Gå til innhold

Leeplay's ukes-dagbok


Gjest Leeplay

Anbefalte innlegg

Har tidligere vært medlem på en annen nettside, der jeg har ført dagbok, men siden den nå skal avvikles måtte jeg se meg om etter et nytt nettsted å føre dagbok hver mandag på. Legger ut mine tidliger dagbok-innlegg her, sånn for oversiktens skyld.

 

"21. september 2009

Da har jeg altså startet igjen. Denne gangen med det værste utgangspungtet noensinne. Men i motsetning til de andre gangene, er jeg nå skikkelig motivert og føler jeg kan bruke en del av de erfaringene jeg har gjort meg ved tidligere forsøk på vektnedgang.

 

Min lege sendte forespørsel til St. Olav i Trondheim ang gastric bypass, og 04. og 05. juni var jeg på forskurs for å få informasjon om ulike alternativ til operasjon, samt informasjon om selve operasjonen.

 

21. august var jeg igjen i Trondheim for å snakke med sykepleier, ernæringsfysiolog og endokrinolog. Jeg er nå oversendt videre til sykehuset i Ålesund for videre utredning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar

28. september 2009:

 

En uke har gått og for ei uke! Har vært aktiv i rundt 20-30 minutter hver dag med unntak av torsdag.

 

Har også kjøpt nye sko, som er helt fantastiske å gå med.

 

I matveien har det gått overraskende bra, med kun 1 sprekk. (alkohol) Har enkelte dager vært litt lite mat, men prøver å holde meg til 4-5 måltid om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

05. oktober 2009

 

14 dager har nå gått, og følelsen jeg sitter igjen med etter denne uka er kjempegod. Har vært aktiv i ca. 30 min hver dag, enten på ergometersykkelen eller ute å gått tur.

 

I matveien går det overraskende bra. Får i meg omtrent riktig mengde kalorier, og næringsfordeligen er helt riktig. Ca. dobbelt så mye proteiner som både fett og karbohydrater.

 

Neste steg nå er å ta frem mine støvete manualer, for å begynne så smått å trene litt vekter også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. oktober 2009

 

Litt for lite mat denne uka, mens treningsnivået har vært bra!

 

Har gått i ca 30 min. hver dag (noen dager før frokost). Maten har i all hovedsak bestått av lavkalori/lavkarbo. Men det har blitt litt for få måltider denne uka. Står opp litt sent, så det blir som oftest bare lunsj, middag og en youghurt.

 

Skal jobbe med å få inn flere måltider fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19. oktober 2009

 

Da har nok en uke gått i min omstillingsfase for total omlegging av min livsstil. Syns at denne uka har gått kjempebra, både med tanke på mat og treningsmengde! Har mesteparten av uka vært oppe i 1 time trening hver dag, fordelt på to økter.

 

Begynner å merke på bukser og belte at noen kilo har blitt tatt av, noe som forøvrig er en helt fantastisk følelse.

 

Pga. den gode fremgangen jeg har hatt, samt at jeg fortsatt har en kjempegod motivasjon for å fortsette, har jeg satt meg et langsiktig mål. Det er å gå ned 30 kg. frem til jul. Ingen krise om jeg ikke klarer dette, da jeg har innsett at TING TAR TID, men jeg har i alle fall noe å strekke meg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26. oktober 2009

 

Da har nok en flott høst-uke passert. Været har vært bra tilnærmet hele uka, så det har blitt en del gå-turer, både alene og sammen med andre. Begynner å kjenne at kondisjonen sìger sakte men sikkert på plass. Ergometersykkelen har ikke vært like mye brukt denne uka, som de foregående, pga at jeg kjenner det sliter veldig på knærne.

 

I matveien har det i grunn gått som før. Riktig type mat, men litt for lite! Har riktig mengde mat til hvert måltid, men skulle absolutt hatt et måltid eller to til pr dag!

 

Motivasjonen er helt der oppe. Trodde virkelig ikke at jeg skulle være like motivert etter 5 uker som etter den første, men nå kjenner jeg meg virkelig STERK! Jeg tror det har veldig mye med personene jeg har rundt meg å gjøre, de har vært helt fantastiske hjelpsomme!

 

Jeg å samboeren min skal ha barnedåp den 22. november, og for første gang på mange år GLEDER jeg meg til å ha på meg dressen, for nå vet jeg at skjorta passer og at jakken ikke sitter som et pølseskinn over skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

02. november 2009

 

Seks uker har nå gått siden første dagen med livsstilsendring. Det har vært seks uker med blandede følelser. Alt i alt har jeg kun hatt en diettsprekk som var alkohol før en fotbalkamp. Jeg har også kun to dager der jeg ikke har trent.

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at det har vært tøft. Det er konstant fristelser av ymse slag rundt meg hele tiden, både hjemme, hos andre, på butikken, ja, stort sett uansett hvor jeg er. Og så var det dette med trimmen da. Har ikke vært så veldig aktiv denne uka. Har trent hver dag, men intensiteten på øktene kunne absolutt vært bedre.

 

Men motivasjonen er der, mer enn noen gang, så gir ikke opp nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09. november 2009

 

Denne uka har hovedsaklig gått med til oppussing av soverommene i leiligheten, så det har ikke blitt så mye trening i form av verken gåturer eller økter på ergometersykkelen. Men skal jeg være helt ærlig så må jeg nok innrømme at det å pusse opp er en hel trening i seg selv. Male, snkere, opp og ned fra krakk og stige..

 

I matveien er det helt OK, Har som nevnt tidligere hatt kun en "utskeielse" (et par øl og et par drinker) DVS. at jeg ikke har spist noen form for godteri, eller drukket noen som helst brus i disse 7 ukene jeg nå har vært igjennom. Det har til tider vært hardt, siden jeg før kunne drikke opp til 3-4 liter sukkerholdig brus HVER DAG tidligere! *litt stolt av dette*

 

Har også vært hos legen denne uka, og sammen med et klapp på skuldra kunne han konstatere at om vektnedgangen fortsatte videre, og motivasjonen fortsatt var der, kunne jeg trygt si fra meg min plass i køen til Gastric Bypass-operasjon.

 

Så nå jeg går inn i den 8. uken med like sterk motivasjon, om ikke sterkere, enn før og vet at jeg en dag vil nå det store målet mitt en gang for alle! 85-90 kilo, bra generell helse og ikke minst en jobb der helsen min ikke hindrer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16. november 2009

 

Åtte uker har nå gått siden jeg begynte min livstilsomlegging, og jammen har det ikke vist seg at jeg faktisk har greid det denne gangen. For i motsetning til alle de andre halvhjerta slankeoppleggene jeg har vært gjennom tidligere fungerer dette opplegget akkurat som det skal.

 

Jeg føler ikke at jeg blir sulten når kvelden nærmer seg og har heller ikke noe spesiell trang til å spise noe usunt bare fordi jeg "har lyst på".

 

I går var jeg for første gang i løpet av denne perioden i et selskap, fullt av kaker og andre søte fristelser. Med oppriktig stolthet kan jeg si at jeg faktisk ikke rørte noe annet enn kaffe og vann. Hemmeligheten var å spise noe (sunt) før jeg dro hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23. november 2009

 

Nå ser jeg et bitte, bitte lite lys i enden av en laaang tunel. Mye av det skyldes nok treningsplanen jeg har lagt fremover. Jeg skal nemlig begynne å trene med vekter igjen! Gleder meg stort til dette. Denne gangen blir det hovedfokus på å forme en sterk ryggmuskulatur, for raskest mulig å kunne være tilbake i arbeid.

 

Jeg må nesten nevne en av mine største utfordringer noensinne. I går (søndag 22. nov) hadde jeg og min samboer barnedåp. På menyen stod det min selvkomponerte (veldig godt mottatte) viltgryte med fløteis til dessert og diverse kaker som avslutning på det hele. Min meny derimot, bestod av stekt kyllingfileèt og dampkokte grønnsaker til middag og vann til dessert! Litt tøft var det, men skal man nå et mål, så skal man nå et mål!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30. november 2009

 

10 uker har nå gått, et aldri så lite jubileum. 10 uker side legen på sykehuset sa jeg kom til å dø av hjerteinfarkt før jeg fylte førti. 10 uker siden samme legen sa jeg var så nærme diabetes type 2 det gikk an å komme..

 

For tre dager siden fikk jeg et brev i posten, med svar på de nye blodprøvene som skulle fortelle litt mer ang. utviklingen av det som holdt på å utviklet seg til diabetes. "Blodsukker = fine verdier, ingen tegn til diabetes" var beskjeden. Lenge siden jeg ble så lettet!

 

Ellers har vært ei helt ok uke, som har resultert i at jeg er under 120-kilos grensen. Men det er ennå langt igjen til målet på 85-90 kg.

 

I februar skal jeg inn til samtale med endkriolog og ernæringsfysiolog på sykehusiet i Ålesund ang. min slanke operasjon (gastric bypass) I det møtet vil jeg informere om at jeg vil gi fra meg min plass i køen, da det er atskillig flere enn meg som virkelig trenger denne operasjonen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er skikkelig motivert! Det var virkelig tøft gjort av deg å holde deg unna alt det fristende i barndåpen- da kan du klare det meste:)

 

Er det mange kilo du skal ned?

 

Stå på - dtte greier du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er så motivert som jeg aldri har vært før, men det skal innrømmes at det ble litt tøft å motstå alle de fristende kakene i dåpen. Men desto bedre følelse etterpå!

 

Har gått ned 35,5 kg frem til nå, men skal fortsatt ned ca. 30 kg til. Da vil vekta vise ca. 90 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har faktisk gått ned 35,5 kilo i høst :)

 

Oppskriften på dette er vel i grunn ganske "rett frem":

 

Opp tidlig om morgenen (HVER MORGEN) for deretter å gå 4-5 km. Spise en liten frokost, mellommåltid, lunsj, middag. Deretter en liten styrletreningsøkt for så å innta en 0% yoghurt til kvelds.

 

Drikker 2,5 - 4 liter vann om dagen.

 

All steking av mat blir gjort med "Fry Light" som er en olje/vann-spray. Denne gir ca 1 kcal pr. sprut og til ei stekepanne går det mellom 6 og 10 sprut.

 

Ellers er næringsfordelingen ganske prioritert, med utvilsomt hovedvekt på proteiner, litt karbohydrater og til slutt små mengder planteolje som fettkilde (samt trankapsler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk ikke dette gikk an! Du har gjort en fantastisk jobb, som det står all respekt av!

 

Skjønner at treninga gir kjemperesultater og at du må være utrolig flink med dietten. stå på videre, jeg følger med deg!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for motiverende kommentar Tonesen! Blir så glad og oppmuntret over sånne innlegg, at det å stå opp om morgenen for å gå tur blir en lek :)

 

40 kg før jul har vært det store overhengende målet nå, så her er det bare å krysse fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

07. desember

 

Da har det vært nok en veiedag og 11 uker har gått siden jeg begynte. Dette har resultert i at jeg nå er 37,9 kg mindre (samt en hel haug med klær fattigere)

 

Tidligere har jeg vært i situasjoner der det har blitt servert kaker av diverse slag, men har greid å motstå dette, noe som er ganske tøft for en kakemons som meg.

 

Men det tøffeste jeg har vært igjennom hittil er utvilsomt da jeg pyntet pepperkakehuset vårt uten å spise så mye som en liten non-stop. Samboeren og vår sønn hadde lagt seg, og jeg ville overraske dem med et ferdigpyntet pepperkakehus neste morgen, så jeg ble sittende alene på kvelden med marshmellows, seigmenn, non-stop.. Men, jeg må ærlig innrøme at jeg er i grunn ganske stolt over meg selv over å ikke falle for fristelsen!

 

40 kg før jul! Dette greier jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...