Gå til innhold

Skravlas slankedagbok


Gjest skravla71

Anbefalte innlegg

Heisann! Etter en lengre pause (det ble sommer og tja...motivasjonen forsvant som dugg for solen) er jeg nå veldig tilbake.

 

Litt om meg selv og veien hit:

Jeg er 35 år, gift og har tre små barn. Som ungdom hjemme hos mor og far var det aldri snakk om vektproblemer. Jeg trente masse og spiste sundt. Så flyttet jeg for meg selv og sunne og varrierte måltider ble erstattet med mat jeg elsket. Selvfølgelig spiste jeg mye mer enn jeg hadde gjort før- det var jo så godt! I tillegg kuttet jeg all trening, jeg var treningslei og slet med å finne en treningsmetode jeg ville trives med. Det gikk som det måtte gå, sakte men sikkert har det sneket seg på....hold dere fast... 40kg på 15 år *dåner* Samboerskap, svangerskap og andre skap har heller ikke gjort underverker for kroppen, klærne har hatt en lei tendens til å bli for små før de er utslitt.

 

Før jeg ble gravid med førstemann, slanket jeg vekk 15 kg og var på god vei ned til normalvekt. Men de 15 og noen til kom tilbake i løpet av 9 mnd. Etter det har jeg liksom ikke funnet motivasjonen til å ta fatt igjen. Det trengs et skikkelig krafttak når man skal slanke vekk såpass mange kg.

 

Så kom vi til 22. august og startskuddet for det som skal bli det året jeg la om livsstilen. Jeg mener jeg trenger ett år på å få vekk disse kiloene, tror det er realistisk i alle fall. Jeg har gått masse både med og uten staver, jogget litt og nå har jeg jammen meldt meg inn på et treningsstudio! Jeg har ikke spist snop eller feit mat siden denne dagen og er veldig fornøyd. Jeg merker at treningsviljen er tilbake, det er gøy å merke fremgang. Jeg spiser fem måltider pr dag og prøver å registrere maten her inne. Nå er jeg såpass godt igang at jeg våger meg på en liten dagbok - for denne gangen skal jeg klare det!!!!!

 

Jeg jobber slik at jeg ikke får med meg noen kurs, dermed trenger jeg et annet fellesskap og det vet jeg at jeg får bl a her inne!

 

22.08.07: 100,6 kg

24.09.07: 95,1 kg

 

 

 

22.08.08: 60,0 kg

 

Gleder meg til å bli kjent med dere alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 396
  • Created
  • Siste svar

Og velkommen inn i "klubben". Vi er en gjeng her som har vært flinke til å motivere hverandre og det fungerer veldig bra. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten disse fantastiske jentene på disse sidene. Det er faktisk sant.

 

Hold deg fast nå, Skravla, jeg har nemlig lagt på meg over 60 kg! Og jeg skal ned alle sammen også. Tror nok det vil ta 2, kanskje 3 år, det kommer helt an på meg selv, håper det blir 2 og ikke 3, selvfølgelig.

 

Hvis du ikke tar kurs, gjør det til en vane å daglig stikke innom disse sidene og bli kjent med oss andre her og la oss bli kjent med deg. Er sikker på at du ikke vil angre på det. Vi er her for å hjelpe hverandre, sant jenter???

 

Ok, masse lykke til, Skravla. Vi heier på deg.

 

Klem fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du har tatt deg tid til å svare i dagboka mi! Ja, jeg trenger et nettverk, så jeg vil stikke innom, kanskje rekker jeg det ikke daglig, men i alle fall så ofte som mulig. Jeg har ikke "outet" at jeg holder på denne gangen, jeg orker ikke alle mer eller mindre gode råd fra folk som aldri har prøvd å være overvektige, som kun sliter med sine 5 kg for mye. Misforstå meg rett, jeg synes det er flott at folk stopper når det kun dreier seg om 5 kg, jeg skulle ønske jeg hadde hatt vett til å gjøre det selv! Men det er en stor forskjell på å gå ned 5 kg og 40+ og det er tiden det vil ta. Derfor mener jeg at ting som fungerer for dem kanskje ikke nødvendigvis fungerer for meg. Jeg kan ikke leve på appelsiner og kaffe til jeg har nådd ønsket vekt, ikke orker jeg pulver i så lange perioder heller. Og til syvende og sist har jeg heller ikke tro på slike kurer for å oppnå en varig endring. Det eneste som hjelper, i alle fall for meg, er å spise mindre og sunnere og å trene mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok den kuren vi bruker her også. ;) Vi spiser sunnere og trimmer mer. Følger mer grete roede, noen går på kurs også, og det fungerer. Må passe på å få i deg et visst antall kalorier pr dag, det skal ikke være for lavt tall heller, for da vil du gå saktere ned. Høres rart ut, men for at du skal ha bra forbrenning, må du få i deg nok.

 

Ok, prates senere.

 

Hilsen Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Skravla:)

Velkommen inn i dagbøkenes verden:)

Her er det mange som skriver dagbøker også svarer vi hverandre. her er det oppmuntring, ros og trøst å få.

Gratulere med vektnedgangen din allerede, kjempe flott resultat. gratulere også med livsstilendringen din.

Vi tastes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heffaklumpen

Velkommen skal du være, er ikke selv dagbokskriver men skriver på andre sine sider. Vet ikke om jeg klarer en egen dagbok, men skal være en støtte hvis du trenger det.

 

Du har jo allerede tatt av flere kilo du, det er kjempeflott! Har selv tatt et krafttak nå i høst, og har hittil tatt av litt over 8 kilo på litt under to måneder. Er fornøyd med det, og om det kan gå like greit i fortsettningen også så hadde ingen vært gladere enn jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være' date=' er ikke selv dagbokskriver men skriver på andre sine sider. Vet ikke om jeg klarer en egen dagbok, men skal være en støtte hvis du trenger det.

 

Du har jo allerede tatt av flere kilo du, det er kjempeflott! Har selv tatt et krafttak nå i høst, og har hittil tatt av litt over 8 kilo på litt under to måneder. Er fornøyd med det, og om det kan gå like greit i fortsettningen også så hadde ingen vært gladere enn jeg ;)[/quote']

 

 

Du må komme oftere innom.....! ;)

 

Klem fra tsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen! Jeg har stor tro på et slikt fellesskap som man finner her inne. Slike livsstilsendringer går jo opp og ned, og da er det godt å ha noen å dele det med.

 

Jeg gleder meg til å lese mer her inne og kjenner allerede at jeg blir inspirert av å lese om alle dere flinkingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je var forresten på min første time på treningssenteret her idag. Trente BOSU, er det noen her som har prøvd det? Altså, treningen foregår oppå en halv luftfyllt ball. Jeg har nå kommet i kontakt med muskler jeg ikke visste jeg hadde *knis* Bare synd at jeg ikke vet sånn ca hvor mye kcal som forbrennes på en slik time. Jeg satte en medium aerobicøkt, men er litt usikker på om det er riktig. Det var i alle fall deilig å trene og bli skikkelig svett, kjenner musklene jobbe og føle god samvittighet etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle velkomne, moro med nye mennesker og erfaringer. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart å holde meg selv i nakken uten dette forumet. Jeg trenger en dytt i rompa og det å føle litt press på å gjennomføre ;)

 

Her skal du i allefall få støtte og ros, og trøst hvis du trenger det. 40 kilo er mye, og det kommer garantert dager innimellom som ikke er så kjekke.

 

Så velkommen i klubben, blir gøy å bli kjent med deg.

 

Klem fra Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at du har begynt å føre dagbok. Her inne er det utrolig mye motivasjon å hente.

JEg syntes du har vært superflink allerede jeg.

40 kg ned er mye og hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt på ihvertfall 6 mndr på nedgangen din. Det er anbefalt 0,5-1 kg i uka.

Ønsker deg masse lykke til.

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er klar over at tidsskjema mitt er noe stritt, men samtidig ønsker jeg å beholde det enn så lenge. 40 kg og ca en kg i uka gir meg faktisk 12 uker til "overs". Men jeg vet jo at stagneringen kommer og at det kommer tider da det ikke går så lett, men håper de 12 ekstra ukene skal ta høyde for det da ;)

 

Og dagbok kan være kjekt på mange måter. Den fungerer godt som en dokumentasjon, samtidig som det er godt å få tilbakemeldinger! For meg blir det litt vaktbikkje også, jeg må jo ha noe positivt å skrive om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker innstillingen din og gå på humøret. Det trenger du virkelig, det er sikkert. Et godt råd. Når du får nedturer, kom for all del innom trådene her, for det hjelper! Jeg gjør det alltid, og føler meg ALLTID bedre etterpå.

 

Lykke til videre, du kommer til å klare det.

 

God natt hilsen fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spist frokost. Har oppdaget rugsprø igjen, det er jo bare så godt. Ellers har jeg funnet et brød på meny som smaker helt nydelig. Det er muslibrød med både rosiner og nøtter. Sikkert ikke veldig, veldig magert, men jeg spiser bare en brødskive og den metter utrolig.

 

Kjenner treningen idag, men ikke så mye som jeg fryktet. Der jeg kjenner det best er faktisk i magemusklene, den "planken" tror jeg gjør susen der altså, den er så hard at hele meg rister!

 

Jeg skal på jobb i ettermiddag, så jeg hadde håpet jeg kunne putte lillemann i bæremeisen og gå meg en tur i lysløypa etterpå. Faktisk så jeg et glimt av blå himmel i morges og det er jo en fordel med oppholdsvær når han skal være med! Kanskje jeg bare rett og slett skulle skifte nå med en gang og komme meg ut?

 

 

Trude: ja, jeg trenger veldig denne stå-på viljen og det er den jeg har ventet på. Jeg kjente at nå var jeg klar og da vet jeg at jeg skal holde ut også. Jeg lover å komme innom også på de mindre gode dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og gått. Gikk med bæremeis og staver, og det ble 6979 skritt, da jeg skulle sjekke kcal forbruket, trykket jeg inn feil knapp og vips var alt borte før jeg fikk sjekket. Deilig å gå ute nå, været var fint og høsten begynner å sette farge på skogen rundt her! Nå skal jeg snart ta meg en dusj og etterhvert skal jeg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er. Det er jammen tungt å gå med bæremais.

Ja vi står samlet om disse kiloene som skal av. Jeg skal ned 55 og har tatt av 7,7.

Vi får heie på hverandre.

God vakt på jobben.

Klem Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har alle mine stortrivdes i bæremeisen på tur. Den har vært mye brukt også før jeg begynte å legge om livsstilen. De sovner gjerne etter kort tid, så de synes tydligvis det er deilig.

 

Nå har jeg hatt på meg skritt- telleren på jobb, og jammen har jeg gått 3919 skritt der også. Og det er på en rolig kveld! Totalt idag har jeg gått over 11000 skritt og det er jeg fornøyd med. Kjenner at pulsklokke står høyt på ønskelista mi nå, sånn at jeg virkelig kan følge med på hvor effektiv treningen min er! Vi reiser på fjellet i morgen eller torsdag og blir borte til mandag, men jeg skal ikke ta ferie fra sund mat og trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker bare innom for å ønske deg en god natt og også en fin tur på fjellet. Håper det blir en trivelig helg. Ungene og jeg (er alenemor for 3 barn i alderen 10-17) skal til Hardanger noen dager i forbindelse med høstferien, og gleder oss til det. Det er alltid godt med litt stueskifte, sant?

 

Lykke til med å spise sunt og med trim. Dette kommer til å gå så det suser! ;)

 

Klem fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravla71

Hyttetur er forbundet med kos, snop, god mat og god drikke. Det var derfor en stor utfording for meg denne langhelga. Vi var heldigvis bare oss fem i familien, så vi kjøpte inn lite snop, sunn mat og glemte vinen hjemme. Vi hadde også med oss godt med klær slik at vi kunne være mye ute uansett vær og forhold.

 

Vi gikk flere turer daglig og jeg klarte meg bra med maten, selv om jeg var fysen som få. Sikkert pga gammel vane og tidligere hytteturer. Lørdag kveld fikk vi besøk med medbragt haug med snop. Søndag ettermiddag ble det vanskelig gitt. Der sto det potetgull og sjokolade, selv den tørre sjokoladekaka var fristende der den sto. Så det gikk som det "måtte" gå og jeg skeiet litt ut. Ikke mye, men nok til at jeg frykter vekta. Jeg skal innrømme at jeg snikveide meg ikveld og det ser ut til at jeg har gått nedover, men jeg våger ikke tro det før i morgen tidlig.

 

Jeg blir så irritert på meg selv! Jeg er jo så motivert og ikke var det godt en gang. Der står jeg og momser i meg potetgull jeg ikke en gang liker.... Hva er det som skjer? Jeg fatter ikke at jeg virkelig gikk i den fella, men det gjorde jeg altså, og med begge beina også. Jeg har prøvd å finne ut av hvorfor, men jeg aner virkelig ikke.

 

Uansett, idag er jeg back in track, har egentlig veiedag, men vekta sto igjen hjemme, så jeg skal på vekta i morgen tidlig. Heldigvis har jeg ikke søtsug idag og jeg har spist sundt og riktig. Derfor har jeg bestemt meg for at gårsdagen er et glemt kapittel i den forstand at jeg ikke skal dvele mer ved det jeg gjorde, men ta lærdom av det og forsøke å unngå det neste gang ved f eks å kaste snopet når gjestene reiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste snop som er til overs er kjempe lurt. Jeg prøver å gjøre det her. For en og annen lørdag har jeg bestemt meg for å skeie ut. Det som ikke er spist opp når jeg køyer, går i søpla. Ikke alle er like glad for det her i huset, men sånn må det bare bli hvis jeg skal nå målet mitt. Skeia ut på fredag, å da var det ingenting igjen, men var så dum at vi kjøpte litt smågodt på søndag også...Går det an å være så dum liksom... Men holdt meg innen for kalorigrensa alikevel da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...