Gå til innhold

Veien mot en ny livsstil :-)


Gjest matus
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Sundshine

PS! Gratulerer til alle som har fin og motiverende nedgang!

Og stå på videre til de som ikke har så mye nedgang - never give up - resultatene kommer til slutt for oss alle!

Heia oss!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Matus, Fluffy og Sundshine - vil bare takke dere for kommentarer og erfaringer og masse positive tilbakemeldinger og visdom....

 

Som liten ble opplært til å ikke gå fra bordet før tallerken min var helt ren... som voksen har jeg oppdratt meg selv til å tenke at det er helt nødvendig å ha noe på salongbordet når vi skal "kose oss" på kvelden... mellom barndom og voksen alder så tenker jeg at det kan være mye som har skapt vårt forhold til mat...

 

Personlig så tenker jeg at jeg bør kanskje ta mindre på tallerkenen første gang og se om det holder... og glad er jeg for at samboer er lojal og støttende og aksepterer at vi ikke har noe på salongbordet hver kveld...

 

Og så må jeg se på dette som livsstilendring og dersom jeg ikke går ned mer enn 200 gr. i uka, ja så går jeg faktisk ned og samtidig lærer nye vaner som vil hjelpe meg å unngå å legge på meg i fremtiden...

 

Jeg er nok ikke så tålmodig, men vil veldig gjerne føle meg vel i kroppen min og også bli sunnere og da kan jeg ikke gi opp...

 

Og der kommer dere inn - utrolig bra å få støtte og hjelp på veien og forstå at det er flere som jobber mot det samme målet..

 

Stor takk til dere fra meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 gram ned er et skritt i riktig retning. Antakelig blir det mer neste uke (som du kanskje husker gikk jeg ned 200 gram forrige uke).

 

De fleste av oss som er voksne nå har vel måttet spise alt på tallerkenen, og ikke stoppe når vi er mette. Det er ikke bra. Jeg tror vi er mange som har et forstyrret forhold til mat, som spiser i smug, har rare oppheng, bruker mat som trøst og straff og kos. Jeg var kresen som barn, men ble tvunget til å spise ting jeg syntes var avskyelige. Da jeg kunne bestemme selv levde jeg mange år på kremboller og pulverpadder. Nå er heldigvis kostholdet mer variert, men det er mye jeg bare ikke spiser.

 

Og gudene vet hva tynningene sliter med :)

 

Flink i dag! 20000 skritt uten å ha vært på trening. Og i morgen er det helg! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

 

 

De fleste av oss som er voksne nå har vel måttet spise alt på tallerkenen, og ikke stoppe når vi er mette. Det er ikke bra.

 

Og gudene vet hva tynningene sliter med :)

 

 

Jeg tror kanskje de fleste av oss er lært opp til å "spise opp maten vår"? For det var vel sånn det var, enten vi var spesielt sulten eller ei... :huh: Jeg håper jeg har gjort det annerledes med mine unger - tror iallefall det... B)

 

Idag har jeg hittil spist alt for lite - under 900 kcal til nå i 15-tiden, så det er slett ikke rart jeg kjenner på skrubbsulten, og er alt for sulten. Ikke bra, men skal hive i meg masse 0-grønnsaker før middag nå senere.

 

Selv om en ikke nødvendigvis har slitt med typiske spsieforstyrrelser eller et "snålt" forhold til mat, så har vi endt opp med for mye fett på kroppen. Så får en vel bare jobbe for å forbedre seg.

Jeg liker det du sier om "tynningene", Fluffy! :D Og jeg tror IKKE folk som er typisk tynne nødvendigvis har noe mindre komplisert forhold til mat enn dem som har for mye på kroppen, dersom det er et problem. Sånn er det vel bare, men vi tror kanskje at "de tynne" har det bra på alle måter. Det er løgn - bare spør de som har gått fra bred til smal/stor til liten.

 

Stå på, folkens - det går mot lysere tider - og færre kilo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, begynnelsen på vinterferie og avgårde på fjellet imorgen.... Og etter mathandelen så spiste vi pizza på vei hjem...

 

Jeg/Vi skal forbedre livsstilen vår, ikke leve så sært at vanlige, koselige opplevelser (les pizzaspising en dag vi er "utepå") må utelukkes...

 

Men det er vel helt umulig å beregne hvor mange kalorier det gikk med, og da regner jeg bare med at kaloribudsjettet er tom... men jeg var flink og sluttet da jeg var mett og spiste ikke alt...

 

Overspisingen min skjer oftest når jeg er helt alene så det er nok en psykisk forklaring på det... men ikke ofte jeg er alene da..

 

Men nå venter fjellet og jeg tror jeg skal prøve å spise ofte og sunt og litt mindre kos - uten at jeg ødelegger kosen for andre... og da må jeg bare krysse fingrer for at skigåingen oppveier eventuelle kalorismell... altså en litt nyere og sunnere "livsstil"

 

Har dere noen tanker/meninger????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være rom for litt pizza eller annen restaurantmat/ junkfood innimellom. Det er jo en livsstilendring som skal vare og da må det være litt rom for utskeielser innimellom. Men tror det er viktig å ta seg inn igjen etter f.eks vinterferie/ påske/ jul, og ha litt fokus på kostholdet og trim selv om det er"ferie", men allikevel unne seg litt kos. Det viktigste er at man i lengden får flest hverdager med sunt kosthold. Pleier å spise meg litt kvelds selv om middagen kanskje har vært litt i overkant, hvis ikke er det så fort å sprekke hvis man blir veldig sulten, spesielt på kvelden.

Tror det er viktig å lære seg å kunne kose seg litt innimellom uten å få dårlig samvittighet, men bare fortsette med de gode sunne vanene dagen etter. Stå på videre Ditsy ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være rom for litt pizza eller annen restaurantmat/ junkfood innimellom. Det er jo en livsstilendring som skal vare og da må det være litt rom for utskeielser innimellom. Men tror det er viktig å ta seg inn igjen etter f.eks vinterferie/ påske/ jul, og ha litt fokus på kostholdet og trim selv om det er"ferie", men allikevel unne seg litt kos. Det viktigste er at man i lengden får flest hverdager med sunt kosthold. Pleier å spise meg litt kvelds selv om middagen kanskje har vært litt i overkant, hvis ikke er det så fort å sprekke hvis man blir veldig sulten, spesielt på kvelden.

Tror det er viktig å lære seg å kunne kose seg litt innimellom uten å få dårlig samvittighet, men bare fortsette med de gode sunne vanene dagen etter. Stå på videre Ditsy ;)/>/>

 

Veldig enig med deg vannmann. I en normal livsstil er det faktisk flere dager hvor man skal kunne kose seg med god samvittighet. Men det er mange flere hverdager og det er der jeg skal bli flinkere til å passe på. Etter pizza i går så fikk jeg sef veldig søtsug, og etter flere timer med stålvilje tok jeg en rute med veldig mørk sjokolade og det var helt greit synes jeg og tuuuusen ganger bedre enn jeg ville gjort i den "gamle livsstilen". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good news :rolleyes:

 

Jeg hadde bare gått ned 200 gr forrige uke, men jeg fant ut at det ville være bra å veie meg før fjellturen og veie meg så fort jeg kom hjem fordi det ville kanskje motivere meg til en ny "vinterferielivsstil" til tross for manglende veiinger og målinger... og da fikk jeg kjempebeskjed fra vekta... de 200 på en uke hadde plutselig blitt til mye mere på 2 dager til - Tenk at jeg turte å gå på vekta til tross for kjempeangst og at den viste litt ned - og jeg som var forberedt på masse oppgang pga pizza i går....

 

Jeg er optimist :)

 

Stå på jenter, det årnær seg med ho Grete :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Heia Ditsy - nå er du i siget også mentalt tror jeg - suuuperbra! :D Det er jo dit vi skal, men det er bare så kjempevanskelig.

 

Vannmann sier noe veldig viktig her, og det er jo hverdager det er mest av. Dersom vi ikke skal kunne kose oss litt når vi er invitert til fest eller bursdag, klarer vi ikke det sunne alternativet de andre dagene. Iallfall gjør ikke jeg det. Og det er forskjell på en tur innom pizzarestauranten eller McD. en gang per måned og en gang ukentlig :huh: .

 

Jeg spiste hjemmelaget grov pizza med kjøpt bun i går, og var kjempe-overrasket over mye kalorier det ble - men vi må jo ha mat hver dag. Så på registreringen av kcal. at det er noe jeg må være litt forsiktig med, ganske enkelt.

Lærer noe hele tiden, selv om jeg trodde jeg visste det meste om GR fra forrige gang*ler av meg selv* B)

Mørk sjokolade har reddet meg mange ganger, og det skal jammen ikke mye til før det hjelper bra på, synes jeg. Bruker så gjerne frimerkene mine på det, jeg.

 

Det er bare å stå på, og det gjør vi jo.

Ha en superfin og litt sunn dag og helg, alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hei på en mandag, folkens!

Føler meg tung og dvask i kroppen dag, etter en egentlig helt grei helg uten for store utskeielser av noe slag.

Hadde som så mange andre problemer med registreringen her på GR fra fredag til i går, og syntes det var ganske kjipt - vanskelig å få alt til å stemme kalorimessig da, og da ser en hvor dårlig øyemål en har, selv om en trodde at "dette klarer jeg greit", men så var det litt vanskelig likevel... Må nok veie og registrere en stund til, før jeg tar ting på omtrent øyemål. :huh:

I morgen er det kurs- og veiedag, og jeg tviler på om vekten har beveget seg noe særlig, men det vet jeg i morgen kveld, ganske enkelt. Så det er bare å se lyst på livet og være forberedt på det verste - dette går fryyktelig tregt, men en kan ikke gi opp av den grunn.

Ha en finfin uke, alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 100 gram ned denne uka. Skuffende synes jeg. Har vært flink med kosten, har holdt meg innenfor kosemerkene, men kan nok bli mye flinkere med treningen, men men. Det er bare å bite tennene sammen å fortsette, selv om dette går veldig veldig sakte, så går det da nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 100 gram ned denne uka. Skuffende synes jeg. Har vært flink med kosten, har holdt meg innenfor kosemerkene, men kan nok bli mye flinkere med treningen, men men. Det er bare å bite tennene sammen å fortsette, selv om dette går veldig veldig sakte, så går det da nedover.

 

Stå på og lykke til :) - det går jo nedover :D

og så teller jo cm også da, selv om vekten står stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva vekten er denne uken ennå for jeg veier meg ikke før i morgen, men jeg er uansett fornøyd :) MUFFINSTOPPEN ER NEMLIG BORTE :) Dere vet den ukledelige pølsa som henger utover linningen når man går i for små klær, men nekter å innse at klærne ikke passer. Den ja, den er borte!! :):D

Så konklusjonen må være at jeg har gått ned minst en størrelse i klær (tilsammen), men siden jeg ikke er særlig flink til å passe på størrelser, særlig ikke når jeg går OPP i vekt, vet jeg faktisk ikke helt hvilken størrelse jeg var. Men det er i alle fall en ting som er sikkert. Alle klær ser penere ut når de passer (les: ikke er altfor små).

Ha en strålende uke alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Så konklusjonen må være at jeg har gått ned minst en størrelse i klær (tilsammen), men siden jeg ikke er særlig flink til å passe på størrelser, særlig ikke når jeg går OPP i vekt, vet jeg faktisk ikke helt hvilken størrelse jeg var. Men det er i alle fall en ting som er sikkert. Alle klær ser penere ut når de passer (les: ikke er altfor små).

 

Heia Matus Metus - flott resultat! Husk å måle centimetre også, så du kan følge med figurendingen din. Fem kilo er omtrent en klesstørrelse, såvidt jeg vet.

Jeg blir aldri kvitt den lille "pølsen" over buksenkanten, men det er sikkert kjempekjekt å kunne gå med trange klær :D

 

Står omtrent i ro på vekten - igjen - og kommer til å gå ned i kcal.og legge meg mellom to menyer. Er overhode ikke fornøyd med 200 gram ned på morgenvekten og stillstand på kursvekten, etter god innsats, men sånn er livet. Hadde jeg fusket med maten og lurt meg selv slik noen gjør (som jeg går på kurs med), skulle jeg skjønt det, men det gjør jeg faktisk ikke, for da går jeg opp i vekt.

Jobber hardt med dette, men det ser ikke ut for å hjelpe - nå er jeg drittlei...

 

Ha en fin uke, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Matus Metus - flott resultat! Husk å måle centimetre også, så du kan følge med figurendingen din. Fem kilo er omtrent en klesstørrelse, såvidt jeg vet.

Jeg blir aldri kvitt den lille "pølsen" over buksenkanten, men det er sikkert kjempekjekt å kunne gå med trange klær :D/>

 

Står omtrent i ro på vekten - igjen - og kommer til å gå ned i kcal.og legge meg mellom to menyer. Er overhode ikke fornøyd med 200 gram ned på morgenvekten og stillstand på kursvekten, etter god innsats, men sånn er livet. Hadde jeg fusket med maten og lurt meg selv slik noen gjør (som jeg går på kurs med), skulle jeg skjønt det, men det gjør jeg faktisk ikke, for da går jeg opp i vekt.

Jobber hardt med dette, men det ser ikke ut for å hjelpe - nå er jeg drittlei...

 

Ha en fin uke, folkens! :)/>

Kan det være vann i kroppen Sundshine? Uansett må du ikke gi deg, for det hjelper ingenting. Hvor mange kilo skal du ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen! Jeg følger litt med innimellom og føler litt angst for vekta som ligger trygt og godt på baderomsgulvet hjemme. Jeg klarte ikke kontrollere inntaket i går, det smaker så utrolig godt etter en langrennstur på fjellet. Men mannen og jeg er enig om at vi har kuttet ned på masse unødvendig kos og kalorier samtidig som vi koser oss litt mere normalt og sunt, altså en ny og bedre livsstil. Håper ikke jeg går opp alt jeg har gått ned bare.... Stå på allesammen, vi gir oss ikke med den nye livsstilen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står omtrent i ro på vekten - igjen - og kommer til å gå ned i kcal.og legge meg mellom to menyer. Er overhode ikke fornøyd med 200 gram ned på morgenvekten og stillstand på kursvekten, etter god innsats, men sånn er livet. Hadde jeg fusket med maten og lurt meg selv slik noen gjør (som jeg går på kurs med), skulle jeg skjønt det, men det gjør jeg faktisk ikke, for da går jeg opp i vekt.

Jobber hardt med dette, men det ser ikke ut for å hjelpe - nå er jeg drittlei...

 

Ha en fin uke, folkens! :)/>

 

Får litt dårlig samvittighet for at det går så bra, når du sliter :unsure:

Og jeg kjenner igjen følelsen av "hvorfor skal jeg gidde dette, når det ikke skjer noe som helst" fra tidligere slankekurer...- føler med deg, det er ikke moro! Jeg har ofte gitt opp i slike stunder... men hva skjer da? Jo jeg går rett opp i vekt, til utgangspkt. + som regel noen ekstra kilo også. I snitt har jeg nok lagt på meg ca 2 kg pr år de siste 10 årene. MEN slikt går jo ikke i lengden, kanskje det kan være motiverende å tenke på hvordan ting hadde vært/blir om du ikke hadde gått på kurs/ eller gir opp nå? Å være sunn og frisk er jo også viktig :)

En annen ting som jeg bruker for motivasjon nå er "bedre form". Jeg setter meg mål som: jeg skal klare å gå/jogge en km på 6 minutter, eller på toppen av bakken uten å stanse osv. Jeg har en rute jeg bruker å gå som jeg tar tiden på - og ser stadig at formen blir bedre. Det får fokuset litt bort fra vekta, og gir meg følelsen av å være "flink" også de ukene jeg står stille/går opp.

LYKKE TIL! IKKE GI DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Takk skal dere ha, Matus og Dipsy! :) Neida, jeg gir ikke opp - kan jo ikke gdet - dessuten går det KUN utover meg selv og mine egen helse i så fall. Det blir bare for dumt. Betale penger for å gå på kurs og bare gi seg nå - nei, det går ikke.

Har jo dessuten fått inn en hel masse gode vaner! Kuttet ut masse unødvendig fett, og ikke minst sukker i hverdagen - herlig. Og lært meg å spise jevnlig gjennom hele dagen og ikke bli "dødssulten" før middag, samt å drikke masse vann - bra det også.

Noe av grunnen til dårlig nedgangen kan muligens skyldes at jeg ikke kan spise fisk og fiskeprodkter, og der med går glipp av viktige fettsyrer. Prøver å tilføre det via planteoljer, men det blir også en balansegang - må prøve meg litt frem med det. Og jeg er nok for passiv per idag, men det er jo mange som går ned i vekt og er mer passiv enn jeg er. Jaja, nok om det.

 

Helst skulle jeg sikkert gått ned over 20 kilo, men det er over 20 år siden jeg veide så lite. Derfor har jeg sagt til meg selv at det endelige målet nå er drøyt 17 kilo ned, men foreløpig nærmer jeg meg tre - ila.fem uker! Så det er slett ikke noe å rope hurra for... Jeg tar fem og fem som delmål, og da skal jeg kjøpe meg ett nytt klesplagg per fem kilo :D

Men - kampen fortsetter, og det går mot vår og letter klær - iallefall om noen uker.

Stå på, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er travle dager og bredt fokus her :huh:/> Vi har hatt barnebursdag i huset, og da datt jeg på kakekjøret. Registrering viser likevel ikke så grusomme tall, da det ikke ble annen mat i tillegg. Og trening har det ikke blitt tid til, men massevis av skritt i stedet. Jeg håper å få ting på plass neste uke. Og vakre tall på vekten i morgen :rolleyes:/>

 

3 kilo ned på fem uker er tilnærmet perfekt, Sundshine! Det er klart det hadde vært gøy å bli slank i en fei, men går en sakte ned er det fett som forsvinner, og ikke muskler. Apropos muskler: hvis du er litt passiv anbefaler jeg at du lager deg et enkelt lite styrketreningsprogram du kan ta et par ganger i uka på stuegulvet. Noen situps, knebøy, ryggøvelser etc, så du kanskje tilogmed får mer muskler.

 

Kondolerer med tapet av muffinstoppen din, matus :D/> Den skal snart få følge av min! Det skal bli en sann glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :) Jeg er nok dypt menneskelig som alle andre, Ditsy. Det jeg synes jeg har vært flink til er å ikke slå meg løs med mat og vin hele helgen hver helg. Og jeg har vært flink med hverdagsaktiviteten. Jeg får ikke alltid trent så mye som jeg ønsker, men andre ting må bare komme først i blant.

 

Men det er altså fryktelig gøy når det går så glatt som dette! Jeg har nådd mitt første delmål, og tror jeg skal ta en dongeribuksefeiring, med eller uten muffintopp vil vise seg. Muffintoppen og dansehåndtakene er det som ryker sist på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er vi nede på lavlandet igjen og vekta sto tro fast og venta på meg på badet .... Uff, tør sef ikke gå på den idag... Orker ikke nedtur akkurat nå, men tenkte jeg skulle melde meg inn her så blir det en myk start kanskje...

 

Vi har oppdaget havregryn til frokost jenter... Det er vel bare lurt det eller? Bra for blodsukkeret sies det og greit å ta et knekkebrød med litt protein pålegg ved siden av?

 

Må iallefall ut med kjøkkenvekta og begynne å føre det jeg spiser igjen og håpe på ikke veldig nedtur på vekta. Stå på jenter, veldig oppmuntrende å høre hvordan et går i både oppover bakke og utforkjøringer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er vi nede på lavlandet igjen og vekta sto tro fast og venta på meg på badet .... Uff, tør sef ikke gå på den idag... Orker ikke nedtur akkurat nå, men tenkte jeg skulle melde meg inn her så blir det en myk start kanskje...

 

Vi har oppdaget havregryn til frokost jenter... Det er vel bare lurt det eller? Bra for blodsukkeret sies det og greit å ta et knekkebrød med litt protein pålegg ved siden av?

 

Må iallefall ut med kjøkkenvekta og begynne å føre det jeg spiser igjen og håpe på ikke veldig nedtur på vekta. Stå på jenter, veldig oppmuntrende å høre hvordan et går i både oppover bakke og utforkjøringer :-)

 

Ja, her snakker jeg bare med meg selv, men må snakke hardt og si til meg selv at jeg ikke skal føle meg misslykket, ikke må være en pingle i forhold til baderomsvekta og komme meg opp på "hesten" igjen - det har bare gått 9 dager siden alt var i skjønneste orden... uff :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...