Gå til innhold

Slippe sin tråd: Sporty, slank og sunn!


Gjest Slippe
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest ElisabethV

Wuhu !!

Nå er vi i siget !

Gratulerer med supert gjennomført helg, det er en seier i seg selv.

 

Og nå har jeg kjøpt meg ellipse maskin ! :D :D ( Vel å merke brukt, men det gjør ikke noe )

Er spent på om den blir noe brukt med meg, men det er verdt ett forsøk.

Hvor lang tid bruker du, ca på 8 km ? Gelder meg !

 

Kjenner meg veldig igjen i de selvsabotasje tankene som du skriver. Slik er det med meg også, skal liksom belønne meg nåjeg har vært flink noen dager. Og nedgangen får man når man klarer å la være å belønne seg selv, så godt jobba ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Another day in paradise.... :D

 

Kroppen føles pigg, hodet på stell, motivasjonen på topp og psyken skinner om kapp med sola.

 

Det MÅ bare bli nok en god dag i Roede-modus, det vel!??

;)

 

Har egentlig treningsfri i dag, men i dette været så har jeg veldig lyst å komme meg ut en tur med hunden. Med mindre jeg kolliderer i alle planene mine i kveldingen. Det er foreldremøte, treningskamp for junior..middag og lekser som skal følges opp.... Kanskje en halvtime, i det minste. :P

 

Håper dere andre også har en strålende dag i dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Liker, liker, liker attituden og spiriten her om dagen, altså :D :D Jammen godt å være i siget!!

 

..og hvordan gikk kvelden, fikk du skvist inn en liten tur med hunden?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker, liker, liker attituden og spiriten her om dagen, altså :D/> :D/> Jammen godt å være i siget!!

 

..og hvordan gikk kvelden, fikk du skvist inn en liten tur med hunden?!

Høhø, jeg gjorde noe typisk "u-slippisk". Droppet treningskampen til junior (faren reiste alene) og gikk 6,5 kilometer med innlagt motbakke!

 

Det var riktig prioritert i går, og dessuten så greide faren seg helt alene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en god dag i slankemodus.

 

Jeg startet med 8 km ellipse-tråkking. Det gir sult så det gnager i magen, men jeg klarer meg på et greit kaloriinntak allikevel. Det er beregnet til 1150 kcal før kvelds, så får jeg vel en 2-300 kveldsmatkalorier, og det gir en dagssum jeg er veldig godt fornøyd med.

 

Nå føler jeg meg virkelig i siget, og har hatt den "ørtende" dagen med fokus. YEY!! :D :D :D Skal kanskje passe seg for å bli altfor selvsikker, for foran ligger alltid noen nye feller og lurer. :P

 

Denne uka er herlig uproblematisk i allefall, så får en være godt fornøyd med det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Nettopp dette er kanskje min største fiende i kampen mot kiloene (og for å holde vekten) - når jeg er veldig fornøyd med meg selv så "tillater" jeg meg å sluntre unna målene jeg har satt. "Bare spise litt sjokolade, har jo vært så flink..."

 

"Tillater" er kanskje ikke helt riktig ord, for det er som en infiltratørterroristhjernecelle aktivt sender selvmordsbombere inn i alle mine gode intensjoner og målsettinger.

Har tenkt litt på dette, og har vel egentlig funnet ut at det er akkurat det samme som har gjort at jeg har endt opp med å gi meg på kurs tidligere. Har jo vært så flink så da kan jeg jo kjøpe meg noe godt og feire på vei hjem fra kurskveld. Og neste uke har det vært litt mer av typen bannade drit - jeg må ta meg sammen. Og det har jeg gjort slik at neste resultat har blitt bra, og da har jeg igjen feiret med noe godt.... Er det rart jeg har stått i ro på mange kurs? Eh, nei! Sånn sett har det vært greit med nettkurs for da veier jeg meg hjemme og der har jeg ikke noe godis på lur i det hele tatt! *ler*

 

Men - har jeg klart å legge fra meg dette helt? Tror og håper det. Jeg merker godt at jeg har en helt annen innstilling denne gangen enn tidligere ganger jeg har gått på kurs. Resultatene er helt annerledes og målet er i sikte, om enn fortsatt et stykke unna. Men stoler likevel ikke helt på at jeg har klart å hjernevaske den infiltratørterroristhjernecellen (det var jammen litt slitsomt å stave) enda, så motstandsbevegelsen sitter parat, klar til å ta opp kampen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å identifisere sine fiender, så stiller man mye sterkere i kampen! :D

 

Jeg prøver å ta frem følelsen som jeg har kjent på innimellom (men akk så kortvarig) av å være 64-kilo slank. Det er en herlig tilstand der jeg føler meg glad, uovervinnelig, sterk.... Det er jo DENNE følelsen jeg vil ha hele tiden, og det er derfor utrolig merkelig at jeg lar det skli ut 4-6 kilo før jeg igjen tar grep. Jeg må hoppe av denne karusellen!!! :rolleyes:

 

 

En får se det som erfaringer man skriver i den store, kloke boken... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva synes jeg om denne veiingen... Jeg hadde vel håpet på noe mer, siden jeg har vært fabelaktig flnk i snart to uker både med mat og med trening. Meeen, da kommer det vel min vei etterhvert. Må jo også si at jeg føler at kroppen har hatt en vesentlig improvement i samme periode, så treningen gjør underverker. :D

 

Still going strong. Siden selvtilfredshet er min store fiende, så har denne lille skuffelsen en fin effekt; Har i allefall ikke lyst på baguette til lunch i dag! ;)/>

 

Har gått/løpt/ellipsert 56 km denne uka, og det er respektabelt, synes jeg!

 

Helgeplan; Tur ut i kveldingen, 4-5 km kanskje. Fotballturnering i morgen,tror jeg tar treningsfri og lager en god middag med vin til etterpå. Det har jeg sannelig fortjent!

 

Søndag: Enten jogging eller langtur. Maksinntak alle dager 1700 kcal. :)/>

 

 

GOOD helg til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hallo på en herlig lørdag :) 0.6 ned er ALLTID godkjent i mine øyne. Du får ikke lov til å være mer enn bare bitte-bittelitt skuffet over det tallet, altså ;):)

 

Jeg var forresten på holdvekten-kurs på onsdag, og der snakket vi litt om hvor vanskelig det er med helger og ferie, og hvor lett det er med hverdager. På hverdagene har man jo bestemt seg for ikke å spise godteri. Og da er det jo lett! Så jeg innså i løpet av denne diskusjonen at jeg i helger og ferier altfor ofte ikke tar et valg, jeg bestemmer meg ikke på forhånd for hvor lite eller mye som er greit. Hvorfor gjør jeg ikke det? Det skulle jeg gjerne visst :P Jeg vet ikke helt, men det er nok en blanding av at jeg innerst inne har lyst på noe godt, lei av slanking, og generelt manglende motivasjon. Og med vage tanker i retning av "skal være så flink som mulig", så er det jo så mye lettere for sabotasjetankene å få innpass. Kroppen er jo ikke på vårt lag, den vil jo tilbake til der den var en gang.

Jeg merker godt at nå som jeg siden påske har vært helt fast bestemt på å være superstreng frem til bursdagen min, så er det virkelig mye lettere enn jeg husket det som (fra mine flinke dager i 2010 og 2011). Så gammel lærdom har fått ny oppfriskning hos meg: Det er enklere å gjennomføre det man har bestemt seg for. Bare man har bestemt seg på ordentlig ;)

Og DET har vi gjort nå, og jammen er det herlig å være på bølgetoppen :D

 

Gratulerer med meget bra gjennomført uke og kos deg med fortjent vin i kveld! Fortsatt god helg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninjastar, du har så rett, både med tanke på minus 600 gram og på det å bestemme seg skikkelig!

 

Når jeg sluttet å røyke for en del år tilbake, så hadde jeg prøvd hundreogførti ganger. Minst. Like forbasket vanskelig hver gang, men plutselig så var det null problem å slutte. Hvorfor? Fordi endelig så prøvde jeg med alt jeg eide og hadde av viljestyrke. Jeg hadde bestemt meg, og det var virkelig så lett...

 

Jeg har brukt mye av erfaringen fra røykeslutt når jeg tok tak og gikk ned 17 kilo, både det å visualisere målet og det å "bare gjøre".

 

De gangene jeg slumser og går nå i "hold-vekten", så er det ikke en veldig stor motivasjon på plass. Egentlig ikke en stor lyst i det hele tatt, jeg vil spise "normalt", - som i den forstand betyr det kostholdet jeg hadde da jeg veide 81 kilo.

 

Jeg *VIL* virkelig ikke ha et slikt kosthold, men det er den der lille djevelen som sitter på skuldra og saboterer. Jeg er litt der i dag, men snart er denne dagen over og det kommer en ny og bedre i morgen! ;)

 

En skal heller ikke kimse av at sukker avler sukkerhunger, brød og bakst likeså. Jeg er helt desperat av søtsug når jeg har spist feks en baguette til lunch. Og jeg er litt lat. Og litt sur...

Jeg gjør meg selv en virkelig stor tjeneste om jeg holder slikt inntak til en sjelden gang, for det er en stri etterpå.

 

I går gikk jeg på en smell, lang dag med fotballturnering der jeg er organisatoren. Jeg var vel litt ivrig i å støtte lagets dugnad i kiosken, for å si det sånn. Litt for dårlig forberedt med tanke på å ha med mat, og det ble bolle, muffin, pølseR....

 

Rett fra cup til helgehandel..veldig intelligent... :rolleyes:

 

Jeg bikket nok over 2500 kalorier i går, og får svi for det i dag..

 

I dag ble det langtur, og både fredag kveld og i dag har vært helt som planlagt, så jeg får ta med meg det i allefall. ;) ca. 1850 kalorier i snitt pr dag fredag - søndag.

 

Jeg har tellet over ukene frem til ferie, og det er 14. Hvis jeg går ned i snitt 300 gram pr. uke i 14 uker, så er jeg godt nede på 64-tallet før jeg reiser. Jeg skal være godt fornøyd med det.

 

Ergo er 600 pr uke det dobbelte av hva som skal til, og det gjør at den bittepittelille skuffelsen er borte nå. ;)

 

Ukeplan uke 16:

Tre ganger ellipse (evt to ellipse og en joggings), en eller to langturer, en håndballøkt (faktisk!) og minst 4 turer i tillegg.

 

Det er ingen reising på tapetet denne uka, så nå skal det legges ned like fin innsats som i forrige uke (minus lørdag... :P ) 14-1500 kcal pr dag er et ok inntak, tror jeg.

 

Ha en fin ukesslutt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jaja, en elendig lørdag til tross, helgesnittet var jo ikke katastrofe :) Og med den treningen du har lagt inn, så tipper jeg det kommer til å gå helt fint! Vi overlever en og annen dårlig dag (heldigivs - for det er jo ikke til å unngå at de plutselig dukker opp ;) ), bare det blir akkurat det: En og annen gang. Mine dårlige dager har vært for hyppige i vinter, men nå skal jeg bli flinkere til å krabbe rett opp hesten igjen.

(Og minn meg gjerne på det ved neste korsvei, sånn i tilfelle jeg har glemt det...)

 

Ellers har du en strålende flott uke planlagt, synes jeg :D Litt av et aktivitetsnivå! Men *gasp* håndball?? Hva har skjedd? Har mor endelig fått tid til å kaste litt selv etter all trenerinnsatsen de siste årene? Hehe! Blir sikkert gøy! Og kanskje litt grusomt dagen etter dersom det er lenge siden sist... ;) Ha en strålende fin og sunn mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men *gasp* håndball?? Hva har skjedd?

 

Nei, heldigvis er dette bare en engangsaffære! Det er håndballtreneren til minstejunior som har planlagt en "foreldre mot barna"-kamp, helt hemmelig. Når det er sagt så er det nettopp dratt i gang et old-girls lag her, så kanskje det frister etter tirsdagens økt???? ;)

 

Bør helst ikke, nå har jeg knær som fungerer til det jeg trenger dem til, men hiver jeg meg med så går vel både det nye og det gamle korsbåndet til h****. Det er problemet med å bli eldre - man glemmer det og gir alt som om man var 19. ;)

 

 

Jeg er litt skuffet over lørdagen og jeg synes vekttapet går litt trått. Mulig jeg er preget av den ekstreme skyen som henger over østlandet i dag...

 

MEN - det ble 8 km på ellipsen i dag tidlig og to wasa'er til frokost som vanlig, så jeg satser alt på at en god ukesstart gir et bra resultat fredag.

 

Dessuten så ser jeg jo at jeg ser stadig bedre trent ut, så jeg prøver å endre fokus fra kiloer til generell kroppslig tilstand. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så ser jeg jo at jeg ser stadig bedre trent ut, så jeg prøver å endre fokus fra kiloer til generell kroppslig tilstand. ;)

Det er lettere sagt enn gjort. Jeg krøyp opp på vekta i dag (igjen...) og veide 70,5! WHAT??? :huh:

 

Dette går jo helt feil vei og jeg skjønner ingen ting...

 

Jeg er superflink i ukene, ok - jeg hadde en stjernesmell på lørdag - men kaloriunderskuddet i forrige uke og uka før er formidabelt.

 

Jeg trener mye i forhold til hva jeg har pleid, og jeg har et høyt aktivitetsnivå.

 

Jeg målte meg rundt midjen i dag, og jeg er 4 cm over det minste jeg har klart å måle midjen til, hvilket var 77 cm etter to uker på Very Low Diet. Da veide jeg 64 kilo og var nær sagt uten mageinnhold.

 

Hos meg har cm rundt magen hele tiden svart til antall kilo jeg har gått ned eller opp, og 4 cm = 4 kilo mer enn bunnnoteringen. Ergo har jeg en kropp jeg normalt har hatt når jeg har veid 68, hvilket også stemmer bra med klærne og hvordan de sitter. Denne buksa jeg har i dag har vært med meg på både 64 og 71 kilo, så den er grei å måle mot. ;)

 

Utrolig frustrerende å se dette tallet på vekta da! Har mest lyst til å parkere hele vekta og la form og fasong bestemme når jeg er - eller ikke er - fornøyd med meg selv. Det hadde vel vært det eneste fornuftige.

 

Litt aaarrgghhh! i dag, altså. Synes jeg "fortjener" bedre med innsatsen som legges ned. I går var det ellipsetrening på morgenen og over en mil på bena i kveldingen.

 

Men jeg gir meg ikke! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Kan økt treningsmengde ha noe å si på vekten? Jeg har jo opplevd at f.eks. gangsperr øker vekten. Når jeg trener mye drikker jeg mer og, vet ikke om det også kan ha noe å si? Uansett er det utrolig kjipt og jeg skulle ønske at jeg kunne komme med noen kloke ord, men akkruat nå har jeg ikke noe annet å komme med enn HANG IN THERE! Jeg er ganske sikker på at du kommer deg til målet, det er bare så utrolig kjipt når det tar så mye tid! Selv synes jeg det går ytterst tregt om dagene, ser ikke mye på vekten (kan det skyldes bl.a. kakespising i helgen tro? *kremt*) og jeg klarer ikke se noe på målebåndet, men PT'en min påstår at jeg krymper og krymper for hver gang han ser meg. Så da velger jeg å stole på det fremfor målebåndet, for det flytter jo litt på seg for hver gang.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøstende ord er gull verdt, det! :)

 

Dette må skyldes "noe", for jeg føler liksom at det tallet som står på vekta er helt feil. Vi har jo såpass erfaring med kropp/vekt/fasong etter snart tre år her inne, og jeg har ikke protestert på vekta en eneste gang før - men nå!! :rolleyes:

 

En venninne gikk opp 8 kilo da hun begynte å trene, men det synes jo ikke, så forhåpentlig er svaret at jeg omdanner fett til muskler. I såfall vil vel disse musklene i sin tur sørge for at resten av fettet forbrennes, så jeg har trua på at det bli bra, på sikt!

 

Uansett så føler jeg meg både sporty, sunn og "normal", så det får bare være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

En venninne gikk opp 8 kilo da hun begynte å trene, men det synes jo ikke, så forhåpentlig er svaret at jeg omdanner fett til muskler. I såfall vil vel disse musklene i sin tur sørge for at resten av fettet forbrennes, så jeg har trua på at det bli bra, på sikt!

Det er litt den jeg trøster meg med om dagene også. Noe skjer jo tydeligvis med kroppen min selv om det ikke alltid er synlig på vekten. Jeg har på ingen måte planer om å bli sånn fitness-dame (aaaaltfor mange strekkemerker og hengehud rundtomkring), men må innrømme at det er gøy å ikke bare kjenne men også se at noe skjer. Har fått muskler på skuldrene helt inn mot nakken (må spenne dem for å se dem riktignok, men de er der!), kjenner at leggene er blitt hardere osv. Og så merker jeg det selvsagt på treningen og - klarte tross alt å stå i planke med strak arm i går og dra i en strikk. Det klarte jeg IKKE for bare et par måneder siden da treneren ba meg gjøre det samme. *fornøyd* Så bare vent - resultatene kommer, både på kroppen og vekten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei Slippe, hvordan gikk dagens veiing for deg? Krysser fingre for deg!

 

Jeg har vært så mye på farten at jeg ikke har rukket å skrive dette før nå (men har lest!), og må bare få sagt at i mine øyne er det opplagt at det er den økte treningsmengden din som gjør at vekta ikke går helt dit du vil. Jeg skjønner så godt at det er kjipt at vekta plutselig øker, spesielt når det er så forbaska ufortjent. Full sympati oversendes :) Men ikke fortvil! Du trener mer og tyngre nå enn du har gjort så lenge jeg har "kjent" deg, og det er klart at kroppen din responderer på det. Du sier det jo selv, at du føles som du veier mindre på grunn midjemålet og hvordan klærne sitter. Så jeg sier som Krusmynte "hang in there", dette vil gå seg til på sikt. Og ikke våg å bruke vekttallet som argumentasjon for disse indre sabotørene dine ;) Hører du? For du ER på vei i rett retning. Nemlig :D

 

Og med den lille salven lister jeg meg stille ut igjen og fortsetter å telle ned til helg.... ;) Noen spenstige helgeplaner på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke våg å bruke vekttallet som argumentasjon for disse indre sabotørene dine ;) Hører du? For du ER på vei i rett retning. Nemlig :D

 

He he, godt at du tør si det som det er, for disse indre sabotørene har mer enn nok å jobbe med om dagen!

 

 

Nå har jeg faktisk tenkt å parkere vekta i to uker, så tar jeg den frem igjen den 3.mai. I den perioden har jeg MYE å bales med, først nå reise mandag til onsdag, så helgetur / håndballturnering hele helgen. Matmessig vanskelig, men jeg tror jeg skal klare å holde fokus på aktivitet / trening! Ta med sko... :D

 

Når det er sagt, så er det sørgelig å gå opp når jeg har tre uker på rappen med kun to dager med kalorioverskudd.... <_<

 

Mitt snittforbruk er nå mellom 2100 og 2200 kalorier pr. dag, og jeg henger i som en ojoj for å holde tritt med mine gode treningsforsetter. Og jeg klarer det! Mannen kommenterte plutselig at jeg har fått sprettrumpe! Joda, han hadde vært borte noen dager og hadde sikkert "savnetkonabrillene" på, men en hyggelig

 

Helgen tilbringes hjemme, har tenkt å ruske opp i hagen etter vinteren! :D Kosejobb!

 

Jeg skal fortsette den gode stimen på aktiviterer, og har lyst å teste om skogen er klar for en keitete middelaldrende jogger. Alternativt blir det mer ellipse og langtur på bena.

 

Mat : Denne helgen må jeg være flink og sikre et underskudd på minst 500 pr dag!

 

 

Og - i går bestilte jeg høstferie på Gran Canaria.... :D :D :D Gleder meg allerede!! For ikke å snakke om at det er en genialt press for å få vekk feriekiloene etter sommeren! ;D

 

 

Riktig så god helg til dere som måtte titte innom!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hatt en fin helg? Jeg har også holdt på i hagen i dag, etter en fin gåtur på 12 km, og fjernet alt rusk fra i høst som jeg aldri fikk somlet meg til å ta da før vinteren plutselig var her. Men i dag var det bare herlig å holde på, med sol og fint vær. Aner ikke om jeg har fjernet mer enn godt er da, for jeg har jo ikke hatt hage så veldig lenge B) Men det ser jeg vel når våren skrider frem, hva vokser opp igjen og hva trenger en erstatning fra Plantasjen? Klipper man for eksempel ned bringebærbusker?? Hva jeg ikke vet, når jeg tenker etter :rolleyes:

 

Høres ut som du har en hektisk uke foran deg, puh. Og utrolig dårlig gjort med oppgang når du har vært så flink. Ikke fortjent! Du får stå på som du kan innimellom slagene og ikke la manglende resultater på vekta demotivere deg før utfordringene begynner. Sikkert like greit å la vekta stå en stund!

 

Gran Canaria hørtes ikke dumt ut i høstferien! Så herlig :) Mine planer strekker seg akkurat nå ikke lenger frem enn til til sommerferien på Mallorca i juli. Men en sydentur til høsten, det hadde ikke vært å forakte! Jeg har spart én ferieuke, slik at jeg i hvert fall har muligheten når vi ser hvordan sommeren har vært. Jeg har sagt til samboer at dersom sommeren blir like dårlig som den har vært de siste tre årene, så stemmer jeg for en sydenuke utpå høsten. Basta :)

 

God reise i morgen, nyt helgeinnspurten og hold motet oppe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa - har hatt en super helg! Du også håper jeg, Ninjastar! :D

 

Jeg har sutra ferdig nå. Og trøstespist sikkert et halvt kilo engelsk konfekt. Og "straffet" meg selv ved å gå to turer på en god mil hver med snittfart 6,5. Jeg har også herjet rundt i hagen, beskjært, båret, feiet....

 

Jeg har kompensert for utskeielsene og har nesa vendt fremover... :D

 

 

Er det noen av dere som kan mye om kaloriforbruk?

Jeg har funnet en utregning av basalforbruk + vekting for aktivitetsnivå.

 

Når jeg legger inn mine dataer, så ser jeg at jeg har et basalforbruk på 1424 kcal. Når jeg gjør "ingenting" en dag, så har jeg ca. 1850 etter denne sidens utregninger.

 

I min normale hverdag / helg, så vil jeg ha et forbruk på minimum 2450 (ganger med faktor 1,7) og maks 2850 (ganger med faktor 2), eller et sted derimellom.

 

Dette er langt høyere enn jeg har pleid å regne, men det rimer også med at man som "tommelfinger-regel" kan regne at man normalt har et forbruk på vekt x 30 til 40. Regner jeg slik så får jeg et normalforbruk på mellom 2000 og 2760.

 

Jeg har regnet at jeg har ligget på ca. 1650 + trening, hvilet gir et vesentlig lavere kaloriforbruk.

 

Hvis jeg har et forbruk på 2500-2700, så er det kanskje et litt for lavt inntak når jeg ligger på 14-1500?

 

Kanskje dette har noe å si for forbrenningen min og at det kanskje har litt å si for vekta som står bom stille... Lurer litt på om jeg skal øke til 1700 de dagene jeg er såpass aktiv, for å se om det har noe å si... :D

 

 

Tøff uke foran, men nå har jeg ristet av meg skuffelsen og er klar for ny innsats :D

 

Ha en super uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basalforbrenning er sånn ca det samme som hvilestoffskiftet. Når du kommer frem til tallet 1850 når du gjør "ingenting" så har du vel ganget det opp med en faktor for hverdagsaktivitet?

 

Mine tall med GR metoden ser slik ut:

Hvilestoffskiftet/Basalforbrenning: 1297

Forbruk før trim: 1686 (ganget med faktor 1,3)

Forbruk inkl trim: 1886 (7 TP pr uke)

 

Men nå er det jo sånn at basalforbrenningen er individuell også, avhengig av muskelmasse. Så det er umulig å si hva som er riktig. Men det er slettes ikke bra å ha for høyt kaloriunderskudd. Det vil jo blant annet tære på musklene. Så det er kanskje verd forsøket å øke inntaket de dagene du er veldig aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slippe

Hei - riktig, Nickii, det er basalforbrenningen jeg ganger med 1,3 for relativ lav hverdagsaktivitet og får 1850 kalorier. :D

 

 

"Tøff" uke unnagjort! Tøff med tanke på mat og inntak, men veldig hyggelig med mye trivelige folk og håndball hele helgen. Fantastisk Baldus-cup på Lillehammer!

 

Etter å ha gått to og en halv runde med meg selv, så har jeg fremdeles masse pågangsmot og en helt klar ambisjon om å nå 64 kilo før vi tar ferie.

 

Jeg har oppsummert noen erfaringer, og jeg ser helt klart at kroppen tviholder på ekstrakiloer som kommer på i ferier. Det er ikke snakk om easy come, easy go som for "normale" folk her nei, så det betyr at jeg enten må slutte å la alle hemninger fare i ferier, eller jeg må godta at det tar mange måneder (og helt frem til neste ferie) før kroppen er tilbake til det nivået jeg ønsker. Begge tanker er litt triste, synes jeg... :mellow:

 

Såh, jeg får se om jeg klarer å lande en mellomting! :D

 

I dag fant jeg et fantastisk hjelpemiddel på appstore; Shape up!

En suveren app som jeg like gjerne klinte til og kjøpte gullversjonen til med det samme. Denne skal hjelpe meg i mål - lett tilgjengelig og lett å bruke!

 

Jeg "matet" inn vekt, kjønn, høyde, målvekt, ønsket vekttap pr uke og aktivitetsnivå, og fikk tilbake hvor mye jeg bør spise for å nå vekten samt hvor mange uker det vil ta å nå målet.

 

Jeg legger inn alt jeg spiser og alt jeg trener. Matvarer kan scannes inn via strekkode, det kan lagres favoritter og vi kan legge inn egne matvarer eller egne treningsformer.

 

Gleder meg til å bruke den aktivt! :D

 

Nå et par gode dager, så jentefest på lørdag med ost, kjeks og vin. :D

 

God natt!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slippe

Jadda, da er det med selvpålagt pågangsmot og ikke et bittelite blikk over skuldra engang, at jeg går inn i ny uke...

 

I dag viste vekta 70,4, og jeg trur den har fått den store hikken. 70.4 - 69,4 - 70,4 - 69,4 - 70,4...... Det er et tall jeg begynner å bli fasans lei!

 

Shape up'en min sier at hvis jeg spiser 1200 kcal på en dag uten trening, så skal jeg gå ned 750 gram pr uke og nå feriemålet mitt på 64 kilo, så da er det bare å brette opp ermene og gi alt!

 

Hver utskeielse over 1200 kcal må kompenseres med en form for trening, og det er jo veldig greit med denne appen - du får det rett i fleisen om du ikke gjør det. Da er det røde tall og utropstegn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - riktig, Nickii, det er basalforbrenningen jeg ganger med 1,3 for relativ lav hverdagsaktivitet og får 1850 kalorier. :D

 

 

Jeg kan muligens ha misforstått det forrige innlegget ditt... Jeg leste det igjen, og har følgende kommentar:

 

Hvis du forbrenner 1850 kcal med lav hverdagsaktivitet, og du forbrenner 2450 - 2850 kcal inkl trim, så betyr jo det at du har trimmet 600 - 1000 kcal, altså 3-5 trimpoeng. (21-35 TP pr uke) For meg er det mye, men sikkert ikke for en mer aktiv person :)

 

 

Høres ut som en genial app! Hadde jeg hatt en tlf som gikk an å bruke app på, så skulle jeg testet den ut...

 

Driver å sikler på en iphone, og har lovet meg selv en når jeg har bikket under 60 kg igjen, men det ser ut som det kan bli leeenge til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jaja, vekten er konsekvent på desimalen ihvertfall! :) Min vekt er litt rar av og til, den skal liksom vise 100 gram, men likevel står den enkelte ganger og hopper med gjerne 4-500 grams forskjell. Ene gangen kan det være ,1 og ,5, en annen gang ,4 og ,9. Har prøvd å godsnakke med den for å ihvertfall la det gå i min favør, men med varierende hell. Dog mer hell enn jeg har hatt med min godsnakking med værgudene....

 

Du, den appen - hvor mye kostet den? Er det til iPhone du har? Og jeg forstår det sånn at du er fornøyd? Jeg synes nemlig det er så inderlig slitsomt å skulle inn her og registrere maten - er liksom ikke alltid man har PC tilgjengelig. Har hørt at det er en GR-app på vei og, men... Ja. Tror det kan bli viktig med noe sånt når jeg skal holde vekten også. Så nå har du muligheten til å selge den inn! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...