Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar

Var en tur i Asker og opplevde internasjonal lørdag i sentrum. Det var sang, dans, musikk, klær og mat fra hele verden. Så utrolig mye blide mennesker!

 

Mannen min trillet meg trygt rundt i rullestolen, og jeg må ærlig innrømme at det var en spesiell opplevelse. Verden ser faktisk helt annerledes ut når man sitter. Ikke mye rundt oss er beregnet på det, men folk er hyggelige og hjelpsomme.

 

Etter en solid runde mellom markedsboder og i fine butikker, gikk vi på restauranten Intermezzo. Servicen var fantastisk, og maten lett og delikat. Menyen var så rikholdig av spennende retter at det var vanskelig å velge! Her var det også mengder av retter GR-kunder kunne frydes over, og det er det ikke så ofte på restauranter syns jeg.

 

Vi var mette til ganske langt utpå ettermiddagen, så vi valgte en lett middag. Jeg høstet et par never fulle av modne cherrytomater fra egen hage, kokte fullkorns penne, stekte karbonade med hvitløk/gul løk/basilikum/timian/oregano/rosmarin, hadde alt i en form og la noen skiver av en av de nye lettostene til Synnøve Finden. Inn i ovnen til osten var gylden, og mmmmm.....

 

Å, for en deilig dag!

Ønsker deg det samme!!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin lørdag, Ninni. Veldig spesiell opplevelse å sitte i rullstol, ja, har prøvd det jeg også. Tankevekkende å se hvordan man blir behandlet av andre. Alle burde egentlig prøve det der.................:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lammeskanker stekt i ovnen på en seng av hvitløk, rosmarin, løk, gulrot, laurbærblad, kraft og hvitvin(under folie, 200¤C i 3 timer). Servert med lettdampet finsnittet savoykål, kokte poteter og saus av sjyen.

Etter 3 timer i ovnen faller kjøttet av benet, og er så mørt og smakfullt som du bare kan drømme om.

Å for et herlig måltid!!

Noen som har tips til middag i morgen?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja!! har lammeskanker noen ganger i løpet av året vi også. Lager dem omtrent på samme måte som deg. Det er fantastisk godt og et høydepunkt. Lenge siden nå forresten, blir liksom ikke noe om sommeren. Men nå er det snart fårikåltid, og det er også kjempegodt!!!!!;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er den vanligste måten å tilberede lammeskanker på, ja. Men jeg fant en marokkansk oppskrift som skal testes neste uke. Ser det ikke godt ut?

Til 4 pers.:

4 lammeskanker

4 hvitløksfedd

1-2 løk, grovkuttet

2-3 gulrøtter, grovkuttet

2 selleristilker, grovkuttet

3 dl hvitvin eller kraft

1 ts malt koriander

1 ts malt kummin

1 ts malt ingefær

1 ts malt kanel

1 ts malt sterk paprika

2 ts salt

---

1 ss honning

maizenna

grovt salt

pepper

 

Kjøttet og resten av ingrediensene legges i kjele, dekkes med vann, tett lokk, kokes i 3 timer,avkjøles til dagen etter. To timer før servering kan du fjerne det stivnede fettet(SMART!). Kjøttet/grønnsakene tas ut og legges i ildfast form og stekes videre i ovnen ved 180¤C i 40 min. under folie. I mens siler du kraften, koker den inn til ca.det halve, smaker til med honning, salt, pepper og jevner den med maizenna. Så lager du couscous etter anvisningen på pakken og smaker til med litt safran og gjerne finhakkede svisker/aprikoser.

 

Server kjøtt/grønnsaker med glovarm saus og couscous. Litt finhakket mynte eller koriander på toppen.

Etter dette måltidet smaker det herlig med en kopp frisk myntethe, vil jeg tro...

 

I dag skal jeg prøve meg på en liten spasertur for første gang på flere uker. Er spent på hvor lenge jeg orker å gå. Rart å kjenne seg sliten for ingenting, men det blir bedre for hver dag heldigvis.

 

Ha en herlig dag, alle sammen!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å se hvordan det går med deg. Skikkelig spent på hvordan det gikk med spaserturen din. Håper det gikk kjempefint.

 

 

De marrokanske lammeskankene såg veldig gode ut, og det selv om jeg ikke er noe glad i fårekjøtt.

 

Håper du får en flott dag og en trivelig helg

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Ninni

Etter mitt lange fravær fra forumet sliter jeg med å oppdatere meg på trådene til mine faste følgesvenner. Jobber med saken!

Nå har jeg lest om sommeren og høsten din.

Først må jeg si gratulerer med vellykket bukplastikk. Så kjekt at du fikk gjennomført dette, og med så bra resultat! :-)

 

Dernest må jeg bare si meg enig med alle de andre som berømmer deg for å spre matglede og -kunnskap. Jeg blir utrolig inspirert av måten du skriver om måltider på. Du lager mye som høres utrolig godt ut, og flere ganger har jeg testet maten din til STOR begeistring rundt bordet hjemme.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! der henger jeg meg bare på- det er helt suuuuupert at du deler oppskrifter og begeistring med oss!

 

-så beklager jeg at det kommer lite andre veien :-) det har sammenheng med at jeg rett og slett ikke er noe flink til å prøve ut nye oppskrifter.....men jeg har en målsetting om å bli flinkere- så når jeg blir det; skal oppskriftene komme:-)!!

 

Ha en fin dag!-håper formen er stadig stigende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Her i dette forumet har vi alle noe å bidra med, alle med hvert sitt, det er det som gjør det så fantastisk! Her hjelper vi, støtter, inspirerer og motiverer. Sammen skal vi klare utfordringer og holde forkuset. Ingen lett oppgave, det vet alle som har prøvd, så vi får bruke nettverket vårt når det røyner på.

Kom akkurat hjem fra 30-årsdagen til en kamerat (gamlemor på 48:).. ), og må rett inn på forumet for å registrere mens jeg fremdeles husker hva jeg spiste. Så leser jeg disse hyggelige meldingene, og kan legge meg med et stort smil om munnen. Takk damer!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, som spør, kess.

Magen og såret går det bra med, og nå kan jeg gå litt. Såret gror fint, magen er slett og fin, og det er veldig lite hevelse. Ikke gjør det vondt heller.

Det å kunne bevege seg litt friere gjør at jeg føler meg i bedre form også. Jeg er ikke i full aktivitet, rett og slett fordi jeg fremdeles går såpass fremoverbøyd at jeg får vondt i ryggen etter en stund. Ikke kan jeg bære noe heller. Rart å være hjemme på dagtid når alle andre er på jobb, men jeg prøver å gjøre litt hver dag. Forrige uke klarte jeg til og med å føre et par trimpoeng!

Med vekttapet etter operasjon har jeg gått ned 39,2 kg nå. Er ikke helt stabil enda, men det gikk veldig greit før operasjonen, så det stabiliserer seg nok når jeg kommer inn i det vante gjenge igjen.

Ha en god dag, alle sammen.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Ninni! Godt å høre. Fint at du får gjort litt hver dag da. ;)

 

Var det sånn at du måtte være vektstabil over en viss periode før du kunne søke om bukplastikk? Har hørt det skjønner du. Spør og spør jeg da, håper du ikke blir lei...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som spør, får svar. Så enkelt er det:).

Jeg fikk spørsmål om utgangsvekten, hvor mye jeg hadde gått ned, hvordan jeg hadde gjort det og om jeg var ferdig med vektreduksjonen. Kirurgen sa at han syns jeg ikke trengte gå ned mer for at operasjonen skulle bli vellykket. Han spurte ikke om hvor lenge jeg hadde vært stabil, men han ville gjerne vite om vektredukssjonen var resultat av "slankekur" eller livsstilsendring. Resultatet var avhengig av rett vekt og instilling hos pasienten, sa han. Anestesilegen var faktisk mest opptatt av livsstilen min! Rett vekt, trening, lite alkohol, ingen røyk, ingen medisiner eller sykdommer var helt perfekt for denne operasjonen sa han. Alkohol og røyk i for- og etterkant av operasjonen er forbudt.

Jeg har surfet litt på nettet, og funnet ut at de ulike sykehusene er litt ulike mht kriterier og rettningslinjer til pasienter.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen. Du er tålmodig. Jeg liker å ligge litt i forkent (he, he) derfor er jeg opptatt av dette allerede. Har sjekka litt på nettet nå, det var på Aleris på Frogner du var? Godt å høre litt fra andre før en bestemmer seg for sted.

 

Har jo fortsatt en del igjen jeg da, og det er ikke helt sikkert jeg trenger operasjon heller for det ser ut til å trekke seg ganske bra sammen, men jeg har bestemt meg for å gjøre det hvis det blir noe heng. Nekter å klare å gå ned 60 kg og så ende opp med forkle! Da skal det vekk! Tenker også på å evt gjøre noe med dobbelthaka mi, men det må en jo betale selv og det koster skjorta!!

 

Ja, ja, man får se............

Og i mellomtiden er det bare å stå på!!!!;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg retter meg litt opp nå. Har vært ute og gått tur i det vakre høstværet med datteren min i dag. Kjempekoselig.

Ellers blir dagene en kombinasjon av pc, tv, bøker, tlf og te. Lever rimelig hektisk til vanlig, så kroppen har sikkert godt av det. Sover som et dyr om natten, selv om jeg ikke kan sove på magen som jeg pleier.

Ellers blir det en del kino, kafe, og venninder. Nå skal mannen min og jeg ut og teste en ny japansk restaurant. Ha en strålende aften!

Takk som spør.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, Japansk resturang, så spennende, det har jeg aldri vært på tror jeg. Hva spiser men der da? Bortsett fra sushi og sånn giftig fisk, husker ikke hva den heter jeg.

 

Jeg har gått ned 35 til nå Ninni, og har brukt drøyt halvannet år på det. Gått ned i 2 omganger, stått litt stille og gått opp noen kilo rundt jul og sommer (at det går an å være så dum......?):confused:

 

Har egentlig ikke turt å tenke noe tidsperspektiv før nå, men tror jeg skal sikte meg inn på å komme i mål til neste jul. Det skulle bli 1,7 kg pr mnd i snitt og det må jeg da for filler'n kunne klare!!! Best å være veldig realistisk for ut fra erfaring må jeg regne med periodet hvor jeg står stille (evt går litt opp, dessverre)

 

Puhhhh........, det var litt skummelt å skrive kjenner jeg, men nå har jeg gjort det,

så neste jul kan jeg nok flytte inn her til dere for godt!!!!!!!!!;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, jeg blir stum av beundering, kess. Du har et fantastisk prosjekt gående, og du har virkelig kommet langt!

Ja, når man skriver noe for resten av verden å lese, blir det plutselig virkelig. Det blir forpliktende på en måte. Det er nok derfor vi holder "planene" våre litt for oss selv til vi har nådd målet.

Det var nydelig mat på den japanske restauranten. Ganske magert også. Var veldig flink og drakk grønn te til maten(skikkelig godt og bra for forbrenningen), og spiste bare min porsjon av risen og lot resten ligge. Vi koste oss veldig. Fant hele menyen på http://www.bambussushi.no , så der kan du ta en titt.

Nå skal jeg gå og dolle meg litt. Blir hentet av noen venninner som skal ta meg med på en overraskelsestur i dag. Fikk beskjed om å stå klar kl.14.40, så da så...

Ha en strålende dag!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kess har ett langt å stort prosjekt på gang, og det er imponerende det hun har oppnådd så langt, og med hennes standhaftighet er jeg sikker på at hun kommer i mål ;)

 

Overraskelses tur med venninner høres kjempespennende ut... Håper du får en flott dag :)

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse skravling, latterbrøl, fnising, shopping, shopping, shopping og lunsj/middag på asiatisk restaurant. Avsluttet med frozen yoghurt på 7Eleven. Ikke noe slår en dag ute med gode venninner, det er en lise for sjelen.

Aldeles herlig!!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-for noen flotte venninner du har, Ninni som gjør sånt for deg!

 

Helt enig- en sånn kveld er "påfyll" for evigheter fremover...ingenting er som en jentekveld full av latter og hygge!

 

Jeg brukes deg ellers som "inspirator"- du er utrolig systematisk i hold-vekten prosjektet...!

 

God helg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...