Gå til innhold

En reise på 1000 mil, må starte med ett enkelt skritt.


Gjest Lykke82

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte

Gratulerer med flott ukesresultat, over 10 kg totalt, flott premie fra mannen og nye klær! Rød kåpe høres skikkelig kult ut - det er deilig når man kan føle seg vel i skikkelige knallfarger! Selv har jeg turkis regnjakke.....

Du har tydelig hatt en super dag. La oss håpe de fortsetter å komme som perler på en snor, for det fortjener du! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

ER det andre som har problemer med at de MÅ veie seg hver dag? Ufrivillig? Jeg må det, og for å gjøre det enda pinligere, den gamle vekten min ble ødelagt, men har nå begynt å virke igjen, men ikke før etter jeg kjøpte den nye vekten selvfølgelig. Så nå veier jeg meg på begge vektene hver dag. Hjelp & bevares er det mulig? Føler at mine bristende karaktertrekk begynner å hope seg opp :) Er det andre som også veier seg hver dag mot sin egen vilje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yeah.... Det er litt periodevis, og nå er jeg i en sånn periode etter å ha vært flink lenge. Hvis jeg glemmer det en morgen tar jeg meg selv i å tenke på vei til jobb at "å nei!". Ikke for at det egentlig spiller noen rolle, dagen blir jo som den blir uansett.... Dessverre har jeg ikke noen som kan inndra batteriet eller gjemme vekten for meg heller, og jeg gidder ikke gjøre det selv for jeg kommer jo bare til å sette i det batteriet hver morgen likevel... *sukk* Fy, fy meg! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet på badevekten er nesten en magisk opplevelse i den prosessen vi befinner oss i. Vi snakker vel høyt om livstilsendringen, men i hjernebarken er det bare en ting som tilfredsstiller, nemlig mindre vekt på veiedagen.

Selvfølgelig er det frusterende å gå på vekten etter en uke hvor man har gjort alt riktig og den viser stillstand eller noen gram opp.

Suksessen fra tidlig i slankeprosessen hvor kroppen kvitter seg med vann og muskler og en mindre andel fett fortsetter ikke like sterk.

Nå dreier det seg om fettet. Og for å få bort 1 kilo fett trenges det vel en innsats på 6500 kalorier. Det si seg selv at 1 kilo med fett i uken er en tøff kamp og forutsetter at en er i fysisk aktivitet hver dag, og nokså intensiv.

 

Jeg begynte den daglige veiingen bare for å se utslaget på vekten i et dagsintervall for ikke å bli overrasket på veiedag samt å forstå fysiologien og kroppen bedre. Jeg kan lettere relatere vektutslaget til det jeg har spist og den fysiske aktiviteten.

 

Nei, jeg må ikke veie meg, men jeg gjør det for tettere å kunne følge utviklingen min.

 

Lykke til Krusmynte og Lykke82!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke går på GR-kurs har jeg ingen aning om dette med trimpoeng.

 

Men ja, 6500 kalorier er mye. Samtidig må man ta hensyn til at man har et lavt kaloriinntak. Om du tilfører kroppen din 1800 kalorier mot det du egentlig har behov for, vi sier 2500 kalorier, så har du allerede et underskudd på 700 kalorier daglig eller 4900 kalorier på en uke. Da trenges det ikke så mye innsats for å komme opp i 6500 kalorier totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes
ER det andre som har problemer med at de MÅ veie seg hver dag? Ufrivillig? Jeg må det' date=' og for å gjøre det enda pinligere, den gamle vekten min ble ødelagt, men har nå begynt å virke igjen, men ikke før etter jeg kjøpte den nye vekten selvfølgelig. Så nå veier jeg meg på begge vektene hver dag. Hjelp & bevares er det mulig? Føler at mine bristende karaktertrekk begynner å hope seg opp :) Er det andre som også veier seg hver dag mot sin egen vilje? :)[/quote']

Kjenner meg godt igjen i det du beskriver, holdt på sånn tidligere! :)

For meg var det en stor stressfaktor!! Dagen ble ødelagt når jeg ikke så det tallet jeg ønsket å se....var sur resten av dagen. Sunn fornuft sier jo at man ikke kan gå jevnt ned 100-200 gram hver dag.

Som oftest er det når det nærmer seg ny veiedag at jeg går ned.

 

Har det MYE bedre nå når jeg kun veier x 1 pr uke. Si til deg selv: ikke idag, men kanskje i morgen. Neste dag tenker du også sånn. Ukene går fort og plutselig er det veiedag igjen.

Du får det sååå mye bedre med deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innsats på 6500 kcal vil etter min beregning si ca. 55 trimpoeng i uka' date=' kan det stemme? Det vil si mellom 7 og 8 trimpoeng hver dag. Det blir jo litt mye..eller hur?[/quote']

 

 

Et trimpoeng er 200kcal, så 6500kcal tilsvarer 32,5 trimpoeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det kan være en rettesnor, men alle kropper reagerer ikke likt, dessverre.

Ut fra min spesialvekt som måler kroppssammensetning, har jeg et basalnivå på 1750 kcal pr . døgn, altså det jeg bruker uten å røre en finger.

Ut fra Gr så skal jeg ha mellom 2300-2800 kcal for å opprettholde min vekt.

Jeg er anbefalt en meny på 1900 kcal. Så hvis jeg sier at mitt dagsnivå ligger sånn midt på tre på 2500 kcal når jeg ikke skal ned i vekt, så har jeg et underskudd pr.dag på 750 kcal. hvis jeg går på denne menyen på 1900kcal.

Dette utgjør 5250 kcal pr.uke.

I tillegg trener jeg tre økter i uka hvor jeg svir minimum 500 kcal pr.gang, dvs 1500 cal pr uke.

Så går jeg turer flere ganger i uken, minimum 3 timer rask gange, la oss si dette utgjør 1000 kcal pr. uke.

Det vil si at jeg er oppe i et regnskap på 7750 kcal.......da skulle jeg med andre ord gå ned vel 1 kg i uka, men det er jo bare en fjern drøm for meg. Det jeg vil frem til er at det er andre faktorer som spiller en rolle også, som f.eks. stress, søvn, medisinbruk , insulinressistens og stoffskifte.

 

Men ja, vi er alt for opphengt i denne vekta....jeg har vektfobi! Skulle gjerne sluppet den ukentlige veiingen, men det er den eneste måten som får meg til å "henge i stroppen" for jeg skal ikke opp i vekt mer i hele mitt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo fornuftig ut, et redusert kaloriinntak + en del trimpoeng, og vips en kilo ned i uka. Sannsynlig og greit, hvis livet er helt stillestående uten stress og andre faktorer. Men, alt i alt skal det gi en jevn nedgang.

 

Nå driver jeg og kler på meg superundertøy og treningstøy og lue og votter og skjerf, skal ut å gå noen kilometer sammen med en kollega!

 

Ha en fin kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på step! Hjelpes! mangler dessverre noe essensielt som heter for KOORDINASJON! Det er en steptime med middels vanskelige trinn.......påmeldingen er en del av å komme seg utenfor komfortsonen og faktisk leve livet istedetfor å gjemme seg inne bak alt fettet. Noe som ikke høres så dumt ut akkurat nå.....jaja, skal gi rapport etterpå ;) Carpe diem osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlevde! Var veldig gøy, men selv om det var nybegynnertime var intensiteten alt for høy! Pulsen lå på 80-90 av max hele tiden, og det hadde jeg ikke klart å holdt ut en hel time, det trengte jeg ikke for jeg fikk like gjerne strekk på baksiden av låret :) Tror det er en lett en som forsvinner ganske kjapt. Håper virkelig det! Forbrant 600 kalorier på en halvtime, og bare 20% av de var fett, æsj. Fint med bedre kondis, men blir litt kjipt når man ikke forbrenner så mye fett. Når jeg kjører på lav intensitet blir andelen på rundt 50% fett og dette er jo mye mer interessant for meg, nå.

 

Får prøve meg på denne timen igjen etter jul en gang når formen er enda bedre, og huske å møte opp enda tidligere enn i dag. gikk 10 minutter i rask gange på tredemøllen før timen og likevel fikk jeg strekk. Jaja, 5,1 TP og 1010 kalorier brent i dag fordelt på 2 treningsøkter. Kviledag i morgen tror jeg :)

 

Nå må jeg bare finne på noe med en del kalorier å spise til kveldsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er flink, jeg, som beveger deg utenfor komfortsonen og prøver nye ting! Step er ikke den enkleste timen man kan gå på - ihvertfall ikke de første gangene - men går man noen ganger får man trinnene litt inn og lærer instruktøren å kjenne og da er det lettere å følge med i timen uten å bli stresset, og dermed også å tilpasse pulsnivået sitt litt.

Og siden vi er inne på instruktøren - at vedkommende er bra er alfa og omega for at timen skal bli gøy og effektiv. Gikk veldig mye på step i "gamle dager", og lærte etterhvert hvilke instruktører jeg likte og hvilke jeg ikke likte. Det er jo individuelt fra person til person, så det kan lønne seg å prøve noen forskjellige.

 

Uansett - gratulerer med vel gjennomført time! Og god bedring til låret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er jammen god, så mange kalorier brent på en gang. Jeg gikk i 1,5 time igår og fikk 2,1 trimpoeng på det (tror jeg). Er fornøyd med det. Litt vanskelig å vurdere føret med joggesko etc. Var litt glatt og jeg gikk med staver som holdt meg på beina. Deilig med frisk luft og hyggelig å gå sammen med noen.

 

Ha en fin dag, skal ta 10 km på sykkelen i stua idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for positive tilbakemeldinger!

 

Føler det er en enorm del av det å bli og ikke minst forbli overvektig at man ikke vil ut av komfortsonen sin. Det er ubehagelig å trene når man er voldsomt tungt, det er ubehagelig å spise mat som ikke smaker like mye osv. Til slutt gjør man liksom ingenting som er litt ubehagelig, det er hvertfall min erfaring.

 

Når det er sagt ar det litt med personlighet også å gjøre så klart. Jeg er en slik person som skal mestre alt før jeg prøver det, og mesterer jeg det ikke gir jeg opp eller lar være å prøve. Ikke det mest sjarmerende persontrekket, men er klar over det og prøver nå å gjøre ting jeg ikke vil/tør/har lyst til for å prøve å leve litt ;)

 

Jeg føler så mye av livet bare passerer forbi når man er veldig tung. Jeg liker ikke å gå i selskaper som involverer kjoer som bryllup o.l for eksmempel, derfor gjør jeg ikke det, jeg finner jo ingen kjoler som passer så da blir jeg hjemme og gjemmer meg bak unnskyldninger.

 

No more!! Jeg skal begynne å leve slik jeg drømmer om. Basta. Og, jeg vurderer faktisk å gå på step timen neste uke igjen, var jo sabla gøy da hehe, men får se, vet ikke hvor lurt det er.

 

I dag kjøpte jeg meg skolegenser. Har vært redd for å gjøre det fordi jeg ikke er størrelse xsmall som alle andre på det hersens fakultetet, og standen er midt i arealet der alle går og i det hele tatt har jeg ikke tørt, men i dag gjorde jeg det! KJøpte ikke XL, men L og den passet helt fint! Angrer nesten på at jeg ikke kjøpte medium, men sa til meg selv at da kan du kjøpe en ny for det fortjener du når du har kommet så langt!

 

Elsker livet mitt akkurat nå, ikke følt meg så energisk og opplagt på årevis, og jeg har kommet til det punktet at jeg må trene. I dag har jeg treningsfri og sitter formelig og småhopper i sofaen fordi jeg har lyst å slenge meg på ellipsemaskinen! (Hot tips, kjøpte vår ubrukt på et loppemarked til 300 kroner, så gå på loppis og se etter treningsutstyr, det meste er nesten ubrukt).

 

Klarer ikke å forestille meg hvordan det må føles ut og veie 60 kilo som målet mitt er, hvordan klarer man å bevege seg uten å lette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare hilse på deg og si gratulerer med ned over 10 kg. Kjempebra! Og veldig bra at du er flink å trene. Jeg har også en ellipsemaskin (men ikke kjøpt på loppemarked hehe), har bare ikke vært flink å bruke den i det hele tatt. Men nå skal den taes i bruk igjen. Blir veldig inspirert av å lese de forskjellige trådene her inne og er sikker på at det kan hjelpe meg med denne endringen av livsstil.

 

Lykke til videre med sunn mat og trening.

 

Hilsen Trude (tsj)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tsj! Tusen takk for hyggelige ord! Husker deg fra sist jeg var her inne, da ble jeg gravid bare etter et par måneder og måtte kutte ut, kom aldri i gang igjen etter ammeslutt før nå i høst! Startet på 125 kg her inne, men min høyeste måling var 129,7 så har kommet et lite stykke på vei nå, og lenger skal det bli ;)

 

Har jo det derre tvangskompulsive veieproblemet og i dag ble jeg straffet, opp 700 gram fra i går uten grunn. DEPPA! Men har sinnsyk gangsperre etter onsdagens 2 treningsøkter så håper det er der årsaken ligger! Har ikke vært flink å veie å fære opp mat de siste ukene og mistenker at jeg spiser en del for lite kalorier i løpet av en dag, så fra og med i dag er det full skjerpings igjen på den biten. Kan ikke spise lite når man trener mye, da må man spise masse!

 

Planleggingsdag i barnehagene i Bergen i dag så i dag skal jeg og turboprinsen være hjemme og kose oss. Rusle en tur kanskje visst det ikke er storm ute slik som var meldt.

 

Håper alle får en sunn og produktiv dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo det derre tvangskompulsive veieproblemet og i dag ble jeg straffet' date=' opp 700 gram fra i går uten grunn. DEPPA! Men har sinnsyk gangsperre etter onsdagens 2 treningsøkter så håper det er der årsaken ligger![/quote'] Hmmm.... 700 gram fra i går er aldri noe stas, men hvordan ligger du an i forhold til siste offisielle veiing? Det burde kanskje få litt fokus (hvis det fortsatt er rett vei, vel og merke... *kremt*). Men gangsperr kan definitivt ha noe å si, så når den begynner å gå ut av kroppen skal du se at du er tilbake til der du var på onsdag morgen..... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 700 gram betyr at jeg er på samme vekt som forrige offisielle veiing. Jaja satser på at de forsvinner og at uken totale nedgang blir på 700 gram, er lov å håpe! ;)

 

Tar en time på ellipsemaskinen senere i dag så ser jeg hva vekten sier i morgen (såklart) håper det har forsvunnet litt da. Dette er jo just presis grunnen til å ikke veie hver dag, sukk, men klarer ikke la være. Jaja ha en fin dag Krusmynte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God lørdag alle sammen :)

 

I går fylte jeg opp trimpoengtreet mitt og det betyr belønning! I og med at vi ikke har den aller mest romslige økonomien ble det ikke helt som tenkt med egen belønning men slo den sammen med et akutt behov; innesko. Har jo så smått prøvd meg på noen saltimer og til uken tenkte jeg at jeg skulle ta meg en eller to turer i treningsstudio og sykle og gå litt på tredemølle og ro og trene litt styrke og jeg har ingen skikkelige sko til det så da ble det det som ble kjøpt denne gangen her!

 

Nike sko med kjempegod demping. Fornøyd! Gleder meg til å bruke de på ellipsemaskinen etterpå :)

 

da er det bare å fortsette å fylle opp neste trimpoengtre! 5 økter hittil denne uken så har vært en god treningsuke! Men går ikke noe særlig ned de ukene jeg trener mye, er litt frustrerende egentlig, burde jo vært da man går ned mye!

 

Ikke svømt på nesten 2 uker men pga magesyke og det månedlige besøket blir det slik, men skal svømme igjen enten i morgen eller på tirsdag, gleder meg masse til å bruke pulsklokken i bassenget også :)

 

Ellers går det fint med maten! Faktisk har jeg kjøpt lørdagsgodt til meg og mannen i dag, hver sin eventyrsjokolade, 135 kcal. Det er jo ikke mengden det skal komme an på. Den første og siste biten smaker akkurat det samme, man trenger ikke spise 45 biter for å finne ut av det. Skal heller nyte de bitene det blir! Noe 200 grams plate og ta en knekk funker ikke, den forsvinner i et jafs fremdeles, så visst jeg først skal ha litt sjokolade får det bli eventyrsjokolade på 24 gram ;). Første gang på 3 mnd jeg har kjøpt noe slikt selv!

 

Håper dere alle har en sunn og aktiv helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag og ned 0,9! Kroppen har vært litt all over the place denne uka med mensen og diverse så er fornøyd med at det ble praktisk talt en kilo!!

 

Og det som viktigere er, jeg er under 40 i BMI!!! Er nå 39,7, det er en seier!

 

Skal levere arvingen i barnehage, en tur på treningsstudio og så får jeg hjemmeksamen klokken 0900 så da blir det 4 intensive dager, håper bare jeg får trent litt innimellom. Får besøk i helgen så da blir det lite av det, samt at jeg frykter at det blir litt ymse med maten, men jeg skal gjøre mitt beste for jeg skal ha nedgang neste uke også! Basta hehe. Ha en fin dag videre alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

God morgen! Gratulerer med nok et kilo som er forsvunnet ;)

Så flott at BMI er under 40, da er man "for slank" for opr.

 

Stakkars deg, eksamener på rekke og rad skjønner jeg!! Lykke til, håper du får en oppgave hvor du føler du har god kontroll.....

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke hver dag jeg er for slank for noe ;) det skal være visst! Men operasjon er så uaktuelt for min del at det halve kunne vært nok. Aldri vurdert det et eneste sekund. Det er ikke for meg, er veldig skumle ting som kan skje både under og etter operasjon. Så får fortsette å trimme og spise fornuftig, der er du et stort forbilde frue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...