Gå til innhold

En rød tråd


Anbefalte innlegg

Jepp, denne uka skal jeg klare så fint som bare det :lol: Trening i går og trening i dag blir iallfall en bra start, og så har jeg i det minste klart å la være å lage nye hindre for meg selv i form avinnkjøp av farlige fristelser... men det må innrømmes at det ble hele tre x kffelatte i går! Melkekvota blir brukt opp ;) Vet også at porsjonene jeg spiser i løpet av dagen er litt vel store, men jeg nærmer meg et ok kosthold igjen og innen neste mandag håper jeg å være back on track for alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med panki, Vivaebella, 900g opp fra 1. desember er INGENTING! Bort med all dårlig samvittighet - du har kost deg OG du har vært råflink! 13TP er kjempebra :)

 

Med en så knallsuper gjeng å ha følge med på veien så føler jeg at jeg kan klare hva som helst (bare den tåpelige forkjølelsen slipper taket og det mellom ørene slipper å hanskes med hodepine i stedet for riktig planlegging av trim og måltider), jeg er kanskje slækk i kroppen for tiden, men motivert i sjel og tanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med panki, Vivaebella, 900g opp fra 1. desember er INGENTING! Bort med all dårlig samvittighet - du har kost deg OG du har vært råflink! 13TP er kjempebra :)

 

Med en så knallsuper gjeng å ha følge med på veien så føler jeg at jeg kan klare hva som helst (bare den tåpelige forkjølelsen slipper taket og det mellom ørene slipper å hanskes med hodepine i stedet for riktig planlegging av trim og måltider), jeg er kanskje slækk i kroppen for tiden, men motivert i sjel og tanke!

B) Tuuusen takk for herlig støtte, Juni 72 og Panki! Det gjør godt, og bidrar til å holde fokus. Akkurat nå er dørstokkmila fraværende, så treninga er under relativt god kontroll. Den største utfordringen blir å få dreisen på maten - ikke nødvendigvis pga søtsug i seg selv, men det å ORKE å planlegge, GIDDE å handle det jeg faktisk trenger og å TÅLE at det faktisk er 4-5 måltider HVER ENESTE DAG som må være sunne, varierte og passe store for at målet om god helse, velvære og vekt/størrelse skal nås og nytes ;) Høres jo passe fælt ut at det handler om gidde og orke, men til en viss grad gjør det jo det. Og at denne formen for "latskap" sitter mellom øra er det ingen tvil om... Dypest sett handler det jo ikke om tiltaksløshet, mangel på selvdisiplin eller latskap, men om å ha nok vilje til å prioritere seg selv og det som er best for en selv. Noen dager er slik at det holder lenge å opprettholde viljen til gode valg en time om gangen. Så er det å kvinne seg opp til å gå på en time til uten å la grauten mellom øra vinne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) .

 

Forkjølelser er kjiipe, og noen ganger føles det om de aldri slipper taket :angry:. Du får smøre deg med tålmodighet Juni72, den blir borte til slutt!! God bedring!!! Når du er så motivert i tanke og sjel er kroppen med på laget så fort du er frisk.

 

Vivaebella: Veldig greit å lese om din treningsvilje ;). Jeg har jo også blitt "treningsnarkoman", og føler at mange synes at jeg er litt gal om dagen, men kan de ikke forstå at jeg gjør det fordi det er moro og fordi det er lystbetont??? Kan ikke annet enn å skryte av instruktører og treningskamerater på senteret som gjør det til en opptur å trene hver gang jeg er der!!! Jeg har jo en fortid som håndballspiller, og jeg føler at jeg har fått tilbake litt av lagfølelsen/tilhørigheten til et "lag" selvom det er et treningssenter. Bedre kan det jo ikke bli :P

 

Nå er vi ca halveis i den første uka med deilige hverdager i det nye året!!! Motivasjonen er det ikke noe i veien med, ikke treningsviljen heller. Men de siste 2 dagene har jeg vært såååå sulten. Det er nok en reaksjon på julas utskeielser, men jeg kjenner at det sliter litt, og det krever ekstra mye når jeg jobber natt som jeg har gjort denne uka. Prøver å kjenne forskjellen på sult og søtsug. Jeg er faktisk sulten, men gammel vane er jo da å ta seg noe godt/lettvint.... Men det er vel bare å kjempe videre ;). Nå kommer straks barne hjem, og om et par timer skal jeg på trening, latino står på menyen!! Gleder meg :D.

 

Takk for at dere finnes!! Vi kjemper sammen mot et sunnere liv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke åtte, og har nesten rykket tilbake til start...

I dag viste vekta 76,5 kg så jeg gadd ikke ta fram målebåndet. Neppe noen sjans for at det skulle komme noen positive overraskelser på den måten. Så nå er dette en blå, trist tråd istedet for en rød og livlig en...

 

Det ble for lite trim, til tross for tre økter. Det positive er at jeg fikk inn to styrkeøkter. Men for å oppnå nok tp må jeg da legge på mer kondisøkter. Sammen med en ustrukturert matplan og ettergivenhet for søtsaker og altfor lettvinte løsninger må det jo bli dårlig resultat. Men likevel - jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg må gå så mye opp i stedet for å få stillstand? Blir nedstemt av å tenke på dette regnestykket, så nå gir jeg blanke i det og krummer nakken og går på ei ny uke og S K A L legge en god matplan som kan hjelpe meg på rett spor. I kveld er det trening, det hjelper nok også på motivasjonen.

 

2,4 tp mandag; boogie woogie og styrke, 60 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på panki sin oppmuntring, Vivaebella, bruk det du har lært til nå og gå på med ny frisk, ta gode valg når det gjelder både kostholds- og treningsrutiner, porsjonsstørrelser osv!

 

Kjenner selv at det er hardt å gå rett fra "kosemåneden" desember og tilbake til hverdagen (med én lørdag i uka) - det er virkelig en jobb (og innerst inne skulle jeg ønske jeg ikke måtte gjøre den - latskapen lenge leve :blink: ), men jojotilværelsen er ikke aktuell lenger, jeg skal NED i vekt (og BLI der), IKKE opp!

 

Så, vi må begge snu en negativ trend til en positiv trend, Vivaebella! Frem med kjøkkenvekta og ytterklær/treningsklær :) Berre gjer det!

 

Stå på, jeg skal også følge med på deg! Husk: yes, we can (det er bare viljen til å gjennomføre det står på)!

 

Lykke til, klem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: He he - tusen takk skal dere ha, damer! Som man roper i skogen får man svar, dvs når man trenger støtte så får man det her :D Ukas første trimøkt er unnagjort, og det er jo så GØY! Merker at jeg er både sterk og sprek, og at jeg dermed øker på med hopp og sprett i kondistimene , og med tyngre belastning i styrketimene. Det er herlig - og denne uka er det ikke snakk om noe slinger i valsen/zumbaen ;) Brunsj og middag og kveldsmat har gått fint - ser at det blir vel mye litt-mat og lite ja-mat - men kaloritotalen blir godt under 1600 i dag. Det optimale er vel å holde jevnt inntak gjennom uka, men så lenge ingen av kaloriene kommer fra godteri er jeg fornøyd med meg selv - eg berre gjer det! Juhu! Og takk igjen for gode og kloke ord :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vekta ga meg en på trynet i går, tenkte jeg at jeg for moro skyld skulle lage en dag for dag-rapport her, med vekt, trening og kaloriinntak. Jeg vet jo godt at vekta min kan svinge en kg eller to på et døgn uten at det egentlig sier så mye om jeg er i ferd med å reelt legge på meg eller ei. Frustrerende når det svinger slik - blir liksom ett steg fram og to tilbake-følelse. Jeg følger meny to og prøver å holde meg på 1500-1600 ckal pr dag.

Men altså: her skal svingningene dokumenteres!

 

Mandag 76,5 kg - - 2,4 tp - - 1244 kcal

 

Tirsdag - - 75,8 kg - - 2,5 tp - - 1381 kcal (fortsatt litt lavt, ja)

 

Onsdag - - 76 kg - - 0 tp - - 1377 kcal

 

Torsdag - - 75,4 kg - - 0 tp - - 1479 kcal

 

Fredag - - 75,1 kg - - 1,6 tp - - 1549 kcal

 

Lørdag - - 74,6 kg - - 3,3 tp - - 1292 kcal

 

Sønadg - - 74,9 kg - - - 0 tp - - 1671 kcal

 

Oppsummering:

9,3 tp totalt - - 1446 kcal pr dag - - og vekt samt cm.-resultat får vi se i morgen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt lille eksperiment med veiing hver dag er ganske morsomt - allfall akkurat i dag, som vekta viser ned 1,4 siden mandag ;) Men det er neste mandag sannhetens øyeblikk kommer, så det er bare å ta ett måltid og en trimøkt av gangen og gjøre gode valg hele veien. I dag skal mann brann ut og gjøre helgehandel, og jeg er premissleverandør siden det er jeg som skriver handleliste og står for de fleste middagene her på bruket :D Tror jeg skal satse på en dessert i morgen og null smågodt eller denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden - jeg endte på under 1300 kcal i går, enda jeg laget (og spiste, ja...) dessert! Det hjelper veldig på å lage mat med mye grønnsaker, og ellers spise rene kjøtt/fisk/kylling-produkter. Og å IKKE falle for fristelsen til å bare ta l i t t smågodt, sjokolade etc.

 

Jeg bruker nå en ts Canderel/Splenda på havregrøten i stedet for naturlig lett eplesyltetøy. Synes det smaker utmerket, og det gir mindre kalorier. Melka bruker jeg i kaffe latten min i stedet for i grøten - fordi jeg liker grøt kokt på vann, og ELSKER kaffe latte :D

 

Mandarinsesongen er visst på hell nå, så da går jeg nok inn i en periode med litt større variasjonnår det gjelder inntak av frukt. Det kan jo være greit å regulere opp kaloriinntaket med frukt som banan når jeg en vakker dag (om ei god stund) skal begynne å øke kaloriinntak for å holde vekten. Dette blir nok ikke før nærmere sommeren en gang, altså. Det har gått mildt sagt sakte framover ei stund - med store tilbakeslag også - men NÅ går det rette veien - HURRA! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er, Vivaebella! Moro å lese hvor motivert du er - kontroll på både kosthold og trening, superbra!

 

Jeg holder på å komme meg ut av tåka igjen, kjenner at det løsner nå etterhvert som dagene blir lysere :) Vektnåla peker sakte nedover (altså i riktig retning) og det hjelper selvsagt veldig. Flink i dag og ganske flink i går, satser på at neste uke blir enda bedre enn denne!

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er, Vivaebella! Moro å lese hvor motivert du er - kontroll på både kosthold og trening, superbra!

 

Jeg holder på å komme meg ut av tåka igjen, kjenner at det løsner nå etterhvert som dagene blir lysere :) Vektnåla peker sakte nedover (altså i riktig retning) og det hjelper selvsagt veldig. Flink i dag og ganske flink i går, satser på at neste uke blir enda bedre enn denne!

 

Klem :)

Herlig, Juni72 - ut-av-tåka-følelsen er deilig! Vi berre gjer det i ukene som kommer, så når vi målene våre :)

 

Klem tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 9

 

Vekt: 74,7 (-1,8, totalt -2,2)

Hals: 33,5 cm (-0, totalt - 0,5)

Overarm: 33,5 (+1, totalt -0,5)

Bryst: 94,5 (-0,5, totalt -1,5)

Under bryst: 79 (+1, totalt -1)

Midje: 80 (+1, totalt -1)

Hofter: 108 (-1, totalt -2)

Mage: 99 (-0, totalt -4)

Lår: 62,5 (-0,5, totalt -2,5)

 

Mandag: 74,7 kg - - 2,7 tp (Boogie woogie + styrke) - - 1411 ckal

 

Tirsdag: 74,6 kg - - 3 tp (Zumba 60 min) - - 1543 ckal

 

Onsdag: 74 kg - - 0 tp - - 1587 ckal

 

Torsdag: 74,3 kg - - 2,2 tp (dansemix + styrke) - - 1598 ckal

 

Fredag: 74,6 kg - - 0 tp - - 1308 ckal

 

Lørdag: 73,8 kg - 2,6 tp (Boogiewoogie og styrke) 2409 ckal!!!

 

Søndag: 74,7 kg - - 0 tp - - 1103

 

Oppsummering: 10,5 tp og 1565 ckal pr dag. Bør nok ligge litt lavere når det gjelder ckal, men hååååper at ukas tp veier opp for matmessige utskeielser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å være igang med nye uke, med nedgang på vekta og god samvittighet for mat og drikke i uka som gikk. Målene var litt opp og litt ned iflg. målebåndet, men alt i alt føler jeg at jeg er på rette veien nå. -1,8 kg siden mandag var herlig - og et klart bevis på at det SVINGER, for så stor "fettnedgang" på ei uke er ikke realistisk...På julaften veide jeg 74 kg og kanskje jeg kommer meg dit igjen til madag? Veier 74,7 i dag. Og har tenkt å registrere daglig inntak, vekt og trim her i tråden som forrige uke (i posten over denne).

 

I kveld skal jeg på boogie woogie og styrketrening! 25 min av hver er akkurat passe, og veldig gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat denne uka Vivaebella!!!

Det som er sikkert er at nøyaktighet lønner seg B). For egen del har dagen i dag så langt vært bra - både mat og treningsmessig. Har planlagt i detalj hva som har gått inn - og det har gått supert!! Er sykemeldt inntil videre, og har derfor rikelig tid til å putte inn trening som kroppen tåler :P. I dag ble det sykling uten særlig belastning og styrketrening. Tar nå en dag om gangen, og aksepterer at jeg må ta det med ro - selvom det er kjedelig og vanskelig. Også her lider jeg av "skal bare, skal bare...

 

Stå på videre jenter, dere er min inspirasjon!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å være igang med nye uke, med nedgang på vekta og god samvittighet for mat og drikke i uka som gikk. Målene var litt opp og litt ned iflg. målebåndet, men alt i alt føler jeg at jeg er på rette veien nå. -1,8 kg siden mandag var herlig - og et klart bevis på at det SVINGER, for så stor "fettnedgang" på ei uke er ikke realistisk...På julaften veide jeg 74 kg og kanskje jeg kommer meg dit igjen til madag? Veier 74,7 i dag. Og har tenkt å registrere daglig inntak, vekt og trim her i tråden som forrige uke (i posten over denne).

 

I kveld skal jeg på boogie woogie og styrketrening! 25 min av hver er akkurat passe, og veldig gøy :D

 

Wuhuu, Vivaebella! Det swinger av både flott nedgang og treningsiver hos deg, så bra! :) Snart i takt med førjulsvekta, ikke lenge før du suuuser forbi og vinker sayonara ;) Bekymre deg ikke for målebåndet, det er ikke lett å treffe presist på samme sted som forrige måling, jeg mistenker at det også spiller en liten rolle (så tar cm-mål med en klype salt, bedre å kjenne det på klærne!).

 

Stå på, du berre gjer det, du! :) (Er snart i hælene på deg, skal du se...ikke antall kilo da, men treningsiver og resultater)

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryt, jenter - og denne gangen er jeg langt på vei enig i at det er fortjent ;) Selv om jeg egentlig synes det har gått lett og greit - altså ingen hard kamp. Så egentlig er det dere to som virkelig fortjener skryt, for at dere IKKE gir opp selv om det har vært tøffe tak siste uke. Men nå har det begynt å løsne, skjønner jeg, og hurra for det. Fint å være sammen i både tunge og lette tider (bokstavelig ov overført... ho ho!) You´ll never walk alone, damer :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zumbatimen i kveld var herlig - ikke minst fordi jeg har hatt en dag med først høy intensitet, så totalt utladet og soving på sofaen. Da er det deilig å bevise at jeg kan leve etter BERRE GJER DET-prinsippet :lol: Ekstra stas å se at kondisen er under positiv utvikling; moro å bruke pulsklokke å se at jeg nå forbrenner mer enn 100 ckal på denne økta enn jeg gjorde for noen uker siden. Hopper og spretter rundt i salen med et bredt glis og tar ikke fem øre for å "slå meg løs" - som instruktørene alltid sier vi skal. Yes I can!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå som jeg misunner deg den zumbatimen Vivaebella...... Jeg lukker øynene og kjenner rytmene og musikken inne i meg og gleder meg til jeg kan danse igjen!!!! Supert at "du berre gjer det"!!!!!

Men jeg har også trent godt i dag :D. Det ble 10 000 meter på romaskin (47 min 51 sek) og litt styrke etterpå. Deilig å kjenne at man er sliten i kroppen på en god måte ;). Leggen er muligens bittelitt bedre, men jeg innser at det ikke blir no` dansing på meg på minst 2 uker til :huh:. Er sykemeldt tom mandag i første omgang, men ble oppfordret til å bevege meg mest mulig innenfor smertegrensen - og det har jeg tenkt å gjøre :P.

De to siste dagene har gått veldig bra, men jeg kjenner at jeg må jobbe for å stå imot alle fristelsene jeg møter. Jeg sier stadig til meg selv at dette klarer DU!!!!

 

Ha en fortsatt strålende kveld og uke :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Panki, imponerende ro-økt!!! Dette går veien, ja! For min egen del er jeg LYKKELIG for at jeg kan trene det jeg vil - og det jeg vil er å danse :) Skjønner veldig godt at du er frustrert og misunnelig og er desto mer imponert over at du klarer å presse deg til å gjennomføre alternativ trening som helt sikkert gjør en kjempeforskjell med tanke på hvordan du føler deg og hvordan det hjelper deg nærmere målet hver dag som går - way to go! Og neste dansetime er i morgen (ikke zumba, men likevel dans til morsom musikk) og da skal du være med i salen i tankene mine :D

 

PS - i dag kom julekvelden på kjerringa... yes, vekta viste det samme som på julekvelden, dvs 74 kg. Herlig, selv om dette kan ha endret seg igjen til "offisiell" veiing på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

Ta noen dansetrinn for meg Vivaebella :D. Det er helt supert!!! Humøret er betydelig bedre nå enn i forrige uke, det har nok med at leggen kjennes noe bedre. I dag har jeg vært på spinning og styrke i sal, og jeg kunne faktisk ta i litt mer enn tidligere uten å få vondt - ME LIKE :D.

Har fortsatt kontroll på maten, selvom jeg i dag har unnet meg sushi til middag og ender litt over 1600 kcal. Har klart å stå i mot både marsipan og kremkake og er fornøyd med det B). I morra er jeg klar for ny ro-økt og styrketrening :lol:

 

Moro at det er flere enn meg som har overvunnet dørstokkmila og funnet treningsgleden :D. Fortsett den gode trenden Vivaebella, og julekvelder skulle det vært litt oftere!! Gratulerer med flott vekt!! Og Juni72, du kommer snart etter på treningsfronten du også ikke sant??? Vi heier på deg :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre om spinning/styrketimen din, Panki - bare fortsett å holde litt igjen, så det ikke blir overbelastning på leggen som tydeligvis er i bedring :)

 

I dag er det altså en halvtime dans og en halvtime styrke på meg, det er moro! Kjenner at selv om dørstokkmila i seg selv nå knapt er merkbar, er det enkelte dager som krever litt ekstra for å komme av gårde. Jeg må blant annet sette (og holde) grenser for hva jeg gjør når med tanke på familien/middagstidspunkt etc. Det innebærer visse grenser som resten av familien også må forholde seg til, og jeg tror den beste metoden rett og slett er å tenke "berre gjer det" her også. Unngå forhandlinger og å åpne opp for alternativer. Mor er sjefen :D

 

Ha en finfin torsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vivaebella!!

 

Jeg holder absolutt igjen fortsatt. Men det er veldig deilig å kunne ta i litt mer enn bare litt når man først er på trening..... I dag ble det en ro-tur på 10 000 meter på ca 46 minutter. Det er 2 minutter bedre enn forrige gang :), og en runde i styrkerommet etterpå.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om planlegging av trening i forhold til familien. Men jeg tenker også at nå i en periode hvor det er ekstremt viktig for meg å trene så prioriterer jeg meg. Det er nemlig mange år siden sist.... Så da har vi enten spist middag senere på kvelden, eller så har jeg gjort klart så det er enkelt for dem som er igjen å fikse noe mens jeg trener. Det er jo ikke snakk om hver dag.

 

Jeg har møtt litt motstand i heimen på grunn av all trening også, han mener at det ikke er nødvendig å trene hver dag.... Men for et par helger siden var vi hos et vennepar hvor jeg fikk massiv støtte, og etter dette har denne diskusjonen vært død..... Han kan nemlig ikke klage, for jeg gjør fremdeles bortimot alt husarbeide, handling, logistikk, klesvasking, oppfølging av lekser etc som jeg alltid har gjort. Så enden på diskusjonen som begynte med å "hakke" på meg ble vendt mot han og konklusjonen ble at han er ekstremt bortskjemt.... Passa meg utmerket :D .

 

Så stå på Vivaebella!! Vår helse er viktig og bør også prioriteres!!!! Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho ho, så bra med "ekstern" støtte :lol: Og reaksjonen tyder på at jeg gjetta riktig; gemalen din har ørlite grann dårlig samvittighet, antagelig både for egen manglende trening og litt skjevdeling av oppgaver i heimen ;) Uansett: alle får det bedre når mor har det bra :)

 

...og i framtida vil vi jo kunne tenke på treninga som vedlikehold av helse, vekt osv, mens vi nå må kjøre på med ekstrainnsats for å komme til et punkt der vi har et bra utgangspunkt for nettopp god helse og sllank kropp FOREVER :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...