Gå til innhold

Runde to


Gjest StinePetrine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest StinePetrine

Null trening siden mandag. Jeg dåååner! Skal på spinning igjen i dag, livredd for at stingene i munnen skal sprekek og at jeg begynner å silblø. Litt dramatisk her ja, men så ekkelt.

 

Jeg sitter og drømmer om å kjøre Atlanterhavsveien og ende opp på Lofoten til sommeren. Drømme, drømme =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Her har jeg visst gått glipp av noe. Tannlege? Sting? Fare for å silblø i munnen? Eeeeeh.... AU! Tror forresten at den spinningen kommer til å gå veldig bra - hvis du var på tirsdag er det nok kommet godt i gang med å gro alt. Men likevel - AU! Eneste gangene jeg har hatt sting i munnen var da jeg fjernet visdomstann, og da var jeg så mørbanket at det rett og slett så ut som om jeg hadde fått meg en på trynet - hoven, blålilla og deretter gul. Herlig! La oss håpe det er lenge til jeg trenger å gjøre noe annet enn å fjerne tannstein igjen. Bank i bordet og alt det der.

Men - hvis uhellet er ute får vi jo håpe at det er noen kjekkaser der som kommer løpende for å ta seg av stakkars, lille blødende deg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Krusmynte - huff ja, jeg har operert ut en visdomstann. Onsdag var tiden for hendelsen, tok den andre for et par måneder siden, ikke noe gøy, verken for meg eller lommeboka.

 

Men jeg klarte meg fint på spinningen i dag altså. Det store blodbadet jeg så for meg ved at stingene i munnen skulle eksplodere på grunn av høy puls glitret med sitt fravær. Heldigvis. Jeg har nettopp kommet hjem fra ei venninne. I dag har det skjedd noe, hihi. Jeg har vært litt "gal". Det er første gang siden kursstart jeg ikke har spist det jeg skal av frukt og grønt. Jeg har alltid sukkererter og gulrot med på jobb, men er litt tyggevar i munnen. Og på kvelden spiser jeg en smootie, men kom hjem nå 23.30, og ville nødig lage et stort blenderbråk nå, så jeg DROPPER det. Herlighet, jeg føler meg gal. Hehe. Jeg har fått i meg litt i dag altså, men ikke nok.

 

Ha en strålende helg, sunn, aktiv og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Nå fikk jeg meg jammen en god latter - crazy woman som ikke spiser alle frukten og grønnsakene sine! *ler* Gjorde vel ikke det jeg heller når jeg tenker meg om, for jeg skrev vitterlig opp en gulrot her inne, men den har jeg faktisk ikke spist... *ler* Men å sette på TV'en hvor det florerer med nærbilder av nybakte boller før frokost en lørdags morgen er ikke særlig lurt! Får vel tusle ut og lage frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Der har du meg, totally crazy som ikke spiser alle grønnsakene. Måtte bite i det sure eplet og ta til takke med en lav kostholdsscore, jeg som alltid vil ha 10, hehe.

 

Har i dag blitt tilbydt kringle før 10.30, eldstemann i boretslaget fylte 90, så vi var 20-30 stykker som samlet ogg for å synge. Det fulgte selvfølgelig med kake og kaffe, bare kaffe for min del.

 

I dag har jeg egentlig hatt planer om å gå og trene selvom det ikke er noen timer i dag, men jeg merker at lysten virkelig ikke er tilstede, til tross for at jeg kun har hatt en spinningtime mindre enn jeg pleier pga tannoperasjonen. Tror jeg muligens skal gå meg en tur istedet. Herlighet, skulker trening og grønnsaker. Flink-pikesyndromet mitt har visst tatt ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

ÆSJ ÆSJ ÆSJ!

 

Dumme tanker om at jeg kommer til å ha gått opp i vekt på neste kursdag ettersom jeg "kun" får 3 spinningtimer denne uken, ikke 4. Jeg hadde en dag jeg ikke fikk i meg nok frukt og grønt. Har ligget på 1980-2050kcal daglig fremfor 1900. Jeg forbrenenr ca 2880-2900 per dag, så 2050 er et fint kcaltap uansett, men klarer ikke la være å tenke i disse baner. Jeg vet jo innerst inne at det nødvendigvis ikke har så mye å si, og at det virker skikkelig tåpelig. Blir litt stresset og fortvilet. Og i morgen skal jeg bruke resten av kosemerkene mine, så da kommer jeg opp i 2050 igjen. Føler at jeg har mislykkes denne uken på grunn av slike småting, som i mitt hodet desverre blir litt stort. Jeg er litt for opptatt av å lykkes med det jeg gjør, føler ikke jeg har gjort det den siste uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena

Godeste Stine Petrine, da.... :unsure:

Ikke la deg stresse av at alt ikke er 100 en uke. Det vil du sikkert oppleve, fra tid til annen, at du mister en treningsøkt, eller en gulrot ;) Slik er det som kalles livet.... Nedgangen vil også gå i rykk og napp ettersom du kommer deg nærmere og nærmere målet. Men alt dette vet du vel fra sist runde. Poenget mitt er; slapp av og gjør dine ting, men ikke la det gå til hodet på deg :)

 

Lykke til med veiing, jeg er sikker på at dette ikke har noenting å si.

 

Klem fra Marlena- ha en fiiin søndag!! B)

 

ps- 85-tallet i dag! Whoop- whoop!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Marlena - så herlig å se 85-tallet! Det unner jeg deg!

 

Huff, jeg vet jo at det ikke er noen katastrofe, men liker at ukene er akkurat slik jeg vil. Men livet er desverre ikke slik, det må jeg lære meg å leve med!

 

Ellers i dag har jeg hatt en fin dag, frokost/lunsj på cafe med mamma, en spinningtime etterfylt av litt styrke og en herlig bankekjøttmiddag. Klar for ei ny uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Tenkte på det jeg og ja. Vil da tro at jeg tjener mer på å velge 60 min fremfor 45 min på sykkelen! Men var litt lenker på siden til ulike mageøvelser med mer, har faktisk begynt å abonnere på Shapu Up (og et par andre blader) den siste uken. Har begynt å unne meg litt ekstra som ikke er søtt, f.eks. friske blomsterbuketter på fredagene som noe fint å se på i helgen, mitt lille helgekos, hehe. Og tre nye bladabonnenment, viktig å kunne kose seg med annet enn mat for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Ja, hvorfor ikke. :) Unner meg det selv innimellom, men har ingen abonnementer. Hadde iForm en periode men synes ikke det var det helt store. Men snoper meg av og til britiske Cosmo - uten sammenligning for øvrig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Mandagen er her, ny uke og det hele. Jeg har hatt en ganske så normal mandag, jobb, matinnkjøp, trening og en liten spontanvisitt av lillesøster. Koselig.

 

I dag hadde jeg er bisarr spinningtime. Jeg kjører alltid med pulsbelte, de fleste gjør det på timene, og det er felles tavle der vi kan se pulsen og pulssonen vi ligger i. Veldig motiverende. Men i dag var pulsbeltet jeg brukte helt på ville veier, ble ganske forvirret de første 10-15 minuttene, så jeg løp opp og byttet. Men dette beltet virket ikke. Jeg merket at jeg er nok litt avhengig av disse pulsbeltene, dete r så utrolig motiverende og kjekt å vite hvordan jeg ligger i puls. Jeg har en medfødt rytmeforstyrrelse på hjertet, så jeg må også passe litt på hvordan jeg ligger i pulsen. Men i dag var ikke det noen mulighet. For meg ble dette veldig rart, hehe. Det er utrolig hva man venner seg til. Så jeg er klar for neste spinningtime på torsdag MED pulsbelte som fungerer ;)

 

Jeg er jo et rutinemenneske av den sjeldne sorten. Hver kveld siden 8.januar har jeg spist en smootie (såsant jeg ike er bortreist). Men i går og i dag har jeg variert litt. I går ble det banan med yoghurt, enkelt og greit. I dag spritet jeg opp bollen litt, blåbær, jordbær, banan og yoghurt. Ikke bare ser det lekkert ut i bollen, men det smaker friskt og godt. Så og si samme ingrediensene jeg har i smootien, men smaken blir liksom annerledes. Sikkert ikke så dumt med litt variasjon ;)

 

I morgen er det kursdag, jeg er jo som alltid spent, smånervøs og giret. Spent spent!

 

Har dere noen middagsforslag? Jeg ender ofte opp med mye av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Er jo ikke rart at smoothie-ingrediensene smaker annerledes når de spises sammen uten å være i blenderen først - blir jo litt mer definerte smaker. Og nå fikk jeg lyst på smoothie... *ler*

 

Jeg er dårlig på middagstips, singel som jeg er må jeg innrømme at det blir litt Fjordland innimellom. De har fått noen nye nå som er litt bedre enn mange av de gamle synes jeg, bl.a. en kjøttdeiggryte med potetmos. Men prøver å begrense Fjordland til treningsdagene - er ikke motivert nok til å lage middag når jeg kommer hjem etter trening. Prøver alltid å ha ekstra grønnsaker til, evt står jeg og gnager på en gulrot mens jeg venter på mikroen... :)

 

Ble for øvrig tipset om oppskriftsiden på iform.nu. Noen må du være abonnement eller registrere deg på et eller annet vis for å få tilgang til, dette har ikke jeg prøvd. Men andre trenger du det ikke. Det geniale er at de skriver info om næringsinnholdet i rettene, både kalorier per porsjon, mengde protein, fett etc. En oppskrift jeg har planer om å prøve er denne: http://iform.nu/kosthold/sunne-oppskrifter/gryterett-en-rask-gronnsaksgryte-til-sprinteren Synes den ser veldig god ut, må bare sulle meg inn et eller annet sted og se om jeg finner den marokkanske krydderblandingen et eller annet sted eller om jeg må i gang med å lage selv. :)

Men har du sett etter oppskrifter her inne eller i kursbøkene dine? Det er en del gode, bl.a pitapizzaen. I tillegg synes jeg det er veldig godt med karrikylling og grønnsaker i wraps - man steker strimlet kyllingbryst samt blomkål, brokkoli og gulrøtter i passende buketter/strimler, tilsetter så mye currypaste du vil ha (ettersom hvor sterkt du vil ha det) og litt vann og lar det putre til vannet er fordampet, og pakker det inn i en tortilla. Godt og enkelt. Basisen til den oppskriften har jeg funnet i en GR-bok og tilpasset litt selv. Har også laget lakseburgere, sitronkylling og har planer om å prøve en av linsesuppene her inne. Siden jeg har nå kjøpt linser til den gryteretten over... :)

Denne oppskriften har jeg laget en del også - med masse grønnsaker i tillegg (man klarer da ikke lage en oppskrift etter oppskriften... Hihi!): http://www.matprat.no/oppskrifter/kos/indisk-curry Er jo bare å bruke lettkokosmelk, men jeg synes vanlig er bedre og bruker heller mindre - registrerer jo alt uansett. På http://www.matoppskrift.no er det også mye rart å finne, her er det også info om kaloritall, næringsinnholdt etc. Også mye greie oppskrifter for de med allergier/intoleranser, lavkarbo, lavkalori etc. Ganske genialt egentlig, har funnet mye glutenfrie oppskrifter der - har en kompis med cøliaki.

 

Lykke til med kurskvelden i morgen, krysser alt for gode resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Tusen takk for mange gode middagstips Krusmynte. Jeg lager jo også middag til en, ikke alltid like fristende å sette igang med noen store greier da nei.

 

Kursdagen viste det jeg fryktet, -0,2kg. Jeg har jo hatt en anelse om at dette uken har vært litt rar, og jeg hadde ikke regnet med noe stort tap, men aldri gøy å se at kun 0,2 kg er borte fordet. Jeg har vært veldig sugen på salt mat, i går kveld ble det ett speilegg og litt stekt spekeskinke, og så merker jeg at jeg salter maten mer enn jeg pleier om dagen. Får jobbe litt med det den kommende uken og.

 

Denne helgen skal jeg være hos ei venninne i Oslo, altså, ikke min mat, ikke mine rutiner, det er alltid utfordrende. Rekker en spinningtime før jeg drar innover på fredag, så får prøve å skvise inn en ekstra denne uken i og med at søndagstimen går ut. Denne ukens vekttap viser nok at kroppen min responederer veldig godt på rutiner.

 

Prøvde en himmelsk yoghurt i dag, en Skyr Sitrongnist, syrlig, søt og god. Jeg elsker alt med sitronsmak, så den er en ny vinner for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Spekeskinke dagen før veiing er nok ikke noe sjakktrekk. Ei heller rekeaften, så er du advart mot det og... ;) Men - det gikk da nedover! Aldri så gale at det ikke er godt for noe! Selv om det ikke var allverdens, så var det likevel ned og alle monner drar.

Kjenner venninnen du skal til til prosjektet ditt? Når jeg har vært hos venner midt i sånne prosjekter så har de alltid vært veldig hensynsfulle. Jeg er heller ikke verre på det enn at jeg tusler innom en butikk og kjøper de tingene jeg eventuelt trenger selv og så har vi planlagt middagene sammen. Funker finfint. :) Men det viktigste er at du får en koselig helg! Selv om den ihvertfall for min del føles fryktelig langt unna akkurat nå... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Huff ja, helgen er langt unna den! Hehe.

 

Jeg har fortalt venninnen min at jeg ønsker en sunn helg, og hun vet at jeg jobber med å redusere vekten. Hun tar helt sikkert hensyn til det, men allikvel synes jeg det kan være vanskelig å være hjemmefra sånn. Især søndagen blir vrien, skal møte ei annen venninne 15.00, og er ikke hjemme da før i 19.00-20.00-tiden. Maten fra lunsjtider til ankomsten hjemme er sånt jeg kan synes er utfordrende. Skal jeg spise en tidlig middag når jeg møter venninne nummer to? Spise en Skyr, ei banan? Jeg vet jo så inderlig godt hva jeg skal gjør, men liker meg helt klart best i "trygge" omgivelser :)

 

Fant nettopp ut at det er forskjell på vekten på havrebrødene. Jeg pleier å bruke Bakerens Havrebrød, men på nærbutikken (som jeg egentlig ikke er en stor fan av) hadde de kun et annet havrebrød, hadde høyt fiberinnhold, og slo til. Men jeg ser nå at mitt vanlige brød veier ca 6-8 gram mindre på skiven, iløpet av en dag med litt brød blir det en del gram og kcal. Veier vanligvis ikke brødet som jeg skjærer opp i butikken. Usikker på om det og kan ha påvirket dagens vekt. Men spist er spist, og får la være å kjøpe det brødet igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Det er iallefall et par hundre gram i riktig vei ja Bolledama74. Jeg pleier alltid å se for meg vekttapet mitt en smørpakker. Det synes jeg er så skrekkelig ekkelt, og så blir jeg motivert til å kvitte meg med flere smørpakker. Jeg har kvittet meg med 17,4 kg, altså nesten 35 pakker med stekesmør. Skulle likt å sett de stablet oppå hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Bolledama - nøyaktig samme vekttap jeg hadde i 2008, hehe. Smørpakkene ser fryktelige ut ja, huttetu!

 

I går gikk det i ett fra morgen til kveld, jobb hjemme fra jobb 16.30, 45 minutter spinning kl 17.00, raskt hjem 18.00, dusje, spise middag før jeg løp ut døren igjen 18.40 for å dra på foredrag med jobben. Puh, da var det godt å komme hjem igjen på kvelden! Kjempeartig foredrag, så da er det liksom greit =)

 

I dag har dagen være roligere, men fått gjort mye. Dro rett hjem etter undervisningen i dag, XXL har åpnet ved siden av meg, så litt småinnkjøp med søster, og spinning og quiz i dag. Men i dag har jeg faktisk ett par timer hjemme før det bærer ut døra igjen. Slike dager som dette pleier ting å gå litt på autopilot. Hadde litt ekstra kcal igjen i dag, og trengte litt mer melk,så nå har jeg tatt meg tid til å lage litt gresk yoghurt med honning, en veldig god avslutning på middagen.

 

Jeg merker hver dag hvor skrudd mitt forhold til vekt er. Snakket med søsteren min i dag, hun er ei lita spirevipp som ser veldig flott ut, og veier 64 kg på sine 159 kg. Mye muskler i kroppen hennes, så hun er slank og fin. Vi snakket om cm og endte opp med å måle henne fra topp til tå, og jeg ser det at hun har cm-mål som er noe tilnærmet det jeg ønsker. Skjønt jeg kan godt være litt større, det er ikke noe problem. Dersom jeg hadde vært 68kg med mine 171 kg ville jeg nok blitt ganske skrapet i ansiktet. Fra naturens side/familiens side har jeg pupper, hofter, rumpe og lår, og de vil nok aldri bli nette. Mamma er også slank, men har pupper, rumpe og lår, på en veldig kledlig måte. Så jeg blir mer og mer overbevist om at 75kg er min nye idealvekt. Jeg lærer mye hver dag nå, søsteren min har ei venninne på min høyde som veier 68kg, hun er veldig tynn, jeg trenger ikke være så tynn. Jeg lærer meg å se tingene mer i perspektiv, og ser hvor dårlig mine oppfattelser er. Jeg får aha-opplevelser nesten daglig, og jeg blir så utrolig lettet!!

 

Ellers så merker jeg at jeg synes det er litt utfordrende med lunsjordningen på jobb om dagen. Vi smører selv fra et godt utvalg pålegg. Veldig fristende og friskt. Ulempen er at det ikke er noe særlig lette pålegg. Jeg som ligger i meny 3 skal ha 330kcal til lunsj, så jeg har hatt to skiver med litt ekstra pålegg. Men jeg regner brødskivene til 70gram tilsammen, ettersom de er litt større enn mine egne. Det jeg ser nå er at jeg har i det siste hatt en tendens til å komme høyere enn 330kcal til lunsj. Det er veldig lett å slenge ei osteskive oppå kjøttpålegget, og da fyker kcal opp. Og det verste av alt, det hender jeg slenger på litt (litt) majones, EKTE majones! Herlighet. Jeg skal prøve ut måneden og se om je klarer å velge lurere, hvis ikke skal jeg si opp avtalen, og gå over til matpakke. Et kjedelig bytte, men jeg vil ikke gå og fylle på for mye til lunsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skal ned - 40 kg til, StinePetrine. Er det da mål om 75 kg som idealvekt som er regnet utifra den "tickeren"?

 

Jeg er litt høyere enn deg, 175 cm, og jeg synes det er vanskelig å finne ut av en idealvekt..Såå mange år siden, så klarer ikke huske. Hehe..Mitt store mål om 95 kg må gi meg en pekepinn på hvor jeg ønsker å stabilisere meg, tenker jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Det er ikke helt lett det der, med å finne idealvekt. Eller trivselsvekt. Det varierer vel fra person til person, tenker jeg.

Selv er jeg 174 høy og trives veldig godt på 75 kilo. Da er jeg også innenfor normal BMI,og det er jeg også litt opptatt av, mtp helsa. Kjenner jeg er mer opptatt av den nå, enn da jeg var 20 :P

 

Kjære Stine Petrine, du finner vel ut av det når du kommer dit også, tenker jeg. Men det høres fornuftig ut, det du foreløpig har kommet frem til.

 

Klem og god helg fra Marlena ( som snakrt ser 84-tallet håper jeg...)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Bolledama74 - det er regnet ut ifra at jeg har 75 som idealvekt. Så jeg har en god vei igjen å gå, når jeg har gått ned 19 kg, har jeg gått ned 1/3 av målet mitt. Så et godt stykke igjen, men det er helt greit. Jeg vet at veien jeg skal gå er lang, men jeg kommer nok til å trenge den tiden til å bli kjent med min nye kropp. Kommer sikkert til å trenge enda lenger tid enn det og.

 

Marlena - det er helsa jeg tenker på og. Jeg legegr BMI på hylla. Særlig etter jeg hadde en inBody-kroppsscanning. Den satt min målvekt til 74,2 kg, hvilket fremdeles vil vise "overvektig" på BMI. Hun som utførte testen på meg sa at idealvekten min ville øke etterhevrt ettersom jeg bygger mer muskler, men jeg har satt meg 75 som mål. Jeg vil også redusere brystene når jeg er ferdig, de er nå en J-cup, plagsomt stort. Vil fjerne minimum 700 gram per bryst når jeg er ferdig, så vekten vil synke litt da og. Men det er ikke kilo jeg skal svette bort på Spenst, hehe. Sukk, 84-tallet ser du nok snart, jeg krysser fingre og tær for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Ja, det er ikke alltid riktig å følge BMI slavisk, du har rett i det. Er man godt trent kan man veie mer enn det BMI definerer som normalt.

 

Lykke til videre på din vei nedover, og takk for heia-rop! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...