Gå til innhold

JESS skal holde vekten


Joda
 Share

Anbefalte innlegg

Eeendelig fikk jeg liv i bærbar'n igjen. Den har hatt en alvorlig sykdom i noen dager så jeg har vært mindre her inne de siste dagene. Det var heldigvis bare en feil med en driver, så here I am:-)

 

Vekta holder seg høvelig stabil. Ja, Skrulle- jeg veier meg stort sett hver morgen. Det har jeg planer om å fortsette med. Etter at jeg fikk greie på at mange av mine slanke venninner veier seg daglig og har gjort det i alle år, ble det likssom litt mindre "ufriskt".

Jeg har ikke kommet til påsken enda. I neste uke skal jeg ha vinterferie og den er såvidt begynt å surre litt i hodet. Fom i dag skal jeg øke til 1900 og da har jeg jo litt å gå på. Det største problemet blir kanskje å ha kontroll på hva jeg inntar. Jeg skal delvis bo hos andre og det sømmer seg ikke å stille med matvekt på middagsbordet. Jeg skal nok unngå å spise for mye, frykter mer at jeg ikke når opp til 1900 og det vil jo være dumt i denne "kritiske" fasen.

Jeg drømmer også om så høy forbrenning som mulig. Det skal ikke spares på kullet. Må bare få skikkelig start først:D

Jeg er blitt litt roligere i forhold til mat etter at begynte å øke. Det siste året har jeg jo spist mine tilmålte rasjoner og fortrengt hva og hvordan jeg egentlig ville ha det. Nå tør jeg smake på litt flere ting og håper kroppen skal få lære seg å regulere dette selv en gang i framtiden. Det er jo lov å håpe!

 

Koselig at du titter innom, Krille. Jeg ser det går veldig bra med deg selv om jeg også vet at du ikke er helt fornøyd med alt. Resultatene kommer og det er det viktigste. Det tar lang tid å få alt på plass, noen av oss har nok et livsprosjekt foran oss.

 

Kess, jeg har glemt av hvor du holder til. Jeg har lyst å ta meg en tur innom deg!Jeg har ikke så mange erfaringer med å holde vekten. Jeg har slanket meg før, men aldri holdt vekten;)

Så nå følger jeg bare opplegget helt slavisk, så får vi se.

Jeg tror kanskje ikke jeg ville gjort så mye før ferien. Hvis vi spiser mindre går forbrenningen ned, og da suger kanskje kroppen til seg mer enn ellers?

Men- jeg har ingen erfaringer med annet enn å slanke meg -for så å gå rett opp igjen:(

 

IC- godt valg. Jeg har også en del ting jeg står over. Jeg er veldig glad i mat og foretrekker REAL kost. Til nå har det handlet om mitt behov for å bli noenlunde mett/mengde og så får jeg i framtiden prøve å holde fokuset på å spise SUNT.

 

Jeg har vært på HV/ekstraveiing i dag. Kursleder var fornøyd og jeg fikk beskjed om å fortsette med 100kcal pr uke. De fleste kan øke med 200 pr uke, men min forbrenning taklet ikke det. Hun hadde vært borti sånne folk før. Dette var ofte et resultat av at vi hadde gått for lenge med for lite mat uten respons fra kroppen.

 

OG- det viktigste jeg har på hjertet- HALLELUJA: Jeg trodde det ikke selv- men nå passer jeg inn i bukser str 40!!!! Jeg kjøpte meg ei ny bukse i går og måtte prøve sikkert 15 bukser, bare for å se at det ikke var tilfeldig. Det er rett og slett jubel i kroppen! Dette har jeg ikke turt drømme om selv om mine 42 delvis sitter litt løst i livet. Da er jeg definitivt ferdig med buksestørrelsene, str 38 på min kropp vil være unødvendig. Skulle det være slik at jeg en gang vil krympe i hop 2-3kg til så vil 40 fremdeles passe.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 616
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gøy å høre om buksestørrelsen! :) Sånt er rett og slett moro å oppleve. Ang mat på besøk hos folk. For et par år siden skulle jeg være hele 3 uker på hytte sammen med diverse familie. Jeg hadde da egentlig akkurat begynt å veie ting, og var litt over snittet opptatt av kontroll... Bestemte meg da for å ha rasjoner (les: porsjoner) som var "tillatt" innenfor ALT MULIG. De vanlige tingene, som brødskiver eller knekkebrød, selvfølgelig. Men også at det var lov med 1 vaffel, men da ikke noe annet, eller 1/2 vaffel + to biter sjokolade. tenkte ut på forhånd hva vertskapet pleide å servere. Avtalte på forhånd at vi skulle handle og lage mat på rundgangOsv, osv.. Til brødmåltider var det "lov" med totalt tre enheter, f.eks en brødskive og 2 knekkebrød. Kunne ikke være fett pålegg på alle enhetene. Litt sprøtt da :) Satte sammen forskjellige måltider på forhånd og regnet på kaloriene. Egentlig håper jeg ikke du har behov for så streng kontroll som jeg hadde akkurat da, det er faktisk bedre å slappe av litt! :)

 

Vet du hva, glem alt jeg skrev og bare tenk sunn mat og vis måtehold så går det så bra! :) Prat masse under måltidene, så er det ingen som legger merke til at du ikke spiser så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Så utrolig moro med bukse i 40, jess! Jeg opplever også at det slett ikke er nødvendig å sikle etter størrelse 38. Godt å finne roen i størrelsene.

 

Jeg veier også hver dag - det er blitt en del av morgenrutinen og jeg føler det hjelper meg med å holde fokus. Jeg skal adoptere 2neAs konsept med gule varselslamper og når det tråkkes på vekta daglig kan det bli vanskelig å fornekte ståa når tallene skriker. Hvorvidt det faktisk kommer til å hjelpe får vi se når problemstillingen dukker opp :). Jeg opplever altså slett ikke daglig veiing som sykelig. Veiing av all mat må det derimot etter hvert bli slutt på. Jeg skal begynne å trene på å ha veiefri dager. Første skal være på lørdag hadde jeg tenkt. Skummelt!

 

Skjønner at du opplever det som litt skummelt å være på tur uten vekt. Og spesielt dette med at det kan være fort gjort å beregne litt gode mål...og dermed havne under. IC sitt råd om å bruke sunt vett er kanskje ikke så dumt? Og hvis det ikke går an i jessehodet helt enda så tenker jeg at du håndterer litt overslagsregning ei ukes tid. Bare prøv å ikke tenke på det hele tida for da er det enda mer slitsomt enn å veie og skrive opp...

 

skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente igjen den utrolig lykkefølelsen du hadde når du kjøpte deg bukse. Det er da man på en måte får lønn for strevet h020.gif

 

Utrolig deilig å ha nådd en størrelse. Det at du ikke vil nå en ny størrelse hvis du bestemmer deg for å gå ned de siste grammene skaper kanskje litt større ro i hodet ? Det hadde det i hvertfall gjort for meg. Jeg er nemlig litt i mellom to størrelser, jeg finner noen passelige i en størrelse og noen andre i en annen. Men det er på en måte greit det også, for ofte er deg jo fasongen som er litt avgjørende for meg. Er jo litt kort som du vet, ikke lang og lekker som deg :D

 

Jeg nærmer meg slutten på min vinterferie og det er godt ondt. Jeg er glad for at jeg i neste uke ikke skal befinne meg i nærheten av kjøkkenskapene mine nesten til en hver tid. Når det er sagt så har det også vært utrolig deilig og ikke ha andre forpliktelser enn at alle i familien skulle ha det kjekt. Nå har vi akkurat vært på campingen en liten tur. Guttene fikk være litt i ballrommet på Ikea mens mor og far shoppet- de var strålende fornøyde.

 

Ha en super duper dag og helg. Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige og kloke ord fra dere alle 3, godt å ha dere IC, Skrulle og 2neA.

Jeg står midt i pakkinga, vi reiser i morgen tidlig og vi stresser fælt pga at hverken jeg eller mannen kom oss fra jobb før nå nettopp. Det er travelt å ta ferie:D

Jeg skulle bare si i fra hvor jeg går. Vi skal tilpasse turen etter vær og føre:p

Jeg har pakka ned pulsklokka, kanskje den kan motivere meg. Utfordringene med maten får jeg bare hoppe i. Jeg skal ikke skrive eller veie, men prøve å gjøre grove overslag. Det værste som kan skje er at jeg går litt opp, og da er det bare å gjøre desto større innsats etterpå.

Usikkert om jeg har nett-tilgang første før uti uke 12 en gang.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oæææ, dette er skummelt!!!:)

I dag kom jeg ned til sivilisasjonen (dvs på besøk hos slekt) Nå er folket gått til sengs og jeg fikk lurt meg innom her. Jeg har ikke hatt tilgang til mat eller menneskevekt på ei uke og jeg aner ikke hvordan dette går. Jeg prøver å vurdere måltid for måltid. Jeg har nå lagt inn dagens inntak her inne og kom til 1500kcal. Og da trodde jeg at jeg hadde fylt kvoten...:-( Ikke helt gunstig altså, håper jeg ikke har bomma like mye de andre dagene.

Jeg skal bo hos slekta noen dager til, er tilbake i heimen søndag- så dette er veldig spennende. Gruer meg nesten til å bestige vekta.

Det er rart å ikke få veid maten. Jeg må plutselig kjenne etter hvor mye mat jeg skal spise istedet for å spise oppveid rasjon.

 

Jeg har hatt fine dager på fjellet selv om været har vært litt ymse. Har stått litt slalom og gått noen turer på føttene. Ikke den helt store treningsmengden men har fått mye frisk luft.

Jeg kommer sterkere tilbake i neste uke, da skal jeg stikke innom dere andre her inne og se hvordan det står til.

 

Ta vare på dere selv, klem fra

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Enedlig kom jeg meg innom for å ønske deg lykke til i ny leilighet. jeg innrømmer med en gang at jeg er sent ute, men jeg har hatt det travelt i det siste, men nok om det, den delen har jeg tatt i min egen tråd.

 

Det eneste jeg synes er synd er at du ikke er hjemme når jeg først stakk innom, hihihi. Jeg har ventet på deg vet du :)Men det høres ut som om du har det bra, selv om du er borte fra sisvilisasjonen, vekt og matvekt. det er ikke lett å beregne i hodet, og gjerne sitter redselen i å spise for mye, og da ender man med for lite. Been there, done that :) men jeg skjønner at det er trasig nå i starten på stabiliseringen.

 

er det sykt å veie seg hver dag? Wee, count me in... Jeg veier meg fortsatt hver dag når jeg er hjemme. Det er kontrollfreakens måte å holde kontroll på :) Da vet jeg med engang om jeg er på vei utfor "stupet". Jeg har hatt to perioder da jeg ikke veide meg, og det var i sommerferien, hadde ikke vekt og i november og halve desember da jeg gikk opp igjen noe i vekt. Den gangen var det nok psyken som holdt meg borte, fordi jeg visste hvor det bar. Men takk og lov for hold vekten kurset.

 

Jeg ønsker deg masse lykke til videre fremover og skal nok prøve å komme innom noe oftere.

 

You Go Girl!!!! Dette klarer du :)

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Kjekt å se deg i ferien din, jess. Er ikke helt det samme uten deg, vettu :). Jeg skjønner godt at det er skummelt å ikke kunne veie seg og mat, og jeg tror det er veldig fort gjort å gå under når man er redd for å gå over.

 

Uansett er dette bare ei uke og jeg håper at du klarer å kose deg også. Frisk luft høres godt ut det, selv når treningsmengden ikke alltid er så stor.

 

Stor klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk KESS, hyggelig å se deg igjen:-)

 

Smallgirl, trivelig at du stakk innom. Bra du fant nøkkelen som stod i døra. Godt å høre at du som er dreven i gamet også veier deg ofte. Da er dette ikke lenger noe tema, men opplest og vedtatt! Jeg tenker ofte på deg. Du var mitt store forbilde da jeg dumpa inn her vinteren 2008, og det at du fremdeles holder koken gir meg utrolig stor glede og håp for fremtiden.

 

Skrulle, det var godt å være tilbake her i vårt fellesskap. Jeg skal heller ikke delta i den nye idrettsgrenen "vektkasting". Jeg er mer tilhenger av vektløfting, det kan gjøres både på treningssenteret, på badet og på kjøkkenet:p

 

Det var litt rart å være vektløs ei hel uke i opptrappingsfasen. Jeg hadde ikke ork til å skrive opp og telle så mye, men ser i ettertid at jeg nok har inntatt litt for lite. Jeg antar at jeg har levd på ca 1600kcal siste uka. Jeg har spist godt selv om det har vært slitsomt å tilpasse seg andres kostvaner. Hatt litt lite tilgang på frukt & grønt. Jeg berga meg på mitt lille kriselager (fedon-barer ++)på rommet. Folket spiste i hovedsak kun frokost og middag, og mye grums innimellom. Jeg har spist dessert stort sett hver dag, men bare litt. Og så har det blitt et glass vin på kvelden.

Jeg var på vekta i dag og den viste 72,5, dvs ned 0,6kg- så da er jeg uansett kjempeglad:D

Jeg skal bruke uka som kommer til å trappe opp til 1800 igjen. Tør ikke ta alt i ett jafs. Jeg ser for meg at jeg i framtiden skal tenke at jeg skal spise 1850 fast, og at jeg i tillegg kan spise det jeg trimmer bort. Det vil jo være en god motivasjon for å trene:-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Formidabelt med slik en fin nedgang, da! Velfortjent og deg vel unt :P. Det er nok kanskje lurt å trappe opp litt pent igjen når du vet at du har ligget for lavt i ferien.

 

Jeg er også overraska over hvor sjelden folk spiser. Nå er jo vi veldig ofte i matfatet, men 2-3 måltider om dagen er da veldig lite? Jeg kan skjønne at folk spiser 4 måltider. Jeg spiser også innimellom når jeg besøker folk som spiser sjelden. Jeg er blitt ganske flink til å si at jeg må spise også jeg. Etter at det ble tydelig for folk at jeg gikk ned i vekt så har jeg vært mye mindre sjenert for å spise jevnt og trutt. Jeg synes ikke det er flaut lenger og det er så herlig B). Jeg vet nå at hyppige måltider og nok mat er veien å gå for å komme ned i vekt - i alle fall har det jo funka supert for meg.

 

Det blir vektløfting på meg også framover - i alle fall på badet og på kjøkkenet :).

 

Ha en riktig god kveld, du supre jente! Jammen godt å ha deg hjemme igjen! klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å få i seg for lite når man føler at man må være forsiktig. Men vet ikke helt hva man spiser heller, når man ikke har laget maten selv eller handlet inn det som er i kjøleskapet. Men det må være lov å synes det er bedre å gå ned 0,6 enn opp 0,6 etter en uke hjemmefra :) Jeg vet hva jeg ville valgt, i alle fall! hehe.

 

Det er mange som spiser sjelden. Snakket med ei på jobben nylig som fortalte at innimellom kunne hun legge seg på kvelden og innse at hun bare hadde spist 1 knekkebrød og en bolle i løpet av en hel dag!!! Hun hadde visstnok ikke sultfølelse. Samtidig sier hun at hun tåler dårlig utskeielser og derfor ikke spiser så mye... Prøvde å si noe om forbrenning, men vet ikke om jeg kom igjennom med det. (Hun må vel ha hørt det før også). Svogeren min er også en som spiser sjelden, men han spiser mye når han først spiser da! Spiste middag med han for en stund siden og han satte til livs 3-4 røkte kjøttpølser og et lass med potetstappe. Da hadde han ikke spist hele dagen, og kl var 17.30 eller noe.... Leste noe i et blad nylig om folk som sier "har ikke spist i hele dag jeg". Også har de egentlig spist litt kjeks, litt smakebiter her og der på diverse, men ikke registrert at de får i seg noe.. Jeg er glad kroppen min sier fra når det er tid for påfyll jeg! Manglende sultfølelse er i alle fall ikke mitt problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IC-du sier virkelig noe. Det er mange som overhode ikke skjønner hvorfor de legger på seg, enda jeg ser at de spiser masse tøys, skitt og kanel...

Jeg vet iallefall hvorfor jeg ble tjukk. Det finnes sikkert noen som har en helt tullete forbrenning, sykdom, lavt stoffskifte osv, som kan legge på seg av veldig lite- men jeg vil tro at det store horde legger på seg av for mye mat og andre kjente kalorier.

 

I går opplevde jeg noe sprøtt som var helt fantastisk. Jeg var på et møte og vi jobbet i gruppe. Når oppgaven var løst skulle hver enkelt i gruppa løftes opp i lufta og kastes opp i været slik eks. håndballjentene gjør med treneren sin. Min første innskytelse var full panikk. Jeg så for meg at det ble altfor tungt for de andre. Så kom jeg på at jeg sikkert ikke var særlig tyngre enn de andre. Og opp i lufta bar det. Jeg fløy som en fugl mens alle heiet- Utrooooooolig herlig følelse. Jeg skal leve lenge på dette:D

 

Ellers har jeg ikke så mye å rapportere om. Det har vært travelt etter ferien, det ble litt jobb å ta igjen. Jeg prøver å tenke at da er jeg iallefall savnet når jeg er borte. Tenk hvis ingen savnet meg eller at det ikke var noen oppgaver som skulle gjøres. huff,huff..

 

Ha en fortsatt fin uke

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-velkommen tilbake fra tur! Og gratulerer med flott nedgang! Syns det ser ut til at du har skikkelig taket på dette med stabilisering, jeg!

 

Jeg vet og veldig godt hva jeg la på meg av....! Ingen tvil om at det var for mye mat og for lite bevegelse....akkurat så enkelt og kjedelig!:-) Jeg forsøkte i flere år å forklare vektoppgangen min med at jeg hadde forandret forbrenning, for jeg spiste jo så lite at det umulig kunne ha noen sammenheng med matinntaket ihvertfall...og så fant jeg ut at da fikk jeg jo bare legge på meg da, for mindre enn jeg spiste, var det umulig å klare seg på! Men da jeg begynte å registrere inntaket mitt etter at jeg hadde funnet vektklubben forsto jeg jo sammenhengen....!

 

Så flott at du lot de andre kaste deg opp i luften!! Deilig følelse, det er jeg sikker på!! Og for en god ting å gjøre i gruppen - det er jo ikke for ofte man blir kastet opp i luften...?

 

Jge kommer ihvertfall til å trenge badevekten fremover....matvekten bruker jeg ikke- den har jeg nesten aldri brukt. Men badevekten må jeg ha for å holde meg selv i ørene! :-)

 

Ha en fin kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Svusj!

Det er jo mest behagelig å bortforklare eller fornekte ubehagelige sider ved seg selv. Det er jo ganske flaut å innrømme at jeg ikke klarer å passe på hva jeg spiser. Tenk for en dårlig selvdisiplin... Jeg ser enda for meg kvelder med alvorlig overspising, jeg bare spiste og spiste til skapet ble tomt og magen stod som et trommeskinn. Tenk å spise så mye at det er vondt. Det hender jeg har behov for å føle meg skikkelig mett, men nå klarer å stoppe mye tidligere. Jeg passer også på at jeg ikke blir kjempesulten, det er jo da risikoen for disse tull-takene er størst. ....tror jeg....jeg er litt usikker- for dette handlet nok ikke om sult.

 

Det er ganske skambefengt å bli tjukk. Jeg skal aldri glemme den følelsen! Jeg drømmer om å kunne være med å påvirke samfunnet vårt slik at vi kanskje kan få snudd fedmeutviklingen.

Jeg vet ikke helt hvordan, men har så langt startet en personlig vendetta mot hotell, møtearrangører og arbeidsgivere i forhold til å påpeke viktigheten av skikkelig mat. Folk må gjerne spise litt kaker innimellom, men ikke bare det- og ikke alltid.

 

Nå har jeg vært på 3. HV-møte og kan rapportere om at vekten er helt stabil:D

Jeg er kommet til 1800kcal og skal nå prøve meg på 100 til.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Jeg vil også bli kasta opp i lufta! Det kjennes litt rart og litt skummelt å skrive det, men det hørtes altså ut som en befriende opplevelse. Det er rart dette at første innskytelsen er at man altså er for tung til dette. Jeg tror at jeg vill kjent på akkurat det samme - den automatiske tanken er at jeg fortsatt veier 100 kilo. Fint at du lot deg kaste!

 

Jeg vet også hvorfor jeg ble tjukk! Å ligge på sofaen hver kveld med stor middag/sjokolade/potetgull samt spise kake/sjokolade på jobben fordi jeg var så sliten gjør ikke akkurat underverker for kroppen :P. Kunne ta meg i å ønske at jeg hadde en hormonubalanse og at medisiner skulle kunne rette opp i det på et blunk. Snakker om tulling? Jeg er kjempeglad for å være frisk!

 

Det er veldig stigmatiserende å være tjukk. Folk blir diskriminert i mange sammenhenger pga dette, feks er lønna lavere og det er vanskeligere å få jobb. Overvektige oppfattes som late og dumme av mange mennesker. Det er så leit - det er helt oppriktig til å grine av. Ikke rart at man finner strategier for å kompensere. Blir skikkelig sur når jeg hører folk som sier at overvektige er så blide! Eller morsomme. Det er større toleranse for at en overvektig skal gjøre det bra ('stakkars, noe må vi jo unne dem...'). Å være ung og smart og slank og pen...nei det er ikke helt bra det heller. Ja, ja. Jess. Så unge er vi vel ikke lenger men vi går vel i kategorien 'smart og slank og pen' :)? Det at vi ikke er så unge skal vel holde den verste misunnelsen unna vel?

 

Selv om jeg har gått ned og er veldig fornøyd med det så mener jeg ikke at alle mennesker bør eller må gå ned i vekt, for det er da nødvendigvis ikke veien til lykke, og det skal være rom for å se mennesket og ikke innpakningen. Men hvis folk vil ned så må forutsetningene være til stede. Det må være gode, sunne og rimelige alternativer tilgjengelig. Det er flott at du prøver å finne veier til å påvirke omgivelsene dine. Hotell er faktisk et supert sted å prøve å påvirke, for hvis du får gjennomslagskraft har det potensielt stor betydning for mange. Kaker er deilig til kaffen det, men ikke hele dagen. Oppskåret frukt er det alltid mange som vil ha.

 

Jaja, slik går det når skrulla våkner grytidlig en lørdagsmorgen og alt er stille. Da blir det å være heftig på skravler'n :D. Ønsker deg en fantastisk helg! her blir det venner og Svigers i helga ned på sørkysten. Det er spådd bra vær. Vi planlegger å ta med syklene og skal sykle langs en promenade (tror jeg) i Bournemouth. Det blir vel ikke rare trimmen, men har bestemt at det er greit. Det er lov å ta det pent innimellom, må jeg tenke. Sliter litt med det, ser du.

 

klem skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er herlig når Skrulle er i skravlemodus, det liker jeg godt:D

Jeg har det også sånn at jeg må fokusere på at aktivitet/begelse ikke nødvendigvis skal være så effektiv eller hard. Jeg har fått noen kommentarer fra mannen min i det siste, sist vi var ute og gikk sammen sa han klart i fra på forhånd om at han ville rusle, ikke små-jogge. Det er jo fint at han sier i fra i allefall. Han liker godt å trene, men -som han sa- det var være greit å bare gå en tur, se seg rundt, prate litt osv... Så sant, så sant.

 

Jeg er så enig i det du sier om å vise respekt for andres måter å leve på. Jeg vet selv at jeg nesten hatet disse slanke bedreviterne. For det var jo det jeg trodde, de var vellykkede, sterke, pene, slanke osv....

Jeg trodde også helt seriøst at jeg kunne ha en feil med hormonbalansen, stoffskiftet eller blodsukkeret! Jeg forstår faktisk ikke enda hvorfor jeg innimellom får så kronisk lyst på mye mat. Jeg har det mye lettere nå med 18-1900kcal pr dag og nå er det faktisk lenge siden jeg har hatt slike anfall. Men for noen dager siden kom det listende inn i hodet mitt. Jeg har hatt innmari lyst på boller, rett og slett utrolig lyst!!! Har tenkt på det i flere dager, spist annet, lagt meg, ringt en venn, trent osv. Men gnaget har ligget der. Det er forsåvidt ikke noe galt i at jeg skulle kunne spise en bolle, men jeg hadde ikke lyst på 1. Jeg sultet etter å spise kjempemange boller. Og da visste jeg at 1 bolle ville gjøre suget mye værre.

I dag sprakk det:(

Jeg bakte supersunne boller i formiddag. De var stappende fulle av fullkornsmel, hvetekim, rosiner, revet gulrot, veldig lite fett, ikke sukker. De ble faktisk bare vel 120kcal pr. bolle og jeg hadde planlagt å storkose meg med 3 stk. Og sånn ble det- da.

Og status pr. nå er at jeg har spist og spist- det er gått ned 4 boller til. Jeg har vasket hus, spist en bolle til, vasket mer, spist en bolle. Nå har jeg spist så mye at jeg nesten har vondt i skuldrene.

I kveld får vi besøk så jeg vet at denne dagen kommer budsjettet mitt til å sprekke. Og det får så være. Nå har jeg vært kjempeflink så lenge at dette måtte komme. Det var ikke så ille mat, det ble bare så altfor mye.

Jeg klarer nok aldri å lære meg å leve på streken. Jeg har tenkt litt på om dette har noe med andre ting å gjøre. Denne uka har vært veldig slitsom&utfordrende, både mentalt og fysisk. Kanskje kroppen henter fram gamle løsningsstrategier igjen? Det er mye trøst i høyt blodsukker...

 

Hva er det du insinuerer, er vi ikke unge? Er det kommet regler for det også nå?:D

 

Jeg håper virkelig du skal få bli kastet i lufta. Jeg skulle gjerne kommet over og vært med på SkrulleLøftet.

Det gav meg en utrolig følelse av å være en vinner. Jeg hadde full tillit til de andre, jeg tenkte på at jeg var lett nok til å fly, alle jublet og lo- helt nydlig følelse. Dette skal jeg jammen ta med meg på jobb. Når noen har gjort noe bra skal de få fly, de kan iallefall få tilbudet...det kan jo være noen som ikke tør pga vekta;)

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til 2750 i går :eek:

Det er det høyeste registrerte tallet jeg noensinne har hatt siden start! Nå er sannsynligvis ikke forbrenninga mi helt der den skal være enda, men hvis jeg bruker statistikken så tilsier det at jeg spiste 450 mer enn kroppen trengte i går. Jeg skal visstnok forbruke 1850 + trim pr dag (trimma 450)

Jeg er utrolig fornøyd med at jeg ikke er lei meg eller føler at dette var feil på noe vis. Jeg bare konstaterer at slik ble det, og har planer om å holde budsjettet i dag.

Jeg er ikke akkurat fornøyd med at jeg spiste alle disse bollene, men det føles også godt på et vis. Gjort er gjort... Nå kan jeg slappe av en stund før galskapen kommer tilbake:p

 

I dag skal jeg vaske vinduer. Huset fikk en real omgang innendørs i går, og nå er det så bra inne at det ikke gjør noe om folk kan titte inn gjennom vindusglassene:D

Været er bra, lettskyet/sol, minus 1gr og nysnø- så jeg burde sikkert dratt på skitur. Jeg har fått en akutt lengsel etter vår, ble likssom ferdig med vinteren etter den skiferien. Og tenk at det ikke har vært påske enda, hmmm?

 

Nei, JESS- kom deg i arbeid!

 

Ha en strålende søndag

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mange unnskyldninger, myter og misforståelser ute og går når det gjelder tjukke folk. Både fra oss tjukke selv, og fra andre. Jeg har alltid ment at det finnes to måter å takle det på om man er for stor; godta seg selv slik man er, (innenfor en viss grense selvfølgelig, når det kommer til fysisk helse) eller gå ned i vekt. Begge måter er like bra, og like vanskelige. Jeg har aldri klart å godta meg selv med alt for mange kilo, men beundrer de som gjør det, synes de er kjempeflotte og at det er veldig bra at noen står opp mot "slankehysteriet" i vårt samfunn.

 

Ja til mangfold og foskjellighet!!!:D:p:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kloke ord, Kess!

Jeg er så enig, så enig.

Når jeg prøver å se for meg mine venner og kjente, så tenker jeg aldri på dem som tynn eller tjukk. Det er personligheten som er avgjørende!!!

Jeg har nok slitt en del med ambivalens rundt dette, og det har sannsynligvis påvirket min personlighet en del. Jeg har vaklet mellom å akseptere at jeg var stor, til å ønske meg tynnere, å føle meg mislykket fordi jeg ikke klarte det...til å igjen reise ryggen og stå opp for den jeg var og er- med den kroppen jeg bodde i. Jeg ble nok aldri trygg i min store kropp, bare annenhver dag;)

Jeg er vel fremdeles ikke alltid trygg i min kropp, men det føles bedre. Og jeg skjemmes nesten litt av å si det for jeg mener jo at vi er gode nok som vi er- jeg er så mye mer enn et gitt antall kilo!!!

 

Det er, og skal alltid være slik at folk skal få være forskjellige! Jeg er vel mer bekymret for den generelle samfunnsutviklingen. Fedme er i ferd med å bli et stort helseproblem for samfunnet vårt, det er bl.a stadig flere barn som blir overvektige. Jeg håper inderlig at samfunnet (vi) snart tar et oppriktig ansvar for å snu denne utviklingen. Jeg har stor tro på at vi kan jobbe forebyggende istedenfor slik at vi kanskje kunne slippe dette slankehysteriet.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leser og jeg leser og følger med deg og skrulle videre her i samme byen men i en annen gate enn der jeg bor .... og blir boende en god stund ennå, og det er helt greit :D dere skriver om mange ting jeg ikke kjenner meg igjen i for jeg er jo ikke 'der' ennå, men kan veldig godt skjønne at dere nå tenker anderledes enn før, men syns det er vanskelig å ha fornuftige kommentarer til de problemstillingene dere er i akkura nå på en måte. samtidig gir det jo mat til generell ettertanke...

 

blant annet tenkte jeg på det du skrev om ditt store inntak her om dagen...men jess, er det ikke sådan det skal være i ett 'normalt' liv....inn i mellom har vi én fest, vi har én ferie, vi drikker for mye én kveld, vi har én jul i året...osv...det er jo ikke noe vi gjør HVER dag, eller en dag HVER uke, men en sporadisk gang-i-blant..og ellers så har vi ALLE ALLE de andre normale dager hvor vi passer på inntak av både mat og drikke og får passe med trimm og det er jo de dager vi skal passe på at det er aller flest av i året...og da tror jeg vi ender opp som fornøyde mennester uten dårlig samvittighet og anger..tror du ikke??

 

ellers så har du jo hatt noen deilige skiturer og jeg er sååå enig - nå er det slutt på vinteren!! her sitter jeg(se:min tråd) - helt stille - og ser på mine kne som etter hvert antar en fin påskegul farge, skal tegne rød nebb og små bein på .. så er kire påskeklar :P

 

og det som skinner er enten solen eller dine gnistrende reine vinduer, jess!!

ha en stødig og god uke, vennen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fine, fornuftige, koselige og viktige ord :) Enig med det dere skriver her, mennesker er ikke vekt, kg, tall, klesstørrelser og cm!! Hvis min personlighet reduseres til noen skarve cm ville jeg nok ikke føle meg mye verdt :D

 

Egentlig vil jeg si til dere som har skrevet om dette; takk for påminnelsen. Føler at jeg i de siste dagene har gått og surmult litt over et for høyt matinntak og uffet meg over at det sikkert vil vise seg som en kg på vekta. SO WHAT. Det forsvinner igjen, hvis jeg vil. Mye viktigere er alt annet i livet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig start på uka. Jeg la meg tidlig å går kveld og var derfor skikkelig opplagt da jeg våknet. I dag har det gått så lett med maten, jeg har enda kcal igjen til et brukbart kveldsmåltid. Jeg har vært ute og jogget en tur og da er det deilig med litt mat. Jeg er jo en ihuga kveldsspiser, må vite. Jeg har jo hørt om folk som ikke får sove eller som har en mage som protesterer hvis de spiser seint. Sånn er det ikke her i gården. JESS sin mage har døgnåpent:D

Jeg fikk ikke noe uhyggelig resultat etter den bollefesten. Tidligere har jeg hoppet opp både 1 og 2kg etter slike kalas, denne gangen var vekta bare 0,4 over sist uke- og det regner jeg for å være helt normalt.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den med "døgnåpen mage" var fin Jess, sånn er det visst her også (he, he). Har heller aldri mistet matlysten noen gang, og kjenner meg ikke igjen i hva folk snakker om når når de sier må true i seg mat, ikke klarer å få i seg alt de skal osv. Aaaldrig skjedd meg........... er det no' rart man er tjukk!?

 

Mange bra ord her om personlighet, selvakseptering, samfunnets syn, helseutvikling, "utskeielser" m.m. Det er så mange aspekter i denne saken, det er sikkert. Helt sikkert føler jeg også at det er, at selvbebreidelser, skyld, skam og dårlig samvittighet ikke gagner noen ting. Jeg sier ikke at det er lett, men det er veldig vitig å prøve og fokusere på det positive og alt vi får til, og ikke det vi ikke får til.

 

GO GIRLS!!!!!!!!:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...