Gå til innhold

Snart gravide...?


Nickii

Anbefalte innlegg

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar
Gjest jojomamma

Dere trenger ikke svare altså, men slet dere med å bli gravide første gangen? Jeg har hørt om flere som ble raskt gravide første gangen, men så tok det tid med nr 2. Så jeg er ganske spent! Tør liksom ikke si det høyt til noen, men jeg har VELDIG lyst å bli gravid nå! Det kan vel fort skjære seg litt om man blir for opptatt av det...av stress og sånn...så jeg prøver å innbille meg at det ikke er så viktig. Jeg må vel bare prøve å slappe av! Vi har jo ikke dårlig tid egentlig, det bare passer så godt nå på alle vis. :)

 

Dudu:

Skjønner hva du mener i forhold til å ha litt frihet. Akkurat det har jeg hørt endrer seg drastisk når man har fått barn nr 2. Men vi er så innstilte på at det blir sånn for en periode. Så blir vi jo raskere ferdig med den epoken, og kan leve litt fritt igjen om noen år. :)

 

Nickii:

2,5 år er jo ikke lenge det heller! :)

 

Vet dere foresten om det er vanlig at syklusen endrer seg etter å ha fått barn? Eller pleier den fortsette som den var før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklusen kan nok endre seg litt vil jeg tro. Ammer du enda? Har du brukt xeracette? Alt sånt påvirker jo.

 

Jeg ble gravid på første forsøk med nr. 1. Hadde sluttet med p-piller, hadde mensen etter siste brett og ble gravid. Da var jeg 28 år. Nå er jeg 32, og vi er inne i 6 pp. ( har ikke prøvd like iherdig i alle pp'ene da, men ihvertfall i 4 av dem).

 

Begynner å bli litt utålmodig, men har vært hos legen og hun sa vel mer eller mindre at det viktigste er å ikke stresse, at det er normalt at det tar litt tid, og at vi måtte ha sex annenhver dag i uka rundt EL. Jeg har litt uregelmessige sykluser, så jeg vet aldri helt når EL er.

 

Men det kan jo hende du blir gravid like lett som sist. Har venninner som det har gått like lett hver gang ( en venninne har nettopp fått nr 4, der har det gått på første forsøk med de tre første, men med siste måtte de prøve i hele 2 mnd) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Ja, jeg ammer morgen og kveld enda, fullamma til hun var 7 mnd. Så det er vel derfor det dro ut med å få mensen vil jeg tro. Dette kan jo bli litt slitsomt om jeg ikke er tålmodig, så jeg får jobbe litt med det kjenner jeg. :)

Hva er xeracette? Og jeg må bare spørre hva pp er og? Bedre enn å sitte å lure... :)

 

Syklusen kan nok endre seg litt vil jeg tro. Ammer du enda? Har du brukt xeracette? Alt sånt påvirker jo.

 

Jeg ble gravid på første forsøk med nr. 1. Hadde sluttet med p-piller' date=' hadde mensen etter siste brett og ble gravid. Da var jeg 28 år. Nå er jeg 32, og vi er inne i 6 pp. ( har ikke prøvd like iherdig i alle pp'ene da, men ihvertfall i 4 av dem).

 

Begynner å bli litt utålmodig, men har vært hos legen og hun sa vel mer eller mindre at det viktigste er å ikke stresse, at det er normalt at det tar litt tid, og at vi måtte ha sex annenhver dag i uka rundt EL. Jeg har litt uregelmessige sykluser, så jeg vet aldri helt når EL er.

 

Men det kan jo hende du blir gravid like lett som sist. Har venninner som det har gått like lett hver gang ( en venninne har nettopp fått nr 4, der har det gått på første forsøk med de tre første, men med siste måtte de prøve i hele 2 mnd) ;-)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid 2 ganger, men mistet første gangen i uke 11. Første gang prøvde vi ikke å bli gravide, men hadde gått uten prevensjon i rundt et halvår. Begynte å prøve rett etter vi mistet og da tok det ett år før jeg ble gravid igjen, og da hadde jeg egentlig tenkt å ta en pause fra prøvingen. Men var litt uforsiktig med prevensjon, for jeg trodde ikke jeg kom til å bli gravid uansett... Håper det går litt raskere denne gangen :)

 

Jeg fikk mensen ca 6 mnd etter fødselen, men ammet til hun var 14 mnd. Og syklusen min var ustabil hele den tiden. Men de siste månedene har den vært noenlunde stabil med 28-30 dager. Så tror kanskje ammingen hadde noe å si...

 

pp er prøveperiode, altså en syklus. Og for å ta de andre forkortelsene vi bruker ikm= ikke kommende mens (den dagen man venter mensen, men håper den ikke kommer), tr= tante rød, el=eggløsning... Kommer ikke på flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og xerazette er en type p-piller med lite hormoner, som man kan bruke mens man ammer.

Pleier du å være på "Bli gravid" inne på Barnimagen/ Dinbaby?

Der er det masse forklaringer/ tips/ lister etc. Men mest stress. Så vel konkludert med at man bare blir mer stressa av å være der, eller hva Nicki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg skrive under på. Jeg har helt kuttet ut å være der, skal ikke inn dit før positiv test!

 

Den siden fikk meg jo til å teste en hel uke før ikm... Husker ikke hvor mange tester jeg svidde av den pp'en, men det var mange. Nå tar jeg ikke test før etter ikm. Bortsett fra denne pp'en, da blir den en test på julaften :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kan du forhåpentligvis pakke inn en positiv test og gi til samboern din :-)

Det hadde vært moro.

Jeg sitter på jobb og har litt sånn menssmerte-liknende følelse i magen..kanskje det rett og slett er EL som kommer nå? Uff, klarer ikke la være å kjenne etter symptomer, men dette er ikke innbilt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fulgt noen av de kjerringrådene denne pp'en da?

 

Jeg har nå gitt opp å tolke denne kroppen min, for den oppfører seg forskjellig for hver mnd uansett. Kun den dagen jeg får ømme pupper skal jeg ta det som et tegn...

 

Gleder meg sinnsykt til jul nå, av flere grunner :-)

Får jeg negativ test, så blir jeg nok skuffet og lei, men det får bare være. Bedre å bare ta testen enn å gå rundt å undre seg og ikke klare å nyte dagen uansett! Så er det jo julaften, så da er det jo umulig å være lei seg så lenge ihvertfall. Gleder meg veldig til å se hvordan jenta mi reagerer på julaften med pakker og alt :-) Og har kjøpt en nyyyydelig julekjole til henne, og hun er kjempeglad i å pynte seg å ha på kjole, så blir nok morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har tatt et par slurker hostesaft, det er vel alt. Orker ikke legge for mye i e symtomer jeg heller- tror det ikke før jeg har en positiv test i hånden.

 

Det blir koselig med jul, ja. Gleder meg jeg også, selv om vi skal være hos svigers i år. Sønnen min gleder seg også, selv om han fikk en god dose pakker i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god følelse på at vi skal klare det denne pp'en! Håper nå egentlig vi blir gravide samtidig. Men det skal vel kanskje noe til for at det skal klaffe for oss i samme pp da... Men lov å håpe!

 

Blir litt rart da, om bare en av oss blir det... Men vi får nå holde kontakten uansett, så kommer vel den andre straks etter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det håper jeg også, at vi kan holde kontakten.

Var du mye på BIM da du var gravid? Jeg var der endel- skrev ikke så mange innlegg, men leste og lærte mye. Andre gang man er gravid er det jo mye man vet fra før. Men akkuart nå er dette det eneste stedet jeg snakker daglig om prøvingen, og det føles godt.

Ååååå jeg håper det klaffer for oss denne måneden!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Takk for forklaringer! :)

Jeg var endel inne på BIM og Babyverden da jeg var gravid sist, men aldri på chattesidene, det ble jeg bare stressa av!

Kommer nok ikke til å være her inne så ofte, ikke nå til å begynne med iallefall... Kan bli litt stressa da, for dette kan jo fort ta tid. Bare kjente litt på det i går. Dere har komt litt lenger i prosessen dere... Men håper det er greit om jeg titter innom iblant? Og så er det jo spennende å se hvordan det går med dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dudu, jeg var en del på bim da jeg var gravid, skrev innlegg også. Men mye av det gikk ut på hva slags utstyr jeg skulle kjøpe og høre hvilke erfaringer andre hadde. Lærte mye der, men man må jo klart ta det med en klype salt. Tror det er en god del feilinformasjon ute å går på de sidene...

 

Ragnhild: Ja, det er lett å la seg stresse. Du må bare kjenne etter selv hva som er riktig for deg. Vi er nå her, og jeg tror nok jeg blir her en god stund til :-) La oss nå høre hvordan det går med deg også da innimellom :-) Lykke til med prøvingen!

 

Jeg synes det er godt å ha denne tråden. Er den eneste plassen jeg får luftet tankene mine rundt dette med prøving. Og i grunn synes jeg ikke jeg blir stresset her. Tror vi er rimelig flinke på å fokusere på å ta det med ro. Men vet jo vi blir skuffet når mensen kommer uansett. Og da er det greit å ha noen som vet hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg kalde føtter her... Jobber som vikar nå og er ferdig til sommeren. Det er mulighet for fast ansettelse nå, men en kollega sa til meg at det var mulig jeg ikke var tilbudt jobben ennå fordi de var redde for at jeg kom til å bli gravid 2 mnd etter jeg hadde fått den... Og det er jo ikke så usannsynlig at jeg blir det.

 

Men det er jo ikke sånn at jeg venter på å få fast før jeg blir gravid altså... Men må innrømme at jeg er litt redd de skal tro det... Huff... skal jeg virkelig gjennomgå dette en gang til? Var nyansatt sist jeg ble gravid også... Og det var heller ikke sånn at jeg planla det sånn... Uff! Har nesten litt lyst å vente med graviditeten... Men jeg er så klar nå! Hva har jeg rotet meg opp i?

 

Kanskje det beste hadde vært helt åpen og sagt at vi har lyst på et til barn snart, så får de selv avgjøre om det har betydning for ansettelsen eller ikke... Men jeg har ikke lyst at noen skal vite det da... Likevel så tror jeg de skjønner det... er jo i riktig alder... og har en fra før... de har jo til og med spøkt med at jeg må sette i gang å produsere flere.

 

Men har så lite lyst å få det stemplet at jeg bare ventet til jeg fikk fast, så kjørte jeg på... Og hva om jeg blir gravid nå, men de kommer ikke med noe tilbud før vikariatet begynner og utløpe, og når de ser kulen på magen, så blir det ikke noe av... AAAaaargh! Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillejanne

Jeg synes ikke du skal tenke på det. Hvor mange er det ikke som gjør det? Maaaange! Og hvor mange husker på det i lengden? Og hvem har egentlig noe med det å gjøre? INGEN! ;) Det kan hende de blir litt skuffet med en gang men så vil de nok glede seg på dine vegne. Ingen arbeidsgiver har rett på å hverkan spørre om eller vite om du er gravid når du søker jobb, eller er i ferd med å få fast. Så jeg råder deg til å holde det for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg!

Har vært ute i møter med jobben i dag, kikket først innom nå. Og nå må jeg dra hjem for å se sønnen min litt før jeg skal ut og spise med noen studievenninner i kveld.

Kommer sterkere tilbake i morgen!

PS: Tok faktisk en eggløsningstest ( billig-test), fant en da jeg ryddet i skuffen, og den var knall-positiv. Så da har jeg vel EL sent denne måneden. Trodde jeg var ferdig med "sex-uka", men da får vi vel hoppe til køys i kveld! ( ifølge bruksanvisningen skal man jo ha sex 24-48 timer etter postitiv test)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange som gjør det sikkert, men... Vet jo at de ikke har noe rett på å få vite det, men... Vet jo godt hvordan man baksnakkes og skules på når man har vært så "uheldig" å bli gravid i ny jobb... Har ikke noe lyst at de skal se sånn på meg. Er vel det der "flink-pike"syndromet mitt som slår ut nå... Lojalitet, ærlighet og pålitelighet er noe jeg alltid har forsøkt å utøve... I tillegg har jeg en liten arbeidsplass, hvor en allerede er gravid og de har slitt med å få tak i folk, så å finne vikarer for to stykker på samme tid er jo ikke bare bare... Vet at det er ikke mitt problem, men...

 

Men dere har rett... Når jeg tenker meg om, så ville jeg rådet andre til det samme. Bør jo gjelde for meg også.

 

Dudu, kjempebra med positiv el test da! Da vet du nå at du treffer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg skjønner hva du tenker, men jeg synes ikke du skal trenge å ta hensyn til arbeidsgiver når prøver å bli gravid. Jeg synes du skal oppføre deg som om du ikke er gravid helt til du er gravid, og det innebærer å ta imot et godt jobbtilbud når du får det! Kanskje du ikke blir gravid før om 6 mnd? Og du skal jo mest sansynlig jobbe det meste av svangerskapet også? Nei, ikke finn på å være så snill pike at du går og forteller at du prøver. Da gir du dem en sjanse til å la være å gi deg jobben, en jobb du får pga. dine evner og egenskaper. Glem mulig graviditet! Dessuten, hvis du sier at du prøver, og du får derfor ikke jobben, og så blir du ikke gravid enda? Da vet de at du prøver, og også at du har sagt fra deg en flott mulighet.

Nei, mitt klare råd er å ta imot jobben, og fortsett å prøve å blir gravid! Det som skjer, det skjer, og så får du ta konsekvensene av det.

Arbeidsgiver har ikke engang lov til å spekulere i om du kommer til å bli gravid, og legge dette til grunn for om du får en jobb eller ikke!!

Og du VIL jo bli gravid, skal du la være å få et etterlengtet barn, for å være grei mot arbeidsgiver?

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for kloke ord!! Jeg har ikke tenkt på det helt sånn, men er fullstendig enig med deg :-) Føler meg bedre nå! Skal fortsette å prøve, og det med god samvittighet ;)

 

Vet jo at arbeidsgiver ikke har lov å spekulere i sånt, men ikke så lett å bevise. Og tror nok veldig mange gjør det likevel... Jeg håper og tror ikke mine arbeidsgivere tenker at de ikke vil ha meg pga det. De har god moral så jeg er egentlig ikke redd for at de skal forbigå meg for jeg er i fruktbar alder... Men var bare en kollega som begynte å spekulere i det å satte meg på tanken i dag... Var ubehagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillejanne

Godt å se at du er på rett tankegang nå. jeg har det det "snill pike syndromet" jeg også, men har funnet ut at det ikke alltid lønner seg. Og det er jo ingen garanti for at det klaffer med graviditet med en gang og da er det så dumt at alle vet det, + at man sitter uten fast jobb.. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde nok ikke kommet til og sagt noe, eller stoppe å prøve. Men følte meg bare så ussel på et vis... Særlig etter den kommentaren fra kollegaen min. Man føler seg jo nesten kriminell og illojal... Akkurat som om dette er noe man gjør mot arbeidsgiveren...

 

Men skulle jeg ta hensyn til det, så hadde det sikkert aldri passet å få barn... Så er vel bare å hoppe i det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillejanne

Jeg tror alle med samvittighet føler det sånn. Men man må tenke på seg selv av og til også hvis man vil komme noen vei.

 

Har selv funnet ut at jeg ikke klarer å planlegge fremtiden helt perfekt. Etter bryllupet sluttet jeg med p-pillene og håpet selvfølgelig på at jeg skulle bli gravid med en gang, men så tenkte jeg at jeg jo da ville være dårlig på bryllupsreisen som var 2-3mnd etterpå. Jeg stresset de første 3 pp`ene med at det skulle klaffe og spesielt på reisen for da hadde jeg eggløsning. Fikk en skikkelig (vond) eggløsning da vi var på en stor utflukt, så da klaffet det jo ikke, selv om vi hadde mye sex før og etter... Syklusen min er altfor ustabil etter at jeg sluttet med p-pillen, så jeg fant ut at jeg må bare slutte å planlegge så veldig, for jeg er en sånn person som vil få til ting perfekt. Nå tenker jeg ikke så mye på å bli gravid, det får skje når det skjer. Jeg måtte bare la være, for jeg tenkte kun på det og sluttet å leve...Kunne ikke feste, ikke sitte på hesterygg osv...ingenting moro..

 

Tenkte også på hva folk ville si på jobb om jeg ble gravid nå rett etter fast annsettelse i juni. Men det er heller sånn at folk forventer at jeg skal bli gravid nå og det er kanskje bedre det. Tror uansett at de glemmer det ganske fort på din arbeidsplass også. De bør ikke kaste stein i glasshus... Det gjelder jo ikke kun graviditeter, men kanskje noen av dem får en kronisk sykdom som holder dem borte fra jobben gjentatte ganger, hadde de da likt å bli snakket om på negativt vis? Folk er så sleivete med kjeften at jeg blir helt matt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever faktisk ganske så normalt selv om jeg er prøver. Har vært litt forsiktig med alkohol mellom el og mens, men forsøker nå å leve som om jeg ikke prøver. Har forsøkt litt av hvert, men det funker best sånn som nå. Tenker litt ekstra på det rundt el og mens, men tror det er vanskelig å la være :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...