Gå til innhold

Den perfekte frøken K's herlige liv


Gjest avk
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer, Søttann! Det gjorde nok godt!

Jeg sitter fortsatt i skammekroken, og der har jeg tenkt å bli i bortimot en uke til eller noe slikt. Jeg er stadig innom her og titter, samtidig som jeg forsøker så godt jeg kan å endre dårlige strategier.

 

Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 803
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skammekroken fører ikke noe godt med seg i slankesammenheng. Jeg tror skammekroken fører til dårligere selvtillit og mer trøstespising. Min erfaring er at hvis jeg har gjort en tabbe på matfronten, er det best å gå videre som om ingenting har skjedd - begynne med blanke ark hver dag. Det nytter iallfall ikke å straffe seg selv med ekstra trening eller enda strengere opplegg etter en tabbe, det går ikke. Og så passer jeg på å legge inn litt søtt hver dag slik at jeg skal kunne kose meg litt uten dårlig samvittighet!

 

Lykke til videre, og god helg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvordan går det med dere, damer? Jeg hadde gode dager i Roma med min far i forrige uke. Det ble MYE god is og MYE gange, så jeg tror det gikk opp i opp. Pusser opp leiligheten min, som snart er ferdig ;) (firma). Så har ikke fått veid meg om morgenen på et par uker. Men tror jeg ligger på like under 60.

 

Håper alt står bra til!

 

Klem, Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er så absolutt i live! Har bare følt at jeg har tenkt så altfor mye på sult og mat og kalorier at jeg har lagt på meg av det. Jeg har derfor pauset litt, og jeg prøver å finne noe nye måter å fikse vekta på.

Som jeg har fortalt i tidligere innlegg har det vært en plage for meg med dårlig fordøyelse, oppblåsthet og noe jeg vil kalle kunstig sultfølelse. Jeg er derfor inne i et prøveprosjekt jeg har laget for meg selv der jeg i moderat grad skal holde meg unna brød og annen gjærbakst, jeg skal kutte kraftig ned på inntak av sukker (også fruktsukker), og jeg skal så langt det lar seg gjøre styre unna ferdigmat og toroposer. Sistenevnte er noe jeg med sikkerhet vet at magen reagerer negativt på.

 

Dette blir på en måte litt lavkarbotenkning, men så langt føles det veldig bra. Og jeg har dessuten oppdaget en ting som jeg virkelig ikke trodde var mulig; nemlig at lysten på søtsaker om kvelden har minsket betraktelig og jeg klarer faktisk å styre unna fristelsene. Jeg er så imponert!!

 

Pasta, ris og poteter er fremdeles en del av middagen, men siden jeg har erstattet brød med hjemmebakt knekkebrød tenker jeg at det er greit. Jeg tillater meg å spise ost og pålegg med høyere fettinnhold, og jeg er litt mer slepphendt med olivenoljen når jeg lager mat. Til fredag skal jeg lage indisk mat fra bunnen av, og det blir bra. Hele familien gleder seg!

 

Dagens vekt er 68 blank,- altså 4 kilo over trivselsvekta.

 

Roma høres fantastisk ut! Har aldri vært i Italia, men skal nok dit engang jeg også. Vi snakkes, søttann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke er gått hvor jeg har lagd all mat fra bunnen av og kuttet ut brød og sukker (dog mørk sjokolade og litt saltsnop i helga). Jeg har fortsatt som før med å spise magre oste- , smør- og melkeprodukter, og bruke ris/pasta/poteter som tilbehør til middag. Jeg har spist 2 frukt hver dag. Etter å ha testet dette er en ting sikkert: Magen fungerer, jeg føler meg ikke oppblåst og full av vann, blodsukkeret er mer stabilt,-derav mindre søtsug.

 

Etterhvert håper jeg at vekta flytter litt på seg også. Jeg teller ikke kalorier, men prøver å begrense mengden av raske karbohydrater. Dette føres både bra og riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at magen er bedre. Det er faktisk veldig viktig - enda viktigere enn om man er et par kg unna trivselsvekta.

 

For min del har jeg slurvet veldig med maten de siste to ukene. Jeg har ryddet på plass og vasket leiligheten etter oppussing, og rutinene har gått i vasken. Har spist mye drit og droppet mosjon den siste uka. Det vises på vekta! Dagens vekt var 61.5 kg mot under 60 for et par uker siden. Deprimerende! Og så føler jeg meg så oppblåst og uvel - og den følelsen av forfall er nesten verst. Så nå er det slutt! Jeg har fortsatt muligheten til å komme ned til 57.5 kg før jul, og DET ER MÅLET! Det krever at jeg er fokusert og bruker andre måter å koble av på enn å spise usunt. Målet er 1250 kcal på hverdager og 1450 fredag og lørdag - og minst 7 trimpoeng pr uke.

 

God søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsuget glimter fremdeles med sitt fravær, og det er så bra! Jeg er forøvrig blitt litt lei av hjemmebakte knekkebrød, så jeg har prøvd ut et par typer med lavkarbobrød, og det smaker bra med variasjon.

 

Magen er ikke til å kjenne igjen, og jammen tror jeg ikke kiloene også slipper taket! Tror lørdag blir veiedag fremover, men det vil nok variere litt. Familien nyter godt av mine "mat-fra-bunnen-av-forsetter", noe som har resultert at jeg har investert i en fantastisk fin kjøkkenmaskin (knallrød KitchenAid,- helt nydelig!). Jeg har vært forelsket i den lenge, og dette blir julegaven til meg selv i år :-)

 

Ha en fin-fin onsdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, jeg er med på konkurranse! Holder meg fortsatt på 68 blank og med tre kilo ned blir jeg 65. Det passer meg ypperlig! Skal være litt flinkere med å gi meg til kjenne her inne, og melde vekta hver uke. Tror onsdag blir veiedag for min del. Ok, da er vi vel i gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Søttann!

 

Mitt delmål 1. desember får bli 67 blank. Jeg driver og kombinerer litt Grethe Roede og lavkarbo,- dette er jo ifølge ekspertene helt feil og medfører litt forvirring. Det vil jo fort vise seg om resultatet uteblir. Jeg spiser mer kaloriholdig mat nå, men langt færre karbohydrater. Jeg har forlengst sluttet å telle kalorier og veie maten. Det blir et for overdrevent fokus for meg,- jeg blir helt stressa av det.

 

Trimmessig er jeg inne i en sløv periode, uten at jeg ligger på latsiden. Det er så mye som skjer nå før jul, så det er såvidt jeg henger med i svingene. Min første ordentlige veiing blir til onsdag. Jeg bør da ha kommet meg under 68. Dagens vekt var 68,4 (etter en lett frokost).

 

Delmål 1. des.: 67 blank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt om Fedon Lindbergs kostholdsråd, ser jeg at jeg nok befinner meg litt i hans tankebaner om hva som er sunt og bra og til å leve med. Jeg befinner meg kanskje litt på tynn is siden dette er Grete Roedes vektklubb, men det er jo ikke sikkert at alt passer for alle. Dog; jeg prøver å holde meg til sunt fett, og jeg velger fremdeles endel lettvarianter.

 

Lavkarbobrød/knekkebrød funker aldeles utmerket for meg, i tillegg til kraftig redusert sukkerinntak. Siden jeg nå lager all mat fra bunnen av (jeg har bannlyst alle toroposer som gjør meg uvel og oppblåst), blir det nok litt mer kaloriholdige sauser, litt mer bruk av olje (oliven) i f. eks. dressinger og slikt, men jeg kan selv velge saltmengde og slipper å forholde meg til ingredienser jeg ikke engang vet hva er. Og det er temmelig overraskende å oppdage at matlagingen ikke tar noe lengre tid selv om den lages fra bunnen av!

 

Vekta flytter seg sakte men sikkert i riktig retning, og til tirsdag kommer ukas vektrapport. Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd litt søtsug i kveld, og skeiet litt ut dessverre. Håper det ikke ødelegger for et ok resultat på veiedag i morgen.

 

Hvordan går det med deg, Søttann? Holder du koken, eller skal jeg vinne denne konkurransen? ;-)

 

Og bare så du vet det, avk,- vi savner deg noe skrekkelig her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei giraffe!

 

Du er jammen på god vei til å nå delmålet ditt på 67 kg 1. des! Jeg ligger litt dårligere an. Jeg gjør mitt beste ifht maten. Det blir litt utskeielser, men ligger stort sett på et inntak på ca 1400 pr dag og litt høyere i helgene. Noe lavere enn det er det vanskeligere å få til selv om det hadde vært det ideelle. Idag har jeg ikke veid meg før frokost, men veier ca 61 kg med klær etter en dobbel mocha.. HÅPER reell vekt er 60,0 - som den faktisk var for noen dager siden :). I morgen skal det bli en skikkelig veiing. Jeg har mest å hente på å begynne å trene skikkelig igjen. Siden jeg ble sykemeldt for utbrenthet i fjor høst har det vært mange spaserturer, men lite jogging og annen trening. Vil starte med korte joggeturer. Min fysiske form er faktisk ganske god, om jeg skal si det selv. De gangene jeg har utfordret kondisjonen, har det gått bra. Men det har tatt flere dager å komme seg etter en hard treningsøkt, så jeg må være forsiktig.

 

Jeg tror det kostholdet du har lagt deg på, er bra for deg, spesielt hvis magen fungerer bra. Det er faktisk veldig viktig. Og spiser man mindre enn man forbrenner, GÅR man ned i vekt - selv om du spiser mer fett og mindre karbohydrater enn anbefalt i Grete Roede kosten.

 

Jeg synes det er superviktig å komme lenger ned nå før jul. Dermed blir det enda viktigere ikke å fråtse i jula.

 

Hvordan går det med deg, avk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i siget, giraffe! Jeg for min del hadde tenkt meg på joggetur snart, men har fått ganske vondt i hælen. Det har vart noen dager, og jeg har ikke peiling på hva det er. Uansett er det nok bra ikke å jogge når det er slik. Av erfaring har jeg lært at det å presse seg for mye gjerne gjør saken verre. Det som er positivt er at jeg har klatret to ganger denne uka! Onsdag gikk det trått. Jeg var lite motivert og sliten. Igår gikk det derimot bra, og jeg klatret bedre enn på veldig lenge! Ikke nok med det: I morgen blir det etter planen klatring med min kjære og mandag f.m. med ei venninne. Hurra! Det er så gøy å være igang - og veldig gøy å merke framgang. Man får virkelig betalt for innsatsen, iallfall når en starter på et ganske lavt nivå. Da merkes framgangen godt.

 

Ellers er det veldig vanskelig å spise såpass lite som jeg har satt meg fore. Jeg gjør så godt jeg kan. Klementiner kan ta unna både for søtsug og sult, så jeg får satse på MYE klementiner frem mot jul.

 

Idag skal jeg gå tur i marka i godværet. Det blir deilig! Det skal bli 1-2 timers gange.

 

God helg, giraffe OG AVK!

 

Klem fra Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt er 60,5 kg - søren heller! Magen er treg for tiden, håper det er årsaken. Men jeg er i siget med klatringen! I går klatret jeg for tredje gang på en uke. Jeg klarte en for meg vanskelig rute jeg ikke har klart før. Fredag kunne jeg bare drømme om å få den til. Morsomt!! Så har jeg dratt fram lyskassa, noe jeg tror skal hjelpe på energinivået i novembermørket.

 

Klem, Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er vanskelig å være flink når nybakte julekaker roper i skapet! Uka har ikke gått særlig bra for meg, regner med litt oppgang i morgen. Det gikk så bra de første ukene, men nå melder søtsuget seg for fullt.

 

Jeg spiser også klementiner så det tyter ut av ørene,- de er jo sykt gode nå før jul! Jeg skal veie meg igjen i morgen igjen, da vekta viste 68,5 i morges. Jeg nekter å tro at det kan stemme! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt er 67,7. Jeg er ikke fornøyd med resultatet, men har bare meg selv å takke. Jeg holder fremdeles fast på at 65-tallet skal frem i lyset før julen ringes inn. Med beinhard kadaverdisiplin kan det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ikke synlig fremgang her heller.. Dette var dagen da jeg skulle veie 59.. men jeg veier fortsatt 60 kg! Hmprfkksshh.. Synes faktisk jeg har fortjent bedre, for jeg har forbrent mer enn jeg har inntatt de siste ukene - hvis ikke forbrenningen min er veldig lav, da, noe jeg har mistanke om. Så har det kanskje noe å si at jeg har hatt fem klatreøkter den siste uka og har kjent det godt i musklene i armene. Håper jeg ser endring på vekta ila et par dager. Jeg er iallfall i siget med klatringen, og det er GØY! Har tatt fram lyskassa, og energinivået går oppover.

 

Som deg, giraffe, har jeg ikke gitt opp å nå trivselsvekta før jul. Jeg har tre uker på å gå ned 2,5 kg. Det skal holde hardt, men det KAN gå hvis jeg legger inn et ekstra gir ifht trening. Å legge opp til en økt jogging hver dag tror jeg ikke vil være lurt. Slike forsøk tidligere har endt med forkjølelse ila kort tid. Men jeg kan øke til to timers gange daglig spesielt fra slutten av uka da jeg har JULEFERIE og fri på dagtid.

 

Vi står på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med 59,5! Tipper det gjorde godt!

 

Selv drøyer jeg veiing til fredag, da jeg føler at helgas utskeielser fremdeles sitter godt på kroppen. Jeg er dog ved godt mot, og tenker at det hadde vært fint med et 66-lignende tall snart.

 

Denne uka har vi 6 (!!!) typer juleavslutninger med alt som følger med av kaker og godsaker. Ikke lett for en slikkemunn å holde seg i skinnet, men jeg skal prøve så godt jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...