Gå til innhold

2012 - mitt år :)


Anbefalte innlegg

  • Svar 254
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dagens stunt: Tittet på meg selv i speil - fullt dagslys - ingen klær…. hmmm.. ikke veldig moro. Godt vi vanligvis har klær utenpå elendigheten..

Slaskemage, strekkmerker og løs hud.. Ikke akkurat noen høydare for selvtilliten… Ble jammen ganske deppa..

Likevel akter jeg å ikle meg bikini og gå på stranden… og jeg vil være stolt! Jeg er sprek og sterk - og har gjort en kjempejobb med å endre livsstil. Kroppen min funker til alt det den skal. Slasket er faktisk bare kosmetisk.. det skal jeg øve meg på å tenke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt deilige dager på en gresk øy :) Målet om lange svømmeturer ble ikke oppnådd. Har beveget meg lite og spist mye. Kjente at BH'n hadde blitt trangere da jeg kom hjem.. Men - i dag er jeg tilbake i gode vaner. Det er faktisk deilig. Litt kjipt å ha lagt på meg vekt jeg har strevd med å ta av - men ikke verdens undergang, liksom. Er veldig glad for at hverdagen er god å komme i gang med. At det er dette som er livet mitt nå - og ikke overspising. Kjente trang til det en gang i løpet av ferien - og overspiste. Fortsatt usikker på hva som utløste det. En eller annen form for sosialt stress, tror jeg.. Heldigvis går det mange uker mellom slike opplevelser nå. Det er jeg så urolig takknemlig for!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektstatus etter greske fristelser - opp 1,3 kg.... urk! Ellers er det deilig å være tilbake i gode vaner. Godt for psyken - godt for kroppen :)

En skikkelig teit bivirkning av vektnedgangen min - er at ingen av skoene mine passer lenger. Jeg er avhengig av å være fint kledd på jobb - og da er sko litt vesentlig.. Har heller ikke råd til å fornye meg noe særlig - så jeg sliter faktisk litt.. Men - det er litt deilig også da - at ting blir for stort :) Heller det - enn at de hadde blitt for trange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Skoene blitt for store???? Har forsåvidt hørt at enkelte går ned også i skostørrelse ved vektnedgang, jeg kan ikke påstå å være en av dem i det jeg har brukt 41 hele tiden. Har ikke merket at gamle sko har blitt større heller, men at leggene er blitt smalere har ikke gått upåaktet hen. Kanskje du kan kjøpe noen halvsåler og legge fremme i skoen?

Når det er sagt - jeg har jo fått spørsmål om jeg har tatt øyelokksoperasjon så jeg skal vel ikke snakke så høyt... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh - det med øyelokkene må da være en digg bivirkning :)

Jeg tror jeg har gått ned nærmere to størrelser i sko. Har prøvd med såler - og en sånn dings til å putte bak ved hælen... men nå funker ingen av delene lengre.. I dag sitter jeg på kontoret med kjole og ... Fitflops. Har fått mye festlig oppmerksomhet på antrekket :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overspisespøkelset er skikkelig truende om dagen. Jeg er frustrert - ganske full av vonde følelser - og da vil jeg overspise...

Akkurat som jeg er litt naken uten det verktøyet. Hva skal jeg ty til da?

Jeg har trang til å spise så mye at det gjør nesten vondt. Lyst til å stappe i meg. Og det er så vondt å kjenne denne trangen øke i styrke.. Og så skammer jeg meg. På en sånn ullen og uangripelig måte. Æsj!!

Det sitter en sånn djevel på den ene skulderen min (sånn som i Donald) og sier: Bare gjør det! Det gjør ikke noe å gjøre det en gang. Kanskje det hjelper? Det blir sikkert deilig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Usj, det der er ikke noe god følelse. Men hvis du er som meg så er det ingen vits i, for det hjelper jo absolutt ikke. Noe vi egentlig vet, men likevel..... For i etterkant føler man seg gjerne bare enda mer for jævlig, fordi de tingene som var jævlig før er det fortsatt men så får man i tillegg dårlig samvittighet for alt man har overspist, tanker om at man har ødelagt alt og like gjerne kan fortsette. Og så er man raskt tilbake i den vonde spiralen. Tro meg, jeg har prøvd!

Når det er sagt så er det lettere sagt enn gjort å holde seg unna alle disse tingene. Humørspising var et av mine største problemer og en stor årsak til at jeg ble så stor som jeg ble. Kan ikke kalle det trøstespising, for selv om det i størt grad var det var det gjerne like mye fordi jeg var glad, måtte feire, bare skulle kose meg - you name it. Og det har vært en lang og omstendig prosess å klare å komme seg ut av det. Mye mental jobbing absolutt hele veien. Jeg vet jo ikke hvorfor du har vonde følelser, men for meg gikk det mye på min egen oppfattelse av meg selv samt dette flink pike-syndromet, og begge er ting jeg har jobbet veldig mye med. Og ting har absolutt blitt bedre og det er lenge siden jeg trøstespiste noe (har spist for mye i sosiale settinger, men det er jo en annen greie). Men jeg kjenner det fortsatt at når ting går meg imot, jeg er lei meg eller hva det måtte være så kommer lysten til å trøstespise igjen. Gufne følelser som jeg absolutt ikke vil ha. Har klart å ikke gi etter så langt, og klapper meg selv på skulderen hver gang jeg klarer å motstå. For det er jo faktisk en bragd....

 

Uansett - håper det du sliter med går over etterhvert, og helst uten hjelp av mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 300 gram denne uken - enda jeg har vært helt flink. Har spist til kostholdscore 10 hver dag. Gått tur. Hmm.. Har erfaring fra tidligere at kroppen min reagerer litt treigt.. Så det er forhåpentligvis syndene fra Hellasuken min som gjør seg gjeldende.

 

Takk for klok og god tilbakemelding i går, Krusmynte! Jeg har foreløpig ikke overspist - men på en måte er det nesten like vondt å kjenne at jeg så gjerne vil det.. Men bare nesten. Vet akkurat hvor kjip jeg føler meg etterpå.

Det skal ikke så mye til for meg før behovet melder seg. Både frustrasjon, tristhet, sinne osv - bang - rett i fella.

Nå går det lengre tid mellom hver gang jeg kjenner det slik - men likevel ligger det der, rett under overflaten. Og faktisk - det er dette monsteret jeg vil til livs. Monsteret som sier at alt kan løses med mat. Det er rett og slett en intrikat form for selvskading.

Det gir god mestringsfølelse å ikke gi etter. Men - disse dagene har jeg kjent hvor nært det gamle handlingsmønsteret er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Back on track etter en sommer med mye sol, vin og god mat. Ganske mye trim også - men ikke mer enn at jakken strammet ganske godt over der midjen var før ferien… Ja, ja.. Godt å være i gang igjen med hverdagsliv og sunn mat :)

Nå har jeg ca 10 kg igjen før jeg tenker at jeg er ferdig slanket. Det er ikke superviktig - egentlig. Det som er mye viktigere er at jeg har følt meg ganske komfortabel i min egen kropp denne sommeren. Deilig å ha ganske god kondis -deilig å se ok ut i sommerklær :)

Nå er det snart tid for høst og strikketøy - kos det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Velkommen tilbake! Selv fikk jeg en åpenbaring på stranden i år i det jeg plutselig var blant de slanke... :) Vel bærer kroppen preg av overvekten den har hatt, men likevel - jeg følte meg ikke lengre som en strandet hval og det er utrolig deilig! I motsetning til deg gleder jeg meg ikke til høsten, strikke gjør jeg hele året... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en seriøs smell denne første uka - eller rettere sagt en serie smeller… Æsj! Spiste for å takle stress - spiste for trøst - spiste - spiste - spiste. ÆSJ!!! så kort har jeg altså kommet.

Jeg vil tåle å ha vonde følelser uten å bedøve meg selv med mat. Ny frisk igjen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Du har ikke kommet kort, Villelille - det er bare det at veien tilbake til gamle synder er så inderlig kort!!!!! GR-kurs og andre tilsvarende ting lærer oss å spise riktig, men dessverre fikser det ikke ting som foregår inni hodene våre. Der trenger man gjerne hjelp av andre.... Har faktisk en venninne som tok slankeoperasjon fordi hun "hadde prøvd alt" som de sier så fint. Hun betalte det selv, og i etterkant sier hun det at ja - hun MÅ leve sunt og spise riktig for hvis ikke blir hun fysisk dårlig. Men operasjonen ordnet jo ikke hodet hennes, slik at lysten på ting og tang og behovet for å døyve følelser med mat er jo fortsatt like mye tilstede. Selv kjenner jeg henne såpass godt at jeg er ganske sikker på at hvis hun hadde brukt de 100.000,- det kostet å operere seg på psykolog for å få bukt med problemene som fører til overspising kombinert med GR-kurs for å lære riktig kosthold samt PT for å lære å trene riktig så ville hun ikke trengt operasjon..... Det har jeg selvsagt IKKE sagt til henne for man har da litt sosial intelligens, men det er sånt jeg tenker i mitt stille sinn. :)

 

Poenget mitt? At det ikke er noen skam å falle utpå og å føle at man ikke har kommet lengre. For du har kommet langt! Og det viktigste er at du innser hva du har gjort, hvorfor du har gjort det og at du er villig til å legge det bak deg, puste dypt inn og gå på med krummet nakke. Dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode oppmuntringer Bolledama og Krusmynte. Denne uken har jeg ikke overspist. Har hatt kostholdscore 10 og litt under to trimpoeng om dagen. Fornøyd med det!

Føler meg skikkelig skjør og sårbar - og må tviholde meg fast i gode vaner. Jeg vil ikke bli tykk igjen. Ikke i det hele tatt. Jeg må nok alltid være superbeviss på kosthold - og kombinasjonen mat/følelser… Kjøpt nytt gullmedlemsskap i dag - tør ikke å være en eneste dag uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode oppmuntringer Bolledama og Krusmynte. Denne uken har jeg ikke overspist. Har hatt kostholdscore 10 og litt under to trimpoeng om dagen. Fornøyd med det!

Føler meg skikkelig skjør og sårbar - og må tviholde meg fast i gode vaner. Jeg vil ikke bli tykk igjen. Ikke i det hele tatt. Jeg må nok alltid være superbeviss på kosthold - og kombinasjonen mat/følelser… Kjøpt nytt gullmedlemsskap i dag - tør ikke å være en eneste dag uten.

 

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver...

Jeg må nok også alltid være fullt fokusert på kosthold.

 

Flott at du har en vel gjennomført uke bak deg!

Stå på denne uken også! Jeg heier på deg!! :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrullemor

Hei Villelille og alle dere andre her inne.

 

Jeg har startet på kurs denne uka og må si at jeg kjenner meg igjen i alt dere skriver. Veide

på startkvelden 112,2 kg og 70 kg er også min målvekt. Har en hengemage etter 3 keisersnitt, som jeg da skal få fjernet, for da har jeg BMI 25.

 

Kjenner meg så godt igjen i det der med overspising. Greia er vel (sier mine velmenende venninner) å finne noe å erstatte det med. Gå en tur, ta en kopp te med melk og søtning el.l. Må prøve å finne noe som er like attraktivt som maten. Er stolt av meg selv for har nå ikke overspist på en uke....

 

Håper det er i orden at jeg dukker opp her i ny og ne. "Moro" å lese om andre som har det som meg,

om dere skjønner.

 

Fatt mot!!

 

Mvh Skrullemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med en ganske grei uke. Litt lite trim. Ingen utskeielser på spisingen. Fornøyd med det. Har altså ikke veid meg siden før ferien… har skikkelig motstand mot å gå på vekten. Lurer på om jeg skal bevilge meg en (lengre) veiepause. Er ganske lei av at tallet på vekten skal styre om jeg er "flink" eller "ikke-flink". Jeg vil jo gå ned i vekt - selvsagt.. Men kanskje jeg skal fokusere på litt andre ting en periode. Tar gjerne imot råd :)

Nå planlegger jeg hva jeg skal spise - og registrerer for en uke om gangen. Det funker bra. Lørdager har jeg fri fra registrering - men ikke totalt anarki i forhold til hva jeg spiser.

Planleggingen gjør at jeg tenker utrolig lite på mat i løpet av en dag - det er digg.

 

Ellers er jeg inne i en ganske strevsom periode. Har det skrekkelig travelt på jobb - og hjemmesituasjonen er skikkelig tøff fortiden. Det har rett og slett hopet seg opp for meg. Sover dårlig - og føler meg slett ikke på toppen av livet på noen områder.

Hørte et program på radioen i dag om en dame som sluttet å la seg styre av plikt - og lot seg styre av lyst i stedet. Kult! Kanskje jeg bare skal slippe alt og gjøre det jeg har LYST? Køddet er - at akkurat nå er jeg så skranglete at jeg ikke har noen ide om hva jeg har lyst til… annet enn å rusle turer med min kjære firbente kompis… Ja, ja.. litt klaging er godt å unne seg ;)

 

Skrullemor - velkommen innom - og grattis med en uke uten overspising! Alltid fint å dele erfaringer med noen som lever med det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt å høre at du ikke har det så greit om dagene. Å ha det travelt på jobben kan jeg relatere til - selv har jeg hatt det såpass travelt i ukene etter ferien at jeg rett og slett sliter veldig med å holde hodet over vannet. Bare det er nok til å gå utover nattesøvnen, hvis man har det vanskelig hjemme i tillegg hjelper jo ikke akkurat det heller.

 

Å ikke veie seg en stund synes jeg høres ut som en god ide, dog forutsatt at det ikke fører til at du gir deg selv for mye slack slik at ting sklir ut fordi "det er jo så lenge til jeg skal veie meg likevel". Hvis du skjønner. Gi deg selv litt tid, og fokuser heller på riktig kosthold og god aktivitet fremfor på tall. Bruk gjerne målebåndet for å holde en viss kontroll. Du trenger jo ikke måle så mye, f.eks. bryst og midje annenhver uke, evt midje og hofte. Det er jo de stedene man gjerne merker om ting går feil vei.... Og sett gjerne en dato for når du har tenkt å veie deg igjen. Ta en titt på kalenderen og merk det av, så jobber du mot det målet nå fremover. Man (ihvertfall jeg) har av og til en tendens til å bli stresset av de tallene på vekten, hvis man klarer å slappe av i forhold til akkurat det har det gjerne gått mye bedre.

 

Bare gjøre det en har lyst til? Tja... Det kan vel ha sine fordeler og ulemper. For meg hadde det nok blitt mye TV, strikking, lesing ispedd litt trening. Heller lite jobb og sånt man MÅ for å klare å betale regninger. Men det er noe i det å følge hjertet fremfor hodet innimellom, og gjøre det som passer en selv fremfor å skulle ta hensyn til alle andre hele tiden. Gi litt mer f... rett og slett. Men det er vanskelig - fryktelig vanskelig. Selv fikk jeg profesjonell hjelp en periode til å lære å si nei. Dvs jeg gikk der av andre årsaker i utgangspunktet, men vi fant raskt ut at deler av problemene kunne knyttes til min tendens til å være et ja-menneske for å tilfredsstille alle andres behov. Og det er faktisk ikke bare positivt å være sånn... :)

 

Nei, nå babler jeg igjen! Tror jeg skal jobbe litt, jeg - ser for meg at det blir litt overtid i dag. Akkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg, villelille?

 

Leser at du har det strevsomt. Håper dette er blitt bedre?

Mitt viktigste råd er å forsøke puste med magen, senke skuldrene og kravene til seg selv.

Ikke lett, nei, men absolutt verdt det. :)

 

Å gjemme vekta en periode kan nok være lurt. Det burde nok jeg gjort...men jeg tør rett og slett ikke. Det gjorde jeg for mange år siden, og det var da jeg ble på mitt tyngste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken, Krusmynte og Bolledama! Setter masse pris på den!! Det hadde vært skikkelig deilig å kunne si at alt går mye bedre - men det gjør i grunnen ikke det. Jeg har 10 timers dager på jobb - og en skikkelig tøff periode hjemme. Kombinasjonen gjør at jeg sover dårlig - og når jeg sover dårlig blir jeg fort skikkelig deppa. Alt i alt - livet er strevsomt akkurat nå. Føler meg ikke på høyden noen steder. Urk!

Det er godt å kunne senke både skuldre og krav - og jeg er seriøst flink til å minne andre rundt meg på akkurat det. Men - når det gjelder meg selv er jeg mye dårligere. Rent objektivt har jeg alt for mye for øyeblikket. Jobben roer seg i oktober. Familielivet jobber vi aktivt med å bedre... Det er blytungt!

 

Spising går greit - og jeg går en tur hver dag. Det er godt å ha planlagt kostholdet - så slipper jeg å tenke på det på toppen av en travel hverdag. Har fortsatt ikke veid meg... orker liksom ikke.. Måler meg ikke heller - men kjenner på klærne at jeg ikke legger på meg. Og akkurat nå er det altfor mye annet som er viktigere.

Ja, ja slik ble dagens smådepressive hjertesukk fra denne kanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...