Gå til innhold

Ny i nabolaget - men vil bo her permanent


Gjest smg

Anbefalte innlegg

Jeg refererer flyttemeldingen min i tråden på "Ned under 10 kg"

https://www.vektklubben.no/forum/showthread.php?p=220682#post220682

og flytter inn hit i påvente av telefon fra Hamar. ;)

 

Etter en lengre seanse foran helfigurspeilet i nettoen har jeg innsett at jeg bare må flytte om ikke dette skal bli en meget dyr slanking. Hoftene/lårene/rumpa mi sier 3 kg til. Hodet sier at 59 høres mye bedre ut enn 62... Men de to bladvottene på brystkassen sier 30 tusen' date=' 30 tusen, 30 tusen ... ... :D[/quote']

 

Så jeg har begynt pent med økingen. Jeg har ligget på "ca" 1500kcal hele perioden jeg har slanket meg, bortsett fra under hetebølgen da jeg kuttet 50 kcal til på grunn av lite treningslyst.

 

Av fysiske data er jeg 35 år 169cm og ca 62kg/73cm i midja. Under 63 ønsker jeg å fortsette å være (iallfall til den telefonen kommer). Hverdagsaktiviteten er lav og jeg klarer 7-10 tp i uka. Det vil si at jeg har et daglig energiforbruk på 1950-2050 kcal.

 

Foreløpig har jeg ikke meldt meg på HV-kurs. Jeg vil se det an litt - ser vel for meg at høsten blir den største utfordringen min og det kan være greit å ta kurset da for å finne litt motivasjon gjennom vinteren.

 

Mandag klarte jeg 1560 (forutsatt at jeg regnet høvelig riktig på middagen) og målet for uka er å spise meg opp til 1600kcal. Så får jeg vurdere det videre derfra. I første omgang ønsker jeg å øke gjennom mer mat. Jeg har ikke savnet verken snop eller alkohol noe vesentlig, så jeg regner med å fortsette å være rimelig restriktiv der. Det livet jeg har nå kan jeg tenke meg å fortsette med. Det er ikke asketisk, men bra sunt, med litt kos nå og da - og det er sånn jeg vil ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Etter lunch ble det travelt og vi endte opp på en 3-timers ridetur (og det blir jo 5-timers med kjøring til/fra og stelling). Det var gøy og selv om vi ikke fant fram dit vi skulle så fant vi tilbake ;) Og det ble trimpoeng - knerta det 6. eplet - men også lange timer uten mat og dermed kveldsfråtsing for å nå nok kalorier.

 

Og i dag er jeg SULTEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn i nabolaget. Godt å se at flyttinga har gått greit og at funnet deg godt tilrette:-)

Din plan om å øke med mat er helt i tråd med HV. Anbefalingene går på å øke med 100-200 pr uke. Kosemerkene/kcal til fri disp øker fra 50 til 200 pr.dag hvis du skal følge boka.

Noen fortsetter å gå ned i vekt mens de spiser seg opp i kcal, andre (f.eks meg) legger lett på seg noen gram i denne fasen. Så du må nesten bare prøve deg fram.

LYKKE TIL :-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for hilsenen. Godt å høre at flykiloet allerede har forsvunnet. Så får vi håpe at det andre følger etter raskt.

 

Og godt å høre at jeg ikke er helt på villspor mhp framgangsmåten. Jeg er fremdeles veldig i tvil om jeg er "ferdig" eller ikke, men men... Uansett hva som blir enden på visa har jeg ikke vondt av å være her en stund. :D

 

200 kosekalorier høres VELDIG deilig ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: kursstart 72,2 - nå 61,6 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-10,8kg[/highlight] (Opprinnelig fra 73kg og 11,4 ned)

Midje: kursstart 82,0 - nå 74,0 - endring siste uke [highlight]+1,0[/highlight] ;) - endring totalt [highlight]-8,0cm[/highlight] (Opprinnelig fra 85cm)

Overarm: kursstart 31,0 - nå 29,5 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-1,5cm[/highlight]

Bryst: kursstart 102,0 - nå 94,5 - endring siste uke [highlight]-0,5[/highlight] - endring totalt [highlight]-7,5cm[/highlight]

Ende: kursstart 102,0 - nå 95,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-7,0cm[/highlight]

Lår: kursstart 61,0 - nå 56,0 - endring siste uke [highlight]-0,5[/highlight] - endring totalt [highlight]-5,0cm[/highlight]

Hals: kursstart 33,0 - nå 32,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-1,0cm[/highlight]

 

TP siden torsdag: 9,9 (Mål: 7-12)

 

Jeg fortsetter med målingene mine jeg. Kan være greit å holde oversikten framover også. Har gått ned rundt lårene (jippi!) og rundt puppene (hmpfr) og opp rundt midjen. Det siste håper jeg ikke blir en trend. Da flytter jeg ut igjen ... :D

 

Fokus:

- Trening; gjerne noe aerobt og litt styrke. Nå får jeg alle TP fra riding, tur og dykking.

- Grønnsaker; det kan alltid bli plass til litt mer.

 

Ellers var jeg på klesjakt i går - og endte opp med å finne "ingentig". Ikke BH, ikke truser og heller ikke noe annet ... Merkelig. Så et skjørt som jeg likte, men den størrelsen som passet over hoftene var for vid i midja. Hmpfr - det er nye og annerledes problemer med denne størrelsen.

 

Ble forresten sein på jobb i dag - katten velta den største planten min under tøymusjakt. En halvannen meter høy vindusblad. Jeg kunne ikke annet enn le da jeg så inn på stua og så planten langflat utover golvet og katten liggende paddeflat ved siden av og se bekymret på meg. Kunne jo ikke kjefte ... det var helt tydelig at han mente det var et uhell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det 3,6TP - 60 min under vann. Det var et utrolig fint dykk. Vel, ikke naturmessig, men det var mye liv av ulike slag; hummer, fløyfisk, ulke, rødspette, annen flyndre, svømme-, pynte- og taskekrabbe samt nakensneglen Limacia clavigera. Samt brennmanerter. Men jeg klarte å holde meg unna dem denne gangen. ;)

 

Det jeg har merket merket på disse dagene er en voldsom økning i sult. Jeg er MYE mer sulten nå på 1600 kcal enn jeg var på 1500??? Jaja... så lenge vekta holder seg i ro så er det ikke så farlig, bare merkelig og litt ubehagelig. Jeg gidder ikke å øke noe raskere av den grunn. (Hører du? Magen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Heh, gi magen din grønnsaker så den tier stille ;) Jeg er happy for at det ikke bare er gulrøttene og agurken som er ok å knaske på rå - blomkål og kålrot begynner å komme seg.

 

Jorbærsesongen er forøvrig begredelig i år... bæra har enten vært seig eller halvråtten. Vi er nesten over på bringebær nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh' date=' gi magen din grønnsaker så den tier stille :) Jeg er happy for at det ikke bare er gulrøttene og agurken som er ok å knaske på rå - blomkål og kålrot begynner å komme seg.

 

Jorbærsesongen er forøvrig begredelig i år... bæra har enten vært seig eller halvråtten. Vi er nesten over på bringebær nå...[/quote']

Åja - jeg spiser gulrøtter og tomater. Kjenner omtrent at fortennene og ørene vokser. ;) Blomkål og kålrot er jeg ikke helt klar for ennå.

 

Jordbærene har helldigvis vært bedre enn som så her. Vi er så heldig at vi bor bare en km unna en produsent. Korona er best praktisk talt rett fra åkeren. Mmmm ... snart er det moreller. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh - en hektisk helg over. Det ble 11,5 TP til sammen på de tre helgedagene. Mye dykking. (Kurs.) Men gøy.

 

Har klart å spise rimelig jevnt og ofte. Ble en del over i dag grunnet kremfløten i råkremen jeg lagde til ripsa. Endte på 1750. Men ukesnittet ble 1616 pr dag så jeg er fornøyd siden laveste dag var på 1558.

 

Jeg er ikke helt enig med meg selv om jeg skal fortsette å øke i neste uke, eller om jeg skal holde 1600. Tror det siste, egentlig. Det er ingen katastrofe om jeg taper et halvkilo-kilo under stabilliseringen, og jeg har ikke klart å lage noen fornuftige måltidsrutiner basert på 1600 ennå. Det blir for lite tidlig på dagen og for mye til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og for å høre hvordan det går med deg etter at du flyttet :-) Det heldige er at vi jo fortsatt kan holde kontakten. Ser at du stadig er like aktiv - selv om det er sommerferie. Dykking høres så spennende ut! Sikkert mye rart å se dypt der nede. Men jeg er ikke moden for det - enda.

 

Det er litt modig å bevisst øke kal.inntaket. Selv står jeg stille på 64-65 når jeg spiser 13-1500 kal og ikke mosjonerer utover vanlig hyperaktivitet i hverdagen. Med mine 167 cm. er det 3-4 kg for mye. :+( Håper du melder jevnlig - kanskje burde jeg også øke - kanskje jeg er på litt sparebluss.

 

Et lite hjertesukk - jeg strever fortsatt med disse smilyene :-D. Du har full kontroll ser jeg. Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føles som du har bodd her lenge, sikkert fordi du er så aktiv og flink i forumet :)

 

Jeg har planer om å begynne å dykke. Har en mann som er veldig glad i det, og tenkte at jeg skulle prøve meg litt nå i sommer. Har du noen tips til en fersking som grugleder seg.

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2neA:

Ta deg god tid på det som du synes er grunt vann til du er komfortabel med utstyret. Det er ikke sikkert dét er gjort med ett dykk. Det er ingen grunn til å forhaste seg og det meste av livet finnes på 0-15m her i våre strøk. Om du synes utstyret som er nødvendig her i Norge er tungt og uvant så sørg for å få med deg noen introduksjonsdykk i sydligere farvann. Både tørrdrakt(og blyet som hører til) og det å puste under vann i ventil kan være mye på én gang for noen.

Ellers er det bare å ta seg god tid og kose seg. :)

 

Markise:

Hyggelig at du ser innom.

Jeg hadde flere "fri"-perioder hvor jeg spiste det jeg hadde lyst på i de mengder som fristet (blant annet 14 dager på ferie) og jeg gikk rimelig glatt ned etterpå. Jeg tror det gjorde godt for forbrenningen. Derfor er jeg ikke så redd for at jeg skal gå opp med én gang jeg øker. Jeg stoler på at kalkulatoren er rimelig riktig - med et slingringsmonn på 100kcal. At jeg kan gå opp litt er nok mulig - det er derfor jeg vil øke sakte.

Jeg har ikke spist under 1450 (var bare der nede under hetebølgen da jeg ikke orket bevege meg) og normaldagene har ligget på 1500-1550. GR-kalkulatoren sier at jeg med 7-10TP har et kaloribehov på ca 2000. Det er ca 100 mindre enn da jeg startet. Så jeg har ikke trukket fra mer enn 500 kcal fra dagsbehovet for å gå ned. Jeg hadde det jo ikke travelt så lenge hver ny dag gikk i riktig retning.

 

Smil-hjelpesiden ligger godt gjemt her:

https://www.vektklubben.no/forum/misc.php?do=showsmilies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 kal er jo bare 100 mer enn før, og da tror jeg det er tilfeldigheter at du føler deg mer sulten nå. Hiv deg på litt "tunge" proteiner som metter godt - 150 g cottage cheese med eple, eller rent kyllingkjøtt. Begge deler "sitter". Selv merker jeg at når jeg spiser raske karbohydrater, blir jeg kjempesulten - og bare må ha mer. Så ikke gi opp, du må bar finne den rette maten, tror nå jeg.

 

Meld fra hvordan det går. Vi står bak og følger deg opp, vet du. Takk for nettadressen, forresten. Den var ny for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: kursstart 72,2 - nå 60,8 - endring siste uke [highlight]-0,8[/highlight] - endring totalt [highlight]-11,4kg[/highlight]

(Opprinnelig fra 73kg og 12,2kg ned)

Midje: kursstart 82,0 - nå 73,0 - endring siste uke [highlight]-1,0[/highlight] (forrige ukes tillegg borte!) - endring totalt [highlight]-9,0cm[/highlight]

(Opprinnelig fra 85cm og 12 cm ned)

Overarm: kursstart 31,0 - nå 29,0 - endring siste uke [highlight]-0,5[/highlight] - endring totalt [highlight]-2,0cm[/highlight]

Bryst: kursstart 102,0 - nå 94,5 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-7,5cm[/highlight]

Ende: kursstart 102,0 - nå 94,5 - endring siste uke [highlight]-0,5[/highlight] - endring totalt [highlight]-7,5cm[/highlight]

Lår: kursstart 61,0 - nå 56,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-5,0cm[/highlight]

Hals: kursstart 33,0 - nå 32,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-1,0cm[/highlight]

 

TP siden torsdag: 18,6 (Mål: 7-12)

 

Og her ligger nok forklaringen til hungeren min denne uka. Og det å gå ned 0,8 kg på HV ... Grunnet et videregående dykkekurs ble det mye dykking og der fyker trimpoengene raskt. Med denne aktiviteten skulle jeg ha 200 kcal mer daglig enn med bare 7 TP i følge energikalkulatoren ... :)

 

Nuvel - det blir ikke sånn framover. Og til mandag (eller fredag? :) ) går jeg opp til 1700 deilige kalorier. drool.gif Da dekker jeg så godt som "energiforbruk før trim" i teorien iallfall.

 

Fokus:

- Grønnsaker; det kan alltid bli plass til litt mer. smiley-gen042.gif

- Trening; gjerne noe aerobt og litt styrke. Nå får jeg alle TP fra riding, tur og dykking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Hehe... med denne nedgangen på hold vekten så er jeg imponert :) Kanskje det vi skal gjøre når det går trått? :)

 

Det minner meg forøvrig på at jeg skal ta en menysjekk for å se om jeg fortsatt skal ha meny 2!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du går ned i HV? Jeg kan godt overta dette "problemet" for deg:p

 

Jeg vet at dykking krever mye energi, du har både bevegelse og nedkjøling. Jeg holdt på med dette i tidlige ungdomsår og kjenner det pirrer når du snakker om det.

Lykke til med videre opptrapping i menyen

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott smg, at du har funnet en god og akseptabel forklaring på din sultfølelse. Går ut fra at du ikke er direkte lei deg for et såpass stort vekttap! Jeg ville i hvert fall vært henrykt. Du er jo utrolig aktiv da.

 

Jeg er forøvrig veldig spent på hvordan det går med økning i kaloriene. Det er jo erfaringsbasert lærdom for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går startet jeg med 100 (og 30 :)) kcal mer. Satser på 1700 en stund framover. Siden "underskuddet" minker så stabilliseres forhåpetligvis vekta også - iallfall vil nedgangen gå saktere. Jeg har ikke lyst til å gå under 59kg iallfall. Det som er igjen å ta av sitter på rompe og lår. Hadde jeg vært sikker på at det var der de ville forsvinne fra så hadde det vært greit, men ... Nå har jeg en BMI på 21,5 og er godt fornøyd med det. (Jeg kan ikke forstå at jeg - i BMIteorien - skal kunne veie ned til 53 kg uten å være undervektig?)

 

Nuvel. Jeg tenker at så lenge jeg går ned så kan jeg iallfall spise mer. Er forberedt på å være lenger og lenger på hvert kalorinivå oppover for å se om det går opp eller ned. Og så må jeg venne meg av med matveiingen. Jeg er ikke godt på å spise i blokker og det må nok også læres. Samt hvilke ting som man virkelig bare kan spise "litt" av.

 

Det er en lang vei å gå, men jeg synes ikke det kjennes vanskelig å leve sånn. Det som er verst er å huske å spise ofte nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Jeg veier bare middag og mat jeg ikke "kjenner" brød, pålegg, frukt og sånt har jeg lært meg utenat :)

 

De muffinsene er gode kjenner jeg - ble dagens lunsj :) Siden jeg ikke hadde persille innendørs så ble det timian fra vinduskarmen i dem - det gjorde seg. Sikkert enda bedre hvis man lar dem kjøle seg litt ned før man spiser dem *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, jeg har ikke fått med meg at du har flyttet hit! Uff, det var dårlig av meg :) Gratulerer! Vi er omtrent like høye, da er det litt moro å følge deg og hva du føler er bra å veie. Men vi har kanskje annerledes kroppsfasong. Ser at du skriver om forsvinnende pupper. Jeg har fått fordelt "massen" mest på overkroppen, og hadde når jeg bestemte meg for at nok var nok med slanking fortsatt D-cup. Men da synes jeg faktisk de så veldig slunkne ut!! For meg fylte de seg ut etterhvert, kanskje du kan håpe på det samme? Puppene er jo mest bare fett, og når man har slanket seg mye har kanskje ikke det fettet en hver kvinne MÅ ha plassert seg på de stedene man helst ønsket. Jeg skulle godt ha flyttet litt fra mage/pupper/overarmer ned på hofte/rompe-området, men har innsett etter noen år nå at det ikke lar seg gjøre (hvis ikke man satser på den telefonen fra Hamar ja..hehe). Har du noe på hoftene du kunne flyttet oppover kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde engang en venninne som hadde "det 3. riket på rompa" - den krevde lebensraum både oppover og nedover. :)

 

Jeg er også klassifisert som barmfager - men med smal overkropp blir jeg så veldig ubalansert når puppene begynner å krympe. Er 70E nå - når jeg ruller bladvottene mine sammen oppi cup'en. Derav skulle jeg gjerne ha migrert bort litt fra rompa og lårene i stedet.

 

Jaja - "når'n ikke var't som en sku' så får'n værra som en vart". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at fettet forsvinner fra de "gale" stedene høres ut til å være et velkjent problem! Jeg skulle også likt å ha litt styring med det der! Bladvotter kan vel være til hjelp, men skal jeg opp i E må jeg nok finne frem polvottene. Jeg er en A og synes egentlig at det er helt greit. Da plages man hvertfall ikke med hengende saker etterhvert. OG - med str. A kan jeg gå uten BH i ferie- og fritid, og det er deilig. Jeg går for uttrykket ditt, smg, "når'n ikke var't som en sku' så får'n værra som en vart".

 

De siste to dagene har det blitt lite trim. Det er begrenset hva man får utøvd ombord på en 35-foter. Kunne jo svømt litt, men det frister ikke særlig når vannet ser ut som en grønnsakseng og brennmanetene står i kø!

 

Håper på bedre dager. Det er fortsatt 3 uker igjen av ferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetDe siste to dagene har det blitt lite trim. Det er begrenset hva man får utøvd ombord på en 35-foter. Kunne jo svømt litt' date=' men det frister ikke særlig når vannet ser ut som en grønnsakseng og brennmanetene står i kø![/quote']

 

Der det er åpent er det mindre maneter etter vår erfaring. Og under 10 m. :) Jeg har forresten et sånt treningsstrikk med to håndtak som er greit å ta med på tur. (Men det henger nå som regel godt på knaggen sin da. )

 

Ellers er jeg litt opp etter helga. I morges stoppet nåla på 61,2. Vel - om den bestemmer seg for å svinge i dette området er jeg 'nøgd. Men jeg kjenner at jeg er nervøs for all bevegelse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det uttrykket ditt veldig godt;)

Så sant kan det sies. Det er vel ikke så veldig mange av oss som 'vart som en sku', det var faktisk litt oppløftende å titte litt på folk på stranda i sydlige strøk. Jeg har en tendens til å tro at alle de andre er perfekte, og da er det greit med en realitetsorientering.

Det finnes jo smekre, stramme nydelige folk,...men jammen finnes det avlange, ovale, runde, lause og bulkete nydelige folk også. Fint at menneskene kommer i ulike versjoner. Så ser vi iallefall forskjell på hverandre.

 

Mine pupper startet som en fotsid utgave av D-cup (minner fra det toppløse 70tallet), har nå krympa til C når jeg ruller herligheten sammen:D

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...