Gå til innhold

2012 - mitt år :)


Anbefalte innlegg

Gjest Inn I Bunaden

Hei!

 

Jeg ville bare si at jeg synes det er flott gjort av deg at du klarer å opprette samme vekt, og til og med gå litt ned, når det stormer rundt deg. Det vitner om at du er sterk, og har fått inn gode mat- og aktivitetsvaner. Det er så fort gjort å gå på en smell når livet butter imot, men at du unngå å gå opp beviser at du jobber riktig, tross alt!

 

Har du forsøkt å måle kroppen i stedet for bare å veie? Noen ganger føles det som om en kan miste mange centimeter, uten at det synes på vekta.

 

Fortsett å jobbe, det løsner snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei - og takk for gode tilbakemeldinger :)

Har akkurat kommet inn etter en løpetur - og er godt fornøyd. Har begynt på et treningsprogram som gjør at jeg snart skal kunne løpe ti km. Foreløpig løper jeg ca 6 og synes det er ganske stas.

Vekten står stille. Tror jeg har gått inn noen cm - det kjennes slik ut på klærne. Men jeg skulle veldig gjerne blitt ferdig med de siste kiloene. Lurer på om jeg spiser litt lite i forhold til treningsiveren som har kommet og tatt meg - eller om det bare er fordi jeg har det skikkelig dårlig på flere felt i livet. Det kan jo hende at kroppen føler mer stress enn det jeg greier å avdekke? Mye en skal måtte tenke på..

Har bestemt meg for å registrere alt jeg spiser de neste tre ukene for å være sikker på at jeg ikke overser noe.. Etter det skal jeg på badeferie en uke :) Gleder meg til sol og sjø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Sol og sjø, ja.... *drømmer litt* Alltid kjekt å kunne se frem til sånt!

 

Registrering av mat er nok ikke dumt - det hender ofte at det avdekker ting som er helt annerledes enn man trodde. Både i form av for mye og for lite. Og dersom du ikke hensyntar økt aktivitet kan det fort bli litt lite, mange opplever jo også redusert matlyst når livet er slitsomt og byr på utfordringer.

Løpe 1 mil er noe jeg drømmer om også, men det er foreløpig langt unna. Men føler heller ikke noe bestemt program for å klare det, løper dog litt intervaller innimellom. For meg går det fort, for andre er det luntetempo. Men ett sted må man jo begynne? :) Ikke glem styrketrening oppi det hele så du ikke løper av deg alle musklene! Det er tross alt de som er årsaken til at man forbrenner, og får man mindre av dem går forbrenningen også i hvile ned. Og sånn vil vi jo ikke ha det? Uansett - knallbbra jobbet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med styrketrening er faktisk en greie... på en eller annen måte, så gidder jeg liksom ikke... rødmer....

Jeg bor skikkelig på landet - så det er ikke noe treningssenter her - og det å skulle sette i gang alene med en eller annen video gidder jeg altså ikke.. Men kanskje det er akkurat det som mangler?

Hm... kan jo kanskje strekke meg til å feks prøve en gang denne uken ;) Kanskje... Kjenner motstanden bygger seg opp, allerede... Rare greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg ville tatt det samtidig som joggingen. Under eller etter. Noen knebøy, gående utfall, noen spensthopp opp og ned på en benk/trapp/det som måtte passe (for de som klarer sånt. Jeg har ikke et snev av spenst i hele kroppen min!!!! *ler*), noen armhevinger på et gjerde, fylle to flasker med vann og bruke de som manualer til f.eks. bicepsene men også å løfte rett opp over hodet. Bare kreativiteten som setter grenser, egentlig! Og om du ikke får deg til å gjøre det fordi man selvsagt føler seg som en idiot når man står der langs veien og skal gjøre utfall så har jeg full forståelse for det. At du løper er jo helt supert, og det forbrenner jo masse kalorier i seg selv og det skal man absolutt være fornøyd med!

Selv har jeg prøvd meg på DVDer og sånt og gitt opp etter å ha prøvd en gang. Stuen min er ikke et treningssenter og kommer aldri til å bli det! Ære være de som får til å trene hjemme i stuen (prøvde meg på ergometersykkel i stuen en periode og. Den ble klestativ tilslutt...), men det er ikke for meg. Jeg tror at hvis jeg noen gang skal klare å trene hjemme må jeg ha eget treningsrom. Og det kommer nok ikke til å skje med det første. Hvis ikke jeg finner meg en riking, da. Er det noen som kjenner en de kan introdusere meg for så bring it on! :P Lottomillionær kommer jeg nemlig aldri til å bli, for det forutsetter at man leverer kupong...

 

Jeg er på jobb og har ikke lyst til å jobbe. Er det noen som merker det? Hihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på jobb og har ikke lyst til å jobbe hi hi. Heldigvis så har jeg en sånn jobb som gjør at jeg kan slappe av en dag innimellom hvis jeg ikke gidder å gjøre noe, derfor er jeg på GR sidene. :D Jeg har også problemer med å komme i gang med trim. Har en frosset skulder (kapsulitt), så det blir lite trening av overkroppen. Kan liksom ikke trene en arm. Det som redder meg med trimmen er hunden min. Han må jo ut på tur hver dag å han stirrer på meg helt til han får det som han vil. Det blir ca 1,5 timer til dagen med tur så det gjør veldig godt for kropp og sinn. Men jeg må ha minst tre skikkelige turer med masse oppoverbakker hvis jeg skal se resultater på vekta. I dag ble de null nedgang på tross av ekstra trimming så jeg er ganske sur. Hadde det bare vært like lett å gå ned i vekt som opp. Hvordan går det med vekta di Krusmynte? Du har jo en formidabel nedgang å jeg bøyer meg i støvet for deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spensthopp opp og ned på en benk.. :) knis! Jeg er så tung i rumpa - at det måtte være en veeeldig liten benk :) :)

Men - det er klart det er lurt å gjøre det når man allerede er ute :) Jeg pleier å løpe på et ganske øde sted - så faren for å bli oppdaget mens jeg holder på med øvelsene er veldig liten :) Er seriøst svak i armene -det lille jeg hadde bygd opp i løpet av skisesongen forsvant skikkelig fort. Greier ikke armhevinger på knærne en gang - må ta dem stående mot vegg. Det burde jo være skikkelig motiverende..... men det er det ikke ;)

 

Jeg har også hund, 2fat - og det er supergod trimkompis :) Alltid blid og klar for tur :)

 

Det er dessverre dårlig med single, rike kjekkaser i omgangskretsen min - men skulle det dukke opp noen, lover jeg å henvise ham til deg, Krusmynte - slik at jeg ikke faller for fristelsen selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Kjære dere - jeg klarer heller ikke ta armhevinger! Sa så kjekt til PTen min sist at det har jeg absolutt aldri i hele mitt liv fått til og er noe jeg absolutt har lyst til å klare. Bare for å overvinne den ekle følelsen fra skoletiden når man skulle testes i alt og lå der og kavet på gulvet uten å komme seg opp igjen. Jeg er hellig overbevist om at det ikke bare er styrke i armer og kjernemuskulatur som skal til, men også teknikk. Et sted må vi begynne, jeg begynte med å få til et par-tre stykker med hendene på en stang som rekker meg omtrentlig litt på låret. Nå klarer jeg 3 sett med 10 repetisjoner. Regner med at jeg skal nærmere og nærmere gulvet etterhvert. Veggen er et godt utgangspunkt, så fortsetter man f.eks. til kjøkkenbenken, deretter et stolsete osv. Da min søster skulle trene opp skulderen etter en operasjon fikk hun beskjed om at trappen var et fint sted - begynn med føttene inntil nederste trinn og armene på et trinn i passende høyde, så kan du ta føttene lengre bort fra nederste trinn og hendene nedover et og et trinn. Smart, ikke sant? Forutsetter at man har en trapp som er lang nok, ser ikke for meg å gjøre det i blokken min men hjemme hos gamlingene er det helt OK. :)

Men du - hvis du skal ta planken og sånt så pass på at du enten gjør det innendørs når du kommer hjem, eller ihvertfall unngår de verste sølepyttene og gjørmehullene! Hilsen klissvåte Bergen... ;)

 

Vekten min går det forholdsvis greit med. Jeg sier forholdsvis fordi jeg er litt over det vektbeltet jeg hadde satt meg som mål, men driver nå med registrering av mat og kaloritelling igjen for å kvitte meg med dette. Det hele begynte i julen da jeg hadde meg en skikkelig..... hadde det vært alkohol ville man vel sagt rotbløyte. Poenget var at det var bare noe som sa klikk inni hodet mitt, og plutselig gikk alt åt skogen. Hentet meg greit inn igjen, men klarte ikke kvitte meg med alt (vi snakker vel 2 kg eller noe over vektbeltet) før neste utfordring kom. Og etter det har det vært utfordring på utfordring, og følgelig er jeg fortsatt ca. 2 kg over vektbeltet mitt. Men - det er ingen krise og jeg skal absolutt klare å komme meg ned igjen. Kommende helg blir det kombinert 40-årsdag og konfirmasjon (far og datter), togtur østover og alt det dette medfører av utfordringer, men jeg holder på å lage en slagplan som involverer utstrakt bruk av matpakker og sånne ting. Det som føles litt urettferdig oppi det hele er at på 17. mai spiste jeg en vanlig frokost (GR-style), 2 pølser, litt rømmegrøt og litt pavlova, og et par nøtter på kvelden. Opp 1 kg! Jeg mener - greit at det ikke var sunt, men MÅ virkelig kroppen min bokstavelig talt suuuuuuge til seg alt av fett og sukker som kommer i dens retning? Jeg mener nei, men kroppen er tydeligvis ikke enig... :P Akkja.

 

Nok fra meg i kveld, nå har jeg prøvd konfirmasjonsantrekk (har bare en kjole å velge mellom, men man må da ha sko og jakke til!) og hatt lang diskusjon med min moder, og nå har jeg alle intensjoner om å velte på sofaen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetur på ca 6 km - litt planke, litt sit-ups, litt armhevinger i trappen - null spensthopp, null knebøy, null utfall.. Nybakte rundstykker til lunsj - flink jente!

 

Høres ut som 17.mai utskeielsene var veldig små i forhold til "straffen" på en kg, Krusmynte!

Vektreduksjon/oppgang er ikke ren matematikk...det er i grunnen synd, synes jeg..

 

Jeg skal ha en litt utfordrende helg på matfronten - familieselskap i Oslo på lørdag - og familieselskap her på landet på søndag. Søndag innebærer marsipankake - og det er rett og slett det beste jeg vet :) Skal løpe igjen på søndag - men i følge treningsprogrammet jeg bruker, skal jeg bare ha en rolig langkjøring den dagen - og det brenner ikke nok kalorier til at jeg kan gnafse i meg så mye kake som jeg har lyst på... droppe middag, kanskje;)

 

Ellers er mc-sesongen i gang for fullt - og på en skikkelig merkelig måte, gjør mc-kjøring at jeg får lyst på øl... Lurer på om jeg blir mer mandig av det? Når jeg har kjørt en skikkelig lang tur - får jeg lyst til å sitte litt sånn bredbent på trappen og ta en øl... Og jeg sitter verken bredbent eller rører øl ellers i året.. Mystisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overspist - 3 stykker marsipankake, 2 glass rødvin, 4 rundstykker...

Stoppet ikke selv om det gjorde vondt i magen.

Hangover i dag. Vondt i magen. kvalm og uvel... Lei meg..

 

Det var lenge siden sist - og det skal bli lenge til neste gang.

 

Det er ikke nødvendig å ødelegge kroppen når det gjør vondt i sjela.. i virkeligheten hjelper det ingenting. Alt blir vondere i stedet...

 

Påminnelse om at jeg ikke må senke bevisstheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Overspist, ja. Tell me about it... Magen min protesterer fortsatt på de hjemmebakte bollene fra bursdagen i går. Lærer jo aldri! Kroppen er nemlig særdeles lite glad i søt gjærbakst, men det bryr ikke smaksløkene seg om og da er det ofte de som vinner siden det tar en stund før resten av kroppen protesterer. Akkja.

Er for øvrig tilbake på kurs for å bli holdt litt i ørene, klarer jo ikke holde fokus lenge nok på egenhånd til at jeg klarer å kvitte meg med det som plutselig er blitt ekstra. Prøvde alle sommerklærne mine i går og det gikk veldig fint til tross for at jeg er noen kg mer enn i fjor sommer, det er jo selvsagt bra men samtidig skummelt fordi det betyr jo at hvis jeg ikke hadde drevet og veid meg kunne jeg risikert at det plutselig f.eks. var 10 kg før det begynt å stramme. Men nå er det registrering og veiing av både kropp og mat og ingen kjære mor! I tillegg til trening og sånt - der er jeg jo så pliktoppfyllende at det er nesten kvalmt. Når det er sagt er det ofte bare trass kombinert med vissheten om at jeg snart skal ha PT-time igjen og at han kommer til å gjennomskue om jeg ikke gjør som jeg får beskjed om... *ler*

 

Men dette er din tråd - yay for 6 km og litt styrkeøvelser! At det ikke var knebøy og spensthopp er helt greit - det var styrkeøvelser og det er jo en god start. Så kan man jo utfordre seg selv med å ta litt flere repetisjoner, går et trappetrinn ned, holde planken litt lengre osv. Dette blir nok bra, skal du se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt med en kursrunde igjen, Krusmynte! Det lurer jeg på om jeg skal gjøre til høsten igjen:) Makter ikke et sånt registreringsregime i ferien. Men et eller annet må gjøres her også - det i er hvert fall helt sikkert. Det med klær er faktisk skummelt. Jeg har i tillegg en uvane med å kjøpe altfor store klær - og da tar det jo skikkelig lang tid før en merker vektoppgang på den måten...

 

Heldigvis har jeg ikke overspist igjen. Det er godt! Har for så vidt ikke trent styrke heller... og det er ikke så godt :)

Men - jeg løper - og går masse tur. Hvis jeg er flink jente - kan jeg løpe en mil om ca tre uker. Det er rett og slett dødskult - og jeg gleder meg :) Egentlig er løpingen noe av det som virkelig er godt for sjela i disse dager - skikkelig pause fra en kjip virkelighet.

Når jeg kjenner det slik - så vet jeg at det har skjedd gode forandringer i livet mitt. Det er ikke såå lenge siden jeg i stedet ville ha gravd meg ned med tv og overspising... Nå løper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det er da MYE bedre å ta på seg løpeskoene enn å grave seg ned i sofaen med godsaker på tallerkenen! Flinke deg - fortsett sånn!

Jeg har prøvd å forklare PT'en min dette med å bruke ting for å takle følelser. For noen er det mat, andre alkohol eller piller, og noen bruker trening. Alle tingene er jo på sin måte en form for "rusmiddel", og treningen er nok det beste av disse. :) Men det kan bikke andre veien også og bli for mye trening - da kommer gjerne belastningsskadene... Har en tante som har gått fra utrent til treningsnarkoman (styrke), og hun har nå fått nettopp belastningsskader slik at det er veldig begrenset hva hun kan gjøre. Og hvis DET skjer er veien til sofaen med godsakene kort.... Så keep running, men pass samtidig på at kroppen får restituere seg, ikke løp i samme skoene alltid og varier underlaget og sånne ting, så går det nok finfint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har hatt en deilig uke med sol og sjø. Mye brunere og litt tjukkere. Fornøyd med at jeg ikke har fortsatt feriemodusen når det gjelder spising - rett tilbake til gode vaner :) Fy søren så bra jobbet!!

 

Det er mange fristelser på denne tiden. Ikke lett å holde seg i skinnet... Jeg synes det er supervanskelig å begrense kalori-inntaket når jeg har drukket et glass vin eller to... Så - da burde jeg jo la være å drikke vin... men det vil jeg altså ikke :) Må heller øke aktivitetsnivået noe voldsomt :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Anscve

Nå har jeg sittet og lest litt i denne tråden og må bare få skyte inn at dere er skikkelige inspirasjonskilder.

 

Selv har jeg mange kilo å ta av (ca.170kg), og jeg er såvidt igang med en total omlegging av innstillingen min til meg selv og livet mitt. Jeg forventer å møte motgang på veien og da er det godt å se at dere står på, får det til, treffer "dumper" og fortsetter. Det gjelder å ikke gi opp.

 

Jeg er imponert over alle de gode rådene du har Krusmynte, du må være et klokt menneske med masse kunnskap 😊

 

Og Villelille, så flott pågangsmot du har. Tenk å løpe 1 mil da, det er jo helt fantastiskt 😄

 

Dere kommer til å se mere til meg her inne. (selv om jeg ikke er så kjent med forum, så det kan hende jeg ikke er så god på hvor jeg skal og ikke skal svare)

 

Fortsatt god sommer ☀ï¸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Krusmynte

Tommelen opp for registrering og trening! Det funker faktisk - ihvertfall for meg gjør det det. Den registreringen gjør en jo mye mer bevisst på hva man putter i seg. Og for min del gjør treningen meg motivert til å spise sunt for ikke å ødelegge det jeg har forbrent på trening! Sånn sett burde jeg egentlig trene hver dag.... :D

Kjipt å gå på smeller i ferien - been there, done that. Men, jeg håper at du oppi det hele ihvertfall koste deg! For da er det litt mer verd det enn om man går med konstant dårlig samvittighet.... :) Detter går nok bra til slutt skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planlagt neste ukes kosthold ned til minste detalj. Fornøyd med det! Pleier ikke å være vanskelig å holde seg til det jeg har planlagt. Trening går også greit.

Hyggelig å høre fra deg, Krusmynte :) Håper du har hatt en flott sommerferie!

Mye av maten jeg har spist i sommer har jeg kost meg med - men de siste ukene var det ikke kos - da var det overspising for å dempe vonde følelser... dessverre. Måtte det bli lenge til neste gang!

 

Jeg var på jobb i dag - og hadde på meg en kjole jeg ikke har hatt på siden før ferien... Gud hjelpe meg - den satt som et pølseskinn... Ikke moro!!

 

Vurderer å ta et kurs for å kvitte meg med de siste kiloene.. Det skal være et Aktiv Ute kurs i nærheten her - og det tror jeg kunne passet meg bra. Har noen dager å bestemme meg på...

 

Synes jeg har holdt på med disse siste kiloene veldig lenge nå - og synes i grunnen jeg hadde fortjent å bli ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellturen ble fin. Det er deilig å ha god kondis!

Hjemmesituasjonen min er utrolig vanskelig for tiden - og det påvirker hele livet. Tviholder meg fast i gode treningsvaner - men slurver med maten. Spiser helt rotete... Føler meg egentlig litt gammel og sær... Har gjort meg ganske avhengig av å spise ofte og lite - og blir helt rar av å ikke få den maten jeg pleier.. Men nå er det altså helt rot i systemet mitt - og det er ikke deilig.. Håper kaoset er forbigående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...