Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Men det er sikkert lurt å henge seg på en "ned i vekt"- tråd også, når det er det du faktisk vil akkurat nå! -men en "hold'er" er du, ja! :-)

 

Jeg er spent på de nærmeste ukene- det kommer til å bli travelt på jobb...og når det også blir tidligere mørkt om ettermiddagene, skal jeg virkelig konsentrere meg for å få tatt mine daglige turer! Men det er ihvertfall målsettingen- om det så bare blir den korte halvtimes varianten!

 

Jeg setter stor pris på fellesskapet jeg også- det er veldig viktig for meg for å klare å holde fokus! Det er dette + veiing og daglige turer som er de viktigste bidragene for fortsatt "hold-vekten" for meg!

 

ha en fortastt fin dag! :-) her skinner solen....gleder meg til fjelltur i ettermiddag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar
Men det er sikkert lurt å henge seg på en "ned i vekt"- tråd også' date=' når det er det du faktisk vil akkurat nå! -men en "hold'er" er du, ja! :-)

 

Jeg er spent på de nærmeste ukene- det kommer til å bli travelt på jobb...og når det også blir tidligere mørkt om ettermiddagene, skal jeg virkelig konsentrere meg for å få tatt mine daglige turer! Men det er ihvertfall målsettingen- om det så bare blir den korte halvtimes varianten!

 

Jeg setter stor pris på fellesskapet jeg også- det er veldig viktig for meg for å klare å holde fokus! Det er dette + veiing og daglige turer som er de viktigste bidragene for fortsatt "hold-vekten" for meg!

 

ha en fortastt fin dag! :-) her skinner solen....gleder meg til fjelltur i ettermiddag![/quote']

 

Koselig at du stikker innom, svusj!

Og så heldig du er som har solskinn. Her er det lyn, torden og vannrett regn. Og mørkt før kl 17 om ettermiddagene, så det krever virkelig besluttsomhet å komme seg ut på sine (helst daglige) spaserturer.

 

Er du helt stabil i vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er stabil....og det er jo veldig glad for!

 

Men jeg merker at jeg ikke helt stoler på det selv-dvs at jeg egentlig tror at jeg legger på meg hele tiden, sånn at jeg er litt overrasket hver gang jeg veier meg og ser at vekten er stabil! Og så tenker jeg at jaja....jeg er stabil nå, men jeg lurer nå på når jeg kommer til å legge på meg igjen! -det er nok en funksjon av at jeg hele livet- ihvertfall fra tidlig i tenårene- har vært opptatt av vekt og slanking og i lange perioder har jeg vært misfiornøyd med vekten- det har liksom blitt en del av meg...

 

Jeg føler likevel at det er litt annerledes denne gangen - jeg syns at det har vært lettere å holde vekten og jeg begynner kanskje å stole på at det faktisk er mulig å holde trivselsvekten. Og som sagt mange ganger- det hjelper meg å skrive og lese her inne!!...så igjen takk for at du er der! Du har mange gode og reflekterte innlegg om mye! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, svusj!

Jeg var jo stabil i et helt år før mitt lille tilbakefall, men er HELT sikker på at jeg klarer å komme meg tilbake til utgangspunktet. Så må jeg gjøre det som skal til for å holde meg der. Det blir kanskje lettere denne gangen. Man lærer av sine feil.

Og som tidligere nevnt - med årene må vi vel i herrens navn komme over på autopilot mht kloke valg i matveien, og ha fått mosjon på plass som en helt selvfølgelig del av hverdagen??

 

I går gikk jeg halvannen times tur. Første halvdel av turen sammen med mannen min. Da gikk vi på en tursti rett i nærheten, midt uti skogen og følgelig bekmørkt. Hadde vært litt engstelig for å gå der alene, men etter å ha prøvegått sammen med min elskede (ganske romantisk, faktisk - særlig ettersom skydekket lettet og vi fikk et glimt av stjernehimmelen) - så nå skal jeg gjeninnføre denne stien som en del av min trimrutine. Med hodelykt. Må bare innse at høst og vinter HAR mørke ettermdidager. Nytter ikke å sette seg inne for det.

 

Igjen takk for hyggelige ord. Og ikke bare takk, men takk i like måte! :-)

 

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg lever nå om dagen føler jeg at jeg allerede har kvitta meg med, eller hvertfall lagt på is, såpass mange uvaner at de jeg har igjen tror jeg at jeg kan beholde med brukbar samvittighet. Det gjelder og ikke strippe seg helt også da, for det kan være litt skummelt (he, he)

 

Så er det bare å jobbe på og håpe at jo lenger en klarer å være i dette mønsteret, jo bedre fester det seg. Men, det gjelder å være realistisk også, for uvaner som har blitt innarbeidet gjennom mange år tar det nok hvertfall like lang tid å avlære igjen.

 

Tålmodigheten lenge leve sier nå jeg!!!!!!!!:cool::cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nå har skrevet i tråden "Veien vår til målet" (under Motiver meg): Jeg har begynt på nytt ned i vekt-kurs. Fikk hetta av kiloene som bare klabbet seg på, og klarte bare ikke snu skuta for egen maskin. Tvert imot, det ble bare verre og verre. :-(

 

Kurset startet 24. oktober. Nå går det pent nedover igjen, og jeg har satt målet på 64 kg. Har 4,3 kg igjen dit. Klarer jeg det før jul, er det fint, men ikke noe must.

Selv om fellesskapet på kurset og den ukentlige oppfølgingen gjør meg topp skjerpet på ned i vekt-meny, er jeg i hodet først og fremst en person som skal holde vekten med varig måtehold. Livet ut!

 

Gleder meg til å være tilbake ved trivselsvekt. Denne gangen skal jeg være mye mer systematisk med opptrapping. Skal følge smallgirls modell der - jeg savner henne forresten veldig her inne i forumet og håper hun kommer tilbake til oss. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det 1 time og ti munutters rask gange langs skogsveien jeg nevnte litt tidligere, denne gangen med hodelykt og i følge med søstra mi. Det gikk helt fint å gå med lykt, så det kommer jeg til å gjøre flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok veldig lurt det du har gjort Fullfres. Bra å ta det før det går for langt (det vet jeg alt om, huffameg) :eek:

 

Jeg har allerede begynnt å tenke ut noen stategier for hvordan jeg skal gjøre det når jeg har kommet meg ned og skal holde vekten. For det første skal jeg sette meg en max grense for hvor mye jeg kan tåle å gå opp før jeg tar tak. Tenker det blir 4-5 kg, må ha litt å gå på i ferier og sånn. Men, enda viktigere, har jeg tenkt at jeg i en periode før ferier tar en sjau og går ned de aktuelle kg, så kan jeg kose meg med god samvittighet. Vet av erfaring at jeg fort går opp 1 til 1,5 kg i uka når jeg er på tur. Ja, så ille er det faktisk.

 

Stå på jenter,

og ha en sunn og fin helg!!:):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok veldig lurt det du har gjort Fullfres. Bra å ta det før det går for langt (det vet jeg alt om' date=' huffameg) :eek:

 

Jeg har allerede begynnt å tenke ut noen stategier for hvordan jeg skal gjøre det når jeg har kommet meg ned og skal holde vekten. For det første skal jeg sette meg en max grense for hvor mye jeg kan tåle å gå opp før jeg tar tak. Tenker det blir 4-5 kg, må ha litt å gå på i ferier og sånn. Men, enda viktigere, har jeg tenkt at jeg i en periode før ferier tar en sjau og går ned de aktuelle kg, så kan jeg kose meg med god samvittighet. Vet av erfaring at jeg fort går opp 1 til 1,5 kg i uka når jeg er på tur. Ja, så ille er det faktisk.

 

Stå på jenter,

og ha en sunn og fin helg!!:):P[/quote']

 

Ja, etter fire-fem kg begynner det å merkes veeeldig godt på klærne, så det er nok en fornuftig grense. Har hørt at fem kg tilsvarer ca. én klesstørrelse.

 

For meg har det vært nyttig å "kjenne etter" hva slags kos og kaloririk mat som er viktig for meg å kunne unne meg på ferie. Blant annet har det gått opp for meg at det er fort gjort å kjøpe is fordi familien gjør det - enda jeg ikke er spesielt glad i is. En venninne ga meg et godt tips: Kjøp en flaske sukkerfri brus i stedet. Da har du noe å leske deg med mens familien spiser is, og du slipper at ungene synes synd i deg/blir opptatt av at du ikke skal ha is.

 

For meg er det også helt kurant å stå over alkoholholdig drikke dann og vann og heller ta en cola light eller farris til maten, hvis vi er på ferie og spiser ute dag etter dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig viktig med noen planer og strategier på forhånd Fullfres. Man må velge hva som er viktigst, for det nytter ikke med alt. Hvis jeg slipper opp helt kan jeg gå opp flere kg i uka jeg altså. Sånn har det blitt etter all jojo-virksomheten tidligere. For meg er det viktig med en øl i sola på en bryggekant, vin til maten, en liten jegermeister i hytteveggen og sånne ting, så da dropper jeg heller is, kaker desserter og sånn. Skulle gjerne sagt ja til alt jeg, men det går bare ikke.

 

Men noe kos må vi ha av og til altså,

og med god samvittighet!!!!!!!!!!!!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det dere snakker om her er både bevissthet og struktur...og det er jamen sant at det er viktig!

 

Jeg har og innsett at jeg må ha et bevisst forhold til hvordan jeg skal forholde meg til både mat og trim hele tiden... Nå har jeg vært med jobben på hotell noen dager, da har jeg bestemt meg for å gå eller løpe minst en gang og dessuten at jeg ikke skal spise varm lunsj- og selvfølgelig ikke for mye kaker:-) Og det gikk faktisk bra! Og nå i helgen har jeg unnet meg chips(helt utrolig hvor svak jeg er for det....teit igrunnen, men en realitet jeg må forholde meg til!!) men jeg har vært bevisst på mengden hele tiden! Jeg har gått turer i helgen- dvs i dag har jeg ikke vært ute, men jeg skal ut og gå en times tid litt senere! -litt lite, men det er det jeg får tid til i dag :-)

 

:-) og jeg er helt enig, Kess- litt kos må vi ha lov til å unne oss....!

 

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ikke vært så flink til å rapportere daglig her inne - det ble så livlig i den andre tråden jeg er med i - "Veien vår til målet".

 

Men nå skal jeg fortelle om declutteringen litt systematisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min får flotte julegaver fra arbeidsgiveren sin hvert år. Nå sitter vi med én karaffel, fire rødvinsglass og to hvitvinsglass i en serie fra Hadeland - Sentimento. Denne jula gjetter vi at det kommer to hvitvinsglass til...

 

Flotte glass, i og for seg, men vi har allerede glass vi er enda mer fornøyd med, og har derfor aldri tatt Sentimeno-glassene i bruk. Nå har vi bestemt oss for å prøve å selge dem. Håper det lykkes. Det er jo for galt at de står ubrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter og tid for varmere pysj. Jeg gjorde et dypdykk i skapet mitt her om dagen, nettopp på jakt etter noe langermet og langfotet for nattebruk. Frem fra glemselen kom flere riktig triste pysjer - type gensere som har mistet fasongen og blitt dobbelt så breie som kroppen min etc.

Nå blir de klippet opp til strimler og ender som hjemmestrikket badmatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i å bake, men innser at jeg har unødig mange springformer. De elokserte har dessuten en tendens til å gi et litt tørt/overstekt resultat. Jeg har sortert ut tre former i ulike størrelser, som nå går på loppis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle pakke badetøyet sist fredag oppdaget jeg at skuffen med badedrakter og badebukser var stuvende full. Familien ble innkalt og vi gjorde kort prosess - beholdt kun det som er i reell bruk, resten gikk i søpla. Så nå er det god plass i "badeskuffen". :-)

 

(Og jeg hadde faktisk glemt at jeg hadde kjøpt meg ny badedrakt - en gnistrende rød fra Adidas. Så deilig med en badedrakt som sitter godt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie på fire trenger vel ikke 11 paraplyer??

Diverse småbarnsparaplyer og billige reklameparaplyer ble lagt til loppis, og nå sitter vi igjen med seks paraplyer. (Dessverre er en av de gjenlevende min muntre Marimekkoparaply som egentlig har takket for seg - men jeg har tenkt å ta den med til Husfliden hvor den ble kjøpt og spørre om den kan repareres. Den er svært lite brukt, og det var "utskytningsmekanismen" som plutselig konket. Kan den ikke repareres skal jeg ønske meg ny paraply til jul :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag trengte jeg et pent kort til pappa (har dessverre sluttet å tegne farsdagskort selv), og fant fram korga med kort. Du verden - der var det mye som tiden har løpt fra...

 

Det ble heller slunkent i korga etter at jeg hadde sortert ut alt som var blitt fillete i kanten, håpløst umoderne, gratulasjonskort til 4-, 5- og 6-åringer etc. De hørte til ei anna tid, så jeg kastet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag skulle jeg skaffe nytt batteri til skritt-telleren min. Innerst i skuffen på badet dukket det fram to billigvarianter, som trolig har fulgt med "i form" eller kommet som hurtigsvarspremie. Jeg stoler kun på min fancy, røde Omron stegteller, og kastet de andre. (sortert som farlig avfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig viktig med noen planer og strategier på forhånd Fullfres. Man må velge hva som er viktigst' date=' for det nytter ikke med alt. Hvis jeg slipper opp helt kan jeg gå opp flere kg i uka jeg altså. Sånn har det blitt etter all jojo-virksomheten tidligere. For meg er det viktig med en øl i sola på en bryggekant, vin til maten, en liten jegermeister i hytteveggen og sånne ting, så da dropper jeg heller is, kaker desserter og sånn. Skulle gjerne sagt ja til alt jeg, men det går bare ikke.

 

Men noe kos må vi ha av og til altså,

og med god samvittighet!!!!!!!!!!!!:):)[/quote']

 

Så sant, så sant!

Mannen min ga meg en tankeeksperiment en dag: Hvis jeg kunne velge én spiselig/drikkelig ting som fra nå av skulle være kalorifritt - hva skulle det være?

 

Jeg brukte ikke mange minutter på å scanne gjennom alt jeg liker VELDIG godt før jeg ga svaret, og jeg har senere ikke vært i tvil om at jeg ville valgt nettopp dette: Melkesjokolade!

 

Men hva ville dere andre valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja men da ville jeg valgt ost, fullfres. Camenbert og blåmuggoster. Skarpe nydelige (fete) oster.

Åååå det hadde vært en fryd. Ost i mat og til gratinering. Ost og kjeks og vin........:)

Jeg elsker oster, men nå har jeg kutta det helt ut fordi det blir alt for mye kalorier.

(bortsett fra 3% kavli da............)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva ville jeg valgt...?! Faktisk så tror jeg at jeg ville valgt eplekake....! Litt rart- jeg visste det ikke selv engang, men når jeg kjente etter var det det jeg kjente at jeg hadde valgt! Jeg er utrooooolig glad i nybakt eplekake- og husker da jeg var på "mitt verste" i ungdommen, da jeg virkelig kunne sette til livs mat i mengder....da hendte det at jeg bakte eplekake- og spiste opp hele selv! Andre ting som jeg også er glad i av kaloririke ting, som sjokolade og chips, regulerer seg selv på et vis....det er umulig å sette til livs i noen særlige mengder- jeg blir kvalm etter en stund!

 

I dag ble det ikke tur på meg...så langt ihvertfall...jeg kom hjem fra jobb etter mørkets frembrudd- og jeg er rett og slett så trøtt. ....men jeg sitter her og lurer på om jeg skal ta på meg joggeskoene og gå en tur ut i alle fall...så...jeg får se!

 

Jeg koser meg med declutteringen din, fullfres...og selv om jeg ikke er så systematisk, kaster jeg litt mere for tiden!-inspirert av deg!

 

-ha en fin kveld-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...