Gå til innhold

Runde to


Gjest StinePetrine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest StinePetrine

Hei!

 

For tre år siden gikk jeg ned over 32 kilo etter flere Grete Roede-kurs. Vekten sank fra 109,7 til 77,9, jeg var fysisk sterk, og følte meg bra! Virkelig bra! Nå tre år senere har kiloene sneket seg på, og fått selskap av fler. Jeg kan ikke riktig forklare hvorfor jeg gikk tilbake til mine gamle destruktive metoder, men jeg håper jeg kan ta med meg mine tidligere erfaringer som en støtte i min andre (og forhåpentligvis siste) runde med kurs.

.

Første kursdag viste vekten skremmende 132,5 kilo. Jeg hadde et godt vekttap den første uken, på 3,3 kilo. Jeg merker at det er godt å være tilbake i gamle rutiner. Iallefall stort sett. Jeg merker at mitt "sunne-jeg" er mindre sosial iforhold til mitt "usunne-jeg". Dette med tanke på kcal-inntak. Jeg er 24 år, og har venner som liker å ta seg en øl eller to i helgene, noe jeg nok en gang er mer konsekvent på. Dette er noe jeg får jobbe mer med fremmover.

 

Noen som har vært i en lignende situasjon?

Ha en strålende fredagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flere ganger dessverre....

Jeg gikk ned 30 kg for noen år siden - og sleit/sliter med å holde vekten etterpå. Det ble 5 kg opp og så 3 kg ned flere ganger... Etter jul i år var jeg 10 kg mer enn da jeg nådde trivselsvekten... Derfor har jeg meldt meg på kurs igjen, for bare å ha 10 kg å ta av denne gangen.

 

Jeg er snart 40 år og har gått i sammen fellen flere ganger - ned 20 kg, opp 30 kg... Ikke særlig bra verken for helsa eller selvfølelsen.

 

Men, denne gangen skal jeg klare det. Selv om det er vanskelig å holde vekten. Mye vanskeligere enn å slanke seg.

 

Det litt "triste" med å begynne på kurs var at nesten alle var i samme båt... "Alle" hadde vært på kurs før - og alle hadde lagt på seg igjen - og ofte mer enn det vi hadde tatt av... Kan nesten være fristet til å gi opp... Men det kan vi jo ikke:-)

 

Forsøker denne gangen å fokusere enda mer på det mentale, i hvilke perioder er det jeg legger på meg... Hva skal jeg gjøre for å unngå det... Ser at kiloene mine kommer på enten i feriene eller i stress-perioder. Så da får jeg forsøke å jobbe med det...

 

Hører gjerne fra dere som har klart å komme ut av jojo-slankingen for godt...

 

StinePetrine, vi er mange i samme båt!! Denne gangen skal vi klare det :D Det blir hadt arbeid, men vi skal klare det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Hei!

 

Det er lite gøy å innse at man går fort tilbake til gamle (u)vaner. Jeg er av typen som blir veldig engasjert i ting, nå er jeg altså veldig engasjert i riktig og sunn mat, igjen.

 

Jeg er enig med deg at det å holde vekten er det mest utfordrende. Jeg håper jeg klarer å endre mitt tankemønster rundt mat en gang for alle. Jeg har i dag kjøpt meg en søt skrivebok, og skal begynne å skrive ned mine tanker rundt mat og trening daglig. Håper dette kan bidra til en økt forståelse av hvorfor mine handlinger iforhold til mat har vært som de har vært. Det blir spennende å se.

 

Tirsdag er min kursdag, synes ukene går veldig sakte når jeg går på kurs, vil at det skal gå fort, for jeg vil bli fort ferdig med min vektreduksjon, til tross for at jeg vet at dette må ta den tiden det tar. I og med at jeg skal ned mange kilo, er ikke dette gjort over natta. Jeg har satt meg et høyt mål for det første kurset, 12,6 kilo. Da vil vekten vise 119,9. Det hadde vært herlig å sett det tallet på vekten innen 26. februar! Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Nå "kvinner" jeg meg opp til årets første spinningtime! Tidligere ELSKET jeg spinning, virkelig elsket det! Tok gjerne en 60-minutters spinning for deretter å fortsette med en 60-minutters styrketime i sal, gjorde dette 4-5 ganger i uken. Blir nok ikke den samme intensiteten nå, iallefall ikke enda ;)

 

I dag er det søndagsmiddag hos foreldrene mine, har lyst til å snikveie meg for å få en pekepinn på hva vekten kan vise på kurs på tirsdag. Har tatt et valg om å ikke ha en badevekt her hjemme, blir fort litt for fokusert da!

 

Ha en flott søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok melde meg på denne tråden jeg også. Gikk ned 35 (av planlagte 45) kg fra okt -10 til okt-11, ble gravid og har greid å få et tosifret antall bonuskilo som nok en gang må bort. Irriterende, men selvforskyldt. Så nå biter jeg tennene sammen for å greie å fullføre det jeg startet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg setter veldig pris på selskap her inne! Var så heldig å ha mange flotte diskusjoner her i forumet for noen år siden, det hjalp meg veldig!

 

Det er fryktelig irriterende ja, og det verste er at jeg kun har meg selv å skylde. Det å gå ned kilo en "allerede har gått ned" er ikke noe stas. Jeg skulle som deg opprinnelig ned ca 45 kg, mens nå er tallet høyere. Det er lite motiverende. Fordelen er at jeg vet at jeg tidligere har klart å gå mye ned i vekt. Problemet for meg ble å fullføre det helt, og å holde vekten.

 

Går du på kurs nå marsvin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg går ikke på kurs. Gjorde ikke det sist heller.

Det kan godt hende jeg føler behov for et kurs senere, men per i dag synes jeg det går greit å gjøre det selv. Bruker forumet her som støtte :)

 

Det er nok ikke å gå ned i vekt som er problemet, det er å holde den. Iallefall ser jeg for meg det. Det som er mest irriterende, er at jeg egentlig ikke la på meg all verden i svangerskapet. Kiloene kom da jeg gikk hjemme, det er ikke alltid så lett å fokusere på seg selv når det er en liten skapning som krever all oppmerksomhet. Så det ble ikke nok fokus på sunn mat, og det ble alt for mye usunn kos og for lite aktivitet. Men man har vel kommet et stykke på veien når man har innsett problemet, og gjort grep for å endre livsstil.

 

Skal bli spennende å følge med dere videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Støtte kan jeg dele ut i både pose og sekk! Jeg kan godt tenke meg at sunn mat og mosjon er det som er førsteprioritert når man har et lite barn i huset. Det å skulle bli kjent med, og nyte tiden med hverandre er nok noe jeg selv ville gjort.

 

I går presset jeg meg gjennom en spinningtime (første på ca ett år). Det gikk igrunn overraskende godt. Det var med pulsklokke, så vi skulle ligge i riktig puls. Det er en helt fantastisk motovasjon for meg med et enormt konkurranseinnstinkt. Jeg klarte å følge de ulike pulssonene godt, og lå på det meste på 94% av makspuls. Jeg var virkelig stolt etter timen! Det ga mersmak (merker jeg må vente en dag eller to til baken ikke er så øm ;) ). I dag har jeg gått en tur på en time med min spreke venninne. Hun går ganske så fort, så veldig fint selskap på tur =)

 

Hvordan trener dere? Trenger fort litt inspirasjon. Jeg svømmer og går turer, men vil prøve to spinningtimer i uken fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I dag er det min tur til å dra på spinning... Jeg har begynt å trene spinning en gang i uken, i tillegg forsøker jeg å gå litt turer + litt styrketrening hjemme. Men, ser at jeg ikke gjør det så ofte jeg tror at jeg gjør det... Har absolutt forbedringspotensial der:-)

 

Vurderer om jeg skal psyke meg opp til å begynne å jogge.. Da vil jeg få mer effekt ut av tiden jeg bruker på å gå tur nå... Tror ikke jeg kommer til å få tid til å trene noe mer enn en dag på treningssenter ala spinningen.. Da kan kanskje jogging være smart og effektivt...

 

Ha en fin uke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Det er uten tvil viktig å få tiden til å strekke til, hvis ikke tror jeg man kan miste lysten på treningen. Og jogging er jo en så herlig treningsform, iallefall nå som vi såvidt kan begynne å hige etter våren, bare veier og sol (ja, jeg er gleder meg nok litt på forskudd ;) )!.

 

Jeg hadde veiedag i dag, -0,6. Hadde igrunn håpet på mer. Forrige uke gikk jeg lange turer, mens denne uken har jeg svømt to ganger á 39 minutter, en spenstig gåtur på 1 time og en 45 min spinningtime. Tror jeg må bytte ut en svømmetur med en lengre gåtur. Men nedgang er nedgang! Jeg har nok litt for lett for å stresse ang veiedagene, lider litt av snill-pike-syndromet, vil så gjerne gjøre alt rett og best med en gang. Det får være en del av læringen denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jogge, ja. Jeg har såvidt begynt å småjogge litt på tredemølle - kanskje jeg klarer å gjennomføre en joggetur ute en gang i fremtiden? Men dere - ikke glem å slenge på litt styrke, da! Husk at jo mer muskler, jo mer kalorier forbrennes. Mange fine øvelser som kan gjøres hjemme uten særlig utstyr. Ikke at jeg klarer å gjennomføre sånt selv, akkurat, men det finnes heldigvis folk med mer viljestyrke enn meg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg har en tendens til å glemme styrke, kom på dette her om dagen, så lå i planke i mens jeg så på TV. Hehe, Følte meg ikke superfresh da, men fy så støl jeg var i magen de neste dagene!

 

Joggeturer ute var noe jeg nøt før, nå er jeg overhodet ikke godt nok trent til det. I dag må jeg tvinge meg selv til å gå en tur, skriver det her så har jeg et litt større press. Det er bare så skrekkelig kaldt!

 

Vurderer å kjøpe meg strikk, som jeg kan trene litt armer med på kveldstid, enkelt og greit =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Planken - der sier du noe. Skulle jo lete frem yogamatten min og gjøre det samme som deg, men har foreløpig blitt med tanken gitt. Der har jeg prosjekt i morgen, ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Krusmynte, har du funnet frem yogamatten din? Her har det blitt gåturer de to siste dagene, i dag har jeg trasket litt rundt etter jobb, men skal ha en rolig fredagskveld.

 

Er nesten redd for å bli bedt avgårde i kveld, muligens snakk om en bytur. Da tenker jeg fort kcal og alkoholinntak. Skal avgårde på middag i morgen, så da er ikke matkontrollen helt min. Merker at akkurat disse tankene er litt hemmende. Flere som har det sånn? Jeg er veldig sosial, så dette er litt kinkig for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Kan forresten anbefale en flott og sunn erstatning til potetgull/andre salte snacks.

Du trenger hermetiske kikerter, litt raspolje/olivenolje, og krydder etter smak, eks paprikapulver, grillkrydder, havsalt m.m. Bland dette sammen, og stek kikertene i ovnen på 220 grader i ca 30-40 minutter. Pass på de siste minuttene så de ikke brenner seg.

Ikke bare er det godt, men du får i deg grønnsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Neeei, dårlig med yogamatte her i gården. Kan ikke påstå at jeg har lett så veldig, men tror den enten ligger i kjellerboden eller hjemme hos gamlingene etter at jeg bodde der. Får begynne med en tur ned i morgen... Takk for påminnelsen - hadde vel egentlig fortrengt det alt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Da var helgen overstått. Her i byen har det vært ruskevær hele helgen, men jeg har trosset været og gått meg et par turer fordet. Da er det så godt å komme inn i varmen igjen.

I dag har jeg brukt mine frimerker på en helt himmelsk kanelbolle, søtsuget har ikke vært så stort som jeg var redd for i utgangspunktet. Håper det fortsetter fremover =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

I går var det veiedag. Jeg er veldig fornøyd med uken som gikk, og det ble et vekttap på 1,5 kg. Det er veldig godt! De siste tre ukene har jeg gått ned 5,4 kg. Det er fire innveiinger igjen, jeg er nok alt for optimistisk, men jeg vil vekk fra 120-tallet, og ned til 119,9. Det betyr at jeg må gå ned 12,6 kg på ett kurs. Jeg vet at det er et utrolig høyt tall, men det er et spennende mål. Satt ønsket mål på kurset til 8,5 kg, men mitt indre mål er 12,6.

 

Denne helgen får jeg besøk av ei venninne hele helgen. Hun er en skikkelig søtmoms, så jeg må forsøke å finne noen alternativer til snacks, noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Oppskåren frukt med vaniljekesam eller Dream-is er veldig godt synes jeg. Grønnsaker med dip av mager kesam er også supergodt, og er man saltsyk er popcorn (ferdigpoppet i pose - ikke micro) et relativt greit alternativ i forhold til potetgull etc. Snackajacks i sånne småposer med krydder på er også godt. Her inne finner du også oppskrifter på diverse kaker, desserter, bakst osv som er mer kalorivennlig, men man må jo likevel passe seg..... Og usansett - hvis venninnen din er en god venninne og vet at du holder på med prosjekt så aksepterer hun det - da kan hun heller ta med seg sitt eget godteri og smugspise etter sengetid... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Mange gode forslag (særlig det med å smugspise på kvelden)! Jeg ender ofte opp med de "samme gamle" sunne snacksen. Greit med noe nytt. Hun jeg får besøk av er veldig grei sånn sett, men jeg synes det er hyggelig å kunne by på noe.

 

Det skjer mye sosiale ting om dagen, det er helt klart utfordrende, men jeg tror det er viktig å være sosial under denne prosessen. Det kommer til å bli veldig kjedelig å gjennomføre dette uten å være sosial, da er jeg redd jeg gir opp. Holder motet oppe, dette skal tross alt være forandringer for livet, ingen kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det kommer til å bli veldig kjedelig å gjennomføre dette uten å være sosial, da er jeg redd jeg gir opp. Holder motet oppe, dette skal tross alt være forandringer for livet, ingen kur.

Du har helt rett - man kan ikke sette livet sitt på vent bare fordi man skal ned i vekt... Å lære å takle de sosiale tingene er jo en del av hele prosessen. Og de fleste av oss har snublet opptil flere ganger, med alt det medfører. Men det er da det er viktig å se opp og frem og fokusere på det bra man har gjort og skal gjøre enn de få feilene man gjør. Jeg vet f.eks at om jeg spiser det som nå går under betegnelsen "for mye" kake i et selskap så er det likevel bare en brøkdel av det jeg ville spist før jeg satte i gang med denne prosessen. Så prøver man å lære til neste gang. Lettere sagt enn gjort, I know, men hvis man faller i fellen "nå har jeg jo ødelagt alt så da kan jeg jo spise mer" så er veien tilbake ekstra lang....

 

Forstår godt at du vil ha noe å servere. Selv hadde jeg venninner på besøk på lørdag, laget middag til dem og hadde laget GR sin lime sjokoladekake til dessert som jeg serverte lunken med Dream is. Selv om vi alle er godis-damer orket vi ikke så mye siden vi var så mett etter middagen... Men det er absolutt en kake som kan anbefales. Kan sikkert servere med litt vaniljekesam og evt noen bær også. Eller ta et stort fat og legg på oppkuttet frukt og bær - epler, pærer, melon, kiwi, druer, blåbær, bringebær, jordbær - så kan det snackses på. Bare fantasien som setter grenser, bare så synd den ikke alltid fungerer som den skal... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Da var helgen med besøk over! Det har vært en sosial uke generelt, og har fått både vin og franske makroner på besøk tidligere i uken, synes det er vanskelig å takke nei når venninner har kjøpt inn for anledningen (jeg har ikke sagt til alle at jeg går på kurs, må vel gjøre det nå snart). Men begrenset oss til en kanelbolle og et par glass vin i helgen, litt mer kcal enn kosemerkene, men jeg har nettopp pustet, peset og svettet på en intensiv spinningtime, håper det tar litt av kaloriene ;)

 

Hvordan har deres helg vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Nå skal jeg skryte litt, til tross for at jeg var helt utslitt etter spinningen istad, ble jeg med ei venninne og gikk tur i kveld. 1 time og 10 minutter med rask gange, så deilig å føle at man virkelig har fortjent å se litt på TV nå. Koser meg med min daglige "kveldsdrink", smootie med appelsinjuice, yoghurt, banan, blåbær, bringebær og jordbær. Dagens høydepunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

I dag har det vært et nytt kursmøte. Det ble en nedgang på 0,8 kilo denne gangen, tre kurskvelder igjen på dette møtet. Det hadde vært gøy å nå 9,5 kilo på dette kurset. Frem til nå har det blitt 6,2 kg. Det blir 1,1 kg per uke, muligens et litt høyt mål, men jeg krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...