Gå til innhold

Slippe sin tråd: Sporty, slank og sunn!


Gjest Slippe
 Share

Anbefalte innlegg

Ny uke ligger foran, og jeg er klar! :D/>

 

Har hatt en deilig helg, der jeg stort sett har holdt meg til planen. Lørdag hadde vi besøk, og det ble et par glass vin og god mat. Litt godteri også...og hjemmelaget is... MEN - jeg spiste ikke som om det var siste gangen! Det var en deilig følelse, jeg klarte å være "normal" . :lol:

 

I dag har jeg gått en deilig tur i vårværet, og er kommet godt i gang med prosjektet "Gå opp motbakken uten å ha lyst å legge meg ned og dø".

Motbakken er bratt og går delvis på sti. Den er halvannen kilometer lang og stiger 140 høydemeter. Jeg har en ambisjon om å klare å gå denne raskt og uten stans x 2 eller 3 som en treningsform. Pr i dag er jeg på lunketempo x 1, men det går lettere for hver gang.

 

Og FOR en bakende jeg kommer til å få! ;) ;) ;)

 

Ambisjon for uken:

Mandag : Morgentrening ellipse. Det blir middag ute, men jeg skal velge noe lurt!

 

Tirsdag : Morgentrening ellipse. Ettermiddagen kommer til å gå med til behandling av junior 1 sin rygg hos fysioterapeut og kvelden til junior 2 sin håndballkamp. Håper jeg kan få til en liten luftetur for hunden.

 

Onsdag : Reisedag, sent hjemme, ingen trening. Ha fokus på lure valg!!!

 

Torsdag : Vanlig kontordag = ellipse på morgenen og tur på kvelden.

 

Fredag : Vanlig kontordag = ellipse på morgenen og tur på kvelden. Fredag er veiedag, og jeg håper å krype ned under 68,5.

 

 

Etter denne uka venter en helg som er fullstendig blank for planer. Husker ikke sist, for med to håndballspillere så går det MYE helgetid til håndball, men nå er serien slutt. :)

 

 

 

 

 

Ha en super uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skyter innom som snarest for å juble litt over kraftig formforbedring.

Det er ikke så veldig lenge siden (sent januar eller tidlig februar??) at jeg startet med ellipsetrening to til tre morgener i uka.

 

I mellomtiden var jeg på ferie en uke og syk en uke, allikevel så kjenner jeg allerede så stor forbedring både på tempo og varighet, for ikke å snakke om at det psykisk begynner å gå greit å karre seg opp 40 minutter før jeg egentlig må sånn at jeg får tid til å trene ... ;):P :P

 

Jeg merket det også i motbakken i går. Jeg har gått en tredjedel, det er det bratteste partiet, jevnlig den siste tiden, som avslutning på turen jeg har gått. I starten var jeg såå tung i pust og bein, og for all del - jeg kjenner det godt ennå, men nå tar jeg hele bakken uten å tro det er mitt siste skritt. ;)

 

Det har sine fordeler å starte på lavt nivå, det er helt klart, for man blir utrolig motivert av fremgang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Fremgang er alltid stas! Vet ikke om du har tatt tiden din opp den bakken? Det synes jeg er veldig motiverende. Jeg og hadde en bakke jeg gikk der jeg bodde før - kalte den bare helvetesbakken, så det forklarer vel nok? ;) Uansett - jeg fikk alltid blodsmak i munnen av å gå opp der og synes liksom aldri det ble noe lettere, blodsmaken var der fortsatt. Da jeg begynte å ta tiden viste det seg at jeg hadde jo kuttet den betraktelig, og da ble det plutselig motiverende å bruke den bakken igjen på en helt annen måte enn før.

 

Det høres jo ut som du har fått god driv på treningen din - jeg er superimponert over at du klarer å stå tidligere opp for å trene. Selv om jeg og er godt i gang med treningen er det jaggu lenge til jeg kommer på det nivået! :) For meg er det viktig å legge listen der jeg klarer å gjennomføre også når jeg er ferdig med kurs og skal stabilisere. Og for resten av livet, forsåvidt. Og der tror jeg at jeg er med to ganger i uken pluss litt turer innimellom når det passer sånn. Hadde aldri trodd jeg skulle si dette for noen måneder siden, men det er faktisk litt deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Ah, det er deilig å kjenne att formen sakte og sikkert blir bedre ! :D

Jeg har også en slik bakke som jeg bruker å gå, og det er en fryd å kjenne på det att jeg ikke gruer meg for å gå den. Det er virkelig bonusen med denne livsstils endringen som vi holder på med, og vi gir oss ikke ;)

Nyt helgen din med blanke ark, det er faktisk en fryd !!

( Trodde ikke jeg skulle si det for ett par år siden, da jeg følte att helgene måtte være booket med familie aktiviteter av alle slag ).

Her er det fest på gang til helgen, å den skal jeg virkelig slå ut håret på. Skal ikke spare meg på både mat og drikke, så denne uken må bli stram. Så ett nytt lavt tall på vekten i dag tidelig, å det vil jeg gjerne beholde til etter påske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidtaking! Det var et godt tips, Krusmynte. Det skal jeg begynne med i denne mördarbakken...

 

I går var en rimelig håpløs dag. Møte i hovedstaden og kurs i Sarpsborg på kvelden, og jeg reiste hjemmefra uten kortmappa mi....

 

Ingen kort - ingen penger. Ble nesten helt manisk med tanke på at jeg ikke skulle kunne få meg noe mat innimellom, og det til tross for at jeg hadde (som alltid) nutrilettbarer i veska. Tok meg i å tenke utrolig mye på mat!

 

Vel hjemme utpå kvelden var jeg utrolig sulten, kastet meg over middagsrester, spiste for fort og rakk ikke kjenne at jeg var mett, spiste en wiener på tvers og avsluttet med en yoghurt med et kvalmende følelse av å ha gått helt av skaftet.

 

MEN - totalbudsjettet for mat gikk nok ikke ut over hva jeg brukte, så jeg får leve med det og lære litt ;)

 

Stod tidlig opp og trente ellipse i dag også. B) B) B) Føler meg både trent og fresh, strammere og mer energisk. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang reisedag i dag, og guess what! Jeg klarte å styre meg for den liflige Peppes-duften som preger avgangshallen i Stavanger. Det sier ikke lite, for jeg er¨alle pizzaelskerenes Mor. Jeg valgte sushi.... :blink:

 

Reisedager er vanskelig, og totalt inntak er ca 1350 så langt, og jeg må ha noe til kvelds. Tipper det blir en skål bær med litt Dobbel 0% yoghurt over.

 

 

Treningsfri i dag, men i morgen er det opp i otta og ellipsetrening.

Snikveiing viser at jeg ligger litt tynt an etter helgens inntak, så jeg må virkelig henge i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag - en bitteliten nedtur i forhold til innsatsen denne uka, synes jeg. Har i det store og det hele vært veldig flink og nøye, men har oppgang på vekta. Mulig forrige lørdags inntak av både taco og vin og....

 

Samme det - må fokusere på det som fungerer : Jeg har stått opp 4 morgener og trent ellipse denne uka. *YEY!!*

 

Føler og ser at klærne sitter bedre, magen og rumpa føles strammere og jeg føler meg energisk og mye mer vel enn for et par uker siden.

 

Føler jeg har klart å følge opp i forhold til målsettingene om trening og aktivitet siden nyttår, og det gir en boost i forhold til motivasjonen videre nå som våren står for døren (ja, for den må da for po**** det, eller????).

 

Føler også at det gir synlige resultater, så får heller vekta følge etter smått om senn. Det viktigste er hvordan man føler seg, ikke sant?

 

 

Her er mine påskeplaner frem til tirsdag 2.april:

- 5 ellipseøkter

- 8 gode turer (minst!)

- Påskeegget er IKKE til meg i år. :P/>

- Hver dag trenger ikke starte med 'påskefrokost'. Knekkebrød fungerer bedre enn egg og nystekte rundstykker... ;)/> Tillater meg 3 stk påskefrokoster.

- Det er påske, og jeg skal kose meg når vi er i sosialt lag - MEN holde hverdagsrutinene mine ellers.

- Gir alt for nedgang på vekta fredag 29.3

 

 

Riktig god påske! :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Påskeegget kan gjerne være til deg, for det trenger da ikke kun inneholde søtsaker? Jeg synes godt det kan inneholde annet også. Eller isteden. Jeg gav påskeegg til noen venninner for et par år siden. Begge (inkludert meg selv) har for mange kilo og vi hadde snakket litt om dette med påskeegg og sånt, så jeg gav dem hvert sitt egg inneholdende to garnnøster og en oppskrift på sokker. Så det er en ide - kjøp litt ting til deg selv og kall det påskeegget ditt - et blad, en bok, en pakke av de økologiske knekkebrødene som er knallgode men som du aldri kjøper til daglig fordi de er så svindyre, ta en venninnekveld på kino (går fint an uten å spise søtsaker - på kinoen her får du kjøpt sånne beger med oppkuttet frukt). Fantasien er det eneste som setter grenser. :)

 

Ellers har du jo en super påskeplan - høres ut som om den skal bli rimelig aktiv! Selv satser jeg på mine to ukentlige treninger og litt turgåing uten noe mer konkret mål enn det. Det blir jo automatisk litt mer når man har fri og det i tillegg er fint vær enn det blir når man er på jobb og skal hjem og lage middag og sånt. Og selvsagt satser jeg på nedgang på vekten. Eller inn i mål. Helst begge deler, men innser jo at det går tregere nå. :) Det viktigste er som du sier hvordan du føler deg, og om vekten står stille mens jeg går inn i mål så er det faktisk greit. For det er jo målene som er synlig - det er der buksen henger og slenger litt eller man må ta belte på. Det er jo det man selv og andre ser i det daglige, tallene på vekten ser man jo bare de få sekundene man står på den. Bortsett fra hvis de brenner seg fast på netthinnen og forfølger deg hele dagen, da... ;)

 

Du er flink!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En herlig helg er i ferd med å gå over i en kort og behagelig jobbuke.

 

Har ikke vært flink med tanke på det jeg har puttet inn i munnen, men veldig flink i forhold til trening og aktivitet.

 

Tipper jeg går ut sånn noenlunde i butt... og det passer ikke så godt med ambisjonen om å gå NED til fredag, så jeg får dra meg inn nå når hverdagen begynner. Målet om 64 kilo står ved lag, så det er egentlig bare opp til meg selv. Nemlig! ;)

 

Nå følger en jobbedag i morgen, fri og bytur med eldstemannen på tirsdag, jobbing onsdag - men bare halv dag. Har engasjert eldstesønnen på 13 og et halvt i firmaet og han skal hjelpe meg å rydde og arkivere + lage adresseskjema ifht utsendelser nå disse to arbeidsdagene. Han sparer til Iphone, se... :P ... må lære at ikke alt kommer fallende ned fra himmelen!

 

Ha en strålende ukesstart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Påsken er vel over. Masse sosialt, masse slækk, masse mat og snop og masse trening. Jeg rotet fullstendig til alle ambisjoner om å holde meg unna godteriskåla, det har vært desserter, vin og fløtegratinerte poteter... for å illustrere.

 

Treningsmessig er jeg veldig fornøyd med meg selv - 100 kilometer fordelt på ellipse (30), ski (20) og gange (50).

 

Føler meg stinn og stappa, men full av pågangsmot for ukene som kommer. Er kommet i "treningsmodus" der trening er blitt lystbetont, og da er mye gjort. Jeg vet hva som skal til med tanke på mat og inntak, så en justering der vil nok fort gi gode resultater på vekta.

 

I løpet av april er ambisjonen å "lære meg" å løpe i skogen. Har slitt veldig med svimmelhet ved jogging tidligere. Problemet har vært todelt, tror jeg, en gammel nakkeskade i kombinasjon med dårlig kondisjon gjør at jeg binder meg. Dette må jeg prøve å komme forbi, for løping gir effektiv trening i en hektisk hverdag. ;)

 

Noen fine dager nå, så blir det veiing fredag.... (gruer litt for den.... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hallo! Påsken vel overstått her også! ...og jeg kan vel signere sånn omtrent alt du skriver :rolleyes: Jeg føler meg stappet og det tyter i alle kanter, akkurat sånn passe ubehagelig nok til at jeg kjenner motivasjonen min til å gjøre noe med det absolutt er til stede. Aldri så galt osv :)

Jeg har også unnagjort rundt 100 km i påsken, men kun langrenn. Har ikke gått en kilometer på bena en gang, haha. Uansett et godt grunnlag til å komme skikkelig i gang nå denne uken her. Jeg føler ikke at jeg starter på scratch på absolutt alle områder, og det er jo godt å kjenne på.

 

Jeg har heller ikke veid meg.... og gruer meg til fredag, ja. Men det får bli som det blir - nå skal jeg i form igjen! Basta bom!

Så vi er klare for en skikkelig vårinnsats, da eller?! Trekke pusten... én - to - tre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Hørest ut som du har hatt en knall påske Slippe !

Så kommer hverdagen, å vi strammer litt ( eller gaaanske mye.. ) inn igjen :P

 

Her går det greit enn så lenge, men jeg tar meg i å ha lyst på noe hele tiden... Og det jeg har lyst på har noe med sukker å gjøre... :o

Men jeg kjemper imot, skal ikke gi meg.

Det er bare 10 dager igjen til jeg skal på jentetur til Gran Canaria, å de skal være gode.

Må sikkert gi litt slipp på treningene mine, så pappa får litt tid for seg selv før jeg reiser, men ellers så skal jeg kjøre fokus dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort av meg å finne en viss "trøst" i at jeg ikke er helt alene...??? ;)

 

Heia oss - vi dukker stadig vekk opp her inne, det er jeg veldig godt fornøyd med! :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

All honnør for att vi er trofaste det skal vi ha !

 

Dessuten kjennes det ut som jeg kjenner dere nå, og vil ikke miste den kontakten som vi har. Så jeg blir her nok til evig tid... ( eh... forhåpentligvis uten å måtte kjempe imot kg hele tiden... )

 

Hvordan gikk gårsdagen ? Full kontroll ?

Jeg er med på veiing fredag, samme hva vekta viser.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Dessuten kjennes det ut som jeg kjenner dere nå, og vil ikke miste den kontakten som vi har. Så jeg blir her nok til evig tid... ( eh... forhåpentligvis uten å måtte kjempe imot kg hele tiden... )

 

Enig med deg! :D Noen ganger tenker jeg at dere er den eneste grunnen til at jeg fremdeles er fast stamgjest her inne på forumet, for egentlig så kan man vel alle triksene i boka selv etterhvert. Men det man kan og det man gjør - det er to helt forskjellige ting, og i samspillet med dere er jeg MYE flinkere til å skjerpe meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hehe, triksene kan vi og boka kan vi. Men det er jo mye vanskeligere å holde seg selv i ørene enn å gjøre det på andre ;):D Så jeg trenger dere! Og det er så godt å vite at noen følger med, for det gjør i hvert fall at jeg tenker meg litt ekstra om i utfordrende situasjoner. Særlig hvis jeg på forhånd har sagt til dere at jeg skal være flink.. har jo "bittelitt" konkurranseinstinkt, da ;)

 

Jeg vil heller ikke miste kontakten... så hvis vi en dag skulle føle oss helt ferdig med dette forumet (yeah right, not very likely, kanskje?!?), tror jeg vi får lage oss en lukket gruppe på fb, eller noe sånt :D

 

Men Slippe, skal du prøve deg på jogging i vår?! Det er jo knallbra! Blir spennende å se hvordan kropp og hode takler det :) Heia deg for å prøve deg! Bare ta min erfaring med deg og ikke start for hardt... Jeg ble jo SÅ inspirert av de første joggeturene mine i mars, og synes det gikk lekende lett. Helt til beinhinnebetennelsen plutselig var et faktum. Så jeg kan bare oppfordre til å ta det meeeget pent de første ukene. For det er jo så utrolig kjipt når treningsmotivasjonen er på topp, men kroppen ikke kan trene. Og DET vil vi ikke ha noe av denne måneden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag og jeg holdt meg overraskende under 70 med et nødskrik, 69,7... Det må vi kalle godkjent etter en påske der alt har vært lov. Kan nok takke aktivitetsnivået for at jeg har holdt meg sånn noenlunde.

 

Jeg pønsker nå på aprilmål, kommer plutselig tilbake B-).

 

(Og jeg er med på FB om vi skulle være så flinke at vi anser oss ferdige her inne!! : ) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hurra for oss! Jeg holdt meg under 80, til tross for marerittlignende tanker om at jeg kanskje plutselig veide 82 eller mer; tall jeg mener jeg er ferdig med for alltid, sånn egentlig. Jeg klokker inn på 78.2, og er jo relativt sett storfornøyd med det :D

 

Så da får vi legge planer for de neste ukene og kjøre på. Jeg er klar! Jeg skal som et minimum kvitte meg med de fire kiloene jeg har gått opp de fire siste ukene... B)

 

Ha en strålende fredag i vårsola så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Flott resultat !

Heldigvis er påsken en høytid der man er aktiv, det reddet også meg :rolleyes:

Vi fortsetter med ny giv, og kjenner att våren virkelig er i anmarsj ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, da surfer vi videre i optimistjolla, tross at vi veier litt mer enn vi egentlig kunne ønske oss! :D

 

Min overordnede plan er å komme meg ned til 64 og stabilisere der litt før ferien, og videre at jeg skal ha kommet opp et så bra treningsnivå (les : joggeform) at jeg kan ta med meg det til noen friske morgenturer i Frankrike til sommeren, og dermed unngå å gå opp 5 kilo de ukene vi er der....

 

Jeg ser at jeg har 64 kilo som mål innen utgangen av mai, og jeg tror jeg lar det stå selv om det kan virke noe hårete akkurat nå.... Håper at treningsinnsatsen etterhvert pays off, og at det er oppnåelig.

 

For å klare det må 3 kilo bort i april og 2,5 i mai. Overkommelig? Tja... Da må jeg i allefall kjøre restriktive helger, og det kjenner jeg meg veldig motivert for akkurat nå - så får smi mens hodet er på rett plass. En fornuftig helg = en færre ufornuftig helg, så tar jeg en om gangen fremover. ;)

 

Skal på hotelltur (håndballcup) om to helger, så får sikkert nok av utfordringer der...

 

 

Helgemål:

Jogge/gå i ettermiddag

Langtur på bena i morgen

Ellipse søndag

 

Inntak : Ikke over 1700 kcal noen dag, kjenne på metthetsfølelsen og ikke skyve ting inn i munnen med hjullaster.

 

 

En god plan, da er "halve" jobben gjort.

 

God helg, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg og har joggemål! Å kunne ta seg en joggetur mens man er på ferie for ikke å forfalle helt tenker jeg må være gull verd. Det er jo ikke noe problem å slenge på noen egenvektknebøy e.l. når man først er i gang, og det er jo ikke så mye som skal til for å ikke falle helt i dass (fortrinnsvis et uten blålilla stumpeavtrykk. Fnis!). Jeg må si jeg faktisk var litt bekymret for akkurat det da jeg planla 4 ukers USA-tur med alt det medfølger, men nå når det har gått i vasken og det sannsynligvis blir en "vanlig" 14-dagers sydentur så er ikke det like ille. :) Aldri så gale at det ikke er godt for noe, ikke sant?

 

Veldig bra at du holdt deg på den riktige siden av 70 etter påsken! Nye titall liker vi best når vi er på vei nedover... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en jogger er jeg blitt!!

Ok, kanskje noe overpompøs etter to turer, men i dag løp jeg 7 km i terreng og grusveier, riktignok både med korte pustepauser, men det var også bratte motbakker, og jeg var rød i fjeset, mo i bena og svett når jeg kom hjem. B)

 

Og best av alt, jeg gledet meg allerede til neste tur før jeg hadde tatt av meg skoene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Wow, joggingen er et faktum. Så utrolig bra :D Heia heia!

 

Hvordan har det gått med helgeplanen din?

 

Jeg kom meg aldri så langt at jeg satte opp en detaljert plan, men jeg har vært kjempeflink, likevel. Det er slik det går når man er stappfull av motivasjon og gode vårfølelser :D

 

Så! Klar for ny uke med fullt fokus?! Noen spesielle utfordringer? Jeg skal på to dagsturer, Oslo og Tønsberg, ellers ikke noe. Det bør altså la seg gjøre å være like flink som forrige uke, med litt god planlegging i forkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen min gikk veldig bra, egentlig, til tross for pizza både fredag og lørdag... :rolleyes: Til mitt forsvar så spiste jeg mindre enn jeg kunne / pleier / har lett for , så jeg er fornøyd!

 

I går var vi borte til middag hos mine foreldre og jeg hadde bakt med bløtkake. Det var rimelig safe, for jeg er ikke så glad i bløtkake....;) Ble et lite stykke, og tilsammen 5 smågodtbiter... Ikke så voldsomme utskeielsen, og fantastisk bra om jeg sammenlikner med samtlige helger etter jul. :P

 

Treningsmessig også helt etter plan A, 7 km jogging og 13 km rask tur.

 

Det førte til meget stive legger, og jeg prøvde alt jeg kunne å finne gode grunner til å avlyse avtalen jeg hadde med ellipsen i dag tidlig...Først ble jeg vekket av katten klokka 05.30. Da vurderte jeg sterkt å stille om klokka fra 0615 til 0700, men lot det være. Når klokka ringte etter det som føltes som ett minutt, så måtte jeg bruke all min overtalelsesevne for å karre meg ut av senga.

 

Vel oppe på ellipsen, så begynte jeg å redusere målene.... Kanskje 5 km holder i dag...? Pussig egentlig, for leggene fungerte, kroppen fungerte...

 

Så innså jeg at den egentlige grunnen til at jeg prøvde å argumentere vekk dagens trening er at jeg er så fornøyd med helgen. Maken til selvsabotasje!

 

Nettopp dette er kanskje min største fiende i kampen mot kiloene (og for å holde vekten) - når jeg er veldig fornøyd med meg selv så "tillater" jeg meg å sluntre unna målene jeg har satt. "Bare spise litt sjokolade, har jo vært så flink..."

 

"Tillater" er kanskje ikke helt riktig ord, for det er som en infiltratørterroristhjernecelle aktivt sender selvmordsbombere inn i alle mine gode intensjoner og målsettinger.

 

Et aldri så lite lys har gått opp for meg i dag, og nå setter jeg inn nådestøtet mot denne infiltratøren!

 

Det ble 8 kilometer på ellipsen, akkurat som jeg hadde bestemt meg for i går. ;) Jeg vant!

 

 

 

Ukesmål:

Bare lette dager ligger foran (dvs. ingen lange reiser), så her er det full kontroll og kaloriinntak 13- 1500 kcal pr dag.

 

Mulig tur i kveld, treningsfri i morgen, ellipse + tur onsdag, tur torsdag, ellipse + tur fredag.

 

Og det er SOL, og de "lover" at våren er på full fart innover landet. Herlig!!

 

God uke til dere! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må legge til at veiing i dag tidlig avslører at jeg har holdt meg stabil gjennom helgen. Det er ikke mange gangene de siste tre årene jeg kan skryte av det, så det lover veldig godt!

 

:P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...