Gå til innhold

Ny i nabolaget - men vil bo her permanent


Gjest smg

Anbefalte innlegg

Har dere satt dere en absolutt grense for hvor mye dere skal tåle å gå opp før dere tar et skikkelig tak igjen?

 

Kjenner at jeg sliter med dette i hodet mitt jeg. Det burde nok antagelig være max 2 kg, men da får jeg problemer i sommerferien altså...... :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Hva er en absolutt grense? Vil det f.eks si at dersom vekta viser 61,9 kan jeg spise "hva jeg vil" men dersom den viser 62 så må jeg gå ned på kaloriene? Som du skjønner så får jeg litt spader av den tankegangen.

F.eks hadde jeg ikke panikk da jeg kom fra Romania og veide 63 på kveldsveiinga fordi jeg visste at ferie + annet kosthold + annen trim + flyreise alltid gir meg ca +2... Men nå er jeg MER bekymret fordi vekta viste 61 denne morgenen og det er hjemme, om enn ikke i full rutine (utskeielse i går). Og jeg ønsker å være rundt 60, kjenner jeg.

 

Nei - for meg fungerer ikke tanken på en absolutt grense. Men jeg har varselområder. For mange dager hvor kveldsvekta er ved 62 gir for mange morgener over 61... og det er feil retning. Da bør jeg ikke bake eplekake og kose meg "litt ekstra", men heller gå en sopptur eller få litt mer fysisk trening og øke antallet hverdager - for å si det sånn.

 

Jeg er også redd for "skippertakene". Tanken om skippertak og slankekurperioder strider mot målsetningen om å blir mer og mer "naturlig slank". Det vil si at jeg må lære å leve livet slik at jeg slipper å spise i berg-og-dalbane, men heller småkuppert terreng hvor "innstrammingsperiodene" ikke blir kurer, men de naturlige hverdagsvalgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons Smg. Høres jo veldig fornuftig ut det du sier selvfølgelig, og ordene slanking og kur har jeg sluttet helt å bruke. Jeg jobber hardt med at dette er en varig livsstilsendring og at det skal bli naturlig for meg. Likevel er jeg for å være helt realistisk veldig usikker på om dette er mulig.

 

Jeg er visst et følelses-, stemnings-, bergogdalbane-, skippertaks- og periodemenneske.......... (huff! (he, he)) ;) og dette er nok bare noe jeg må leve med, selv om jeg selvfølgelig alltid vil streve mot forbedringer. Derfor tror jeg at jeg trenger en klar og tydelig strategi for hvordan jeg skal takle tingene, og heriblant en viss vektøkning jeg ikke skal tolerere å komme over.

 

Det er så fort gjort å godta èn og èn kilo, som i våres/sommer da jeg "plutselig" hadde gått opp nesten 15, og DET er jo helt forferdelig!!:eek:

 

Uansett: det er bare å stå på videre, for dette VIL og SKAL jeg greie til slutt!!!!

 

Ha en fortsatt fin tirsdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er helt sikkert iallfall er at det er forskjellige folk vi er og det er forskjellige strategier som skal til. Det er jo det vi jobber mest med, ikke sant - å lære å kjenne oss selv og hva som må til for å komme ut av årelange vaner som fører i feil retning. Av og til snubler vi og av og til går vi rett og slett skikkelig på trynet. Men om vi klarer å reise oss litt raskere og se oss for litt bedre for hver gang .... ;)

 

Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hei, jeg tror dere har rett angående mensen, for det slapp taket etterhvert. Jeg føler meg jo ganske så oppsvulmet av og til med mensen, så etter all sannsynlighet er jeg vel det også. Men jeg merket ikke så mye til dette forrige gang, tror jeg, gikk da ned. Nå er jeg på vei ned igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: kursstart 72,2 - nå 60,2 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-12,0kg[/highlight]

(Opprinnelig fra 73kg og 12,8kg ned)

Midje: kursstart 82,0 - nå 73,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-9,0cm[/highlight]

(Opprinnelig fra 85cm og 12,0 cm ned)

Overarm: kursstart 31,0 - nå 28,5 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-2,5cm[/highlight]

Bryst: kursstart 102,0 - nå 93,5 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-8,5cm[/highlight]

Ende: kursstart 102,0 - nå 93,5 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-8,5cm[/highlight]

Lår: kursstart 61,0 - nå 55,5 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-5,5cm[/highlight]

Hals: kursstart 33,0 - nå 32,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-1,0cm[/highlight]

 

Midjen er fremdeles oppblåst. Liker ikke det her. Men ellers er jeg fornøyd med å holde målene. Kunne fremdeles tenke med et kilo mer å gå på, men må innrømme at viljen til å jobbe med det ikke er til stede. Tenker som så at dersom jeg klarer å holde denne vekta til uti januar/februar så kan jeg vurdere saken da.

 

TP siden siste forrige torsdag: 6,7 (Mål: 7-12) Nesten i mål denne uka. Men konklusjonen er som før - jeg bør skjerpe dette punktet.

 

Matmessig: Vel. Teller ikke så nøye for tiden. Ligger på ca 1600-1700 på hverdagene (med mindre jeg er veldig ute og sykler på middagsberegningene), men har hatt to "ultra-skeieut-dager". Den første med vin&sang&baylies&tapas&potetgull og den andre med is&eplekake&rundstykker&portvin&vin... Så jeg regner med snittkaloriene ligger på et mer "passende" nivå. Målet her tror jeg må være å komme ned mot nøkterne kosehelger ELLER sjeldne utskeielser. Fredag blir det gourmetmat med vin igjen ... ;)

 

Kjøkkennytt: Oppbrettsstripe fuget med sort tech7. Vellykket - maskerte først. Frihåndsfuging er ikke for amatører. Vifte&glassplate - som sist. (Ny vifte har kommet, men gammel vifte henger fremdeles på veggen - venter på snekker først og deretter på "puss&mal" og snekker igjen. List for å holde glassplaten bak kokeplatene venter. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spontanrefleks det at jeg logget meg inn etter long time no see. Og så var det bare så spennende å komme i gang og lese hva som har skjedd og hvordan det står til. Dvs det var jo ikke hyggelig nytt å lese min tråd-jammen fiker livet til oss i blant!!!

Jeg har jobbet og og reist i inn- og utland. Det er ikke bra for vekten, for jeg er så avhengig av mat hver 3. time. Det er ikke lett på hotell - med møter fra tidlig morgen til sent på kveld. Serveringen er jo hvitt brød med masse margarin og fett pålegg. jeg vil ha Yoplait og rugbrød med mager gulost! Men i nøden spiser fanden fluer, så jeg må bare ta det jeg får.

Vekten er gått opp 2 kg, og nå skal ondet angripes hardt og brutalt. Har kopiert ditt måleskjema og legger det inn på egen side. Er det OK?

Vi står på videre - gir aldri opp!

Hilsen fra Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet og og reist i inn- og utland. Det er ikke bra for vekten' date=' for jeg er så avhengig av mat hver 3. time. Det er ikke lett på hotell - med møter fra tidlig morgen til sent på kveld. Serveringen er jo hvitt brød med masse margarin og fett pålegg. jeg vil ha Yoplait og rugbrød med mager gulost! Men i nøden spiser fanden fluer, så jeg må bare ta det jeg får.

Vekten er gått opp 2 kg, og nå skal ondet angripes hardt og brutalt. Har kopiert ditt måleskjema og legger det inn på egen side. Er det OK?

Vi står på videre - gir aldri opp!

Hilsen fra Markise[/quote']

Velkommen tilbake! De 2 reisekiloene får nok reisepass de også når det blir vanlig kost, skal du se.

Å bli kopiert er bare et stort kompliment - slit det med helsa. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - det er på tide å innse at dette svinger feil vei - oppover. Jeg starter dagene greit, men utover dagen forsvinner viljestyrken og jeg putter i meg feil ting i for store mengder. Må forsøke å finne på noen tiltak som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som skal til for å trigge deg til å komme inn på riktig vei igjen, men for hva det er verdt så er visst høsten her også et tyngre lerret å bleke. Men ikke f... om denne høsten skal bli lik alle andre høster der kiloene sniker seg på.

 

Jeg skal greie å holde på dette frem til lysere tider igjen, jeg _er_ kvinne over min egen mage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, smg. Man blir litt motløs. Men er det ikke slik vi holder på når vi er så flinke og passer på vekten? Tillater oss noen lykkelige dager hvor vi spiser hva som faller oss inn - så skrekk og gru når vektpilen går opp. Da er det nakketak og innstramninger. Så holder vi oss rimelig slanke.

 

Ettersom du begynner dagen så bra, og skeier ut på ettermiddag og kveld, er det kanskje en periode med notering av inntak og kaloriberegning som må til? Du får redegjøre for hvilket virkemiddel du tar i bruk. Lykke til - fra Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... hadde det vært så enkelt hadde vi ikke vært så mange her ... :(

 

De siste dagene har gått greit - og det vises på vekta. Spørsmålet nå er hvordan det vil se ut etter en weekend i Berlin...

 

Markise: jeg har ikke sluttet å notere ... jeg har ikke vært like nøye på veiingen - men det som gjør utslaget er at jeg har gitt litt f... i hva jeg spiser. Jeg sliter når det blir kjølig i været, for da har jeg bare lyst til å sitte i ovnskroken å "spise kjeks og drikke kakao"... Og så har "anledningene" omtrent stått i kø...

 

Men i går var jeg kjempeflink: jeg og en venninne trosset tidenes uvær og red halvannen time i skogen. Det var bare BHen som var så noenlunde tørr da jeg kom hjem - alt annet var vått. Det begynte til og med å renne ned nakken på innsiden av regnjakken! Men det var gøy - og det var trening. :)

Og ja, det ble litt is til kvelds -- men totalen var fint på rett side. Det hjelper å ikke være hjemme før kl 20. :D Stjerne i margen til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smg. Det beroliger meg at du fortsatt noterer (hm). Ellers må jeg si at jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse. Man vi blir litt fandenivoldsk innimellom. Berlin kan nytes - med vekten som et svakt minne langt bak i hodet! De er jo rå på gode og søte kaker. Og så har de verdens beste bratwürst...... God tur.

Hilsen Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg etter grundige studier meddele at 3 netter på et 5-stjerners hotell og middag&lunch på fine restauranter ikke virker positivt inn i retning målsetningen om å holde vekten. :P Ikke engang selv om hotellet omtenksomt nok hadde gitt oss en digital vekt på badet. (Som forøvrig var frustrerende samstemt med min egen hjemme.)

 

Og at shopping - selv om det til dels kan kjennes anstrengende ut - ikke kvalifiserer som trim.

 

Så bar det rett hjem til kakelag... Men jeg holdt meg med et nødskrik under 62 i morges. Puh. Uansett føler jeg meg tryggere når det er kveldsvekta som er under 62 ... :(

 

Derfor håper jeg på noen fine hverdager med ca 1700 kcal og mer aktivitet og litt mindre på vekta framover. Starta pent i dag med havrekligrøt, eplemos, fruktjuice og et knekkebrød med tunfisk. Måtte fortsettelsen bli like bra som starten.

 

Og måtte jeg komme igang med noe aktivitet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seinhøsten/tidligvinteren er en vanskelig tid. Det blir surere å komme seg ut, det blir kaldt og jeg fryser. Har bare lyst til å parkere rompa ved ovnen under et pledd og drikke kakao. Og anledningene står i kø. Det er kosetid og kos = mat.

Vel - jeg skal forsøke å bremse så godt jeg kan. Lettkakao finnes og pledd og godstol smaker enda bedre etter en tur i frisk, kald luft.

 

Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for din BASTA!

For det er helt sant. Jeg kan gjerne dulle meg inn i en virkelighet der kos=mat, evt. avslapping, film, godis, kino, potetgull, boller...

Og hva skjer da? Da kommer fett-trollet og infiserer oss med ekle kilo!:D

 

Så her gjelder det å tenke at luft er friskt, jeg våkner av regn i fjeset, jeg blir piggere at sunn mat, jeg blir mindre trøtt av å røre på meg & spise sunt OG at lettyoghurt fremdeles er like godt som vanlig yoghurt, lett sjokoladedrikk er superdupert.

 

Jeg tar til meg din BASTA og skal snart sette meg ned med en kopp med noe varmt og godt, med lite kcal:)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: kursstart 72,2 - nå 60,8 - endring siste 2 uker [highlight]+0,6[/highlight] - endring totalt [highlight]-11,4kg[/highlight]

(Opprinnelig fra 73kg og 12,2kg ned)

Midje: kursstart 82,0 - nå 73,0 - endring siste 2 uker 0,0 - endring totalt [highlight]-9,0cm[/highlight]

(Opprinnelig fra 85cm og 12,0 cm ned)

Overarm: kursstart 31,0 - nå 29 - endring siste uke [highlight]+0,5[/highlight] - endring totalt [highlight]-2,0cm[/highlight]

Bryst: kursstart 102,0 - nå 94 - endring siste uke [highlight]+0,5[/highlight] - endring totalt [highlight]-8,0cm[/highlight]

Ende: kursstart 102,0 - nå 94 - endring siste uke [highlight]+0,5[/highlight] - endring totalt [highlight]-8,5cm[/highlight]

Lår: kursstart 61,0 - nå 55,5 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-5,5cm[/highlight]

Hals: kursstart 33,0 - nå 32,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-1,0cm[/highlight]

 

Ikke bra. Nå holder det på å gå utover målene. Og det er både mat og trim som er "på tur".

 

TP siden siste 2 uker: 8,7 (Mål: 7-12) Hmm... for lite. Rett og slett. Katastrofalt.

 

Matmessig: Har vært veldig bra de siste ... 3 dagene. Dessverre ikke i altfor mange av de andre 11 dagene i denne 14-dagersperioden. Og det vises nå både på mål og vekt.

 

Kjøkkennytt: Vifte - som sist. (Ny vifte har kommet, men gammel vifte henger fremdeles på veggen - venter på snekker først og deretter på "puss&mal" og snekker igjen.) Derimot er glassplaten på plass. :D Det er godt det går riktig vei med noe iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og du som jeg kjenner meg igjen. Kiloene sniker seg på - 3 kg opp fra i sommer! Synes ikke jeg er så umulig i matinntaket, heller. Er det kroppen som forbereder seg på kulde og mørke? Nei, det er vel en uholdbar teori. Men jeg undres...

Men gir vi opp?! Nånei. Her må vi bare finne brukbare strategier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra "søndagstur" på 3,5 time. Bra med trimpoeng. Og jeg fikk et nytt eple i dag. Uka har så langt gått greit bortsett fra at jeg snublet i en skål m&m i går. Pytt sann. Det går bedre i dag.

 

Jeg tror sannerlig jeg har fortjent en ny blomst fra plantasjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra den tildligere omtalte snubleturen i m&m ble ikke helga så ille. Joda det ble litt likør og det ble en skål med melon&is, men det ble også bra med bevegelse og kun én dag over 1800 kcal.

 

Så at jeg var 0,4 opp fra torsdag denne morgenen plager meg ikke. Jeg er OGSÅ 0,6 NED fra forrige mandag. :D Jeg kommer nok uansett alltid til å veie mer på mandags morgen (etter helgas strabaser og endring av døgn- og måltidsrytme) i forhold til tordager hvor nesten en hel uke nøkterner hverdager ligger til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: kursstart 72,2 - nå 60,4 - endring siste uke [highlight]-0,4[/highlight] - endring totalt [highlight]-11,8kg[/highlight]

(Opprinnelig fra 73kg og 12,6kg ned)

Midje: kursstart 82,0 - nå 73,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-9,0cm[/highlight]

(Opprinnelig fra 85cm og 12,0 cm ned)

Overarm: kursstart 31,0 - nå 29 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-2,0cm[/highlight]

Bryst: kursstart 102,0 - nå 94 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-8,0cm[/highlight]

Ende: kursstart 102,0 - nå 94 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-8,5cm[/highlight]

Lår: kursstart 61,0 - nå 55,5 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-5,5cm[/highlight]

Hals: kursstart 33,0 - nå 32,0 - endring siste uke 0,0 - endring totalt [highlight]-1,0cm[/highlight]

 

Iallfall stabil denne uka. Og litt ned på vekta. Men det er torsdag, da...

 

TP siden siste uke: 8,8 (Mål: 7-12) Kjempebra!

 

Matmessig: Rimelig greit. Pizza på Dolly i går... og en utskeielse med snop og likør på fredag, men ellers nøkternt og pent. I snitt 1800 kcal daglig sånn ca. Om jeg kan fortsette sånn både med mat og trim tror jeg at jeg kan være fornøyd. Trenger dog mer grønnsaker.

 

Kjøkkennytt: Den gamle vifta er nede! Nå mangler vi å få flyttet strømkontakten og sparklet og malt før vi kan mase på snekker for å få hengt opp den nye. Og derimellom skal vi på ferie i 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...