Gå til innhold

California Dreamin....12 ukers prosjekt


Gjest Julianna

Anbefalte innlegg

Gjest Julianna

Og fy soren saa deilig det er med ferie!!!

Lite paa internett for den funker saann delvis bare, og dagene fyker avgaarde med bading, soling, shopping, og masse sosialt.

 

Igaar feiret vi Spania med masse glade og ville spanjoler og nordmenn; tro det eller ei men jeg kjorte bil og drakk ikke!! Men var jeg like gal og tutet masse i bilhornet som spanjolene for masse tuting betyr bare at vi er veldig glade naar Spania vinner fotballVM. Og var jeg hes i stemmen i morres - ja! For en stemning!! Idag er det veldig stille overalt - merkelig det....

 

Mat og vin har gaatt ganske bra. Er fornoyd for jeg har holdt meg unna de store utskeielsene, og er merkbart mer fokusert enn noen annen ferie. Holder igjen paa vin, det ble 2x kvelder forrige uke med vin, men jeg tok ikke helt av heller da.

 

Men vekten matte bli igjem hjemme for jeg hadde alt for mye med i kofferten - var ikke plass. Prover aa faa kjopt en idag.

 

Treningen har ogsaa vaert bra, en times trening 3x forrige uka + 3 x golf. Golf gir minimalt trening her nede for vi maa bruke bil pga 30 + varmegrader, men litt mosjon blir det.

 

Det er hardt aa holde fokus i ferien synes jeg, men vil man saa vil man. Og jeg vil. En dag av gangen og ett maaltid av gangen er mitt motto.

 

Fortsatt god sommer:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 788
  • Created
  • Siste svar

Flott at du klarer å holde fokus Julianna, selv om det er vanskelig i ferien. Jeg har samme motto som deg; en dag av gangen, ett måtid av gangen!

 

Lykke til videre i Spania, kos deg masse!!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

De siste dagene har det vaert mye sosialt, saa det har blitt en del vin. Det har vaert bevisst og valgt, men jeg vet jo hva prisen er, saa er nok litt molefunken innimellom. Saann er det bare, can´t have the cake and eat it, er det noe som heter. Koser meg skikkelig, super ferie, saa klage skal jeg ikke.

 

Imorgen skal vi paa enda en sosial greie her nede, og hvor jeg velger aa drikke. det blir tredje gangen denne uken. Saa reiser vi hjem. Er litt redd for vekten og hva den sier naar jeg er vel hjemme. Haaper paa stillstand.

 

Trener som jeg skal, men maa nok sette inn mere innsats paa den fronten naar jeg kommer hjem.

 

Skriver det jeg spiser i notatbok, og om jeg ikke er like flink aa notere hver dag, ser jeg at det er veldig nyttig. Hvis jeg bare tar omtrentlige overslag i hodet har jeg en tendens til aa komme veldig lavt paa kaloriinntaket. Naar jeg skriver ned noyaktig, blir fasiten langt hoyere tall. Saa det maa jeg prove aa fortsette med i hele sommer.

 

Hasta la vista :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med et stoooort smil. Så flott å høre at du er bevisst, Julianna. At ferien kanskje setter små spor er vel greit så lenge alle handlinger er bevisste handlinger.

 

Selv er jeg skikkelig i tenkeboksen. Vet jo hvor jeg ender, men skal gå grundig gjennom alt før jeg bestemmer meg, men mer om det på tråden min.

 

Apropos 1 august så er jeg i Karlstad den helgen. Skal avgårde på vennetur med 3 dager golf der borte, så da må jeg avstå den turneringen desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Hei Ninass; godt å se deg; og ser på din egen tråd at du er i tenkeboksen. Jeg skriver litt mer til deg der jeg:-)

 

Da er jeg hjemme igjen og har fått pakket ut og veid meg på hjemmevekten ikke minst.

Status per idag er 77.3.

Siste veiing før jeg reiste på ferie var 76.8.

Kjøpte ny vekt i Spania og på søndag den 18.juli, før vi dro på fest, viste den 76.9. Det taler for at det ikke var helt verst totalt sett de to ukene jeg var i Spania, og den siste festen har gjort at det ble en liten oppgang og ikke stillstand som resultat.

 

Det er helt tydelig at det som gjør vektnedgang vanskelig i ferien er alkohol, jeg tror tilnærmet null alkohol er det som skal til før jeg kan forvente en reell nedgang. I vektnedgangsperioden min i vinter/vår drakk jeg absolutt ingenting. Når man drikker alkohol er det ikke bare det at man får i seg alkohol, som er kaloririkt, og som stanser forbrenningen, det har gjerne flere negative konsekvenser; det er veldig lett å falle helt av det sunne sporet, man føler seg litt dårlig dagen etterpå, det går utover motivasjon og fokus, og man får veldig lyst å spise usunn mat. Og så faller man kanskje av sporet mer enn en eller to dager, og det kan bli vanskelig å hente seg inn igjen.

 

Samtidig er det vanskelig å melde seg helt ut fra sosiale lag med vin, for å gå ned i vekt, nå i sommerperioden. Det er ikke slik at jeg MÅ drikke vin i sosiale sammenhenger, jeg stod over opp til flere ganger i Spania når de andre drakk vin, noe jeg ikke har gjort før, og jeg kuttet helt ut i nesten et halvt år tidligere.

 

Spørsmålet for meg er hva jeg vil gjøre og hva man vil oppleve i denne perioden. Jeg må innrømme at nå i sommersesongen virker litt for ekstremt å si nei til vin når vi møter venner til en middag, venner som vi kanskje ikke har sett på lenge og som har ordnet i stand, eller som vi møter ute på en restaurant.

 

Samtidig merker jeg at jeg er såvidt bevisst, at jeg ikke "hiver meg utpå/og slipper meg helt løs" slik jeg gjerne gjorde før. Nå har jeg gjerne hodet med, passer på og drikker vann, og begrenser antall glass, stort sett men ikke alltid selvfølgelig. OG ikke minst jeg begrenser også anledningene hvor jeg drikker alkohol, i det hele tatt. Tidligere har det ofte blitt et lite glass hvitvin til lunsj i Spania, nå var det ingenting til lunsj.

 

Så mitt svar til meg selv er vel egentlig å fortsette å være bevisst på kunnskapen om hva en kveld med vin gjør mht vektnedgangsprosessen, og derfor ta bevisste valg mht hvilke anledninger jeg velger vin og hvor mye jeg skal drikke der jeg "bevilger" meg en kveld med vin.

 

OG jeg har kommet godt igang med treningen synes jeg, og jeg skal derfor prøve å sett inn hjernet ekstra de dagene det er festligheter på gang.

 

Nå venter en langhelg nedover i Vestfold og Kragerø, med familie, nære venner og golf i massevis. Med meg i hodet skal jeg ha at mandag venter hjemmevekten med sin fasit.

 

:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Har nettopp spilt en kjempefin 18-hulls runde på golfbanen i Kragerø.

Det er en bane som er krevende å gå, så nå kjenner jeg det godt i føttene.

Og jeg kjenner at det er deilig å ha bevegd seg masse i dag.

 

I kveld spiser vi middag med familien og jeg sitter her og funderer på om jeg skal drikke vin til maten eller ikke. Klarte å bekjempe trangen til å ta et glass hvitvin da vi spiste litt etter golfrunden. Det virker jo så velfortjent når man er svett og har gått av seg 1200-1500 kcal de siste 4 timene. Og det er jo bare ett glass, det virker så lite. Men jeg stod over. Tenkte at begynner jeg med det så er jeg i gang. Men har ikke bestemt meg ennå når det gjelder middagen. Får bestemme meg snart!

 

Har lest litt her inne for å hente inspirasjon, det pleier å funke så bra. Og det gjorde det idag også:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Langhelg fra torsdag til søndag.

Voldsomt med mosjon, fredag, lørdag og søndag. Forbrukt ca 1500 kcal på mosjon disse dagene.

Kostholdet helt greit - og kun vin på lørdag kveld.

Var rimelig bevisst på kostholdet alle dagene.

 

Fasit

før ferievekt 76.8 den 4.juli og holdt inntil 18.juli.

før helg vekt den 21.juli : 77,3

mandag etter helg vekt 78,7

tirsdag 77,7

onsdag, idag, 77,4.

 

Halloen; dette vektprosjektet virker helt umulig i sommerferien, bare en kveld med utskeielser, knyttet til stort kaloriforbruk øvrige dager medfører en voldsom vektoppgang, med påfølgende nedgang vel og merke på 1,3 kilo på tre dager. Kanskje nedgangen på mellom 1 og 1/2 kilo per dag kan fortsette nå når jeg holder meg i ro, uten alkoholer av noe slag...

 

Det virker som alt man kan håpe på i ferien er å holde seg noen lunde stille på vekten, til tross for iherdig innsats for nedgang, bare fordi det er enkelt utskeielser innimellom. Skal ikke mye til for å fyke opp altså.

 

Nå er jeg på hjemmeferie i 10 dager, og uten noen store planer om sosiale greier. Blir småkos underveis, men ikke de store hendelser. Jeg gjør nå mitt beste for å se hva jeg kan oppnå på vektfronten med kosthold og trening i en sånn lugn periode.

:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Vekt idag 77.2. Er grundig lei av å vake rundt på 77 og 76. Men sånn er det. har vært flink denne uken. Er aktiv hver dag og kutter karbo. Ingen store "faremomenter" i vente de nærmeste dagene, så nå gjelder det å holde fokus. Sliter med vanndrikking, drikker for mye cola light. Det er ikke bra, innebærer nok at jeg ikke er helt 100 % dedikert, og det er litt trist å innrømme. Skjerpings.

:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Etter en stund hjemme hvor jeg har vært ganske flink, om ikke super flink er jeg fremdeles på 77.2. Var på stor feiring av 60-års jubilant igår. Det ble en del vin og er fornøyd med vekten i lys av det.

 

Nå venter parfyme- og annen shopping med bestevenninne som er innlosjert i Paris. Forsettet er å kose meg men ikke overdrive, a la " den gylne middelvei". Deilig med ren jentehelg. Det blir masse gåing og sykling rundt i De parisiske gater, så jeg tror trimmen er godt ivaretatt.

 

Ser ikke ut til at målet midt om nedgang lykkes denne sommeren, men foreløpig er oppgangen skarve 300 gram. Sommeren har hittil vært helt super, så jeg klager ikke, har vært flink og har virkelig fulgt planen min på en ganske bra

måte. Kunne vært flinkere , men hey, må leve litt også.

:-):-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Julianna

og som vanlig er jeg litt melankolsk.

Sliter også med det faktum at nå er det jobb og hverdag fremover.

Blir masse av det gitt.

Forteller mannen om og om igjen hvor fint vi faktisk har det også på høsten, og at hele året er fint bare man finner på fine ting underveis. Det er nok mest til meg selv jeg sier det, for sommeren er magisk.

Det hjelper å møte høsten med at denne sommeren har vært mer enn vanlig magisk for min del. Masse fine turer, venner, familie, sol og glede.

 

Status livsstilmessig er også at det har vært en av de beste somrene.

Før jeg dro veide jeg 76.5, nå viser vekten 76.8.

Målet mitt var nedgang, det har jeg ikke klart, men jeg er kjempefornøyd likevel.

Fettprosenten viste nedgang på kurset på onsdag.

Jeg har klart å trene jevnlig unntatt siste ferieuke, da må jeg innrømme at jeg bare gav blaffen og tok helt fri. Har ikke vært like flink som planen tilsa, men i de øvrige ukene er det ikke så langt unna.

Matmessig har jeg spist sunt hele veien, kontrollert porsjonene og vært bevisst hver dag og ved hvert måltid. Det synes jeg er helt utrolig.

Min største utfordring i ferietiden, vino blanco e vino tinto, har jeg også tatt kontroll på. Jeg har bestemt hvilke dager jeg skulle kose meg med vin og har holdt masse dager vinfrie og har hatt det som plommen i egget.

 

Utskeielser har det vært noen av, dvs fester og slikt hvor jeg har bestemt på forhånd at jeg skulle skeie ut. Utskeielser av det andre slaget, som jeg har hatt masse av før, at jeg bare setter meg til med potetgull og sjokolade, har det vært nesten ingenting av. Det er jeg faktisk litt overasket over. Tror faktisk ikke jeg har kjøpt en pose potetgull i ferien:-) Men må innrømme at jeg har hatt en sånn runde etter at jeg returnerte til full jobb denne uken. Det ble en liten trøsterunde i går. Var så utrolig sliten og littegrann deppa, da ble det potegull og sjokolade. Mønsteret er vel ikke vanskelig å få øye på...

 

Fokuset på maten har jeg altså opprettholdt hele sommeren; opplever vel at jeg aldri har sluttet å foreta valg og prioriteringer og å passe på mengden.

Treningen derimot er en annen historie. På begynnelsen av ferien var jeg skikkelig treningsmotivert, og det trengte jeg, særlig for å kunne prioritere det i varmen og hvor andre aktiviteter var mer fristende. På slutten av sommeren fortok treningsgnisten seg veldig. Grunnen til det var at fokuset mitt på vektnedgang var borte, jeg visste at det kunne jeg bare glemme denne sommeren, og da la jeg inn et hvileskjær. Så fasiten er vel at trening går ikke av seg selv, der er det ingen automatikk å hente. Der må jeg jobbe mye mer tydeligvis.

 

Er i gang med kurset igjen, og det var superkoselig og nyttig å møte kurslederen og de andre igjen denne uken. Nå er det en måned til neste gang.

 

Har en del planer og tanker om opplegget fremover, men det får jeg skrive om senere.

Deilig med helg nå:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom på besøk, jeg.

 

Synes du er superflink som har holdt deg stabil hele sommeren. Ingen oppgang. Tenk på hvordan vekten sikkert hoppet feil vei tidligere sommere.

 

Jeg er igang med The Biggest Looser på vektklubb. En uke er gjennomført og det ble 1,8 kilo ned.

Nå skal jeg i mål også. Er så lei av å ta av de samme kiloene gang på gang.

 

Ha en strålende førhøst fremover. For min del ser jeg frem til det. Klarere og mer levelig luft synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Det var voldsomt gode resultater Ninass. Grattis.

Hva er formelen; er det det at du er veldig nøye, er det lavere kaloritall, mer trening?

 

Jeg er igang med høsten selv om det igår og idag har vært fine sommerdager; har på følelsen at denne høsten blir bra.

 

Ett av målene mine er å jobbe mer med planlegging og i praksis ved å lage opp ferdig mat så ofte jeg har lyst og anledning. Så igår hadde jeg handlet inn og lagde 6 middagsporsjoner ekstra, som jeg fryste ned. De skal være til sånne dager hvor alt går på tverke, sånn at det blir god hjemmelaget mat og ikke nødløsninger ala Peppes.

 

:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt mindre kalorier enn her inne, men jeg kombinerer litt. Tror ikke det gjør så mye om det er 1500 kalorier den ene dagen og 1700 den andre, men stort sett så er jeg rundt 1500 om dagen. Beveger meg ganske mye, men ikke ekstremt.

 

Det skal jo ikke alltid så mye til, bare være standhaftig og ikke lure seg selv. Jeg har stort sett kuttet ut brød. Ikke for karbohydratenes skyld, men fordi knekkebrød er godt og jeg trenger ikke veie. Har en tendens til at brødskivene blir dobbel så tunge som de skal.

 

Føler på meg at dette blir siste høsten her inne. Tror virkelig jeg skal komme meg i mål nå. Har en god følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

men geniale oppskriften du følger NInass; nøye med hva man spiser og bevegelse. Det er enkelt men samtidig så vanskelig.

 

Ja la oss satse på at vi endelig får skikkelig dreis på dette her, og at vi er i mål denne høsten.

 

:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

og det er godt!

Merker som forrige helg, at det er vanskelig å slippe taket, for det er så mye som skal gjøres her på jobb. Og jeg er så treg for tiden. Men når det er fredag er det tid for å sette strek, og så ta opp tråden på mandag.

 

Har vært en fin fin uke. Begynte veldig bra med trening to dager på rad, og så kom det noen dager med sosiale aktiviteter, og nå ligger helgen foran med planlagt golfrunde på søndag; så treningen denne uken er godt nok ivaretatt.

 

Kostholdet synes jeg også har gått bra. Grei kontroll, og ingen utskeielser av det uplanlagte slaget, og kun en planlagte utskeielse, det var igår; da var det sosialt lag, med god mat og vin til.

 

Er i tenketanken mht hvor streng jeg skal være fremover for å nå målet, det er 4-5 kilo igjen. Jeg merker at jeg vil ta resterende vekttap rolig og jobbe med vanene underveis. Samtidig må det være en viss progresjon over det mht vekttap, så jeg ikke mister motivasjonen. Har et mål om å være på plass vektmessig til jul, senest. Dette skal jeg tenke over denne helgen, for nå venter september rett rundt hjørnet, og da er sommeren ugjenkallelig slutt og da tenker jeg at jeg må iverksette planer som jeg forplikter meg til.

 

God helg til de som er innom:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg lykke til med de resterende 4-5 kiloene Julianna!

Med en god høstplan går dette brillefint.

Gleder meg til du kommer inn på HV- en super loftsleilighet med skråtak og fjordgløtt er reservert til deg!!!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Jeg sier en ting og gjør noe annet.

Innlegget mitt før helgen, virket så balansert og målrettet.

Så starter jeg helgen med å kjøre på kiosken og kjøpe masse snop på fredag.

Og på søndag det samme, etter en lang dag på golfbanen kom jeg hjem sliten som bare det. Spiste kjempegod middag, og så satte jeg meg i bilen og kjørte på kiosken, kjøpte snop og spiste så jeg ble kvalm. Ble så kvalm at den rødvinen som jeg hadde bedt mannen finne frem, ble stående der i glasset. Prøvde å trøkke litt vin nedpå litt utpå, men det var ikke plass etter en pose med taffelstiks og en god del smågodt. Dette er jo stikk i strid med det jeg tenker jeg skal gjøre, og undergraver all innsatsen min denne sommeren. Det er direkte dustete.

 

Det er akkurat som jeg tenker at nå kan jeg trøkke i meg masse snop før høsten kommer, og at det liksom ikke skal gi utslag på vekten. Samtidig tror jeg at sommeren er over og en krevende hverdag er igang utløser et slags behov for utskeielser. Akkurat som jeg motarbeider hverdagens krav med fråtsing som en slags trøst. Ikke vet jeg hvorfor jeg blir helt hodeløs akkurat nå.

 

Jeg må få skrudd dette hodet skikkelig på plass, men jeg må imnnrømme at jeg er i villrede på hvor raskt jeg kan klare å ta meg inn.

 

Jeg prøver å gjøre noe så enkelt som å bestemme meg for noen enkle tiltak og konsentrere meg om disse denne uken:

 

- 4 flasker vann per dag, starte fra morgenen av med å drikke vann, ikke vente til jeg kommer på jobb.

 

- ikke godteri av noe slag hverken denne uken eller til helgen. Det blir en test på viljestyrke denne uken som blir spennende å se om jeg er klar for.

 

- trening 3x - starter med joggetrening denne uken, oppstart imorgen eller onsdag.

 

I tillegg skal jeg tenke over hva jeg vil og hvorfor.

:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss......................... så like vi alle er.

 

Dytter inn en masse greier i munnen, uten mål eller mening. Og angrer etterpå! Må jo le av dumme oss. Vi gjør samme feil gang på gang, og så lurer vi innimellom på hvorfor vekta krangler med oss.

 

Stå på Julianna. Vi klarer det til slutt. Noen av oss trenger bare litt lengre tid enn andre, men vi jobber i alle fall med saken og det går jo i hovedsak riktig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

vi er så like på disse tingene at det er helt merkelig

synes det er utrolig å lese at andre gjør akurat det samme tullet som meg

føler meg ikke fullt så miserabel da...

 

men som du skriver - retningen er bra, selv om vi til tider dumper nedi ett og annet hull på veien.

 

Idag har jeg jobbet med vannet.

Og det er rart hvor mye jeg må jobbe med det. har fått en eller annen greie på at vann ikke går ned så lett som før. Psykisk motstand - underbevisst selvsabotage...? ikke vet jeg, men etter at jeg har tatt meg selv nakken flere ganger idag har det blitt mellom tre og fire flasker vann, og siste går nedpå nå på slutten av dagen.

 

Måtte også jobbe med å ikke snope pittelitte granne, siden det jo betyr så lite..kan jeg jo bare ta litte granne....Men ikke idag, den kanalen er nå stanset. her er det null toleranse for pittelitte og pittelitte blir jo en del etterhvert.

 

Trening blir imorgen, siden jeg kom hjem så sent idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke veid meg de siste, for jeg har sikkert gått opp mer enn 1 kg siste uken. Det skal ingenting til, før jeg er utpå, vips så har jeg kjøpt meg en pose taffelsticks og en pose smågodt. Spiser til og med når det ikke har vært spesielt godt. Så den siste uken har vært ILLE. Jeg har jobbet døgnet rundt, og har vært på reise, så forklaringen er enkel: TRØST. "må ha noe godt siden jeg må jobbe i hele kveld......". Æsj æsj er alt jeg kan si.

Eneste trøsten, er at jeg nå er skikkelig oppgitt og innstilt på å kutte ut dette tullet, men klarer jeg det, har jo vært her før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og høye topper!

 

Vet alt om hvordan du har det nå....det er bare du selv som kan komme ut av "uføret", men kanskje det hjelper at vi tenker på deg, og heier på deg??!!

 

Winners never quit.

Quitters never win.

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...