Gå til innhold

10 uker, 10 kilo


Gjest nueva vida

Anbefalte innlegg

Gjest nueva vida

Kanskje vel høye krav...? jaja, det er i teorien mulig, men greier jeg det i praksis? Det vil kreve knallhard jobbing, ingen utskeielser og en god porsjon trim!

 

Korte trekk om meg:

- 28 år

- 170 cm, ca 90 kg

- ganske aktiv, liker å trene (3-.4 g i uka)

- alt for glad i god mat, og mye mat

- har slanket meg mye, dvs jeg har prøvd, men aldri lykktes med nedgangen.

 

Jeg ønsker å ned 20 kilo, og har drømt om det et år, men greier det ikke. Nå går jeg atter igjen på igjen med friskt mot. Har ikke noe eksakt mål på antal kilo på så og så lang tid, men målet er MINUS 20 KG!

 

Siden bikinisesongen står for døra, hadde det vært veldig moro og vært 10 kilo lettere til ferieturen... men teori og praksis er to forskjellige ting. Men kan de være samkjørte for meg de følgende ukene?

 

Jeg oppdaterer her, så får vi se!

 

Masse lykke til til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 457
  • Created
  • Siste svar

Du greier det hvis du virkelig vil det. Men du må ville det så det nesten gjør vondt, da er det mye lettere å holde fokuset over så lang tid også. Lykke til, gleder meg til å se hvordan det går med deg. Utgangspunktet vårt er nesten helt likt, men jeg ligger noen uker foran deg i løypa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Disiplin er stikkordet! Det sitter i hjernen, det er der utfordringen ligger! Som du sier 'du greier det hvis du virkelig vil det', og det er jammen meg sant! Det er vilje, vilje, STÅLVILJE!!

 

Bra nedgang, det er moro vil jeg tro!?

Noen tips og råd på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om innstilling, ingen tvil om det! Jeg går på kurs, og det hjelper enormt. Motivasjonen opprettholdes uke etter uke, for min del hjelper det å måtte "stå til rette" for noen en gang i uka. Har jeg slurvet så vises det på vekta, jeg lurer ingen andre enn eventuelt meg selv. Konkurranseinstiktet mitt er alt for sterkt til at jeg akter slurve. Tips?

 

Hold et jevnt blodsukker, da greier du unngå de verste fristelsene.

 

Ikke gå sulten i butikken, det kan fort ende i katastrofe.

 

Drikk masse vann, og unngå for mye salt i maten.

 

Vær obs på at sukkerfri brus/saft kan øke søtsuget.

 

Finn en fysisk aktivitet du synes er gøy (f. eks Zumba!) og prøv å få til de 7 trimpoengene som er anbefalt i uka. Du går ned om du ikke trener også, men vekttapet blir større med trening. Om du synes trening er et ork i starten, så kan du trøste deg med at når kneika er overstått blir du mest sannsynlig hekta! Pulsklokke hjelper som motivasjon for veldig mange!

 

Ikke vei deg utover den ene gangen i uka, da slipper du små og store nedturer som egentlig ikke er realistiske. Kroppen varierer fra dag til dag, så forhold deg til en fast veiedag.

 

Om du skulle være uheldig og falle for fristelsen til å spise for mye, ikke ødelegg deg selv med dårlig samvittighet, eller la det være en unnskyldning for å fortsette i samme tralten de andre måltidene den dagen også ("Jaja, nå har det jo gått galt alikevel...."). Blir det for mange kalorier til ett måltid, så ok. Til neste måltid (og alle kommende) spiser du som du skal. Man kan alltid starte på ny frisk! Helst så raskt som mulig. :)

 

Sett deg delmål, så du har noe å se frem til. Belønn deg selv underveis, bare ikke la det være en spiselig belønning. En tur til frisøren, noe du har ønsket deg en stund, etc.

 

Bruk målebånd og mål deg forskjellige steder på kroppen. Mål samme dag som du veier deg, så ser du at det skjer ting selv om nedgangen kanskje stagnerer en uke. På kurset måler vi hals, bryst, overarm, midje, hofte, rompe og lår. Pass på å måle på samme sted hver gang.

 

Det var det jeg kom på i farten nå. Stikk gjerne innom dagboka mi ("En ny vår") også, der skriver jeg om ting og tang som skjer både fysisk og psykisk med meg underveis. Skal ned 20 kilo jeg også, og gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

SMM87; hei igjen. Joda, har vært borte lenge, men nå må jeg prøve finne igjen motivasjonen. Det har absolutt ikke gått veien dette her. er på stedet hvil, men nå må jeg (igjen) prøve å ta skjea i en annen hånd, og håpe det gir resultater denne gangen. Hvordan går det med deg?

 

Takk smula! Mange fine tips. Det er maten som er utfordringen min. Trening liker jeg både av den ene og andre sort, så den saken er biff. Men så var det maten da, og motivasjon og karakter til å holde seg unna alle disse deilige fristelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ned12,

 

Dette var akkurat som å lese om meg selv gitt... Har akkurat de samme målene som deg, bortsett fra at jeg er 1.74 høy og 97 kg. Ganske mye å drasse rundt på..

Jeg er også veldig aktiv og ser på meg selv som i god form. Trener opptil to ganger pr dag. Det går i spinning, zumba, kondis og styrketrening.

 

10 kilo på 10 uker skulle gå bra med beinhard disiplin, men samtidig gå helt greit også. Jeg er den evige optimist jeg.

 

Følger gjerne med på denne. Min første veiing blir 17. mai, da har jeg nemlig kjøpt ny vekt:) Det er heldigvis noen uker til. Har allerede funnet antrekket, så her er jeg igang.

 

Begynte egentlig uka før påske, men det ble jo alltids litt ekstra da gitt.

 

Uansett, jeg syns vi skal gå inn for å virkelig klare det denne gangen ( har prøvd mye jeg også) og så kan vi gå ferien imøte med glans:)

 

Klem fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Hei, sebbe72!

 

Hyggelig at du skriver her. Vi er ganske like ja, du er litt lenger og litt tyngre, så BMI'en er ganske lik. Det er alltid deilig å ha noen å snakke med om erfaringer, motivasjon, utfordringer osv.

 

Jeg er helt håpløs, for jeg vil og skal, men greier det aldri. Har hatt samme tankene i over 1 år. Tenker det samme etter hver helg og hver ferie... Men det kommer aldri noen vei. Men nå må jeg, for jeg er faktisk ikke lysten på sydenferie fordi jeg er tykk. Tenker med skrekk på å ta på bikini på denne kroppen. Er ikke noen sylfide om jeg tar av 10 kg, men utrolig mye bedre enn i dag, hverfall. Så kanskje kan man flagge med 20 kilo av til neste sommer?

Jeg er bedd i bryllup i sommer, men ønsker ikke å gå pga kroppen min. Det er skremmende, og slik kan det jo ikke fortsette!

 

Masse lykke til til deg, ny hverdag i morgen, så håper og tror vi på gode resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreyMinerva

Hei!

Selv om utgangspunktet ikke er helt identisk her (er 179 høy, veide på det verste 92 kg og ca. 88 når jeg startet med dette opplegget i februar) så hadde jeg også som mål å gå ned ca. 10 kg på 10 uker.

Det har ikke holdt HELT, men er ikke så fryktelig langt unna! 9,7 kg på - *tenketenke* - 11 uker, tror jeg, og det er bare med kosthold og MINIMAL trening.

 

Jeg har funnet stor hjelp i registreringssidene her inne - jeg var helt "nazi" på det de første ukene, til jeg fikk oversikt over hva jeg kunne spise, og når jeg får lyst på noe jeg instinktivt tenker at sikkert er usunt så legger jeg det inne på dagsoversikten for å se hvor mange kalorier det er - og etter det sjokket er det mye lettere å motivere seg til å droppe det.

("Herregud - DEN lille greia gir nesten 500 kalorier?!? Glem det!").

 

Og siden jeg ikke har noen her hjemme til å heie på meg så har jeg utbasunert til hele verden at jeg skal ned i vekt, slik at jeg føler at jeg må bevise noe for andre enn meg selv - jeg legger ut ukesveiing på facebook og får mange kommentarer, jeg får komplimenter på jobb for hver minste nedgang etc. :)

Det gjør det lettere å droppe wienerbrødet på fredagskaffen og kose meg med et eple og noen cherrytomater i stedet, særlig når du da får høre "Så FLINK du er"... :D (Ja, jeg er svaaaak. :) )

 

Krysser fingrene for at du finner motivasjon og viljestyrke til å nå målet ditt!

Mitt mål nå er ned 10 kg før 1. mai, og siden jeg bare mangler 300 g tror jeg at det skal gå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superida

jeg blir GJERNE med på denne utfordringen her... :) (selv om jeg veier litt mer enn dere, 112,7kg) jeg skal på ferie om temmelig nøyaktig 8 uker, og ønsker å gå ned 10 kg innen det... (aller helst 12,8kg da men hehe) :D

skal vi ha en felles "veiedag" eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei superida:)

 

Så moro at flere blir med på dette. Jo flere jo bedre. Jeg skal bare klare det. Ellers må jeg melde meg på kurs til høsten og det syns jeg er kjempe dyrt. Har jo bøker å følge og vet hva jeg kan og ikke kan spise.

 

Jeg skal veie meg 16.mai, og håper at jeg da har kommet ned til 95 kg (det sitter langt inne å fortelle det til andre). Jeg skal ha et stort bursdagsparty 4.juni og da håper jeg at jeg ligger på rund 92 kg. Delmål er kjempe viktig syns jeg og noen små gulrøtter på veien for hvor flink man har vært.

 

En flott veiedag må jo være mandager. Er ikke så lett å skeie ut i helgen da, når man skal til pers mandag:)

 

Men uansett jenter, vi må ikke glemme hvor flotte vi er i oss selv da. Hver ny dag er et skritt videre til målet er nådd. Heia oss superida og ned12, dette klarer vi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Flott at flere vil være med!

Mandag syntes jeg er en fin veiedag, så den er jeg med på! Jeg veide meg ikke i går, men tok vekta i dag tidlig. Ikke veldig flott, skuratt :D

 

Masse lykke til med første uke, gleder meg til å høre fra dere hvordan det går!

 

26.april: 92,2 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superida

ohhlalala Sebbe72 hvordan greier du å ikke veie deg før 16 mai?? jeg er jo helt "skada" på det viset, jeg veier meg hveeer dag, og gjerne to ganger om dagen også.... og det er jo SÅ dumt.. for jeg blir så skuffet hvis det er 100-200g opp fra dagen før.... :/ jeg må ta meg selv i nakkeskinnet der... men samtidig så henter jeg meg MYE fortere inn dersom det flyter litt ut for meg....

 

jeg skriver ikke inn maten her på nettet, det var grunnen til at jeg sluttet på kurs sist, jeg ble helt tussete over å skulle loggfør alt jeg gjorde, spiste drakk osv.... men jeg føler jeg har sånn tåelig kontroll, feilen min har jo bare vært at jeg ikke har gjennomført det... men nå er det andre boller.... vi har fortsatt noen spøkelser i skapet i form av potetgullposer, smågodt etter på sken osv... men nå greier jeg å kose meg med LITT potetgull, fyller i en LITEN skål, lukker posen, slenger den innerst i skapet og lukker døra.... setter ikke posen på bordet som før...

 

men nå skal jeg ut å gå meg en tur i finværet, nyte sjølufta og etterpå skal jeg ha en date med Camilla läckberg i en deilig solstol :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har vært i forumet en stund men datt litt ut av ting......

Ser att dette kan være en utfordring for meg. Om jeg kan klare 8 kg på 8 uker hadde vært supert, da begynner jeg ferie nemlig. Men jeg skal i utgangspunktet ned MYE mer enn det.

Superida: du å jag ......jeg veier pr mandag som var 112 kg..

Første mål blir jo å komme under 100, så 90.

Jeg er 171 cm høy. 38 år , mor til to store gutter. Gift med verdens beste mann og vi har tilsammen 3 hunder.

Min helse er desverre ikke den beste så trim blir det liksom veldig lite av, turer når jeg klarer....ellers kun to små spaserturer med hundene om dagen.

Jeg passer på å øke aktivitet etter dagsformen.

Jeg gleder meg til å konversere videre med dere og prate om oppturer og kanskje litt frustrasjon dukker opp også.... 

Minimax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem det superida:) Er vel livredd for å gå på nå og bli veldig skuffet. Det er tross alt et par uker til 16. mai. Rart at jeg egentlig klarer å være så konsekvent der, når jeg ikke alltid klarer det med maten...

 

Jeg fører heller ikke opp at jeg spiser og drikker, men som deg, har jeg en grei kontroll nå... Min store last er popcorn. Jeg elsker popcorn og det gjør mannen min også. Prøver å legge det til litt kos i helgene.. Hi hi

 

Dagens trening er over, spinning kl 0630. Har også tatt meg en soltime, deilig å føle litt velvære.

 

Sjøluft høres nydelig ut og jeg gleder meg vannvittig til å få ut båten:)

 

Minimax: Husk at all trim er bedre enn ingen trim. Her må du bare gjøre som du selv føler. Jeg har delt opp mine delmål enda mer enn deg: pr 5 kg. Jeg syns 10 kg om gangen virket så fjernt. Og så har jeg satt opp noen små belønninger underveis. Den første jukset jeg på og fikk lekre negler før jeg begynte. 16. mai skal jeg til frisøren og gleder meg...:D Ellers lykke til og ha en strålende dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superida

jeg tror det er så utrolig viktig med belønninger underveis i forløpet, på de små delmålene, hvis ikke vil alt virke så uoverkommelig.... :) og ikke minst er det viktig å være standhaftig på belønningene, har man sagt at man skal få noe når man er under 100kg feks, er ikke det den dagen vekta vider 100,1 kg hehe! :D

 

jeg har værte ute og gått en times tid idag, samt tatt et "sit-ups-program" jeg så på bloggen til rachel nortømme.... og guri det sved i magen på slutten der, det er genialt, enkelt og tar bare ca 2 min å gjennomføre.... det ligger litt nede på siden hennes i en videoblogg!

 

Jeg har igrunn hele tiden satt som mål at innen 29.juli skal jeg være på to-sifret vekt, men det er så lenge til i tid.....(og ikke minst har jeg en KJEMPEBELØNNING da... forteller etterpå)

så nå har jeg igrunnen sagt at jeg drømmer om 106 innen 17.mai.... det er 4,3kg ned pr dags dato....

 

tilbake til denne belønningen da... hehe.. jeg kan jo ikke annet enn å le, selv om det igrunn er SKIKKELIG kjedelig....

jeg hadde ryddet i klesskapet mitt for en tid tilbake, da ble det en sekk med klær som skulle kastes (de var ikke UFF-materiale en gang.. det var t-skjorter uten fason, kjær med flekker og slitent undertøy) også laget jeg en sekk med klær som var litt små, som jeg tenkte kunne ligge på vent... de klærne som skulle kastes sto på badet, og de andre på tv-stua....

en dag jeg kom hjem fra jobb sier sambo at han har vært på søpledynga med div, så jeg sier at du tok vel med deg den sekken på badet,... jada det hadde han gjort, så sier han; men du...jeg tok ut den mariusgensern fra posen jeg, kanskje noen andre vil ha den... og jeg SPRETTER opp og hyler; du har ikke KASTET den sekken på tv-stua?????? men joda, det hadde han gjort... det var en sekk med MASSE klær, selskapskjoler, armani jeans, og ja MASSE tøy, sikkert klær for 40-50.000kr så jeg truer han til å reise opp på søppeldyngen igjen, men det eneste han fant var en selskapskjole og en bukse, så han sier, at så fort den buksen passer skal jeg ta deg med på handletur så du får noe som kompansasjon for at jeg kastet tøyet ditt :)

så den buksen er nå en veldig motivasjonsfaktor for en handletur der visa'n hans ikke bare skal bli varm, men på smeltepunktet...hehehh!

 

så jeg har irgunnen ikke laget noe belønning hvis jeg greier 106 innen 17.mai.. det får holde med gleden over å være litt lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg hive meg på denne utfordringen? Jeg hadde opprinnelig som mål ned 10 kilo til 17. mai, da jeg begynte for noen uker siden. Men, den ryker jo fullstendig, siden jeg foreløpig bare er ned 2,2.... :D Og innser at jeg klarer ikke nesten 8 kilo på 4 uker, det blir 2 i uka det - og det går nok ikke.

 

Men, 10 kilo på 10 uker, starter på med ny frisk og takk til en over her som skrev om en belønning hun hadde fått, nemlig nye negler! Antar du mener sånne støpte negler, det har jeg bare hatt en gang, til bryllupet. Siden har jeg tenkt at det er for dyrt. Men søren klype! Denne sommeren vil jeg også ha lekre negler!! Tror jeg setter første mål som 80 kilo, eller, 79,9 forresten! (ellers blir det fort 80,9, lol!!) Så når jeg ser 7-tallet på vekta, da skal jeg dra og få meg nye negler! Det blir vel kanskje ikke til 17. mai, men vil prøve på en kilo i uka frem til da, så er det ikke så langt igjen.

 

Må nok bli flinkere til å tenke belønninger til meg selv, jeg ser jo at kostholdet skeier fullstendig ut til tider. Jeg er blitt veldig god på å trene, men det hjelper jo ikke så mye på kiloene når jeg spiser usunt. Så nå er det skjerpings på kostholdet i tillegg! Treningen går nå av seg selv heldigvis.

 

Forresten så prøver jeg å veie meg daglig. Men kun om morgenen uten klær og etter å ha vært på do. Kler jeg på meg eller spiser frokost uten å ha veid, så venter jeg til neste dag. Ser fort når det går i feil retning hvertfall. :)

 

Her er et tips til et bra treningsprogram for utrente: http://www.c25k.com

 

superida: digger superbelønningen din!! :) Tenker det blir litt av en shoppingtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg var på en side her inne hvor man kunne regne ut hvor mange kca man bør ha hver dag, i forhold til hvor mye - lite aktivitet man gjør.....eller tuller jeg nå ?

Noen som vet ?

 

Joda, all bevegelse er bedre enn ingen bevegelse...men huff ikke lett når det kjennes ut som om bena er full av lopper og vil ut å løpe men ingen av de store leddene vil være med....venter bare på att ting skal " løsne litt " etter vinteren.

 

Minimax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimax:

 

Den er her:

 

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Nei det er ikke godt når ikke leddene spiller på lag. Det finnes mange programmer man kan følge for å komme i form, her er et som er litt lettere enn c25k:

 

http://beginners.runnersworld.com/2010/04/im-overweight-and-i-want-to-run-a-half-where-do-i-start.html

 

Ellers kan du jo begynne med å gå hjemmefra i 8 minutter, snu og gå hjem igjen. Gå et minutt eller to ekstra hver dag. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superida

jeg kan jo nesten ikke annet enn å le litt.... jeg har begynte på en tablettkur mot senebetennelse... og hva er bivirkningene...?!?!? joda...munntørrhet og kroppen binder væske lett.... idag har jeg drukket over 4 liter siden klokken 08, og tisset TO ganger.... :/

 

jeg kommer jo til å gå opp 4-5 kg bare denne uka om det skal fortsette slik...hehehhe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilke tabletter? Jeg begynte på voltaren før påske mot senebetennelse. Og du milde for noen bivirkninger!! Var jo MYE dårligere enn jeg hadde vært med senebetennelsen (som vel egentlig ikke var så ille). Jeg kuttet ut midt i kuren, jeg orket ikke mer. Jeg hadde sinnsykt mageknip hele tiden, kvalm og slapp og orket ingenting. Dagen etter jeg kuttet ut pillene var jeg på do sikkert 10 ganger på 5 timer.... Tok 3 dager før jeg følte meg noenlunde pigg igjen!

 

Men de bivirkningene du har hørtes heller ikke så gunstig ut. Du får ha lykke til med kuren og satse på at eventuelle kilo som kommer på underveis nå, går fort av igjen når du er ferdig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superida

jeg gikk forrige uke på modifenac som ga de samme bivirkningene som du nevner her, men verst var mageknipet, så etter to dager kuttet jeg ut... nå har jeg fått arcoxia, som visst skal være mildere mot magen... men det er også med disse viktig å ta de med mat (selv om de ikke står i pakningsvedlegget) for å minske risikoen for magesår blandt annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Jeg blir så glad når jeg ser at så mange vil delta :D

 

Jeg er sikker på at dette vil gå veien for oss damer! Mange gode tips; belønning er nok en fin ide, så det tror jeg jeg vil prøve også. Får tenke litt på hva det skal være.

 

Jeg skal inn å sjekke bloggen til rachel nordtømme, spennende med nye og effektive treningstips. Jeg er flink til å trene; sykle, jogge og gå turer, men slurver unna styrketreningen og det er jo domt. Så der må jeg skjerpe meg!

 

Gleder meg til å se resultater mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter:)

 

Ny dag med nye muligheter og det beste av alt er at sola skinner. Grip den.

 

Dagen igår tror jeg det ble litt for mye mat. Var ute og spiste lunsj, men valgte jo gresk salat og det var nesten bare tomater og agurk. Hvertfall veldig sunt da. Valgte hvitløksbrød ved siden av nam nam. Kanskje det ikke ble så galt alikevel. 1600 kcal er veldig mye mat...

 

Ha ha ha ned12, måtte flire bra av mannen din som hadde vært flink og kastet på fyllinga:) Men bra belønning du får da... Ang voltaren har jeg også gått på de, men aldri hatt en eneste bivirkning...

 

Nå gleder jeg meg faktisk til 17. mai, jeg skal ha på meg kjole og det er noe jeg aldri går i. Det jeg egentlig hadde tenkt ble nedstemt av 11-åringen (jente), ikke at jeg lar henne få bestemme, men hvorfor kjøpe ny når jeg har. Og så har jeg bestilt frisørtime. Det blir spennende:)

 

Dagen i dag går til husarbeid og lunsj med venninner hjemme hos meg. I ettermiddag er det spinning igjen.

 

Ha en flott dag jenter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...