Gå til innhold

JESS skal holde vekten


Joda
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 616
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Velkommen hjem igjen :) Høres ut som du har klart å balansere deg og dine behov på alle måter på turen? Behov for kos, vennskap og gode minner sammen med ønske om å være bevisst og følge valg som du føler er riktige :) Godt når man kjenner at det går an å leve og at man kan være fornøyd med seg selv, ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg veid og målt og funnet i orden:D

Rene EU-kontrollen, nærmest:p Vekta viste 73,4 og det er INNENFOR. Omsider!

Jeg blir ikke lei meg om vekta kryper litt til nedover;).73tallet er absolutt det meste jeg kan tenke meg til å være.

Jeg tar meg enda i å drømme om 70. Kanskje jeg kan gjøre en innsats til høsten? Da har sikkert forbrenningen stabilisert seg.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om vi ofte skulle ønske at noen veide oss og fant oss for lett ( he he). Du er nok enda nærmere 73 tallet ved neste veiing. Den hypersensitive kroppen din blir nok mer robust etter som månedene går skal du se. Jeg er akkurat kommet igjen etter en begravelse ett stykke unna, og er delvis fornøyd med min egen innsats i matveien.

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver inne hos meg ang. matmengde. Mange på min jobb som synes jeg spiser i overkant mye til lunsj. Men mat må man ha, og jeg kutter faktisk heller på kaker enn på mat. Det er rart med det, når man vet hvor mange kalorier ett kakestykke faktisk inneholder og hvor lenge man må trene for å få det bort så er det lettere å holde seg unna enn tidligere. Sier jeg som har spist kake i dag- he he.

 

Ha en fortsatt super kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, 2neA! Håper det gikk bra med deg i begravelsen. Jeg vet jo ikke hvor nær du var den døde, uansett er det fryktelig trist. Jeg blir utrolig sorgfull av begravelser, også for de som ikke mine nærmeste. Det er som om alle mine tidligere sorger og minner skyller inn og blander seg med den aktuelle. Og det er forsåvidt helt ok med litt ettertanke når et liv avsluttes...

 

Hva spiser du vanligvis til lunch? Jeg ser jo at en god del folk spiser ei bittelita brødskive med noe pålegg, -ingen frukt, ingen grønnsaker. Nå lemper de gjerne innpå vafler, kaker og andre fristelser i tillegg når slikt dukker opp. Men det er jo ikke hver dag. Jeg hadde ikke overlevd på ei miniskive fra frokost til middag!!!

 

Jeg fant forresten et nytt, bra pålegg her om dagen. Stabbur-laks i porsjonsbeger. 22gr hakket laks m/sitronpepper, 114kcal/100gr.

 

I helga skal jeg i en konfirmasjon og da skal jeg manne meg på et kakestykke. Det er helt merkelig at jeg kun har spist 2 halve kakestykker på 14 måneder. Og at det ikke har vært noe problem, det er jo det rareste!!!

Jeg behøver ikke kake i helga heller, men siden vi skal kun i kaffe-selskapet vil det være litt snodig å ikke smake på kakene.

 

Jeg er litt forundret over at vekta ikke gikk til himmels etter helga. Jeg har riktignok spist veldig restriktivt og gått masse, men til gjengjeld tok jeg for meg av flytende føde. Jeg bare takker og bukker og håper at jeg unngår sein-virkninger. Tenker ikke akkurat på skrump-lever da:p

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor lite mange faktisk spiser, i alle fall når det gjelder mengder. Jeg har aldri klart meg med ei skarve skive til lunsj. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde gått på kurs før, for når jeg tenker tilbake kan jeg skjønne at jeg ble så sliten og sulten. Jeg holder ikke fra frokost til lunsj og deretter til middag. Nå spiser jeg alltid bittelitt i 10-tida, og i 4-tida må jeg ha litt også for ellers holder jeg ikke til middag. I alle fall ikke uten å bite hodet av de som er rundt meg :).

 

Jeg spiste også stabburlaks da jeg var hjemme sist. NAMME - så godt! Fikk ikke dratt med meg noe hit og det var jo dumt. Glemte det rett og slett. Men makrell i tomat er det flust av :).

 

Så fint at du skal prøve deg på kake, jess. Litt går helt sikkert veldig fint. Herlig å se at du er innenfor akseptabel vekt, forresten. Da har du nok balansert fast og flytende på en glimrende måte forrige helg :). Det blir nok ikke seinvirkninger nå, ser du, siden vi skriver onsdag allerede. Og slike sein-seinvirkninger tviler jeg vel på at du er i faresonen for...

 

Ønsker deg en riktig god tordag! - skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skulle også ønske at jeg hadde forstått tidligere hvor viktig det er å spise ofte. Både for sult og "fysing" sin skyld, men også for forbrenning og blodsukker. Dette er ekstremt viktig, og så fort jeg kommer ut av rutinen blir det tull i opplegget dessverre. Det gjør jo at det blir veldig sårbart i ferier og sånn, for da er jo også litt av vitsen at man ikke skal leve helt som på hverdager. Ja, ja, det blir en evig "kamp", men nå har jeg hvartfall skjønt det, også at det ikke nytter med noen "kur" men en varig livsstilsendring. Ååå hjælpe meg!:eek:..............(he, he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småspising (altså hyppig) er iallfall alfa og omega for min del. Merket det VELDIG godt på forbrenningen da jeg startet i februar. Frokost, (gulrøtter&eple i mellom) lunch, (en youghurt i mellom) middag og kvelds fungerer veldig bra for min del. Må jeg ha noe mer enn dette så blir det gjerne et glass juice, beef jerky, banan eller melk. Synes jerkyen er best - det er langmett mat.

 

Så for meg er det viktig å huske at gulrøtter, youghurt, skumma og juice SKAL finnes i kjøleskapet ALLTID. Og jerky i matskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan og hoppsan.

Det var begravelsen til min manns bestemor, som har vært syk i mange år, så det var helt ok og være der. Men det var litt sånn mine, dine barn problematikk med ekser og sånn så det var en emosjonell dag likevel. (nok om det).

 

Min lunsj kan f.eks beståd av:

3-4 rugsprø med et lag smøreost (mager) og en halv pakke crabsticks. Gjerne med tomat og agurk oppå.

 

Jeg har fått dilla på rugsprø så det er som oftest det jeg tyr til, varierer med pålegget oppå alt fra tomatsild, makrell i tomat, cottagecheese med frukt, skinke, laks, egg, det jeg måtte ha for hånden. Pleier av og til å ta med meg litt suppe eller salat de dagene jeg har god tid til å spise (lengre enn 15 minutter).

Stabburlaksen har jeg smakt og den var veldig god, litt dyr men det får stå til.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si det, jeg har sydd inn bunaden i kveld! Tenk sydd INN:D

 

Den har vært sydd ut 1 gang og ble etterhvert for liten likevel. Nå er det flere år siden jeg har prøvd den og jeg lurte litt på om jeg kanskje kom meg inn i den til søndag når jeg skal i konfirmasjon. Og så var den for stor:D

Jeg er ikke noen racer til å sy, men det gikk jammen greit. Et par hekter som skal festes, så er den klar.

Halleluja!!!

 

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt inspirert av 2neA's gjennomsnittsvektsberegning og falt for fristelsen til å se på min egen:

DES:72,75

JAN: 73,97

FEB: 72,82

MARS;72,8

APRIL:73,45

 

Hva fikk jeg ut av dette da? Jo, at høytidene er vanskelige -noe som ikke akkurat var en overraskelse. Jeg ble også positivt overrasket over at snittvekta pr mnd tross alt ikke har svingt mer enn 1,22kg. Den har svingt mye mer fra uke til uke.

Og at jeg liker den laveste vekta best:D

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Hallo du der på arbeiderdagen! Her sitter jeg klokka sju om morran, men det er altså ikke fordi jeg er morgenfrisk men fordi her er det jobbedag i dag - vi har fri på mandag i steden. Jeg skal drikke kaffe og suse litt rundt her og så jobbe noen timer før jeg skal på ølfestival! Det blir sunt og fint. Nåja. Gleder meg i alle fall :).

 

Det kan være greit å lage månedssammendrag. Tror jamen jeg må gjøre også! Setter ting i perspektiv litt. Du har jo variert forbløffende lite da, men jul og påske er vanskelige tider matmessig. Jeg spurte kurslederen min om hvordan jeg burde forholde meg til oppgang etter ferier, og hun sa ikke uventet at det beste er å holde en moderat linje. Men hun sa også at det er helt greit å kose seg litt ekstra og hvis det kommer på litt ekstra så pleier hun å gå ned rundt 500 fra det vanlige inntaket og gradvis øke igjen.

 

Så du flinke husmoder har sydd inn bunaden din sjøl. Jeg har akkurat levert min til sydame siden jeg hverken har evner, tålmodighet eller symaskin til å gjøre det sjøl. Min var så altfor diger, men det visste jeg jo. Har ikke brukt den på drøyt to år og da gikk en av hempene under presset innenfra :). Hvis været er høvelig på 17. mai skal jeg dra til London og da skal bunaden være på!

 

Ønsker deg ei riktig god langhelg! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine tall du hadde da Jess. Greit at de svinger litt så lenge de svinger seg ned igjen. Mine viser bare opp opp opp trend. Så den har jeg bestemt meg for å snu denne månenden! Der er på en måte nå kampen begynner. Denne gangen skal jeg ikke godta at den øker med litt måned for måned så det så.

 

Tenk å måtte sy inn bundaden (for ikke å snakke om å gjøre det selv).

Min var passelig forrige 17. mai, tror jammen jeg må ned i kjelleren å se hvordan den sitter nå. Det er jo ca. 10 kilo siden forrige gang jeg gikk med den, spennende.

 

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingninger må man leve med :) I alle fall så små og ubetydelige som 1,2 kg. Jeg har ikke skrevet opp hva jeg veier på aldri så lenge (i alle fall ikke med hensikt å huske det) så det blir vanskelig å lage noe sammendrag. Enig med deg at høytidene er vriene, men som sagt før: det ordner seg når ferien er over og man klarer å ta hverdagen innover seg igjen :)

 

Ang bunad; stas å sy den inn igjen! Jeg lot min bestemor ta seg av min. Jeg fikk den til konfirmasjonen som 15-åring, og da var jeg ikke så ulik i fasongen som jeg er nå faktisk. Fant nylig igjen en bukse fra den tiden (som jeg skrev om på min tråd) som passet! Men så sydde jeg den ut etterhvert. Men når jeg var på mitt største (i 2005) var den likevel for liten og det så ikke pent ut. Det året hadde vi julaften hjemme hos oss for første gang og vi hadde 10 gjester og det ble tatt mange bilder. Jeg gikk i bunad (det er tradisjon i vår familie) og gremmes litt når jeg ser på de bildene. Men nå er jeg tilbake i passformen og bunaden sydd inn igjen og passer fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrulle, oppe før 7 på arbeidernes frigjøringsdag- jøje meg for en innsats. Denne damen var forsåvidt også oppe, noe som skyldes at jeg har russ i heimen-som jeg hentet hjem fra 'slagmarken' rett før arbeidsdagen din startet. Jeg har ikke glemt at kua har vært kalv, men visste faktisk ikke da hvordan det var å være ku...:eek:

 

Jeg har jo holdt meg litt i skinnet etter påske for å få bort alle påskekyllingene fra min kropp. Nå er jeg tilbake der jeg var og jeg kjenner litt på at det gir mersmak. Jeg fristes litt til å spise mindre for å prøve å gå ned litt til, noe som er strid med mitt tidligere flertallsvedtak. Det irriterer meg litt at dette jaget etter de siste små kiloene ligger på lur. Nå begynner ting å stabilisere seg og da er det ikke noe mer å tulle med!!!

 

Jeg tenker du blir fin på 17.mai. Sikkert stas å ha bunaden på i London, blir ikke helt det samme på hjemmebane hvor veldig mange har samme antrekk.

 

2neA, det var godt å sette opp gjennomsnittstall. Jeg blir lett opphengt i små svingninger fra uke til uke, fikk det hele mer i perspektiv nå. Jeg har også hatt en følelse av at det gikk oppover og oppover...

Herlig at du nå går på grønt igjen;)

Lykke til med bunadsprøvinga!

 

IC- artig å lese dine betraktninger om bunad og fasong. Jeg hadde planer om å ta bilder av meg selv i det jeg startet ned-i-vekt,...men feiga ut. Jeg har noen bilder der jeg delvis vises men ingen helfigur, og absolutt ingen bikini-bilder!

Min bunad er nå sydd tilbake i det "hakket" den hadde da jeg fikk den til konfirmasjonen. Jeg er vel kanskje ca 4kg mer enn jeg var da, men det sitter under stakken så det går fint.

 

Jeg har fått trimma mindre i det siste pga mye jobb og annen aktivitet på ettermiddagstid. Klarte 7 trimpoeng med ett nødskrik i forrige uke. Tidstyven kom innom og la beslag på hele meg. Jeg håper han forlater meg snart igjen. Mai-juni er ofte en travel tid så jeg får bare gjøre det beste ut av det.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smg- hagearbeid er en nydelig aktivitet, selv for meg med lite peiling på sånt. Vi har vært mye på farten etter påske og har derfor ikke fått satt igang med hagestell. Jeg har klipt hekken, ellers intet. Nå er det snart felles dugnadkveld i regi av velforeninga. Da kommer alle naboene ut etter vinterdvalen, noe som er et sikkert vårtegn:D

Koselig med slike fellesdager. Vi rydder hos oss selv og på fellesarealene, deretter er det kaffeslaberas på lekeplassen:-)

Jeg har ikke veldig stor hage, men koser meg skikkelig over alt som spirer og gror. Jeg liker godt å dyrke spiselige ting (spise, spise...:))

Har rabarbra, 1 stikkelsbær, 3ripsbusker, 2solbær, 20 jordbær-planter og en bitteliten grønnsakshage. Jeg pleier å ha sukkererter, persille og gulrot.

Ett år satte vi poteter i kompostbingen og fikk en "kjempeavling" av 10 poteter. Så det er bare å ringe hvis noen trenger vinterforsyning:p

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom plutselig til å tenke på at jeg traff en gammel kjenning i går. Ei dame på min alder...som sikkert også er glad i boller med rosiner. Vi ga hverandre en klem og jeg spurte hvordan det gikk. Hun er ei riktig fresk dame og klemte i på nordlands: "Æ har passert NULLKÅMMAETTTONN, så nåkka må vel snart skje?"

Jeg måtte dra på smilebåndet selv om det sikkert er riktig så trist for henne. Aldri i havet om jeg ville ha fortalt noen hva jeg veide da jeg var 100kg:p

Og hva sier man? Jeg sa til henne at hun så fin ut, for det gjorde hun!!! Og følte meg litt dust.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropo vårtegn, jess, må bare skrive dagens lille sitat fra avisen:

 

"det var så mye vår i luften at det kunne få en biskop til å bite en serveringsdame i øret" (C.Morley)

 

:D:)

 

ja - heia for våren - og hagen (og den er stor) våkner til live igjen og jeg ser jo at ikke alt det som blir så fint grønnt nødvendigvis bør være der :) men i dag er det ikke hagen men vinduene som skal trimmes. ett dårlig kne er vel ikke noen unnskyldning eller?

 

det du skrev om møtet med ei gammel kjenning har jeg også opplevet, begge veie på en måte. jeg er sikker på at folk jeg ikke har sett på lenge også har lurt på - i perioder - om jeg ikke snart hadde tenkt å ta tak i min overvekt...MEN...jeg har blitt forskånet for å få negative kommentarer. syns det var veldig fint du sa at hun så godt ut!! vi trenger alle komplimenter uansett ståsted :) og vi er jo de første til å måtte erkjenne at det ikke alltid er så lett å komme i gang og holde ut.

 

ha en deilig dag, jess. jeg driver forresten å baker!! og jeg som ikke engang lager pizza! men fant en oppskrift på en "slanke-kartoffelfoccacia" i danmark, den så bare sååå god ut og savner iblant litt fornuftig brød til en salat. skal raportere resultatet på min tråd etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et herlig vårtegn, Kire! Den skal jeg notere meg for da må det jammen være vår;)

 

Jeg tenker enda på henne jeg traff. Hvis ikke hun selv hadde brakt disse kiloene på banen så hadde jeg neppe reflektert over det, jeg ser ikke alltid så nøye på hvordan folk ser ut. Jeg er ikke den første til å gi komplimenter (nettopp av den grunn) og har nok litt å gå på her!

Men- siden hun selv nevnte vekta så antar jeg at hun var opptatt av den. Og ble derfor veldig usikker på hva jeg skulle si. Jeg kunne sagt NEIDA, det betyr ingenting, eller JA,JA sånn er det, eller Ja, har du sett, jammen er du blitt stor, eller NEI, jeg synes du er passelig, eller VIL du snakke om det, eller, eller....

Jeg vet at vekt er veldig ømtålig og ble derfor litt satt ut.

 

Du må gjerne legge ut den oppskrifta:D

 

Jeg har ei venninne som har begynt på ketolysekur for et par uker siden. I går fikk jeg smake ei skive av hennes nybakte brød (omtrent karbo-fritt sådan)

Og gjett av det var godt!

Det var bakt av masse forskjellige frø, kli og bakemix(noe som hører til i kuren, vet ikke hva det inneholder)

Det så ut som Ingers Rugbrød med masse knask inni.

Vekta hennes raser nedover! Jeg lurer mest på hvordan hun skal klare å gå over til vanlig mat igjen. Hun spiser ikke frukt, brød, poteter og nesten ingen andre ting som inneholder karbo. Jeg må innrømme at jeg grøssa når hun klemte en halv pose majones på skiva si,- fordi hun hadde fått i seg for lite fett i går.

Men det er sikkert mange veier til Rom.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg inn og lure på tråden din igjen:)

 

Er helt imponert over hvordan du klarer å holde vekta stabil. Det gir håp til en stakkars som har klart å slanke seg flere ganger, men som ALDRI har holdt vekta mer enn ett par måneder i etterkant.

 

Kan tenke meg at du spiste potetavlingen din med andakt! Høres ut som du kan være selvforsynt med det meste til sommeren, herlig med stor hage og gratis trim!

 

Ble også imponert over hun som sa vekta si, det hadde jeg aldri vurdert å si til noen....

 

Hvordan ser du på de på 100 kg. nå, kan du "huske" det, eller tror du fortsatt at du er der?

 

-Jenny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny, hyggelig at du stakk innom!

Jeg har ei tomt på ca et halvt mål, så det er nok en stor overdrivelse å si at den er stor

Men den er forsåvidt akkurat passelig til vårt bruk. Har en flott uteplass og det er det viktigste. Og siden jeg er født på landet liker jeg jo å dyrke disse 10 potetene, 20 sukkererter osv:p

 

Hmmm. hvordan ser jeg på de som er 100kg??? Det har tatt litt tid for meg å innse at jeg selv ikke lenger er 100. Vekta krøp nok raskere ned enn hodet, selv om jeg grrrrrrrr:( følte at vekta i perioder gikk ulidelig sakte nedover.

Jeg begynner så smått å se meg selv som noe mellom normal og i overkant av normal. Det hjalp litt i hodet å klare å klore seg inn under normal BMI, selv om jeg bare akkurat er under grensa. Jeg har enda dager der jeg føler meg feit!!!

 

Jeg tror ikke jeg ser særlig annerledes på 100kg's-folk enn jeg gjorde før. De som tydelig viser at de mistrives i kroppen sin (f.eks gjemmer seg når det skal fotograferes, ikke vil eller klarer å finne seg klær, ikke klarer "vanlige" aktiviteter eller sier at de er misfornøyd) får jeg litt vondt av. Jeg kjenner følelsen i hjertet. Jeg kan kjenne at jeg gjerne skulle ha hjulpet (eks tipse om vektklubben)- men gjør det ikke hvis de ikke spør spesifikt! Jeg kan også kjenne at jeg passer meg for å ikke prate om mat og vekt og sånt. Jeg husker godt hvordan det var å ha dårlig samvittighet fordi jeg spiste, spesielt usunne ting/godis/desserter. Jeg husker også at jeg tenkte at de andre så på meg hvis jeg drakk brus eller spiste en is, og sikkert tenkte noe .... om meg...

Vi har et vennepar av familien som er veldig opptatt av mat, kost og vekt. Jeg føler at de studerer veldig hva jeg spiser og det var ikke alltid så hyggelig å spise der. Jeg spiste alltid litt mindre hos de enn ellers, takket nei til dessert osv- fordi det var ubehagelig-jeg følte meg beglodd. Og nå spiser jeg MYE når jeg er der(de har jo sunn mat), og pleier å si at jeg tror jeg har spist for lite før i tiden siden jeg ble så rund;)

(noen kan sikkert ha det sånn, men det gjelder ikke JESS!!!):D

Mine opplevelser og følelser har nok preget meg og jeg prøver derfor å være veldig forsiktig med å kommentere eller studere hva jeg selv og andre spiser. Jeg ser jo hva de har på fatet, men er veldig obs på hvordan det kan føles når noen observerer. Jeg håper at ikke alle er like følsomme som jeg er(var?), men noen kan jo være det.

 

Mange overvektige bærer sin kropp med hevet hode, de beundrer jeg veldig. Jeg kan ikke se inn i folk, men likevel...

Folk skal få være forskjellige og jeg ønsker at alle skal ha det bra med seg selv. Og-bare for å ha det sagt, jeg kjenner mange utrolig vakre mennesker som er runde- og magre. Kiloene betyr ikke noe for meg, men jeg vil så gjerne at folk skal kunne trives og leve godt med/i seg selv.

 

Oiii, dette ble langt og litt rotete.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar, Jess!!!

 

Måtte le av den "...og pleier å si at jeg tror jeg har spist for lite før i tiden siden jeg ble så rund". Den var veldig kjekt.

 

Mor min sa at nå må du har gått ned mange kilo, og jeg svarte 3 kanskje 4 (er 11 kg). Jeg liker også tanken på at jeg er blandt de sjeldne som legger på meg av "ingenting". Tror jeg skal holde fast på den lenge.

 

Får også vondt av de som sliter med helseplager pga. vekta. Det er trist å se.

 

Men, så er det utrolig godt å se at det virker, at en kan leve normal og allikevel gå ned. På "dårlige" dager må jeg hoppe inn på siden her å sjekke at det går bra med dere på hold vekten, så er det bare å bite tennene sammen og kjøre på!!

 

Gi beskjed når den første avlingen er klar, da kommer jeg med striesekker og kjøper nypoteter og gulrøtter.

 

Ha ei fin helg,

-Jenny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankevekkende innlegg.

 

Ellers tror jeg det bor en sanker/dyrker som ikke får komme ut i mange av oss. Jeg har litt større tomt enn deg - halvannet mål - og fryseren full av bær som vi ikke greier å spise opp før det blir ny sesong. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...