Gå til innhold

Hjelp! kan ikke trene...


Gjest jubalong

Anbefalte innlegg

bare et spørsmål til deg: bruker du spinningssko når du sykler? jeg spør fordi jeg brukte vanlige aerobicsko i starten, men fikk vondt under føttene. kjøpte deretter spinningssko og fikk en helt annen treningsopplevelse. spinningsskoene er helt stive i sålen og gir fotsålen en helt annen hvile. bare som et tips i fall du ikke er klar over dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 528
  • Created
  • Siste svar
Gjest jubalong

jeg har brukt noen forferdelig dårlige sko på trening til nå. skal gå og kaste dem etterpå!!! de var også de jeg btukte da jeg gikk på julehandel og fikk vondt i føttene for litt over ett år siden

 

har fått tips også av min samboer om å bruke slike sko, han driver en del med sykling og sier det er kjempeforskjell og jeg tror jo det jeg også, men... jeg vet også at det er viktig med stiv såle for mine føtter for å unngå strekk og bøy på de irriterte senene under foten. men jeg må først kjøpe meg vanlige treningssko nå. har så utrolig lite penger for tiden, da det er slutt på sykepengene og attføringsstønaden ikke er kommet i gang enda.

 

akkurat det med pengene er jo veldig kjedelig, men det er legen min som sinker prosessen fordi han ikke har sendt sine papirer til nav, utrolig irriterende og jeg er helt maktesløs. har purret flere ganger på ham:( jeg skal ringe nav igjen i morgen, kanskje vi kan komme i gang med noe, jeg må jo ha penger!!!

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååååå hvor godt jeg skjønner deg. er jo i navsystemet selv, enn så lenge. men fra 1. februar er det forhåpentligvis slutt.

 

jeg merker også godt økonomibiten, selv om jeg har mottatt mine rehab-penger. det er en merkbar forskjell. men det er klart; det å ikke få NOE er jo helt kritikkverdig. den legen skulle hatt seg par kjappe både foran og bak. går søren ikke an. pga papirsommel så skal altså et menneske gå uten inntekt??? tenk om du hadde vært aleine med unger.... skjønner godt du er irritert.

 

forstår jo godt da at du ikke kan kjøpe sko nå. de er dyre, ja. jeg mener jeg betalte ca 1000 kr for dem, i tillegg kom klossene under som jeg kjøpte på treningssenteret. fordelen når du først har kjøpt dem, er jo at du har dem i lange lange tider. de blir ikke utslitt på samme måtens om aerobicsko. jeg skulle hatt nye aerobicsko, men der må jeg også regne med drøye 1000 kr. så det må pent vente.

 

ha en fin kveld jubalong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

av en lege du har! Send ham hit inn en tur så skal han jaggu få passet sitt påskrevet. Håper virkelig det ordner seg for deg snart, det er ikke rettferdig at du skal slite slik.

 

Håper du får en flott helg iallefall

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

det er utrolig frustrerende og jeg er faktisk ganke skuffet over legen min også. har jo gått til ham jevnlig det siste året og han har jo visst lenge hvor hen dette bar. vi hadde et møte i slutten av november, der han sa at vi skulle satse på yrkesrettet attføring. når jeg så kom til ny time i midten av desember og trodde at nå skulle vi sende inn papirene, fikk jeg beskjed om å levere inn egenerklæring først og så skulle han se om han fikk tid til å skrive den uken etter.... og nå er det godt over en mnd siden. riktignok har det vært jul i mellomtiden. maksdatoen min var 7. januar og jeg ville jo helst ha sendt inn alle papirene mine innen den datoen. jeg levert mine papierer på nav i midten av des. slike saker har to mndrs behandlingstid, men det gjøres ingenting før de får alle papirene. jeg skjønner ikke at jeg skal måtte gå uten penger helt til mars/april... jeg må jo ha penger i den tiden, og som du sier; tenk om jeg var enslig/alenemor!!!! jeg har også en pensjonsforsikring, men får heller ikke noe derfra før nav har fattet er vedtak, altså etter 2 mndrs behandlingstid... sukk...

 

ja, ja slankingen går nå bra i det minste. klarer fint å holde fokus. prøver å trene annehver dag denne uken. skal liksom spise litt mer de dagene, men da er jeg ikke så sulten. men dagen etterpå da er jeg skikkelig sugen på mer mat og frukt - litt rart, synes jeg...

 

ha en fin kveld, skal se nattsøsteren snart

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

jippi, har klart 8 tirmpoeng denne uken, det er ny rekord for meg:) har også booket meg inn på pilates på søndag, så det blir faktisk over 9 tp, når uken er slutt. ja, ja blir nok ikke like mye neste uke, da jeg har litt planer noen dager og ikke kan trene to dager på rad, men skal nok få til 5-6 poeng:) er kjempefornøyd med innsatsen

 

ha en fin fredag alle sammen

 

klam jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

.... jeg tror nå du skal ta den telefonen til NAV, det går ikke an at du skal være uten penger fordi en lege ikke kan somle seg til å sende inn de nødvendige papirer! Snakk om utilgivelig sommel!!! Vi (i vårt samfunn) har laget slike byråkratiske systemer at vi ødelegger de gode intensjonene i lovverket. Og ingen greier å gjøre noe med det! Synd!

Så ta i alle fall den telefonen, jubalong; og hva med en skriftlig henvendelse til NAV med kopi til fastlegen der du lister opp dato for brev, møter, vedtak? Kanskje litt av en jobb,

men nødvendig. Det fremgår jo her at du må være din egen advokat!

 

:) Likevel greier du å holde fokus på slankingen. Det er fabelaktig! Og det gjør meg glad.

Du er nok en dame som ikke gir opp så lett:D

 

klem resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - for en lege du har... Jeg har sagt det mange ganger, man må være frisk for å være syk i Norge.... Alle må følges opp og purres på, og det er en ganske krevende prosess...

 

Jeg hadde fortalt NAV akkurat hvordan det er, og at det er hos legen din det stopper opp. Kanskje de kan purre på ham slik at det blir litt fortgang i saken.

 

Når jeg var gjennom det samme så brukte de 14 dager totalt... Det er fordelen med å bo på et lite sted...

 

Du får stå på - jeg håper det ordner seg veldig snart :)

 

Ha en riktig god helg!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt jobba mht trimpoeng. flinke jenta :)

 

vedr denne legen: du må jo selv vurdere om du orker å bruke energi på det, men min egen erfaring er at når jeg er så irritert på noen så er det godt å bruke energien på å formulere et brev - slik resolutt foreslår her. du kan f.eks skrive en klage på legen, du kan ringe fylkesmannen helse/sosialavd for råd og veiledning. jeg antar du får etterbetalt fra maxdato når de får behandlet søknaden din ferdig, men kua må jo ikke dø mens gresset gror.

 

lykke til jubalong. mye dritt en skal bli utsatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

legen mi n er jo i grunnen veldig ok, så jeg er så skuffet over ham. sist jeg ringte holdt han på å skrive den. han har fortalt at han skriver slike erklæringer på kveldstid, altså på overtid... så det er ikke så enkelt.

 

i det siste har jeg nok vært litt treg selv også. saksbehandlerern min på nav er klar over situasjonen. han sa at jeg skulle ta kontakt hvis ikke erklæringen snart ble sendt inn, helst i forrige uke. liker ikke å mase og når legen sitter og skriver på den, så er jo det jo liksom ikke vits i mase mer på ham, hverken for meg eller nav... jeg får jo selvsagt ikke snakke direkte med legen, må ta alt gjennom kontordamen og hun er litt sånn "jada, jada..."

 

på mandag ringer jeg nav og hører om de har fått den og hvis ikke tar jeg kontakt med legen igjen og spør om den skrevet og hvis den er det skal jeg ta med meg en kopi og dra rett til nav kontoret og levere den. fikk ikke ringt nav i dag fordi jeg har vært mye på farten...

 

kommer nok ikke foreløpig til å skrive noe brev, føler ikke helt for det, enda...

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må selvsagt gjøre det du føler er best. håper dette ordner seg raskt for deg. helt utrolig at den legen gjør slike oppgaver på kveld/overtid. høres ut som det er for dårlig legedekning, i alle fall må han her ha for mye å gjøre. tenker erklæringer av ymse slag er en viktig side i jobben hans. betyr jo mye for pasientene å ha økonomien i orden da. jaja, jubalong. du må ha en god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

takk for det:)

 

legen min er en av de mest populære legene i bydelen, i tillegg har han helsestasjon og skolehelsetjeneste en dag i uken. men jeg orker ikke å bytte lege, for han har vært veldig grei til nå og utrolig god støtte i enkelte saker. føler at jeg kjenner ham så godt... og han kjenner ungene mine fra de ble født... men jeg har skjønt at jeg må passe litt på selv også; at ting blir tatt tak i.

 

håper også det snart ordner seg, kanskje han har sendt søknaden for flere dager siden... men nå vil jeg ikke tenke mer på det! det er helg og jeg kan ikke gjøre noe før mandag morgen uansett. nå skal jeg slappe av og kose meg med familien. kanskje gjøre litt husarbeid. kjedelig, men godt når det er gjort:)

 

har forresten fått hodepine og det er så lenge siden sist. oppdaget nå at jeg har hatt mindre hodepine etter at jeg begynte å slanke meg...

 

ha en flott lørdag hyfsan og alle andre som er innom

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

i dag har jeg hatt en skikkelig dårlig dag; vondt i magen og hodet og deppe-tendenser. orker ikke tanken på å slanke meg i minst et halvt år til, samtidig som det er utenkelig å droppe ut...

 

har spist litt for store måltider i dag og så skal vi ha hjemmelaget pizza til middag... klarer jeg å holde meg på matta? har laget en god salat til å ha ved siden av, det hjelper kanskje. skal nok klare å holde meg under 1400 kcal, hvis bare jeg klarer meg gjennom middagen, men pizza er det beste jeg vet...

 

er ikke så ofte jeg har sånne drittdager, alt går så tregt og har egentlig ikke gjort noe som helst fornuftig i dag. uæææ... jeg vil ha en solskinnsdag!!!

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har jeg hatt en skikkelig dårlig dag; vondt i magen og hodet og deppe-tendenser. orker ikke tanken på å slanke meg i minst et halvt år til' date=' samtidig som det er utenkelig å droppe ut...

 

har spist litt for store måltider i dag og så skal vi ha hjemmelaget pizza til middag... klarer jeg å holde meg på matta? har laget en god salat til å ha ved siden av, det hjelper kanskje. skal nok klare å holde meg under 1400 kcal, hvis bare jeg klarer meg gjennom middagen, men pizza er det beste jeg vet...

 

er ikke så ofte jeg har sånne drittdager, alt går så tregt og har egentlig ikke gjort noe som helst fornuftig i dag. uæææ... jeg vil ha en solskinnsdag!!!

 

jubalong[/quote']

Hei. Skjønner godt hva du mener... men husk at om du spiste litt for mye så er det bare å riste pelsen å gå videre...! Spist er spist og gjort er gjort... Sånn er det. Ikke dvel for mye ved det.... Jeg synes du er flink jeg!!!!

Dette klarer du!! I mål kommer du!!!

 

klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

det går bedre i dag. magevondten er borte og humøret er også stigende:) det ble ikke for mye mat i går, endte opp på 1370 kcal og det er jo veldig bra.

 

nå står kylling med basilikum (oppskrift bok 3) i ovnen og det dufter herlig her, kjenner at jeg begynner å bli bra sulten. skal på pilates i kveld.

 

er fornøyd med denne uken. har ligget mellom 1300 - 1400 kcal og sanket hele 9.2 trimpoeng!!! kjempebra og ny rekord for å være meg:D i morgen er det veiedag...

 

ha en fortsatt fin søndag.

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du er i bedre form! Her har det vært sol i dag, men kaldt!!! Jeg har trent hundene, men det ble ikke lange økten :) Det merkes at jeg har mistet 18 kg med isolasjon for å si det sånn...

 

Du har jo vært veldig flink denne uken du også :) 9,2 trimpoeng er veldig, veldig bra!

 

Nå er det straks ny uke gitt *he he* før vi vet ordet av det så er det vår og varme i luften!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

Hei jubalong.... Nå er jeg i samme situasjon som deg, nemlig at jeg ikke kan trene. Sitter her med foten i gips i 4,5 uker framover. Da er det godt å vite om deg og ditt slankeprosjekt - som jo har vært svært så vellykket! Du har jo bevist at det går an å slanke seg uten all verdens trening.

 

Nå legger jeg meg på 1350-1400 kcal per dag - så får jeg se hvordan dette går. Har selvsagt ikke lyst til å legge på meg i denne perioden, og det blir litt for kjiipt å bare holde vekta i såpass lang tid. Så nå skal jeg prøve å se om jeg kan greie litt nedgang.

5 kg til 5. mars blir nok litt i meste laget, men kanskje halvparten kunne være et bra mål? Er litt spent på hvordan dette slår ut:D - men er altså ved godt mot!

 

Forresten så er jo du blitt flink til å finne treningsmåter som passer! Og jeg kan i alle fall ligge på golvet og gjøre mine styrkeøvelser; det er da noe!

 

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

hallo resolutt. ja det der kan jeg nå. tror nok jeg like godt kunne hatt gips på det verste, for da lå jeg mest på sofaen med bena høyt. og jeg har virkelig gått mange uker uten trim og med lav hverdagsaktivitet, men det går altså an å slanke seg allikevel;)

 

og tenk når gipsen kommer av så er det vår, ihvertfall begynt å bli:) jeg så årets første snøklokke i forgårs, vet om jeg syntes det var koselig eller skummelt. og krokusene sto også der men uten knopper enda.

 

ja tenk at det er snart vår, vilde, selv om det er kaldt og hustrig nå, så er det ikke mange ukene før vi merker solen varme på ordentlig. og så ser vi tibake og sier at tiden har gått så fort, men det føles ikke alltid sånn når man er midt oppi en utfordrende slankeprosess - skjønt, slankingen går av seg selv her nå. jeg skriver i dagboken daglig og jeg veier maten, men det føles ok å ha kontrollen, spesielt siden jeg ikke har så mange kalorier å rutte med

 

forresten; så var stekt basilikumkylling veldig godt - yummi:) kommer til å lage det flere ganger. har prøved mange oppskrifter, men liker helst å lage de litt ekstra gode til lørdag ellersøndagsmiddag. i hverdagen blir det oftest det samme gamle; wok, pasta med kjøttsaus, kylling med ris og salat, rogn, fiskeboller, lettsaltet torsk... osv

 

i morgen er det veiedag og jeg skal ikke ha for store forhåpningner, må innstille meg på at det går sent fortsatt.

 

ha en god natt, kanskje dere allerede ligger og sover?

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover du liksom :) Å nei du... hadde jeg enda hvert så fornuftig... jeg er på vei til seng da, men det er så mye som skal gjøres på veien liksom :)

 

Jeg kjenner igjen det med hverdagsmat... det blir gjerne det kjente og lettvindte desverre, men med jobb, barn og hunder så blir det sånn her i huset.

 

I dag spiste jeg noe godt da :) Kyllingfilet med litt pesto, kokt potet med lettrømme krydret med tandoori kylligkrydder og salat! Nydelig!!! Smaksløkene mine går jo nesten i spinn om dagen når jeg spiser så kontrollert! Alle smaker er sterkere, og selv ting jeg ikke likte tidligere smaker plutselig veldig godt... Kroppen er snodig!

 

Jeg ønsker deg lykke til med veiing i morgen. Jeg må nok vente til onsdagen jeg da, men da håper jeg på nedgang selvfølgelig. Mer enn de 200 grammene jeg gikk ned sist uke :) men vi får være tålmodige begge to. Av kommer kg`ene uansett, og jo lengre tid vi bruker jo større er sjansene for at de blir av i følge statestikken!

 

Sov godt!

 

Nattaklem fra Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

.. gleder meg til våren og frisk fot - - og kanskje noen kilo lettere? Håper dette skal gå bra.

 

Jeg kjenner meg igjen på veg til sengs: Skal jo bare slå av maskinen, og da må jeg selvsagt kikke innom vektklubben. Så blir det litt nattprat da, vet dere. Men nå er det alvor, derfor

god natt til dere. Her blir det veiing i morgen tidlig - huff, jeg tok noen never med peanøtter som kom på bordet. Snakk om tåpelig handling!!!!

 

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

ja jeg er skikkelig nattmenneske, jeg da... krever streng disiplin å ikke snu døgnet nå som jeg ikke jobber, men jeg må opp kl 7 hver dag å få eldstejenten på skolen, og da kan jeg ikke gå og legge meg igjen for guttungen skal jo i barnehagen, vi kommer sjelden dit før 9.30 - 10 for vi koser oss sammen om morgenen

 

ja, veiedag i dag:) 1.1 kilo ned. kjempefornøyd:) er nå 75.5. føler at jeg har stått litt stille siden jeg var bare 1.3 kilo mer før jul, men jeg måtte jo ta av de 1.5 kiloene jeg la på meg i julen også... men nå er det det nye uker og nye kilo, det er mer enn 2 år siden jeg var så "lett". bare 12-13 kilo igjen til målet, dvs at jeg er halvveis:)

 

håper det går bra med dere andre som har veiedag i dag. ha en fin dag alle samen

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med bra resultat! virker som det går fint med deg. og du har rett i at det snart er vår. marsmåned regner jeg som den første ordentlige vårmåneden her jeg bor, men om vi her heldige så kan jo februar bli en fin måned også. ønsker deg ei god uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

... men ingen varme. ikke noe særlig vinter heller, nei... men jeg skulle ønske vi kunne få litt snø snart. gutten min fikk rattkjelke til jul, og den står ubrukt:( da jeg var ute og gikk en liten tur i dag, så jeg til min forskrekkelse at det var kommet pusekatter (gåsunger) på seljen!!! det er jo altfor tidlig. pleier jo å ta dem inn til påske for å pynte med, skjønt hvis det er sen påske pleier ikke det å gå an, men det er ikke februar engang nå!!!

 

i dag har jeg spist salat med kylling til lunsj og jeg ble kjempemett. hadde rester av kylling fra i går. liker ikke så godt å spise brød til salat, selv om kurslederen min sier at vi bør det... jeg tok heller litt mer kylling...

 

ellers har jeg fått meg en kort spasertur i dag og så har jeg tatt halve huset, skal støvsuge litt til, men jeg orker ikke å begynne på rommene til ungene for der må det ryddes først... og bare det tar sikkert en time:( ja, ja... kommer en dag i morgen også, kan ikke brenne meg helt ut heller:)

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong

hva skal jeg skrive om i dag da tro?

 

dagene går. ligger på mellom 13-1400 kcal. har vært på trening i dag, svømte 30 min og trente styrke etterpå, det ble 2.5 poeng.

 

var ikke å motivert for å gå på trening i dag, måtte snakke til meg selv og si at jeg kom til å angre hvis jeg ikke gikk og jeg får ikke trene i morgen for da har ungene fri og så skal datteren min på svømming om ettermiddagen, og jeg går mer ned i vekt og kroppen blir strammere hvis jeg trener jevnlig osv. og det hjalp, til slutt var jeg igang og etterpå var jeg så fornøyd og blid:) det var dessuten en fornøyelse å se seg selv i de store speilene på sats og se at valkene på ryggen og magen var blitt så utrolig mye mindre:D

 

var på nav i dag og har fått godkjent yrkesrettet attføring, men det tar en stund før pengene kommer, kanskje opptil 4 uker - grøss - men det går greit så lenge jeg får etterbetalt det jeg skulle hatt nå... så nå blir det å søke utdanning, men hva i all verden skal jeg bli??? får bare søke flere ting og se hva jeg kommer inn på og hva jeg etterhvert ønsker. vil jo ikke bruke lang tid for det er jo ikke akkurat noe luksustilværelse å leve på attføringspenger og -stønad...

 

ja, ja jeg må virkelig begynne å tenke på hva jeg vil

 

beina verker og det gjør meg litt ille til mote, for tenk om jeg blir skikkelig dårlig igjen, slik som jeg var i oktober/ november

 

ha en flott kveld alle søte, flinke, tøffe damer som slanker seg. dette klarer vi:D (det er jo ingen andre som kan klare det for oss)

 

klem jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...