på langtur eller besøk.

Ønsker deg lykke til! Må si du har vært flink frem til nå. Jeg har bare gått ned 2,4 kilo. Er litt skuffa for jeg trodde det skulle gå fortere, men har insett at det er bedre å gå ned lite for da holder de seg borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere melder at dere har strevd med å finne likesinnede med samme vektmål ned.

Hvis dere går inn på motiver meg sidene skal dere finne mange.

F.eks : Motivasjonsgruppe 40+, Vekt ned 20 - 30 kg. 30 kg til jul, sommermållink hvor en har laget seg delmål fram til sommeren.

 

Åkke som veldig lykke til med deres videre arbeid mot et bedre livstil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempehyggelig at dere (snurpa og babymamma) er med, det hjelper mye å være fler. Tenkte for meg selv at det så ut til at jeg måtte fortsette på egen hånd så jeg ble veldig glad for å få svar. Må si at at du har vært flink snurpa, 9 kg på under to mnd!!!!

 

Jeg har tenkt å begynne ganske rorlig, og spiser i utgangspunktet litt mer enn anbefalt av GR. I hvert fall siden sist jeg var på GR kur. Det er for øvrig 6 år siden, og jeg har hørt at måltidene er større nå.

 

Selv har jeg bestemt meg for å prøve å ligge på et snitt på 16-1700 kal pr dag pluss event. litt utskjeeing i helgene. Det er for det meste mat og god drikke som frister meg selv om lysten på søtsaker ol. også kan være der.

 

Har ikke kommet i gang med trening ennå da jeg har det litt travelt med avsluttende studier for øyeblikket. Har som målsetning å komme ordentlig i gang fom juni.

 

Jeg har veiedag hver tirsdag, hva med dere? Min første uke avsluttes i dag, så får jeg se om jeg har gått noe ned.

 

Ble kanskje litt vel mye utskeiing i helgen, da jeg hadde tre ulike barnebursdagsfeiring hjemme. Hmmmm, ble litt pølse og pizza da, og litt kake. Håper det ikke har ødelagt for mye.

 

Uansett så er det vel for det meste vann som forsvinner første uken.

 

Håper det går bra med dere? Kunne dere tenke dere å utveksle mål og vekt i forbindelse med veiedag. Målene er det kanskje mer spennende å ta en gang i måndeden.

 

Vel lykke til alle slankere i uken som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Glemte å spørre om dere går på kurs nå. Jeg har selv tenkt å prøve å klare meg uten kurs, så får jeg se hvordan det går.

 

Mitt delmål er 8 kg innen første juli, så får jeg håpe at jeg ikke gir meg. Har i utgangspunktet tenkt å ta det litt saktere enn forrige gang jeg klarte det. Tror jeg gikk for fort ned i vekt den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babymamma

Hei på deg!

Jeg har veiedag i dag, og JIPPI!!! jeg har gått ned 1,4 kg denne uken. Og 12 cm fordelt på hele kroppen.

Det gikk litt tregt de første ukene, men nå ser det endelig ut som det har løsnet.

Jeg tar det som det kommer, og har instilt meg selv på at dette kommer til å ta tid. Jeg har foreløpig ikke klart å sette meg noe delmål, for jeg er ennå i innkjøringsfasen. Jeg føler at jeg lærer å spise riktig og legge meg til nye sunnere vaner.

Jeg har gått på internett kurs i 3 hele uker nå, og angrer ikke på det. Håper jo på å klare meg selv etterhvert, men foreløpig trenger jeg en som holder meg i ørene litt.

Lykke til på vekta i morgen da! Og tenk over at å ha barneselskap kan være litt av en trimoppgave i seg selv. Kanskje du trimmet av deg pizzaen før du spiste den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, det har gått rette veien for meg også ser det ut til. Minus 1,8 kg! Tror du kan ha rett i at det det ble nok trim i forbindelse med disse barneselskapene, så det gikk bra med litt pølser og pizza.

 

Kjempebra vektnedgang babymamma! Jeg har ikke begynt å ta alle strategiske mål, men skal få gjort det etter hvert. Så vidt jeg vet er det jo i grunnen de som faktisk teller!

 

Har bare målt lividden og der har jeg gått opp fra 114 til 116! Mulig jeg målte feil første gangen, eller at jeg har den månedlige pinen. De blir mer spennende å veie seg neste gang tror jeg, da det vel er større sannsynlighet for at kiloene sitter litt hardere. Mister jo mye vann i begynnelsen.

 

Godt å høre at det går rette veien! Ps. Følger du GR planen til punkt og prikke? Hva ligger dagsrasjonene hos GR på mht kalorier nå?

 

Hvordan går det med deg snurpa? Håper du er med oss ennå! Hvilken startdato har du?

 

Lykke til i uken som kommer begge to?

 

Ps.

Kjøper fritidshus i Sverige på fredag, blir nok litt feiring på kvelden. Får håpe jeg tåler litt utskeielse neste helg også. Må jo leve litt også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babymamma

gjør jeg ikke. Men jeg teller kalorier hele tiden. Det finnes et menyregnestykke. Via det skal en finne ut hvor mange kalorier man skal ha i løpet av dagen. Min er regnet til 1900, men jeg tror det er fordi jeg ammer, og da skal man ligge litt over.

Så kommer det også an på hvor mye man trimmer sånn i daglilivet. Om man har en fysisk krevende jobb osv.

Etter at jeg begynte på kurs, har jeg blitt skremt over hvor mye kalorier det egentlig finnes i ting. Og hvor lite som skal til for å "velte lasset". Nå har jeg begynt å kikke på varene i butikken. Finnes det kanskje et merke med mindre kalorier? Kan spare en del på det.

Det tar tid å sette seg in i alt for ei som aldri har brydd seg før. Rart at kroppen min fungerer i det hele tatt. Uff som jeg har transelt den!

Men nå skal jeg gjøre det godt igjen ved å leve sunnere. Skal jammen ikke mye til!

Godt å høre at du gikk ned på tross av pizza og pølse! Bra jobba!

Ha en super uke du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente meg så utrolig godt igjen i det å endelig tørre å gå på vekta...

min vekt stoppet på 110 kg, og det tok noen dager før jeg greide å godta det..

Det betyr at jeg må ned ca 40 kg, og veien frem virker VEELDIG lang.

Har meldt meg på internettkurs, og håper at det skal virke motiverende å ha en kursleder i ryggen. Men tror nok at jeg oxo trenger støtte fra flere...

Du skal se at vi greier dette med litt felles innsats !!

 

Masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton

Hei alle flinke super-slankere!

 

Det er så hyggelig å lese denne tråden, for det virker som dere er mer eller mindre i samme båt som meg - og ror som bare det i riktig retning!! ;-)

 

Jeg er 32 år, mor til ei jente på 1,5 år, og har alltid vært litt...hømm...generøst utformet (hihi). Trivselsvekten har vært på rundt 85 kg (jeg er ganske høy, 175, og kraftig bygd. Har vært nede i 68 kg, i russetida, men da så jeg ut som ei pingle!), men da jeg var ferdig med svangerskapet vippa jeg 100-tallet. I fjor sommer gikk jeg ned ca 6 kg på internettkurs, men nå er det kommet ganske mye på igjen, etter en laaaaaang vinter med mye kos. Jeg begynte internettkurs nr 2 sist mandag, og nå er jeg helt igang!! Jeg begynte på 99 kg og skal ned til 85 i første omgang, så får vi se. Men vi prøver jo å bli gravide igjen også, så målet er vel egentlig å komme så langt ned som jeg rekker før jeg begynner å legge på meg igjen. La på meg over 30 kg sist - var 115 kg på slutten! Dååån...

 

Skal dere fortsette denne tråden fremover? Syntes det virket hyggelig å ha en slik mini-gruppe jeg!

 

Hilsen tonton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

Hei Silda

 

Jeg er med! Er selv 104 kg nå, og skal ned til ca 75 kilo. Et stort mål, men har veldig lyst til å klare dette. Fordelen med vektklubben er at vi kan støtte og motivere hverandre når ting går både bra og mindre bra. Noen "sprekker" vil vi nok sikkert komme borti. Likevel; jeg liker ikke å kalle det sprekker, liker ikke det ordet. Det er så negativt ladet, oser av manglende viljestyrke. Det er viktig å holde motet oppe, og tillate seg enkelte dårlige dager. Jeg snakker om erfaring, har slanka meg mange ganger før, som så mange andre her inne, og har hver gang hatt for store krav til meg selv. Har gått for fort fram... Jeg er livredd for å gå for hardt ut også denne gangen. Jeg har lett for å bli "manisk" i forhold til treningen, og trenger derfor å passe på å få i meg nok mat. ( nok kcal av de sunne tingene.) :D

 

Så; jeg er klar til både å gi og motta MASSE MASSE motivasjon og støtte!!

 

Lykke til av hele mitt hjerte!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

Jeg skal veie og måle meg i morgen, og skal da ta å legge inn målene her...

Er det andre som også er med på dette? Kan jo kanskje være litt mer motiverende...?

 

Når har dere veiedag? Er det en dag som er "lurere" enn andre...?

 

GLEDER MEG TIL Å FORTSETTE HER SAMMEN MED DERE!''

 

Natta klemz :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton
Jeg skal veie og måle meg i morgen' date=' og skal da ta å legge inn målene her...

Er det andre som også er med på dette? Kan jo kanskje være litt mer motiverende...?

 

Når har dere veiedag? Er det en dag som er "lurere" enn andre...?

 

GLEDER MEG TIL Å FORTSETTE HER SAMMEN MED DERE!''

 

Natta klemz :D[/quote']

 

Velkommen!!

..Kan jo jeg si, som nettopp har blitt med selv (hihi).

Jeg er helt enig, sprekk er negativt, høres ut som noe man har vanskelig for å reparere. Kanskje "utsving" er bedre...? Da går man liksom ut av kuren men kommer tilbake igjen etterpå.

 

Jeg har veiedag på mandag. Jeg begynte sist mandag, på internet-kurs, så nå blir det spennende over helga. Jeg har valgt mandag, for da er kanskje sjansen større for å holde seg på matta i helga...?

 

Lykke til!

Klem fra tonton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

Jeg har også lurt på å ta mandagen som veiedag, som du sier selv: litt mer motivasjon for ikke å skeie så alt for mye ut i helgene... *fnis*

 

Har tatt mål i dag, og vekt. Tenkte jeg skulle veie meg hver mandag, men måle cm kun en gang i mnd... blir litt mer resultat da... :D

 

skriver de inn seinere i kveld, må stikke på jobb

 

Ciao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal veie og måle meg i morgen' date=' og skal da ta å legge inn målene her...

Er det andre som også er med på dette? Kan jo kanskje være litt mer motiverende...?

 

Når har dere veiedag? Er det en dag som er "lurere" enn andre...?

 

GLEDER MEG TIL Å FORTSETTE HER SAMMEN MED DERE!''

 

Natta klemz :D[/quote']

 

Hei Slankelinda!

Hyggelig at du er med. Selv har jeg veiedag på tirsdag. Har mislykkes for mange mandager har jeg funnet ut. Jeg foretrekker tirsdag, for hvis jeg har skeiet ut i helgen har jeg mulighet til å ta meg inn igjen. Jeg kan fort bli umotivert av å ikke ha gått ned i løpet av en uke.

 

Kommer med mål og vekt på tirsdag. Lykke til!

Klem Silda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

Har flyttet offisiell veiedag til tirsdag jeg og, må nok stramme inn etter en del "kos" i helga...hehe

 

Stå på i finværet dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton

Jeg har gått på vekta idag, og jammen stoppet den på 97,6, gitt! Det er ned 1,4 kg på en uke! God begynnelse, men jeg venter meg nok at kurven flater litt ut etterhvert. Målinga viste -6 cm. Ikke så veldig imponerende med bare -1 i livet, men jeg har vært litt slapp med sit-upsene. Men trimpoeng har det jo blitt, 14,5 i alt. Jeg har kjøpt nye staver denne uka, i steden for de raklete greiene min økonomiske og velmenende far kjøpte på Obs for 5 år siden... Nå har jeg anskaffet et par lekkerbiskener fra Exel, med korkhåndtak og god stabilitet. I dag gikk jeg min vanlige 5-kilometerstur med staver og Runa (12 kg) i bæremeis på ryggen! Puuuhh....

 

Høres fornuftig ut med veiedag på tirsdag, jenter! Det ble nok noen små utsving hos meg i helga (middag på Ekebergrestauranten på lørdag bl a! Namnamnammmm..), men ikke så alt for ille. Gleder meg til å høre fra dere i morgen!

 

Klem fra tonton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

Har nettopp kveilet i meg en stor porsjon med pistasj is... og har selvfølgelig KJEMPEDÅRLIG samvittighet nå her jeg sitter.......!

Har holdt meg helt unna gotterier og sånn lenge nå, men i dag sprakk jeg gitt... har kastet resten av boksen, skal ikke bli fristet flere ganger... :D

Det verste av alt: det var ikke godt engang!! Etterpå da... nå er jeg kvalm...

Huff! Hvor dum går det an å være? Gruer meg til å veie meg i morgen...

 

Har dere hatt sånne sprekker? Jeg trodde jeg var supermotivert...!

*lei meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta
Jeg har gått på vekta idag' date=' og jammen stoppet den på 97,6, gitt! Det er ned 1,4 kg på en uke! God begynnelse, men jeg venter meg nok at kurven flater litt ut etterhvert. Målinga viste -6 cm. Ikke så veldig imponerende med bare -1 i livet, men jeg har vært litt slapp med sit-upsene. Men trimpoeng har det jo blitt, 14,5 i alt. Jeg har kjøpt nye staver denne uka, i steden for de raklete greiene min økonomiske og velmenende far kjøpte på Obs for 5 år siden... Nå har jeg anskaffet et par lekkerbiskener fra Exel, med korkhåndtak og god stabilitet. I dag gikk jeg min vanlige 5-kilometerstur med staver og Runa (12 kg) i bæremeis på ryggen! Puuuhh....

 

Høres fornuftig ut med veiedag på tirsdag, jenter! Det ble nok noen små utsving hos meg i helga (middag på Ekebergrestauranten på lørdag bl a! Namnamnammmm..), men ikke så alt for ille. Gleder meg til å høre fra dere i morgen!

 

Klem fra tonton[/quote']

 

 

KJEMPEFLINK du er!!! :D

 

Hva og hvor mye spiser du til daglig, og hvor mye trener du? Siden du går ned så mye...? Kanskje jeg skal begynne å bruke de stavene mine...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton
KJEMPEFLINK du er!!! :)

 

Hva og hvor mye spiser du til daglig' date=' og hvor mye trener du? Siden du går ned så mye...? Kanskje jeg skal begynne å bruke de stavene mine...hehe[/quote']

 

Heisann!

 

Ikke bry deg om det "utsvinget" ditt du!! Skal vedde på at du er tilbake i riktig spor idag!! Jeg har pussig nok nettopp skrevet svar til deg i en annen tråd, den om hvor mye du bør spise. Det ser ut som du har samme kaloribehov som meg, så jeg skrev ned det jeg spiser for tida. Jeg går en times tid med staver nesten hver dag (ca 5,5 km), kjøpte splitter nye flotte staver forrige uke! Men jeg er ikke helt sikker på om jeg har riktig teknikk....kremt.

Jeg vet ikke om det vil fortsette i samme farten men nedgang, men det viktigste er jo å bygge gode vaner!

 

Blir koselig å følge deg fremover!! Klem til deg! :-)

tonton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...