Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar

.....er det ihvertfall ikke tvil om at det er:-) kanskje styrketrening og rask gange i kombinasjon?

 

Nå tar jeg ferie vel en uke - og etter det vel jeg ikke hvor regelmessig jeg får anledning til å være innpå!

 

God sommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterte det som medium gange, så har jeg i hvertfall ikke tatt i for mye.

Ønsker deg en herlig ferie, svusj. Jeg reiser til Frankrike på mandag, og blir også stille en stund. Finner jeg en maskin på nett kan det hende jeg ser innom, men man vet aldri.

God ferie!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Er tilbake idag.

Tok fly til Brüssel, kjørte til Antwerpen, kjørte til St.Maxim, St.Tropez, Grasse, Nice, etc., tilbake til Antwerpen, fly fra Brüssel og hjem. Varmt og vakkert. Gikk i timevis eller brukte bassenget. Hadde faktisk med meg Ingers rugbrød, men ellers syns jeg det var en utfordring å vite hvor mange kalorier maten inneholdt. Skal ikke veie meg før mandag, hvis jeg klarer å vente. Litt usikker på resultatet.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Jeg er sikker på at resultatet blir bra, du har jo vært i masse bevegelse ser jeg. Og uansett så må en få lov til å kose seg når en er på ferie, det er deg vel unt :)

 

Men jeg skjønner tankegangen din, for vi har jo tellt kcalorier så lenge nå, og det er litt tøft når en ikke har samme kontrollen.

 

Jeg håper du får en flott helg her hjemme

 

Solskinnsklem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Startet dagen i dag med en fire timers rask gange over Krokskogen. Herlig kupert terreng i strålende solskinn, og en spennende lydbok på øret. Rene terapien for både sjelen og legemet. Det er en helt spesiell tilfredsstillelse å kunne gå raskt i 25 (minst)graders solskinn, uten å være sliten etterpå bare glad. Det hadde aldri gått for et halvt år siden!!

 

Når jeg tenker litt alvorlig på det, lurer jeg på hvor mange år ekstra jeg har gitt meg selv ved å trene meg opp og kvitte meg med 36 kg "overskudd". Ny livsstil med trening og sunne matvaner, i tillegg til at jeg har gjort en seriøs innsats for å minske jobbstress, må jo bety en del? Min store glede er at mannen min har fulgt meg hele veien, både med trening og kosthold, så han har gått ned rundt 20 kg. Håper innsatsen gir oss en glad, sunn og lang alderdom sammen.

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen tvil om at du har gjort en stor innsats ift å forlenge livet ditt- for ikke å snakke om livskvaliteten her og nå! Mitt vekttap er bare "peanuts" i forhold til ditt, men jeg kjenner jo at det gir daglig velvære!

 

Jeg har hatt to ukers ferie nå- og skal ha mere siden. Jeg merker og at ferietid er en utfordring! Ift mat har jeg vært relativt flink- der jeg skeier mest ut i sommerferien er med vin. Ikke i store mengder, men det blir fort minst et glass om dagen....jeg skal være flink å følge med på vekten og ta meg fort inn igjen hvis vekten øker. Det som og har vært litt vanskelig er å få trimmet tilstrekkelig i varmen- turene blir i for labert tempo og de blir ofte for kort! Det er egentlig enklere å få gjort noe med det enn med å redusere på vin og god mat....for jeg liker jo godt å gå! Forsettet mitt nå fremover er derfor å gå mere enn jeg pleier! Så får vi se... Den hørtes jo deilig ut den turen din! Jeg gikk lang tur på fjellet i ganske bratt terreng i går- i veldig høyt tempo- såpass høyt tempo at jeg rett og slett var helt gåen resten av dagen! Men det var godt!

 

Ha en fin dag! Så "snakkes" vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Det er så utrolig deilig med ferie! Det er en egen frihet som gleder hver celle i kroppen. I dag reiser vi til byen og spiser lunsj på Operaen. Været er ikke det beste, men skitt au. Vi kan rusle rundt og nyte livet!

Veide meg i dag og er storfornøyd. Veide 65,7 før ferien og i dag viste vekten 66,1. Det er bare en løpetur i forskjell, så jeg bekymrer meg ikke.

Ønsker alle en fin dag, uansett vær og ferieforhold.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt GRATULERER MED ET FANTASTISK RESULAT, OG EN KJEMPE FIN TRÅD:) Nå har jeg sittet og lest meg gjennom det meste av tråden din og jeg er skikkleig immponert. Kjemepe bra:)

 

Lykke til videre

 

Klem fra Evelyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Takk for det, Evelyn. Jeg gjør mitt beste.

 

Lunsjen på Operaen var ganske "lett". Startet med en kopp grønn te med jasmin. Det skal hjelpe forbrenningen. Så ble det steinbitt med litt pesto, appelsinglaserte gulrøtter, skorsonnerrotpuré, nypoteter med urter og kaperssaus. Til dessert tok jeg en rundtur i selve operabygget, en fryd for øyet må jeg si!

 

Ellers ruslet vi rundt i byen og hygget oss. Vel hjemme plukket jeg frem alt jeg hadde av gode grønnsaker, østerssaus, fiskesaus, fersk ingefær og god buljong. Middagen ble en herlig grønnsakgryte som oppveide det gufne været.

 

Så blir det kino; Prins Caspian.

En deilig dag.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Det er alltid en utfordring med middagsgjester. Særlig hvis man elsker å lage mat, som jeg gjør. Det skal se lekkert ut, smake herlig, overraske, glede, og ikke ha for mye kalorier.

 

Slik ble det til slutt:

Fougasse med spekefilet av kalkun, balsamico og aioli.

Aspargesbunter i krydderbacon.

Blandet grønn salat med avocado, cherrytomater og forskjellige paprika.

Grillspyd (marinert svinefilet, aromasopp, krydderpølse, marinert kyllingfilet)servert med grønsakpakker, helstekte sjalottløk, mangochutny, div.sennep fra Dijon(kjøpt i Dijon!) og provencepoteter.

Ovnsbakte fiken med lønnesirup og marengs, servert med hjemmelaget bringebæris(oppskrift på tråden min på "Oppskrifter og mat"). Og sterk belgisk kaffe.

Gjestene fikk dertil egnet drikke, jeg klarer meg fint med vann med limebåter.

 

Når man forsyner seg mest av det magre og bare bruker resten som smaksforsterkere, går det ganske greit. Dessuten blir det en lang tur over Krokskogen i morgen.

Nam, nam...

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmm....jeg skal jamen forsøke noen av de gode rettene dine! Det er inspirerende å lese andres spennende oppskrifter- som attpåtil går an å spise når man skal være litt forsiktig!

 

Går det an å få oppskrifter/forklaringer?

"Grønnsakpakker"- hva gjør du da? og "Aspargesbunter med krydderbacon"?

 

Jeg klarer meg fint mht mat og vekt om dagene- heldigvis! Om sommeren er det jo veldig lett å huske på hvorfor det er kjekt å ha slanket seg:-) det er veldig mye enklere å kle seg og føle seg vel!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsakpakker er veldig greit å lage. Jeg tar en bit(ca.25 cmx bredden på rullen) alufolie pr.person, bretter den dobbelt, og legger på de grønnsakene du vil ha. Brett inn folien på sidene og lukk igjen åpningen på toppen. Da har du en grønnsakpakke. Du kan fylle den med det du har, eller det den enkelte liker. Grønnsakbitene bør være omtrent like store og ha like lang koketid. Det er også godt med urter eller krydder i grønnsakene. Jeg hadde litt provence-preg i går, men du kan fint ha i curry, chili eller andre smaker som passer til resten av menyen. Til vilt, eller om høsten, er det godt med ulike typer sopp/løk/timian.

 

I går hadde jeg diverse paprika, gul squash, cherrytomater, vårløk, sukkererter og timian i pakkene. Du kan bruke hva som helst! Siden jeg hadde sopp i spydene, sjalottløk på grillen, asparges i bunter og andre grønnsaker i salaten, ble det disse grønnsakene denne gangen.

 

Aspargesbunter er 4-5 små ferske asparges som surres inn i en baconskive. Det er også godt med en timiankvist i bunten. Aspargesbunten stekes på middels varme til baconet er sprøtt og aspargesen er passe mør. Krydderbacon var en type bacon fra Finsbråten. Ellers bruker jeg helt vanlig mager bacon, eller spekefilet av kalkun.

 

Det beste med både grønnsakpakkene og aspargesbuntene er at de kan gjøres i stand i god tid før selve middagen, gjerne dagen før, og oppbevares i kjøleskapet til du skal bruke dem.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha!:-) disse skal jeg prøve. Og veldig greit med alt man kan lage til på forhånd!

 

I går gikk jeg en fjelltur- det var opplett da jeg gikk, og jeg bestemte meg for(hmmm)at det skulle det fortsette å være....så den som gikk på tur i shorts og topp i to og en halv time i PLASKENDE regnvær, det var meg! Jeg var gjennomkald og "valen" på armer og bein da jeg kom hjem! Men, men, etter en tur i dusjen var alt orden! Jeg skal gå tur i dag og jeg....men da tror jeg at jeg ihvertfall skal ta med ekstraklær:-)

 

Ha en fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får en bedre turopplevelse i dag. Her er det også utrygt, så i dag blir det Elixia på meg.

 

Lagde en morsom vri på egg og bacon til søndagsfrokosten i dag. Brukte en muffinsform av metall, skar bort skorpen av brødskivene, dusjet formen med olje, trykket en skive ned i hver form, knakk et egg i hver brødskive, salt&pepper. Stekte brød-egg-formene i 200 grader i 10 minutter, serverte dem varme med cherrytomater, finsnittet vårløk og en bit bacon. Nam, nam!

 

Går fint an å ha kalde i matpakken også.

God søndag!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixia på meg i dag også etter halvannen uke med slaraffenliv. Sykla en tur da, men det var jo litt lite. Nå er det full fokus før neste ferierunde. Det var ikke helt etter planen, men deilig å slappe av helt i ferien likevel. Det får gå, bare man kommer seg fort i gang igjen så det ikke trekker ut i ukesvis, som i "gamle dager".

Dette fikser vi! helt klart!!!!!!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har besøkt familie de siste dagene, feiret lillesøsters bursdag, og hatt fine løpeturer langs kyststien ved Stavern.

Før bursdagen bestemte jeg meg på forhånd for å spise mest grønnsaker, minst kjøtt, og litt dessert. Ingen alkohol. Det gikk veldig greit, men det var ingen "lett" dessert. Vanlig iskrem og vafler, friske bær. Løp en tur på 50 minutter før middag, og 45 minutter neste morgen.

Mandag er det veiing. Er litt spent.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute er det et sørgelig vær! Hadde tenkt meg ut å plukke bringebær som skulle legges i fryseren for å taes frem på kaldere dager, for å minne meg om varme sommerdager... Vel, tror jeg tar en tur på Elixia, får opp varmen litt og avslutter med et godt dampbad. Så skal jeg skrive en lang to-do-list, og holde meg i bevegelse resten av dagen.

Var på en gård og kjøpte nydelige ferske grønnsaker i går, så jeg skal tenke litt på hva jeg kan lage av dem. Noen som har et godt tips ang. knutekål?

Ha en strålende regnværsdag folkens!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette været er visst ikke så mye å skryte av, men det skal bli bedre utover uka sier de. Da satser vi på det!!

 

Er egentlig litt dårlig til å bruke kål i det hele tatt jeg, dumt det i grunn, for jeg er jo glad i det. Blir mest til fårikål og nykål og spekeskinke.

Kunne visst trengt noen tips jeg også................:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk dag! Strålende sol, nærmere 30 grader og ferie!

Min kjære og jeg tilbrakte dagen på stranden med hver vår gode bok, vann og frukt i bagen, og god tid til å late oss.

Vel hjemme lagde jeg en deilig middag; Squashblomster fylt med provencekrydret karbonadedeig, vårløk og finello light. Lammepølse, småpotet og salat. Blåbær og pæreyoghurt til dessert. Nam, nam...

Nå skal jeg på premieren på den nye Batman-filmen.

En dag helt etter min smak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

....til matlaging er det stadig å finne i tråden din! Det er kjekt!

 

Jeg har hatt en deilig ferie- litt forskjellige steder i inn- og utland! jeg har bevegd meg mye- og det har nok vært helt nødvendig, for jeg har ikke vært det minste flink hva angår inntak av god mat og drikke! Men jeg bestemte meg på forhånd at jeg hadde lov til å kose meg i ferien!

 

Det er i hverdagen jobben mht vekten gjøres- det er mitt definitive standpunkt! Og da er det jo viktig at jeg nå, første uken tilbake i "normal gjenge", går rett tilbake til de gode vanene. Jeg "presser meg selv" litt ekstra ved å skrive det her inne og da...for da forplikter det jo enda mere å klare å gjennomføre det!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg skulle ønske jeg var din venninne og ble bedt på middag! Du må være litt av en hobbykokk, eller kanskje en ekte? VI kunne jo starte m felles løpeturer langs kyststien til sommern :) ..... ha, ha.

Bare innom for å si at du har gjort en kjempejobb! Virkelig en motivasjon for meg altså! Mvh Steg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at dere er innom og leser:). Er bare så vannvittig opptatt av mat!

 

Har også feriert litt her og der, Belgia/ Frankrike, og har virkelig kost meg med den deiligste mat. Joggesko og badedrakt sørget for at jeg holdt styr på inntak og forbrenning. Prøver hele tiden å se det positive og mulighetene, og gir litt blanke i vanskelighetene. Har stått opp tidlig og svømt/jogget, så har jeg forbrent kcal før dagens matinntak starter. Det gikk helt greit.

 

Matinteressen har ikke blitt mindre av de nye matvanene, jeg har bare fått en ny utfordring; ikke bare skal maten være vakker og smake deilig, den skal også være både sunn/mettende og mager!

 

Jeg leser flere kokebøker og matoppskrifter nå enn noensinne, og mannen min og jeg diskuterer mat daglig. Dessuten er jeg hele tiden på jakt etter nye og spennende råvarer å eksperimentere med. Kjempemorsomt!!! Merker at vi har blitt litt modigere i matveien det siste året. Venner og familie syns også det er artig å få "selskapsmat" de kan spise med god samvittighet.

 

Det har blitt mye mer frukt og grønnsaker på menyen, og flere dager i uken spiser vi vegetarisk mat og nyter den gode metthetsfølelsen uten å bli tunge i kroppen, noe jeg ofte blir når jeg spiser kjøtt. Det er også utrolig hvor mye man kan variere med urter og krydder.

 

Tanken min er at hvis jeg klarer å gjøre den "nye" maten spennende nok, så blir jeg ikke fristet til å falle tilbake til gamle synder. Foreløpig går det veldig bra:).

Vi går fremdeles på restaurant og spiser, men er nøye med oljer/sauser/dressinger og hvordan maten er tilberedt. Men vi nyter stadig et godt måltid. I kveld var vi med venner på libanesisk restaurant. Nydelig og sunn mat, rent kjøtt og mye grønnsaker, sitronsorbet med roseblader til dessert. Herlig!

 

Det er klart det blir en del trening også, 3-4 ganger i uken, men når man blir vant til det savner man treningen hvis man må stå over en økt eller tre.

 

Ja, ja, livet har endret seg en del de siste 10 mnd. Det må jeg si...

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...