Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

er 60,5 kg, fornøyd! Veide 62,5 kg for to uker siden med mensen, så reell vekt var nok 61,5. Har altså gått ned 1 kg på to uker, og det er omtrent som ønsket. Jeg fortsetter slik, etter planen skal jeg da nå trivselsvekta ila 6 uker. Håper og tror! :) Dagens utfordring blir bursdagsselskap. Det gjelder å huske "Ja takk, men litt".

 

2rill: De plommene kommer ikke til å felle deg! Har dessuten lest at plommer inneholder MYE antioksidanter, t.o.m. mye mer enn blåbær. Så bare spis plommer, du!

 

Ønsker alle en god torsdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

I dag går mannen på tur med hunden og jeg fikk anledning til å teste ut om kondisjonen var gått vesentlig nedover etter at hunden kom i hus og jeg sluttet å trene. Men heldigvis, svaret er nei! Jeg jogget løypen min (6 km) for første gang på 10 måneder, og det gikk like raskt (eller seint) som før :-)

 

Hund er sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at kondisjonen fortsatt er bra, 2rill! :) Gleder meg som en unge til jeg er bra nok til å begynne å trene igjen. Det er ca seks uker siden jeg jogget sist, og selv om kondis er ferskvare, håper jeg den skal være ok når jeg begynner på'n igjen. Kanskje om tre uker...? Har forøvrig ikke glemt konkurransen vår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vekta er den samme, 65,0 kg, faktisk 65, 4 igår (!) Men 65,0 idag.

Det kan jo ikkje gå an?

Eg har ligge på gjennomsnittleg max 1500 kcal i 3,5 veker no, og er på staden null, og innimellom OPP i vekt. KVA gjer eg feil?

 

Eg har frukost, middag og kvelds, samt mellommål kl. 10 og 15 (knekkebrød, youghurt, smoothie eller lunsjmuffin).

 

Et moderat med godteri (men har ikkje kutta heilt på sukkeret), men uansett slik at eg samla sett ikkje går over 1500 i gjennomsnitt. Eg skriv ned alle kaloriar her i vektklubben, også alle "kosemerke". Eg trenar nesten kvar dag og dei dagane eg ikkje trenar går eg heim frå jobb, dvs. 45 min rask gange.

 

Kvifor står eg bom stille?? ALLE tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange muligheter:

 

-Musklene er stive og hovne etter mye trening, evt. blir større grunnet treningen. Hvis det siste er tilfelle, vil forbrenningen etterhvert øke pga økt muskelmasse, og du vil gå ned.

-Du spiser for lite. Hvor mange trimpoeng har du pr. uke? Har du brukt energikalkulatoren slik at du vet at du spiser ca 500 kcal mindre enn du forbrenner hver dag?

-Forbrenningen kan ha gått ned hvis du over veldig lang tid har spist mindre enn du forbrenner slik at kroppen går på sparebluss. Jeg hadde inntrykk av at det skjedde meg i vinter. Vekta rikket seg ikke på to måneder enda jeg spiste ca 500 kcal mindre enn jeg etter beregningene skulle forbruke hver dag. Løsningen ble å trappe inntaket forsiktig opp og stabilisere meg der noen uker før jeg igjen reduserte inntaket. Tror forbrenningen min er bedre nå da jeg har klart å gå ned 1 kg på tre uker. Håper jeg kommer i mål før forbrenningen evt. går ned igjen. Jeg er litt for ustabil ifht maten, dessverre, legger lett på meg og må over på Ned i vekt meny igjen.. Ila de siste 16 månedene da jeg egentlig skulle stabilisere, er det kun få uker jeg har spist 2000 kcal pr. dag, som egentlig er det jeg trenger for å holde vekta.

 

Hvis det kun er de siste 3,5 ukene du har fulgt Ned i vekt meny, er det lite sannsynlig at det siste punktet gjelder deg. Uansett: 3,5 uke er ikke SÅ lenge, så stå på en stund til og se hva som skjer! Så kan du evt. øke inntaket senere hvis du ikke kommer i mål. Det finnes alltid en råd! ;)

 

God helg!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke råd, Søttan :-)

 

Jeg er ingen klok kone, så jeg vil ikke begi meg ut på å forklare hvorfor det står så stille selv om du følger oppskriften. Jeg har hørt at litt variasjon i kaloriinntaket kan være bra? Jeg ligger nok litt under deg i kaloriinntak, ca 1300 på en vanlig dag, mer i helgen. Men jeg vet ikke om det har noe å si. Hadde sikkert vært greit for deg med en GR-kursleder som rådgiver?

 

Ha en god helg, alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gir ikkje opp, det skal eg ha!

Soettan; eg har ligge på 2000kcal sidan i januar, og det har gått greitt.

Heilt fram til 4 veker i juli med utskeiing, som no tydelegvis sitt knallhardt på!

Men eg merker på buksene (særleg dressbuksa som eg kjøpte på mitt smalaste, og som berre er fin på gode dagar) at ting skjer i midja. Så det er jo sikkert eitt eller anna som skjer.

 

Førre veke var mindre trening, berre 2 gonger og 2 gåturar. Var snufsete heile veka, og mindre trening kjentes ut som det rette. No er eg full av motivasjon igjen òg, så det var sikkert lurt! Skal rekne litt på reelt forbruk og inntak og sjå om eg kanskje må justere der. Eg fortsett no ellers som før med mellommåltid, trening og vatn. Hurra...

 

Får melde inn kg. igjen i morgon, kanskje er eg gått ned 100 gram igjen. Flotte greier.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Denne uken er min lille kjernefamilie på togtur i Europa. Dvs. de fleste av dagene har vi vært her i Italia. Først noen dager i en liten by ved Gardasjøen, oppe i nord, og nå i Roma. Vi kaller vår tur for "Den store dannelsesreisen" - og det er tenåringssønnen som skal dannes :)

 

Lite trim denne uka på meg. Har blitt en del stillesitting på tog. Nå i Roma har det riktignok blitt noen skritt på skrittelleren, men ikke akkurat på høyde med de lange sykkelturene mine. Ser frem til nye turer når jeg kommer hjem. Maten her nede... Lyst brød til frokost. Pizza utover dagen. Toast. Ikke akkurat slik som heime. Litt trang bukse rundt livet. Har vel gått opp en kilo. Føles slik. Det er en utfordring å være på reise. Men gøy og givende! Tog er en super kommunikasjonsform. Anbefales :)

 

---

Om vekta står stille: Målene kan allikevel si noe om det går rette vegen. Det merker du jo nå, Tinis. Hva med ukentlige målinger av midjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er mer fornøyd denne uken: -0,6kg til 58,6kg! Har ikke gjort noe spesielt i forhold til de forrige ukene, så dette var oppmuntrende. Nå flasker det seg virkelig på veien mot 57, regner med å være i mål i løpet av oktober.

 

Kos deg på turen, Charliemor! Du har gått glipp av mye regn og vind, så nyt Italia og maten mens du kan! Du tar deg jo inn igjen når hverdagen er tilbake.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her skjer det lite med vekta.

Framleis 65 kg. Auka til 1500 førre veke, og trente ganske mykje. Så ikkje veit eg. Tenkte å prøve å kutte på karbohydratane neste veke, kanskje det hjelp..?

 

Jaja, har gått inn 3 cm i midja på desse 4 vekene då, så eitt eller anna har skjedd.

 

Eg er no sunn og aktiv, så får trøste meg med det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ukens resultat: - 0,3 til 58,3 kg :-) Kanskje på 57-tallet neste uke? Inspirerende når det kommer resultater, det sporer meg til å fortsette innsatsen.

 

Føler med deg, Tinis - det er utrolig lite motiverende å gjøre en innsats uten at resultatene kommer. Men gi ikke opp - det går litt i rykk og napp, det opplever de fleste av oss. Og mildjemålet forteller jo at du er på rett vei!

 

Jeg støtter deg i forslaget om å redusere på karbohydratene. Det har jeg gjort de siste par årene, og jeg tviler på at jeg kadde klart vektreduksjonen like godt uten. Men det har vært en litt krevende omlegging av vaner, for jeg er egentlig fryktelig glad i tykke brødskiver og en god pastamiddag. Tynne skiver eller knekkebrød med mye magert pålegg er løsningen, men jeg synes ikke at det smaker fullt så godt. Alternative mellom-måltider er f.eks banan + skummet melk, eller cottage cheese med tørket frukt og nøtter. Middagen er lettere, da proteiner stort sett smaker bedre enn ris og poteter :-)

 

Men når du reduserer karbohydratene må du øke inntaket av proteiner først og fremst, men også litt fett, slik at du holder deg til et riktig daglig kalori-inntak. Du vil antakelig kjenne fordelen av å spise slik ganske raskt, for man holder den gode metthetsfølelsen lengre på et slikt kosthold. Fettet bør komme fra planteriket, eller fet fisk. Mandler, nøtter og frø er kjempesunt! Problemet med nøtter er at det smaker så godt at det kan være vanskelig å stoppe å spise i tide - det er viktig å passe mengdene pga det høye kaloriinnholdet.

 

Lykke til i uken som kommer, Tinis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp, du ser helt klart 57-tallet snart ;)

 

Selv er jeg da hjemme igjen etter en fantastisk flott togtur t/r Italia :D Godt å være tilbake til det kjente knekkebrødet, det kjente pålegget og de kjente middagene.

 

Jeg sliter med en "tennisalbue". Dvs. høyrearmen verker fra albuen og ned mot hånda Hjap ikke akkurat å gå på rulleski sist mandag... Ei heller å sykle til og fra skolen (bruker armene da også gitt). Nå har jeg gitt meg selv joggingen i vold. Jogget en tur i dag (6 km) og planlegger jogge til og fra skolen til uka. 8 km hver vei - to dager i uka. Får se om jeg orker jogge hjem fra skolen på tirsdager da skolen først er ferdig etter mørkets frembrudd.

 

Vekta gikk noe opp i Italia, men tenker jeg har den nede rundt 58 om ikke alt for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen igår. Da jeg veide meg om morgenen, var vekta, som før, 60,5 kg. Det var jeg rimelig fornøyd med siden aktivitetsnivået fortsatt er labert til moderat. Hos legen veide jeg imidlertid 63 kg med klær og etter frokost!! Tror den vekta må ha vist litt mye. Jeg er 1,63 m høy. Legen sa ang. vekta mi at "Det er vel akseptabelt"!! FY SØREN! Han skulle visst hvor flink jeg har vært til å gå ned. Og jeg ligger faktisk godt an ifht BMI. Føler meg ganske slank også. Så det var nedtur. Men kanskje en påminnelse om ikke å slå meg til ro her jeg er. Helt objektivt sett skader det IKKE at jeg går ned noen kilo til - selv om mange kommenterte da jeg sist var 57-58 kg at jeg "var blitt så tynn" og ikke måtte gå ned mer.. Alt er relativt, sier nå jeg.

 

Jeg er fortsatt sykemeldt, men har begynt å gå turer. En times gange daglig bør jeg klare. Var hjemme hos mor og spiste godt i helga. Nå er det imidlertid tilbake til 1300-1400 kcal daglig. Var sammen med en venn forrige uke som var veldig flink til å spise grønnsaker, knasket både det ene og det andre jeg ikke har tenkt på som snacks før. Ble inspirert, og skal idag gå til innkjøp av stangselleri, reddiker, sukkererter og gulrøtter, samt frukt. Jeg har mye å gå på ifht grønnsaker, og nå skal jeg bli FLINK på den fronten også. Holder meg rimelig på matta ellers, kaloriinntaket er stort sett under kontroll, iallfall.

 

Gratulerer med flott vekt, 2rill! Det er ingen grunn til å tvile på at du snart er under 58 kg! Veldig bra jobbet.

 

Charliemor: Håper armen din blir bra snart. Det er kjedelig med slike vondter som hemmer en! Er veldig imponert over jogge-planene dine, som jeg er helt sikker på at du kommer til å gjennomføre - kjenner lusa på gangen ;) !

 

Ha en fin uke, godtfolk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra onsdag til søndag forrige veke. Vekta som før; 65 nådelause kilo.

Til tross for english breakfast, 3-rettars middagar og minst 3-4 halvlitera øl eller vin om dagen. Så den gode nyheta er vel at eg ikkje går opp i vekt heller da, sjølv etter 5 dagars utskeiing. Gjekk vel omlag 2 mil om dagen då, så forbrenninga fekk litt å arbeide med..

Eg er mao stabil. Det skal ein jo vere glad for- om ein berre hadde halde seg stabil på 2 kg under dette nivået!!

 

Har kjøpt meg PT-timar på SATS, no skal fettet til pers om det vil eller ikkje!

Skal gifte meg neste sommar - god tid til dei definerte overarmane... ;)

 

Soettan: meget akseptalbel og innafor noraml BMI! Og ver fornøgd med din egen innsats- du har jo vore så flink! Og Er framleis flink, ikkje gløym det!

 

Og som vi veit; BMI tek ikkje omsyn til musklar, og kan få dei fleste som har bittelitt muskelmasse til å komme ut som overvektig. Ingen som kan meine at Yngvar frå Puls er overvektig, men ifølgje BMI så er han kraftig overvektig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for trøst, Tinis! Og gratulerer med stabil vekt på tross av utskeielser i London. Nå har forbrenningen sikkert fått en boost, så kanskje du lettere går ned til trivselsvekta nå? Vi får håpe det. Jeg er sikkert på at du når målet ditt, bare vær veeeeldig tålmodig! Ikke minst: Gratulerer med forestående giftermål, så hyggelig!

 

Dagens vekt her er 60,0 kg. Så sakte, men sikkert går vekta nedover. Bilringen minker litt etter litt. Yndlingsbuksa går akkurat på, men kan ikke gå med den før bilringen har blitt mindre. Nå er det virkelig til kamp mot bilringen her - JEG ERKLÆRER BILRINGEN KRIG!! ;)

 

God onsdag, godtfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

 

Nå ser jeg målstreken ligge rett foran mine føtter: 58,0 kg i dag og ned 0,3. Neste torsdag SKAL jeg se 57-tallet!

 

Søttan: DU har vært kjempeflink med vekten din over lang tid! Jeg vet ikke hvorfor legen ikke var mer entusiastisk, men mulig han ikke er så opptatt av vekt? Kjempebra med 60, og du er stadig på vei!

 

Tinis: Blir spennende å høre om din erfaring med personlig trener. Håper du deler med oss :-)

 

Charliemor: Takk for oppmuntringen, den er fortsatt veldig viktig. Tror ikke at jeg hadde klart å holde fokus over så lang tid uten dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

.... som holder fokus ;)

 

Ja, vi vet at vekta ikke står stille, den går litt opp og litt ned, varierer i løpet av en uke. Og i noen perioder går vekta litt for mye opp. Men vi rister på hodet og minner oss selv på hva vi ønsker! Det er den yndlingsbuksa eller målet om å løpe Birken litt fortere neste år. Da kan jeg jo ikke veie mer enn i år.

 

Minne meg selv på hva de positive sidene ved en passe vekt er - i motsetning til for høy vekt: Kjenner meg rett og slett lettere (hvilket jeg jo er!). Å løpe flytere letteree når kroppen er passe tung. Å ikke ha for stor bilring gjør at jeg kjenner meg ok selv i tight overdel.

 

Jeg har ikke vært på vekta på noen dager. Vet den gikk noe opp her før og i helgen; ble for mye goddis!

 

Ellers så jogget jeg det jeg sa jeg tenkte sist uke: Ble totalt 5 x 8 km. Denne uken og neste skal jeg ikke på høgskolen, så neppe like mye trim da... Hadde en mikrotur med bikkja i dag. 4 km. Ikke lett å jogge med hanhund i bånd. Han skal jo markere på alle stolper vi løper forbi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er en dårlig strategi. Tilbakeslag denne uken til 58,2 kg, altså opp 200 gram. Var så kjempefornøyd med innsatsen forrige uke at jeg mistet fokus og tok meg noen friheter. Men jeg gir ikke opp, så neste uke......

 

Ellers har jeg kanskje en unnskyldning i og med at jeg har vært forkjølet og strever med en ufyselig hoste. Lite trim og mye mel og honning, halstabletter og hostesaft.

 

Flott innsats med trening, Charliemor!

 

Søttan, jeg følger med og venter til du kommer etter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no i to veker, pga. mykje reising med jobb og familie.

Berre fokus på å halde vekta. Og den står jo bom stille, så det går vel fint. Sjølv etter kakeutskeiingar i helga og rødvin.

Så får rett og slett berre fokusere på å halde vekta no fram til 8. november då eg skal byrje med PT-timar- kanskje eg kan få nokre tips til å få opp forbrenninga og motivasjonen, og ikkje minst knallhard trening!

 

Akkurat no kjenner eg at eg hvertfall må prøve å gjere eitt eller anna annleis, for å prøve å gå ned i vekt i 4 veker med redusert kaloriinntak utan å gå ned så mykje som eit gram- det er ganske umotiverande. Dei 2 cm i midja er jo alltids noko, men...

 

Målet for 4-5 veker sidan var jo å gå ned til 63(?) til no førre søndag.

Då får det bli nytt mål og 63 kg. til jul.. ;)

Har fått ei venninne til å melde seg inn i SATS også no, så kanskje eg kan bli enda flinkare på treninga..

 

Opp 200 gr 2rill - antageleg berre ein naturleg variasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, der vi er i systemet her på vektklubben, skal vi være fornøyd selv om vi i lengre perioder "kun" holder vekta stabil. Jo da, vi planlegger å gå ned 1-3 kg, men la oss ikke være for strenge mot oss selv.

 

Selv puttet jeg i meg for mye forrige uke + at mensen meldte seg. Gikk opp halvannen kg i løpet av kort tid... Vekta i dag er 59. Sånn er det med den saken. Jeg vet jeg er ekstra fornøyd når den er 58, men lar meg ikke stresse av en kg mer. Jeg vet at vekta variere naturlig med noen gram. Og legger inn en ekstra innsats når jeg har døtta inn meg for mye goodies ;)

 

2 cm i livet skal du ikke kimse av Tinis; de lyver ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

bilde-754831.JPG

 

Var hos fysio torsdag. Ingen tvil om at det er betennelse i høyre albue. Hun knadde og strakk litt. Sa det er håp ;)

 

Jeg fikk en stekkøvelse som ikke krever annet enn mine hender og armer. Dessuten fikk jeg tre øvelser som foregår ved hjelp av slynger - hvilket vi heldigvis har her i huset :( Øvelsene er for mage, rygg, armer og brystparti. Skal si jeg kjente meg støl etter første dag med disse øvelsene! Nå skal jeg trene flittig - bli klar til Birkebeinerrenet. Tilbake til fysio om to uker.

 

Høyrearmen kan jeg bare bruke så lenge det ikke gir smerte. Støvsuging er ikke det beste. Kjente det godt i armen i går etter å ha gjort rent huset...

-------

 

Dette er sitat fra min treningsblogg http://charliemor.blogspot.com. Synes det er litt artig sånn i ettertid å se hva jeg har styrt med tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...