Gå til innhold

JESS skal holde vekten


Joda
 Share

Anbefalte innlegg

Nå flytter jeg inn:-)

Jeg er 44 år, 172 cm og veier i dag ca 73 kg. Jeg har gått ned 26kg i 2008.

Jeg har brukt litt tid på å ta beslutningen om å flytte inn her. De siste kiloene ville ikke slippe taket. Nå har jeg bestemt meg for å slå meg til ro med dagens vekt, iallefall for en god stund.

 

Jeg har startet på hold vekten-kurs, og jobber nå med å få stabilisert inntaket. Har foreløpig lyktes dårlig med dette, men det må vel gå bedre etterhvert?

 

Jeg skal stikke innom og hilse på dere nye naboer etterhvert. Jeg har møtt noen av dere allerede, og har lest litt i alle trådene her inne. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dere:-)

 

Jeg har kopiert inn min ned-fase her for min egen del. Den kan kanskje hjelpe meg til å holde fokus hvis ting butter i mot. Tråden min i 20-30kg forsvinner vel etterhvert ut i historien.

 

07.01:100,7 (99,2) Kcal-behov 2483

14.01: 99,1 -1,6

21.01: 98,4 -0,7

28.01: 97,8 -0,6

04.02: 97 -0,8

11.02: 96 -1,0

19.02: 95,6 -0,4

25.02: 94,6 -1,0

03.03: 94,1 -0,5 kg. Går nå over til veiing på min egen private vekt=92,6kg

10.03: 92,2 kg -0,4 kg

17.03: 90,4 kg -1,8 kg !?!

24.03: 89,7 kg - 0,7 kg

07.04: 88,7 kg - 1kg (2 UKER siden siste veiing)

14.04: 87,5 kg - 1,2 kg (Fra fedme til overvekt)

21.04: 87,8 kg + 0,3kg

28.04: 87,2 kg -0,6 kg

05.05: 85,6 kg- 1,6 kg

12.05: 85,6 kg =statusQ

19.05: 84,5 kg - 1,1 kg

26.05: 83,4 kg - 1,1 kg

02.06: 83,1 kg - 0,3 kg

09.06: 82,1 kg - 1kg

16.06: 81,8 kg - 0,3kg

23.06: 82,1 kg +0,3kg hmm...

30.06: 81,0 kg - 1,1kg

07.07: 81,1 kg +0,1 kg

24.07: 79,7 kg - 1,4 kg i ferien! Jeg tror nesten ikke det er sant

04.08: 78,7 kg - 1 kg

11.08: 78,8 kg + 0,1

18.08: 77,8 kg - 1 kg

25.08: 76,9 kg - 0,9 kg

01.09: 77,4 kg +0,5 kg

08.09: 77,4 kg statusQ. Jeg sitter fast...

15.09: 77,2 kg - 0,2 kg. Ikke akkurat superbra...

22.09: 75,9 kg - 1,3. Endelig nedover igjen

29.09: 76,7 kg +0,8 æsj...

06.10: 75,1kg -1,6 Fantastisk start på oktober

13.10: 75,2kg + 0,1kg...

20.10: 75,3 kg + 0,1kg

27.10: 75,1 kg - 0,2 kg

03.11: 75,0kg - 0,1 kg

10.11: 74,6kg - 0,4 kg

17.11: 74,0kg - 0,6 kg

24.11: 73,8kg - 0,2 kg

01.12: 73,5kg - 0,3 kg

08.12:Ferie, ingen veiing

15.12: 72,7 (-0,8 - 2 uker)

22.12: 71,9( -0,8) Hurra

29.12: 72,9 (+1kg) liker ikke disse nissegavene!

04.01: 74,5 (+1,6kg)FYYYYSJ

12.01: 72,9 (-1,6) Endelig litt ned igjen

19.01: 72,5 (-0,4)

26.01: 72,4 (-0,1)

02.02: 72,4 (statusQ) Beregnet Kcal-behov 2135/inntak 1400

09.02: 72,9 (+0,5) Tilbake på 1600kcal

16.02: 73,1 (+0,3) 1700

23.02: 72,9 (-0,2) 1700

02.03: 73,0 (+0,1)

16.03: 72,5 (-0,5)

23.03: 72,9 Snitt mars:72,8

01.04: 73,1

15: påske

15.04:72,5

22.04:74,7

29.04:73,5 Snitt april: 73,4

06.05:73,3

21.05:72,6

27.05:73 Snitt mai: 72,9

03.06:75,5

15.06:73,3

22.06:72,9 Snitt juni: 73,9

14.07:75

27.07:74,6 Snitt juli: 74,8

03.08:76

10.08:75,6

17.08:74,8 Snitt aug:74,9

20.08:74,4

30.08:73,6

01.09:73,9

26.09:75,2 Snitt sept: 74,5

27.10:76,5 Snitt okt: 76,5

02.11:76,4

23.11:75,9 Snitt nov: 76,7

30.11:78

07.12:76,9

14.12:75,8

21.12:75,3

20.08.10: 78

22.10.13: 77

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 616
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer så mye JESS:) Du har vært kjempe flink:) Ønsker deg lykke til videre på hold vekten:) Det går nok kjempe bra nå som du er mer bevisst på hva man spiser og viktigheten med mosjon:) Gleder meg til jeg også har nådd trivselsvekten.. iløpet av 2009 håper jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Innen2010! Jeg vet ikke hvor du holder til, men ut fra nicket ditt ser det ut som du har en helt klar plan. Jeg ønsker deg lykke til:-)

 

moii- hyggelig å se deg innom her;)

Jeg er kjempefornøyd med vektreduksjonen samtidig som det er veldig langt fram til jeg har kontroll på det med maten. Jeg er veie og registreringfreak, helt på grensen til vanvidd:D Og så jeg jeg et mat-vrak som er skikkelig sulten i perioder.

 

Jeg er fryktelig redd for denne hold-vekten-greia, det er såvidt jeg tør å prøve. Den første måneden gikk det ikke bra, jeg fikk en øyeblikkelig vektøkning da jeg la på 100kcal og takla det veldig dårlig. Jeg har vært litt motløs, humøret har svingt veldig -fra de helt store høyder til skikkelig mørke tanker. Nå prøver jeg på nytt og skal følge rådene til kursleder fra uke til uke. Jeg må tenke litt på hvordan jeg evt. skal takle en liten vektøkning mens jeg eksperimenterer på mitt nye kcalinntak.

 

Jeg har nettopp vært på trening og der pådro jeg meg en strekk i leggen. Nå har jeg ligget på rygg med is-omslag i en time og den er fremdeles ganske vond. Sikkert ikke noe farlig, men det blir iallefall noen dagers pause fra trening.

 

Nå skal jeg lage meg te og knaske noen gulerøtter.

 

God helg, fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt på kaffen? Så da kom flyttelasset i dag da :). Det blir nok bra dette skal du se. Om ei ukes tid kommer jeg etter...kjenner at det kribler litt, men skal vente til etter siste 'ned-i-vekt-veiing' tenkte jeg. Kjenner at det ikke gjør så mye om det ikke blir mer nedgang, selv om noen gramminger til er velkomne. Men det er godt å ha roa seg på at målet er her det nå. Jeg håper at du finner deg til rette med det også.

 

Kjedelig med den strekken i leggen. Aldri hatt strekk jeg, tror jeg. Det høres ganske ubehagelig ut :). Håper at du snart blir lett på tå igjen. I dag er jeg litt fredagssliten, kjenner jeg. Sikkert bare en fordel for da går ikke skravla så hardt :o.

 

Ville bare ønske deg ei riktig god natt - klem skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok litt skremmende at man plutselig skal øke kaloriinntaket etter så lang tid med underskudd av kalorier.. Men tror det er lurt at man går på kurs så man får oppfølging, det tror jeg også skal spandere på meg, dersom jeg når målet mitt:) Men en ting er sikkert og det er at det ordner seg bestandig til slutt:) Du er iallefall kjempe flink som har kommet dit du er i dag, det er nok sikkert ei tid med litt prøving men det kommer nok til å stabilisere seg til slutt:) Kjipern med leggen, hvile er tingen nå ja:) Gøy å se innom denne tråden iallefall.. er så mange flinke mennesker her ute på nettet så dere er virkelig en inspirasjon for oss andre:) Å nå har du jo snart skrulle med deg:)

 

God helg videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg har kaffe, skrulle. Og kanskje en bixit mûsli-kjeks til, hvis du hadde lyst på noe godt?

Den strekken var kjedelig, for i helga er/blir det visst elendig vær og jeg hadde derfor tenkt å tilbringe noen timer på treningssenteret. Nå er det uaktuelt og da er det like greit at foten er såpass vond at det ikke frister å valse mellom kjøleskapet og matskapet i tide og utide;)

Det er ingenting som tyder på at det er noe alvorlig, og idrettskader har jo en viss status- ikke sant? :)

Jeg gleder meg til du flytter inn her, selv om jeg veldig godt vet hvor jeg finner deg nå også.

 

Moii, det er egentlig et under av de helt store at jeg har klart å gå ned disse kiloene, for innimellom er jeg skikkelig u-flink. Jeg er veldig flink til å spise veeeldig sunt, og veldig lite flink til å spise litt, smake på ting osv uten å miste kontroll. Det blir på et viss litt for ekstremt så her har jeg en stor jobb å gjøre.

Jeg har klart å holde motivasjon og sta-het i ett år, det er det som har berga meg. Mye takket være alle supre folk her inne. Det er utrolig deilig å få sludre og klage og mase og sånt her inne.

 

Jeg hadde jo planlagt å bruke litt mindre tid her inne, nå fikk jeg ekstra tid pga den foten- og da må jeg nå stikke hodet innom:D

 

God helg

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er dette for noe tull, i nytt hus og med bein-skade ?? det var jo ikke sådan det skulle være...men kanskje det har tatt på å flytte, jess :)

 

ok da, det ser jo ganske bra ut her og jeg er sikker på du kommer til å trives, bare gi det litt tid. du får roe deg litt ned og tenke litt over hva du allerede har oppnådd på kort tid!! gi nå kroppen en sjanse til å finne seg til rette i sin nye ham.....

 

med ref. til det du skrev på 'gamle' tråden, ja, jeg føler det akkurat sådan jeg også, mest sulten når jeg har spist for mye yougurt og kornprodukter. mest mett når jeg får godt med protein. og ja, tror du får alt, alt for lite olje (smøring), all ny forskning viser at vi trenger gode oljer. jeg kan jo ikke spise nøtter så jeg holder meg til avokado og olivenolje.

 

tror jeg venter litt med skulpturen, jess, kommer i hvert ett tilfelle ikke til å støpe den i bronce på lenge, for jeg kjenner på meg at navnet ikke er helt stabilt...oppdaget øm muskel nr 1002 og 1003 idag etter en times skitur :o

 

god bedring !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i nye leiligheten din. Den virker attraktiv den, håper å kunne flytte inn i en nesten lik om et halvt år kanskje:) Håper strekken kommer seg raskt. Kan abefale vekselvis varme og kalde omslag. I India brukte vi en krem som het "move" på alle slike skade. Den er god. Slik skulle vi hatt her også:)

 

Nå får du hvertfall tid til å bli kjent med den nye leiliheten og de nye naboene dine, så får du komme å hilse på i gammelt nabolag en gang i blant. Vi får passe på hverandre.

 

Klem Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var du jammen flyttet deg over. Bra for deg!!!

 

Skal bli spennende å se hvordan livet kommer til å arte seg her inne. Forstår godt at du er "skeptisk" til å øke inntaket, er nok noe som skal ta tid dette her.

 

Håper leggen din blir bedre, blir vel mye dansing på innflyttingsfesten din regner jeg med:-)

 

Ellers, når jeg ser resultatene dine fra 2008 så er jeg sikker på at dette er noe du vil fikse godt!!!

 

Mange hilsener fra Jenny:-):-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det fart, trivelig med så mye besøk.

Jenny, jeg skal være god i foten før det blir innflyttingsfest- for JESS skal ha skikkelig fest. Foreløpig klarer jeg ikke å få hælen helt i taket, når jeg får den opp skal det nok bli fest:D

Jeg følger med deg og skal fortsette med det selv om jeg har flytta.

 

 

Krille, jeg glemmer ikke gamle venner. Jeg skal nok komme innom dere så ofte at dere ikke skjønner at jeg har flytta. Og med den nedgangen du har hatt til nå er det ikke lenge til du flytter inn her du også.

 

Kire, takk for gode råd fra ditt "nye" opplegg. Jeg tenker litt på det du sa om helt faste måltid. Jeg skal også etterhvert begynne å øve meg på øyemål. Jeg har litt sperre på fett, men har begynt veldig forsiktig med bittelitt mer enn før.

Å, som jeg gleder meg til skulpturen kommer. Jeg har fått montert et digert takvindu slik at den skal få stå skikkelig lyst. Jeg skal servere canapeer med avocado, laks, nøtter- det blir skikkelig "fett party"... som ungdommene sier:p

 

Jeg SKAL klare å få stabilisert denne vekta, men det ser ut til å ta litt tid. Pr dd er vekta oppadgående- igjen, sukk!!! Vekta øker for 3.uke på rad. Jeg har nå gått opp 1,3kg siden jeg starta denne såkalte stabiliseringen. Samtidig har jeg ikke noe annet valg enn å prøve å øke litt. Jeg har økt fra 1600 til 1700 og kom til 7 trimpoeng denne uka før foten streika. Resultatet av siste ukas innsats er 0,5kg opp:(

Jeg skal holde ut ei uke til, da skal jeg tilbake til kursleder og få råd om hva jeg gjør videre.

 

I dag har jeg bakt boller av sammalt hvete(finmalt), havregryn, finrevet gulrot, rosiner, litt olje-Kire!, søtstoff og cultura. De ble saftige og gode, trolig pga gulrota. De smakte på ingen måte barkebrød eller grønnsaker:-)

Alt ble veid og målt og 1 bolle ble "bare" 130kcal. Jeg hadde planlagt å prøve NinniR's vaniljekrem, men resten av huset ville ha fløtekrem- så da så. Jeg spiste min med cottage cheese og litt syltetøy, det smakte fortreffelig.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold ut Jess, jeg har skrevet et stabiliserings-svar til deg på "Min" tråd. Var ment som trøst, men kanskje virker det avskrekkende når jeg tenker meg om... Men du kommer til å klare det, det er bare å ikke gi opp. Man blir dritlei vekt og mat, tenker at "alle andre" kan spise akkurat hva de vil og det er bare deg i hele verden som sliter - men du vet jo at vi er mange som er eller har vært der du er :) Og du bestitter mye kunnskap om hvordan ting bør gjøres, du er mye heldigere enn de som har tatt pulverkur etter pulverkur og ender med 10kg i pluss for hver 5 kg i minus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom som kjappest for å hilse på! Jeg håper at du finner stabiliseringsformen denne uka. Jeg skjønner jo ikke disse prosessene som kroppen styrer med. Har vel begynt å demre når det gjelder å komme ned i vekt, men hvordan det fungerer når inntaket skal økes og at kroppen samtidig skal skjønne at det er bare å fortsette å forbruke, det vet jeg altfor lite om. Var innom på IC242 sin tråd og kikka og det så fornuftig ut det hun skrev om disse fettcellene.

 

Du vet vel disse tingene, men kurslederen min skrev bittelitt om prosessene da jeg kontaktet henne i forrige uke. Hun skrev bla:

 

'Det er en rekke mekanismer i kroppen som har i oppgave å regulere blant annet kroppsvekt, sult og metthet. Etter at kroppen over lengre tid har blitt utsatt for et energiunderskudd, vil disse mekanismene søke å bringe kroppsvekten tilbake til ”normalen”.

 

Når man har gått ned noen kilo og har mindre fett på kroppen, har fettcellene ikke blitt færre i antall – kun mindre i omfang. Akkurat som en inntørket svamp venter på å kunne suge til seg væske, venter fettcellene nærmest på å bli fylt opp igjen med fett. Kroppen er rett og slett giret på å komme tilbake til sin gamle vekt.

 

Det kan ta tid før kroppen avfinner seg med sin nye vekt, og det er derfor det er så viktig at du opprettholder fokus på den jobben du er i gang med. Etter som tiden går vil kroppen mer og mer innstille seg på den nye vekten, og det vil bli enklere for deg å holde denne stabil. Samtidig blir dine nye vaner mer innarbeidet og en mer naturlig del av deg. Se på tiden som din venn og du vil lykkes!'

 

Jeg aner ikke om dette er saksa fra GR sin HV-oppskrift, men det ga i alle fall mening for meg.

 

Jeg leser om fatelavnsboller i nesten alle trådene her inne om dagen...det er jo ikke vanlig her i England, så jeg har sluppet unna presset :). Men jeg har lovet helten min fatselavnsboller til neste år! Søtmons som han er så synes jo han dette høres ut som om det kommer fra himmelen! Både du og NinniR skriver om alternative boller. Jeg ble veldig fasscinert over at du putter gulrot i. Det høres sunt og nam ut! Går det an å be om oppskrift?

 

En annen ting: Jeg er så melforvirra. Hva er fint sammalt hvete? Hvor forskjellig er det fra vanlig hvitt hvetemel? Eller er det det samme som grovt sammalt, bare at det er finmalt? Og grovt sammalt...er det det samme som grovt hvetemel...eller er grovt enda grovere? Kanskje jeg heller burde googla dette? Svar hvis du vet og har tid...hvis ikke så sjekker jeg det ut på internett!

 

Ønsker deg i alle fall en riktig fin dag, du flinke gode jess! :)

 

...haha...kjapp hilsen, gitt.... nåja, jeg saksa jo halvparten i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammalt betyr at alt fra kornet er med, om det er fint eller grovt sammalt betyr bare at det er malt finere eller grovere (altså fler ganger gjennom kverna, eller hva enn de bruker for å male korn!!). I sammalt grov er det mer hele kornbiter, mens sammalt fint har mer elller mindre samme konsistens som fint mel. Også finnes det jo sammalt mel og vanlig "fint" mel av alle slags kornsorter, og det skal vel være sammalt mel for at det er "sunt". Altså, f.eks fint speltmel er kanskje sunnere enn fint hvetemel, men SAMMALT hvete er sunnere enn fint speltmel.

 

Dette var det jeg klarte å grave frem fra mitt sykepleiehode (les: ikke bakerkyndig mer enn andre folk!). Feel free to correct me :) Eller suppler, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IC242 - tusen takk for kloke ord på din egen tråd:-)

 

Jeg tror nok du har helt rett mht mel. Jeg ble litt nysgjerrig selv og fant 2 typer i mitt matskap. Den ene var Fibra: finmalt fullkornshvete, den andre var Stormøllens fin sammalt hvete. Det er vel ca det samme, de hadde bittelitt forskjellig kcal og fiberinnhold-men ganske så ubetydelig. Begge egner seg godt til gjærbakst. Boller blir mørkere, men lette og fine.

Mine boller tok utgangspunkt i den oppskrifta på "sunnere boller" som jeg fant her inne. Jeg beregnet innholdet der og da men tok ikke var på lappen. Rekonstruert var det ca: 2dl hvete, 2dl fin sammalt hvete, 2dl havregryn, 0,5dl splenda, 20gr smør/olje, 2dl cultura, vel 1/2 pk gjær, 1/3ts salt, 20gr rosiner, 2 finrevne gulrøtter, vann til passe deig. Heves godt og stekes på 225gr. Jeg tror det ble 12 boller. Jeg baker vanligvis mye større porsjoner, men dette var en test:-)

 

Skrulle, dette er omtrent som det samme som det min kursleder sa. Hun var litt overrasket over at jeg skulle øke i vekt etter så lite økning, men mente at kroppen kanskje hadde feilkobla litt ved å stå i stampe ei stund. Hun mente folk skulle være varsomme med å gå for lenge på lavere inntak hvis kroppen ikke responderte med vektnedgang, det ville bare ødelegge forbrenningen. Det var derfor hun ville jeg skulle begynne på HV selv om jeg kanskje ikke var helt i mål

Jeg har hørt at kroppen trenger 4 år for å tilpasse seg. Jeg vet ikke om det stemmer, men min kropp skal få disse 4 årene:p

 

Den siste uka har vekta vært "kjempehøy". Jeg gikk opp ca 1 kg i starten av uka, så roet den seg til og har ligget 0,5kg over forrige uke. Helt til i dag- da var det plutselig ned. Så nå har jeg faktisk gått ned 0,2kg siste uke. Det kan jo hende det var tilfeldig- men det styrker meg iallefall i troen på at det er riktig å fortsette. Det skal bli deilig å trappe opp enda litt mer. De neste 100kcal skal investeres i noe som inneholder sunt fett! Systematisk!

Økningen fra 16-1700 brukes i dag på brød. Jeg har i all hovedsak spist knekkebrød det siste året pga at jeg synes 1-1,5 brødskive føles litt lite. Vi baker veldig grove brød med mye "knask", og de veier mye. Nå mollkoser jeg meg med 2 herlige:D

 

En god uke ønskes dere fra en lett optimistisk JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av årene jeg har (prøvd å) holde vekten har jeg merka meg en ting; Vekta går mer opp når jeg stresser mye rundt at jeg har gått opp. Og vekta kan gå nedover når jeg tror jeg ikke har gjort noe for å klare det. Sannheten er at når jeg blir stressa rundt 2-3 kg ekstra tenker jeg på mat hele tida, og spiser sikkert mer enn jeg gjør når jeg bare slapper av og spiser vanlig. Også er det fort å falle i fella med "litt" sjokolade etc. Det smakte så godt, også tenker man "jaja, jeg må jo allerede gå ned 2 kg, så det gjør vel ikke noe om jeg kanskje må gå ned 2,3 pga denne sjokoladen..." :)

 

Jeg sier til meg selv:

Tren fordi det er gøy, spis sunt fordi det gjør godt for kroppen din, du må ikke for en hver pris gå ned de kiloene... :) Men jeg tror også det er viktig at vi HV'ere ikke lar det gå så langt at vi begynner å finne frem klærne fra FØR vi slanka oss, fordi de er så behagelige når vi har spist for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for melinfo, jenter! Det hjalp det, altså. Og takk for bolleoppskrift. Kanskje det går an å prøve segpå litt slike ting etter hvert her i huset også? Bare det er plass i fryseren slik at det går an å hive dem oppi litt fort så går det vel bra...:).

 

Spennende å se hvordan du velger å bruke de økte kaloriene. Jeg spiser litt lite frukt, så det er min første økningsplan. Jeg har tro på å putte på litt sunt fett. Det er godt for kroppen og jeg mener også å ha lest at det er viktig for fettforbrenningen, så rart det enn kan høres ut. Jeg har vel egentlig spist greit med fett, så mer fett får bli litt seinere i prosessen, tror jeg. Men jeg gleder meg til å bruke litt olje på salat, i pasta etc. Jeg har også spist lite brød av akkurat samme grunn som deg. I går kveld hadde faktisk jeg også en brødblings av det nybakte brødet til kvelds. Himmel, så innmari godt det er! Har funnet et rugbrød med lite kalorier som jeg jobber meg gjennom denne uka.

 

Det er gledelig lesning at vekta har gått litt ned denne uka. Godt å lese innlegg fra de andre HV-jentene som understreker at vekta kan svinge brukbart på HV også. Å gi seg selv 4 år til å la kroppen komme helt i gjenge er nok vel anvendt tid. Selv om det høres lenge ut. Men, når en tenker på at vi har holdt på mer enn ett år og det egentlig har gått fint, og vi nå skal få lov til å spise mer, så tenker jeg at det må da kunne gå? Det er det med å holde et mentalt tak som blir utfordringen. Men dette skal vi klare!

 

Jeg kjenner at jeg helst vil flytte til HV *i dag*. Hadde en god veiing og er mentalt ferdig med nedgang. Blir ikke sur om vekta viser enda litt mindre neste uke, men det er ikke noe mål nå. Hmmm....så kanskje jeg bare skal flytte da? Er jo egentlig flink skolejente i dag og burde konsentrere meg om det... Nei, nå lager jeg ny tråd og flytter etter!

 

Ha en riktig fin dag, jess! klem skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Jess, så kjempebra jobba!! Ja det er klart den stabiliseringen er en utfordring og en like stor jobb som selve nedgangen, tenker nå jeg.

 

Høres veldig lurt ut å tenke gjennom på forhånd hvordan man vil reagere på oppgang, det skal jeg huske på når jeg kommer etter dere inn her (om et års tid håper jeg.....)

 

Godt å ha så mange og kommunisere med og utveksle erfaringer med her inne. Vet ikke helt hvordan jeg skulle klart meg uten.........:confused:

 

Stå på jenter,

dette skal vi klare!!!!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-det er mange utfordringer i stabiliseringsfasen som man ikke finner i "ned i vekt fasen"- det er jamen sant! Og mye av det er nok psykologi, som du påpeker IC242...Det er lett for at litt for mye spising fører til mere spising...og mere spising...for det spiller liksom ingen rolle uansett!

 

Og så er det noe med at i "ned i vekt fasen" skjer der noe hele tiden....vi setter mål for oss selv og er fornøyd med nedgang eller vi må ta litt ekstra fatt ved stillstand osv. Dessuten får vi tilbakemeldinger fra omgivelsene(ihvertfall når det er vellykket) Når vi skal holde vekten skjer det liksom ingenting...så jeg merker at jeg på en måte blir lei av å passe på hele tiden! Så da blir jeg mere uforsiktig....og legger på meg litt igjen! -akkurat nå er det et kilo jeg stever iltt med ;-)

 

For å klare å hold vekten må jeg fortelle meg selv hvor UTROLIG mye kjekkere jeg syns det er med færre kilo å dra på! Det er mye hyggeligere å finne frem klær hver morgen, det er lettere å trene- faktisk bare å gå trapper, det er enklere å kle av seg- enten det er på en badestrand eller bare hos legen, det er kjekkere å kjøpe klær! Og det er faktisk hyggeligere å spise også- for det er mye hyggeligere å spise uten dårlig samvittighet! :-)

 

Velkommen til deg også, forresten! Nå går jeg litt i surr....men jeg tror ikke jeg har sagt det spesielt på din tråd før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nettopp kommet hjem fra et par dager borte ifbm med jobb. Har overnattet på hotell og levd av det jeg fikk servert,- og dere som kjenner meg vet at jeg syns det er vanskelig. Jeg tåler veldig lite utskeielser før vekta går amokk, så jeg venter spent hva tallene sier.

Jeg holdt meg unna kaker, desserter og sånt. Men JESS må jo ha mat, og det blir fort mange kcal uansett hvordan jeg innretter meg. F.eks bestod dagens lunch av helhvitt rundstykke som var varmt, med masse "innbakt" smør der nesten alt smelta før jeg fikk fiska det ut. Ved siden av skiver med røkt laks og 1(!) lite salatblad og 1 båt sitron. Jeg var ganske sulten og måtte spise halve brødet (+laksen) selv om det var druknet i fett. Til dessert fikk vi et diiigert sjokoladekakestykke med masse krem + bærsaus, som jeg takket nei til. Jeg ble ikke så veldig mett og tok derfor fram ett eple da vi kom tilbake til møterommet, fikk da noen kommentarer på at jeg måtte jammen ha stor apetitt som klarte et eple etter all mat, kake og krem. Jeg sa bare 'ja'...gidda likksom ikke utbasunere dette.

Det var maaaange timer mellom lunch og middag og i pausen ble det satt inn kokosboller og sucsessterte! Jeg bodde på dette hotellet for en stund siden så jeg var heldigvis forberedt og hadde tatt med meg gulrøtter og frukt. Passelig demonstrativt la jeg dette opp på et fat og sendte rundt til de andre, litt sånn at de som jobbet der skulle se det. Forrige gang sendte jeg ut middagen, denne gangen var jeg ikke så lysten på å SI noe.

 

Foten er enda veldig vond og ubrukbar. Jeg har derfor ikke rørt på kroppen på 5 dager. Abstinensen begynner å bli kraftig, og jeg har bestemt meg for å nyte det! I gamle dager kjente jeg vel ikke akkurat at det klødde selv om roen senka seg i noen dager;)

 

Svusj, jeg setter stor pris på å høre hvordan du tenker. Jeg må erstatte nedgang med en annen form for belønning eller oppmerksomhet, da er det greit å høre litt hva andre vektlegger. Jeg kjenner jo på det med klær, men har faktisk ikke tenkt på det å spise med god samvittighet- takk for den!

 

Kess, jeg hadde nok ikke klart meg uten vektklubben. Jeg tror jeg ville klart meg uten kurs, men støtten her inne har vært helt uvurdeerlig for meg! Jeg er nok her når du flytter inn;)

 

Skrulle, flott at du flytta. Jeg har vært innom deg!

 

IC, jeg har kjent på det med litt-fella. De gangene jeg har sprukket underveis har det ofte ført til mer. "Alt var jo ødelagt uansett"...:)

Jeg er livredd jeg bare skal hoppe inn i de store klærne igjen, så det blir nok snart en ny opprydding. De aller største klærne er historie, med unntak av ei bukse. Men jeg har noen klær som bare er bittelitt store og som jeg bruker enda. Det er dyrt og slitsomt å skifte ut hele garderoben mange ganger underveis i prosessen. Og nå er jeg midt mellom 2 klesstørrelser, det er litt upraktisk. Får se hvor jeg havner.

 

Ha en fortsatt fin uke

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå godt å ha deg hjemme igjen, jess! Makan til tulleservering på det hotellet, altså. Mer mektig enn mettende, kanskje. Men jess har tydelig vært ute en vinternatt før. Godt du hadde med gulrot og frukt.

 

Nå må den foten din se til å oppføre seg. Er det noe som kan gjøres for at det skal gå over fortere? Hjelper det å gå til doktoren?

 

Jeg har gradvis kvitta meg med alt av for store klær bortsett fra noen som jeg er veldig glad i og som jeg tror jeg skal klare å sy inn samt noen slaskete koseklær. I forrige uke gikk en ankelsid grå frakk i dressjakkestoff og det var litt vondt for den pleide jeg å føle meg riktig så fjong i. Men den hang og slang så hvis jeg noensinne skulle bli fiin i den igjen så måtte jeg ha lagt på meg minst 6-8 kilo. Og det vil jeg da ikke!

 

- skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det du sier der om at det ikke skjer så mye i stabiliseringen som i nedgangstiden er også veldig viktig å merke seg Svusj. Da må man jobbe med å finne annen motivasjon og andre typer delmål.

Jeg suger til meg lærdom her, jenter!..........;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med ny bolig til deg også jess. Var akkurat innom skrulle - og siden dere bor i nærheten av hverandre tar jeg med deg i samme slengen;)

 

Håper jo at det blir et leding rom til meg også etterhvert. Jeg må bare kvitte meg med noe bagasje først. De er jo ikke så store disse boligene:D

 

Lykke til iallefall..

 

Hilsen fra Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrulle, den foten må antakelig bare gå sin gang. Jeg har gjort noe tilsvarende en gang før og vet det tar litt tid. Jeg klarer å gå på den, med lett hinking- men klarer ikke så mye annet. Jeg har meldt meg på mage/rygg-time på treningssenteret i helga. Det er kun 30 minutter men gir kanskje en fornemmelse av at jeg har trent.

Jeg ble litt inspirert av dette kles-pratet og har bestemt meg for sortering i helga som kommer. Jeg har kanskje noen plagg som kan sendes til fretex e.l. men det meste skal få dra til kles-himmelen. Jeg innser at de fleste plaggene har levd sitt liv.

Jeg har sydd inn noen plagg. Jeg er ikke noen stor symaskin-fører, så det har stort sett vært der ting kunne gjøres veldig enkelt.

 

Kess, så hyggelig å se deg igjen! Jeg tror jeg skal lage meg mål for denne HV-perioden også. I HV blir det gjort avtale om et "vekt-belte" vi skal holde oss innenfor og jeg tror jeg skal utlove meg selv en liten belønning NÅR jeg har holdt meg der i f.eks 3 mnd, 6 mnd osv.

 

Pandora, jeg ser det går så utrolig bra med deg for tiden? Du må ha gjort en fantastisk innsats!!!

Du skal ikke bekymre deg for størrelsen for det er ikke lenge til vi er like tunge, nei huffsan- jeg mente lette;)

Der det er hjerterom er det husrom, jeg har holdt av en leilighet til deg også. Jeg vil gjerne samle 'flokken min' her inne etterhvert:D

 

Jeg har ikke turt å veie meg enda etter det hotell-oppholdet, jeg VET det blir nedtur. Jeg ser det på leggene, de sveller ut med en gang jeg spiser eller drikker noe utover standard.

Jeg har gjort et grovt overslag over det jeg spiste på hotellet og jeg har antakelig ligget på 1800 2 dager og kanskje nesten 1900 en dag. Og der er ikke forbrenninga mi enda. Jeg prøver å tenke at den kanskje har godt av det, kanskje den trenger med ved i ovnen? Livet mitt kan jo ikke være slik i framtiden at jeg aldri kan spise borte/ute!

 

Jeg er litt sliten etter kursdager og gleder meg til helga. Tenk at det snart er mars, jeg får det nesten ikke til å stemme!?!? Den mørkeste delen av vinteren er over og den tiden som kommer nå liker jeg veldig godt.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløst hotell du var på da... håper de tar til seg hintet med gulrøtter osv istedet for bare kaker. På jobben min er det heldigvis alltid frukt og grønt på møter osv, men det er i tillegg til kakene og ofte det vi kaller "helsevesenet-spesial": is med nonstop og peanøtter. Grunnen til at det kalles "helsevesent-spesial" vet jeg ikke, men har fått det servert på sykehjem, i hjemmesykepleien, på sykehus OG på rehabiliteringssenteret hvor jeg jobber nå. Og hørt om at det er mange mange andre steder også :) Men bare for å ha sagt det; synes du var kjempeflink som klarte å holde deg til 1800-1900 kcal når du var på hotell, så beinhard vilje har ikke jeg i alle fall! Kjenner meg igjen i det du sier om å svelle ut etter sånne turer, men min erfaring er at det faktisk forsvinner igjen - fordi det er vann og sånt + at fordøyelsessystemet ditt er fyllt opp litt mer enn vanlig og det veier jo også sitt! (faktisk lest et sted at en gjennomsnitts bæsj veier 400 gram!) ;) Håper ikke den var for drøy, for meg er jo alt med kroppen jobb og rutine... Håper foten din kommer seg snart også, kjedelig å ikke få trent som man vil og pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...