Gå til innhold

En reise på 1000 mil, må starte med ett enkelt skritt.


Gjest Lykke82

Anbefalte innlegg

Hei' date=' Lykke 82, snart behøver du ikke lenger å rødme, da tar du frem vekten som bare det. Hos var det et problem å knute skolissene, jeg søkte alltid noe hvor foten kunne få opphøyd hvile. Men nå er det en saga blott.

 

Dette vil nok bli en deilig følelse etter hvert for ditt vedkommende. Lykke til med prosjektet ditt ![/quote']

 

 

Takk for det Good4me men heldigvis er ikke magen så stor ;) Fikk en skikkelig strekk i ryggen for en uke siden og har vært helt invalid siden! Har ikke klart å hverken kle på meg eller dusjet meg selv og da klarer jeg vertfall ikke å fiske frem vekten under nattbordet mitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

God morgen! Våknet opp til en bunnfrosset Bergen by med en stor fullmåne som lyste opp! En vakker måte å starte dagen på! Hvertfall når man sitter inne med fyr i peisen og ørten stearinlys <3 Så klart det må være et skår i gleden, skal skrive oppgave som må leveres i løpet av dagen....sukk.

 

Eller går det fint! Ingen problem å vende tilbake til vanlig gjenge etter helgen!

 

Fremdeles må jeg jobbe med størrelsen på middagsporsjonen. I går gikk det helt strøkent! var fremdeles sulten når tallerkenen var tom men ventet et kvarters tid og da var jeg ikke sulten lenger, og var ikke sulten før de obligatoriske 3 timene var gått, med andre ord var porsjonen helt perfekt selv om hodet mitt sier det er alt for lite.

 

Ellers har jeg faktisk spist litt majones i det siste! Bruker ekte majones, den lettvarianten er jeg skeptisk til. Men på tre hjemmelagde grovbrødskiver bruker jeg tilsammen 3 gram, altså 1 gram på hver skive, og det er mer en nok. Blir bare 22 kcal. Tidligere druknet jeg maten i majones, så det er veldig greit å vite at man kan faktisk koble de to verdenene sammen på en moderat og fornuftig måte.

 

Jeg har slitt veldig med å komme opp i den mengden kcal jeg skal spise hver dag fordi jeg spiser veldig magert og kalorifattig så innførte majones for å hjelpe litt på det, men 22 kcal utgjør nok ikke den største forskjellen og jeg har ikke lyst til å bruke mer heller fordi det blir kvalmende!!! før brukte jeg gjerne over en tube i uka, om ikke to, så dette er et enormt fremskritt.

 

Jaja voldsomt fokus på majones i dag gitt ;) Har nå også gått til innkjøp av ekstra lettrømme. Har vegret meg for det fordi jeg ikke synes det er godt, men innså plutselig at dette var en gyllen mulighet til å klare å kutte rømmen helt. Er nede i 10-15 gram til en middag og enkelte dager glemmer jeg nesten å spise den så tiden er nok inne for å gå over til rømmekolle, og så kanskje over til mager kesam, så er mye gjort :)

 

Gikk videre i vgs vektklubb biggest loser konkurranse så har klart meg i to uker nå, blir spennede å se neste uke, er virkelig et ekstra boost med denne konkurransen, litt barnslig kanskje men er bra med all hjelp synes jeg!

 

Gikk en time på ellipsemaskinen i går men kjenner det litt i ryggen i dag så vet ikke helt om jeg tør å trene i dag også, men får se senere er litt rastløs og har veeeldig lyst å hive meg på en time! Er hekta på One Tree Hill og har tatt opp alle episodene denne sesongen men har bestemt meg for at jeg kun får se OTH når jeg står på ellipsemaskinen og episoden i går var så spennnde at jeg klarer nesten ikke vente med å se neste, så spørs om ikke det blir en tur senere :D

 

Langt innlegg om ingenting fra meg i dag tydeligvis, nei frokosten er fortært, forresten liker jeg nå kokt skinke, aldri vært begeistret, har ikke syntes at det smaker noe, men nå smaker det masse masse! Stakkars smaksløkene mine som har vært i koma i mange mange år, men nå begynner de å våkne!

 

Ha en strålende dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

......å lese innlegget ditt!! Synes det er veldig greit å lese om hva dere andre tenker på.

Apropos majones.....jeg hadde helt glemt at det var en av mine store laster. Har jammen meg ikke tenkt på det en eneste gang siden jeg startet "opplegget" i januar. Spiste over en tube i uken ;)

Og et beger rekesalat var kun nok til 2-3 brødskiver. Nå skjønner jeg ikke at det var mulig å spise på den måten!!!!!

 

Som du nevner, synes jeg også at smakene har endret seg. Synes det meste smaker bedre nå. Før hadde jeg knapt nok tid til å kjenne etter hva jeg spiste. Bare stappet det i meg......

 

Lykke til med oppgaven :D

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnfrosset by, ja. Jeg fryser så intenst om dagene. Og enda er temperaturen såvidt på minussiden! Har frosset helt siden jeg kom hjem fra syden i midten av september - lurer på hvordan det blir nå hvis sprengkulden kommer mot slutten av uken som vi har blitt forespeilet... Foreløpig skylder jeg på den høyre luftfuktigheten og håper den går litt ned etterhvert! Men det er utvilsomt deilig med sol ute om dagene nå som dagene er så korte...

 

Jeg har i likhet med deg og FruFleksnes også merket endring i smak. Majones har jeg aldri brukt så mye av de siste årene og smør/margarin likeså. Det jeg har merket det mest på er saltet, spesielt suppeposer og fiskegrateng fra frysedisken og sånt. Synes det er så sinnsykt mye i mange av dem! Og nei, jeg er ikke anti-salt og har ikke gått inn for å kutte ned heller, men det er nok smaksløker i endring på gang....

 

Lykke til med oppgaveskriving! Ikke glem at hodet trenger en pause innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer også innom her med noen tanker ...om mat (bombe!)

 

Jeg prøver nå å tenke kvalitet framfor kvantitet. F.eks. avocado, kan kjøpes ferdig modnet og dyrt (30-40 kr. for 2) eller et nett med steinharde eller kjempebløte for samme pris. Nå kjøper jeg de dyre, og spiser en halv avocado som en del av et måltid i steden for potet f eks. Nyyyyydelig. Ikke bortkastede penger.

 

Det samme gjelder f eks majones, kjøper kun Hellmanns nå, den lille skjeen jeg bruker med majones under et lass med reker må smake godt. Nyyydelig.

 

Kjøper også god olivenolje, parmesan, ost etc. det er så lite jeg spiser av det, at det kan godt koste litt mer og smake godt.

 

Før tenkte jeg ganske ofte at jeg vil kjøpe mye og billig, da spilte kvantitet større rolle. Nå tenker jeg at det lille jeg spiser skal smake godt.

 

Noen synspunkter???

 

Tror ikke jeg smakte ordentlig på maten før, nå dveler jeg ved hver bit. Har boken om "Hvorfor franske kvinner er slanke" Mange tankevekkere der.

 

De spiser alt, men bare litt av hvert og nyyyyter hver bit, de går og går for å få mosjon, de lager mat etter sesongvariasjon..ganske fornøyelig bok!

 

Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et godt tips som jeg i skrivende stund prøver ut. Ta en pakke dobbel 0 yoghurt, smak etter ønske, og frys ned! På kvelden visst man er fysen eller rastløs o.l. ta opp en og spis. Du må skrape av litt og litt. er kaldt og godt, man man innbille seg at det er is, nesten ingen kalorier, og man er opptatt i hvertfall en time med skrapingen og ergo spiser man ikke noe man ikke bør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes
Leste et godt tips som jeg i skrivende stund prøver ut. Ta en pakke dobbel 0 yoghurt' date=' smak etter ønske, og frys ned! På kvelden visst man er fysen eller rastløs o.l. ta opp en og spis. Du må skrape av litt og litt. er kaldt og godt, man man innbille seg at det er is, nesten ingen kalorier, og man er opptatt i hvertfall en time med skrapingen og ergo spiser man ikke noe man ikke bør ;)[/quote']

Det der prøvde jeg for noen uker siden, men har glemt hele solbær Yoplaiten i fryseren. Kom på det når jeg leste innlegget ditt. Hihi :D

Har mistet så mye fett, at jeg fryser HELE TIDEN!!!! Brrrrr.....

"Iskremen" får vente!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....det er helt sikkert!

Etter å ha kuttet ut alt søtt og det meste som er salt, så er det en rar opplevelse å smake på "ulovlig" mat. Kaker og lettbrus synes jeg er så søtt at det river bak ørene, nesten kvalmende. Ferdige supper er så salt at det smaker nesten ikke noe annet...mørk sjokolade smaker godt ikke bare sterkt slik jeg oppfattet det før.

Tenk på barna som har smaksløkene inntakt ennå, det er ikke så rart at ikke de liker mat med mye krydder.

 

Som mange sier her, så er det nok også det aspektet at man tar seg tid til virkelig å smake på det man putter i munnen.

 

Jeg er blitt frelst på urter, det er jo så utrolig friske og gode smaker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sjelden dårlig dag. Er ikke helt i form og er veldig trist. Skjer sjelden med meg men det er jo en del tankeprosesser og følelser som følger med denne prosessen. Dette + at det har vært litt mye i det siste. Så i dag er jeg slapp og uendelig trist, egentlig uten grunn. Resultatet er at jeg nesten ikke har spist noenting i dag noe som hvertfall ikke er lurt. Nei regner med at dagen i morgen blir bedre. Tar denne dagen som det den er, en dag jeg tar det helt med ro og slapper av. Ingen lesing eller trening eller husarbeid. Blæh. Håper alle andre har en strålende dag hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige ord ;) Er helt fin igjen i dag heldigvis :D Bare slikt som kjer av og til, også er jeg lei av ryggen min! Vil trene så hardt som jeg ønsker! Men må bare ta det med ro!

 

Ble klar over en ting i går. En hyggelig bivirkning! Allerede svetter jeg enormt mye mindre! Før luktet det nesten alltid svette under armene på klærne mine etter en dag uansett hvor stille den dagen hadde vært, dette har blitt mye mye bedre allerede! Hurra!

 

Svettingen har vært plagsom en god stund nå men nå er problemet på vei bort! Helt hærlig. Ebnda en ting å føre opp på fordelssiden med livsstilsendringen :)

 

-7 i Bergen og en tur virker ikke veldig fristende, men brukte elipsemaskinen mandag og tirsdag, og var helt smertefri mens jeg trente, men i går var jeg dårligere i ryggen så spørs om det ikke er litt tidlig for den slags trening. Så da får jeg heller gå en tur (ikke i hagen). Frister bare ikke noe særlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk tur i kulden i går! Riktignok "bare" minus 5, men kaldt nok.... Kom hjem god og varm (unntatt på lårene...) og konstaterte på veien at fordelen med at det er kaldt er at man går faktisk litt fortere for å holde varmen. :-)

Er enig i at det ikke er særlig fristende å gå ut (har hutret meg til jobben i 9 minus i dag. Uten stillongs. Har heldigvis aldri påstått at jeg er særlig intelligent... *ler*), men det er veldig deilig å komme inn igjen, spesielt hvis du kan krype under et pledd med en kopp god, varm te eller ta deg en varm dusj.... Men vent gjerne til solen kommer, så får du litt D-vitaminer samtidig! :-)

 

Godt å høre at tingenes tilstand er bedre i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Godt å høre at du ser lysere på tilværelsen i dag :D;)

Det er supert at du er ivrig på å trene, men husk å lytte til kroppen din. (Jeg har selv vært mye plaget med ryggsmerter da jeg var så tung)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....da jeg leste at du var så trist og lei deg, så derfor ble jeg kjempeglad når jeg så ditt siste innlegg:)

Men som Fleksnes sier"lytt til kroppen"!

Det er viktig, ellers kan du faktisk ødelegge mer enn det gangner, så ta det enda lengre tid før du kan trene for fullt igjen.

Vi må skynde oss langsomt i denne prossessen.

Ha en fin dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Har kastet hele klesskapet, og når jeg sier hele så mener jeg hele. Har knapt plagg igjen. Men alt jeg hadde var utvasket, uformelig og slitt. Kasta hele sjiten. Har litt med selvrespekten å gjøre at man ikke lenger synes at det er greit å gå rundt å se slik ut!

 

Kjøpte meg også en kjempefin kjole i dag i str 50! på Lindex, meget fornøyd. Retail-therapy I LIKE!

 

Imildertid har matylsten forsvunnet med klesskapet ;) 700 kcal hittil i dag, orker ikke tanken på mat en gang men skal tvinge i meg kvelds nå. Kroppen er nok litt overstimulert for å si det på en pen måte. Vært en ytterst ytterst travel høst siden operasjonen. Gått i 110 og nå tror jeg det kom til et punkt hvor nok var nok så nå skal jeg prøve å slappe av slik at ikke begge eksamenene de neste ukene går fløyten fordi kroppen er for sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fjelltur i går, bare 90 minutter, fordi jeg skulle på foreldresamtale i barnehagen, resultatet var at nå jeg endelig var oppe på toppen hvor jeg kunne begynt å gått innover det relativt flate landskapet måtte jeg snu og gå ned igjen, ergo fikk jeg kun med meg de grusomme delene av en fjelltur, oppover og nedover! Hadde blodsmak i munnen og pulsklokken viste at jeg jobbet i sone 3 hele tiden. Turen opp var grusom, merket virkelig at jeg ikke har opparbeidet meg en fantastisk kondis for å si det slik. I dag har jeg sånn gangsperre i rumpa at jeg tror jeg dør, begynner nesten å gråte hver gang jeg må reise meg opp fra sofan o.l. Jaja 1000 kcal brent og opp 0,5 kilo på vekten hehe, håper gangsperren forsvinner slik at vekten går litt ned igjen til mandag!

 

Det værste med det hele er at jeg mistet ene ullvotten min slik at jeg egentlig må gå opp igjen å lete etter den i dag, men vet ikke om jeg har tid. Baker brød og sjokoladekake til en dåp vi skal i imorgen, så er det jo lysfesten i bergen klokken 16? Og i kveld skal jeg og min kjære på kino! Første gang vi har barnevakt her i bergen for å gå ut på kvelden siden turboprinsen ble født! Skal se harry potter, jeg er uberfan så gleder meg veldig! Ingen snop men kanskje jeg kjøper meg et par alpenbars, det som er genialt med konsertpaleet (kinoen) er at de har egen grønnsaks- og fruktbar der du kan kjøpe glass med frukt og grønt og ta med deg inn, veldig bra tiltak så blir nok noe frukt tenker jeg vet ikke hvor populært det er å sitte å knaske gulrøtter og kålrabi ;)

 

Ha en strålende dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-2 kilo!!! -2kiloooo!! er det mulig, kan ikke huske sist jeg gikk ned så mye! Og det er inkludert kino på lørdag og dåp i går! håper håper håper det ikke er for godt til å være sant og at jeg neste uke har fått tilbake noen av grammene! Var sikkert den fjellturen, svettet sikkert ut 4 kilo, pøus at jeg mistet mestepqarten av viljen til å leve på turen opp og den veide kanskje litt ;)

 

det skal sies at på kinoen spiste jeg 2 alpenbars og drakk vann og i dåpen spiste jeg 3 viter middag, en teskje karamellpudding og et par munnfuller med verdens beste kake som jeg hadde bakt. Med andre ord alt for lite så idag blir jeg sikkert fryktelig sulten så det gjelder å ikke miste fokuset og bare begynne å stappe i seg!

 

Ha en strålende dag alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Gratulerer! Det er jo superbra!!!! Synes for øvrig at du har vært superflink til å moderere deg spesielt i dåpen - det er vanskelig når kakene står der og sier "spis meg!"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Fantastisk ukeresultat, Lykke ;):D

Og du var såå flink i dåpen, som ikke gikk på en "kake eller dessert-smell"

 

Jeg har virkelig tro på at du klarer å nå målet ditt. Du er så positiv og har en fantastisk innstilling. Jeg heier masse på deg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige ord alle sammen :D

 

Satt og bladde gjennom tråden min og var ganske trist å se hvor mange som har falt fra her inne. Forhåpentligvis går de ned jevnt og trutt, bare ikke her inne? Men er ve dessverre sansynligvis ikke mange av de det gjelder. Vist dere er inne og leter etter motivasjon; kom tilbaaake! Her er tonnevis med motivasjon.

 

Føler jeg virkelig skjønner alvoret denne gangen siden jeg faktisk har innsett at jeg har en spiseforstyrrelse som påvirker livskvalitet og ikke minst livslengde!! Merker at jeg er inne i noen uker hvor motivasjonen ikke er helt på 100% men at jeg har kommet såpass inn i rutinen at det går veldig greit likevel. Er demotiverende å ikke få trent pga ryggen merker jeg.

 

Når jeg var gravid med verdens vakreste sønn hadde jeg ekstrem svangerskapskvalme, Hyperemesis, jeg gikk ned mange kilo. vekten ved positiv graviditetstest var 121 kilo. ca 8 uker etter fødsel veide jeg 107 kilo. Nå er jeg ikke mange kiloene unna men jeg se helt anerledes ut nå enn da. På grunn av at jeg var så syk lå jeg på en sofa eller i en seng hele svangerskapet ergo mistet jeg sikkert nesten bare muskler og litt fett. Kroppsfasongen kan ikke samenliknes med den jeg har nå. Det skal sies at alle kiloene kom på igjen + som kjent 8 til, og det iløpet av 1 år.

 

Har skjønt at man kan gå ned i vekt ved å kutte kalorier, man trenger ikke trene for å gå ned, men kroppen vil ikke se særlig fresh ut! Når man trener strammer og former man på en helt annen måte! Og jeg har blitt veldig glad i å trene igjen, jeg er egentlig alltid det, men "glemmer" det når man er så tung at man ikke orker. Og det viser seg at det er jo ikke vekten det kommer an på. Mange utrente slappe mennesker som veier 111 som jeg gjør nå synes jo at det er et helvete å bevege seg og føler seg elendig. Kondis betyr mer enn hva vekten sier er nå min konklusjon. Man kan faktisk vær fit and fat. Jeg føler meg veldig lettbent og energisk om dagene selv om det er mørkt, mørkt mørkt!

 

I morgen er det 1. igjen og det betyr time med min fantastico fastlege <3 blodprøver imorgen så da får jeg se etterhvert hvordan innsiden har forbedret seg!

 

Til slutt vil jeg oppfordre folk som synes det er gøy med litt konkurransepreg å melde seg på biggest loser på forumet motiver meg! begynner på torsdag og skal gå gjennom julen! Vet at det er ikke alle det passer for, men er selv med i sesong 3 på vgs vektklubb og det har virkelig hjulpet meg til å takke nei til fristelser. Man er jo mest i konkuranse med seg selv om hvor lenge en kan jobbe så hardt man bare kan og få være med videre! Har klart meg i 3 uker nå og det hjepper meg til å ha et helt annet fokus på matinntak og disiplin så for meg hjelper det storveis. Så visst det er andre med samme innstilling meld dere på :( JO flere jo bedre, men ser jo at det er ganske mange av "oss" som har meldt oss på!

 

Da må jeg starte å lese, sukk! skal prøve å presse inn en treningsøkt i dag, ikke trent siden fredag og det er for dårlig, ryggen er bedre også så håper fastlegen friskemelder meg til svømming i morgen! Når det er sagt skal jeg ha mensen en av dagene nå så det spiller ingen rolle likevel ;) men men har ikke vomdt lenger hvertfall!

 

ha en strålende dag alle sammen :)

 

ps; fryktelig dødt her inne for tiden er alle på julebord hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...