Gå til innhold

Livet etter "bare litt til"


Gjest Kikkelione

Anbefalte innlegg

Gjest fru luna

Imponert over at du orker å bare spise havregrøt og rugsprø og intet brød, men kanskje du ikke liker brød?

 

Jeg spiser 5-6 skiver (2 skiver er 100g) grovt kaloririkt brød (solsikkekjerner og andre sunne kalorikilder) med ost/skinke/røket laks hver dag i tillegg til middag, grønnsaker, salat og frukt. Og det er med 1 trimpoeng i snitt daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 185
  • Created
  • Siste svar
Imponert over at du orker å bare spise havregrøt og rugsprø og intet brød' date=' men kanskje du ikke liker brød?

 

Jeg spiser 5-6 skiver (2 skiver er 100g) grovt kaloririkt brød (solsikkekjerner og andre sunne kalorikilder) med ost/skinke/røket laks hver dag i tillegg til middag, grønnsaker, salat og frukt. Og det er med 1 trimpoeng i snitt daglig.[/quote']

 

Er ganske glad i brød, men jeg blir ikke så mett av det og den andre grunnen er at jeg legger på meg av brød. Var i danmark i 1 uke i sommer06, brød en uke + 2 kg.........snufs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sitter med en uro i kroppen, må bare få skrevet litt...

 

Føler at hele denne stabiliseringsprosessen er en tålmodighetsprøve av dimensjoner. Ikke skjønner jeg hva som skjer med kroppen, og det er vanskelig å vurdere når man skal gjøre noe, og når man skal være tålmodig.

 

Er inne i min 7`ende uke med stabilisering. Skal rapportere igjen på mandag, og jeg er veldig spent på hva resultatet blir. Har veid meg en gang i uken, og har ikke helt likt utviklingen disse ukene. Må si at det har gått opp og ned, uten at jeg helt skjønner hvorfor. I det siste har det gått oppover...

 

En hypotese er vann i kroppen, men spm er hvor mye som da er innenfor det jeg heretter skal kalle min "normalsone". Det jeg kjenner veldig på er hva jeg kan gå med på at er min øvre vektgrense. Hvis jeg har svingninger på 2 kg. Var det da egentlig noe vits i å jobbe så hardt for å gå ned 3 kg??

 

Det er ikke lett dette, jeg registrerer at jeg nå spiser 250 kcal mer pr dag enn da jeg begynte stabiliseringen, og jeg har ikke gått opp mer enn 2 kg (som igjen har gått litt ned igjen - tror på vannforklaringen her). Så da må jo stabiliseringen på et eller annet vis fungere?!?

 

Som dere skjønner, og som dere sikkert erfarer selv. Det er ikke lett dette. Foreløpig har jeg lagt meg på tålmodighet. Men jeg vil understreke at jeg synes dette er svært vanskelig, og jeg er veldig spent på den siste stabiliseringsfasen.

 

Det blir spennende å finne ut hva mitt inntak skal ende på, og hvordan jeg skal flyte fra uke til uke når jeg er ferdig stabilisert med opptrappingen. Vil jeg kunne ha variasjoner i treningsmengde og inntak fra uke til uke? Og hvordan skal jeg i fremtiden takle evt rolige perioder (les:ferier) med mindre trening?

 

Vannperiodene mine er en stor utfordring, føler meg definitivt ikke vel i de periodene (blir pløsete og kjenner meg ikke bra). Vet ikke om det er noen som har gode tips for dette? Tror det kunne hjulpet mye for min selvfølelse å få gjort noe med det!!

 

Hva som er min normalsone er ikke lett å finne... Hvis jeg skal ha en normalsone på ca 2 kg - ønsker jeg å ligge litt lavere enn jeg gjør nå. Kunne tenkt meg som Klikkelione selv skriver å ha en bedre buffersone enn jeg har idag. Men så er spm er det verdt å gå løs på en ny runde med vektnedgang, eller er det kroppen min som sier at jeg har et feil bilde av hva som er idealvekt og riktig vektsone?

 

Mange spm og tanker... må vel ta tiden til hjelp. Om noen har gode konkrete tips til denne vannproblematikken så tar jeg gjerne imot tips!

 

Ønsker dere alle forøvrig en fortsatt god torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

03.03: 59,7 kg, 67 cm i midjen

24.03: 60.4 kg, 67,5 cm i midjen

19.04: 59,6 kg, 67,5 cm i midjen

 

Se det, se det! Jeg er under seksti igjen, altså der jeg vil være.

 

Jeg ser at det er forskjellig mht nøyaktighet på veiing og måling av matinntak og trim. Enhver må finne det som funker. Her i gården kommer jeg til å holde på ukentlige veiinger og null matvekt. Det ER vanskelig å stabilisere seg, lett å øke inntaket for tidlig, så pass på det folkens! Jeg har tatt sjansen på å klare meg med slump, synes det blir overfokus på mat hvis jeg skal fortsette å veie hele tida. Jeg regner over i hodet, antakelig ubevisst (?) rett som det er.

 

Nå skal jeg kunne "leve" med både bursdager, ferier, påske, jul, jentehelger og andre unnskyldninger, det er en del av selve livet og noe man skal kose seg med. Med vett. Hvis jeg havner over seksti kilo igjen skal jeg ta det med en gang. Stramme inn. Bruke matvekta. Finne hvor hunden er begravet. Jeg har ikke mye å gå på, men finner ingen grunn til å gjøre noe for å skaffe meg bedre buffer.

 

Trim er viktig, og jeg har konstant mål om ti poeng i uka. Synes det er greit å registrere poengene, om ikke annet.

 

Nå er jeg i alle fall veldig fornøyd! Neste veiing er 18. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Det er ikke lett dette' date=' jeg registrerer at jeg nå spiser 250 kcal mer pr dag enn da jeg begynte stabiliseringen, og jeg har ikke gått opp mer enn 2 kg (som igjen har gått litt ned igjen - tror på vannforklaringen her). Så da må jo stabiliseringen på et eller annet vis fungere?!? ![/quote'] Ja, den fungerer! Jeg må si at du har vært skikkelig flink til å gjøre dette på et ordentlig vis! Jeg har dessverre ingen hjelp å gi deg mht vann. Jeg har ikke de problemene selv. Nå regner jeg med at du har god kjennskap til hva du spiser som binder vann, spiser du mye salt?

 

Hva som er min normalsone er ikke lett å finne... Hvis jeg skal ha en normalsone på ca 2 kg - ønsker jeg å ligge litt lavere enn jeg gjør nå. Kunne tenkt meg som Klikkelione selv skriver å ha en bedre buffersone enn jeg har idag. Men så er spm er det verdt å gå løs på en ny runde med vektnedgang' date=' eller er det kroppen min som sier at jeg har et feil bilde av hva som er idealvekt og riktig vektsone? [/quote'] Er det aktuelt å tenke som meg? Du bestemmer deg for hva du max skal kunne veie, og om du er akkurat på streken eller to kilo under, så er det helt det samme. Er du over, må du stramme inn ei uke.Jeg har bestemt meg for at så lenge jeg er under seksti kilo, så gjør jeg ikke noe aktivt med det. Det gir meg lite å gå på, men jeg har justert meg til å si meg konstant fornøyd med å se 5-tallet først. Hvorfor stresse med en større buffer, egentlig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' den fungerer! Jeg må si at du har vært skikkelig flink til å gjøre dette på et ordentlig vis! Jeg har dessverre ingen hjelp å gi deg mht vann. Jeg har ikke de problemene selv. Nå regner jeg med at du har god kjennskap til hva du spiser som binder vann, spiser du mye salt?

 

Er det aktuelt å tenke som meg? Du bestemmer deg for hva du max skal kunne veie, og om du er akkurat på streken eller to kilo under, så er det helt det samme. Er du over, må du stramme inn ei uke.Jeg har bestemt meg for at så lenge jeg er under seksti kilo, så gjør jeg ikke noe aktivt med det. Det gir meg lite å gå på, men jeg har justert meg til å si meg konstant fornøyd med å se 5-tallet først. Hvorfor stresse med en større buffer, egentlig?[/quote']

 

Hvis jeg skulle hatt den maksgrensen ville jeg måttet gå tilbake og slanket meg nå, jeg er litt nysgjerrig på å utforske dette med idealvekt og hva kroppen selv ender på fremfor å stresse på en vekt som ikke er naturlig. Får se hva vekten viser på mandag:)

 

Men er ikke fremmed på at jeg må på`n igjen ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Jeg er utrolig redd for å gå tilbake til gamle vaner...og føler meg fersk på å holde vekten og fokusen!! men jeg er heldigvis glad i å trene!! - og sanker trimpoeng hver eneste dag!!! Håper med dette at noen kan gi meg en liten oppmuntring... Jeg kan ikke gi opp nå!!

 

Hei!

 

Hvordan går det med deg? Selvfølgelig skal du ikke gi opp nå! Du har lært masse på de kursene og ved å gå ned såpass. Dette tar du med deg. Jeg tror det er lurt å hjelpe seg selv, og andre, ved å dele noen tanker og erfaringer. Veier du maten din nå?

 

Jeg tenker som så at jeg nyter å være så slank som nå, og hvis vekta viser noe jeg ikke liker, så tar jeg affære med en gang. Her er det sjekk én gang i uka. Da skal vi klare det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. Da melder jeg meg her. Mentalt har jeg vært her lenge. Jeg har ikke talt kalorier eller trimpoeng på mange uker, men har heller ikke beveget meg mer enn 1/2 kg opp og ned. Er ganske god på å holde vekten, men klarer ikke å få med meg hode og kropp på å gå ned en kilo til.

Burde jo være helt fornøyd. Har gått ned fra størrelse 42 til 36 og holdt meg der i flere år. Nå er hele garderoben byttet ut i troen på at det skal vare.

Men som dere andre vet jeg at det krever et vedvarende fokus på et aktivt og sunt liv.

 

Onsdag 18.4 var vekta 57,5kg. Som Kikkelione har jeg en maxgrense. Min er 58. Over det blir det aktion. Men sommerdrømmen er 56. Men foreløpig en drøm, målet er nok å holde meg slik at garderoben passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Har gått ned fra størrelse 42 til 36 og holdt meg der i flere år. Nå er hele garderoben byttet ut i troen på at det skal vare.
Velkommen over' date=' katten! Jeg synes det er helt rett at du har byttet ut hele garderoben. Du kan jo prøve å ta på et plagg som er tre nummer for stort og tenke om du NOEN gang har tenkt deg inn i det igjen! Neppe!

 

Onsdag 18.4 var vekta 57,5kg. Som Kikkelione har jeg en maxgrense. Min er 58. Over det blir det aktion. Men sommerdrømmen er 56. Men foreløpig en drøm, målet er nok å holde meg slik at garderoben passer.

Du og jeg er ganske like nå. Omtrent et halvkilo under maxgrensa. Jeg har også (hatt) en drøm om å gå ned enda litt til, men det er justert til at jeg lett kan leve med og være fornøyd der jeg er nå. Hvis jeg går ned litt til, er det helt greit, men jeg tar det heeelt piano.

 

En pussig sak. Jeg så meg selv på video nylig. Da slo det meg virkelig at jeg ser søren meg ikke så verst ut! :)

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om jeg skal le eller grine. Gikk rundt med en uggen følelse hele siste uke, noe som medførte min første snikveiing på leeenge (skuffa over meg selv da).

 

Så har jeg hatt to etegildedager av dimensjoner i helgen, hadde fest og sprakk i utgangspunktet på lørdag. I tillegg hadde jeg masse rester igår og fikk selvsagt en enda større sprekk i går. (Nå er alt ute av huset!!)

 

Men da jeg veide meg idag var jeg egentlig glad for at jeg snikveide meg, for resultatet er helt jæ... Egentlig er jeg tilbake der jeg startet, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Le eller grine??

 

Føler veldig for å stramme inn, men er usikker på hvordan jeg evt skal gjøre det, men først litt hard fakta...

 

Uke nr Dato, kg, midje, trimpoeng

uke x, 19/02, 60,0, 74,0, 33,5,

uke x, 26/02, 60,7, 74,0, 25,8,

uke 1, 05/03, 61,0, 74,5, 31,0,

uke 4, 26/03, 61,2, 74,0, 30,6 (snitt kcal sist uke 2351: min-maks 1893-2887)

uke 5, 02/04, 60,5, 74,5, 31,8 (snitt kcal 2437: min-maks 1813-2976)

uke 6, 09/04, 61,9, 75,0, 28,0 (snitt kcal 2544: min-maks 2183-2807)

uke 7, 16/04, 61,5, 74,5, 33,2 (snitt kcal 2445: min-maks 1571-3099)

uke 8, 26/04, 62,9, 76,0 30,4 (snitt kcal sist uke 2770: min- maks 2214-3822- gigasprekk)

(ved snikveiing den 21/4 veide jeg 61,5, så tror nok noe vil stabilisere seg, men ikke altÂ…)

 

De to siste ukene har jeg vært over maksinntaket som jeg kan spise jf formelen på 2900, så det sjokktallet i dag kan forklares mye fra de to siste dagene. Men jeg må jo konstatere at jeg er over der jeg vil være.

 

Jeg kan tenke meg å stramme inn denne uken, men så er spm hvor mye?? Må jeg begynne på nytt med stabilisering dersom jeg går ned en uke? Eller.. noen som har erfaringer? Hva menes med innstramming, at man går tilbake til start, eller at man spiser mindre en uke for så å gå tilbake til stabilisering der man var??

 

Dette var litt av en nedtur, lurer veldig på hva som er galt med meg som gjør at jeg kan svinge 3 kg så mye som jeg gjør. Jeg er i dag der jeg var i midten av februar etter julestriaÂ…:)

 

Trøst, og godt tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Så har jeg hatt to etegildedager av dimensjoner i helgen' date=' hadde fest og sprakk i utgangspunktet på lørdag. I tillegg hadde jeg masse rester igår og fikk selvsagt en enda større sprekk i går. (Nå er alt ute av huset!!) ![/quote'] Jeg synes det er helt fantastisk at du kan holder telling på kaloriene selv når du "sprekker"! Dermed har du vel forsåvidt hatt en "kontrollert utblåsning", har du ikke?

 

Jeg kan tenke meg å stramme inn denne uken' date=' men så er spm hvor mye?? Må jeg begynne på nytt med stabilisering dersom jeg går ned en uke? Eller.. noen som har erfaringer? Hva menes med innstramming, at man går tilbake til start, eller at man spiser mindre en uke for så å gå tilbake til stabilisering der man var??![/quote'] Her vet jeg ikke hva som er rett i vitenskapen, jeg må bare bruke egne erfaringer. De siste ti årene har jeg klart meg godt på å sette meg på en uke "tilbake til start". Dvs. reduksjon på inntil 800 kalorier i forhold til hva jeg trenger for å holde balansen. Det har som regel gjort nytten i forhold til å komme i gjenge igjen. Etter det har jeg økt gradvis, holdt balansen og så evt. strammet inn litt igjen. Det er det jeg mener med å ta det med en gang det vises.

 

Kanskje noen som ikke kjenner lurer på hvorfor jeg er her nå da? Jo, jeg fikk lyst til å kvitte meg med små kilo og er nå på stabilisering. Jeg er slankere nå enn jeg noengang har vært. Det må jeg jobbe for i fortsettelsen.

 

Jeg vet ikke hvordan jeg ellers skal trøste. Du har fått alt ut av huset. Bra! Jeg tipper du er kjempegira på å gjøre noen grep her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare så fortvila og drittlei av at vekta aldri kan roe seg ned, er som en jojo opp og ned tre kg.

 

Men du har vel rett, det er en evig prosess med å følge med og ta en ting av gangen :)

 

Takk for gode ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det idelle er jo å ligge på et jevnt og stabilt inntak.

 

Prøv heller å lær av denne sprekken.

Jeg hadde meg en skikkelig sprekk i påska, men har ikke noe ønske om å gå tilbake på antall kalorier for å hente meg inn igjen. Jeg får heller satse på kroppen tålte sprekken, og heller ta lærdom av at dette ikke skjer igjen.

 

Må jeg legge inn magrere uker for å ta inn igjen sprekker, vil jeg føle meg som en jojo-slanker - og det er ikke det jeg ønsker i denne fasen.

Jeg vil lære meg å ligge på et jevnt og godt inntak, og heller nyte LITT ekstra når det er helg, enn å tillate meg selv flere kjempesprekker.

 

Så får vi se om teori og praksis er forenelig da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunnen enig med deg, frykter at en slik innsparing heller vil gå på vann og muskler fremfor fettet.

 

Men samtidig, når jeg går opp 1,5-3 kg i en stabiliseringsprosess så ja...

 

Skal nok stramme litt inn, men ikke like mye som jeg ville gjort i en slankeprosess....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kursleder har sagt at en oppgang på 2 kg er nesten å påregne i den fasen vi er i. Det tar tid for kroppen å venne seg til den nye vekten, og mange legger derfor på seg et par kg - men så stopper det opp.

De to gangene jeg har vært på kurskveld har jeg gått litt ned, men denne gangen forventer jeg en liten oppgang (har nådd max inntaket). Men kursleder har prøvd å mentalt forbrede oss på oppgang, så jeg har ikke vært så veldig stresset med det. Det mest fristende er jo å redusere inntaket, men i følge kursleder skal vi altså holde oss der fremdeles. Og som mange andre sier; det skal ganske mange kalorier til for å gå opp i vekt. :)

 

Håper du finner ut av hva som vil virke best for deg, men jeg tror ikke det er lurt å svinge for mye. Kroppen kan gjerne bli forvirret, og man blir kanskje lett en jojo-slanker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kursleder har sagt at en oppgang på 2 kg er nesten å påregne i den fasen vi er i. Det tar tid for kroppen å venne seg til den nye vekten' date=' og mange legger derfor på seg et par kg - men så stopper det opp.

De to gangene jeg har vært på kurskveld har jeg gått litt ned, men denne gangen forventer jeg en liten oppgang (har nådd max inntaket). Men kursleder har prøvd å mentalt forbrede oss på oppgang, så jeg har ikke vært så veldig stresset med det. Det mest fristende er jo å redusere inntaket, men i følge kursleder skal vi altså holde oss der fremdeles. Og som mange andre sier; det skal ganske mange kalorier til for å gå opp i vekt. :)

 

Håper du finner ut av hva som vil virke best for deg, men jeg tror ikke det er lurt å svinge for mye. Kroppen kan gjerne bli forvirret, og man blir kanskje lett en jojo-slanker...?[/quote']

 

Hei.

 

Det var godt å høre at en kan påberegne at en kan ha en oppgang på nesten 2 kg. Jeg var egentlig ferdigslanket i februar i fjor, men etter sommer ,2 operasjoner så har det sneket seg på ca 5 kg kom jeg til nå. så hvis jeg går ned 3 å holder meg der så er jo det egentlig bra da... litt motiverende. takker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Må jeg legge inn magrere uker for å ta inn igjen sprekker' date=' vil jeg føle meg som en jojo-slanker - og det er ikke det jeg ønsker i denne fasen.

Jeg vil lære meg å ligge på et jevnt og godt inntak, og heller nyte LITT ekstra når det er helg, enn å tillate meg selv flere kjempesprekker.[/quote']

 

De gangene jeg har hatt behov for å "hente meg inn", har jeg gjort det med en gang pila har vist feil vei. Jeg har ikke rukket å legge på meg såpass at jeg har tenkt at jeg har måttet SLANKE meg. Jeg har bare "justert". Her er det ikke snakk om jo-jo. Det er ikke bra. Svingninger på et par kilo opp og ned er naturlig. Jeg snakker om når jeg går over de par kiloene. Da er det på tide å ta seg inn igjen. Og det har funket for meg! Dette har vært min regel i flere år, i en normalfase og ikke en gradvis-opptrapping-etter-slanke-fase. Så får jeg se om jeg trenger en slik justering om tre uker, og om den virker like bra som den har gjort før. Med veiing en gang i uka og hodet på plass er jo målet at jeg konstant skal være under grensa. To kilo eller to hekto under, det er i grunnen det samme. Under er under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Hei dere!

 

Jeg forsøker å stabilisere meg uten å veie maten, og så langt har det gått fint. I dag gjør jeg et lite eksperiment. Jeg tar den maten jeg vil ha, og så veier jeg før jeg putter i munnen. Nå vil jeg se hvor mange kalorier det blir på en dag. Samtidig er det nok en metodefeil her. Hvis jeg visste at jeg var i ferd med å spise for mye, så hadde jeg sikkert bremset. Men jeg tror det kan være greit med en kontroll! Kanskje noe for flere?

 

For å være i balanse skal jeg ligge på såvidt over 2000 kcal om dagen. Ingen grunn til å tro at jeg får i meg noe særlig mindre enn jeg skal ha .... Men husk at vi skal øke gradvis, ikke gå rett opp! Nå er det to måneder siden jeg ga meg med tanke på reduksjon, og det er vel anbefalt at det går enda en måned før jeg er oppe i det jeg skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier heller ikke maten og fører ikke noe kaloriregnskap daglig. Men jeg vet jo sånn ca. hva mat inneholder og hvor mye jeg skal ha, og jeg ligger vel nå på et snitt på rundt 2200.

Helga er min største utfording. Skal ikke mye sjokolade/chips til før snittinntaket blir helt annerledes..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med ved å føre opp alt. Begynner etterhvert å bli flink å spise alt jeg skal ha, men slet veldig i begynnelsen med å komme opp i nok kcal.

 

Jeg skal ha ganske mye kcal og det er fort gjort for meg en travel hverdag å hoppe over et måltid. Da blir det hver gang for lite...

 

Så inntil videre tror jeg at jeg følger med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Jeg følger med ved å føre opp alt. Begynner etterhvert å bli flink å spise alt jeg skal ha' date=' men slet veldig i begynnelsen med å komme opp i nok kcal.

 

Jeg skal ha ganske mye kcal og det er fort gjort for meg en travel hverdag å hoppe over et måltid. Da blir det hver gang for lite...

 

Så inntil videre tror jeg at jeg følger med...[/quote']

 

Skal si vi har ulike utfordringer! :) Du sliter med å komme opp i nok kalorier; jeg synes ikke at det er noe problem i det hele tatt. Drøye 2000 er ikke vanskelig å få til. Og jeg spiser stort sett sunt. Jeg kan selvfølgelig øke aktivitetsnivået mer, men jeg har god samvittighet med de 10 trimpoengene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Det beste med GR for meg er at jeg er blitt bevisst på å spise mange små måltider og å drikke nok. Og at det er (for meg) alltid mulig å legge inn et måltid selv med en veldig travel jobb med lange dager og tre barn og hektiske helgeprogrammer - matpakker er min beste venn. Planlegging er tingen - virker for liten og stor.

 

Jeg har heller ingen problemer med å få i meg nok mat - er kjempeglad i deilig tilberedt mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes det er utfordrende, men samtidig så lærer jeg så utrolig mye. Med tanke på at dette er et livsstilsprosjekt så har jeg fått masse ut av å være med her.

 

Det å kjenne hva det vil si å spise mange små måltider, det å lære hvordan man kan spise mye og sunt! Utrolig lærerikt!!

 

Slitsomt ja, men definitivt verdt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...