Gå til innhold

Veien mot en ny livsstil :-)


Gjest matus
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Sundshine

Hallois, folkens! Og velkommen til deg, Ditsy! :rolleyes:/>/>/>/

Jeg har desverre ikke lassevis av gode råd på lager, men ut fra egen erfaring kan kan jeg si: Spis nok! Og vei alle maten, iallefall de par første ukene! Da unngår en å lure seg selv, og å beregne porsjonene sånn noenlunde. (Husk kontrollveiing av mat etter noen uker.)

 

Jeg hadde bare ett kg.ned den første uken, og var ikke helt fornøyd med det etter meget god innsats. Men, dette må jo foregå over tid før resultatene viser seg for alvor.

De siste dagene har jeg vært litt pjusk og muligens hatt litt feber, men har vært på jobb. Satser på å komme i form igjen ila.helgen.

Jobber stadig med å få nok kalorier tidlig nok på dagen, for ikke å ha for mange "til overs" når ettermiddagen/kvelden kommer. Skal fortsette å jobbe med det, og legger heller inne litt større mellommåltid/flere kcal.for å ikke ligge for lavt sent på dagen. (Følger meny på 1600 kcal.)

 

Skeiet grådig ut i går, da jeg først var på et møte, og om ettermiddagen på en sammenkomst med kaker osv. Endte opp med banan og et halvt rundstykke på møtet, og litt sjokoladekake + en muffins og pepsi max (æsj) om kvelden. Syntes det var ganske ille, men registrerete alt og kom ikke opp i så mye over 1600 kcal.likvel, utrolig nok.

 

Etter smeller eller utskeielser er det uansett viktig å hente seg inn igjen! :o/>/>/ Hadde selv kjempedårlig følelse etter gårsdagen, men var overrasket over det lave antall kalorier totalt, og har tatt meg fullt og helt inn igjen i dag. Alltid ny dag, nye muligheter:-)

Vi må og skal ikke gi opp veien til et sunnere liv!

Julesnopet er for lengst ute av huset, og jeg har kun bittelitt godsaker til helgen, så dette bør gå bra. Men krever planlegging og selvdisdiplin... Og ikke minst må jeg fortsette å spise nok, og ikke bare tro at jeg spiser nok.

Drømmen er å gå ned de fem første kiloene ila.etpar mndr, og deretter kjøpe en ny og mindre dongribukse. Deretter fortsetter jobben med de fem neste. Sommeren kommer uansett, og den skal nytes uansett BMI og kilo. Veien mot sunnere livsstil fortsetter.

 

Cottage cheese eller kesam med bær og frukt kan smake nydelig som lørdagssnop, og gjør oss godt på lang sikt!

Ønsker alle fortsatt lykke til med jobbingen mot ny livsstil, og en riktig god, sunn helg! :rolleyes:/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord! Jeg hadde ståldisiplin I går kveld, var masse godt I huset og jeg var hjemme alene... men tenkte på at hvis jeg sprakk første kveld så kunne jeg ikke ta meg selv seriøs I det hele tatt... B)

 

Nå har jeg gått lang tur igjen og veid og målt alt I dag.... gleder meg til et godt malted I kveld.. tenkte kyllingfilet og stoooooooooooor salat :P

 

Har også bær og lett vaniljekesam på lur... Og etter veienga og spisinga så tror jeg at jeg har nok igjen til et glass rødvin :unsure:

 

Lykke til med fredagskvelden allesammen :D

 

Ja - også lurte jeg på hvordan dere skriver inn den lille skrifta helt nederst med hvor mye dere veier og datoer osv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Ja - også lurte jeg på hvordan dere skriver inn den lille skrifta helt nederst med hvor mye dere veier og datoer osv???

Hei, igjen Ditsy: Du går inn på din egen profil, og trykker på fanen som heter "om meg". Da kan du skrive inn den teksten du ønsker, og den vil komme frem med svak skrift under innleggene dine.

Men hvordan jeg lager en sånn profesjonell "vekt-teller" fra uke til uke som noen har, det aner jeg ikke.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Akkurat kommet inn fra deilig tur og spiser riktig - tror jeg... Synes jeg får lov til å spise mye I forhold til kaloriene, håper ikke jeg lurer meg selv..

 

Blir alene I kveld og lurer på om jeg kan spise for mye salat? Selv om det ikke er så mye kalorier, så er det kanskje ikke lurt å dytte så mye I seg.... men det er noe med det å dytte noe I seg da.... kanskje en spiseforstyrellse av no' slag...

 

Deilig at bær ikke har mye kalorier, smaker nesten like godt som sjokolade innimellom :P/>

 

Hva koser dere dere med?

 

Takk for hjelpen Sundshine :D/>

 

Trodde jeg hadde fått til sånn "undertekst", men det funka ikke :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Akkurat kommet inn fra deilig tur og spiser riktig - tror jeg... Synes jeg får lov til å spise mye I forhold til kaloriene, håper ikke jeg lurer meg selv..

 

Blir alene I kveld og lurer på om jeg kan spise for mye salat? Selv om det ikke er så mye kalorier, så er det kanskje ikke lurt å dytte så mye I seg.... men det er noe med det å dytte noe I seg da.... kanskje en spiseforstyrellse av no' slag...

 

Deilig at bær ikke har mye kalorier, smaker nesten like godt som sjokolade innimellom :P/>/>

 

Hva koser dere dere med?

 

Takk for hjelpen Sundshine :D/>/>

 

Trodde jeg hadde fått til sånn "undertekst", men det funka ikke :mellow:/>

Nå klarte jeg det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kost meg med pannekakemiddag, og kommet fint ut av det kalorimessig. Lettbacon, og lettsyltetøy var tricket. Og suppe til forrett. Syntes ikke baconet var særlig til substitutt, dog. Noen som vet om annet som kan fungere?

 

Det går på skinner for tiden. Deilig! Jeg greier ikke treningsmålet denne uken fordi jeg er forkjølet, men sånn er det jo bare. Men jeg har over 10.000 skritt daglig, bortsett fra den dagen jeg lå i sengen.

 

I kveld blir det to glass vin :blink::rolleyes: Så kreisi er jeg :D

 

Og Ditsy: kjør på med salat! Eneste faren er at du spiser deg lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff :angry:

 

Nå føler jeg meg dum, men forstår bedre hvorfor jeg har gått opp I vekt...

 

Jeg hadde tenkt å spise salat I dag... masse salat...

 

men jeg fikk besøk av barn og barnebarn og de skulle lage hver sin pizza, med sånn ferdig pizzadeig vet dere? Jeg sjekket kaloriinnhold og fant ut at det var bedre for meg å kjøpe en ferdig capriccio og bare ha litt ekstra sjampinjong og løk og paprika osv...

 

Jeg har aldri vært flink til å spise ofte og da har jeg kost meg med en sånn pizza på kvelden innimellom og I dag da jeg ikke tok på ekstra ost så tenkte jeg at jeg var ordentlig flink - helt inntil jeg skulle skrive inn kaloriene :angry:

 

Jeg skjønner jeg har vært på bærtur, men det visste jeg ikke og det var aldri meninga mi å bruke så mye kalorier og jeg følte meg ikke fristet en gang fordi jeg visste ikke at jeg gjorde noe dumt :(

 

Nå ser jeg hvor lett jeg har spist for mye og lagt på meg - bra at det har gått opp et lys for meg, men føler meg veldig dum... :mellow:

 

Kose deg med vin avk - du fortjener det!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er så fint med dette opplegget. Vi lærer noe av det! Selv trodde jeg God morgen-yoghurt er grei skuring, men det er altså ikke verd prisen. Peanøttsmør er en vederstyggelighet. Og ferdigpizza, sukk... Det er en gjenganger her i huset. Med pepperoni :o/> Men det blir lenge til neste gang! Tror ikke jeg tør sjekke kaloriinnholdet en gang...

 

Før pannekakemiddagen i dag registrerte jeg alt, for å se om det lot seg gjøre. Så fant jeg ut at lettbacon og lettsyltetøy var nødvendig, og så kjøpte jeg det. Anbefaler å registrere på forhånd, altså.

 

Ellers anbefaler jeg urtete med suketter når du har lyst på noe godt, og du har spist det du skal spise. Både Pukka og Yogi-te har masse deilig. Lakris-te er nammis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vannmann

Jeg er og veldig glad i ekstra ost på pizza, Ditsy, men det blir fort veldig mye ekstra kalorier. Man får seg noen aha opplevelser innimellom når man registrerer maten og mengden. Men man lærer jo så lenge en lever, så er bare å stå på videre. Noen ganger registrerer jeg på forhånd, for å se hvor mange kcal det er i enkelte ting. Det er veldig lærerikt.

Ren salat er lite kcal i, men hvis man lager salat med f.eks kylling og andre godsaker i, så kan det fort bli mye kalorier. Det har jeg brent meg en del på tidligere. Men du mener kanskje bare "ren" salat Ditsy.

Sukkererter er noe jeg synes er veldig godt å ha, når jeg har lyst på noe å knaske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med kaffekoppen og leser trøstende og oppmuntrende ord fra dere. Takk vannmann og avk :rolleyes:

 

Lett å ikke ha lyst å registrere mer I dag, men kan vel ikke gi opp så lett..

 

 

Tenker det er lurt å registrere alt på forhånd fremover slik at jeg ikke gjør same tabben og trøster meg med at den lange turen gjorde at jeg iallefall ikke gikk opp I går.

 

I dag er det akedag med barnebarn. Vi skal båle og ha pølser på pinne så da kan jeg ikke være altfor nevrotisk, men for første gang I livet mitt har jeg kjøpt kyllingpølse til meg selv, da kan jeg kanskje ta 2 ;)

 

Veiedagen min er ikke før torsdag :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Dere er flinke! En liten bommert nå og da gjør ingenting så lenge vi ikke gir opp :)

Jeg har klart å holde meg til "den smale sti" denne helgen - bare med litt for mye sushi og ett kakestykke. Kalorimessig har regnskapet gått opp likevel :)

På vanlige dager, når jeg har lyst på noe godt lager jeg smootie av fruktrasjonen - blir bare ca 200 kcal; med eplejuice blandet med vann, blåbær/jordbær og banan - smaker som sorbet, bare mye sunnere ;-) Men smoothier man kjøper kan være kaloribomber!

Lykke til videre - vi gir ikke opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Spiste også ferdigpizza i går, og registrerte alt jeg spiste, pluss litt snop og juice. Kom totalt sett opp i nesten 2000 kcal da :o/>

Men tenker at det faktisk var unntaket, og det er de vanlig hverdagene som er viktigst.

Men viktig også at en registrerer absolutt alt en putter i munnen, så en ikke lurer seg selv. Da er det garantert fort gjort å lure seg selv på minst et par hundre kcal., og det er mat og kcal det en ikke skriver opp, også...!

Prøver å holde meg til grov pizzabunn, men det er ikke alltid det lar seg gjøre - eller at andre har kjøpt inn osv.

 

Det ligger er en super oppskrift på pitapizza her, under oppskrifter, småretter, tror jeg. Det er et grovt pitabrød som en legger masse godt oppå, så blir det en porsjons-pizza. (Oppskriften er med tunfisk.) Tenk f.eks. skinke, løk, sopp, paprika og en hel masse andre godsaker en selv liker. Går jo an å toppe det med litt ost, og ha en god salat til. Vil tro en blir mett av en sånn porsjon middagspizza.

 

Salat med kylling i tror jeg bør bli supert! Masse grønne grønnsaker - nesten 0 kcal i mye av det, og kyllingfilet oppi, må jo bli bra. (men husk å veie kyllingfileten etter den er stekt.) Bruker en noe dressing, så husk mager type, og ca. 1-2 ss er vel vår "kvote" for det.

 

Mht. til trangen til å "dytte i seg" på kveldstid, så tror jeg mye av det skyldes at jeg/vi/en spiser for lite og for sjelden tidligere på dagen. Det ser jeg iallfall gjelder meg!

Da må jeg huske å spise nok. tidlig nok, helt enkelt (ikke enkelt, men altså veldig viktig.) Tyr noen ganger til rå kålrabi, som jeg er veldig glad i, tror det eller ei. Får i alle fall trent tyggemusklene mine godt da*ler* Eller knekkebrød med cottage cheese osv. for å stagge suget. Så spiser en i alle fall ikke ting en skal holde seg helt unna!

Mange kutter jo opp gulrøtter, selleri, agurk osv, og knasker på det, så det er el bare å prøve det ut med de grønnsakene som har veldig lite kalorier.

Selv om jeg ikke klarer å leve etter det helt nå, slik jeg har som mål, så er vel mye av kunsten å være forberedt, og være litt i forkant slik at en har noe å ty til når en "plutselig" får lyst på noe.

Før kjøpte jeg inn kjeks og snop, men nå prøver jeg å kjøpe inn grønnsaker, og frukt og bær, så vet jeg at jeg har det i huset.

 

Vi kan alle bli flinkere, men kan ikke ta alle stegene den første uken eller den første måneden - men til slutt så har vi klart det!

Heier på dere alle! :rolleyes:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hei igjen,

Dere er flinke! En liten bommert nå og da gjør ingenting så lenge vi ikke gir opp :)/>

Jeg har klart å holde meg til "den smale sti" denne helgen - bare med litt for mye sushi og ett kakestykke. Kalorimessig har regnskapet gått opp likevel :)/>

På vanlige dager, når jeg har lyst på noe godt lager jeg smootie av fruktrasjonen - blir bare ca 200 kcal; med eplejuice blandet med vann, blåbær/jordbær og banan - smaker som sorbet, bare mye sunnere ;-) Men smoothier man kjøper kan være kaloribomber!

Lykke til videre - vi gir ikke opp :)/>

Takk for glimrende tips, matus metus! Jeg drikker ikke melk, men spiser i stedet yoghurt, så det blir i så fall nesten et mellommåltid for min del. Takker for herlig og veldig sunn ide! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vannmann

Jeg har brukt mye gresk dressingmix fra knorr. Den er kjempegod. Både som dressing og som dipp til grønnsaker. Blander enten med yoghurt naturell eller med rømmekolle, og tar det av melkerasjonen min. Drikker stort sett ikke melk, men spiser yoghurt og i ukedagene når jeg spiser havregrøt, så lager jeg den med en melkerasjon.

Har også brukt å lage pitapizza. Det er veldig greit, da kan man ha på det man vil og så begrenser det seg selv, at man ikke spiser for mye. Men pleier å ha litt salat på siden, for å fylle litt mer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye gresk dressingmix fra knorr. Den er kjempegod. Både som dressing og som dipp til grønnsaker. Blander enten med yoghurt naturell eller med rømmekolle, og tar det av melkerasjonen min. Drikker stort sett ikke melk, men spiser yoghurt og i ukedagene når jeg spiser havregrøt, så lager jeg den med en melkerasjon.

Har også brukt å lage pitapizza. Det er veldig greit, da kan man ha på det man vil og så begrenser det seg selv, at man ikke spiser for mye. Men pleier å ha litt salat på siden, for å fylle litt mer opp.

Hva er pitapizza?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere "flinkhetens uke": jeg har gjennomsnittlig 1.500 kalorier pr dag, 13.000 skritt pr dag, og 6,9 trimpoeng. Jeg hadde riktignok en oppgang på en halvkilo, men jeg forventer formidable resultater på vekta torsdag! Jeg har selvsagt for få trimpoeng, men årsaken er sykdom.

 

Neste uke skal bli "sprekhetens uke" :rolleyes: Målet er minst ti trimpoeng, like mange skritt som denne uka, og et kalorigjennomsnitt på 1.600.

 

For å fortsette på temaet "ting det er lurt å ha i hus": Rett i koppen-suppe! Et varmt lite måltid på 80 kalorier.

 

Og Ditsy: oppskrift på pitapizza finnes på oppskriftsidene. Det går an å søke det opp.

 

Lykke til med uka som kommer, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vannmann

Kjøper grove pitabrød fra hatting.( du finner de i frysedisken). Så har jeg på ketchup eller tomatpure, skinke eller kjøttdeig og lettost, og grønnsaker som tomat, løk, paprika eller sjampinjong. Man kan variere de i det uendelige, alt etter hva man liker. Tror du finner flere oppskrifter på pitapizza på oppskrifter her på Grete roede, under pizza og pai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hva er pitapizza?

 

God morgen, alle! :rolleyes:/>

I dag har jeg endelig husket å ta på steg-telleren, så får vi se hva den viser når kvelden kommer... Har en forholdsvis stillesittende kontorjobb, men løper mye til og fra hele dagen, så jeg aner egentlig ikke hvor mye gåing det blir.

Ditsy: Her finner du oppskriften på pita-pizza: http://www.greteroede.no/52400610.o2.html

Jeg bytter fisk med skinke, fordi jeg ikke kan spise fisk. Utover der er det sikkert bare å kjøre på med sunne grønnsaker og ellers magre ting.

Ønsker alle en sunn og glad dag! :D/>

 

PS: til avk: Kjempebra gjennomsnitt du har hatt! Hatten av for deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - nå kommer noen negative tanker..

 

Jeg skal veie meg første gang til torsdag og er kjempenervøs. Føler en enorm stolthet at jeg har tatt meg sammen og fører kalorier og trim, og tenker at da bør jeg gå ned, men tenk om jeg ikke gjør det... driit redd :unsure:

 

Og jeg vet dere kommer til å si at man ikke alltid går ned pga hormoner og vann I kroppen og hvem vet hva... men det må vel vise seg på badevekta uansett... det bare MÅ det, uff nå får jeg angst :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Uff - nå kommer noen negative tanker..

 

Jeg skal veie meg første gang til torsdag og er kjempenervøs. Føler en enorm stolthet at jeg har tatt meg sammen og fører kalorier og trim, og tenker at da bør jeg gå ned, men tenk om jeg ikke gjør det... driit redd :unsure:/>

 

Og jeg vet dere kommer til å si at man ikke alltid går ned pga hormoner og vann I kroppen og hvem vet hva... men det må vel vise seg på badevekta uansett... det bare MÅ det, uff nå får jeg angst :(/>

Skjønner deg, Ditsy, men hold ut!

Dersom du ikke går ned i kg eller gram, så husk å bruke målebåndet!

Det har jeg gjort tidligere, og har da (i forrige runde, må jeg innrømme) sett at kroppen "krymper", men går kanskje ikke så mye ned i vekt hele tiden, eller heller litt i rykk og napp. Likevel minker vi her og der, tro det eller i.

Denne gang har jeg bestemt meg for å ta målene mine bare annenhver uke, men skrive inn vekten min hver uke, så får vi se om det motiverer mer enn sist.

 

Velkommen til deg, Lunatics! Her er det bare å slenge seg med, selv om jeg ikke husker akkurat hvem som startet tråden. Dette klarer vi - stå på - til slutt kommer vi i mål! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunatics

Tusen takk rolleyes.gif

Lunatics er forholdet mitt til pepsi max unsure.gifunsure.gif

 

Limer inn det jeg skrev i en tråd jeg startet, så får dere se hvor jeg ligger i løypa wink.gif

 

Hei på dere rolleyes.gif

Ganske så beskjemmet og blyg lusker jeg inn hit...unsure.gif

Veide 80 kg for ett år siden, og nå viser vekten 88 kg.......

Så er begynt med en kjempe livstilsendring, og trenger inspirasjon hos andre for å nå mine mål.

Trener intervaller 3 ganger i uken og styrke, og går tur meg hunden, langtur på 4 km, 4 ganger i uka.

 

Problemet mitt har vært å spise for sjelden og mye, så nå må jeg lære meg å telle kalorier og spise ofte og rett.

Pepsi max holder jeg på å kutte ut, har hatt ett skremmende forbruk på 3-4 LITER om dagenmellow.gifmellow.gifmellow.gif

 

Nå er jeg nede i maks 1,5 liter, og supplerer med vann og saft.

Pepsi Max skal heeeelt bort.

 

Har ikke veid meg på over en uke, men skal ha fast veiedag hver fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk rolleyes.gif

Lunatics er forholdet mitt til pepsi max unsure.gifunsure.gif

 

Limer inn det jeg skrev i en tråd jeg startet, så får dere se hvor jeg ligger i løypa wink.gif

 

Hei på dere rolleyes.gif

Ganske så beskjemmet og blyg lusker jeg inn hit...unsure.gif

Veide 80 kg for ett år siden, og nå viser vekten 88 kg.......

Så er begynt med en kjempe livstilsendring, og trenger inspirasjon hos andre for å nå mine mål.

Trener intervaller 3 ganger i uken og styrke, og går tur meg hunden, langtur på 4 km, 4 ganger i uka.

 

Problemet mitt har vært å spise for sjelden og mye, så nå må jeg lære meg å telle kalorier og spise ofte og rett.

Pepsi max holder jeg på å kutte ut, har hatt ett skremmende forbruk på 3-4 LITER om dagenmellow.gifmellow.gifmellow.gif

 

Nå er jeg nede i maks 1,5 liter, og supplerer med vann og saft.

Pepsi Max skal heeeelt bort.

 

Har ikke veid meg på over en uke, men skal ha fast veiedag hver fredag.

 

 

Så flink du er til å trene! Dette klarer du fint. Vi har forskjellige veiedager alle sammen tror jeg - så det er bare å rapportere når det passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...