Gå til innhold

Ut av sofaen!


Gjest SofaQueen

Anbefalte innlegg

  • Svar 316
  • Created
  • Siste svar

Er tilbake etter reise. Har kost oss og spist og drukket godt, men ikke overdrevet. Men, det ble mer brød og fett enn vanlig, restaurantmat og hotellfrokoster.

 

Jeg velger å ikke veie meg denne uka, men satser på stillstand og at kroppen er tilbakestillt neste uke. Kjenner godt på hele meg at jeg har fått uvant kost, fyser på frukt og vann, vil liksom rense opp i systemet.

 

Har gått mye, brukt skritteller og ligget på ca. 15 000 per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at du har kost deg :) Hvor har du vært? Merker at desember er mye vanskeligere enn de andre månedene jeg, vanligvis på denne tiden ligger jeg på en pose marsipan om dagen. I år har jeg ikke rørt en bit. Savner det ikke sååå mye, men det er vanen som er problemet synes jeg. Jaja. Lykke til denne uken :) Går nok kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg begynner å komme i gang igjen med kontroll på inntaket, og ikke minst at jeg har tatt meg i nakken og kommet meg ut på tur. Igår ble det 1,5 times rask gange i surt vintervær, men sååå deilig etterpå.

 

Idag tror jeg det blir 10 km på sykkel foran dagsrevyen, for kaldt ute. Jeg lurer meg selv litt, tror at jeg har trent hvis jeg går over 10 000 skritt på jobb. Det er ikke nok, må brenne kalorier ved siden av.

 

Jeg kjenner at jeg reagerer veldig på mel og karbohydrater, spesielt nå som jeg har bodd på hotell og spist rundstykker etc. Det føles som klump i magen lenge, og setter seg fast rundt livet. Jeg prøver nå å redusere mer enn vanlig på karbohydrater, spesielt mel - føler meg faktisk mer mett uten.

 

Idag blir det stekt karbonade i tomatsaus med grønnsaker og ost på toppen, stekes i porsjonsformer i ovnen. Dette er mektig og godt, og minner litt om fredagspizzaen i smak! Salat og avocado ved siden av.

 

Spiser litt mandler og frukt som kveldskos, og kanskje et glass rødvin!

 

Ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig våget meg på vekten igjen, og nå er jeg der jeg var for noen uker siden. Har spist karboredusert hele helgen, ikke brød og poteter i det hele tatt, og det ser ut som det har hatt effekt på meg. Fortsetter med dette fremover, ganske behagelig egentlig - er lite sulten.

 

Ellers har det blitt en del bevegelse, det snør så det holder og jeg er i aktivitet med måking flere ganger om dagen. Var ute imorges 5.30 og måkte før jeg dro på jobb!

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du er tilbake i gammelt spor! Dette klarer du bra. Jeg prøver å redusere litt på karbene jeg også, men synes det er vanskelig. men jeg faser ut litt og litt. Synes du er kjempeflink! Ha en strålende uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk venner for innspill, jeg er sjeleglad for at jeg er på rett spor igjen.

 

Gransker hodet mitt og tror at det var twistposen for flere uker siden som gjorde at jeg mistet piffen. Men har klart å holde stilen sånn omtrentlig, men ikke gått noe mer ned. Det skal så ørlite til før hele lasset velter. Må forberede meg på disse situasjonene og planlegge i hodet hvordan jeg skal forholde meg til både det ene og det andre. Det er når ting skjer på impuls at jeg mister kontrollen, dette er skjørt!

 

Jeg har lært meg til å overbevise meg selv om at ikke alt er ødelagt selvom jeg har en sprekk - det er bare å ta seg inn igjen med en gang. Men jeg blir så skuffet over meg selv....tenker på alle dere som er så flinke og suser ned kilo for kilo....jeg vil også det!

 

Målet er å gå 2-sifret inn i 2011!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Skjønner godt hva du mener med den Twistposen!!!!

 

Mange synes nok at jeg er utrolig streng med meg selv, som ikke har smakt noen form for godterier i 2010, bruker alle frimerkene på sunne ting.

Det er en grunn til at jeg gjør det slik. Siden sjokolade er årsaken til min overvekt, fikk jeg tips fra min kursleder om å holde meg unna, da avtar suget. Det stemmer. Tidligere har de små bitene bare trigget lysten min. 7 biter blir til 200 gramsplate, så gir jeg f..... og spiser sjoko neste dag og neste...og til slutt er GR helt glemt.

Å holde seg helt unna funker for meg.....

 

Jeg tenker litt sånn: "Jeg har hatt lørdag hver eneste dag i 15 år, derfor er det andre sin tur å kose seg med godter, og nå må jeg utsette min godtekos for en stund"......

Dessuten er jeg veldig opptatt av å rette fokus på hyggelige saker som ikke er kaloririkt!!!!!

Alt dette avhenger av våre tanker og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frufleks!

 

Du er utrolig flink og konsekvent, men som du sier så er nok det det eneste som funker.

 

På jobben hos meg står det nå åpne konfektesker fra forbindelser til personalet på spiserommet hele desember, jeg har ingen problemer med å "overse" stå imot dette - fordi jeg vet at det kommer. Vil mye heller ha ordentlig mat.

 

Men den twistposen hadde jeg kjøpt for å ta med meg på julebesøk utenlands, den sto i kjelleren, jeg visste om den, og i et svakt øyeblikk ble den tømt. Jeg måtte jo kjøpe en ny twistpose, og da pakket jeg den inn i julepapir med bånd og lapp nesten før den var i hus. Det gikk bra! Er det mulig???

 

Svake mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ta med det som er positivt, gleder meg til lyset og varmen og våren, her er det mer enn 20 minus idag!

 

Jeg kjemper med meg selv for ikke å gå på vekten, har ikke veid meg siden mandag. Det blir sånn nedtur hvis vekten ikke har gått nedover, derfor SKAL JEG VENTE til mandag. Også en god grunn til å holde seg i skinnet. Merker at buksene er blitt litt for store, har så lyst til å gå på vekten! Men SKAL IKKE SKAL IKKE!

 

Ha en fin forjulsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Jeg måtte jo kjøpe en ny twistpose, og da pakket jeg den inn i julepapir med bånd og lapp nesten før den var i hus. Det gikk bra! Er det mulig???

 

Svake mennesker?

 

Ja det er mulig..... Svak?? Nei, det er bare menneskelig!!! Det kan skje oss alle på "denne reisen".

Og det skjer fort, uten at man nesten får tenkt seg om :D

 

Og du, hold deg laaaangt unna den vekten! Da får du det mye bedre med deg selv i juledagene. For viser den ikke det du vil se, er det en kjip følelse, og det gode du unner deg, får litt bismak av dårlig samvittighet.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant.....takk for kommentar! Har holdt meg unna vekten idag også, men må ha viljestyrke for å klare det.

 

Kanskje jeg skal ta ut batteriene og bare sette dem inn hver mandag! Da blir det ikke så lett å hoppe på!

 

Ha en fin lille julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som har klart å holde deg unna godsakene på jobben! Prøv å hente litt av den styrken når du skal unngå vekten og... Eller plukk ut batteriet, be noen gjemme det og få det utdelt kun på veiedag! :-) Det skulle jeg gjerne ha gjort, men har ingen til å gjemme det for meg i heimen og å gjemme det selv tar jo bort litt av vitsen... *ler* Skumle greier den vekten, altså! Står der og frister oss på den måten...

 

Ønsker deg en riktig god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått rimelig greit de siste par dagene, jeg hopper over brød og poteter, spiser mye grønnsaker og proteiner + mer fett enn vanlig.

 

Julemiddag ble gryte med oksekjøtt + salat, nyyyydelig, Julia Child hvis noen er på den reisen. Jeg laget is til dessert med lite sukker, men med egg og kremfølte og vaniljestang. Frosne/tinte bringebær på. Dette var en ny julemiddag for oss, veldig god og luxus. Ingen julekaker, vi spiste is til det tøt ut av ørene!

 

Idag blir det torsk med blomkål, brokkoli, gulrøtter + smør/fløte med egg og kruspersille.

 

Jeg klarte ikke å gå rundt vekten idag, jeg er gått noen gram opp, men ikke mye, veldig fornøyd med det. Har syklet 10 km på trimsykkel idag før frokost.

 

Frokosten var 2 bløtkokte egg, salatrester fra igår, spekeskinke, sylte, avocado og et lite hjemmelaget knekkebrød.

 

Hvordan går det med dere??? Fortsatt god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var julen overstått og helt uten vanlig julemat denne gangen! Det har gått helt greit og jeg føler at formen er på topp. Har blitt for lite trening pga kulde og snø, skal bli godt å komme seg ut igjen og få litt luft.

 

Var borte og spiste middag igår, tok bra valg og spiste meget moderat. Merket med en gang at maten var saltet mye mer enn jeg er vant til, ble veldig tørst og drakk masse vann. Var på vekten imorges og er gått litt opp 0,5 kg, men jeg tror det kan ha noe med saltet igår å gjøre. Føler at kroppen reagerte på det!

 

Regner med at dette ordner seg i løpet at noen dager og at jeg kanskje kan gå inn i det nye året på vei mot tosifret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og reagerer på salt i maten. En ting er den maten som liksom "skal" være salt, en annen ting er f.eks. for mye salt i en saus, suppe e.l. Jeg har egentlig ikke gått inn for å redusere saltmengden da jeg ikke bruker allverdens mye i utgangspunktet, men likevel er det blitt sånn at jeg reagerer på det. Og jeg tror nok utvilsomt at det har en medvirkende årsak til vektøkningen din - tipper at dersom du går på vekten i morgen eller onsdag så er det borte igjen...

 

Godt å høre at det har gått greit ellers! Krysser fingrene for at den verste kulden gir seg så det faktisk er mulig å gå tur uten å komme inn igjen med rim overalt og frostskade på nesetippen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er jeg på samme nivå som før saltmat og søtmat etc., tror særlig det er saltmaten som har bundet vann i kroppen, men det ser ut som det er borte nå. For å komme videre nedover, må jeg trene mer! Har vært for kaldt og andre ting som har kommet i veien. Ingen unnskyldning, jeg gir meg ikke...er i siget nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for å ha dere å støtte meg til, håper vi får mye glede av hverandre i det nye året også.

 

Jeg har spist sunt stort sett i jula, kanskje drukket litt mer rødvin enn planen, men det har gått bra med vekten. Leste at hvis man drakk 1-2 glass rødvin hver dag i tillegg til den tilmålte maten, så kunne dette utgjøre opp til 15 kg på et år!! Så det er godt det er et begrenset tidsrom, men duverden så godt det har smakt!

 

Satser på en nyttårsaften hvor jeg lager maten, da blir den "riktig", med "riktig" tilbehør. Har ikke spist brød, pasta eller poteter på 2 uker og føler at det gjør meg godt og hjelper til med vekten. Har spist risengrynsgrøt noen ganger i jula, men ellers ikke noe ris.

 

Takk for året som har gått, og godt nytt år alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jul og nyttår har gått veldig fint, det vil si at vekten er stabil.

 

Jeg har bestemt meg for å registrere all mat fra nå av, det blir en tålmodighetsprøve for meg, men jeg tror jeg trenger det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror virkelig det er lurt å veie maten. Merker selv at når jeg skriver så får jeg i meg alt hva jeg skal ha, mens når jeg glipper med å skrive så detter både melkerasjon og kanskje et mellommåltid vekk - og vips så kommer søtsuget mitt tilbake.

 

Ikke alltid like enkelt å veie alt, men når man kommer inn i gode rutiner så går det ofte enklere enn fryktet. Jeg startet selv med å veie maten min igjen i dag.

 

Lykke til med veiingen av maten, og gratulerer med flotte resultater i året som har vært :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Nå hasr jeg lest hele tråden din. Skal si du står på, kjempemotiverende å lese. Vi har samme mål, men jeg er litt tyngre enn deg nå. Slår gjerne følge på den (lange?) veien mot målet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Vekten viste det samme som før jul idag, og det er jeg veldig fornøyd med! Ikke gått opp et gram!

 

Jeg har ikke spist brød, potet, pasta etc. på et par uker, og det har funket bra i jula, jeg har ikke vært sulten.

 

Nå er jeg tilbake på GR kosthold med nøye veiing og måling av alt jeg putter i munnen. Jeg har satt opp mål for hver måned fram til målet som jeg har planlagt å nå 1.12.!!! 75 kg!! Det veide jeg for 20 år siden - det vil si at det har sneket seg på 1,5 kg jevnt og trutt hvert år, jeg har vært på en del slankekurer, men aldri gått ned mer enn 7 - 9 kg, har gått på 3 GR kurs hvor jeg gikk ned ca 9 kg, men gikk opp igjen saaaakte men sikkert. Det går så sakte at jeg nesten ikke merker det, så er det gått 5 år og så er 10 kg på!!!

 

For helsens skyld skal jeg nå gi alt for å klare målet mitt, og dere er en stor del av midlene mine for å nå dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...