Gå til innhold

*Jeg skal ned 20 kilo!*


Gjest heleHelle

Anbefalte innlegg

hehe.. ble kake først i et tida på meg da:p Værste som finnes er å kjøpe bukse. skal ha en selvfølelse som er ganske høy den dagen hvis det skal funke. hvis ikke blir jeg bare skuffa, og ender med å trøse meg selv med sjokolade:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 297
  • Created
  • Siste svar

Hei!

Jeg må ærlig innrømme at etter å ha lest de øverste postene her leste jeg litt raskt igjennom resten, men det ser ut som om dere er godt i gang! (: Så, poenget mitt, får jeg være med på turen også? Vær så snill? :)

 

Jeg er 18 år, fra dypet av skogen i Hedmark. Jeg begynte å trene to ganger i uka forrige uke, og meldte meg inn her i dag, 3. treningsdag.

Jeg veier (har virkelig ikke lyst til å si det, men..) 96 kg (au, det gjorde rett og slett vondt å skrive!), og er 173 cm høy.

 

Jeg skal trene hver tirsdag og torsdag, men skal trappa opp neste uke, og føye til lørdag..! Jeg har lite motivasjon for å gjøre det her, men vil så gjerne!

Samtidig synes det er utrolig vanskelig med detta å skulle veie all maten! Hvor mange kalorier skal jeg ha i meg om dagen osv...!

I tillegg bor hjemme i et halvt år til, og synes det er litt vanskelig i forhold til maten som blir servert.

 

Hjelp og støtte trenges! (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tasha:)

Du må bare bli med, jo flere jo bedre. Å så er det mindre mulighet for at alle mister motivasjonen samtidig.

Du er nå godt i gang med treningen, og det er jo kjempe bra. Alt begynte egentli til meg som et nyttårsforsett om å trene mere og spise midre godteri, og plutseli var jeg i full gang her:p

 

skjønner problemet med å bo hjemme. Gjør det selv også, men mamma gikk på kurs for litt over et år siden, og holder det ennda så skal vel egentlig ikke klage så veldig mye. er ikke de værste middagene jeg får servert:p

 

Når du har veiiedag da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heleHelle

Jeg skjønner greia med å bo hjemme, og at du ikke styrer middagene;) Jeg er heldig å bo alene sammen kjæresten min, så her bestemmer jeg! :) Men likevel er det fristelser overalt; brus, godteri, snack, hamburger....... You name it.

 

Jeg har heller ikke mye motivasjon, føler jeg ikke gidder å veie maten. Da ender det opp med at jeg tenker på mat døgnet rundt. Jeg trener heller ikke enda, tar det sakte jeg :) Jeg går noen turer med hund om dagen, men trimpoeng har jeg ikke mange av. Derfor går ikke vekta fort nedover heller, sånn er det. Jeg prøver å kutte ned på godteri og usunn mat som best jeg kan, men jeg kjenner enda at jeg ikke har fått det helt til... Jeg må bare reise meg igjen og begynne på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er egentlig ganske slapp når det gjelder mat føler jeg. ikke veier jeg maten å ikke teller jeg kcl. Har bare sånn ca regning i hodet, og prøver å ikke komme over 1900 kcl. tror det viktigste for meg til å begynne med iallefall er å kutte ut godteriet og trene mer.

 

Hvor ligger deres "svake" punkt? Mitt er sjokolade. ELSKER sjokolade, og har ikke hatt noe problem med å spist det hver dag. blir ikke bedre av at jeg fylte inn sjokolade på jobb idag. På fredag skal jeg unne meg en sjokolade når jeg tar toget til vennina mi:) Gleder meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! :)

 

Jeg har veiedag på tirsdager, om morgenen, før jeg drar for å svømme før skola begynner..!

Når var det dere har igjen? Orker ikke å sjekke..! =/

 

Min store svakhet er sjokolade, tett fulgt av is. Jeg jobber på et gatekjøkken utenom skoletid, og jeg lover dere at om det er noe som er vanskelig i forhold til vektreduksjon, så er det det!

 

Jeg prøver å ligge mellom 1800 og 1900 kcal, ettersom jeg tror problemet mitt lenge har vært at jeg har fått i meg under 1300, og da går visst kroppen i overlevelsesmodus..! Så, jeg er veldig nøye med å veie all mat, og skrive det inn her!

 

Jeg tror det er smart å begynne rolig, og heller ta det trinnvis, om det er i forhold til trening, eller mat først..!

 

For meg er det ikke noe nyttårsforsett, bare det at jeg har bestemt meg for at NÅ er det nok!

 

Noen tips om hva man kan spise når søtsuget kommer? Min redning har blitt Frutz-isen på jobben..! Også, når jeg er lei av å drikke vann, heller kjøpe en Mer..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på fredager jeg. Veier meg om morgenen før jeg spiser frokost, så jeg slipper de ekstra den kan gi på vekta:P

 

Jeg vet akkurat hva du prater om, jobber på bensinstasjon selv og har både brus, is, sjokolader, godteri og all den usunne maten. Selv om jeg mister matlysten når det kommer personer på 150 kg og magen henger såpass langt ned at t-skjorten ikke er stor nok og skal ha den største hamburgeren vår. SLIK SKAL JEG ALDRI BLI!! Det har jeg bestandig sagt, at noen må si ifra til meg når jeg blir for stor. Plutseli før jul en gang våkna jeg å så meg i speilet og fant ut at jeg nå faktisk er så stor. men det er jevnt fordelt så det ser kanskje ikke så ille ut da som hvis det hadde bare lagt seg en plass.

 

jeg tror også det lønner seg å ta det rolig til å begynne med, venne seg til dte. Funker ikke å bråslutte, iallefall ikke for min del. Å så må man godta at alle kan ha en sprekk en gang i blant, en kan ikke slutte selv om en skeier ut en gang iblant. Jeg har klart å bynne å spise gulerot når jeg er godterklein da. ellers så skal smoothies funke, grønn te, frukt (oppskjært frukt er kjempe godt) gulerot, brokkoli og slikt med dip. Har også sett et par artikler der det står at man kan gå av seg godtersuget ved å gå en tur når en er godterklein. eller at man kan pusse tennene. Eller hjelper det å spise seg alt for kvalm på noe. Spiste meg sinnsykt kvalm på troika (spiste bare en :P) for to uker siden, og har nesten ikke spist sjokolade etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heleHelle

Veiedagen min er også fredag, på morgenen :D Jeg vet ikke om jeg har ett svakt punkt, det er stort sett veldig fristende med potetgull, sjokolade og hamburger. Det er vel de tingene jeg elsker. McDonalds er en god venn for å si det sånn. Og maten smaker jo egentlig ikke noe godt engang!!

 

Jeg prøver å begrense godteriet til helgene, men innimellom sender jeg kjæresten ut på butikk sent en torsdag eller mandag kveld... Uff.

Har hørt masse tips for å slippe godtesuget, men hos meg tror jeg faktisk det meste er velig så psykisk. Hvis jeg greier å la tanken ligge og fokusere på noe annet, går det stort sett over.

 

Før jobbet jeg på big bite, du skal tro det ble mye baguett-spising på meg! Ofte frokost før jeg dro, en hel baguett til lunsj på jobb og en stor middag etterpå. Av og til kjøpte vi oss big bite til middag og tok med hjem også. Herregud... Det var ikke før jeg begynte å telle kalorier i den lille saken at jeg slutta. Jeg brukte alltid grovbrød, men pøste på med majones og smør. Godt ja, men ikke så sunt...

 

De siste dagene har det gått dårlig. Jeg får ikke i meg nok kcal. Enten er det mellom 1000 og 1300, hvis ikke ligger jeg på over 2000! Det finnes ikke noen mellomting, der jeg skal ligge. Jeg skal ha 1600 kcal hver dag! Jeg orker liksom ikke å plage meg selv til å spise en brødskive når jeg ikke er sulten bare pga kcal... Tips?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jobb for første i går etter at jeg begynte ordentlig med treninga, og seriøst, det var tungt! Før, når det ikke kommer kunder innom så har det vært helt naturlig å sette seg ned, finne en is, eller åpne en Center.. Jeg tror aldri jeg har gjort så mange småting på jobb som i går. Alt mulig rart, bare for å holde meg i aktivitet, og ikke spise noe..! Det blir heller ikke noe bedre når det er ei god venninne jeg jobber med, og hu sitter der og spiser. Når hu er klar over at jeg skal ned i vekt (jeg nekter å si "prøver", for da finnes det på en måte en mulighet for å slutte), og allikevel med vilje sitter og frister meg..! Jeg synes det er regelrett dårlig gjort!

Jeg kan absolutt forholde meg til det du sier, enrt.. Jeg har også stått og sett på de menneskene, hvor magen henger som en ekstra del av t-skjorta, dem har bestilt den største hamburgeren, en stor pommes frites, og en brus, og jeg har psykisk stått og rista på hodet..! Vel, jeg har ikke de samme matvanene, men er like ille på min måte!

Jeg har det jevnt fordelt jeg også, samtidig som puppa er i største laget, og da ser det visstnok ikke så ille ut.. Føles ille vel og merke..

 

Jeg har forresten en stor svakhet for boller med rosiner..! På et eller annet tidspunkt slutta jeg å ha med meg frukt på skola, og da ble det til at jeg kjøpte boller i kantina i stedet for. Nå har jeg tatt tak, og har med meg gulrøtter! Når jeg kjenner at jeg trenger noe, da tar jeg en gulrot! Så, det er flere som bruker den! :P

Jeg veit ikke noe spesielt tips i forhold til godtesuget, men å ikke ha mye/noe tilgjengelig er i hvert fall en start. Også, om du liker druer eller pære, så lag små (for det er mye fruktsukker, spesielt i druer) porsjonsbokser med druer, eller oppskjærte pærebiter, som du setter i kjøleskapet, og tar fram hvis du kjenner søtsuget..!

 

Jeg er litt redd for kaloriene i dag.. Det her blir den første dagen med ordentlig middag etter at jeg starta med detta opplegget..! Jeg har av diverse grunner ikke spist ordentlig middag de to siste dagene, og sittet igjen med 600 kalorier å ta av når kvelden kommer, før jeg har spist kveldsmat. Så, det blir spennende når vi kommer til middagstida i dag!

 

Å drikke litt appelsinjuice kan kanskje være en idè hvis man må "fylle på" med kalorier? Jeg veit ikke helt.. Alt detta med kalorier er ganske nytt for meg fortsatt!

 

Jeg tror aldri jeg kunne ha klart å spise meg kvalm på sjokolade..! Ikke tør jeg å prøve heller! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helehelle: McDonalds er jeg egentlig ikke nå glad i. Med en lillebror som er sykt sær på mat, har det blitt utrolig mye mcDonalds på feirer så har blitt lei. Men har ikke noe imot burger på vei hjem fra byen, på en bensinstasjon og lignende.

 

jeg tror det er generellt vanskelig å jobbe på et sted der det selges mat osv. er bestandig noe som frister, uansett.. Når det gjelder å fylle opp kcl bruker jeg nøtter. fant ut at en pose med småsulten er rundt 350 kcl, og det passer meg egentlig bra:) Og som tasha sa tror jeg juice kan brukes til å fylle opp. finnes genereltl mye drikke som inneholder mye kcl.

 

Tasha: Den har jeg aldri tenkt over, jeg skal ikke prøve å gå ned i vekt. Jeg SKAL! Har tenkt at jeg ikke vil fortelle det til andre enn kjæresten, fordi jeg kan mislykkes. Men jeg skal ikke mislykkes! det psykiske betyr utroli mye!

Middag er egentlig det vanskeligste synes jeg, hva er sunt og hva er egentlig usunt? hører jo så mye om at man ikke skal spise så mye pasta, ris og poteter. men kan jo ikke bare spise kjøtt heller. vanskelig det der.. Er litt spent på hvor mange kcl jeg får i meg iløpet av dagen. har allerede spist fire ganger idag, og har ikke spist middag. å så må jeg spise før og etter trening så blir vel 7 ganger:o Fatter ikke hvordan jeg har fått tid til det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonalds har jeg aldri vært spesielt glad i. Eller, det blir ikke den hele og fulle sannhet. Jeg kunne ha satt opp hele kostholdet mitt bare av McFlurry, men resten bryr jeg meg lite om. Hamburgere klarer jeg meg uten, altså.. Fått litt overdose bare av å se på andre spise det..!

 

Nøtter har jeg ikke tenkt på! Det er smart, da! Jeg prøver allikevel å bruke frukt, men..! (:

 

Jeg lærte det av kjørelæreren min da jeg dreiv og tok førerkortet i fjor. Jeg husker ikke helt hvem det var som først hadde sagt det, men det var en norsk idrettsstjerne som hadde hatt en trener da han var ung som hadde sagt at vedkommede aldri kom til å klarer å hevde seg i sporten. Vel, han hadde bestemt seg for at han SKULLE klare det, og som sagt husker jeg ikke hvem det var, men han klarte det!

Selvfølgelig finnes det en mulighet for at jeg mislykkes, men i så fall er ikke det pga. meg, men en annen, utenforstående faktor, for jeg SKAL klare det!

 

Det ble plutselig en del mat på meg nå, etter at jeg hadde starta med detta opplegget, men middagen i dag gikk bra!:P Kylling, ris og bernaisesaus..! Nam, nam! Jeg ble helt overraska da jeg oppdaga at jeg ikke overskred grensa mi! Glad, men overraska!

 

Det har gått to dager siden jeg starta, og jeg gruer meg til å veie meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ligger jo ofte kun i psyken. Og jeg burde jo egentlig tenkt på det selv, studerer psykologi. ser meg vel litt blind på det til tider:p

 

Ja, man går sjeldent sulten når man driver med dette. føler jeg spiser konstant! men bynner å bli litt lei av frokost. lei av brødmat, er alt for glad i varm mat egentlig.

 

har hatt ukas siste trening idag da, så da ble det 12,9 trimpoeng uka her. Litt lite med tanke på at jeg hadde nesten 20 sist uke, og at målet mitt er 15 hver uke. men årner seg nok. Har veiedag imorgen jeg, og gleder meg faktisk:) Spent på å se hvordan det har gått, og om jeg har klart å gå ned over 3 kg snart :P Skal prøve å legge inn vekta imorra, men er usikker på om jeg rekker det siden jeg reiser bort i helga. Hvis jeg ikke rekker å komme innom får dere ha ei fin helg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg til å høre, ettersom begge dere to har veiedag i dag! (:

 

Jeg har aldri tenkt på at jeg kunne sette meg et mål for hvor mange trimpoeng jeg vil ha hver uke! Det burde jeg jo virkelig ha! Så langt har jeg 7,1 trimpoeng, men så skal jo jeg fortsette til tirsdag, så vi får se hvor mange jeg klarer å samle opp til da, og sette meg et mål utifra det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heleHelle

Oj! Haha, det hadde jeg faktisk glemt... :P

Det med faste trimpoeng hver uke var slett ikke en dum idé, det skal jeg også slå til med! Foreløpig tar vi det veeeeldig rolig og sier...7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heleHelle

I går ble det en stooor porsjon taco til middag, men ikkenoe godteri/brus/snacks! I dag er det kylling, chips og bernaise med salat og hvitløksbrød til middag og kake etterpå :P Man må da unne seg noe. I morgen skal vi også ha kake, både min og kjærestens mamma kommer på middag/kaffe til morsdagen. :) Kos kos!

Ikke godteri i kveld heller, bare masse mat og sjokokake. Ikke brus engang! Flinke flinke :D

 

Hvordan går det med dere?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco er "tommel-opp-mat"! (:

Det må være lov til å kose seg innemellom! Jeg spiste hjemmelaget innbakt pizza i dag før jeg dro på jobb..! Kjempegodt, selv om jeg faktisk ble litt frustrert fordi jeg ikke fikk ført antall kalorier.. Litt for engasjert, kanskje? =/

 

Det går fint med meg. Burde kanskje ha trent litt mer, men..

 

Jeg sitter med gulrot- og kålrotstenger, mens broren min "gnager" potetgull! Flinke meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heleHelle

Kjempebra tasha :):) Det er bare å stå på!

Det kan være frustrerende å ikke få telt kcal i hjemmelaget mat, men det er ikke umulig :P Dagen i dag blir lett tror jeg, fisk til middag og et stykke kake til kaffen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele helga mi har vært en katastrofe, og det var jeg forbered på siden jeg var på besøk til bestevenninga mi. Fredagen ble det hvitløksbaguett, pizza, potetgull m/dip og sjokolade. lørdagen ble det fest, burger som nattmat, kafe latte og eller egentlig alt for dårlig med mat. idag har det vært kake hos mormor og morfar. itilleg var det rundstykker til frokost lørdag og søndag og alt for mye brus. Veiingen på fredagen ble heller ikke så alt for bra. ned 100 gram. Alt er bedre enn ingen ting. tror det er vekta mi som stabiliserer seg eller pga mensen. vil vise seg på fredagen. skal trene som en gaal uka her da. planer om spinning imorgen hvis det er plass. håndball på tir. styrke og kondisjon på onsdag. håndball på torsdag. aerobic på fredag. iih, gruer meg litt til fredag allerede.

 

Hvordan har din helg vært tasha?

 

Liten kommentar etter å ha skrevet ferdig: jeg hadde ikke fått med meg at vi hadde skrevet så mye at vi gikk over flere sider, så så ikke de siste. men gidder ikke å endre innlegge mitt for jeg er så trøtt nå. såeh, go natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! (:

 

Jeg liker å skylde på mensen, så jeg sier at det er grunnen, jeg! :)

 

Gårsdagen min var en katastrofe også.. Eller, litt i hvert fall. Jeg var på en slags samling, og da fikk jeg kake, som jeg selvfølgelig måtte smake på. Veldig godt, men litt skyldfølelse etterpå..!

 

Også telte jeg bare frokostkaloriene mine i går..! Ja, ja.. Jeg har fått 10 trimpoeng siden jeg starta, selv om 2,9 av dem blir telt for denna uka, og ikke forrige.

 

I morgen er det veiedag..! Skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til imorgen da (eller, idag da..)

 

Døgnrytmen min er helt ødelagt for tiden. sitter opp på langt på natt, og så skal jeg prøve å karre meg ut av seng kl 8 igjen. dømt til å gå til helvette.. irriterer meg egentlig over det, men synes det er så godt å sitte for seg selv og det er helt stille og helt mørkt rundt meg. uvane jeg la til meg når jeg bodde for meg selv ifjor, jeg som bestandig har hatt problemer med å være alene nesten:p

 

Selv om søndagen var en katastrofe var det tross alt helg og morsdag. Ny uke, nye muligheter!

 

Klarte ikke la vær å gå på vekta idag. fatter ikke hvordan jeg fant ut at det var en god ide med tanke på helga og at kroppen bruker 2-3 dager på å kvitte seg med alkoholen. Til min store glede (og forundring) viste vekta 0,2 kg mindre enn på fredagen! :)

 

Må få høre hvordan veiinga gikk da tasha.

helehelle: hadde du glemt å veiie deg? venter du til neste fredag da eller hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heleHelle

Jepp, jeg hadde glemt å veie meg :) Gjorde det bare når jeg kom på det, litt utpå dagen på fredagen. Men det viste jo oppgang, tror ikke det var helt realistisk. SÅ dårlig har jeg faktisk ikke vært! :)

Men jeg registrerte det som oppgang og venter til fredag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i gang! Jeg var skikkelig nervøs i går kveld, og i natt drømte jeg at jeg hadde gått ned 8 kg! Haha! Da jeg kom meg opp i dag tidlig glemte jeg å måle midjen, men jeg veide meg! Målet var en kilo i uka, men jeg klarte 1,5 kg! :) Jeg er så ekstremt happy! Bare fordi det går riktig vei!

 

Da venter vi i spenning til fredag, heleHelle! (:

 

Neste uke blir det veiing en dag før for meg. Jeg drar til London noen dager med ei venninne, så da blir veiinga på mandagen. Gruer meg litt til den turen sånn matmessig! Ingen vekt, og ingen peiling på hva jeg har fått i meg på 4 dager! Det kanskje største problemet. Vi bør jo holde oss innen en viss sum -budsjettet er jo ikke kjempestort. Jeg vil spise sunt. Hun også for den saks skyld, men ikke så opptatt av det som jeg har blitt. I tillegg har hun cøliaki, altså kan hun bl.a. ikke spise vanlig mjøl. Ja, ja.. Man får vel heller stå stille eller (jeg vil ikke si det) gå LITT opp den ene uka..! Det får ikke skje! Jeg skal gjøre mitt beste, og spise masse frukt og grønnsaker!

 

Du er ikke den eneste med forskrudd døgnrytme, enrt! Helt siden nyttår har jeg hatt vanskelig for å komme meg i seng før halv to om natta, samtidig som jeg skal opp til SENEST halv sju hver morgen! Jeg liker å sitte opp å gjøre hva som helst egentlig sent på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer tasha! Herlig! digger når det blir så store tall:D

 

Skjønner problemet ditt, jeg skal til London om tre uker og besøke ei vennine som bor der. å etter de planene vi har lagt så tror jeg det blir ei lita vektøking. vi kan jo lage oss middag hjem til henne, men hvis dere skal bo på hotell så blir jo det litt vanskelig da.

 

høres ikke ut som det var realistisk da nei, får satse på en skikkelig nedgang uka her da vettu :)

 

så bra det ikke er bare meg. føler at det ødelegger litt for opplegget her, jeg har en så uvane om at jeg får lyst på varmmat på kveldstid. igår ble det karbonade av kylling og kalkun. går ikke ned på den måten vettu. å så hadde mamma klart å plassere kaken fra morsdag i kjøleskapet igår, så klarte ikke å holde meg lengre. ble et liiiite stykke for en halvtime siden. uff.. dårlig samvittighet nå! Men, det skal gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

 

Vi skal bo på hotell, og kjenner, såvidt vi veit, ikke en levende sjel i London, så det kan bli spennende..! :) Nå skal vi jo gå en del, da, så litt "trening" blir det i hvert fall!

 

Nå er ikke jeg den typen som liker å spise om kvelden, og i hvert fall ikke om natta, så akkurat det problemet har jeg faktisk ikke. Det var i hvert fall en kalkun og kyllingkarbonade i går, da! "Setter du av" kalorier til den maten, eller blir det i tillegg? For, hvis du ikke gjør det, så kunne jo det vært en alternativ handling!? I så tilfelle overskrider du jo ikke "kalorigrensa" i hvert fall..!

 

Litt kake er greit en gang innemellom, så ikke la dårlig samvittighet ta overhånd! Jeg spiste litt "epledessert" i går! Det er havre, sukker og smør blanda sammen, og stekt over et lag av epler. Også spises det med vaniljeis eller krem. Noe av det beste jeg veit om, men ikke nødvendigvis så sunt..! Bare for å illustrere at alle skeier ut (selv om ikke alle innrømmer det), og at det er greit (til en viss grad)!

 

Jeg må bare si at jeg er så utrolig glad i mammaen min! Hu har alltid sagt at om man skal ned i vekt så er det best å gjøre det sakte, men sikkert..! Så, jeg var litt redd, utrolig nok, for å si at jeg hadde bestemt meg for å gjøre detta. Jo, men seriøst, mamma har hjulpet meg skikkelig! Når jeg har hatt lyst på sjokolade, sånn helt eksempelvis, så har hu gjort en så liten ting som å spørre om det er lurt, og jeg har ombestemt meg. Hu ordner mat spesielt til meg og hele pakka! Snille, snille, mammaen min! (:

Hvordan er familiene deres i forhold til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...