Gå til innhold

En reise på 1000 mil, må starte med ett enkelt skritt.


Gjest Lykke82

Anbefalte innlegg

Heisann! Travel helg :)

 

Veiedag i dag, ned 400 gram. Siden jeg stod stille forrige gang håpet jeg på et kilo denne gangen, men akk nei. Vet jo at 118 er en terskel for meg, og jeg skal overvinne den!

Men nå er jeg litt irritert, men det er ikke noe å gjøre med det. Man må bare fortsette. skal ha mensen denne uken (tror jeg, den har alltid vært helt regelmessig, men etter jeg startet med vektnedgangen har den vært litt forsinket, andre som har opplevd forstyrrelser? Leste om en del inne på vektklubb VG) så forhåpentligvis blir totalen for oktober tilslutt på 4 kilo, men sånn det ser ut nå klarer jeg ikke en gang den ene kiloen fastlegen min mener jeg bør gå ned i måneden. Men tror rett og slett jeg spiser litt lite.

 

denne uken ble det bare 5 treninger, men på hver av de forbrenner jeg rundt 700 kcal og jeg spiser 1600 kcal. Vet ikke. Anyways, har ingen planer om å sprekke og stappe i meg på grunn av dette. C´est la vie.

 

Skal i dåp i helgen, skal spise et lite stykke dåpskake. Ellers er det stroganoff gryte som skal serveres så blir nok helt greit å spise en normal porsjon av det, sprekker nok ikke budsjettet av den grunn!

 

Ellers håper jeg dere har hatt en fin uke med en fin vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Så stille det er her inne for tiden! Er jo helt dødt jo, kjedelig :)

 

Forhåpentligvis er alle så opptatte med å telle kalorier og springe opp og ned fjell at de ikke har tid å sitte på rumpene sine å glo på dataen :)

 

Men hvar e ni norbaggar?? Haaaalåååå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg er stille i min tråd fordi jeg er frustrert på egne vegne... Men prøver å kommentere i den grad jeg har noe å komme med hos andre. Men når ingen andre er aktiv heller begrenser det seg plutselig. Skal ikke være lett! :-)

 

Gratulerer med 400 gram ned, forresten! All nedgang er god nedgang, så gi deg selv et klapp på skulderen for god innsats de siste ukene. Har du målt med målebånd? Kan hende det gir noen fine tall ettersom du har vært så flink med aktiviteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Krusmynte! Så kjekt å høre fra deg, ja det går jo i perioder dette, men her har vært veldig aktivt en periode og nå siste uken har det vært helt dødt. Håper det er fordi folk er opptatte og ikke fordi de ikke er flinke å bruke dagboken til å registrere mat. Men merker at med mørketiden kommer mer sofasitting og tanker på nammis, men det får bli med tanken.

 

Du må ikke være frustrert du som er så flink! Du har kommet et langt stykke på vei og lengre skal det bli! Men vet at det er enkelt å si. Er litt frustrert selv nå. Men merker jo at jeg har det mye bedre med meg selv og er ikke det målet, så får alt det andre komme etter? Hvertfall det jeg prøver å si til meg selv.

 

Måler midjemål hos legen en gang i måneden så skal ikke måle igjen før 1. november. Håper man ser en del forskjell da!

 

Håper det går bra med deg og at du ikke forblir frustrert lenge! Vi må bra fortsette å spise sunt hver dag, har vi noe valg? alternativet er diabetes, diverse krefttyper, slag, hjerteinfarkt, utslitte ledd, dårlig sosialliv, you name it. Hver gang vi har lyst til å spise usunt må man tenke på hva det valget medfører seg, og hva valget ved å avstå fra det usunne vil komme til å bety i det lange løp.

 

Visst man vil leve lenge, med livskavalitet er det bare ett valg man har, samme hvor mye det suger til tider (pardon my french). Man kan selvsagt velge å gå den andre veien, men den er jo så mye kortere. For den ender så mye mye tidligere enn den andre. Og selv om den lengste veien innebærer lange og mange oppoverbakker er jeg ikke så sikker på om den korte har så mange nedoverbakker at deg gjør noe.

 

Fryktelig mataforisk og filosofisk for en mandag, men sliter litt selv og det eneste som hjelper meg er å bryte det ned til hva det egentlig handler om. Det handler ikke om at jeg har lyst på milkshake og pizza med sjokoladesaus. Det handler om at jeg vil leve. Ikke bare eksistere som jeg har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Aldri feil å bli litt filosofisk.... Jeg har vært mye det selv i det siste, og har kommet til noen konklusjoner som rett og slett har gjort meg litt... Jah... Vet ikke hva jeg skal si, men greien er vel at det påvirker nok til at jeg blir frustrert uten at jeg skal utbrodere noe mer hva det går i.

Det som heller ikke hjelper er at jeg smugveide meg lørdag og hadde gått ned, for så å gå opp igjen til i dag. Vel er vekten min litt rar til tider - den vipper aldri mellom hundre gram - den tar gjerne et halvkilo av gangen. F.eks. mellom 3,2 og 3,7 for å stoppe på en av dem. Neste gang kan den gjerne finne på å stoppe på 3,3.. Den skal liksom veie 100 gram - vet at det er noen vekter som bare skiller på halvkilo... Jeg skjønner ingen ting. Har fundert på å kjøpe en ny, men så lenge den viser tall som på sikt beveger seg nedover er det tross alt viktigst.

 

Men du har rett. Det gjelder å ikke gi opp, og det har jeg ikke tenkt å gjøre. Jeg merker at jeg må gjøre noen grep for å bli kvitt tilstanden middagslei som igjen gjør at jeg ender opp med å lage mye de samme tingene som bare gjør meg enda mer lei. Men det er noe med det at å lage middag for 1 dag ut og dag inn ikke gjør så veldig mye med kreativiteten i matlagingen. Og de fleste kokebøker etc er basert på oppskrifter for 2 eller flere. Kanskje jeg rett og slett skal lete litt på nettet og se om jeg finner oppskriftsbok for single? Hmmmm... Da har vi et prosjekt til kvelden, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hei dere!

Kanskje folk er på høstferie uten PC?

 

Har noen av dere lest Kari Jaquessons utspill idag?

Skulle visst være på God Morgen Norge imorges, må se reprise eller på nett!

 

Hennes påstand: fedme er ingen sykdom, man har ikke fedme, man er feit!

 

Tøff dame! Reaksjoner damer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest innlegget til Kari og såg henne på GMN i morges.

 

Vet ikke helt hva jeg skal si. Er veldig VELDIG enig i at overvektige i 99% av tilfeller gjemmer seg bak unnskyldninger. Men synes bare språket hennes (bruker ordet feit) og det at hun nyanserer så lite er dumt av henne. Tror hun at fordi hun bruker ordet feit og rusker litt opp i oss får oss til å løpe opp nærmeste fjell??

 

Men som sagt er helt enig i at det handler om kalorier inn og ut, og at mange overvektige ikke innser sannheten om egen medvirkning. Ja det finnes mennesker som har helt legitime grunner for situasjonen som sykdom, skader, medisiner o.l. Men av hele gruppen overvektige utgjør de minoriteten. For resten av oss er det tydeligvis veldig populært å leve i et selvbedrag.

 

Selv om jeg er enig i at overvektige må ta ansvar selv må jeg si at jeg ikke liker måten hun ordlegger seg på. Mistet litt respekten egentlig etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turtles82

For meg sank hun så mange hakk etter den uttalelsen!

Anoreksi og bulimi regnes som sykdommer, men ikke overvekt. Det er egentli litt rart,for det er samme type lidelse, bare i hver sin ende. Bulimi er liksom midt i mellom. Ingen er overvektig fordi de vil og ønsker det. Men man blir faktisk avhengig av sukker og fet mat, noe som forskning også viser.

Det er veldig enkelt og si at det er BARE å passe på inntaket og trimme. Men for mange er det ikke så enkelt. Jeg skylder ikke på noen andre når det gjelder overvekten min, men samtidig er det veldig sårende og lese uttalelsen hennes.

Jeg tror ikke man kan forstå situasjonen før man har vært i den selv. Anorektikere og bulimikere er det synn på, mens overvektige er bare FEITE og kan takke seg selv visstnok!! Det blir litt vanskelig for meg og svelge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

På enkelte områder er jeg enig i det som blir sagt - nemlig at enkelte nok blir pasifisert av at det kalles sykdom, og dermed gjemmer seg bak det fremfor å gjøre noe med saken. Og mye av vanene vi har har nok med oppvekst og miljø å gjøre.

Ellers er jeg ganske enig med deg, Turtles, i at det er rart at anoreksi og bulimi er sykdom men ikke fedme. Det er nå en gang sånn at for mange er fedme akkurat samme som anoreksi bare i motsatt ende av skalaen, og begge deler går på psyken. Og mens anorektikere får hjelp til å håndtere det fra det offentlige trenger de feite "bare" å legge om kostholdet og trene litt. Vel, det hjelper ikke det hvis ikke man har hodet med seg på veien! For det sies at veldig mange som går ned går like mye opp igjen. Og det er nok ofte fordi hodet ikke er med. Og å få hodet med er ikke alltid lett uten hjelp.... Men det må vi ordne selv. Og det er litt av årsaken til hvorfor jeg mener at slankeoperasjon er siste utvei. Det skal sies at jeg vet ikke hva slags oppfølgning man får i forbindelse med det og om man får hjelp til det mentale, men en slankeoperasjon fjerner ikke det evige fokuset på mat og hodets "lyst på". Jeg tror at kanskje mange vektreduksjoner kunne vært mer varige om det hadde vært litt mer hjelp å få på det området....

 

Og det var mine tanker en mandagskveld! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg synes Kari J. er fresk og jeg føler at jeg får et spark bak og at det egentlig ikke er noe unnskyldning for meg for å ta tak i eget liv. Jeg føler at dette treffer meg, andre mennesker kan ha det helt annerledes.

 

Jeg har kjøpt boken hennes: ketsjup er all right, og er blitt veldig inspirert til å lage sunn hverdagsmat. Hun skriver også mye om hvor viktig det er å innføre gode matvaner for barna fra tidlig alder, og at mange idag lar barna kun spise det de liker og gjøre som de vil. Hun snakker om verdien av å være gode forbilder f eks. og la barna smake på alt fra de er små og ikke la de velge søte og usunne alternativer fordi de liker det bedre. Må si jeg blir veldig motivert av henne.

 

Når vi tenker på hva mange mennesker sliter med rundt i verden, synes jeg det ikke er noen unnskyldning for meg for å gjøre det som er i min makt for å holde meg frisk og slank. Er enig i at hun kan virke krass, men det virker på meg!

 

Jeg oppfatter ikke at hun bare skylder på oss overvektige/feite, men samfunnutviklingen generelt. Colaautomater, fastfood, alt tilgjengelig til enhver tid, bilkjøring overalt, og pc/tv titting. Er ikke enig i restriksjoner på dette, men bevisstgjøring og noen grep fra myndigheter. Hva med satsing på sunn fastfood og grønnsaker, dette kunne jo bli billigere f eks, så kunne burgerne bli så dyre de bare vil for meg. Nå er det fullt av usunne alternativer som mange blir hekta på, langt imellom de gjennomtenkte sunne alternativene. Men det nok langt dit, pengene rår og nå tjener man mest på det usunne. Nå får man f eks en kasse mineralvann for samme pris som et par kg frukt, det er sykt. Her er det mye å ta fatt i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....slank, sprek og pen....og det har hun sannsynligvis vært hele sitt liv.

Jeg blir provosert og forbannet over at hun kan uttale seg slik, skulle tro hun hadde sett noen skjebner på nært hold.

Jeg mener dette er et mye mer sammensatt problem enn hun hevder.

Det har både med psykisk og fysisk helse å gjøre. Det har med spiseforstyrrelser å gjøre og det har med arv og miljø og gjøre.

 

Selvfølgelig fins det mennesker som spiser for mye og beveger seg for lite, det vet vi alle, men det fins også de som aldri har overspist og som legger på seg.

Det er mange leger og forskere som kan skrive under på det.

 

Og når et menneske er blitt overvektig, da er det siste en trenger å høre at en er lat og feit!

Jeg skal ikke dra hele min historie her igjen, men jeg har aldri vært en overspiser, jeg har nok heller spist for lite.

Jeg har en mor som ble overvektig etter barnefødsler, forde hun fikk problemer med stoffskiftet. To av hennes søstre ble akkurat lik henne. Min bror og jeg strir med vekta, mens vår eldre søster ikke gjorde det.

Av våre til sammen 7 barn , så er det et barn i hver familie som strir, mens de andre er sylslanke..... så arv.....? Skulle gjerne fått noen til å forske på oss!

 

Men nå har jeg strevd med vekta siden jeg ble mamma 19 år gammel. Opp og ned og ned og opp....jeg er i alle fall overbevist om at hadde det vært så enkelt som Kari J mener , så hadde iallefall jeg vært slank. Jeg har trent jevnlig og levd sunt, men det er såååååå lite som skal til for at det går opp på vekta . Fortvilende og utmattende er min beskrivelse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Joda, jeg er enig i at Kari J er pen og vellykket, men hun sa igår på nyhetene at hun hadde veid 90 kg en gang. Synes at bildet er blitt litt mer nyansert nå, tabloidpressen sprer dette rundt så det blir helt feil.

 

Jeg er fremdeles enig i at hun har et poeng, tror vår velstand har fått oss til å endre livsstilen gradvis uten at vi riktig har forstått hva som har skjedd. Jeg synes det er positivt at vi har en "sykdom" som vi kan gjøre noe med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, hoppsann! Da er jeg ferdig med den første av to eksamener, neste eksamen er neste torsdag så det er ingen fred å få dessverre!

 

Vært litt slepphendt med maten denne uken, ikke i den forstand at jeg har spist noe usunt, men at jeg har spist lite og litt for sjeldent rett og slett.

 

Har ikke fått trent de siste 3 dagene på grunn av ymse, men håper å få lagt inn en økt imorgen tidlig, gleder meg!

 

 

 

Må sies at jeg har spist litt stratos i går. Har Mensen og var fra meg av godtesjuke kom dessverre over en sjokolade tilfeldig oppå kjøpleskapet av alle ting og da tok jeg meg en liten knekk. Holdt meg innenfor både kaloriregnskap og næringsfordelingen med fett o.l. så synes det var greit. Det var dessverre veldig godt ;) Men resten er kastet så nå er det bare å fortsette. Men vet med meg selv at jeg er laaangt unna å ha et naturlig forhold til sjokolade. Kanskje får jeg det aldri, men det kan hvertfall bli bedre enn det har vært :D I en livstilsomlegging må man lære seg å håndtere usunn mat uten å utelukke det 100%, men det får komme etterpå.

 

Skal spise hjemmelaget grete roede brød med egg til kvelds, se gjennom noen gamle eksamensoppgaver og legge meg!

 

ps; debatt om overvekt og fedme med KJ og Tommy steine (av alle mennesker ikke så veldig begeistret kan du si) og kosteksperter og overvektige med en drøss av unnskyldninger regner jeg med. Ja mener at de fleste av syklige overvektige bruker unnskyldninger herfra og inn i evigheten. Men at virkeligheten er slik KJ hevder er bare tull. Overspising er tross alt klassifisert som en spiseforstyrrelse. Men at latskap er en meget stor del av problemet for de fleste overvektige er jeg helt enig i. man liker liksom ikke å ha det ukonfortabelt. Er jo ukomfortabelt å måtte forsake sjokolade og fett. Er ukomfortabelt å røre på seg slik at en svetter og peser og verker i knærne. Så da lar man være da og fortsetter med det som er komfortabelt. Det blir ikke noe happy ending av det. Føler at mange tar på seg en offerrolle når man er overvektig. Alt er tungt og vanskelig, og det er jo det, men det blir jo ikke bedre ved å fortsette i samme sporet?

 

nei spørm om jeg må holde meg våken og se det, eller ta det opp. Blir spennende.

 

Håper dere har hatt en fin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Kari J har steget litt i aktelse igjen etter programmet. Fremstår som mye mer nyansert i dag, men hva er det med han lederen for landsforeningen for overvektige?

det virker som om han har bestemt seg for en total og ugjenkallelig ansvarsfraskrivelse. Han mener jo tydeligvis at alle overvektige er like tilfeldige offer som fok som havner i trafikkulykker. Hva er det for en slags innstilling? Kommunale treningssenter og gratis frokost er den eneste muligheten? Nei vet du hva. Å gå ned er ufattelig vanskelig men skal jeg sitte å vente på at staten skal trå til slik han mener er jeg død lenge før så skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Helt enig med deg!

 

Synes han var litt vel struts og skyldte på alt mulig.

 

Synes det er riktig å si at mennesker liker å ha det bekvemt, men må innse at det er vårt ansvar å holde oss i noenlunde form. Kan ikke alltid skylde på utenforliggende omstendigheter og lite svømmehaller og dyre treningsstudioer og god mat. Men det krever karakter, og har man kommet skeivt ut, koster det enda mer å ta seg inn igjen. Men det positive er jo at det er mulig!

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-------

 

Ser at det er flere av dere som har fått kjemperesultat denne uken, det er dere vel unt alle sammen! Håper jeg endelig klarer å vinne kampen mot kroppen og ser 117 på vekten. 3 uker på 118 nå med masse trening og bare sunn mat. Hater de tersklene og det værste er at jeg vet at neste terskel bare er 4 kilo unna på 114. men men jeg vet hvem som skal vinne!

 

Ha en fin dag videre alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest novemberbrud

Har noen av dere lest Kari Jaquessons utspill idag?

Skulle visst være på God Morgen Norge imorges' date=' må se reprise eller på nett!

 

Hennes påstand: fedme er ingen sykdom, man har ikke fedme, man er feit!

 

Tøff dame! Reaksjoner damer???[/quote']

 

Jeg kaster meg herved inn i debatten om KJ og hennes påstand.

Jeg er så lei av at mange mennesker ser på meg som feit, lat, viljesvak, mm. Jovisst er jeg overvektig, faktisk veldig overvektig, men ikke pga latskap. Jeg går med sønnen min på turn hver uke, er med i forskjellige aktiviteter her på "bygda", er aktivt med i en menighet, går i 3 forskjellige foreninger månedlig, er med på dugnad i barnehagen... Jeg er opptatt av sunt og godt kosthold, å lære min sønn gode og sunne verdier. Vi reiser på tur og ferier, leker i sandkassen og har dratt ham med på fjelltur i bæremeis fra han var liten.

Jeg er ikke viljesvak. Men etter en aktiv dag på jobb, etter henting i barnehage og middagslaging, vil jeg heller tilbringe tiden sammen med min sønn og samboer istedet for på et treningssenter. Når trollet er i seng er det tid for husarbeid. Og kanskje planlegge morgendagen. Jeg har ikke lagt på meg ett gram de siste årene, men ikke gått ned ett gram heller siden fødselen.

 

Jeg sier ikke at det er synd på meg fordi jeg er feit, eller at jeg skal gjemme meg bak en diagnose. Men de fleste "feite" lever et velfungerende og aktivt liv - så jeg synes at KJ generaliserer her! Og er det bare snakk om å "ta seg sammen"?

Jeg våger å to at det ligger lettere for noen å legge på seg enn andre. Og har man da først lagt på seg - da kreves det blod, svette og tårer for å kjempe mot kiloene. Det er iallefall min erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 0,9 og bye bye 118 kilo!! Endelig over den kneika! Hadde gått ned enda mer hadde det ikke vært for dåpen i helga, men ligger ikke så altfor langt bak snittet på 1 kilo i uka så er veldig glad og fornøyd! svømte 1500 meter på en time imorges så formen blir bedre og bedre også. Livet er heeeeerrlig....minus eksamen som jeg skal ha på torsdag, men men that too shall pass.

 

Ha en strålende dag alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til deg, Lykke82. Dette er kjempebra og jeg gleder meg til å følge deg videre. Jeg er sikker på at du er en ener, at du klarer det. Eksamen er bare en liten tilleggsutfordring på veien, den tar du glimrende er jeg sikker på.

 

Go on and bust all the shit around you to hell. Kick ass on anything if it's in your way! He, he, he, ganske ego og frekk, men det trenges noen ganger for å bryte gamle mønster og vaner. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Så flott ukeresultat, grattis til deg!! :D:)

Er du ferdig i bassenget allerede? Du er jammen meg sporty.....

 

Ønsker deg lykke til på eksamen. Håper du har full kontroll ;)

 

Klem klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Fantastisk flott resultat! Du er knallflink synes jeg, som klarer å gjøre det så bra med dåp og eksamen og altmulig på en gang. Det viser viljestyrke!

 

Lykke til med eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!

Det hjalp nok at de kakestykkene var "gjennomsiktig",som du selv sa. Flink har du vært:)

Du virker topp motivert så jeg har troen på deg. ha en fin slank uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Dette er litt av en prestasjon! Du har jammen vært flink. Veldig lurt å trimme om morgenen. Noen ganger står jeg opp en halv time tidligere og sykler på ergometersykkel, da er det nydelig å hoppe i dusjen og gå på jobb etterpå. Veldig friskt.

 

Flott at du er over den første terskelen din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...