Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Fortidens skygger melder seg!

 

Jeg hadde en flott tur til Spania - Barcelona og Madrid. Spaserte masse og spiste sånn passe mye uten å fråtse. Vel, spiste for mye siste dagen. Og har fortsatt å spise mye søtsaker.

 

Dagen etter at jeg kom hjem var det 17. mai. Da hadde jeg gjester på kvelden, spiste endel ostekake, også etter at gjestene var gått. Da var det "lov" til å spise ekstra, det var jo 17. mai.. Så har jeg hatt rester av kake og is jeg har spist på siden. Har forsøkt å holde meg innenfor 1900-2000 kcal per dag, som er min grense nå (max inntak). Har nesten klart det, dette er jo ganske mye kalorier og har problemer med å komme opp i så store mengder kun ved å spise sunt. Men har og hatt dager da jeg har overskredet denne grensen, og det kjennes ikke godt. Har i perioder tidligere slitt med overspising, og dette er et tilbakefall slik sett. Igår veide jeg 61,5 kg, har altså gått opp ca 2 kg på 2-3 uker. NEI, det er ikke gøy. Har vært i kontakt med min veileder på Hold vekten. Planen er at jeg skal holde meg på 1900-2000 kcal i 2-3 uker til før jeg igjen skal over på Ned i vekt meny - 1200-1400 kcal daglig. Håper å få opp forbrenningen først, det er derfor jeg skal drøye dette et par uker. Det hele er jo et nederlag. Jeg har IKKE klart å holde vekten, har pendlet opp og ned noen kg ila det siste året. Har kun få uker vært oppe i max inntak på 2000 kcal.

 

Men gjort er gjort.. :-(

 

Hva er planen nå?

- Holde meg til 1900-2000 kcal i ca to uker til (hvis jeg ikke fortsetter å øke i vekt). Jeg vil trene som normalt, 8 trimpoeng i uka, litt ekstra hvis jeg har overskudd.

- Gå over på Ned i vekt meny og ta skikkelig i slik at jeg får et raskt (men sunt) vekttap på 0,5-1 kg i uken og forhåpentligvis gjøre unna vektnedgangen på 4-6 uker. Målet er ca 57 kg. Deretter vil jeg trappe opp inntaket i passelig tempo helt til 1900-2000 kcal og ligge der slik at forbrenningen holder seg GOD.

 

Men viktigst - hva kan jeg lære av dette?

- Det er dumt å lage masse god (for mye) mat slik at en blir sittende igjen med masse fristelser i huset. Da saboterer en den store innsatsen en har lagt ned tidligere. En stor bolle fruktsalat kan gjøre like stor suksess som ei kake.

- Man legger på seg på 17. mai også selv om det er lov å kose seg den dagen.

- Problemer og tunge tanker kan ikke takles ved hjelp av mat.

- Hvis jeg først har begynt å sabotere mitt eget opplegg, kan jeg stoppe før jeg har lagt på meg alle kiloene jeg har vært så flink å bli kvitt.

 

Min største utfordring nå er å unngå å øke ytterligere i vekt før jeg skal begynne å gå ned i vekt igjen.

 

Noen gode råd, tanker og tips? Min veileder sier at etter en adferdsendring er det vanlig å ha små tilbakefall. Det viktigste er å bli bevisst de tankene og følelsene man har.

 

Jeg vet jeg kommer til å klare å ta av meg disse ekstra kiloene (igjen), men poenget må være at jeg klarer å holde meg på trivselsvekta deretter.

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. da jeg går over på Ned i vekt meny igjen! Min kursleder har gitt meg grønt lys, jeg har nå hatt et bra inntak i 3 uker. Vekta er 62,5 kg. Jeg skal ned på 57 kg før jeg begynner å stabilisere. Satser på å nå målet ila juli måned. Inntaket skal ligge på 1300-1400 kcal i døgnet. Skal ha 8 trimpoeng i uka fortsatt. Dette skal gå! Må jobbe videre med meg selv slik at jeg unngår et nytt tilbakefall.

 

Wish me luck!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

er 60,0 kg! Er veldig fornøyd med det - ned 2,5 kg på 3 1/2 uke. Er nå omtrent halvveis til målet på 57-57,5 kg. Jeg drar på fjelltur om 4 1/2 uke. Satser på å ha nådd målet innen den tid. Min kursleder har tidligere påpekt at man må forsøke å bli fornøyd slik at man ikke føler seg som en evig slanker hvis man kun ligger få kg over trivselsvekta. Men nå har hun sagt at jeg sannsynligvis kommer til å føle meg som en evig slanker hvis jeg ikke når trivselsvekta og holder den. Det tror jeg er helt sant!! Det er så viktig å føle at en er seg selv 100%! Disse tankene vil jeg gjøre alt jeg kan for å fokusere på framover slik at de overstyrer lysten til å "kose seg litt ekstra" eller trøste seg med mat.

 

Håper det går bra med dere andre også! Det er så herlig at sommeren er på vei!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Lenge sisden jeg var innpå denne siden. Kjekt å se at flere "kjenninger" holder koken. Selv har jeg stabil vekt på ca. 62 kg. Det har den vært i ett år nå, så takk til Grete Roedes program, ingen tvil om at det virker :-)

 

Har fortsatt en tanke i hode om en laaaaangsom nedgang til ca. 58 kg. Det bør være overkommelig nå når valpen min er blitt stor og turene er blitt ganske lange. Jeg er ute på tur morgen og ettermiddag, og tilbakelegger 6-8 km hver eneste dag. Det blir ca. 2,5 trimpoeng daglig, og jeg merker at jeg kan tillate meg mer utskeielser uten at vekten øker. Det blir noen is og jordbær med fløte for tiden, og jeg nyter det! Nå står ferien for døren, og det blir deilig! Skal bl.a. gå i Alpene med min kjære mann. Målet mitt for sommeren er at vekten fortsatt viser 62 kg ved skolestart. Så - kanskje - begynner den laaangsomme nedgangen (?)

 

Ha en god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Propella

Juhuuu...

Sommer og sol jo!

 

Jeg er innom for å rapportere at jeg frmdeles er stabil i vekta. Snart ferietid og jeg skal være beinhard. Ikke is hver dag, ikke godis ++++.

Hadde jeg fått trent hadde jeg pakket med meg joggeskoene, får satse på noen runder eller lignende i bassenget eller i sjøen.

 

Nå er de nesten 1,5 år siden jeg var ferdig på GR og er veldig fornøyd med at vekta er der ennå.

 

God sommer alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Så flink du er som held vekta, Propella! :-)

Ein må jammen vere flink med kostholdet når ein ikkje kan trene...

 

Veit ikkje om du huskar meg, eg har skrive til deg nokre gongar før og. Eg har også ME.

 

Eg held også vekta, men skulle gjerne gått ned 2-3 kg, og DET er ikkje lett!

17.mai, husmorferie til Syden, jentetur til ei hytte, og eit veldig sukkersug etter dei utskeielsane har ført til at eg gjekk opp 2 kg. Har prøvd dei siste vekene å gå ned igjen, men vekta rikkar seg ikkje...Ligg på 1000-1200 kcal for dagen.

 

Men har lyst å tipse deg om noko genialt! :D

Eg har kjøpt meg tråsykkel med motor! Ser heilt ut som ein vanlig sykkel, men det er ein motor i bakhjulet som hjelper deg så det blir veldig lett å trø rundt! Eg klarer berre å gå ca. 1,5 km, men no syklar eg 9 km og er mindre sliten av det! SÅ kjekt å kunne komme seg eit stykke av gårde!

 

Har søkt hjelpemiddelsentralen om ein sånn sykkel, men pga lang saksbehandlingstid kjøpte eg ein sånn mens eg ventar så eg får brukt den i sommar.

Kanskje det hadde vore noko for deg og?

 

Ha ein fin sommar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella
Så flink du er som held vekta' date=' Propella! :-)

Ein må jammen vere flink med kostholdet når ein ikkje kan trene...

 

Veit ikkje om du huskar meg, eg har skrive til deg nokre gongar før og. Eg har også ME.

 

Eg held også vekta, men skulle gjerne gått ned 2-3 kg, og DET er ikkje lett!

17.mai, husmorferie til Syden, jentetur til ei hytte, og eit veldig sukkersug etter dei utskeielsane har ført til at eg gjekk opp 2 kg. Har prøvd dei siste vekene å gå ned igjen, men vekta rikkar seg ikkje...Ligg på 1000-1200 kcal for dagen.

 

Men har lyst å tipse deg om noko genialt! :D

Eg har kjøpt meg tråsykkel med motor! Ser heilt ut som ein vanlig sykkel, men det er ein motor i bakhjulet som hjelper deg så det blir veldig lett å trø rundt! Eg klarer berre å gå ca. 1,5 km, men no syklar eg 9 km og er mindre sliten av det! SÅ kjekt å kunne komme seg eit stykke av gårde!

 

Har søkt hjelpemiddelsentralen om ein sånn sykkel, men pga lang saksbehandlingstid kjøpte eg ein sånn mens eg ventar så eg får brukt den i sommar.

Kanskje det hadde vore noko for deg og?

 

Ha ein fin sommar![/quote']

 

Husker deg ja.

Jeg er i veldig fin form om dagen, men ikke så bra at jeg får trent.

For ett par uker siden syklet vi inn til en stue i marka ca 4 km hver vei. Gærning ja, men sta! Jeg dannet baktroppen med den tregeste ungen som var med og jeg klarte det uten å få en smell. Så jeg nyter nå dagene.

Genialt med den sykkelen, da hadde jeg fått vært med på mere, husker du ca hva du måtte gi for den?. takk for tipset.

Håper jeg snart får trent litt, kanskje Pilates om ikke annet. Joggeskoene står og hopper i skapet og venter på en løpetur.

 

Goood sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har virkelig slitt den siste måneden med å gå videre ned. Har hatt noen utskeielser i forbindelse med mye stress på jobb, men har trent MYE og hadde trodd dette skulle gå lettere.. Vel, vel.. Nå er jeg ENDELIG UNDER 60 kg, dagens vekt 59,5! Har altså gått ned 3 kg siden jeg tok grep igjen for 8 uker siden. Selv om det har gått i rykk og napp, er 3 kg faktisk litt. Og det merkes veldig godt på buksene. Føler meg som meg selv igjen nå. Har ca 2 kg igjen til målet. Nå er det endelig FERIE, og den starter med en uke i fjellet. Blir deilig! Riktig god sommer, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Hurra for Soettan!

 

Hjemme fra 2 uker i sydligere strøk. Og det lønner seg å være litt strix. Jeg har ikke drukket vin, spist is og kosa neg med fete sauer hver dag.

Det har blitt litt kald rosevin, litt is og god mat. Jeg har kosa meg med maten og spist det jeg ville, men ikke tatt dessert hver dag. Så vekta er fin selv etter 2 uker i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Long time, no see :D

 

Enig med Propella: Hurra for Søttan!!! Under 60 er supert :D Og hurra for Propella med fin vekt selv etter ferietur :)

 

Selv har jeg vært fire uker i Børgefjell nå i sommer. Kom nettopp hjem. Fjellet har bydd på alt annet enn jogge- og sykkelturer. Noen gåturer ble det dog. Men været var ikke akkurat av det beste.... Ble ikke så mange turer som jeg hadde håpet på. Ble rett og slett værsyk :)

 

Og vekta nå i sommer? Vel, var happy for at den viste noe lavere ved hjemkomst fra fjellet enn da jeg dro. 60.5 kg er min vekt nå. Må si at den har vært rimelig stabil de siste månedene. Men vil ha den stabil på under 60!

 

Sønnen skal konfirmere seg 12. september. Da skal jeg bruke min bunad. Den som jeg har kjøpt av min slanke søster. Bunaden gjør at jeg bare må under 60 til 12. september. 58 kg er målet på den datoen. Videre derifra er målet og planen å stabilisere meg rundt 58 kg; alltid under 60. Så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flinke jenter som har klart å forbigå feriefristelsene og holdt vekten stabil!

 

Vi begynner å få trening i å balansere matinntaket i forhold til aktiviteten :-)

 

Min sommerferie er over og vekten er 61,9 i dag :-). Svært fornøyd. Det ble en skikkelig aktivitetsferie i Sveits med lange alpeturer + sykkel-leie et par dager. Heldig som har en mann som er med på dette! (Han jogger i tillegg for det blir litt for rolige turer for han). Og med så høyt aktivitetsnivå har jeg kunnet nyte god mat og drikke uten vektoppgang :-)

 

Men nå sier jeg som Charliemor: Jeg ønsker å holde vekten stabil UNDER 60 kg, så nå når jobbelivet begynner igjen tar jeg grep på kcal'ene og skal tilbake på 1300-1400 dietten. Håper at jeg klarer å komme gjennom denne første uken som er den verste. (Over ett år siden jeg gikk tilbake til normalen). Jeg vet jo at kroppen venner seg til det strengere regimet etter hvert. Benytter meg av det bugnende grønsakstorget her i byen og har kjøpt inn deilige, fargerike vitaminbomber. Skal skrelle og vaske og vil alltid ha en skål stående fremme på kjøkkenbenken slik at det er enkelt å knaske i seg når magen rumler, særlig utover kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Dagens vekt: 59.7 kg. Ned 0.8 fra forrige mandag. Skal være godt fornøyd med en nedgang på 0.4 kg pr. uke i tiden frem mot 12. september.

 

Hvorfor nedgang siste uke? Vel, to sykkelturer a 51.7 km samt en joggetur på 10 km har en stor del av æren. I tillegg har jeg styrt unna sjokolade (men popcorn og et glass vin lørdag, det unnet jeg meg med glede!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Charliemor!

 

Så heldig du er som kan få kiloene til å forsvinne så raskt!!! Jeg strever med sult og knasker grønnsaker så det er like før jeg får gnagertenner :-). Skal veie meg på torsdag når jeg har holdt på en uke. Klarer å gjennomføre kalorimålet, og får 1,5 til 2 trimpoeng daglig på hundeturer. Men er i tvil om fettet vil av. De kiloene som skal av nå har satt på kroppen min i mange år, og det virker som om de sitter mer fast enn de som ikke var på så lenge. Er spent på torsdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

...med å få av kilo som har vært der i mange år. Selv veide jeg 60 kg som 16-åring, altså 30 år siden. Siden den gang har vekta kun gått oppover. Til nå det siste året hvor jeg da har stabilisert vekta tilbake på 60.

 

Og så drømmer jeg om å veie mindre enn jeg gjorde for 30 år siden! Jeg tror kluet er tålmodighet. Gå saaaaaakte nedover. Kanskje ta en lengre pause etter en kilo, holde vekta stabil der. For så atter å gå saaaaaakte nedover den siste kiloen. Er det en metode som kan funke, tror du 2rill?

 

Spent på å høre om torsdagens vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror at det må tas i etapper slik som du sier. Første etappe var i jo i fjor vinter/vår. Nå har jeg "hvilt" lenge og har endelig motivert meg til andre etappe.

 

Målet er 57 kg - som er idealvekten jeg fikk oppgitt etter en kroppsanalyse på Elixia. Den konkluderte med at jeg bør kvitte meg med 5 kg på grunn av at jeg har de rundt magen, og dette er det farlige fettet.

 

Jeg har trodd at med økt aktivitet og et bevisst kosthold, ville kiloene sakte men sikkert forsvinne, men det stemmer ikke. Jeg har vært overraskende stabil på 62 kg. Så derfor må jeg satse ordentlig dersom jeg skal få resultater, tror jeg (håper). Nå er jeg tilbake til kalorinivået jeg lå på under første etappe.

 

Jeg hadde en ganske annen vekt enn deg som ungdom. Jeg veide under 50 kg til jeg var 24 år ble gravid. Var naturlig slank og gjorde ingen ting for å holde vekten. Var nede i ca. 54 kg etter barn nummer 3, som 33-åring (1993), men da måtte jeg jobbe for det. Da jeg ble 40 var jeg kommet opp i ca. 62 kg, og altså som 49-åring nådde jeg toppen på 69 kg. Og nå skal minst 10 år gammelt fett av om det vil eller ikke........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg har, som deg 2rill, også noe farlig fett plassert på kroppen og det nærmere bestemt rundt magen - som deg. Kjipt det fettet der! - for resten av kroppen er jeg godt fornøyd med ;) Trolig bør jeg også kvitte meg med dette magefettet og mao. komme meg ned i hvert fall mot 57.

 

Jeg ser lyst på tilværelsen på vegne av deg, 2rill! Du har tross alt hatt en utrolig flott vekt i yngre dager ;) Det bærer jo håp i seg om at du og kroppen din skal komme ned til 57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en ukes forsakelser er resultatet -600 gram, altså 61,3 kg. Og et annet resultat etter en uke på ca 1300 kcal: Jeg er sluttet å være så sulten som de første dagene. Nå skal jeg fortsette med samme opplegget noen uker til - og vips så er jeg under 60..........Er fortsatt spent på om det er en virkelig fettreduksjon eller bare en naturlig variasjon. Time will show!

 

Blir spennende å følge deg ned mot 57 kg Charliemor. Gir ekstra spirit med litt hyggelig konkuranse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ny "giv" etter ferien.

Ikkje eit oppløftande resultat på vekta etter ferien; mot 63-63,5 som eg så fint har ligge på leeenge no, så er eg oppe i 65,5 kg. Ein kan jo alltids håpe det er "veka" som er skuld i dette - det vil vise seg neste mandag/tysdag.

Og det verste av alt er at eg synes det er ufortjent. Ja, eg har hatt 3 veker ferie, men eg har trent KVAR dag - enten lange fjellturar, gåtur og har til og med trent styrke med mursteinar, malingsspann osv.

Men - årska er vel eit auka kaloriinntak. Det er mogleg det har vore over 2000 nokre dagar i ferien ja...

 

Jaja, det er berre å brette opp armane og senke kaloriinntaket og ikkje minst hive seg på morgontreninga igjen. Her skal det ned og på ingen måte vidare opp! Eg har trivselsbelte frå 63- 65, men trivselen er høg på 63 og lav på 65. Sånn er det berre!

 

De er flinke som har vore stabil gjennom sommaren og lykke til med ny innsats no! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinis: Du må huske at hvis du har trent hver dag, gått fjellturer og trent styrke, kan muskulaturen være støl og hoven og holde på væske midlertidig. Samtidig har du sikkert økt muskelmassen slik at det kan være flere årsaker til at vekta står på stedet hvil. Er imponert over treningsinnsatsen, fortsett slik!

 

Propella: Jeg bøyer meg fortsatt i støvet over din stabilitet!! Der har jeg mye å lære! Det virker som om ingenting kan få deg til å slippe de gode vanene dine. ;)

 

 

Jeg var veldig fornøyd med 59,5 kg før ferien. Dessverre var det et umenneskelig press på jobb like før ferien, noe som medførte at jeg var helt utslitt da ferien kom. Var på leir første uka, gikk mye i fjellet og hadde det kjempefint, men kollapset på hytta til foreldrene mine uka etter. Jeg var veldig sulten, hadde behov for å spise godt og slappe av, og det ble flere dager uten aktiviteter og litt for mye mat og sjokolade. Klarte å ta meg inn etterhvert, hadde flere flotte joggeturer. Har også vært fornøyd med det jeg har sett i speilet, har følt meg slank og fin. Vekt etter ferien er 61,5 kg med mensen og hovne ben, riktignok. Alt tatt i betraktning, kunne resultatet vært verre. Men jeg er skuffet over jobbsituasjonen og skuffet over at jeg ikke klarer å opprettholde de gode vanene mine når presset blir for stort. Det er selvsagt viktig å jobbe med å sette grenser på jobb, men i sommer har det faktisk ikke vært mulig, jobben MÅTTE gjøres uansett, av meg.

 

2rill og Charliemor: FØRSTEMANN UNDER 58 KG?? ;) Synes det er morsomt at vi alle tre har en idealvekt på omkring 57 kg. Jeg skal ned til 57-58 kg. De siste kiloene er kun kosmetiske, men viktige for at jeg skal bli 100% fornøyd. Det er viktig å være helt fornøyd, det gir en ekstra motivasjon til å holde vekta også. Når jeg da skal stabilisere vekta, kan den nok gå litt opp, men jeg skal iallfall bli liggende under 59-60 kg når jeg har stabilisert vekta.

 

Fra i morgen er det jobb - strieskjorta, havrelefsa, 1400 kcal daglig, minst 8 trimpoeng i uka.

 

Stå på, jenter, dette klarer vi!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann under 58 kg, det blir kult. Synes at du har klart deg brukbart gjennom ferien. Vi må jo hente oss inn og unne oss noe ekstra en gang i blant. Jeg er sikker på at du raskt er tilbake der du var før ferien. Blir ikke sur om jeg ikke vinner, men i mål SKAL jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Neppe jeg som vinner, er jeg redd! Siste uka, med jobbstart ettere ferien, har gitt noget for mye inntak nå og da. Skal veie meg i morgen, sã fer me sjå hva tallene viser.

 

Jeg snakker om 57. Noe i meg er mer enn fornøyd med alt under 60. Atter noe annet i meg - samt bunaden - siere at jo, 57 er toppen! Jeg heier på den siden i meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...