Gå til innhold

Livet etter "bare litt til"


Gjest Kikkelione

Anbefalte innlegg

Gjest Kikkelione
Med tanke på at dette er et livsstilsprosjekt så har jeg fått masse ut av å være med her.

 

Det å kjenne hva det vil si å spise mange små måltider' date=' det å lære hvordan man kan spise mye og sunt! Utrolig lærerikt!! [/quote']

Hei! Jeg synes det er så viktig det du påpeker; dette er et livsstilsprosjekt. Det er derfor jeg har klokkertro på GR framfor kurer med ananas og gudvethva. Jeg skal leve underveis både i vektreduksjonen og ikke minst i all tid på jorda etter det. Da må det være sunt nok, gi rom for noen utskeielser og være så fornuftig at det går an å holde på nye vaner.

 

Med ønsker om en fin resten-av-helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 185
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet jeg ikke skal rapportere idag, men må nok bare konstatere ved min private veiing, samt at jeg gikk ned til 2450 (der jeg var før sprekken), at jeg ikke har gått ned. Snarere opp.

 

Det er åpenbart noe som ikke fungerer helt med denne stabiliseringen. Konstaterer at jeg er tilbake til 3 kg mer, og der jeg i utgangspunktet var. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men ned skal jeg.

 

Har følt meg helt forferdelig sist uke (selv om fornuften sier at jeg ser bra ut i speilet, og dette ikke er en kjempekrise), og jeg vil gjøre noe.

 

Om noen har råd tar jeg imot, men jeg går vel nå for en ganske stram uke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Har følt meg helt forferdelig sist uke (selv om fornuften sier at jeg ser bra ut i speilet' date=' og dette ikke er en kjempekrise), og jeg vil gjøre noe.

[/quote'] Hmmm..., tja ... Hva gjør man? Du har ennå ikke kommet opp i det du skal mht balanse; 2900 kcal. Så er spørsmålet om du spise for mye eller for lite?? Kan det siste være mulig? Du har jo vært flink med å øke gradvis, du har telt kalorier og trimmet som få, så det er ikke lett å si hva som ikke funker. Jeg unner deg virkelig å være fornøyd. Hvis man legger til at svingning på 2 kilo opp og ned er naturlig, så er du ikke mye over. Spørsmålet er vel heller om du begynte å stabilisere for tidlig i forhold til målet ditt.

 

Når det er sagt, så er jeg ganske sikker på at du lar dette ta for stor plass i livet ditt, ettersom du har hatt en sånn fæl uke. Tenk på hvor mye tid vi bruker på å tenke på vekta, selv om det egentlig bare er "kosmetisk" og jåleri. Men jeg forstår deg, moving. Veldig godt. SÅ: Er du klar for å legge bort matvekta og bare bruke hodet ei uke? Du kan jo ikke fortsette å veie mat resten av livet. Kan du være villig til å prøve litt uten, og se om du får et mer avslappet forhold til det hele? Det har i alle fall hjulpet for meg.

 

En "stakkars-moving"-klem får du nå uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Formlene gjelder for gjennomsnittsforbrenning som vi ikke alle har, noen forbrenner mer andre mindre. Jeg ville ikke økt mer nå, men holdt samme mengde kalorier og sett hvordan det går. Siden du trimmer veldig mye kan det være at du ikke følger standardformlene. Du må rett og slett lære hvordan din kropp fungerer - jeg ville fulgt samme kalorimengde i minst 4 uker og dersom vekten øker mer ville jeg gått gradvis ned på kaloriene. Med kaloriinntaket ditt skal det godt gjøres at du spiser for lite, men intet er umulig, men jeg ville først testet ut å holde kalorimengden/alternativt minke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt jeg har dere. Har vært så gira idag på å gå ned i antall kcal, men så ble jeg sulten :)

 

Men jeg tror du har et poeng fru luna! Jeg går med på å holde meg der jeg er, og så heller gå gradvis ned. Da tror jeg at jeg legger meg på ca 2400-2500. Så får vi se hva som skjer!

 

Jeg har i årevis gått opp og ned 3-4 kg, og er virkelig gira på å finne ut hvor jeg ligger! Godt dere klarer å få meg til fornuft!

 

Så da prøver litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Jeg går med på å holde meg der jeg er' date=' og så heller gå gradvis ned. Da tror jeg at jeg legger meg på ca 2400-2500. Så får vi se hva som skjer!

[/quote']

 

Moving, hvor nøyaktig klarer du å være å kaloritellingen din? Hvordan fører du kakespisingen på jobb? Måltider hvis du har besøk hjemme, veier du din egen rasjon? Hva gjør du ved kafébesøk? Fester? Og hva gjør dere andre? Er dere så beinharde at dere fører så og si alt, eller må dere beregne sånn circa? Nå teller ikke jeg lenger, men da jeg gjorde det syntes jeg at en jobb med mye reising ga noen utfordringer. Kunnskapen om hvor mye det er i forskjellig mat er viktig uansett for valg av rett og tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg har aldri veiet - med unntak en gang for å skjekke frokostgrynblandingsmengden, hva en brødskive veier og hvor mye 150-200g kjøtt eller fisk er. Utifra dette estimerer jeg og det har fungert så det suser siden jeg begynte her inne for 1 1/2 år siden.

 

Nå spiser jeg ikke mye kaloritett mat; snop for det liker jeg ikke, kaker på jobb spiser jeg ikke (liker generelt ikke kaker, bare spesielle varianter fra favorittbakeren min som jeg estimerer kaloriinnholdet i). Spiser heller frukt og bær som jeg liker lengt bedre.

 

For meg har dette fungert om jeg fører eller ikke. For en lang periode kunne jeg ikke føre fordi min browser/mac ikke fungerte med nysystemet her inne - gikk greit det og.

 

Jeg spiser kaloritette brødmåltider men det er samme brødet og pålegg jeg kjenner kaloriinnholdet i (jarlsberg, røket laks, skinke, eggerøre). Middagene mine er alltid litt stivelse, masse grønnsaker og rent fisk/kjøtt - om jeg er ute eller spiser hjemme. Det er blitt ryggmargsreflekser - viktigste for meg er å spise ofte og nå som forbrenningen er høyere blir jeg sulten og kroppen gir beskjed når den trenger mer mat.

 

Jeg har veldig lite fokus på mat - med unntak at jeg nyter den - jeg er her inne fordi jeg synes det er så lærerikt å se hvilken funksjon mat har i livene våre. Fabelaktig spennende hvilket forhold vi alle har til mat og kroppen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving
Jeg har aldri veiet - med unntak en gang for å skjekke frokostgrynblandingsmengden' date=' hva en brødskive veier og hvor mye 150-200g kjøtt eller fisk er. Utifra dette estimerer jeg og det har fungert så det suser siden jeg begynte her inne for 1 1/2 år siden.

 

Nå spiser jeg ikke mye kaloritett mat; snop for det liker jeg ikke, kaker på jobb spiser jeg ikke (liker generelt ikke kaker, bare spesielle varianter fra favorittbakeren min som jeg estimerer kaloriinnholdet i). Spiser heller frukt og bær som jeg liker lengt bedre.

 

For meg har dette fungert om jeg fører eller ikke. For en lang periode kunne jeg ikke føre fordi min browser/mac ikke fungerte med nysystemet her inne - gikk greit det og.

 

Jeg spiser kaloritette brødmåltider men det er samme brødet og pålegg jeg kjenner kaloriinnholdet i (jarlsberg, røket laks, skinke, eggerøre). Middagene mine er alltid litt stivelse, masse grønnsaker og rent fisk/kjøtt - om jeg er ute eller spiser hjemme. Det er blitt ryggmargsreflekser - viktigste for meg er å spise ofte og nå som forbrenningen er høyere blir jeg sulten og kroppen gir beskjed når den trenger mer mat.

 

Jeg har veldig lite fokus på mat - med unntak at jeg nyter den - jeg er her inne fordi jeg synes det er så lærerikt å se hvilken funksjon mat har i livene våre. Fabelaktig spennende hvilket forhold vi alle har til mat og kroppen vår.[/quote']

 

Jeg gjør nok mye av det samme som fru luna, jeg har veiet ting et par ganger, og deretter tar jeg det på øyemål. Spiser nok mye av det samme igjen og igjen, men jeg spiser i motsetning til fru luna mye kaker og snop. Men jeg har noen favorittsjokolader, kaker osv og de vet jeg sånn ca hva veier og hvor mye kcal det er i. Jeg tror nok jeg er ganske nøye, har jobbet mye med å bygge meg en erfaring på øyemål, og som oftes har jeg rett hvis jeg dobbeltsjekker!

 

Jeg har jobbet med å lage hjelpemidler til meg selv, bl.a. huskelister på mobilen. Klippet og limt lister her inne over på "notater" i outlook, som jeg igjen har synkronisert med mobilen. På den måten har jeg ca lister på mye snop og fastfood (ting jeg har funnet lister av på forumet her, feks hva som er i en peppes pizza) på mobilen. Har også laget egne notater for forskjellige ting, et for drikke, et for middager, et for snop, et for kaker osv. Jeg bruker mobilen mye når jeg reiser til å følge med sånn ca. Ut over det er disse listene kjekke å ha hvis jeg ikke husker hvor mye kcal det er i en matvare, eller dersom jeg ønsker noen sunnere alternativer når jeg skal handle inn for kvelden!

 

Jeg lever en verden hvor jeg har tilgang på nett og denne hjemmesiden. Skriver opp ting fortløpende i løpet av dagen, da vet jeg sånn ca hva jeg har igjen av dagskvoten. Skal jeg da ut på kvelden så bruker jeg enten mobilen, eller så er jeg så frekk at jeg spør vertinnen hva vi får servert. På den måten planlegger jeg eller følger med litt ut over kvelden. Og får jeg ikke planlagt tar jeg litt ting på sparket, tåler en sprekk en kveld for så å ta inn igjen på snittet iløpet av uka.

 

Når jeg har mine kontrollerte sprekk så har jeg en viss oversikt etterhvert over hvor mye jeg spiser. Problemet er bare at jeg ikke klarer å stoppe, og dermed er sprekken et faktum. Men noen ganger beregner jeg sprekken.

 

I perioder hvor jeg ikke har tilgang på nett prøver jeg å regne ut litt og føre opp litt. Da bruker jeg mobilen og kcaltabellen til GR. Men det er vesentlig mer vanskelig å følge med. Det samme gjelder vedrørende trening!

 

Men mye av løsningen for meg er rutiner. Spiser mye av det samme, og har noen rammer hvor jeg kan være mer fri. Men som jeg har nevnt før, mye av årsaken til at jeg teller handler om å komme opp i riktig mengde!

 

Håper dette var et svar på dine spm! Håper du ikke er helt skremt og oppfatter meg som fullstendig kontrollfriik (selv om jeg kanskje er det :) )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er iallefall det jeg lever etter.

Jeg vet sånn ca. hvor mye kalorier det er i chips, sjokolade, brus, is, brødskive, påleggssorter.

Spiser sunt, godt og variert - og beregner alltid sånn ca. når jeg spiser mat i løpet av dagen. Har drevet med hold vekten siden januar nå, og det har gått kjempebra. Vet jeg at jeg skal ut og spise på restaurant, så dropper jeg heller frukt/melkerasjonen i løpet av dagen - og dermed har jeg iallefall litt ekstra å rutte med.

Hadde blitt stresset av å føre opp hva jeg spiser. Det har jeg rett og slett ikke tid til med travel jobb, 3 små barn og alle andre hverdagsaktiviteter det fører med seg.

 

Tror enhver må finne sin løsning og tenke at dette er en livsstil som skal vare, ikke noe bare man holder med på nå for en kortere periode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Takk for svar til alle tre! Interessant å høre hvordan dere klarer dere. For vi skal klare å leve med gode vaner resten av livet. Og livet skal nytes! :)

 

Selv om jeg ikke fører kaloriregnskap nå, så bruker jeg kunnskapen min hver dag.

 

- Jeg kan godt spise pølser, men jeg vet at det "koster".

- Jeg velger magrere produkter der det ikke går på bekostning av smaken. F. eks. velger jeg karbonadedeig framfor kjøttdeig.

- Jeg leser på pakningene på de fleste matvarer jeg kjøper i butikken. Dette skjer automatisk.

- Kjeks er en uting. Kroppen trenger ikke kjeks! Det suger kalorier i massevis og metter lite! Det er en kunnskap som hjelper.

- Jeg tenker også igjennom hvordan dagen blir, og kniper litt inn på enkelte måltider hvis jeg vet jeg skal på noe "ekstra".

- Jeg hopper ALDRI over et måltid! Da tror jeg heller på at det er bedre å spise LITT.

- Jeg passer på at det er maks 4 timer før ny tilførsel, som kan være en hel middag med laks, poteter, grønnsaker og en dæsj kesam, eller det kan være tid for en yoghurt, et par knekkebrød eller en banan, alt ettersom. Og jeg synes jeg har det veldig bra nå! :)

 

I morgen er det kontrollveiing. Rapportering her er om to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Hei på dere! Stille i tråden! Dere har vel ikke gitt dere ...?

 

En uke igjen til rapportering. Jeg merker at det skjerper meg litt. Jeg vurderer faktisk å gå over til hyppigere rapportering, annenhver uke kanskje, fordi jeg ser at det er så mange utfordringer fremover. Joda, jeg er over i den livsvarige fasen (ligner ganske på livsFARLIG), og vekta kan svinge opp og ned. Nå kan den ikke svinge opp, for å si det sånn. Skal tenke på det. Jeg kan i alle fall starte helga med å gå og drikke to STORE glass vann før jeg gjør noe som helst annet.

 

Med ønsker om en god helg, med god mat og litt svette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Det er da litt puls her hvertfall!

 

Dagene går unna. Mye å gjøre, orket ikke å trene på mandag og det tok tid å få vektresultatet ut av hodet, så fikk en litt dårlig start på uken. Prøver å trene og spise det "kvota" tilsier.

 

Er litt misfornøyd med vekta og usikker. Må bare erkjenne at jeg ikke er så god på dette :) Ser meg minst mulig i speilet og prøver å ikke fokusere så mye på vekten. Det er den eneste måten jeg kan klare denne tålmodighetsgreia, er veldig spent på mandagens mellomveiing.

 

Har nok veldig godt av denne tålmodighetsprøven, men det tapper en litt for energi :) I helgen skal jeg prøve å få litt påfyll med energi iform av å være med venner og slappe av!!

 

Kos dere i helgen dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Er litt misfornøyd med vekta og usikker. Må bare erkjenne at jeg ikke er så god på dette :) Ser meg minst mulig i speilet og prøver å ikke fokusere så mye på vekten. Det er den eneste måten jeg kan klare denne tålmodighetsgreia' date=' er veldig spent på mandagens mellomveiing. [/quote']

 

Huff, jeg har litt vondt av deg. Her er to alternativer til hjelp.

 

1) Nå gir du deg med det her "tullet"! :) Du er helt sikkert kjempeflott akkurat som du er! Du er slank og sunn og kan masse om kosthold til å leve et godt liv. Nå skal du belønne deg selv for at du har vært standhaftig og streng, du skal kjøpe deg noen fine vår/sommerklær og nyte livet.

 

2) Hva med å spandere på deg et kurs? Er det mulig å ta et "Hold-vekten-kurs" uten å ha gått et ned-i-vekt-kurs, forresten? Eller kunne du tenke deg et minikurs for å riste av deg den siste lille rest du ser ut til å mene at du har, og samtidig gi deg den bufferen du ønsker for å tillate normale svingninger?

Vurder det! Nå har du surret rundt her inne så lenge med så mange spørsmål som vi kanskje bare delvis kan hjelpe deg med. Kanskje vi bare forvirrer deg. Nei, ta deg et kurs, med fysiske møter eller på internett, og utnytt til fulle at du har en kyndig person som kan få deg i mål. Spør og grav og slutt å gruble!

 

Så! Der fikk du den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Hehe, liker deg ganske godt du vet det :) Jeg har ikke tenkt å gå på kurs, men jeg jobber med å finne en annen løsning.

 

Så du kan stole på at jeg prøver å finne noen jeg kan gruble litt sammen med (har flere ting å ta tak i mht livet mitt). Har som dere sikkert har skjønt litt humørsvingninger, og det akter jeg å ta tak i!!

 

Takk for at dere bryr dere og gir meg så mye støtte. Mer enn det som er å forvente. Jeg skal følge ditt råd om å unne meg noe nye klær! Den som sier shopping ikke hjelper- juger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff' date=' jeg har litt vondt av deg. Her er to alternativer til hjelp.

 

1) Nå gir du deg med det her "tullet"! :) Du er helt sikkert kjempeflott akkurat som du er! Du er slank og sunn og kan masse om kosthold til å leve et godt liv. Nå skal du belønne deg selv for at du har vært standhaftig og streng, du skal kjøpe deg noen fine vår/sommerklær og nyte livet.

 

2) Hva med å spandere på deg et kurs? Er det mulig å ta et "Hold-vekten-kurs" uten å ha gått et ned-i-vekt-kurs, forresten? Eller kunne du tenke deg et minikurs for å riste av deg den siste lille rest du ser ut til å mene at du har, og samtidig gi deg den bufferen du ønsker for å tillate normale svingninger?

Vurder det! Nå har du surret rundt her inne så lenge med så mange spørsmål som vi kanskje bare delvis kan hjelpe deg med. Kanskje vi bare forvirrer deg. Nei, ta deg et kurs, med fysiske møter eller på internett, og utnytt til fulle at du har en kyndig person som kan få deg i mål. Spør og grav og slutt å gruble!

 

Så! Der fikk du den! :)[/quote']

 

 

Utnevner til Kikkeoline til en av de klokeste og flinkeste til å gi gode råd i denne tråden. Veldig bra....! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solskinnet
Er ganske glad i brød' date=' men jeg blir ikke så mett av det og den andre grunnen er at jeg legger på meg av brød. Var i danmark i 1 uke i sommer06, brød en uke + 2 kg.........snufs...[/quote']

 

 

Må først bare si at jeg er kjempeimponert over hvor flinke dere er som har gått ned alt dere skal og nå er på hold vekten.. Gleder meg masse til jeg er der dere er nå.

 

Til du som sier du legger på deg av brød.. Det gjør jeg også når jeg spiser brød jeg ikke "tåler" altså grovbrød av hvetemel. Men jeg har startet å kjøpe 100% speltbrød, og det legger jeg ikke på meg av. Ikke sikkert det samme gjelder for deg, men..

Jeg kjøper det på ICA, ellers så har de det på de fleste oppegående bakeri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Ser meg minst mulig i speilet og prøver å ikke fokusere så mye på vekten. Det er den eneste måten jeg kan klare denne tålmodighetsgreia' date=' er veldig spent på mandagens mellomveiing.

![/quote']

 

Hei! Er den mellomveiinga kun til egen informasjon, eller rapporterer du? Jeg er så spent på hvordan det går med deg! Her er det fire dager til min rapportering. Om det er rett å gjøre det eller ei, det vet jeg ikke, men det skjerper meg at jeg skal "offentlig" med "rikets tilstand". Det går jo veldig bra, må si det, men den siste uka er liksom ikke tida for å spise ekstra, for å si det sånn. Men jeg sulter meg ikke heller! Det har jeg forresten aldri gjort. Er altfor glad i mat til det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Utnevner til Kikkeoline til en av de klokeste og flinkeste til å gi gode råd i denne tråden. Veldig bra....! :)

 

Hehe.., takk skal du ha! Jeg tipper at det siste rådet falt i smak, da! :) Men jeg må si det; jeg har stor nytte av tråden her. Det er spennende å se hvordan det går med alle sammen. Dere skriver ting som får meg til å tenke, undre, reflektere. Så takk til alle som bidrar! Og til dere som "bare" leser, så er det bare hyggelig å få nye folk i tråden. Velkommen inn som aktiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving
Hei! Er den mellomveiinga kun til egen informasjon' date=' eller rapporterer du? Jeg er så spent på hvordan det går med deg! Her er det fire dager til min rapportering. Om det er rett å gjøre det eller ei, det vet jeg ikke, men det skjerper meg at jeg skal "offentlig" med "rikets tilstand". Det går jo veldig bra, må si det, men den siste uka er liksom ikke tida for å spise ekstra, for å si det sånn. Men jeg sulter meg ikke heller! Det har jeg forresten aldri gjort. Er altfor glad i mat til det! :)[/quote']

 

Jeg har i utgangspunktet kun hatt de til egen informasjon, men etter at Fru luna og jeg diskuterte behovet for å ha logger slik at andre kan se og lære la jeg sist ut informasjon om alle fire veiingene. Men jeg prøver å offentliggjøre resultatene en gang i mnd. Dette for ikke å få for mye oppmerksomhet rundt det, for min egen del.

 

Nå er jeg jo i en situasjon hvor jeg ikke er helt fornøyd er det jo mye fokus på det allikevel :)

 

Veiingen idag viste 63,2- det samme som sist uke. Dvs at jeg de siste ukene har ligget på 62,9, 63,0, 63,2 og 63,2. Merkelig nok kan det se ut som om det ha "stabilisert" seg, bare 2-3 kg for mye. Jeg har de siste ukene ligget på 2400-2500 kcal. Jeg har jo rapportering neste mandag så jeg tenkte denne uken så får jeg ligge på 2400.

 

Det har ikke vært en god mnd. Er ganske sliten og frustrert. Mye som skjer på jobb (mye overtid og stress) og ellers i livet, så jeg trenger en uke til før jeg gjør noe. Da tenkte jeg å gå ned 100 kcal i en del uker, og så evt gå ned mer om det er nødvendig.

 

Har en teori om at jeg ikke forbrenner så mye (mye vektproblemer i min familie- vi legger lett på oss). Det er mulig formelen ikke helt passer på meg, og da må jeg ved eksperimentering finne ut hvor jeg ligger. Ligger jevnt på 28-31 trimpoeng, så håper å kunne klare å finne ut frem mot sommeren hva som er riktig inntak :)

 

Jobber veldig med ikke å tenke så mye på det. Å fokusere på andre positive ting i livet som kan gi meg energi i en stressende hverdag. Når man er så sliten og stressa er det lett at fokuset på mat tar over :)

 

Skjønner godt følelsen du har før siste veiing, klarer du og ikke mellomveie deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Har en teori om at jeg ikke forbrenner så mye (mye vektproblemer i min familie- vi legger lett på oss). Det er mulig formelen ikke helt passer på meg' date=' og da må jeg ved eksperimentering finne ut hvor jeg ligger. Ligger jevnt på 28-31 trimpoeng, så håper å kunne klare å finne ut frem mot sommeren hva som er riktig inntak :)

 

Jobber veldig med ikke å tenke så mye på det. Å fokusere på andre positive ting i livet som kan gi meg energi i en stressende hverdag. Når man er så sliten og stressa er det lett at fokuset på mat tar over :)

 

Skjønner godt følelsen du har før siste veiing, klarer du og ikke mellomveie deg?[/quote']

 

Jeg veier meg én gang i uka. Jeg har ikke snik-veid meg én eneste gang siden jeg bestemte meg for å gjøre det slik, og det er jo flere måneder siden. For min del har det bidratt positivt til at jeg har fått mindre fokus på vekta.

 

Veldig, veldig enig med deg. Det er viktig å fokusere på andre gode ting. Ta vare på deg selv.

 

Det virker som om du er i ferd med å finne ut hvor skoen trykker. Formelen passer kanskje ikke for deg!

 

Du er veldig glad i å trene, og du har samtidig hatt problemer med å spise nok. MÅ du trene så mye? Er dette noe du ser for deg at du gjør om ett år? Kan du klare å trene uten å forbrenne så mange kalorier? Kan det være noen uprøvde treningsmetoder som gir deg samme gode følelsen av å holde deg i form? Selv har jeg gått over til å trene mer styrke og mindre tempotrening. Jeg har bare en tredjedel av dine trimpoeng, da ... Men det er godt å føle at kroppen er høvelig stram. Og trening gir mening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Du sier absolutt noe der mht trening. Jeg bør nok gjøre noe. Jeg har i mange år hatt muskulære spenninger i rygg og nakke (stress) og har behov for å holde meg myk. Da har sirkulasjons/kondisjonstrening hatt svært god effekt.

 

Jeg har bedt om å komme inn til fysioterapi snart og da har jeg tenkt å be om et treningsprogram som dekker mine behov. Håper det hvertfall skal sikre meg en god rygg :)

 

Men nå er situasjonen slik at jeg tror jeg uansett er i en situasjon hvor jeg forbrenner lite. Har ikke lyst til å komme i en situasjon hvor jeg må spise lite fordi jeg trener lite. Jeg har hatt trøbbel med overgangen fra lite til mye, men ble fort vant til å spise mye :) Er såpass glad i mat at jeg er villig til å trene mye, fremfor å spise lite (noe jeg mistenker at jeg må gjøre dersom jeg trener mindre). Er jo fordi jeg blant annet er så glad i sjokolade at vekta kom ut av kontroll :)

 

Uansett ligger nok nøkkelen i å finne ut hvor mye jeg kan spise i ulike situasjoner. Har tenkt å prøve å finne ut hva jeg kan spise med det nivået jeg trener nå. Når jeg har funnet ut det kan jeg jo prøve meg på å trene mindre, og samtidig teste teorien min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Hei!

 

Til de av oss som er på Hold vekten og egentlig skulle ha gått ned bittebittelitt til; her får vi DEN leksa fra nettmøtet til GR i dag. :)

 

Beholde vekta

Av: Veronica

Dato: 15/05/2007.

 

"Hei! Jeg er en jente på 27 år som er 1.61 cm høy og veien 51 kilo. Jeg vet at jeg ikke er overvektig, men tror at ved å gå ned ca 1.kilo kan jeg føle at jeg har oppnådd idealvekt. Mitt spørsmål er da hvor mange kalorier jeg bør legge meg på, og mange jeg bør legge meg på etter at denne kiloen er borte. Har skrekk for å bli for tynn!!!!"

 

Svar:

Hei Veronica!

Med din høyde og vekt er du helt sikkert en slank og flott dame. Jeg vil fraråde deg å begynne på dette ene kiloet du vil ha bort. Vi ser alt for mange som "bare" skal ta det ene kiloet og som ender opp som evige slankere. Dersom du har en stabil vekt i dag er mitt råd at du trener og spiser sunt - og godtar det ene kiloet :-)

 

Hilsen Kari

 

*****

 

Spis og vær glad, tren og vær glad da også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Veldig fornuftig svar fra Kari.

 

Men det er forskjell på å ikke komme ned til "trivselsvekten" og å komme ned men så sakte øke på i ferier/helligdager. Selv etter over ett år med stabilisering av vekten - må jeg tenke på kaloribehov - min kropp klarer ikke å ta seg av overskudd av kalorier uten å lagre. Dette til tross for at jeg aldri har vært en jo-jo slanker, men alltid vært hva de fleste vil kalle slank - men jeg la på meg 10 kilo til 70 da jeg fikk 3 barn over en periode på ca. 4 år. Tror at her er vi alle forskjellige og enhver av oss må finne hva som fungerer best for oss selv.

 

Men aller viktigst er å utvikle et positivt selvbilde - uansett vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Men det er forskjell på å ikke komme ned til "trivselsvekten" og å komme ned men så sakte øke på i ferier/helligdager. Selv etter over ett år med stabilisering av vekten - må jeg tenke på kaloribehov - min kropp klarer ikke å ta seg av overskudd av kalorier uten å lagre.

 

 

Hei!

 

Hos meg ser det ut for at jeg øker litt etter å ha kommet ned i trivselsvekt, men det er antakelig innenfor det som kalles "normale svingninger". Ordene fra Kari funket likevel som en påminning om at jeg også ser flott, slank og sunn ut, og de der få grammene jeg øker betyr ingenting. MEN, jeg er veldig veldig obs på at det ikke skal få øke MER. Dermed er jeg nødt til å være på tå hev. Og derfor er jeg her. Og hvor gærn't kan det bli hos deg på ferier/helligdager, når du ser det over tid? Hva med å innfinne deg med ferie - og helligdagsøkningene når du jevnt holder klarer deg bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...