Gå til innhold

Tid for ned i vekt!


Nickii

Anbefalte innlegg

Uffda, god bedring! Håper dere finner ut hva som funker på kolikken. Prøv å vare helt sikkert melkefri i 6-7 dager og så test ut litt etter litt så ser du hva som funker. Men da må du også sjekke innholdsfortegnelsen i ferdige produkter, myse og melkeprotein o.l. slår også ut. Håper for din del at det ikke er melka som gjør det :D Jeg spiser melkemat men er litt forsiktig med å drikke melk, men lever litt kjedelig ellers for da er hun så mye roligere. Det går jo over etterhvert heldigvis. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Jeg prøvde å være helt melkefri tidligere i en ukes tid, men syntes ikke det hjalp. Men da jeg begynte med mer melkeprodukter syntes jeg nesten hun ble verre igjen. Men det kan jo være fordi kolikk pleier å bli litt verre mot 6-8 ukers alderen. Men nå har jeg i alle fall totalt kuttet melkeprodukter. Sjekker innholdsfortegnelser ja. Spiser jo ikke så mye variert nå. Går mest i "rene" matvarer. Kjøtt, brød, potet, pasta, ris og sånt. Ikke så mye sauser og sånt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet jo godt hvordan det er... Holdt meg melkefri i 11mnd med førstemann :D Grete Roede har noen greie sauser som er melkefrie, melkefritt margarin+mel+urter+buljong blir en slags hvit saus. Herm.tomater+olje+urter og karbonadedeig blir pizza og spagettisaus (kan plusse på løk og hvitløk etterhvert) tror faktisk sjysaus også er melkefri men ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nrtre090909

Hei hå så kjekt å se dere her enda, nå kommer jeg susende tilbake. Dere har vert kjempeflinke så langt blir nesten litt misunnelig jeg :-).

Gleder meg til å følge med dere igjen fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake og gratulerer med jenta!

 

Jeg føler vel egentlig ikke at jeg har vært så flink. Jeg spiser jo mye og har ikke kommet kjempegodt i gang med trening. Men vekten går nedover likevel. Amminga får litt av æren. Men jeg har ikke spist så mye godteri, og drikker kun vann og ammete, så da blir det naturlig nok mindre kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nrtre090909
Velkommen tilbake og gratulerer med jenta!

 

Jeg føler vel egentlig ikke at jeg har vært så flink. Jeg spiser jo mye og har ikke kommet kjempegodt i gang med trening. Men vekten går nedover likevel. Amminga får litt av æren. Men jeg har ikke spist så mye godteri' date=' og drikker kun vann og ammete, så da blir det naturlig nok mindre kalorier.[/quote']

 

Ja ja men da har du noe i bakhånd da når vekten slutter å gå nedover, det er jo veldig positivt. Jeg klarer ikke la ver å spise godteri kanskje en uke så er det fråtsing. Jeg har derfor meldt meg på kurs, trenger noen til å holde meg i ørene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært! Har jo gått ned hver uke, blir nesten litt misunnelig. Jeg har gått litt opp og nå greid å stabilisere meg på ca.92-93kg men det betyr jo at jeg bare har gått ned ca.10kg etter fødselen og det er jo langt fra nok! Jeg vil ned til 70-73kg så har drøye 20kg igjen. Må nok ut og gå oftere og treningskortet burde jo brukes igjen nå. Men er liksom så mye annet som skjer eller må gjøres... Mange gode unnskyldniner vet du :P

 

Starter en ny tråd nå som jeg har født. Planen om å begrense oppgang i svangerskapet feilet veldig. Har 1000 unnskyldninger til hvorfor' date=' men faktum er vel at jeg rett og slett ikke var flink nok.

 

Nå skal jeg ikke ta for hardt i under barseltiden, men skal nå forsøke å ha kosthold litt i bakhodet, og gradvis begynne å bevege meg mer ettersom bekkenet blir bedre. Så får jeg se an om det blir et Grete Roede kurs nå før jul, eller om jeg begynner etterpå.

 

Veiedag blir fredager.

Mål for vekt er å komme ned til 55 kg, så får jeg se når jeg har kommet dit om jeg er fornøyd.

 

Vekt før graviditet: 66 kg

Vekt før fødsel: 91,3 kg

 

05/09: 83,0 kg -8,3 kg

11/09: 79,5 kg -3,5 kg

18/09: 77,5 kg -2,0 kg

25/09: 76,6 kg -0,9 kg Fp: 37,4

02/10: 76,0 kg -0,6 kg

09/10: 75,6 kg -0,4 kg Fp: 36,6

16/10: 74,8 kg -0,8 kg FP: 37,7

 

Totalt ned siden fødsel: 16,5 kg

Gjenstår til trivselsvekt: 19,5 kg[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende du har kommet på en vektterskel, at det naturlig stopper litt opp noen uker før du igjen går nedover. Jeg har ligget og vippet mellom 92 og 93 kg nå noen uker men satser på at det snart går nedover igjen, glad for at det ikke går mer opp i alle fall :P Det tok jo 9mnd å gå opp disse kiloene så det tar jo litt tid å gå ned også selv om en helst vil ha de første ukenes nedgang hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du kan ha rett i det... stod jo på denne vekta for et års tid siden før jeg begynte på Grete Roede.

 

tror man bare må godta at det kan gå litt opp og ned eller stå i ro litt innimellom. så må man ikke miste motet av den grunn, men bare stå på videre :-) gjør ingenting om det tar tid å gå ned i vekt synes jeg. har det ikke travelt i grunn. som du sier, det har tatt tid å gå opp, så det vil jo naturlig nok ikke forsvinne over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte kurslederen min om hva hun anbefalte ang. vektnedgang ved amming og evt. oppstart på kurs og her er hva hun svarte. Masse gode tips og litt oppmuntring for oss som er i startgropa på vektnedgangen ;) :

 

Den viktigste grunnen til å legge opp til en moderat vektreduksjon mens du ammer, er risikoen for at det ellers kan gå utover melkeproduksjonen. Det er mye kunnskap om hvor viktig morsmelken er for et spedbarn, og det gjøres mye for å motivere kvinner til å amme. I Norge anbefales det å fullamme barn frem til de er seks måneder gamle dersom mor og barn trives med det, og å fortsette ammingen hele det første leveåret. En annen grunn til å legge opp til en moderat vektreduksjon, er at miljøgifter som er lagret i fettvevet blir frigjort til blodet når mengden fett reduseres. Disse kan komme over i morsmelken. Jo langsommere vektreduksjonen skjer og jo større barnet er, jo mindre risiko vil dette kunne utgjøre.

 

Når ammingen er vell etablert kan man starte på kurs, men jeg vil alikevel anbefale deg å vente 3-4 uker og fokusere på en sakte vektreduksjon når du kommer i gang med kurset.

 

Hormoner og stoffskiftet gjør forbrenningen langsom når en ammer, og for å sikre nok energi til melk, derfor sliter veldig mange med noen ekstra kiloer etter svangerskap og fødsel. Kroppen bruker faktisk en del energi på å produsere morsmelk; i gjennomsnitt 480 kilokalorier (kcal) per dag. Men de fleste legger på seg litt ekstra under svangerskapet, og har derfor energireserver nok til at man ikke trenger å spise noe ekstra under ammingen for å kunne produsere nok, energirik morsmelk. Mange blir imidlertid sultne av å amme, og spiser derfor litt mer enn de egentlig trenger, noe som gjør at det er vanskelig å bli kvitt de overflødige kiloene. Etterhvert som barnet ditt begynner å spise mer vanlig mat, vil du dessuten produsere mindre melk og dermed forbrenne mindre kalorier.

 

Det viktigste for melkeproduksjonen er at du drikker mye væske (du merker sikkert at du er mer tørst nå enn før?). Du har også et forhøyet kalsiumbehov når du ammer. Spiser du for lite kalsium, vil det ikke gå utover melken og babyen, men kroppen din, noe som også gjelder andre næringsstoffer som for eksempel jern. Du bør derfor spise så variert som mulig og først og fremst kutte ned på matvarer som gir tomme kalorier, altså mye sukker og fett og lite næringsstoffer (kjeks, kaker, godteri, brus, saft). Drikk gjerne kalsiumholdig drikke som skummet melk, skummet kulturmelk eller beriket soya- eller rismelk. Det er faktisk en del forskning som viser at kalsiumholdig mat og drikke kan ha en slags slankende effekt.

 

Vår ernæringsfysiolog Kari H. Bugge anbefaler våre kursdeltagere å drikke melk når de skal ned i vekt. Hun mener melk er den beste kalsiumkilden, fordi den har en god kombinasjon av mye kalsium, lite fett og få kalorier.

Mens vi i dag anbefaler melk for å dekke kroppens behov for kalsium, ser det ut til at nyere forskning peker i retning av at melk også har en slankende effekt.

 

En nylig studie viser at kalsium i melk og meieriprodukter fører til at mindre fett tas opp i kroppen.

 

Det er også andre studier som antyder at det er en sammenheng mellom inntak av kalsium og kroppsvekt, og det ser ut som om et høyt kalsiuminntak særlig bidrar til å redusere livvidden. Det er i tilfellet svært positivt, da det er magefettet som regnes som farlig når det gjelder å utvikle sykdommer som f eks type 2 diabetes.

 

- Når man ønsker å gå ned i vekt må man innta færre kalorier, og det blir ekstra viktig å ha god variasjon i kostholdet slik at man dekker behovet for vitaminer og mineraler. Kutter man ut melk, kan det bli vanskelig å få nok kalsium. Vi har derfor hele tiden anbefalt mager melk i våre dietter. Den nye forskningen på melkens slankende effekt er svært spennende og kan gi oss nok en grunn til å anbefale melk ved slanking, sier Kari H. Bugge.

 

Hun peker på at melk er nordmenns aller største kilde til kalsium. Vi får 72% av kalsiumet fra melk og andre meieriprodukter, og et lavt inntak av meieriprodukter gir normalt lavt kalsiuminntak.

 

Forklaringer på meieriproduktenes slankende effekt:

 

Kalsium påvirker omsetningen av fett og kalorier.

Kalsium ser ut til å redusere fettlagringen i fettcellene ved energioverskudd.

Ved energimangel har man sett at kalsium stimulerer forbrenningen av fett

Et høyt kalsiuminntak ser altså ut til å hemme lagring av fett og å stimulere forbrenning av fett ved vektreduksjon.

Kalsiumets evne til å opprettholde fettforbrenningen selv ved mangel på energi antyder at det kan være viktig å ikke kutte ut magre meieriprodukter i slankedietter.

Kalsium kan også danne ikke-absorberbare forbindelser i tarmen med fett og dermed til en viss grad hemme fettopptaket.

Melk inneholder i tillegg andre komponenter, såkalte bioaktive peptider, som også virker å ha en vektreduserende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

Nå skal jeg og typen snart igang med prøvingen, vi ønsker veldig at det skal gå denne gangen!

holder på med et kjerringråd som alle sier funker, og det er å drikke slimløsende hostesaft! har vel egentlig ikke noe tro på den, men vært forsåket, vet jeg skal gå på det i 5dager så starter jeg på el test om 5dager! så får håpe av hele mitt hjerte at det klaffer denne gangen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde hostesaft selv da vi prøvde på nr 1. Ble ikke gravid da, men det betyr jo ikke at det ikke kan virke på andre. Håper virkelig det klaffer raskt for deg. Vet godt hvor tungt det kan være hvis prøvingen tar litt tid. En side jeg fant mange svar på angående eggløsning og prøving er http://www.pernille.info Veldig verdt å ta en titt der.

 

Ønsker deg masse lykke til! Plutselig har du spire i magen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo ikke noe veiing forrige uke, men det går bra. Ned i alle fall siden sist og strålende fornøyd med det. Nesten i rute til delmålet også.

 

Når kolikken til frøkna her har gitt seg skal jeg sette i gang med skikkelig trening også. Men sånn som det er nå har jeg lite overskudd... Er fornøyd om jeg klarer noen trilleturer i uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har kolikken begynt å gi seg (bank i bordet). Men jeg har blitt litt forkjølet, og har ikke kommet helt til hektene ennå, men nå begynner tanken på å trene å bli mindre og mindre fjern.

 

Vekten går stadig nedover. Nå er jeg i rute til delmålet mitt og det er supert! En av grunnene til at det går så bra er at mannen også har begynt å slanke seg. Veldig motiverende å være to, samtidig som at han ikke sitter å frister meg med sjokolade, godteri og potetgull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kilo ned nå og 800g forrige uke er jo fantastisk! Hva gjør du? Jeg står jo bare stille... Vi hadde jo gått opp omtrent det samme men du har gått ned 19kg og jeg 11... BLir nesten litt misunnelig, men er deg vel unnt :D

Så bra at kolikken har gitt seg, har vært der med førstemann så vet hvor ille det kan være. Har heldigvis sluppet unna de to siste gangene. Jeg burde hatt alle muligheter til å trene men har liksom aldri tid. 4-åringen går sent i barnehagen, 7-åringen kommer tidlig hjem og innimellom skal småen ha sitt. Masse gode unnskyldninger, men har ikke tid til å suse rundt i byen heller, har ikke shoppet siden før fødselen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, forrige ukes veiing løy jo litt da, for da hadde jeg jo ikke veid meg på 2 uker. Var jo 800g ned på to uker.

 

Jeg tror ammingen bidrar mye til vektnedgangen min. I tillegg så spiser jeg ganske sunt. Drikker bare vann. Spiser minimalt med snop. Synes det går veldig greit egentlig :-) Men har jo en lang vei igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, stillstand... Da må jeg ned 0,7 neste uke for å være i rute til delmålet.

 

Men bra det ikke er opp i alle fall! Vet ikke helt hvor jeg har feilet denne uken... Har hatt noen trilleturer og spist som vanlig. Men det er vel bare sånn noen ganger, at kroppen holder litt igjen kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vektnedgang pleier sjelden være i rett linje :) Synes ofte det går både litt opp og utflating før det igjen går nedover. Må nesten tenke på delmålene som gjennomsnittlig ukentlig nedgang. Selv har jeg ligget pal på samme vekt i flere uker men nå kjennes det ut som om det kanskje slipper litt. Før eller senere går det nok nedover igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...