Gå til innhold

Runde to


Gjest StinePetrine
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest StinePetrine

Takk for så herlige tilbakemeldinger!

 

Jeg har tilbrakt helgen på hytta med ei god venninne, gåturer, aketur og litt maling (vi pusser opp) har fylt dagene. Jeg hadde også planer om å stå litt på ski, men hadde tatt med meg feil sko, og det passet ikke i bindingene. Var ganske irritert da jeg fant ut dette i løypa, med nysmurte ski og strålende skivær. Menmen, akebrettet lå godt tilgjengelig på hytta.

 

Jeg lagde en Grete Roede-pannacotta til dessert på lørdag, med hjemmelaget bringebær coulis, helt himmelsk! Kan virkelig anbefales. Matrutinene på hytta har vært bra, men savnet en god treningsøkt i form av skituren, men det får så være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

I dag var det første dag på kurs nummer to, siden forrige uke har jeg gått ned 1,7 kg. Det er jeg veldig fornøyd med. Jeg er inne i en veldig god periode om dagen, det er ekstremt deilig! Denne ukens vekttap har tatt meg til delmål nummer 1. Det betyr at jeg kan sende inn bestillingen jeg har på klær på nettet, JIPPI!!!

 

Jeg er klar for å ta det nye kurset med storm! Ettersom påsken er midt i kurset, betyr det en uke ekstra med vektnedgang på dette kurset, litt gratishjelp =)

 

Ha en flott og sunn uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Takk Krusmynte!

 

I dag har jeg hatt en åpenbaring mens jeg satt og svettet på spinningsyklen. Det hjalp sikkert at det var torsdag, og en 60 minutter med SSSI (SuperSnasenSpinningInstruktør), ukas beste time! Mens jeg pustet, peste og svettet tenkte jeg at kroppen min, er min maskin. Dersom bilen min trenger en reparasjon, tar jeg den på verkstedet, det er det sammen med kroppen min. De siste to-tre årene har kroppen min vært "defekt", og nå må jeg reparere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Mr. SRS (SprettRumpeSvenske) og SSSI - de skulle bare visst hva vi sier om dem... *fnis*

 

Men ja - det var jo litt av en åpenbaring! Og du har jo egentlig helt rett. Som jeg sa til moderen da jeg begynte med PT så er det nesten vel så god investering i egen helse som GR-kurs. Faktisk enda litt bedre på mange måter, for PT-er kommer jo med kostholdstips og sånt og. Ikke det dummeste jeg har gjort, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Hehe, de skulle bare visst ja, men for en herlig motivasjon ;)

 

Jeg har aldri hatt en PT-time, har til tross for flere år på treningsstudio kun hatt en time der jeg har fått en gjennomgang av det ulike utstyret og litt om opplegg for meg. Men har aldri brukt det noe særlig, er vant til egentrening etter mange år med fotball, mens nå er jeg kun på saltimer. Jeg burde nok vært flinkere til å trene rundt på treningssenteret og. Blir fort litt ensformig med disse spinningtimene mine, selvom det er veldig effektivt og jeg liker det. Prøver litt ulike styrketimer og, men har ikke funnet en jeg har likt ordentlig godt enda. Pump Intens-timene er de eneste jeg tror kan passe meg, men de går til litt feil tider, men det er snart vår, hvilket betyr ny timeplan på senteret. Det blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Altså, jeg trenger litt tips/hjelp. I kveld var jeg bedt på en innflytningsfest til ei god venninne. Jeg er ikke så lysten på å bruke mine få frimerker på alkohol, og tok derfor med en 0,37 flaske med rødvin. Jeg merket derimot på festen at jeg ikke hadde det spor lyst på vin, og bestemte meg for at da står jeg over. Jeg hadde på forhånd planlagt å dra tidlig, ettersom jeg reiser tidlig på hytta i morgen (i dag ettersom klokka er over tolv). Derimot, så føler jeg meg litt sær som satt der helt edru. Noen som har vært i lignende situasjoner? Jeg vil heller ha den himmelske kanelbollen på favorittcafeen fremfor å nyte litt vin med venner, føler meg litt sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg synes ikke du er sær i det hele tatt! Kanskje fordi jeg er på samme måten? Jeg vet jo at mange her inne ville gjort det omvendt av oss, men jeg synes ikke vin er såååå godt at jeg vil bruke kaloriene mine på det heller. Når det er sagt så kommer det veldig an på selskapet. Sist jeg var ute og liksom skulle drikke vin drakk jeg et glass, synes ikke verken selskapet eller vinen var det beste, og da gav jeg meg der, gikk over på vann og dro tidlig hjem. Hadde det imidlertid vært vennegjengen kan det godt hende jeg hadde fortsatt, men feelingen var liksom ikke der. Da er jeg som deg og vil heller spare kaloriene til noe jeg virkelig nyter, enten det er et kakestykke på kafe, litt ekstra mat en lørdagskveld, litt smågodt - hva det måtte være.

Nå skal det sies at jeg i mange, mange år også i min fagre ungdom veldig ofte valgte å ikke drikke når jeg var på fest - jeg prioriterte heller å låne gamlingene sin bil for å være sikker på at jeg kom meg hjem om kvelden uten å måtte bruke massevis av kroner på taxi eller gå veldig langt midt på natten. De andre satte pris på en sjåfør og en som fikk med seg hva som skjedde, og respekterte at jeg valgte vekk alkoholen. Men jeg klarte utmerket godt å ha det kjempegøy likevel! Og det er det viktigste.

Så nei - du er ikke sær som ikke vil drikke vin. Man må velge med omhu hva man vil bruke kalorier på når man er i ferd med å få ned vekten som vi jo er og da er det helt greit å prioritere litt annerledes enn hva man gjerne ville gjort ellers når man velger både-og. Det viktigste er jo at du koser deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei StinePetrine! Nå måtte jeg le... og ikke av deg, men fordi jeg kjente meg godt igjen i det du skriver. Jeg har absolutt vært i samme situasjon, og ikke bare én gang! Jeg har følt meg sær mange, mange ganger på fest, og av til hoster jeg opp unnskyldninger for ikke å drikke som muligens er en mer grå enn hvite løgner (planer for morgendagen, sykdom, medisiner, treningsprogram...). Det hender også jeg later som jeg drikker, og lager meg et glass som ser ut som en longdrink, men som bare er (lett)brus med fancy limebåter og isbiter ;) Sånn bare for å unngå å føle meg fullt så sær. Rett som det er, kjører jeg også bil til festen med vilje, slik at jeg har gyldig grunn for ikke å drikke.

 

Men jeg synes ikke du er sær, da :D Skal man ned i vekt, kan man ikke unne seg alt. Så da må man prioritere. Ikke noe sært ved det, det er bare enkel matematikk.

Det sies at "lastenes sum er konstant", og min største last er desidert sjokolade. Mens for andre er det vin. Jeg er mye mer glad i sjokolade og kake enn rødvin, og ultimatum av typen "dropp enten sjokolade eller vin for resten av livet", hadde vært et lett valg for meg, gitt. Hehe! Jeg har faktisk nesten helt sluttet å drikke etter at jeg begynte her inne for langt over to år siden. Det er ikke verdt kaloriene for meg, med unntak av de gangene det er stor fest med gode venner. For min del (tidligere mega-party-queen, og ikke stolt av det), er det dessverre fortsatt slik at jeg ikke synes det er noe poeng i å drikke dersom jeg ikke blir minst litt god-brisen av det. Så da må det jo mer til enn et halvt glass vin. Mens sjokolade og kake, det kan jo nytes i hvor små eller store mengder som helst ;) Helt valgfritt!

 

Så selv om du føler deg litt sær akkurat der og da, så får du tenke på at du også gjør det som er best for deg og kroppen din, og at det i det lange løp vinner over den lille "outsider"-følelsen man kanskje sitter med i blant. Stå på og nyt kanelbollen din i stedet for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Puh, det er virkelig godt å høre at jeg ikke er alene! Jeg kjøpte faktisk et påskemarsipanegg, min første smak av sjokolade på over to måender, det smakte helt himmelsk, hehe.

 

Som dere sier, vi er i en prosess nå som krever å velge bort noe. For meg er det lett å velge bort vin ;)

 

Jeg har vært på hytta siden lørdag, ble en god gåtur da, og en skitur i dag. Jeg er en helt elendig skigåer. Gikk skikkelig på trynet ett par ganger, men jeg gjennomførte da noen kilometer, så litt trim ble det. Mye styrketrening i å karre seg opp fra bakken etter alle fallene og, hehe.

 

Nå skal jeg snart planlegge litt middag for den neste uken, gjør det hver søndag, og setter opp en handreliste deretter. En veldig fin rutine! Jeg er veldig mottakelig for tips, har noen ganger en tendens til å bli mye av det samme =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Tirsdag er kursdag. I dag spilte ikke vekten helt på lag med meg. Det ble -0,5 denne uken, til tross for 21 tp. Jeg er ikke misfornøyd, men har nok blitt veldig bortskjemt med vekttap på mellom 1,5-2,3 kg noen ganger en del ganger den siste måneden. Jeg tenker på det at siden 8.januar har jeg gått ned 13 kg. Det er jeg veldig glad for!

 

Jeg har sett en del endringer i centimeter også, vil dele de med dere, så får jeg sett det svart på hvitt jeg og!

Start 08.01.13

Hals - 37 --> Hals - 36,5

Overarm - 38 --> Overarm - 35,5

Bryst - 135 --> Bryst - 122,5

Midje - 120 --> Midje - 110

Hofte - 142 --> Hofte - 132

Ende - 139 --> Ende - 132,5

Lår - 83 --> Lår - 80

Sum = 694 -->Sum = 649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

0,5 kg er bra det! Det er jo 0,5 til 1 kg de sier på GR, men skjønner jo veldig godt hva du mener med å bli bortskjemt med de gode tallene du har hatt. Hvis du ser på snittet så er det jo over 1 kg i uken, og det er jo uansett superbra! For ikke å snakke om centimeterne!

Et lite spørsmål - har du tatt med i kaloriforbrukberegningen at du skal ha så mange trimpoeng? Hvis ikke - spiser du litt ekstra de dagene du trener på det meste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg har regnet med 10 tp i uken på min kcal-beregning. Spiser ca 1900 kcal om dagen, hender jeg er oppe i 2050 og, uten atd et byr på noen store problemer. Med 10 tp i uken ligger jeg på 2855 kcal forbrukt om dagen. Jeg har ikke 21 tp hver uke altså, men som regel 12-18. Det ligger jo også litt i at en stor kropp får flere trimpoeng for "samme jobb" som en lettere kropp. Og ettersom jeg liker å trene blir det mange =) Så svaret er vel egentlgi nei, jeg ligger stabilt på ca 1900 hver dag, trening eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Barnet - hvorfor har du så feit rumpe?

Meg - det er ikke så veldig høflig å si sånt.

Barnet - hvorfor ikke? Jeg har sett at den er feit.

Meg - sukker oppgitt, og påkeker nok en gang at det ikke er høflig med slike kommentarer.

 

Sukk, jeg gleder meg så til den dagen slike kommentarer ikke kommer fra barns munn. Og jeg som hater ordet feit. Virkelig det verste ordet jeg kan tenke meg. Det ligger mye skam i det ordet for meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Takk for tilbakemeldingen om trimpoeng. Jeg tror kanskje jeg bør beregne på nytt og prate litt med kursleder om mer mat eller noe de dagene jeg trener ihvertfall - er så sulten at jeg er desperat.

 

Når det gjelder kommentaren fra den unge håpefulle så.... Oppdragelse? *ler* Neida, jeg bare tuller. Men de sier jo at det er fra unger og fulle folk man får sannheten. Som minner meg på en historie en tidligere kursleder fortalte fra den tiden hun var veldig overvektig. Sommeren var endelig kommet og hun hadde på seg bikini for første gang og satt i en stol med minstemann på fanget. Hvorpå ungen begynner å kna på magen hennes og kom med kommentaren "bake bolle, mamma?". Hvis ikke jeg husker feil var det det som skulle til for at hun satte i gang. Fordelen din er du allerede har satt i gang. Men om det gjør sånne kommentarer noe bedre? Egentlig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet - hvorfor har du så feit rumpe?

Meg - det er ikke så veldig høflig å si sånt.

Barnet - hvorfor ikke? Jeg har sett at den er feit.

Meg - sukker oppgitt, og påkeker nok en gang at det ikke er høflig med slike kommentarer.

 

Sukk, jeg gleder meg så til den dagen slike kommentarer ikke kommer fra barns munn. Og jeg som hater ordet feit. Virkelig det verste ordet jeg kan tenke meg. Det ligger mye skam i det ordet for meg :(/>

 

Det er leit å høre slike kommentarer, føler med deg. Ja, det skal bli herlig den dagen vi slipper slike kommentarer.

Det som også er ille når min datter kommer hjem fra skolen og forteller at en i klassen har sagt til henne at mammam hennes er tykk, tydelig lei seg. Blir utrolig lei meg på hennes vegne....hun skulle slippe og oppleve slikt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Krusmynte - det er ikke noe godt å kjenne på sultfølelsen. Mange av de jeg går på kurs med er skrekkelig sultne hele tiden. Det blir slitsomt i lengden. I dette tilfellet var det nok en kombinasjon av dårlig oppdragelse og en litt for ærlig liten tass. Han var fryktelig bestemt på å fortelle meg at rumpa mi var stor og feit, til tross for at han fikk høre at det var litt frekt og snakke slikt. Men brutalt sagt, han har jo rett, det er bare ubehagelig å høre slikt på jobb (jobber som lærer). Takk og lov at jeg er igang med en vektnedgang. Skulle egentlig ha treningsfri, men skviset inn en time med Body-Pump etter middag og før quiz. Må jo få strammet opp rumpa litt ;)

 

En ny vår - det er ikke noe hyggelig å få slike tilbakemeldinger. Det er helt klart. Og når datteren din blir satt i en slik kombinasjon er det klart det blir sårt og vondt. Jeg tenker slik, for hver uke som går er jeg et skritt nærmere en sunnere kropp, og en mindre bakende ;) Det tar tid, jeg skal ned mange kilo, men jeg kommer til å se bedre ut, og føle meg bedre underveis og, ikke bare når jeg har nådd målvekten min.

 

Jeg fokuserer veldig på den vekten jeg vil være i, det er en lang vei dit. Jeg har alltid hatt et mål om å veie 68 kg, det stemmer iforhold til min BMI, og personlig er det en vekt jeg virkelig ønsker å være i. Jeg har lenge tenkt at det er kun når jeg kommer til den vekten jeg vil føle meg fin, men samtidig så vet jeg jo det at det dagen jeg runder 100-kg vil jeg sannsynligvis føle meg fantastisk. Og deretter for hver 10-kilo jeg går ned og ser nye tall, passer inn i gamle klær, blir sterkere og forhåpentligvis får litt bedre selvtillitt på datingområdet, det er en følelse jeg gleder meg noe vanvittig til.

 

Jeg tenker, NO PAIN, NO GAIN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg setter meg også delmål, og det er så godt å nå de! Har nådd ett til nå. Håper å nå 112.5kg på dette kurset, da har det blitt 20 kg totalt. Men mitt neste delmål er 110kg. Da skal jeg unne meg selv en liten belønning igjen. Skal bestemme meg på forhånd hva det skal bli, sette av penger, så har jeg noe å glede meg til =)

 

Jeg er ferdig med dagens spinningtime. Blir litt amputert trening søndag og mandag. Søndag har jeg familieselskap her i gården, jeg fyller (hele) 25, samtidig som spinningtimen jeg bruker å delta på går. Og på mandag skal jeg til Sverige med ei venninne etter jobb, så null trening den dagen. Får prøve å gå meg en god tur i morgen, og søndag før gjestene kommer.

 

Nå nyter jeg en Skyr med honningglarsert musli, føler at jeg synder som bare det. Det er mitt fredagsgodt =)

 

Ha en flott og sunn helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

I dag har klærne jeg bestilte som belønning for å ha nådd mitt første delmål kommet i posten! Det var spesielt gøy å se at jeg har gått ned to buksestørrelser siden jeg startet, og nå så jeg faktisk i speilet at jeg har blitt litt smalere. Det er en helt himmelsk følelse!

 

Jeg har nettopp gått en tur med et par venninner på en times tid, nå skal jeg avgårde og kjøpe inn litt til bursdagsfeiring her i morgen! Skal ogse se etter nye joggesko og spinningsko! Så morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Grattis med nye klær! Håper du føler deg skikkelig smashing i dem! :) Og skoshopping er jo gøy og - synes de har så utrolig mye kule joggesko om dagene, både til fritid og trening. Skikkelig freshe! Jeg kjøpte mine på Löplabbet og gikk for komfort mer enn stil, men de er ganske freshe med skikkelig kanarigul hovedfarge med ganske mye svart også. Skulle gjerne hatt en annen farge enn svart, men jeg blir faktisk litt glad av gulfargen nå (likte ikke i begynnelsen) - det er liksom litt sol over dem, og det kan man jo like når man lengter etter sommer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Fancy treningstøy er helt klart både morsomt å motivierende, litt sterke farger er skikkelig artig!

 

Jeg har feiret en litt tildlig bursdag i dag. Det byr jo på kaker og diverse. Jeg bakte pikekyss i dag tidlig, smakte litt på røren, det er så alt for godt, så jeg klarte ikke dy meg, det ble ikke mye, men jeg er fremdeles irritert for at jeg gjorde det! Resten av dagen gikk veldig bra, hadde gryterett med ris til middag, styrte unna hvitløksbaguettene (til tross for at de er såå gode), og spiste en stor porsjon salat inntil. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for hvilke kaker jeg skulle ta en liten, LITEN bit av, og gjennomførte det jeg hadde planlagt! Det var godt å klare det. Og jeg følte ikke noe behov for en andre runde. Dette er en liten seier for meg, synes ofte selskap kan være vanskelig på den måten. Det er så mange fristelser, men i dag kalrte jeg det! HURRA!

 

Sverigeturen i morgen ser ut til å bli avlyst, så jeg får til spinningtimen jeg pleier å være på allikevel! Spent på hva vekten viser på tirsdag, men denne gleden over å ha klart selskapet bra (minus smaken på marengsrøren). Kom opp i ca 2030 kcal, ligger i meny 3, så det er ikke så mye over. Kostholdsscore 10 på en selskapsdag, det gjør meg GLAD!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg har bestilt time for å ta en kroppsscanning. Har hatt lyst til det lenge, og tror det er godt å vite litt om fettprosent, idealvekt, med mer. Senteret der jeg skal ta det opplyser at jeg får vite følgende;

"Du vil få målt:

Fettprosent

Muskelmasse

Kroppsform

Stoffskifte

Viceralt fett

Fettfri kroppsvekt

Kroppsbalanse

Idealvekt

Helsescore

Vektkontroll"

Det ser ikke så verst ut! Jeg er spesielt nysgjerrig på hva min idealvekt vil være, jeg har et mål på 68 kg, det har alltid vært målet mitt, så jeg er ivrig etter å se hva dette vil vise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Fryd

Jeg har bestilt time for å ta en kroppsscanning. Har hatt lyst til det lenge, og tror det er godt å vite litt om fettprosent, idealvekt, med mer.

Jeg har også bestilt en sånn i dag. Uka etter påske. HAr gjort det før også. For meg var det en utrolig positiv opplevelse. Jeg skjønte hvorfor jeg er så tung, hvorfor de siste kiloene er så vanskelige. Jo fordi jeg har mye muskler.

Det som er ekstra interessant er jo nr du tar flere og ser utviklingen, spesielt om du trener styrke. Da vises ikke ting så mye på badevekten, men fettprosenten synker likevel. Selv håper jeg å ha gått ned ca 5 prosentpoeng i fettprosent siden forrige måling. Tiden vil vise.

Lykke til , StinePetrine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg gleder meg veldig! Og så er det jo spennende å se hvordan musklene mine er, har egentlig trent aktivt hele livet, bortsett fra de siste 3 årene, og det er i hovedsak da kiloene har kommet på og. Jeg er så spent! Tenker å ta en ny en om et par måneder, tror det er veldig motiverende. Jeg kjenner det i kroppen at jeg har fått mer muskler de siste to-tre månedene, spseielt i lårene. Så det blir spennende å se nå, for deretter å se om et par måneder =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...