Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Ja, fullfres... prosjekter i fleng!

Etter jul har jeg begynt på en fin kallender. Tar et A5 ark med dato, plass til fødelesdag, og div annet limer på et bilde (hentet kataloger fra glassmagasinene) skriver inn et visdomsord og laminerer de og setter i en kasse. En for hver dag. Poenget er å ha den fra år til år. dekorativ å ha på benken, og forhåpentligvis litt lettere å huske bursdager....

 

Så har jeg tatt frem heklenåla. Men den fulgte et uferdig prosjekt som jeg har bestemt meg for å gjøre noe ut av . Det er innspirert av de gamle teppen som gamle damer hadde før som går i strke farger med endel sort. Begynt på noe som skulle bli sjal. Men det ble litt for klumpete til det. Nå måler det ca 50x50x50 i en trekant. ... men jeg vet ikke helt hva det skal bli. Gode råd ?

 

Så har jeg en lekker ulljakke/kåpe i off hvite. Har fått en flekk på slaget. Så fikk jeg en ide om å aplikere på noe stoff og brodere litt med perler over flekken... Skjørtet som hører til kåpa er litt kort, kanskje jeg kunne gjøre noe ut av det også.... vi får se.

 

Gøy å høre om strikkeprosjektene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Ja det er godt at "husmornykkene" slår inn litt av og til Fullfres. (ellers er jeg i grunn ikke så veldig ofte "plaget" med det jeg altså (he' date=' he):cool:[/quote']

 

Jeg blir like imponert hver gang jeg leser "signaturlinja" di, kess. Tenk - du har gått ned over 40 kilo. Fantastisk!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Ja' date=' fullfres... prosjekter i fleng!

Etter jul har jeg begynt på en fin kallender. Tar et A5 ark med dato, plass til fødelesdag, og div annet limer på et bilde (hentet kataloger fra glassmagasinene) skriver inn et visdomsord og laminerer de og setter i en kasse. En for hver dag. Poenget er å ha den fra år til år. dekorativ å ha på benken, og forhåpentligvis litt lettere å huske bursdager....

 

Så har jeg tatt frem heklenåla. Men den fulgte et uferdig prosjekt som jeg har bestemt meg for å gjøre noe ut av . Det er innspirert av de gamle teppen som gamle damer hadde før som går i strke farger med endel sort. Begynt på noe som skulle bli sjal. Men det ble litt for klumpete til det. Nå måler det ca 50x50x50 i en trekant. ... men jeg vet ikke helt hva det skal bli. Gode råd ?

 

Så har jeg en lekker ulljakke/kåpe i off hvite. Har fått en flekk på slaget. Så fikk jeg en ide om å aplikere på noe stoff og brodere litt med perler over flekken... Skjørtet som hører til kåpa er litt kort, kanskje jeg kunne gjøre noe ut av det også.... vi får se.

 

Gøy å høre om strikkeprosjektene dine![/quote']

 

Oi - den dag-til-dagkalenderen din hørtes ut som en veldig god (og arbeidskrevende...) idé. Morsomt!

 

De heklede oldemorsrutene - har du montert dem allerede? Jeg klippet nylig ut et bilde fra et ukeblad av et svindyrt skjerf (fra en motebutikk). Det bestod av en remse med fargerike oldemorsruter, helket sammen og kantet med en nøytral farge. Kjempestilig.

Tenkte jeg skulle kopiere det etter hvert som jeg lærer meg å hekle. Jeg har bestilt meg en nybegynner-heklebok fra bokklubben, og venter den en av de nærmeste dagene...

Jeg kan de grunnleggende heklemaskene, men har likevel drevet og sagt til meg selv at "jeg kan ikke hekle". Enda det ikke er helt sant, for jeg har både heklet rund bunn til flere tova-vesker, og fått til å kante diverse sjal og halser slik at det ser akkurat ut som på bildet. Så da kan jeg det kanskje likevel...? :-)

 

Ullkåpa di - det kan jo også være en idé å lage en løs blomst som kan tas av når kåpa skal vaskes/renses. Helket, strikket eller tovet. Da har du også sjansen til å variere fargen på pynten. Bare en idé.

 

Jeg har som sagt fått helt dilla på hobbyblogger, og har sett masse lekre eksemppler på slik pynt.

 

Å nå fikk jeg bare lyst til å gå hjem og gjøre håndarbeid! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut til å være flotte prosjekt- og veldig kjekt å putle på med!

 

Jeg holder fortsatt riktig fokus med trimmen...men ikke med maten - æsj og uff! Jeg blir så irritert på meg selv! Nå har jeg vært noen dager på hotell...og jeg er bare ikke flink! Jeg vet egentlig at det har gitt utslag på vekten også....jeg kjenner det på buksene! Men jeg har ikke veid meg enda....så jeg driver egentlig å lurer meg selv også nå!

 

Så nå lurer jeg på om jeg skal registrere igjen! -det hjelper meg til å la være å spise sånt jeg ikke skal spise! Da tenker jeg sånn; registrere denne...hmmm, vil jeg nå det....nei, så den må jeg la ligge der den ligger! :-) Men jeg er enig med det som du skrev i et tidligere innlegg at registrering hele tiden det blir litt kjedelig- jeg gjør det bare innimellom når jeg "må"!

 

-god helg- :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

I dag vil jeg rette oppmerksomheten mot REMAs fruktdisk. Der finner du nå Verdens Beste Appelsiner (av mannen min og meg forkortet til VBA...)

 

De heter "100 % appelsin" og er bare kjempegode.

 

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg igjen.

Skrev et langt innlegg ang. prosjektene her om lørdagen, men hadde som vanlig ikke kopiert før jeg sendte og da jeg sendte var internettet detti ut!

Skriver så fort jeg har litt mer tid! :( Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Fullfres. Veldig koselig og oppløftende med litt gode ord.

 

I morgen er det veiedag, men denne uka er jeg skeptisk. Ble nok litt for mye vin og kos i helga, føler meg tung. Men, men, det gjorde godt, og neste helg får bli helt mager igjen.

 

Jeg registrerer fremdeles alt jeg spiser og kommer til å fortsette med det på ubestemt tid. Tar rett og slett ikke sjansen på annet jeg altså.

 

Ha en sunn og fin mandag i all snøen. :(:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg , så vi bare se hvor lenge nettet holder.

 

Ja, kallenderen er fin, og trøsten er jo at den kan jeg ha hele livet. Innspirert av bestefars som stod på kontorpulten. Slik til å bla for hver dag, litt mer feminin og moderne.... men som du sier : mye jobb. Typisk meg å legge ut på noen ekstremt arbeidskrevende prosjekter. Så jeg har som mål å få noen i mål før jeg legger ut på nye! med andre ord: jeg skal vente med å få de bloggsidene av deg en stund. Dessuten scrapper jeg album til ungene og det er jo nesten umulig å holde meg ajur! Jeg pleier å si at jeg skulle hatt fire liv og ti mann i arbeid! Nicket ditt sier vel noe om det samme! Men det er en godt å ha så masse arbeidslyst og livet blir aldri kjedelig!

 

Takk for tips til jakka mi. Kunne vært fint. Har funnet frem et gammelt pyntehåndkle som oldemor el har sydd i engelsk søm. Det er skikkelig hullete og mammaen min har sydd en kopi til meg, men det gamle lurer jeg på¨om jeg skal klippe frahverandre og montere på kåpa. Muligens med noen hvite el blanke perler. jakka er litt fin stil, sydd hos skredder så jeg får tenke meg godt om.

 

Når det gjelder oldemorlappene... Jepp, har montert vettu! men jeg ser nå at det kan bli et artig sjal. Så jeg får kanskje bare gå den kiipe veien å få det feridig slik jeg hadde tenkt! Jeg hater å gjøre ting ferdig. Det er så mye morsommere å produsere ideer!

 

Det er jo mange nivåer av å kunne noe. Høres ut som du kan si at du kan hekle. Den boka du har bestilt er sikkert samme som jeg har. Veldig innformativ og bra,( men litt støtte fra mammaleksikonhåndarbeid hjalp meg). Jeg er bare en som kan alt til et punkt og har speialiset meg veldig innenfor et par områder og prøver å holde meg til de. Men det ligger i min natur at jeg elsker å prøve nye ting..... Jeg kan også strikke, men sorry der har jeg ikke tolmodighet! Så det begrenser seg til votter, sokker og pulsvarmere.

 

Artig å utveksle erfaringer. Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset- det er akkurat sånne appelsiner jeg liker! De var passe sure og veldig saftige! Jeg trengte jo å få oppmerksomheten min over på andre ting enn sjokolade og snop!-så da var appelsiner helt ypperlig!

 

-registreringen går fint! Jeg tror jamen jeg er igang igjen, jeg:-)

 

god natt til dere flinke håndarbeidsdamer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

... den enkleste måten å holde kjøkkenvasken blank på er som følger:

 

Første steg var en grundig nedvasking. Her brukte jeg fuktig svamp og et godt dryss med SUN pulver (beregnet til oppvaskmaskinen). Voila. Ny vask på et blunk! :-)

 

Deretter har jeg testet ymse remedier og metoder for daglig vedlikehold.

Jeg har prøvd Stålrent, Jif Kjøkken og et par andre "power"-produkter.

 

Jeg kom raskt fram til at det viktigste er å holde vasken/benken tom for skittenkopper, pluss å ha utstyret lett tilgjengelig.

 

En tømt pepperkakeboks (du vet, disse stilige ståboksene fra Sætre) har fått plass i benkeskapet.

Oppi den ligger

en tannbørste - dedikert til å skrubbe rundt kranen og festet for proppen

en oppvaskbørste - dedikert til å gjøre rent nedi utslagsvasken

en svamp med skureside

 

I tillegg henger en mikrofiberklut inni skapet. Denne byttes hyppig ut.

 

Nå dropper jeg sprayvaskemidlene. I stedet bruker jeg gode, gamle Zalo på svampen. Når jeg er ferdig med oppvasken vasker jeg hele stålflaten, skyller etter med vann og tørker over med kopptua.

Som siste finish polerer jeg lett med tidligere nevnte mikrofiberklut.

 

Nå er vasken så blank til enhver tid at eldstejenta mener vi må begynne å bruke solbriller på kjøkkenet, for det er så kraftig gjenskinn!

 

Gjett om jeg føler meg som en premiehusmor! :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Mandag ble jeg ferdig med ei knallgul kopptue, som skal bli påskeoverraskelse til en slektning nordpå.

I gårkveld strikket jeg verdens søteste kopptue til meg selv, et skikkelig sukkertøy - hvit og rosa stripete.

 

Jeg rakk også å begynne på ei hvit kopptue (1 rett, 1 vrang) med små pastellfargede spetter. Strikker med en tråd hvitt bomullsgarn pluss dette spettede garnet som heter Popcorn. Er litt spent på hvordan denne tua blir i bruk. Utseendemessig blir den i hvert fall fantastisk lekker, men jeg må sjekke at den tåler kokvask og at den har sugeevne.

 

Når denne tua er ferdig har jeg lovet å strikke brunt pannebånd til eldstedatteren, i et et superlekkert garn som heter SilkeAlpakka.

 

Kjekt å holde seg til småprosjekter. Å avslutte et prosjekt gir en veldig god (og sant å si litt uvant....) følelse av å være produktiv! Du skjønner det steg, jeg er også en MYE flittigere igangsetter enn fullfører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Fullfres!

Må haste på jobb, men jeg er så lik deg at jeg dåner! Jeg synes bare det er helig jeg å høre at det er andre som kan se kaffekoppene står på benken et par dager. Jeg er nemlig vokst opp med "solbriller", det var ikke noe ok! Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan har du det? :-) håper det går fint. Og husk; om det går litt skeis med vekten....er vi her og støtter hverandre!

 

Jeg er fortsatt "stuck" med mitt 0.7 kilo over stabiliseringsvekten! -fatter ikke at det er mulig! Det handler om å ta seg bittelitt sammen og kvitte meg med det....men, nei.... men jeg får være fornøyd så lenge ikke flere kilo sniker seg på!

 

-ha en fin kveld- :-) håper på å se et av dine koselige innlegg igjen snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Mitt lange fravær skyldes at jeg har vært travelt opptatt med å spise tull og unevneligheter...

 

Såååå - det går ikke bra i det hele tatt, men når jeg nå lister meg innom henger det sammen med at jeg endelig ser litt lysere på livet igjen.

 

Har ingen store, hårete mål, ingen tanker om hvor mye jeg skal oppnå på så og så lang tid. Må bare få handa opp av godteposen og kreke meg tilbake til utgangspunktet.

 

Før helga ville eldstejenta ha hjelp til en skoleoppgave i gym. De skulle lage et opplegg for egentrening på minst to timer og ett kvarter. Treningen kunne deles opp i flere økter, men hun måtte ha en tanke om hva hun ville oppnå.

 

Så snekret vi sammen et opplegg med tre like økter, bestående av oppvarming i form av 35 min rask gange, deretter "trappe-pes" i 5 minutter, etterfulgt av et kvarter med ulike styrkeøvelser for mage, armer, rygg og rumpe.

 

Nå har vi avtalt å kjøre dette opplegget mandag, onsdag og fredag fram til sommeren, og se om vi får bedre kondis og strammere muskler.

 

Det er i hvert fall en start.

 

Jeg har hatt masse negative, dårlige tanker om meg selv den siste tiden. Det er selvsagt ingen vei å gå. Får lappe selvbildet sammen så godt jeg kan, og prøve å følge alle de gode rådene jeg er så ivrig med å gi til andre...

Jeg var på vekta i morges og har foreløpig ikke lyst til å se det svart på hvitt. Men jeg har litt å ta fatt på - igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt å "se" deg!!

 

Det er så flott at du kommer innpå- du er kjempeflink! Det er en viktig og god begynnelse! Og der du er nå, har vi alle vært....MANGE ganger! Så dette skal vi klare!

 

Så lurt med opplegget du har sammen med datteren din! Jeg har tro på enkle trimløsninger- det er ihvertfall det som fungerer for meg! Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har startet friskt med jogging, aerobic, styrketrening - men det eneste jeg har holdt fast på over tid (bortsett fra i ungdommen da....)er UT OG GÅ!

 

Jeg heier på deg!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette møtestedet er ikke bare til for solskinnsdager, men det er på de sure kalde vinterdagene vi virkelig trenger hverandre. Du tar grep om hverdagene nå, og trekker hånden opp av godteposen, som du sier, og knytter joggeskoene istedet. Du er superflink!! Ikke lett å tenke positive tanker om seg selv når det er litt bratt. Tenk på det du har fått til. Tenk på at det snart er vår, bar bakke, mer lys og lettere å være ute. Dette går rette vei! Stå på, jeg sender positive tanker din vei!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Takk for gode og oppmuntrende ord fra deg også, NinniR.

Tenk at det kan føles så godt å bli virtuelt tatt vare på av vilt fremmede mennesker...

 

Dagen i dag har forløpt veldig fint, uten dypdykk (eller dykk i det hele tatt) i godteposer etc.

 

Dagens treningsøkt foregikk innendørs pga meget skummelt føre ute (knallhard og polert is med iskald nysnø på toppen...)

15-åringen og jeg ble både svette og slitne av et par Kari Jaquesson-økter. Og temmelig lattermilde - ikke så lett å følge alle trinnene... Gubben satt i underetasjen og kom opp da han hørte oss - han trodde vi så noe veldig morsomt på "Americas funniest homevideoes" :-)

 

Nå skal jeg gå og legge meg, hvis jeg våger meg inn på soverommet. Minus ti ute, og nesten like kaldt på rommet (føles i hvert fall sånn)

 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er godt i gang- det hører vi jo!!

 

Forresten har jeg full forståelse for at du har vært fraværende i "dykkeperioden"....jeg ville nok reagert på samme måte- det er lett for når vi blir så misfornøyde med oss selv!

 

Jeg er fortsatt stabil....litt over stabiliseringsvekten min! Jeg jobber veldig med å holde fokus for at det ikke skal bli ytterligere oppgang...puuuhhh, det er et slit dette her!! Men vi skal klare det!! :-)

 

Akkurat nå er det store snømengder her i Bergen- det er aldeles nydelig ute! Jeg gikk på ski i helgen, men nå på hverdagen blir det vanskelig å få til- ingen "naturlig" plass for skigåing akkurat her jeg bor- så jeg har "bakset" meg avgårde til fots i snøen i skogen i dag....det var jamen slitsomt!

 

Ha en fin kveld!! Og lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at det var trist lesning. Du har jo all grunn til å ha et godt selvbilde. Jeg har stor sans for deg, du er flink til å finne på flotte tilnærmingsmåter til prosjektet vårt. Dessuten er du så flinkt til å dele med oss mange spennede prosjekter og tanker som gjør lesingen her inne mye mer spennende. Og du har jo selv referert hva folk sier om deg utseendemessig, så jeg er sikker på at det også er flott.

Men_ å være kvinne i dag er å være omgitt av et helt uendelig oppkomme av krav. Jeg ser jo at du er en type som gjerne skulle leve opp til alle de krava. Og vet du hva? Da faller vi gjennom alle sammen. Det er bare ikke mulig å leve opp til alle krav. En må velge ut noe en vil satse på og stå for det.

Håper at det lysner hos deg nå.

Og som var de svusj som så: Dette forumet er ikke bare for solskinnshistorier og glansbilder. Du og alle er like velkommne her om vi sliter. Og jeg har erfart at folk her inne stiller opp :)

Håper å se deg snart Fullfres! :) Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk på alt du har fått til, alt du kan og alle ressurser du har Fulltres! Og alle de menneskene du har rundt deg som bryr seg om og er glad i deg!

 

Det er fort gjort å miste litt av dette perspektivet når fortvilelsen og tungsinnet setter inn, derfor er det viktig å minne seg selv på det (eller få andre til å gjøre det), men lett er det ikke.

 

Mange av oss sliter nok med denne tida på året, men snart blir det lysere tider, både ute og inni oss får vi tro. Heldigvis!!!!!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysere tider, ja det har du rett i kess.

Utelampene på huset vårt slår seg automatisk av/på ved hjelp av en sensor som registrerer når det blir lyst/mørkt. Og i morges slo lysene seg av akkurat idet jeg stakk nøkkelen i døra for å låse og gå på jobb. Da var ikke klokka åtte enda, så det var en hyggelig påminnelse om at dagene blir lengre. Det merkes veldig godt om ettermiddag også. Herlig!

 

Takk igjen for vennlige og varme oppmuntringer. Dere er så søte! Og jeg kan merke at dere forstår hva jeg snakker om; da blir oppmuntringene og rådene ekstra verdifulle.

 

I helga skal vi på hyttetur med en annen familie. Det blir faktisk vinterens første skitur for meg. Gleder meg både til skigåing, samvær og hyttekos. Lenge siden sist vi var på hytta.

 

Jeg håper vært holder seg - vi har gnistrende flott vintervær med sol og nysnø og sju-åtte kuldegrader. Det er så nydelig.

 

Matmessig er jeg ikke heeelt på plass enda, men jeg lar snopet ligge, passer på å få i meg frukt/grønt, drikker mye vann og trener foran tv-en.

 

Føler meg faktisk ganske glad! :-)

Håper dere også har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...