Gå til innhold

Hjertesukk fra en som trenger å gå ned 30+


Gjest silda

Anbefalte innlegg

Gjest Friskus_jenta

... jeg får til å registrere matinntak/ kcal og trening fordi om jeg ikke går på Grete Roede...

 

Ja, det er jo egentlig tragisk for de som ikke selv velger å være undervektig, de kan jo ofte ikke velge, men det kan VI...

 

...og vi er på vei mot et lettere liv! Hurra for oss, så flinke vi er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 388
  • Created
  • Siste svar
Gjest Friskus_jenta

det er nok mange som går rundt med denne hormonsykdommen og ikke er klar over det... Det er ikke kjekt å få diagnosen, men veldig bra i forhold til at man kan forebygge en del andre følgesykdommer ( f eks diabetes)

DET har IKKE JEG lyst på!

 

ta deg en tur til spesialist på kvinnesykdommer (f eks en gynekolog), han tar utvidede blodprøver og ultralyd... da vil du fort finne det ut dersom du har det! Jeg har vært til fastlegen flere ganger gjennom tidene for jeg skjønte at alt ikke var som det skulle, men der ble ikke alle de riktige prøvene tatt... sikkert pga for lite faglig kunnskap...

 

Lykke til i alle fall..!

 

Ps! det er ofte man har lagt på seg mye i ungdommen når man har denne sykdommen, men det spiller også veldig stor rolle hvilket kosthold man har hatt! ( min erfaring)

 

Stå på jenter! Lykke til dere som har veiedag i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruLyse

Hei på dere damer! :)

 

Takk for koselig velkomst. Alltid koselig for strevere å bli ønsket hjertelig velkommen. :)

 

PCOS, er ingen hyggelig diagnose. Selv fikk jeg den for 9 år siden, og har slitt siden. Legen jeg hadde da sa "Er bare å slanke seg, så går det bra". Hva mer kunne ei jente på 16 gjøre liksom? trente 2 ganger i uka, gikk 6 km hver dag til å fra skolen.. (3 km en vei), og hadde normalt kosthold. Sånne leger liker jeg ikke.. Heldigvis fikk jeg etterhvert KREVD å ta diverse blodprøver som vistes seg å vise at jeg var insulinresistent i tillegg. Uten at legen min gjorde noe mer med det, var jo bare å slanke seg.. Men men.. nok eder å galle. Nå har jeg hvertfall en lege, og en gynekolog som tar meg på alvor.

 

Ser dere alle snakker om veiedager, det må jeg innrømme at jeg ikke har "innvilget" meg enda. Må komme i bedre rutiner først vet jeg. Har hatt spiserutiner som har vært helt bak mål med tanke på vekt tap, så jeg har en del jobbing foran meg der. Men både jeg og mannen har nå blitt enige om at vi må nok gå til anskaffelse av en badevekt. Det både fordi jeg vil vite om jeg evt går ned, og hvor mye jeg evt veier. For det vet jeg sannelig ikke.. har bare oppgitt ca vekta mi.

 

Gleder meg til å lese mer her..

 

Stå på damer! Dette skal vi klare alle mann... eller.. ehh.. kvinner.. :)

 

Jeg for min del har jo min egen lille gulrot.. :) For å bli mamma, må jeg ned x antall kilo.. Så.. men mitt første delmål, blir å gå ned 5 kg. (Bedre å begynne i det små, å heller øke litt.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton

Here are zhe nømbers fråm zhe nårvidjen jury:

 

tonton: ned 1,4 kg, totalt 3,7 siden 1.mai.

Totalt 13 cm

12,8 trimpoeng denne uka, totalt ca 50-ettellerannet (7 gullepler nå)

 

Instruktøren min (og jeg også!) er veldig fornøyd. Hun skriver også dette:

 

"Når jeg regner på energiforbruket ditt, så liggger du på 2400 kcal uten trim, og med 12 trimpoeng ligger du på 2750 kcal. D.v.s. at du nok bør ligge på et energi inntak over 1600 kcal pr dag i alle fall. Prøv om du ikke kan få til det, og helst opp mot 1900 kcal om du klarer det, de dagene du trener bra i alle fall :-)"

 

Det høres jo vettugt ut, men akk så vanskelig!! Jaja. får gå ned og spise lunsj mens jeg husker det. Er hjemme med R idag, for mammen min er i Berlin til onsdag. I morgen begynner dagmammaen igjen, så da blir det jobb. Men idag koser vi oss, Putten og jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton
Hei på dere damer! :)

 

Takk for koselig velkomst. Alltid koselig for strevere å bli ønsket hjertelig velkommen. :)

 

PCOS' date=' er ingen hyggelig diagnose. Selv fikk jeg den for 9 år siden, og har slitt siden. Legen jeg hadde da sa "Er bare å slanke seg, så går det bra". Hva mer kunne ei jente på 16 gjøre liksom? trente 2 ganger i uka, gikk 6 km hver dag til å fra skolen.. (3 km en vei), og hadde normalt kosthold. Sånne leger liker jeg ikke.. Heldigvis fikk jeg etterhvert KREVD å ta diverse blodprøver som vistes seg å vise at jeg var insulinresistent i tillegg. Uten at legen min gjorde noe mer med det, var jo bare å slanke seg.. Men men.. nok eder å galle. Nå har jeg hvertfall en lege, og en gynekolog som tar meg på alvor.

 

Ser dere alle snakker om veiedager, det må jeg innrømme at jeg ikke har "innvilget" meg enda. Må komme i bedre rutiner først vet jeg. Har hatt spiserutiner som har vært helt bak mål med tanke på vekt tap, så jeg har en del jobbing foran meg der. Men både jeg og mannen har nå blitt enige om at vi må nok gå til anskaffelse av en badevekt. Det både fordi jeg vil vite om jeg evt går ned, og hvor mye jeg evt veier. For det vet jeg sannelig ikke.. har bare oppgitt ca vekta mi.

 

Gleder meg til å lese mer her..

 

Stå på damer! Dette skal vi klare alle mann... eller.. ehh.. kvinner.. :)

 

Jeg for min del har jo min egen lille gulrot.. :) For å bli mamma, må jeg ned x antall kilo.. Så.. men mitt første delmål, blir å gå ned 5 kg. (Bedre å begynne i det små, å heller øke litt.. )[/quote']

 

Kjære FruLyse!

 

Lykke til med kjøp av vekt! Kjøp helst en god digital vekt med en gang, som viser akkurat hvor mye du har gått ned. 1 kilo er jo egentlig veldig mye, så det er fint å holde øye med desimalene også. Og så er det så leit å bytte vekt fra vanlig mekanisk til digital, for de mekaniske er ofte "snillere", og da finner man plutselig ut at man er tyngre enn man trodde. Det er kjipt det!! Bare hopp i det og begynn å veie deg du! Det forandrer jo ingenting om du vet hva du veier. Men jeg forstår godt den motviljen, den har jeg hatt maaaange ganger... (mal et "smiley-fjes" på vekta med sprit-tusj!!!)

Vi skal støtte deg og gi deg gode råd hvis du lurer på noe. Dette er lettere når vi er sammen. Og det å bli mamma er etter min mening verdt å gå gjennom ild og vann for å få oppleve!!!

 

Klem og lyke til fra tonton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

... med flott nedgang denne uka! Er spent på hvordan det går med meg i morgen på DEN STOOORE VEIEDAGEN...

 

Jeg mener og tror at det også er nedgang denne uken, men er ikke helt sikker på hvor mye...

 

Gleder meg til det blir både varmere og tørrere i været, får så mye mer energi da! Blir så trøtt av gråvær og vind, i dag er jeg helt " skutt " !!! Måtte rett og slett strekke meg litt på sofaen etter jobb ( sover middag ca x2 pr år ) :)

Tenkte jeg skulle tatt meg en liten tur ut og bevege litt på skrotten, hadde ikke vært å forakte litt frisk luft nei..

 

Lykke til alle som har veiedag i morgen! Jeg skal i alle fall komme med rapport!

 

Sneiks! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

jeg vil anbefale deg fruLyse å gå til anskaffelse av en badevekt. Jeg hadde en gammel en som målte ca 4 kg mindre enn den nye digitale, så jeg fikk skikkelig sjokk da jeg mannet meg opp og hoppet opp på den fine nye badevakta mi av glass...! Sjokk var vel mildt sagt også! Å plutselig være 4 kilo mer enn antatt virker ganske uoverkommelig når man skal NED i vekt, men GJETT om jeg blei motivert da! Nå har jeg gått ned mer enn de 4, så nå har jeg på en måte kommet i siget...

 

Grunnen til anbefalingen om å skaffe deg badevekt (digital, med desimaler) er at det er morsomt å følge nedgangen nøye fra uke til uke... og så er det noe å strebe etter og bli motivert av!

Et godt råd: "Drit" i hva startvekta viser, man må jo bare begynne en plass. Og så har du jo tatt en bra avgjørelse, nemlig å gjøre noe med problemet! :)

 

*MASSE lykke til* Her inne heier vi på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emilia24

Først, velkommen til FruLyse! Koselig at du blir med i gjengen, dette SKAL vi klare sammen :) Og jo flere vi er sammen, jo gladere vi blir... Og jeg anbefaler deg også virkelig å kjøpe digital vekt... Jeg gruet meg også inn i granskauen, og jeg gråt etter jomfruturen på vekta.. Men så kom jeg med en glup tanke, nå skal det bare gå nedover... SÅ bare hopp i det jente :) *Tenker på deg*

 

Tonton: Grattis med vektnedgang!! :) Kjempeflinke jente!! Og så dyrisk med trimpoeng du har da,tror jeg har halvparten av deg.. hehe

 

Linda: hei på deg... tror jeg må ta meg en tur til gynekologen, veldig mange symptomer på den lista som stemte gitt.. Uff, og jeg som hater GU... Men, men jeg bare må dra dit nå... Lykke til med veiing i morra, det blir nok en nedtur :)

 

Også over til noe koselig... Jeg hadde nemlig veiedag på fredag..

Gått ned fra 112,2 til 110,9 - altså vektnedgang på 1,3 kg!! Juhuuu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton

Grattis med kjempefin nedgang, Emilia24! Det tenker jeg føles godt!

 

Du skriver at du er imponert over trimpoengene mine, men egentilg er det ikke noe voldsomt. Jeg velger sånn trim som jeg ikke blir så sliten av, som stavgang og turer, og da orker jeg å ta fatt neste dag også. Verre med aerobic og spinning og sånn, hvis jeg skulle gjort sånt hadde det blitt to eller maks tre helt utsvetta økter i uka, og da blir det veldig dårlig med trimpoeng i forhold til innsatsen. Egentlig er jeg veldig lat!

Bare prøv en liten halvtimes kveldstur og se hvordan du trives med det, da ruller trimpoengene inn skal du se! Godt tips: lån en lydbok på biblioteket og lytt på walkman!

 

Klem og god natt fra tonton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trucker

Så var veiedagen her for tredje gang. Ikke det helt store denne uka nei. Ned 600gr og - 1 cm. Men ettersom jeg hadde som mål 500gr i uka burde jeg vel være fornøyd. Look at the bright side of life....... nærmer meg tosifret tall og det føles godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton
Så var veiedagen her for tredje gang. Ikke det helt store denne uka nei. Ned 600gr og - 1 cm. Men ettersom jeg hadde som mål 500gr i uka burde jeg vel være fornøyd. Look at the bright side of life....... nærmer meg tosifret tall og det føles godt :)

 

Jamen det er jo kjempebra!! Leste nettopp at hvis man går ned over en kilo i uka er det uansett veldig mye muskelmasse man mister også - og det vil man jo ikke! Det tar virkelig lang tid å brenne fett, og det må vi minne hverandre på. Snakker litt til meg selv nå....

600 gram er veldig bra - hold en pakke smør i hånda og kjenn på den vekta du ikke trenger å bære på lenger!! Og lykke til på vei mot 90-tallet! Jeg er på 95,3 nå og har bestemt meg for et par uker siden å kjøpe olabukser etter at jeg har passert 95. Neste uke blir det nok, hvis jeg ikke finner på noe veldig dumt.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trucker
Jamen det er jo kjempebra!! Leste nettopp at hvis man går ned over en kilo i uka er det uansett veldig mye muskelmasse man mister også - og det vil man jo ikke! Det tar virkelig lang tid å brenne fett' date=' og det må vi minne hverandre på. Snakker litt til meg selv nå....

600 gram er veldig bra - hold en pakke smør i hånda og kjenn på den vekta du ikke trenger å bære på lenger!! Og lykke til på vei mot 90-tallet! Jeg er på 95,3 nå og har bestemt meg for et par uker siden å kjøpe olabukser etter at jeg har passert 95. Neste uke blir det nok, hvis jeg ikke finner på noe veldig dumt.... :-)[/quote']

 

Å nei da tonton, det gjør du nok ikke! de buksene er sikkert rett rundt hjørnet!

Jeg har faktisk bukser i skapet... nesten ubrukte... helt fram til jeg runder 80 kg. Først da!!!! trenger jeg nye. Forresten har du rett, den smørpakka veide litt den!

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja så var jeg klar for veiing igjen. Jeg veide meg første gang 24 april. Og dette var ikke oppløftende dere!!! Forrige uke var jeg overlykkelig over å ha gått ned 6 kg siden jeg startet. Vel, jeg har tatt en skikkelig jafs oppover. I dag veide jeg 100,5, mot 96,8 i forrige uke. Jeg skjønner ingen ting! Men det har jo vært litt utskjeeing de siste to ukene, tok tydeligvis litt tid før de viste seg på vekten. Ja, ja. Nå har jeg i hvert fall fått levert min avhandling, og slipper å trøstespise av den grunn. Får prøve å se det positive i at jeg tross alt har gått ned i vekt siden starten, selv om totalen nå er kun 2,3 kg. Får trøste meg med at det er nesten et halvt kg i uken som jeg tross alt hadde som utgangspunkt. Totalt i cm er det 14 cm. Hm, kanskje jeg har fått mer muskler.... He, he-- de veier jo som kjent mer enn fett. Nei, det er nok litt for mye utskeiing, pussig at det tar såpass tid før det viser seg på vekten. Har dere opplevd det samme? Ja, også har jeg mensen da, vet ikke om det betyr noe.

 

Synes i hvert fall alle sammen er KJEMPEflinke!! Gratulerer trucker, du har jo gått nedover hele tiden, for ikke å snakke om at du samler jo trimpoeng i store baner! Og tonton, de buksene er så godt som dine.. Velkommen også til Fru Lyse! Bra jobba Emilia24, det føles godt ikke sant? Til dere andre lykke til, jeg krysser fingre! Til dere som har PCOS, veldig informativt med et innlegg om dette. Leit å høre at det er flere av dere, men enda bra at det ser ut til at det er blitt mer fokus på denne sykdommen. Håper det blir mange smårollinger etter hvert. Håper jeg kommer tilbake litt sterkere selv neste uke. sukk.

 

Ps Utrolig fristende å ikke fortelle den store vektøkningen. Tror det er best, ellers så blir det litt sånn gammel vane, - ta på seg strikkbukser når andre bukser strammer for mye... Jeg har funnet ut at denne siden fungerer, den har med andre ord sørget får tilståelse, og at jeg fortsetter og ikke gir opp.

Klem til alle for at dere er her og ha en fortreffelig uke! Nå må jeg på jobb!

 

Silda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er ny på desse sidene. Meldte meg inn i går, men har prøvd ei stund aleine å slanka meg. Har gått ned ca. 5 kilo aleine, men skal ned så mykje at eg tenkte det hadde vore kjekt med nokon andre i same situasjon til å jobbe saman med. Det viktigaste er vel å ikkje gi opp sjølv om det går litt i motbakke. Eg skal ned ca. 40 kilo er planen da. Så får vi sjå. Tar ei veke i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trucker

sitat: (Håper jeg kommer tilbake litt sterkere selv neste uke. sukk.

 

Ps Utrolig fristende å ikke fortelle den store vektøkningen. Tror det er best, ellers så blir det litt sånn gammel vane, - ta på seg strikkbukser når andre bukser strammer for mye... Jeg har funnet ut at denne siden fungerer, den har med andre ord sørget får tilståelse, og at jeg fortsetter og ikke gir opp.

Klem til alle for at dere er her og ha en fortreffelig uke! Nå må jeg på jobb)

 

Huff da, fyttirakkern du ER tøff og flink! Lurer på om ikke jeg hadde vært litt feig i den situasjonen. MEN... som du sier, det er NED fra startpunktet! Mensen teller, i alle fall varierte vekta mi med over 3 kg (oppover) i mensperioden. Sikkert flere som har det slik. Tihi... kommer aldri til å få mensen mer, for alt det der er fjernet. Til gjengjeld må jeg bruke noen hormonpiller. (progynova) og de gjør slik at en går opp i vekt. DET SKAL DET BLI SLUTT PÅ!!!!!

Heier på deg silda, du kommer sterkt tilbake neste uke så :)

 

Nye folk.... hjertelig velkommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trucker
Hei.

Er ny på desse sidene. Meldte meg inn i går' date=' men har prøvd ei stund aleine å slanka meg. Har gått ned ca. 5 kilo aleine, men skal ned så mykje at eg tenkte det hadde vore kjekt med nokon andre i same situasjon til å jobbe saman med. Det viktigaste er vel å ikkje gi opp sjølv om det går litt i motbakke. Eg skal ned ca. 40 kilo er planen da. Så får vi sjå. Tar ei veke i gangen.[/quote']

 

Ja det var godt gjort. Her står vi sammen og vi får både råd og ros fra de som kan mer enn oss. Vi tar også en uke av gangen og med langsiktige mål.

VELKOMMEN!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Har du holdt på ei stund du, eller er du ny her? Det som er størst utfordring for meg synst eg sjølv da, er at dei andre i husstanden (mann og to barn) kan spise akkurat det dei vil og er like slanke. Dermed er her eindel fristelser rundt meg. Så kvar gang eg får lyst på noko godt, prøver eg å minne meg på at det tar 5 til 10 minutt å spise det, og da er det berre dårleg samvittighet etterpå. Eg er slik at har eg først trakka ut i det , så er det gjort. Men no har eg vore flink i ein måned, så får eg håpe eg får det til framover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton

Opp med hodet, silda!! (høres ut som jeg snakker til noe fra fiskedisken! tihi)

Det går opp og ned her i livet, men akkurat går det faktisk nedover med vekta di, uansett "tilbakeslag". Det kan jo hende du var litt dehydrert forrige gang du veide deg, så du ble lurt til å tro at nedgangen gikk fortere. Dessuten - ja! jeg er ofte mye tyngre når jeg har mensen - desto morsommere når den er over - da går det fort nedover igjen! :-)

 

Kjempeklapp på skulderen for å tørre å si det her. Det er inspirerende! Jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet noe sånt hvis jeg ikke gikk på kurs og ikke hadde denne fantastiske support-gjengen her, hadde nok stukket hodet i sanden og "glemt" å veie meg et par uker ja...

 

Så - løft blikket og se fremover til sol og sommer og grillmat og masse fargerike ja-grønnsaker og bær og frukt og nammenam - og kanskje noen trimpoeng i skog og mark i hyggelig selskap.

 

Klem fra tonton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton

Hei og velkommen hit!!

 

Du vil ikke angre på å bli med her - masse hyggelige folk! Vi har stort sett alle vært med siden begynnelsen av mai (stemmer det?), og de fleste av oss vil gå ned 20-40 kg tror jeg. Selv er jeg 175 cm og 95,3 kg for øyeblikket og skal se hvor langt ned jeg kommer før jeg blir gravid igjen. Vi har ei jente på 1,5 år. Jeg forstår godt frustrasjonen over slanke ektemenn, den er det fler her inne som har. Mannen min er amerikaner, men det vises nesten aldri, bortsett fra at han har en ektefølt pasjon for donuts. Jeg er veldig glad jeg ikke har så mye til overs for dem, for da hadde jeg sett ut som en kornsilo.

 

Lykke til med nedgangen - du er jo godt i gang allerede! Si ifra hvis du vil ha råd og tips om kosthold osv. Har du gått på kurs?

 

Klem fra tonton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton

Jeg blir så nysgjerrig - hva har dere brukt som nick?

Tonton er det jeg kalte meg selv da jeg var bitteliten - Runas alder ca. Jeg heter egentlig Torun. Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trucker
Takk for det. Har du holdt på ei stund du' date=' eller er du ny her? Det som er størst utfordring for meg synst eg sjølv da, er at dei andre i husstanden (mann og to barn) kan spise akkurat det dei vil og er like slanke. Dermed er her eindel fristelser rundt meg. Så kvar gang eg får lyst på noko godt, prøver eg å minne meg på at det tar 5 til 10 minutt å spise det, og da er det berre dårleg samvittighet etterpå. Eg er slik at har eg først trakka ut i det , så er det gjort. Men no har eg vore flink i ein måned, så får eg håpe eg får det til framover også.[/quote']

 

Hei igjen, jeg startet opp 9 mai og er ganske ny ja, men de andre som er her inne er alle tiders. Oppmuntrer og støtter som bare det. Hos meg er også de andre slanke og koser seg med alt mulig uten å tenke på vekta. Som deg skal jeg ned 40 kg og takker for all hjelp jeg får herfra. Lurt å tenke på hvor rask og forgjenngelig gleden med å putte i seg alt mulig er. Alikevel, som det er blitt meg fortalt skal vi kunne kose oss innimellom vi som slanker oss også. Rapportene med kaloriutregning er veldig fine. OG vi har kosemerker som mezzina fortalte meg skulle brukes. Stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trucker
Jeg blir så nysgjerrig - hva har dere brukt som nick?

Tonton er det jeg kalte meg selv da jeg var bitteliten - Runas alder ca. Jeg heter egentlig Torun. Hva med dere?

 

Mitt nick henspeiler på yrket mitt, ha ha selv om jeg føler det må brukes truck for å løfte meg for tiden. Hilser pent.... navnet er Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tonton og trucker.

 

Har lest nokre av innlegga, ser alle er så flinke til å oppmuntre kvarandre her inne og det er flott.

Eg har gått på kurs tidlegare gjekk ned ti kilo, men så slutta eg da eg hadde ei lengre periode der eg stoppa opp sjølv om eg spiste det same. Da gav eg opp dessverre. Nokre av dei kiloa er no tilbake, men no har eg iallefall lært at det er slike stopp inn imellom. Så no skal eg fullføre.

 

Madge har eg blitt fortalt av ei eg studerte saman med eingang var samisk for navnet mitt (Maria).

 

Nokon som veit kor mange kalorier kosemerka er på no? Og kan ein samle dei opp til ein dag i veka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

Ja så var det veiedag igjen da!

 

Resultatet var som forventet:

Vekt: ned 0,8 kg (totalt ned 5,3)

Midje: ned 3 cm (totalt 6,5)

 

Har totalt gått ned ....(regne regne...) 22 cm på kroppen! HURRA!!!!!

Ikke rart at den nye buksa ( som jeg ikke kunne gå med for 3 uker siden ) strammer mer!!!

 

Trucker: gratulerer med resultatet, all nedgang er nedgang! Kjempeflott!!

 

Silda: hold motet oppe jente, det blir vår tur også :) DU ER FLINK!

Blir litt redd når jeg tenker på at du sikkert har fått større muskler... hehe :)

 

Emilia: KJEMPESTART med 1,3 kilo! Tenker du er glad og fornøyd, ja... *ler*

 

Velkommen til dere nye, her vil dere bli glad av å være... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...