Gå til innhold

På tur mot en lettere kropp


Anbefalte innlegg

53 år, 172 cm (høyde)  Mål 73 kg. Startvekt 29.12.19: 96,7Tot ned: 11,0

07.09: 93,9

14.09: 92,6 - 1,3

21.09: 91,8 - 0,8

28.09: 91,3 - 0,5

05.10: 91,3 -  0

12.10: 90,0 - 1,3

19.10: 89,8 -0,2

26.10: 89,1 -0,7

02.11: 88,5 -0,6

08.11: 87,7 -0,8

16.11: 86,9 -0,8

23.11:85,8 - 1,1

30.11: 85,1 -0,7

07.12: 83,5 -1,6

14.12: 82,9 -0,6

04.01: 85,7 +2,7kg😵

Velger å ha en resultattråd som første innlegg. 

Antall kg til mål: 12,7 🙂

Milepæl 1:   6kg / 90,7 ✔ 12/10

Milepæl 2:12kg/ 84,7  ✔07/11 85,7😩

Milepæl 3: 18kg/ 78,7

Milepæl 4: 23,7kg/73 MÅL!🏆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det lørdag og helgen er godt i gang. Uka har gått helt greit. Jeg vet jeg har spist alt for lite denne uka- i håp om at jeg skulle få en skikkelig kick-start. Jeg har ikke får trimmet så mye men har gått t/r jobb hver dag + en god tur ut i naturen en kveld.

Jeg må bruke litt tid på å finne ut av det med "kos" på lavkalori. De siste årene har det kommet på mye kosemat, kaffekos, vin, seine og kcal-rike middager, spes i helgene. Dette er nå slutt og jeg må finne noe som kan erstatte "tomrommet"

Jeg vet jeg kan...har gjort det før, må bare lete laaangt der bake i fjernarkivet.

 

Ønsker alle flotte slankere her inne ei god helg

 

Klem fra Jess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Januar og nye muligheter... :rolleyes:

 

Vekta bikka 2kg ned i okt/nov, deretter ble det standby. Har kosa meg mye i jula og kjenner at kroppen er METT av julekalorier og egentlig lengter etter litt lettere føde.

Plan for uke 1:

1. Jobbe med motivasjon, definere meg som slank og sunn

2. Registrere mat

3. Forsiktig oppstart av trimpoeng...fra 0 til 3-4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Mia

 

Det er egentlig fint å tenke på at vi kan dette, det er bare å finne frem godfølelsen og GJØRE det :)

Jeg har vært helt ute av dette i lang tid og velger derfor å ta det steg for steg. Jeg husker veldig godt at jeg får best resultater når jeg gjør dette grundig. Det er akkurat som om det er lettere å holde fokus hvis jeg gjør dette fullt og helt.

Det første som må på plass her hos meg er registrering av mat. Jeg skal skrive opp alt jeg spiser her i dagboken. Jeg vet ca hva ting inneholder, likevel er det noe med å se det svart på hvitt...i alle fall en periode til jeg er godt i gang.

 

Trim har også forsvunnet helt fra mitt liv. Jeg setter meg derfor svært lave mål i starten for å ikke miste motet. Jeg har 1 trimpoeng hittil denne uka og er fornøyd med det. Satser på 3-4 før uka er omme. Så får jeg heller legge på 1 pr. uke en periode fremover.

 

Here we go, godt å tenke på at vi er på samme lag Mia. Og vi er neppe de eneste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LindaM88

Masse lykke til! :-)

 

Startet selv i går, og føler meg endelig motivert igjen til å ta tak..

 

Jeg vet også at jeg kan, men da må jeg være veldig strikt for å få det til. :-)

 

Gikk ned ca 15 kg høsten 2016, og var veldig fornøyd. Holdt meg der fram til vår/sommer 2017.

Da skjedde det noen tragiske ting i livet mitt, og jeg tenkte absolutt ikke på verken mat eller trening...

Har "mannet" meg opp nå i jula, og kjenner at motivasjonen er tilbake. Jeg vil føle meg vel! :-)

 

Ønsker deg en fortsatt fin uke! :-) Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Linda

 

Takk for hilsen. Hyggelig at vi er flere her inne som skal samme vei.

 

Jeg gikk ned 27 kg i 2009-2010, holdt så vekten noenlunde stabil i ca 5 år. Så skjedde det triste ting i livet mitt som medførte at jeg ikke klarte å holde fokus...Og vipps så var det opp minst 15kg ila 2 år :(.

Jeg holdt meg unna badevekta i et helt år og fikk vel en slags realitetsorientering da jeg hoppa på den på seinhøsten-17. Var veldig klar over det stod galt til, men likegreit å se tallenes tale.

 

 

Så godt å høre at du er klar for ny runde. Jeg håper det går bedre med deg etter hvert.

Det føles godt å mestre kropp og matinntak selv om andre deler av livet kan være kjipt.

Vi får henge oss på hverandre og dytte hverandre i mål, jeg vet at målet er der fremme et sted :) :)

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LindaM88

Vi har klart det før, og skal klare det igjen. :-)

 

Godt å komme i gang i allefall... Hvor mye skal du ned totalt?

 

Ja, nå må jeg prøve å skifte litt fokus, og heller få positive ting ut av matkontroll og mosjon.

Nå står helgen for døren, håper på å få til en liten økt lørdag eller søndag.

 

God helg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål er å komme meg ned på ca 75kg. Da er jeg høvelig normalvektig, det er også en vekt jeg trives med. Passe slank men ikke tynn☺

 

Jeg skal holde strengt regime man-fre og ha litt rom for kos i helgene -uten å gå bananas.

Har nettopp spist deilig lasagne. Spekka den med en mix av karbonadedeig og kyllingkjøttdeig stekt uten fett. Hadde også 3 revne gulrøtter og en liten bit sellerirot (revet) i sausen for å "spe den ut". Serverte den med en frisk salat. Dette falt i smak hos far og sønn også. Et lite glass rødvin til og den gode helgefølelsen var på plass.

I morgen blir det wok med marinerte scampi...dette er vel min favoritt i middagsveien. Må bare få mannen til å vise moderasjon med fettet når han steiker, han har en tendens til å bruke MYE smør el olje. Skal ikke klage for det er koselig å lage mat i lag da.

 

God helg der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LindaM88

Den lasagnen hørtes god ut! Tror jammen jeg skal lage hjemmelaget lasagne selv, på lørdag. :)

 

Denne helgen har jeg følgt "dietten", men hadde også julens siste pinnekjøtt middag på lørdag. Det var godt. Jeg har også tenkt å spise noe jeg har lyst på, på lørdager.. Litt må man kose seg. :-)

 

Ønsker dere en god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var årets første veiing unnagjort - og det ble egentlig en positiv overraskelse :)/>/>

 

Nå er mål og mening satt opp - ukesmeny er behørig notert og samkjørt med mannen i mitt liv. :D/>/>

 

Har notert 79,9 kg som første delmål - og med en nedgang på 0,3 kg pr. uke er jeg der i mai. Det er en forlokkende tanke :D/>/>

Jeg vil ha den gode følelsen tilbake - så da er det bare å trø til. Mitt valg om jeg kommer til å lykkes :P/>/>

 

Kommer også til å notere alt av mat og trening. Og det er letter å holde fokus når man kjører et strengt regime. I alle fall må jeg ha en plan ellers sklir det lett ut.

 

Vi får holde hverandre oppdatert og motivert - for det blir et røft løp. Men det blir vårt løp du :D/>/>

 

-mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker er gått og 1,3 kg ned. 0,43kg pr uke er ikke akkurat oppløftende, men jeg har enda ikke fått "go'følelsen" helt på plass. Noen dager i uka er jeg veldig flink, andre dager er jeg fortsatt der jeg var. Første mål var å få måltidene på plass. For å ikke miste motet må jeg først fokusere på det jeg har fått til: :-D

  1. Middag hver dag, grønnsaker til alle middager
  2. Tran og noen få nøtter eller mandler hver dag
  3. Har økt fra ca 0 trimpoeng til 3-4 pr. uke
  4. Drikker ca 8dl vann pr dag.

Mitt største problem er vel mengde. Jeg er dårlig til å takle følelsen av sult eller sug. Jeg levde på ganske så korrekt Roede-kost gjennom ca 5 år, klarte å holde vekta sånn noenlunde men husker også at jeg måtte stålsette meg hver dag for å ikke spise for store porsjoner. Fader det hadde vært deilig hvis jeg bare kunne skrudd av lysten på mat :-)

Men akk og ve og surk og klag...det hjelper bare så lite. Alternativet til å holde fokus er at jeg legger på meg igjen og det har jeg nå fått grundig erfare. Oppsummert er det veldig mye bedre å ikke føle seg helt mett enn å drasse på alle disse ekstra kiloene, å ikke finne klær som passer, å kjenne på at formen er dårlig, å føle meg mistilpass og mislykket i egen kropp. Så her er det bare å fortsette kampen mot kiloene. Første bud er å ha fokus på mengden mat som jeg kan løse gjennom å spise frukt og grønt til alle måltider. En lunsj blir veldig mye mer mettende med en gulrot, en tomat, litt agurk el andre grønnsaker ved siden av. I dag spiste jeg litt gulrot, agurk og tomat i terninger med litt krydder over som "siderett" til mine knekkebrød med ost. Det både smakte og så godt ut.

I kveld skal jeg gå kveldstur sammen med mannen min, han som alltid støtter meg i tykke og tynne dager :-)

Ønsker alle slankere der ute en strålende uke, klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det torsdag og halvgått uke. Oppsummert har det gått rimelig greit. Har vært på en jobbreise og mener det har gått rimelig greit mtp kcal. Ikke helt meny 2, men ca 1750 pr dag og det er i alle fall under energiforbruk. Det har blitt veldig lite trim denne uka. Min trim er å gå tur og det har vært bitende kaldt og masse vind de siste dagene så jeg har kun gått en halvtimes tur en dag. Vinden har løyet litt nå så jeg håper på en liten luftetur i dag.

Denne uka har jeg spist havregrøt til frokost eller lunsj hver dag. Jeg har brukt 40gr havregryn, 10gr hvetekli og vann + 2-3 suketter rett i grøten under koking. Denne har vært servert med 40gr blåbær- el jordbærsyltetøy uten sukker (Nora sin) og dette har holdt sulten unna ganske så godt. Tror jeg fortsetter med dette en stund til.

I dag vurderer jeg å prøve meg på ei improvisert grønnsakssuppe. Planen er å tømme grønnsaksskuffen i kjøleskapet, koke dette med litt buljong, fersk ingefær, hvitløk og chili, evt litt annet krydder hvis den blir tam. Stavmixeren tas deretter i bruk

Jeg har gulrot, hodekål, kålrot og purreløk i den skuffen, det blir spennende å se om dette kan bli godt.

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det mandag og veiedag igjen. Vekta viste -0,2kg. Ikke akkurat noe å rope hurra for, men jeg hadde en kraftig utskeielse i går og det straffer seg. 

Hvis jeg skal fokusere på det positive så er jeg fornøyd med mye i forhold til mat denne uka. Jeg har registrert mat de fleste dagene, inntaket av frukt&grønt har økt, jeg har drukket vann og tatt tran. Kcal-inntaket har vært litt i overkant (16-1800kcal), men godt under energibehov...hvis jeg ser bort fra søndag. Jeg har alltid slitt med manglende kontroll i forhold til utskeielser. I mange år klarte jeg å la det gå lang tid mellom hver gang men det ble aldri helt borte. Trøsta er at jeg nå føler meg "fornøyd" og at det da kanskje kan gå en stund til neste gang... Når jeg først havner "på kjøret" kan det bli inntak av MYE greier.

Treningsmessig har jeg enda mye å gå på. Jeg har gått 4 små turer a' 20-25 minutter denne uka. Satser på at det kommer seg litt etterhvert. 

 

Ønsker alle der ute ei god uke

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) 

Jeg er helt ny her på forumet og håper å finne noen å "henge sammen med" her inne. Jeg er en jente på snart 38 år som skal ned ca 30 kg. Fikk barn i 2013 og 2016 og har dessverre lagt på meg alt for mye, både under graviditeten, men også i permisjonstiden. Nå er jeg bare helt nødt til å ta tak for jeg trives virkelig ikke med hvordan kroppen min har blitt:wacko: Dette er kjempe vanskelig og det er vanskelig å finne motivasjon. Jeg sliter også veldig med søtsug og må prøve å få bukt med dette! Syns også det er utfordrende å føre ned alt jeg spiser. Men det handler vel egentlig om å finne en rutine på det. Må også finne en fast veie- og måledag. 

Veier du en dag i uken, Jess?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2018 den 20.58, Petronella skrev:

...

 

Hei Petronella.

Så hyggelig å "møte" deg her inne, du er hjertelig velkommen til å henge på ?

Jeg veier meg hver mandag. Har ikke brukt målebånd da jeg personlig syns det blir for mye styr, men det kan sikkert være til hjelp for andre.

Det kan også være litt styr å veie og registrere mat. Det er ikke nødvendig å veie alt til evig tid, men greit til man kommer litt inn i ting. Etterhvert blir det lettere å se kcal i maten.

Går du på kurs?

Jeg har gått på noen kurs for en del år siden, denne gang skal jeg gjøre dette på egenhånd. Jeg husker fra sist at motivasjonen kom sigende på etterhvert som resultatene kom ☺

Lykke til,- det er fullt mulig å nå ditt mål ☺

Klem fra JESS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykken er...å få på ei bukse som har vært for trang ?

Off.veiedag er mandager, men dagens testveiing viser -0,2 fra i går og da er det tot 3,7 kg og det var faktisk nok til at ei bortlagte bukse passet. Jippi hurra...

......har masse klær som venter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på kurs i 2004 og gikk ned ca 15 kg, men de og 15 nye har kommet på igjen:( Startet også et nettkurs i januar i fjor, men det var bortkastede penger. Klarte ikke å finne motivasjonen og jeg falt helt av. Derfor tenker jeg at jeg må få til dette selv nå, jeg er virkelig lei av hvordan jeg har blitt. Og ikke minst, irritert på meg selv for at jeg har latt det gå så langt:(:(

Så deilig det må være å passe inn i en bukse som var for trang! Det er jo virkelig motiverende! Har du mange kilo du skal ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Petronella skrev:

....

Jeg skal ned minst 16 kg til.

Dette kan du klare hvis du bare bestemmer deg! Det meste sitter i hodet. Se om du klarer å finne det positive i dette, drøm deg inn i fremtiden og se for deg ditt "nye jeg". Det er også greit å ta et skritt om gangen. Alt må ikke på plass første uka.

Jeg er veldig avhengig av å registrere mat. Føler meg nesten som en struts...hvis jeg ikke ser (teller) det jeg spiser kan jeg like godt spise alt jeg har lyst på ?

Jeg registrerer alt på tlf etter hvert måltid, det går ganske fort og greit fordi jeg har gjort det en del.

Akkurat nå kjenner jeg lukten av brød som straks er ferdig stekt. Hadde halveis planlagt å smake på disse, men nå har jeg akkurat skrevet til deg om å drømme meg inn i mitt slankere jeg og nybakt brød langt på natt passer dårlig i denne planen. Så da får det vente til frokost!

Lykke til, dette klarer du! Klem fra JESS 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fokuserer jeg på 'motivasjon' . I den forbindelse har jeg tenkt litt på følgende 3 "standardspm" som man må kunne svare ja på for å føle seg motivert.

1.Opplevelse av at vi har gjennomføringsevne, at vi kan mestre oppgave?

2. Virker aktiviteten, tror vi at adferden kommer til å lede til det ønskelige resultatet?

3. Er adferden er verdt det, gir den oss en sterk opplevelse av å være på riktig vei?

Dagens konklusjon er vel at det er lett å svare ja på 1 og 2, mens jeg nøler litt mer på spm 3. Når mat og snoplysten kommer så vippes jeg litt for fort av pinnen. Det kan fort bli slik at jeg tenker at det ikke er verdt "smerten" :P ved å avstå fra å umiddelbart få tilfredsstilt min ulvehunger.

Jeg har nå snoka litt her inne og fant faktisk igjen min gamle tråd i ...ned 20-30kg fra 2008. Artig å se hvordan jeg tenkte dengang da. Håper det kan gi litt ekstra guts til meg selv slik at jeg bedre tåler å kjenne på "sult" og sug uten å bli hysterisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å fokusere på motivasjon:)

Jeg har ikke klart å komme helt i gang enda...Jeg tenker at mandag er en fin dag å begynne (som jeg har tenkt så mange ganger før). 

Jeg vet med meg selv at alt må planlegges nøye og at jeg må vite på forhånd hva og hvor mye jeg kan spise. Middager er ofte utfordrende da jeg ikke er så flink til å lage mat. Vi er også i full jobb begge to, og kommer ofte sent hjem på ettermiddagen. Da har vi ikke så mye tid før barna skal i seng:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg slenge meg på her?

40 år og har 3 barn. Har gått ned 22 kg for flere år siden v/hjelp av GR men gikk opp igjen i siste svangerskap. GR igjen for et år siden og gikk da ned 8 kg. Nesten alt kom på ila høsten/julen.

Nå vil jeg prøve uten nettkurs. Vet av erfaring at det hjelper å registrere maten men ikke så lett å veie foran barna så sliter litt med det. Og når man lager en del middag selv og ikke bruker halvfabrikata så skal det mer tenking for å finne ut hvor mye en har spist av hver ting du har hatt oppi.

Vekta i dag viste 95,1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 9.2.2018 den 8.56, TinaP skrev:

Kan jeg slenge meg på her?

40 år og har 3 barn. Har gått ned 22 kg for flere år siden v/hjelp av GR men gikk opp igjen i siste svangerskap. GR igjen for et år siden og gikk da ned 8 kg. Nesten alt kom på ila høsten/julen.

Nå vil jeg prøve uten nettkurs. Vet av erfaring at det hjelper å registrere maten men ikke så lett å veie foran barna så sliter litt med det. Og når man lager en del middag selv og ikke bruker halvfabrikata så skal det mer tenking for å finne ut hvor mye en har spist av hver ting du har hatt oppi.

Vekta i dag viste 95,1. 

Så koselig, Tina:) Jeg har vært fryktelig sløv i det siste. Begge barna har vært syke, men det er jo bare en skikkelig dårlig unnskyldning:( Vekten her viste 99 og det er bare til å grine av.. Har det gått bra med deg i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pju...det går smått her. Ned 2,7kg i 2018 er ikke akkurat rakettfart. Jeg må vel innrømme at innsatsen ikke har vært fryktelig stor. Nå ser jeg imidlertid at jeg er 300gram fra delmål 1 og det er jo oppløftende da. Hvis jeg setter inn litt innsats kan kanskje vekta snart starte på 8tallet.

Jeg tar meg stadig i å lure på hvor motivasjonen er. Hva i alle dager er det som hindrer meg i å ta grep. Jeg VET av erfaring at jeg trives utrolig mye bedre med en lettere kropp og det er da ubegripelig at jeg ikke er villig til å gjøre de nødvendige grep. Jeg vet og kan nok i forhold til det som skal til....men gjør det ikke. Jeg anser meg selv som et noenlunde oppegående menneske, og så holder jeg på slik??? Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si.:(

 

I dag biter jeg meg fast i tanken på delmål 1. 300gram er ikke mye, men det vil føles godt å se 8 tallet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må flire litt også jeg altså - oppi alt:lol:

Jeg har klart 2,1 i 2018<_<

Vel har jeg sagt sakte men sikker - men det får da være måte på å liste seg nedover også.

Jeg sliter med å komme ned på mitt første delmål - 2,8 kg gjenstår der. Men da ser jeg 7-tallet. Kan du tenke at det skal være så inni granskauen vanskelig å komme seg dit. Når jeg - som du - kjenner hvor mye bedre jeg har det med mindre kilo rundtomkring:P

Bare litt til - så kommer 8-tallet fram Jess. Jeg heier for livet jeg altså.

Vi må da klare dette du. Vi vet hva som skal til - vi er voksne  og oppegående mennesker - og vi gjør dette for sunnhet og helse. Ja - vi er nødt til å få det til:D

Stå på

mia

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...