Gå til innhold

Form


Gjest Phoenix

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte
Nå har jeg trent på trimsykkel inne i tre måneder.

Hvorfor skulle jeg ikke sykle ute' date=' nå som det er vår?

Har ikke tenkt på det, en gang.

Men hvorfor ikke??????[/quote']

Ja, hvorfor ikke? Ikke glem å sjekke at dekkene ikke har morknet i løpet av de årene den har stått. Nå er jeg litt usikker på hvor du bor, men de fleste byer har sånne små sykkelverksteder som tar en shining av sykkelen med justering av gir, bremsevaiere, oljing etc for en slikk og ingenting, slik at du får den tilbake god som ny. Selv om formen er betraktelig bedre nå enn hva den var etter all innesyklingen, ikke glem at å sykle ute likevel er ganske annerledes. Det vil nok likevel ikke ta lang tid før du svever oppover bakkene som om du aldri har gjort annet!!!!

Lykke til og ikke minst - kos deg med følelsen av vind i håret! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

[quote name=

Over en ny barriere nå.

Ut på sykkel.

 

Kjennes nesten ut som vårene da jeg var liten jente' date=' og fikk lov til å ta ut sykkelen for første gang etter vinteren. Gleder meg som en unge.

 

Fønix[/quote]

 

Sykkel er én sak, men viktigere er at du har tatt bort spindelvev fra ditt indre deg. Det har blitt "vår igjen" ikke bare ute, men også i deg. I dette faktumet ligger mye energi, positivitet og kraft. Bruk denne motivasjonen og fremdriftstrangen i din bane, ditt prosjekt!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Fine ord fra Good4me. Jeg har jo også sykkel. Kan ikke bruke den på dagen med de to små, men det finnes jo ledige kveldsstunder :) Jeg hadde glemt sykkelen min, den skal jeg grave ut av garasjon. Jeg liker godt å sykle, og her er det fortau i lange baner, da går det jo uten å risikere liv og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Good4me, det er nok riktig at det er det indre spindelvevet som feies vekk nå! Mental vårrengjøring!

 

Her er status måned 3:

 

En måned for konsolidering.

 

Nesten en måned uten vekt nå. Klærne blir fortsatt litt romsligere uke for uke, men det går nokså sakte. Det er ok. De første 46-buksene passer faktisk. Målet er å ha med bare 46-klær på ferie 4. mai. Det tror jeg faktisk skal gå.

 

Kostholdet er stabilt bra. Jeg er godt fornøyd med maten, som jeg har skrevet om tidligere, men har sluttet å veie porsjonene, og det virker som jeg spiser jevnt over litt for mye. Jeg kommer til å ta noen dager med veiing igjen nå i påsken, når jeg har god tid, for å se om det skal strammes inn litt. Tror det må til.

 

Trening er overraskende og spennende. Jeg er på vei inn på nye områder, og utvider på en måte selve livet: Har akkurat tatt fram sykkelen og skal få den overhalt på et verksted, som du foreslo, Krusmynte, og da ligger plutselig hele Oslomarka der med milevis av grusveier å sykle på utover våren og sommeren. Har begynt å trene med vekter og med kettlebells, kjenner at det er ganske bra for mage og rygg. Kan også gå mye fortere opp bakker og trapper enn før. Tror jeg skal kjøre trening noen hakk hardere. Det går an å svette og slite mer enn jeg gjør nå, og da blir effekten bedre. Planen er gradvis skjerping.

 

Påskeuka blir en herlig, egoistisk uke for meg. Jeg skal ligge lenge om morgenen og drikke lang frokostkaffe, og så trene og gå på tur i det fine været som de påstår skal komme. Så blir det gode middager til familien, unger som kommer hjem, osv. Jeg har sagt fra at jeg skal være ute om formiddagen og at det ikke blir hjemmebakte kaker hos oss i år.

 

Det er tre uker til jeg skal på ferie med kofferten full av 46-klær. Da skal jeg også sjekke hva vekta sier. Litt ned, tenker jeg, men ikke så veldig mye. Spennende blir det i hvert fall.

 

Siste jobbdag før påske nå. Dette kan bli bra.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Good4me

 

Du traff spikeren på hodet i kommentaren din om spindelvev. Tenk at du så det så tydelig. Du er bare så bra!

 

Jeg blir skikkelig inspirert av det bildet der: Det er vår, sola skinner, og spindelvev og gammelt støv skal vekk i sjelen og i hjernen. Tenker på det, og ler og gråter på en gang.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er å trene! Jeg holdt på lenge lenge før jeg klarte å overvinne den psykiske barrieren når det gjaldt trening. Jeg trente moderat og hadde et helt klart bilde av meg selv hvor det var klinkende klart at jeg som var så stor og tung og dårlig trent IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET kunne presse meg noe mer nå, jeg har ikke mer å gi. Men en dag var jeg så sint, jeg var helt rasende på eksamensoppgaven vi fikk den dagen, og jeg reiste på trening og tok den helt ut, da var det noe mentalt som klikket på plass og jeg så med egne øyne at jeg kunne trene på 80% av maks, jeg kunne presse meg uten at noe farlig skjedde, og siden trente jeg kun høyintervalltrening. Men det er den mentale biten, den er vanskelig få has på men det er nok der man kan hente størst utbytte! Lykke til med å øke intensiteten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date=' Good4me

 

Du traff spikeren på hodet i kommentaren din om spindelvev. Tenk at du så det så tydelig. Du er bare så bra!

 

Jeg blir skikkelig inspirert av det bildet der: Det er vår, sola skinner, og spindelvev og gammelt støv skal vekk i sjelen og i hjernen. Tenker på det, og ler og gråter på en gang.

 

 

Fønix[/quote']

 

Takk for hyggelige ord, men det som er nøkkelen til å kunne treffe på spikeren er vel at vi kjenner oss så godt igjen i de gitte problemstillinger, mange har vært gjennom samme opplevelsen. Vi sitter alle i samme båt!

 

Du får ha en fin påsketid, og lykke til med fortsettelsen av prosjektet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffet meg tre nye hobbyer:

 

1. Hus og hage. Hverdagstrim

Raker løv og kvister, kjører trillebår, bærer vekk søppel, rydder stein og grus, skjærer greiner og sager ned trær. Sliper vegger og maler tak. Hvorfor er det så morsomt? Jo, for det blir så fint her, og så er det skikkelig tungt arbeid, så det blir GRATIS FETTBRENNING. Når jeg brenner søppel, tenker jeg at ja, fint det, her brenner skrotet opp og blir borte, men det gjør jammen skrotet på kroppen min også, fettet brenner opp og blir borte.

 

2. Vekttrening. Styrke

Har fått veiledning på treningssenteret og bruker vekter og maskiner der to ganger i uka. Og bygger opp mitt eget studio hjemme, har kjøpt kettlebells, en enkel vektstang og en rosa strikk, og samlet samlet noen manualer vi hadde her fra før. Syns det er stilig, jeg, vekter i svart og krom på rekke og rad. Fint å trene med foran TV. Og hvorfor er det så morsomt? Jo, for det er noe nytt og annerledes, har ikke drevet med det før, og fordi jeg tror kroppen kommer til å bli så fin til sommeren.

 

3. Bakketrening. Kondisjon og intervall

Ferdig med å gå på flatmark. Får ikke opp pulsen, det blir ikke fart på det. Jeg jogger ikke, og vanlig gåing er ikke nok. Men bakker, derimot! Får pulsen opp akkurat så høyt jeg vil, det er mange bakker her omkring, og de er lange også. Har prøvd pulsklokke, men syns det er litt kjipt å gå med beltet. Tar tida og prøver å slå mine egne rekorder. Morsomt, for jeg merker så tydelig forbedring, og så kommer man seg opp på topper og får utsikt over landskapet. Samme på sykkel ute: Oppoverbakker er genialt. Jeg er SÅ glad for at oppovebrakkene er oppfunnet.

 

Nå i påskedagene skal jeg i gang med hobby nr 4:

 

4. Veie all mat. Porsjonskontroll

Veie maten. Jeg har lest alle slags teorier og prøvd mange ting, men tror ikke på ensidige dietter lenger. Det er ok en stund, men så blir det for kjedelig, jeg begynner å spise ting som ikke hører med til dietten, og det ender med nederlag. Spiser nå akkurat sånn mat som jeg vil ha for resten av livet: Full bredde, all slags mat, ikke ketogent kosthold, jeg vil ha grovbrød, frukt, gulrøtter, kålrot og poteter. Men har kuttet alt alt sukker og nesten alt hvitt mel, ris og pasta. Ikke fettfobi, vil ha litt smør, majones og rømme av og til, for å bli mett, og fordi det smaker godt. Men ikke margarin. Bare reine råvarer. Ikke ferdigmat, og ikke kunstig industrimat, men unntaket er litt kunstig søtningsmiddel på dessert og syltetøy, nekter å bruke sukker. Unner meg eksklusiver råvarer: Kamskjell, indrefilet, kveite og steinbit, det beste jeg vet. Mat med mye smak: Kirsebær, plommer, nøtter. Smoothie, milkshake, kaffelatte, eplejus og Farris.

 

Men: Jeg har ikke kontroll på energiinntaket. Det blir for tilfeldig. Nå skal jeg veie alt jeg spiser en periode. For hva er hemmeligheten bak Fru Fleksnes utrolige historie? STÅLKONTROLL på maten! Så enkelt er det: NÅR INNTAKET ER MINDRE ENN FORBRUKET HVER ENESTE DAG, SÅ MÅ JO KROPPEN BRUKE AV RESERVENE. Hva skulle den ellers bruke? Luft og kjærlighet?

 

Så det er den nye hobbyen min i påsken: Veie maten, lage system, skaffe meg kontroll. Det kan vel gå sport i det? Det kan vel bli ganske morsomt, det også?

 

STÅLKONTROLL på energiinntaket er hobby nr. 4.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Dette skal jeg skrive ut og lime inn i kalendern min, du har satt ord på noe jeg tenker mye på, og systematisert det.

 

Jeg skal tenke nøye igjennom dette i påsken og lage min egen tilsvarende versjon.

 

Når det gjelder hverdagstrim så er jeg inne på de samme tankene. Mange sier at jeg er så flink som gjør ditt og datt, men det er jo for å få trim, og for at hus og hage og bil og hytte skal bli fin. Det nytter ikke å sitte i sofaen og ergre seg over at ingenting blir gjort, start selv så skal du se at du også får hjelp av andre som blir inspirert.

 

Jeg lever etter et sannhetsord jeg hørte engang, nemlig: Du kan spise en elefant hvis du spiser litt av gangen.

For meg er intet prosjekt for stort, det gjelder å ta litt av gangen.

 

Riktig god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har surfa på Youtube og kom tilfedigvis inn på Biggest loser UK 2009. Det er et realityprogram med tårer og intriger, de stemmer hverandre ut osv. Håpløst.

 

MEN: Det går an å se treningsopplegget nokså tydelig. De jobber med vekter, møller, sykler og kondisjonsmaskiner, men også powerwalk og forskjellige aktiviteter ute. De blir kjørt forferdelig hardt, det er lett å se at det er for å få TV-underholdning og seertall, men noen gikk ned flere kilo i uka og forandret seg veldig tydelig på 8 uker. Det ser ut som de hadde et bra kostopplegg. De brukte mange timer hver dag på bare trening, hadde ikke jobb eller ansvar for familie i den perioden, så ingen kan drive på sånn i virkeligheten. Men jeg ble overrasket. Det går faktisk an å trene vekk masse fett og komme skikkelig i form på to måneder. Det hadde jeg ikke trodd.

 

Jeg satser på å trene en time om dagen framover nå, styrketrening, gåtur, sykkeltur, jobbing i hagen og huset. Bygge muskler og brenne fett, sakte, men sikkert. Jeg tenker meg at samme forvandling som de folka i Biggest loser hadde hver uke, kan jeg ha hver måned. Bruke fire ganger så lang tid. Det må være passe.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Tror jeg har sett alle de amerikanske episodene av serien.Folk går jo ned 30-40 kg på noen på mnd.Som du sier så trener de jo nesten døgnet men det går jo ikke i det virkelige liv.

 

Tror d kommer til å merke stor forskjell med en times trening om dagen også.Det har jeg prøvd i perioder,men faren at man skal gå lei og kutte helt ut er jo der...

 

Håper du får det til å funke da :D .Jeg tror jeg skal legge meg på 5 timers trening i uka utover nå og samtidig øke hverdagsaktiviteten. (Hus og hage er bra aktivitet også )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg har laget meg en treningsplan også, bruker http://www.oslomaraton.no sin treningsplan for utrente for å komme i bedre form på 10 uker og kunne løpe 3 km sammenhengende.

 

Igår var min første virkelige trening etter denne planen, tvang meg ut før middag og gikk så svetten haglet i en halv time (mye bakker). Nå er det hvile en dag (skal svømme) og gåing i bakker igjen imorgen. Litt hver dag hjelper.

 

Vi gir oss ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

1. mai i dag.

 

Jeg feiret dagen med å gå ned i kjelleren og hentet BADEVEKTEN!

Har nå vært vektløs i omtrent 2 måneder.

Nå skal jeg bruke vekt i 2 måneder fram til sommerferien.

 

Sist jeg veide meg, var det 102,5 kilo. Da begynte den å terrorisere meg, jeg tenkte for mye på kilo og gram, så den måtte ned i kjelleren for en periode. I mellomtiden har jeg kommet skikkelig godt i gang med trening og et kosthold som jeg syns er kjempebra, og som jeg gjerne vil fortsette med i årevis. Savner ingenting! Syns ikke søtsaker og kaker smaker noe godt lenger, vil heller ha grovbrød med smør og syltetøy til kaffen. Unner meg alt det beste jeg vet: Mør indrefilet, fersk kveite, kamskjell, reker og krabbe. Frukt, bær eller syltetøy med hakka nøtter, rosiner, cottage cheese og yoghurt til dessert. Mye bedre enn is og puddinger, syns jeg. Skikkelig grovbrød med helkorn og frø i smaker mye bedre enn loff. Protein og en del fett, og så mye fiber som mulig, så er jeg mett lenge etter hvert måltid.

 

Stadig nye måter å trene på, styrketrening og vekter nå i det siste, det er kjempefint, magen blir mindre og strammere, jeg kan gå fort opp lange bakker, og klærne er blitt romsligere.

 

Det var meningen å bruke tid på å finne fram til et bærekraftig opplegg, og heller gå saktere nedover i vekt. Men nå kan jeg godt kutte litt ned på matmengden og øke treningsmengden fram til sommeren for å gå fortere ned i vekt.

 

Så nå har jeg akkurat veid meg, da. Rar følelse etter to måneder.

Og: Jeg veier 98 kilo! Langt under 100! Ååååååå, så flott!!!

ALDRI MER OVER 100!!!! ALDRI NOEN GANG MER!!!

 

Kjempeglad nå! UT PÅ PLENEN. HEISER FLAGGET PÅ FLAGGSTANGA!

Legg merke til at flagget går til topps i hele landet i dag. Alle tror det er fordi det er 1. mai. La dem tro det. Men det er fordi jeg er under 100.

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Gratulerer sååå mye til deg. Det er en stor merkedag, og du vil alltid huske dagen du så tosifret på vekten ( I know.....)

Veldig gledelig å lese innlegget ditt, smilte godt av siste avsnitt.....

Ja, alle flagger for deg i dag, helt klart :):D

 

God klem til deg, Phoenix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert frue

Gratulerer med to sifret vekt :D. skulle jammen hatt flagget for deg i dag jeg også men nå er det for seint.Har nemlig ikke hatt balkongflagget ute i dag.

 

Siden du har begynt å trene mere er nok kroppen din blitt mye mindre og strammere enn de fire kg som er borte også.Er sikker på at du ser 10 kg mindre ut jeg.

 

nå som du har holdt deg unna vekta så lenge så burde du jo prøve å bare ha en veiedag i uka da :) .synes selv det er vanskelig og jobber med saken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Gratulerer sååååå mye!!!!! Det er jo fantastisk bra! Og så viser det at det går utmerket godt å gå fint ned i vekt selv uten å drive og veie seg i tide og utide... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Utrolig flott - og så deilig at du har klart dette uten den forbaskede vekten!

 

Vi er mange nå som ligger ca. på samme vekt, vi har klart det utrolige å komme oss under 100 og det er sååååå deilig!

 

Velkommen etter og gratulerer med flott innsats!

 

Jeg følger deg videre på vår felles vei nedover - det er kanskje på tide nå å sikte mot 90? Skal vi ha samme fokus på 90 som vi har hatt på 100 - så går det kanskje litt raskere - 90-klubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Hei, og takk for kjempehyggelige tilbakemeldinger! Det betyr SÅ mye! Dere er jo også alle store inspirasjonskilder for meg, og det betyr også veldig mye.

 

Frustrert frue: Ja, det er nok lurt å veie seg en gang i uka bare. Skal prøve! Poenget for meg er uansett å prøve å se på flere ting, at klærne blir romslige, at formen blir bedre.

 

Sofa Queen: Ja, jeg blir med på 90-klubben. Akkurat nå, rett før sommeren, er vel motivasjonen på topp for å gjøre et rykk. På 90 kilo bryter jeg grensen fra fedme til overvekt og BMI går under 30. Det blir en skikkelig merkedag! Når tenker du deg å runde 90?

 

 

Nå skal jeg på en ferietur, og logger meg ut noen dager. På gjensyn!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Phoenix

Tilbake nå, etter en uke ferie og en uke jobbreising og kurs etterpå.

Puster lettet ut: Samme vekt nå som før jeg dro: 98.

Fortsatt under 100, og ikke ett gram opp. Så deilig!

Stabil vekt i to uker betyr nok også at kroppen er klar for ny nedgang.

7 uker til sommerferien nå. Det er neste prosjekt. På tide med litt tempo. Klar for et rykk. Har skikkelig lyst til å runde 90 før ferien. 9 kilo ned på 7 uker? Alt for mye. Men egentlig det kan gå an? Med en skikkelig, 7-ukers hestekur? Uansett:

NÅ VIL JEG HA ET RYKK. SNART SOMMER, TOPP MOTIVERT NÅ.

 

Skal ta meg en runde og lese innleggene i forumet her, og gleder meg til det.

 

I morgen tar jeg et nytt skritt: Jeg har avtale med en personlig trener!

Har alledere hatt første møte. Nå skal hun hjelpe meg til å trene styrketrening riktig, sånn som min kropp trenger det. Vi skal teste styrker og svakheter og legge opp et treningsprogram ut fra det, og så teste igjen om noen uker, tror jeg. Det koster noen kroner, men på den annen side kommer jeg jo da til å trene mye mer effektivt, så jeg tror det er verdt det. Spennende!

 

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Så spennende med personlig trener - gleder meg til rapport!

 

Flott at vi er sammen i UHU-gjengen (UHU=underhundre) - friskt å satse på 90 før ferien, men ikke umulig.

 

Jeg innser min begrensning og tar det mer piano, skal ihvertfall veie meg før ferien. Har ikke vært på vekten på over en måned, det er vidunderlig å bli kvitt den avhengigheten.

 

Lykke til videre, venter spent på rapporter på veien nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synsegulla

Kjør på! Om du ikke nødvendigvis når 90 så kan du komme deg godt på vei nedover. Det er gøy å ha mål selv om vi ikke når de alltid synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Prosjektet mitt har vart i 4 måneder.

Det har skjedd veldig mye.

Jeg er under 100 kilo. Aldri noen gang mer over 100. Aldri!

Klesskapet mitt er fullt av klær som har passet før, men har ligget på vent på loftet, og nå passer igjen. Som å gå tilbake i tid.

Jeg har lagt om kostholdet fullstendig, og er godt fornøyd med det.

 

Siste måned har vært ekstremt stressende på jobben, helt fryktelig. Sover dårlig om natta, sover på sofaen om ettermiddagen i stedet, har brukt mindre tid på trening og vært utrolig sliten.

 

Men: Jeg har hatt tre timer med personlig trener. Det er det lureste jeg har gjort. Vekttreningen som jeg fant fram til på egen hånd, er ikke det minste lurt, jeg har fått et helt annet program nå, etter av vi testet ut styrker og svakheter. Programmet går på styrketrening med vekter og litt med maskiner, jeg kan gjøre mye av det hjemme. Så er det stretching, tøyer ut stramme nakkemusker og slikt. Neste uke skal vi begynne med intervall-trening for kondisjon. Og så skal jeg greie meg selv noen uker. Så tester vi om en stund hvordan framgangen er. Spennende! Et mål er å kunne gå bra på ski til vinteren, med sterke armer og bein og god kondisjon. Et annet mål er å få sterk mage og rygg. Og så er det å bli kvitt centimeter for centimeter rundt livet og ellers.

 

Etter fire måned er jeg over i en helt annen modus. Alt er annerledes. Jeg bruker lenger tid på å gå ned i vekt enn jeg hadde tenkt, men til gjengjeld har jeg ikke noe behov for å veie meg hele tida, sånn som når jeg har gått ned før. Jeg tvinger meg selv til å gjøre det annerledes denne gangen, for det skal være for alltid.

 

Fønix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...