Gå til innhold

10 kg ned - nok nå!


Gjest Tulla69
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Tulla69

Ja, da kom jeg inn hit jeg også! Litt annerledes enn jeg hadde tenkt meg, jeg forestilte meg å skulle seile inn i triumf. I stedet snubler jeg litt forvirret inn for å få hjelp til å fokusere litt på å holde vekta - oppe? :blink:

 

Jeg har blitt alvorlig syk, og skal sannsynligvis gjennom noen tøffe runder hvor jeg må forvente å gå ned i vekt. Legen på sykehuset så kritisk på meg, kommenterte at det er bra at jeg er slank og i form, og formen bør jeg holde så lenge jeg klarer, men smalere bør jeg ikke bli. Det hjalp ikke akkurat på appetitten... <_<

 

Da kommentaren falt for en drøy uke siden veide jeg nærmere 65 kg, i går morges stoppet vekta på 63,7. Så det kan se ut til at jeg har en liten utfordring... :rolleyes:

 

Dermed har jeg laget meg en fin liten graf (se signaturen) og skal prøve å rapportere inn her jevnlig for å holde meg i nakken. Dagens ekstrainnsats på kalorifronten (så langt): En kroneis med pistasj... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Tulla69

Ja, her sitter jeg på sykehuset og venter på å bli lagt inn for operasjon. Har koblet av og hygget meg i helga, men nå kommet alvoret. Vel, jeg har med meg en god bok og strikketøy for å takle venting, og så får det komme som kommer.

 

Dagens vekt er 64.2, så jeg er innenfor mitt valgte vektbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Tusen takk, Enna :)

 

Nå er operasjonen vel overstått, og alt ser bra ut, dvs. de har foreløpig ikke sett noe de ikke visste om. Så er det bare å vente på analysene.

 

Formen kjennes foreløpig etter forholdene veldig god, så får vi se om det blir mer smerter og hevelse etter hvert. Nå er jeg hjemme og gleder meg til en god middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Kaptein Sabeltanns menyer har satt litt spor på vekta - 64.8 i går morges. Slett ikke galt etter en relativt slapp mathelg! Jeg er iallfall innenfor vektbeltet jeg har satt.

 

I kveld tok jeg min første joggetur etter operasjonen, og det var deilig å få blåst litt frustrasjon ut av systemet. Jeg var så fornøyd rett etter operasjonen, og den har nok absolutt gått bra, men jeg sliter litt med noen små ettereffekter. Nå er jeg også spent på om operasjonssårene har tålt joggeturen! Foreløpig ser det greit ut, så jeg krysser fingrene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Tusen takk for hyggelige ord, Sabine! :)

 

Det varierer nok både med styrke og målrettethet, men jeg er glad i å løpe ;)

 

Operasjonen var ganske enkel, men jeg må gjennom diverse behandlinger etter hvert, og de blir nok betraktelig mer slitsomme. Jeg har fått beskjed om å opprettholde formen (og vekta) så godt jeg kan. Og det er bra, for løping er terapi for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tilbake fra en uke på hytta. Har slappet av (ok, trent en god del også) og hatt det fint, men nå ser jeg at jeg har litt å lære når det gjelder å holde vekta. Jeg shoppet med en venninne fredag, og da jeg tittet meg i butikkspeilene begynte jeg å lure litt. Ganske riktig, da jeg sjekket vekta nå når vi kom hjem viste den bare 64 blank, og det på kvelden første dag av menstruasjon :blink:

 

Det er merkelig, jeg la jevnt og trutt på meg i høst, men nå når jeg trener ser det ut til at jeg må få i meg mer enn det som virker naturlig for meg. Har kost meg, men prøvd å være forsiktig og ikke ta av i matveien, samtidig som jeg har gått og løpt turer. Det kan se ut til at jeg har vært i overkant forsiktig.

 

Hvis jeg ikke finner en balanse snart får jeg begynne å registrere maten her inne igjen, men jeg kan egentlig vanskelig skjønne annet enn at jeg får i meg minst de anbefalte 1900-2000 kcal jeg i følge GR-kalkulatoren skal ha pr dag. Har da spist is og diverse annet smått og godt i tillegg til vanlig store måltider. Men det er klart, det ble ganske mye bevegelse denne uka.

 

Og hvem vet, når behandlingene mine starter og jeg mister energi til å trene ordentlig kan det jo godt hende jeg kommer til å legge på meg raskt. Særlig når jeg blir styrtet inn i overgangsalder over natten!

 

Vel vel, jeg tror jeg utvider vektbeltet mitt til 63-65 kg. Så lenge jeg holder meg innenfor det er det greit. Tipper jeg under eller over får jeg heller prøve å gjøre en innsats.

 

Huff, så selvopptatt jeg blir av å ha fokus på vekta! Men her inne er det vel lov? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Sto på vekta i morges og ser at jeg har tatt av halvannen kilo på uka på hytta. Hvordan skjedde det? Er såvidt innenfor mitt nye vektbelte - vekta vippet mellom 63.0 og 63.1.

 

Jeg venter noen dager og ser om dette er reelt, men ser at jeg kanskje må begynne å registrere mat igjen for å se hva jeg virkelig forbrenner. Samtidig blir jeg jo antakelig snart tvunget til å være mindre aktiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisiell veiedag og nok en halvkilo ned. Det skyldes nok mens på hell, men dette er litt småskummelt :blink:

 

Jaja, sykehusbesøk senere i dag og etterpå får jeg gjøre opp status over både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehusbesøket unnagjort. På den positive siden var det ikke funnet noen spredning, og de hadde fjernet det de skulle i operasjonen :)

 

Men det positive stopper vel egentlig der, for selv om svulstene var små var de visst ikke av det hyggelige slaget. Prognosene er fortsatt svært gode fordi jeg kom tidlig, men behandlingen blir tøff og omfattende, og jeg kommer til å bli sykmeldt et helt år :blink:

 

Jaja, jeg får ta en ting om gangen, og prøve å opprettholde både vekt og form så langt det lar seg gjøre. Sykehuset oppmuntret også på det sterkeste til det. Når det gjelder virkninger og bivirkninger av behandlingene mente de dette var så individuelt at det ikke var noen vits i å ta ting på forskudd, men heller forholde seg til det som dukker opp. Høres eminent fornuftig ut, og jeg får bare håpe jeg klarer å være så fornuftig. Det spørs vel, men man kan jo forsøke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg mange varme tanker, og er glad for at du tok kontakt med helsevesenet så tidlig at det i det minste ble oppdaget tidlig.

Tusen takk, Sabine! :) Det blir en større sjau enn jeg hadde regnet med, men skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snufs, host og kvekk, kvekk! Her sitter en passivisert tulle og ønsker seg på joggetur. Det får bli en spasertur i stedet. Har vært dårlig siden fredag og ser at det påvirker formen langt mer enn appetitten, så nå får jeg nok hjelp til å legge på meg, men da vil jeg selvfølgelig ikke det - på tross av mitt påståtte vektbelte. Må nok ta et oppgjør med meg selv om hva jeg vil veie, for jeg likte visst 62-tallet jeg nå ganske sikkert forlater... :rolleyes:

 

Og det er nok viktig å være bevisst, for det kan bli en hard sjau å holde meg der, uansett hva jeg lander på... :o

 

Får ta status i morgen. En liten stund til bør jeg kunne ha kontroll, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til midt i vektbeltet mitt i dag. Mer vann i kroppen igjen også. Vet ikke helt hva som var årsaken til den veldig lave vekta forrige uke, dette er nok mer normalt, og helt greit - er tross alt fortsatt under vekta fra for to uker siden. Holder jeg meg her skal jeg nok være veldig fornøyd :)

 

Men i dag kan det holde hardt, det er eldstejenta sin bursdag og det blir kanelsnurrer til lunsj, hvit sjokolade-panna cotta etter middagen og sjokoladekake til kvelds... Jeg skal spise litt av alt også. Heldigvis er forkjølelsen litt bedre, for nå må jeg snart ut og løpe for å la kaloriene få bein å gå på! Men det blir altså ikke i dag :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Titter innom og sier hei - ser ut til at du har litt mer dramatikk i livet ditt enn det man trenger. Du virker likevel veldig positiv og det er superbra, krysser fingrene for at alt går bra til slutt og at du klarer å holde vekten oppe oppi det hele.

Fikk forresten vann i munnen av å lese om kanelsnurrer, pannacotta og sjokoladekake - at det nærmer seg lunsj og at magen min knurrer av sult hjelper jo ikke akkurat det heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen før den "skumle" dagen - første cellegiftkur. Jeg er gjennomsjekket og frisk, så alt ser ut til å ligge til rette for litt giftpumping... :unsure:

 

Sto på vekta som vanlig i morges, og den ser ut til å blåse jevnt i bursdagsfeiringer og restaurantbesøk, og landet på samme (ja, det vil si - 100g da) resultat som forrige uke.

 

Litt merkelig akkurat det, men enten er jeg så stressa på grunn av den kommende behandlingen at jeg brenner flere kalorier, eller så er treningen mer effektiv enn jeg har ant - jeg har tross alt løpt tre milturer og brukt rockeringen en del forrige uke.

 

Men jeg klager ikke, er for første gang på lenge ganske fornøyd med vekten min og synes ikke lenger det er flaut å vise seg i tettsittende treningstøy eller badedrakt. Det er deilig.

 

Så (har nevnt det før, men trenger repetisjon :rolleyes:) får utfordringen bli å prøve å holde seg der... :mellow:

 

Jaja, ha en strålende kveld de som eventuelt måtte lese dette! Jeg skal feire min siste dag med normale smaksløker med pasta og rødvin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta og rødvin smakte godt det, Krusmynte! Middagen i går også, faktisk - kvalmen meldte seg litt senere på kvelden. Den er vel til å holde ut, men jeg føler meg veldig slapp, og min dårlige rygg er et mareritt :(

 

Derfor sitter jeg her og skriver i stedet for å sove <_<

 

Nok klaging. Forhåpentligvis kommer formen seg litt utover dagen. Men jeg får jo bortimot den sterkeste cellegiften som finnes, så det skulle vel være rart om jeg ikke merket det.

 

Håper eventuelle lesere føler seg sprekere enn meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit etter forholdene. Liker innstillingen din med å nyte pasta og vin. Det er viktig å huske å sette pris på slike småting. Håper du finner andre slike lyspunkt om smaksløkene svikter for en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig hilsen, Sabine! :)

 

Jo, det går nok greit etter forholdene, men dette er en omstilling. Kvalmen har vel vært til å leve med, for jeg har beholdt maten, og mat som ikke er søt har hele tiden smakt greit. Nå begynner jeg å tåle litt søt mat også (vet ikke om jeg skal være glad for det eller ikke? ;))

 

Det verste er vel at overskuddet er borte, i hvert fall inntil videre. Jeg hadde håpet å fortsette å løpe, men foreløpig er det nok ingen god ide. Vi gikk en tur med minsten i marka i går, og siden hun er 4 år ble det meget bedagelig tempo, men det var mer enn nok for meg oppover bakkene. Da vi fikk hastverk for å nå en stue fordi vårt egentlige mål var stengt og mannen tok minsten på skuldrene, tappet tempoet (som jeg vanligvis er den som holder oppe) overskuddet såpass at jeg måtte rett på sofaen når vi kom hjem.

 

Det er nok likevel veldig viktig å fortsette bevege seg, bare at jeg åpenbart blir tvunget til å holde pulsen lavere enn tidligere. Så jeg har tenkt meg ut på tur i dag også, om enn i rusletempo. Og så får jeg rett og slett ta høyde for at jeg må ta regelmessige hviler på sofaen for å komme gjennom dagene.

 

Et spøkelse som lurer i bakhodet er mitt nedsatte immunforsvar. Jeg leverte i barnehagen i morges, og da jeg satt på benken i garderoben med minsten på fanget var det selvfølgelig en snørrete liten jente som klatret opp ved siden av og lente seg på meg. Så får vi se hvordan det går. Æsj, det er ekkelt å føle seg så sårbar! :(

 

Sto på vekta i morges, for det er jo veiedagen min. Mangelen på joggeturer viser seg ikke ennå, ned 0,9 kg fra forrige mandag. Men mindre vann i kroppen, så tror ikke det har skjedd stort.

 

Får prøve å holde vekta nede så langt jeg klarer, det er vel den mildere cellegiften og hormonbehandlingene som kommer til å gjøre at jeg legger lettere på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her etter en tur i marka på ca 9 km og registrerer at jeg ikke umiddelbart har falt om på sofaen. Kanskje formen er litt for oppadgående? :)

 

I går klarte jeg å gjennomføre en full treningsøkt hos fysio til tross for en i utgangspunktet litt dårlig dag, og det var også en opptur. Riktignok tilbrakte jeg mye av dagen etterpå på sofaen, men det tror jeg mest skyldtes at jeg ble litt overoptimistisk og prøvde meg på en løpetur på tredemølla etterpå... Etter ti minutter i 10 km/t var jeg totalt kaputt og måtte innse at løping fortsatt ikke er så enkelt :rolleyes:

 

Men det er positivt at det virker greit å trene styrke - da kan jeg jo vedlikeholde muskelmasse, om ikke annet! Så får jeg jobbe med kondisen igjen når jeg er ferdig med behandlingene. Og hvem vet, kanskje det endrer seg underveis i perioden? Jeg er jo fortsatt bare en drøy uke etter kuren, og det er nesten to uker til neste injeksjon.

 

Som en kan se er jeg i mer optimistisk lune i dag ;)

 

Tok en snikveiing i morges. Vektnåla peker iallfall ikke oppover, kanskje heller en smule nedover. Vet ikke helt hvorfor, siden jeg synes jeg spiser ganske mye. Men jeg beveger meg jo en god del også, selv om jeg ikke løper.

 

Men jeg er fortsatt mer bekymret for å legge på meg enn gå ned på sikt i løpet av behandlingene, så jeg tror det er helt greit foreløpig. BMI er fortsatt over 21, så ingen fare for å bli undervektig med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Helgens utskeielser kom på i siste liten - snikveide meg til en drøy halvkilo mindre i går morges :rolleyes:

 

Men det skulle bare mangle, for her har det blitt både vin og kaker, og jeg har ikke spist noe særlig mindre vanlig mat av den grunn.

 

I dag er jeg trøtt, for magen var i ulage på morgenkvisten. Det er synd, for det er en fin dag, og jeg hadde lurt på en lang gåtur. Men det står også en kvistmaskin og roper på meg ute i hagen etter mannens lørdagsbonanza med motorsaga, så det er nok kvistingen som blir prioritert - bare jeg har kost meg med kaffen min og temperaturen tar seg litt opp. Det var kjølig på morgenkvisten. Merker at det er blitt september.

 

Kreften har gitt meg vitaminpillenekt, men det er som sagt første september i dag, og jeg tok lydig min tillatte transkje i morges. Godt smaker det ikke, men forhåpentligvis gjør det godt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter i 10 km/t på tredemøllen??? Blir veldig glad den dagen jeg klarer det.... :D Det er kanskje ikke så mye sammenlignet med hva du hadde klart om helsen var godvenner med deg, men jeg er nå likevel imponert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...