Gå til innhold

10 kg klubben - motivasjonstråd


Gjest fru luna
 Share

Anbefalte innlegg

Her hos oss går det sakte nedover, men vi er ordentlig igang med trimmen. Riktig nok sliter jeg litt mere enn gubben, for han sitter på trimsykkelen hele kvelden... Han tar 1200kcal med pulsklokke på trimsykkelen hver dag, og på lørdag tok han 1800 kcal på 3timer i slalombakken.

Det er liksom noe eget når gutta har bestemt seg for noe. Jeg bare prøver så godt jeg kan å følge med i stimen av pågangsmot. Riktig nok ble det bare 5t poeng for meg sist uke, men er i full gang med neste ukes mål.

Det er morro når vi gjør noe sammen. ;)

 

Denne helgen vil bli en stor utfordring for vi skal ut å reise, men vi får satse på fint vær og mye rask gange.

 

Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er jeg skuffa...har målt opp mat og planlagt hele uken, samt trent så mye jeg orker, men hva er resultatet?? Kun 100 gram reduksjon og 1 cm rundt midjen...det er utrolig demotiverende! Jeg har jo forsøkt å øke fra meny 2 til meny 3 denne uken, men kanskje jeg bare skal holde meg til meny 2..hva synes dere?

 

Noe må ihvertfall gjøres, for jeg orker ikke enda en uke med så lite resultater..utrolig surt så tidlig i kostomleggingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Har over 20 trimpoeng siste uken(målt med pulsklokke). Har vært flink med maten og allikevel ned bare 0,5kg og ingenting i midjen. Men jeg ser at fettet forsvinner litt etter litt. Mistenker at jeg har litt ekstra med vann i kroppen og håper det slipper snart og at vekten går ned.

Se det positive i det at du ihvertfall går ned i omkrets selv om vekten står stille. OG så får du samtidig en sterkere og mer velfungerende kropp. Og det er jo ikke antall kilo som betyr noe, men at fettet forsvinner og at du føler deg bedre. Jeg er ganske sikker på at resultatene vil komme for oss etterhvert. Vi får forsøke å motivere hverandre til å stå på videre :)

Lykke til med uken som kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg er såre fornøyd bare jeg går ned, så jeg er nok ikke like streng med meg selv som dere. Sist uke ned 0,2, denne uken litt mer 0,7 kg ned. Men jeg gikk ned fra 1600 til 1400 kcal etter at jeg justerte for den nye vekten for energiunderskuddet var blitt for lite. Generelt tror jeg at det er best å gå ned sakte og det er hva vi driver med i Luna heimen. Dette er for oss en livsstilsendring og IKKE en slankekur. Vi synes dette går greit for meg som maksimalt kan ta av 10 kg og Herr Luna som ønsker å ta av mange kilo uten at han har satt seg endelig mål - det tar vi som det kommer.

 

Hvor stort er energiunderskuddet deres, Milla27 og stbs? Kan det være at det er for høyt? Jeg trimmer lite og har et underskudd rundt 600-800. Og det er vel hva en maksimalt anbefaler. Hva er deres underskudd når trimpoengene er regnet med? Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1,1 kg siste veka o 2cm rundt livet :( E kjempefornøgd m dette. Har hatt plager m vond rygg siste veka og forventa vel ikkje å ha gått ned så mykje når eg ikkje har fått lea mg så mykje. Men eg vart KJEMPEGLA då eg gjekk på vekta i dag HIHIHI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såre fornøyd bare jeg går ned' date=' så jeg er nok ikke like streng med meg selv som dere. Sist uke ned 0,2, denne uken litt mer 0,7 kg ned. Men jeg gikk ned fra 1600 til 1400 kcal etter at jeg justerte for den nye vekten for energiunderskuddet var blitt for lite. Generelt tror jeg at det er best å gå ned sakte og det er hva vi driver med i Luna heimen. Dette er for oss en livsstilsendring og IKKE en slankekur. Vi synes dette går greit for meg som maksimalt kan ta av 10 kg og Herr Luna som ønsker å ta av mange kilo uten at han har satt seg endelig mål - det tar vi som det kommer.

 

Hvor stort er energiunderskuddet deres, Milla27 og stbs? Kan det være at det er for høyt? Jeg trimmer lite og har et underskudd rundt 600-800. Og det er vel hva en maksimalt anbefaler. Hva er deres underskudd når trimpoengene er regnet med? Bare en tanke.[/quote']

 

Flott at det går så bra med deg fru luna.

Jeg har regnet ut at jeg trenger ca 2300-2400kcal med den treningen jeg har nå. Har en stillestittende jobb og selv med små barn så er det ikke mye jeg beveger meg på ukedagene. JEg innrømmer at jeg ikke teller kalorier hver dag, det orker jeg ikke. Men med noen kontrolltellinger så ligger jeg nok i underkant av 1600 kcal pr.dag. Noen dager kan det nok bli litt mindre. Forsøker nå å spise mer tidligere på dagen slik at jeg ikke ender med å spise "masse" om kvelden. I helgene spiser jeg iblant litt mer enn 1600kcal men samtidig så trener jeg mer da(brenner oftest 1000kcal både lørdag og søndag). JEg vet jo at jeg kan være strengere med meg selv i helgene samt å unngå litt flere utskeielser på bursdager osv. De siste to ukene har det heller ikke vært noen utskeielser og da burde jo vekten gått ned mer... Å gå ned sakte er fornuftig det. JEg har brukt snart 1,5 år på å gå ned knappe 10kg , men litt mer enn et kilo i måneden når jeg jobber intenst forventer jeg :) Men jeg ser jo på kroppen min at det har blitt mindre fett både over mage og rygg og buksene har blitt betydelig videre over rumpen og lårene.

Jeg er så langt veldig fornøyd for nå klarer jeg å spise litt av alt, det klarte jeg ikke før. Håpet mitt er at jeg aldri mer skal måtte slanke meg. Og så ønsker jeg å se noenlunde bra ut i bikini når vi skal til Hellas i juni :(

 

Takk igjen fru luna for gode råd. Er skikkelig imponert over deg som har gått ned så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Stbs, da er det ikke umulig at du spiser for lite og at kaloriunderskuddet ditt er mer enn 800kcal per dag. Da er det lett å kjøre stoffskiftet ned i kjelleren og med en kropp på sparebluss får du ikke skikkelig effekt av all denne treningen og innsatsen din. Jeg ville skrevet ned alt i en uke eller to og regnet kalorier inn og ut for å finne ut hva som foregår. Lykke til.

 

Jeg legger inn maten jeg spiser hver dag iløpet av dagen og dermed teller jeg kalorier hver dag, det tar meg bare noen minutter med disse beregningslistene her på siden. Uten det ville jeg kanskje ikke få i meg nok, eller fått for mange kalorier. Jeg kan også sammenligne fra uke til uke, trim, kalorier og vekt. På denne måten kan jeg lett passe på at jeg spiser nok på jobben, middagene varierer litt i kalorier alt etter fet eller mager fisk og kveldsmaten tilpasses deretter. Kveldsmaten her i huset blir med andre ord alt etter hvor mange kalorier jeg har igjen (litt gulerøtter til to knekkebrød med pålegg og frukt). Jeg planlegger kveldsmenyen og skriver inn før jeg går på kjøkkenet og lager maten :). Dette er nå nesten blitt en del av min daglige rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, fru luna. Du har nok kanskje rett i at jeg kanskje bør innta litt mer kalorier, eller redusere litt på kaloriforbruket. Tror jeg forsøker å trene litt mer styrketrening denne uken og så redusere litt på den intense kondisjonstreningen. Litt mer muskler forbrenner jo også mer.

Takker igjen. Dette er jo noe jeg innerst inne vet men det hjelper godt at noen forteller meg det i klare ord :) Jeg innbiller meg fremdeles at mer trening vil gi større vektnedgang... MEn jeg opplever altså det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Supert stbs, det er litt uvant for de fleste å tenke at de må spise mer for å ta av - men det fungerer for slike som deg som trener mye. Det trengs litt næring for å bygge muskler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Med tanke på vekttap - jeg har gått gjennom de 16 ukene jeg har vært medlem her inne. Jeg har hatt

5 uker......... vekttap 1 kg eller mer

5 uker......... stillstand, vekten ikke rørt seg hverken opp eller ned

2 uker......... vekttap 0.7 kg

3 uker......... vekttap 0.2-0.5 kg

1 uke........... vektøkning 0.5 kg

 

Men alt i alt blir dette 0.525 kg ned i gjennomsnitt per uke og totalt 8.4 kg - og det er jo fabelaktig til tross for at jeg flest uker har hatt stillstand eller små vekttap - også var det en uke vekten gikk opp.

 

Men vi har bestemt oss for å fortsette med livsstilendringene uansett hva vekten viser. Barna har alltid hatt dett kostholdet - men de spiser hva de trenger for å vokse og øke i vekt, jeg spiser flere og mindre måltider. Egentling er det mest herr Luna som går gjennom en stor livsstilsendring - han har nok hatt et kosthold hjemme i Luna heimen og ett ute (sånn i smug) - men nå går han inn for dette med liv og lyst når han ser hvor mye han kan spise og ta av (spiser nå 2000 kcal per dag og tar tatt av i gjennomsnitt 0.72 kg per uke).

 

Jeg tror at det er hele hemmeligheten er at vi har som familie bestemt oss for livsstilen vi voksne ønsker for oss selv og hvilken plattform for helse (kosthold og fysisk aktivitet) vil vi barna barna skal få her hjemme som de kan ta med seg når de flytter hjemmefra.

 

Med denne bedagelige farten ville Fru Luna tatt av 40 kg på ca. 1 1/2 år og Herr Luna ville tatt av 55 kg. Det er mange kilo det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Har over 20 trimpoeng siste uken(målt med pulsklokke). Har vært flink med maten og allikevel ned bare 0' date='5kg og ingenting i midjen. Men jeg ser at fettet forsvinner litt etter litt. Mistenker at jeg har litt ekstra med vann i kroppen og håper det slipper snart og at vekten går ned.

Se det positive i det at du ihvertfall går ned i omkrets selv om vekten står stille. OG så får du samtidig en sterkere og mer velfungerende kropp. Og det er jo ikke antall kilo som betyr noe, men at fettet forsvinner og at du føler deg bedre. Jeg er ganske sikker på at resultatene vil komme for oss etterhvert. Vi får forsøke å motivere hverandre til å stå på videre :)

Lykke til med uken som kommer[/quote']

 

Takk for oppmuntring:) Ja, vi får bare motivere hverandre. Og selv om det ikke viser på vekten så føler jeg at kroppen er i forandring, og det er jo det viktigste som du sier.

 

Kanskje det er noe i det fru Luna sier om kalori inntak, men jeg tror jeg reknet ut at jeg lå på 2500 slik at da er vel ikke mellom 16- 1900 kcal så galt...? Men er jo nettopp startet med å prøve å nå 1900 til dage så kanskje det blir bedre neste uke.

 

Et spørsmål til fru Luna: hvor nøyaktig var du med kalori inntaket i starten? Jeg klarer noen dager 1900, mens andre dager ligger jeg på kun 1600..kan denne forskjellen fra dag til dag være noe av årsaken...?

 

Ha en fin uke alle sammen uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk' date=' fru luna. Du har nok kanskje rett i at jeg kanskje bør innta litt mer kalorier, eller redusere litt på kaloriforbruket. Tror jeg forsøker å trene litt mer styrketrening denne uken og så redusere litt på den intense kondisjonstreningen. Litt mer muskler forbrenner jo også mer.

Takker igjen. Dette er jo noe jeg innerst inne vet men det hjelper godt at noen forteller meg det i klare ord :) Jeg innbiller meg fremdeles at mer trening vil gi større vektnedgang... MEn jeg opplever altså det motsatte.[/quote']

 

Et lite spørsmål til...Ser at du også trener mye..Som deg så har jeg trent hard kondisjonstrening til nå, mye spinning og jogging, men vurderer også å variere litt med styrketrening.

Det jeg lurer på er om du også trener spinning og om du i tilfelle har opplevd at beina blir større? Det er mange som forteller meg at det ikke er mulig å få større ben av normal trening, men jeg er helt sikker på at lårene mine er blitt større (fått en slags kul av muskler foran på lårene). Greit at jeg vil bli fastere, men vil jo ikke ende opp med skøyte lår heller:)

Trener du spinning eller er det annen trening du bedriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Et spørsmål til fru Luna: hvor nøyaktig var du med kalori inntaket i starten? Jeg klarer noen dager 1900' date=' mens andre dager ligger jeg på kun 1600..kan denne forskjellen fra dag til dag være noe av årsaken...?

 

Ha en fin uke alle sammen uansett:)[/quote']

 

Jeg holdt 1600 i startet sånn ± 100, nå fyller jeg opp dersom jeg ikke har kommet opp i 1400 (skjekker total kalorier etter middagen og komponerer kveldsmaten deretter - bare litt gulerøtter dersom det er bare 50kcal igjen, ellers ett eller 2 knekkebrød med skinke eller ost og skinke - alt etter hvor mye som trengs for å bli 1400 kcal). 1300 kcal var for lite for meg - jeg var for sulten og følte at jeg sultet meg - ikke god følelse. Nå spiser jeg etter planen, men går over dersom vi inviterer gjester til middag ellers ikke - i helgen hadde jeg en dag med 2100 uten problemer (ikke snop eller salt mat) - hadde fremdeles tatt av 0.7 kg da jeg veiet meg i morges.

 

Jeg merker også at nå blir jeg sulten til måltidene - deilig - tror at dette skyldes en kombinasjon av økt forbrenning og regelmessige måltider. Milla27, jeg har aldri hatt problemer med å spise nok :) - og mine kalorier har alltid kommet fra sunn mat. Men før vektklubben hadde jeg færre og større måltider og kanskje litt frossen yoghurt eller iskrem på kvelden. Nå kjøper vi inn frossen yoghurt en sjelden gang.

 

Jeg vil tro at dersom din negative energibalanse er mer enn 800 kcal - så vil du kjøre kroppen på sparebluss og få mindre vekttap enn om du legger til litt ekstra kcal. Men om det er 500 eller 800 kcal mindre enn behovet så bør det ikke spille noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til...Ser at du også trener mye..Som deg så har jeg trent hard kondisjonstrening til nå' date=' mye spinning og jogging, men vurderer også å variere litt med styrketrening.

Det jeg lurer på er om du også trener spinning og om du i tilfelle har opplevd at beina blir større? Det er mange som forteller meg at det ikke er mulig å få større ben av normal trening, men jeg er helt sikker på at lårene mine er blitt større (fått en slags kul av muskler foran på lårene). Greit at jeg vil bli fastere, men vil jo ikke ende opp med skøyte lår heller:)

Trener du spinning eller er det annen trening du bedriver?[/quote']

 

Jeg forsøker å variere treningen. Jeg har to små barn(2,5 og 4 år) så jeg får som oftest bare trent på treningssenteret i helgene. De andre dagene trener jeg hjemme.

En vanlig treningsuke kan se slik ut

mandag: styrketrening 35min, pilates 40min

tirsdag: ellipsemaskin/ergometersykkel ca 60min

onsdag: treningsfri

torsdag: ellipse/ergomtersykkel 60min

fredag: styrke + ellipse eller step, ca 70-80min

lørdag: 45min spinning, pacetrening, gange på tredemølle ca 1,5timer

søndag step60

 

Jeg har ikke opplevd å få større lår siden jeg vanligvis bare trener spinning en gang i uken. Men så har jeg også en kropp der det meste fettet legger seg over mage og rygg og når jeg så mister vekt så forsvinner det fra lårene og rumpen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert stbs' date=' det er litt uvant for de fleste å tenke at de må spise mer for å ta av - men det fungerer for slike som deg som trener mye. Det trengs litt næring for å bygge muskler![/quote']

 

Talte opp kalorier i går og endte på kun 1500kcal. Må visst spise litt mer ja. Litt mer mandler vil sikkert gjøre nytten :) Da får jeg sunt fett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe veldig interessant vedr. slanking her(fikk tipset om siden fra dsikusjonsforaet her) http://www.maxim.dk/pdf/FARVEL_FEDT_2001.pdf

Der står det at dersom man slanker seg og inntar samme antall kalorier hver dag, så vil kroppen etterhvert tro at det er dette antall kalorier du trenger for å vedlikeholde vekten. Derfor er det lurt å variere antall kalorier fra dag til dag.

Tar gjerne imot innsigelser på dette fra fagpersonell.

Har tenkt å forsøke dette for å se om vekten går nedover da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

stbs,

Interessant artikkel - forsøkte å finne ut bakgrunnen hans, men fant ingen linker med opplysninger. Jeg savnet referanser, det var mange påstander uten referanser, fotnoter. Det virket veldig giret mot treningssenter som fokus og ikke for mennesker med mye overvekt - iallefall ga det neg dette inntrykket. Det meste var helt på linje med GR råd, selv om han forsøker å pushe mange produkter som han har agentur for (protein shakes, powerbars, kreatin etc.).

 

Når det er sagt så synes jeg at det var interessant det han skriver om variasjon i kaloriinntaket - og kanskje verd et forsøk? Dersom det ikke virker, er det jo bare å fortsette med opplegget fra før. Men jeg ville ikke fulgt hans opplegg fra side 6 - tabellen viste 3 dager med inntak av antatt kaloribehov for å holde vekten før vekttap, 3 dager med 500 kcal underskudd og en dag med utskeielser med is og kaker og få måltider. Virker mer som ønsketenking eller noen som vil ned 2 kg ved å bygge opp muskler. Det blir vel noe slikt som kanskje et underskudd på 500 kcal totalt for uken og det blir ikke mye vekttap av slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien virket jo prinsippet fornuftig. Kroppen vår er jo en forunderlig mekanisme som har gode evner til å tilpasse seg nye situasjoner.

Jeg hadde uansett ikke tenkt å gå til slike ytterpunkter som nevnt i artikkelen. Kanskje får man variert daglig inntak nok ved å trene noen dager i uken mens man inntar samme antall kalorier.

Artikkelen fikk meg ihvertfall til å innse at jeg med min treningsinnsats må spise mer, og da spesiellt mer fett. Så igår kom jeg opp i over 1800kcal. Kom vel med det, siden jeg var på lang spinntime i går. Pulsklokken viste jeg hadde forbrent 1200kcal på 1,5 times trening.

Av en eller annen grunn så har buksene mine vokst i det siste, merkelig siden jeg ikke har gått ned i vekt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så engang ett bilde av 5 kg kjøtt (muskel) og 5 kg fett side om side. Forkjell i størrelse var enorm - muskler tar mye mindre plass enn fett ;) For ikke å snakke om hvor mye lettere det er å gå rundt med en kropp med muskler og passe fett enn en kropp godt polstret med fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så engang ett bilde av 5 kg kjøtt (muskel) og 5 kg fett side om side. Forkjell i størrelse var enorm - muskler tar mye mindre plass enn fett ;) For ikke å snakke om hvor mye lettere det er å gå rundt med en kropp med muskler og passe fett enn en kropp godt polstret med fett.

 

Det var passe fett jeg hadde tenkt å ende opp med før sommeren;)

Takket være fru luna så holder fremdeles motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, jeg har laget en ny stabiliseringstråd og begynt å rapportere vekten min der, og vil følge motiveringstråden som hører til. Håper å se dere alle der snart. Men jeg vil rapportere min vekt og herr Lunas vekttap i den harde kjerne tråden så lenge noen andre bruker tråden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen' date=' jeg har laget en ny stabiliseringstråd og begynt å rapportere vekten min der, og vil følge motiveringstråden som hører til. Håper å se dere alle der snart. Men jeg vil rapportere min vekt og herr Lunas vekttap i den harde kjerne tråden så lenge noen andre bruker tråden. ;)[/quote']

Jeg håper jeg snart kan få være med i tråden din...MEn akkurat i dag så kan jeg ikek se at det blir det første året.

 

Jeg rapporterer også fortsatt i den harde kjerne selv om jeg hadde veldig lite lyst til å rapportere at vekten gikk feil vei denne uken. Takket være fru luna så gir jeg ikke opp;) selv om vekten går opp litt.

fru luna, kikket litt i presentasjonstråden og så at vi sikkert er omtrent like unge. Synes du har vært utrolig flink til å gå ned i vekt, på tross av at alle sier det er vanskeligere når man når en viss alder.

Lykke til med stabilisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg snart kan få være med i tråden din...MEn akkurat i dag så kan jeg ikek se at det blir det første året.

 

Jeg rapporterer også fortsatt i den harde kjerne selv om jeg hadde veldig lite lyst til å rapportere at vekten gikk feil vei denne uken. Takket være fru luna så gir jeg ikke opp;) selv om vekten går opp litt.

fru luna' date=' kikket litt i presentasjonstråden og så at vi sikkert er omtrent like unge. Synes du har vært utrolig flink til å gå ned i vekt, på tross av at alle sier det er vanskeligere når man når en viss alder.

Lykke til med stabilisering.[/quote']

 

Takk skal du ha, stbs. Selv er jeg dyktig imponert over treningsiveren din - utrolig flott med kropp som er veltrent med muskler. Det får bli mitt neste prosjekt!

 

Jeg er strålende fornøyd over at det går så flott for herr Luna - min ide var å dra ham i gang - men må innrømme at jeg liker svært godt å ha fått tilbake kroppen jeg hadde før mine 3 barn. Vi var ute hele familien og måkte sne i går i timesvis - deilig trim - og bibben min (snøbuksen) var blitt deilig og vid over lår og over rumpen og måtte strammes inn i livet - deilig. Ble så imponert at jeg gikk en 30 minutters tur i dypsneen for ekstra treningseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...