Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest rosalilje

Propella!

 

No har eg fått tak i KK. Var så artig å få sjå deg!

Du har vore utrulig flink som har gått ned 20 kilo og ikkje minst at du har klart å holde vekta! Imponert! ;)

 

Du var så fin og såg så frisk og opplagt ut! Var du begynt å bli sjuk når reportasjen var laga? Er jo det som er så vanskelig med denne sjukdommen at den ikkje viser utanpå.

Får ofte høre at eg ser så frisk ut, dei ser meg jo ikkje etter at eg har vore ute på noko, det er då smellen kjem...

 

Håpar det går bra med deg, og at vekta fremdeles er snill!

 

Eg har no hatt kontakt med ein ernæringsfysiolog og skal prøve å kutte melk og sukker for ein periode for å sjå om det kan hjelpe litt på ein vanskelig fordøyelse.

Er ganske gunstig for vektnedgang og det! :( Er 57,5 no, og målet er iallefall 56, men helst 55 før eg flyttar inn her til dokke, så har eg litt å gå på når eg skal stabilisere.

 

Klem frå Rosalilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella
Propella!

 

No har eg fått tak i KK. Var så artig å få sjå deg!

Du har vore utrulig flink som har gått ned 20 kilo og ikkje minst at du har klart å holde vekta! Imponert! :)

 

Du var så fin og såg så frisk og opplagt ut! Var du begynt å bli sjuk når reportasjen var laga? Er jo det som er så vanskelig med denne sjukdommen at den ikkje viser utanpå.

Får ofte høre at eg ser så frisk ut' date=' dei ser meg jo ikkje etter at eg har vore ute på noko, det er då smellen kjem...

 

Håpar det går bra med deg, og at vekta fremdeles er snill!

 

Eg har no hatt kontakt med ein ernæringsfysiolog og skal prøve å kutte melk og sukker for ein periode for å sjå om det kan hjelpe litt på ein vanskelig fordøyelse.

Er ganske gunstig for vektnedgang og det! :) Er 57,5 no, og målet er iallefall 56, men helst 55 før eg flyttar inn her til dokke, så har eg litt å gå på når eg skal stabilisere.

 

Klem frå Rosalilje.[/quote']

 

 

Så gøy at du har sett det.

Jeg hadd alt vært syn i 4-6 mnd på dette intervjuet, men visste ikke at det var ME da. Nå er jeg rødtopp og megakort på håret.

 

Vekta er snill med meg, gode vekta mi.. Hihi.. Formen er lala. En og en halv timer barnebursdag og jeg lå rett ut i 5 timer i helga, så det er ikke mye som skjer.

 

Spennende med ernæringsfysiolog da, du må rapportere etter besøket da. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest charliemor

Kan med glede kostatere at 59-tallet nå er tilbake på vekta. Det hjelper visst å jogge! Helt klart den trimmen - for meg - som bidrar best til at jeg holder vekta nede. Merket jo at to-tre kilo la seg på kroppen fra oktober til jula var over. Det var en periode uten jogging pga. lårstrekk. Hjalp jo ikke akkurat med julas goodiser! Nå er jeg inne i joggemodus igjen. Ikke helt for fullt - der skal også gås noe ski (Holmenkollen skimaraton neste helg og Birken i mars).

 

Jeg er stadig bevisst på hva jeg putter i meg. Vet å kose meg. Sånn passe. Vet nyte sjokolade. Sånn innimellom. Vet at dette er en livsstil jeg kan leve med i mange, mange år. Passe mett. Holder det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..med 59-tallet igjen! Veldig bra jobbet - og jogget! Jogger du inne eller ute nå? ÅH, som jeg lengter etter å se 59-tallet igjen, for ikke å snakke om 57-tallet! Har nå i fem uker forsøkt å spist 1700 kcal daglig og trene litt ekstra. De siste par ukene har jeg gått masse på ski. Vekta har ligget på 60,5-61,5 den siste tiden. Veide 62,5 kg etter nyttår. Synes dette går tregt! Selv om ned 2 kg på fem uker er helt ok vektnedgang. Får igjen god bruk for tålmodigheten jeg besitter, iallfall i andre sammenhenger..

 

Prøvde ei dongeribukse jeg stolt kjøpte for ca 1500 kr etter at jeg hadde gått ned til 57,5 kg i vår, str 28. Den fikk jeg overhodet ikke igjen glidelåsen på! Det gjenstår faktisk MANGE cm og sikkert 3 kg. Da ble jeg kjempeskuffet over meg selv - at jeg ikke snudde før jeg veide 62,5! Må igjen innse at gjort er gjort og spist er spist (eller det har nok vært mangel på trening som har vært hovedproblemet siden november). Må bare løfte hodet og ta konsekvensen av dette.

 

Så nå: Jeg har gått 7 mil på ski denne helga fordelt på tre dager. Det er jeg veldig stolt av og forventer resultater vektmessig ila uka. Jeg har klart å begrense spisingen også selv om man blir sulten av lange skiturer.

 

Stå på videre, tapre kvinnfolk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Men ser at vekta ikke akkurat er stabil på 59-tallet... Her må jobbes med tankegang - og med den: goodisinntak :(

 

Vel, jeg jogger altså ute. Et par dager i uka. Litt skigåing også. Skal jo delta på Holmenkollen skimaraton til helgen. En rolig søstertur blir det. Opplading til Birken.

 

Lengter også etter 57-tallet... Tenker det kommer utover våren når joggingen for alvor tar seg opp!

 

I morgen er det atte italienskkurs. Har jogget til og fra de to gangene jeg har vært der nå etter jul. Tanken er også å jogge i morgen. Virker ikke så lystig når yr.no sier det skal bli laverer enn 10 kalde i morgen..... Dog, intet alternativ å ta trikken! Nei, da får det heller bli sykkelen. Slik er det med den saken.

 

Fatastisk flott med 7 mil i løpet av helga, Søttan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg såvidt under 60 kg, ca 59,5 - hurra!! Og det er vel fortjent om jeg skal si det selv. Har gått MYE på ski den siste måneden. Har merket støle og hovne muskler, og lenge stod vekta på stedet hvil. Har likevel merket at jeg har mistet endel rundt livet den siste måneden. Og idag viste vekta endelig nedgang. Har gått ned 1 kg ila 1 mnd, så det går ikke veldig fort. Men hvis man ser de seks-sju ukene som har gått siden nyttår under ett, har jeg gått ned ca 0,5 kg pr uke, og det er jo et fint vekttap teoretisk.. ;) Jeg har valgt å kjøre 1700 kcal daglig og ektra mye trim istedenfor å gå ned på 1500. Jeg har alltid mistet mye hår, men de siste ukene har det vært mindre hårtap enn noensinne. Det må vel bety at kroppen har det bra og er godt ernært. Derfor vil jeg fortsette med 1700 kcal og håper å gå ned de resterende 2-3 kg mens skiføret er bra! Unntaket er akkurat nå. Jeg har blitt syk, er hjemme fra jobb og får ikke trent. Da blir det vel en uke med 1500. Det må jeg og kroppen takle.

 

Hvordan gikk det i skirennet, Charliemor?

 

Ønsker alle en god uke! :)

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Herlig med 0,5 ned i uka; super reduksjon det ;)

 

Holmenkollmarsjen: Det var en fantastisk tur i strålende sol! Godt å vite at jeg nok skal klare Birken om en måned. Selve marsjen foregikk for meg i et rolig tempo, da min søster ikke er så hurtig til beins. Jeg nøt postkorstemningen underveis :)

 

Vekta spretter opp og tusler ned om hverandre for tiden... Går det for mange dager mellom hver joggetur, ja, da tusler den oppover. Denne uka må jeg få til tre joggeturer!!! Be om at været holder seg mildt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er flinke både med trening og mat virkar det som, det er bra!

Eg ligg å vakar rundt 63-64 kg, så eg er nøgd.. Driv å aukar med 100 kcal om veka, til eg kjem opp i ca. 2000 etterkvart. Slitsomt, men det går no på eit vis. Trenar mykje då, føler det er enklare å takle auka kaloriinntak også då, og ikkje minst er det digg med ski og anna trening! ;)

 

Ha ei fin veke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor
Gratulerer med gjennomført Holmenkollmarsj' date=' Charliemor! Og imponerende at du skal delta i Birken!

 

Tror vi venter med å be om mildvær, jeg.. Jeg skal be om masse snø! Skal gå på ski til begynnelsen av april, det er planen! ;)[/quote']

 

 

Kan vi ikke be om midlvær sånn akkurat mellom Lysaker og Solli plass?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for risikabelt, tror jeg, Charliemor.. ;)

 

Tinis: Gratulerer med at du holder vekten! Det er alltid litt skummelt å øke kaloriinntaket, det synes iallfall jeg.. Men deilig også! Når jeg (igjen) er ferdigslanket, skal jeg også opp til ca 2000 kcal/dag. Synes det er ganske mye, blir skikkelig mett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest charliemor

... viser ikke akkurat det den etter planen skulle vise. 60 kg. Slik er det med den saken. Julestrias kaloriinntak og resultatene av det er borte. Nå skal det vekk en kg før 1. april rinner opp. Deretter en ny kg før 1. mai. Mener dette bør gå bra nå som løpesesongen nærmer seg for fullt.

 

Frem til 20. mars er det Birkeinerrennet som ligger på harddisken. Etter det løping frem til Sentrumsløpet siste helg i april. Fra der av blir det kombi løping og sykling. Fredagsbirken blinker i august og halvmaraton i september :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan går det? Jeg holder meg også omkring 60 kg - 59.5-60, rettere sagt. Har altså ikke gått ned den siste måneden. Synes det er litt rart siden jeg VET jeg har forbrent mer enn jeg har spist. Håper ikke forbrenninga er nedadgående.. Akkurat nå blir det litt for lite trening til å gå ned ytterligere, men jeg skulle ha gode muligheter de neste par ukene (iallfall fram til påskefeiring hos mor siste del av påska). Ila den neste uka har jeg muligheter for fire dager med langrenn, og det har jeg tenkt å benytte meg av! Det finnes ikke bedre måte å forbrenne kalorier på, og nå er skisesongen på hell.. Det blir sannsynligvis et par dager på langrenn i begynnelsen av påska også, så nå gjelder det!! Etter påske blir det etterhvert joggeføre i marka her i Oslo. Da er det på med joggeskoene!

 

Målet mitt er å komme ned på 57,5 kg før 17. mai, deretter begynne stabiliseringen så jeg er slank (dvs får på meg mine dyre Tiger of Sweden jeans) og stabilisert til sommerferien!

 

Lykke til, alle sammen! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Juhu.. Det er liv her altså.

Jeg er som før, heldig og holder vekta til tross for null trening.

Formen er som før, jeg er flink med mat og drikke og skeier ut i helgene.

 

Ønsker dere alle en riktig god påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder en imponerende stabil vekt, Propella! Det står respekt av det.

 

Jeg er nå frisk igjen og vekta er tilbake der den var før på 59,5 kg. Målet er å gå ned 1-2 kg før sommeren. Det blir mye familiekos og lite trening i påska. Jeg skal først og fremst slappe av, få hentet meg inn igjen. Det blir kanskje noen turer hvis været er ok. Førstkommende uke skal jeg "bare" holde vekta. Min strategi blir ikke å overskride 1700 kcal pr dag. Litt påskegodt blir det selvsagt, men totalen skal ligge på 1700. Så får jeg komme sterkere tilbake med trening etter påske.

 

God påske og lykke til til dere alle!

 

Søttann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

...rundt 60 kg. Ikke lett å mobilisere fornuft nå på fridagene i påsken med begredelig vær ute og hyggelig selskap inne...

 

Planen er å få til to joggeturer denne uka, dvs. har tre dager på meg til det. Fra neste uke og fremover mot Sentrumsløpet i slutten av april, er planen to ukentlige joggeturer samt en ukentlig løpetrening med Ingrid K. (http://www.ingrid-kristiansen.com). Så snart jeg kommer inn i den gode rytmen, vet jeg at vekta vil være på lag med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dagens vekt: 59,5 kg - innenfor trivselsbeltet! :)

 

Igår hadde jeg sesongens første joggetur. Det er fortsatt snø i marka, men det funket greit å jogge oppå snøen. Får håpe det fungerer bra slik helt til snøen smelter. Jeg har nemlig planer om 2-3 joggeturer i uka framover. Det er herlig at våren er her! Det hjelper veldig på humør, motivasjon og energinivå!

 

Jeg har planer om å gå ned ca 2 kg. Da kommer jeg til å være HELT fornøyd. Kurslederen min har flere ganger minnet meg på at det er viktig at jeg ikke blir en evig slanker som aldri blir fornøyd. Det synes jeg er svært fornuftig sagt. På den annen side lå jeg etter nyttår 5 kg over laveste vekt i fjor høst, og det kan selvsagt ikke aksepteres.

 

Så planen min nå er som følger: 10 trimpoeng i uka og 1600-1700 kcal daglig. Bjørkepollensesongen kan komme til å sette en stopper for treninga en måneds tid, men det får vi se på. Da får jeg bare ta treningen opp igjen måneden etter. Uansett bør jeg klare å gå ned 2 kg ila 2 mndr på denne måten.

 

Målet blir som følger:

- Ned 1 kg før jeg drar til Madrid 10. mai (og skal shoppe sommerklær)!

- Ned 2 kg før St.Hans!

- Deretter stabilisere vekta slik at jeg kommer opp i fullt energiinntak på 1900-2000 kcal ila sommeren.

- DERETTER BLI DER!!

 

Det slår meg at jeg veide det samme som nå på denne tida i fjor og at jeg hadde de samme målene og at jeg skulle stabilisere vekta ila sommeren.. BLÆH! :) Tenk om jeg ikke hadde gått opp i jula, da hadde jeg sluppet dette tullet og sluppet å måtte gå ned på 1600 kcal, som er litt lite. Jeg gleder meg til å kunne stabilisere vekta. Det er ikke lange perioder det siste året jeg faktisk har spist 1900-2000 kcal daglig. Jeg tror at kroppen min både ifht inntak av næringsstoffer og ifht forbrenning vil ha veldig godt av å slippe et redusert kaloriinntak.

 

Dette ble en skikkelig avhandling herfra. Skal straks ut og jogge! Ha en strålende dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Godt å høre at det er flere der ute som har startet joggesesongen! Jeg er selv i full fart og merker at det kommer vekta til gode. Dagens vekt 59.5. Min plan er omtrent som din: komme meg ned en kilo eller to og stabilisere meg der. Samtidig er noe i meg veldig fornøyd med at jeg i et år nå har vaket rundt 60. Det er ikke lenger enn halvannet år siden jeg veide nærmere 70, og hadde vaket der i flere år. Vi får være litt greie mot oss selv og klappe oss selv på skuldrene over det vi faktisk har fått til!

 

Våren er her ja, den beste tiden på året, synes jeg! Nå ligger alt det gode fremfor oss. Ikke minst 17. mai, som for meg er den beste dagen i løpet av året. Da er jeg korpsmusikant på Karl Johan. Digg i flott uniform med et korps som låter bra!

 

Våren er allergitid. Jeg har begynt å ta piller, nesespray og øyedråper i tillegg til de to faste astmamedisinene. Forhåpentligvis kommer jeg berget gjennom bjørkepollensesongen som jeg mener å ha lest starter om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ligg å vakar rundt 63-64kg også, så må seie meg fornøgd med det! Har auka til omlag 2000 kcal om dagen og det virkar å gå greitt når eg trenar som eg gjer.

Vart ganske mykje utskeiing i påska, men gjekk tydlegvis bra på grunn av mykje skigåing! Trenar ca. 4-5 gonger i veka (12-14tp) og går heim frå jobb (ca 50 min) dei dagane eg ikkje trenar. Og sjølvsagt blir det dagar innimellom utan trening også, men restitusjon må ein ha! 2000 kcal er mykje, men det er utruleg kor raskt ein venner seg til det! Og plutseleg blir det mykje meir om ein skal skeie litt ut i helgane. OG det skal ein jo! Men med planleggjing og å vere litt bevisst så trur eg dette går så bra!

 

Er nok skummelt å gå inn i fella som evig slankar, så eg trur det er lurt på tenke som Charliemor seier- at ein skal vere fornøgd med å vere atskillig lettare enn for eit år sidan, og ikkje minst; i atskillig betre form!

 

No er det hvertfall vår i Oslo! Berre smilande fjes over alt, lett å stå opp om morgonen og komme seg på trening og alt er berre glede! Ha ei fin veke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger! Dere har selvfølgelig helt rett! Vi må glede oss over de gode resultatene vi har oppnådd! Jeg har vært jojo-slanker helt siden 20-års alderen. Har kun vært nede under 60 kg en periode i 1997, de neste 12 årene har jeg svingt mellom 62 og 73, de siste 2-3 årene på 70 +/-. Da er det en stor seier å ha klart å stabilisere seg rundt 60 kg. Dette kan ikke en liten valk ta fra meg! Jeg trives med det jeg ser i speilet stort sett. På tirsdag kjøpte jeg en søt sommerkjole jeg synes jeg ser flott ut i. :) Jeg har likevel et mål om å gå ned et par kg før sommerferien. Det kan gi meg et ekstra puff til å trene - selv om jeg egentlig er fornøyd med meg selv nå. Det er nok et poeng for meg snart å kunne trappe opp kaloriinntaket. Det hadde forbrenningen min hatt godt av!

 

Nå ser jeg fram til tur til Madrid om tre uker! Da skal jeg shoppe masse og kose meg med tapas! Balansegangen er viktig: shoppe og traske mye, spise akkurat passe..

 

Ha en riktig god helg i finværet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan går det med dere? Her går det bra. Jeg har forsøkt å holde meg på 1700 kcal de siste ukene, men holder vekta på 59,5-60,0 kg uten å gå videre ned. Har trent litt mindre enn tenkt, men greit nok. Litt skuffet over stillstand. Men jeg har likevel kommet fram til at jeg er ganske fornøyd selv om jeg ikke kommer inn i yndlingsbuksa nå. Jeg er lei av å spise mindre enn behovet mitt. Så planen er forsiktig opptrapping av inntaket til ca 1900-2000 kcal over få uker. Hvis jeg får til ekstra trening, er det en bonus! Så får vi se om jeg tar fatt på de 2-3 kiloene jeg ideellt sett vil ned i sommerferien.

 

Jeg har tatt farvel med Doppler i tråden "Vi under 160 cm som vil ned under 10 kg".. Det er viktig å fokuserer på den store jobben man faktisk har gjort og ikke på deltaljer ved kroppen eller vekta. For min del kan jeg glede meg over et vekttap på 12 kg siden aug -08.

 

Nå er det snart ut på joggetur i solskinnet! Ha en fin søndag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doppler

Jada. Mens dere skal holde vekten på 60 skal jeg ligger på omkring 70. Men det koster for mye å holde vekta lenger ned, jeg kan ikke trene stort mer enn hva jeg gjør nå. Da må det bli med konstant telling av kcal og det orker jeg ikke. Jeg merker at jeg spiser mindre mat enn hva jeg gjorde før jeg gikk ned i vekt, så noe har jeg da lært.

 

I dag har jeg ikke vært så aktiv, men jeg har bakt og tilbrakt nærmere 6 timer på kjøkkenet. Greit å forberede litt til neste helg da kommer mamma på besøk. I går gikk jeg ca en mil, orket ikke løpe. Jeg kjører tung styrketrening fredager med 8-12 repetisjoner, med det mål å bli sterkere sånn at jeg lettere kan håndtere oppgavene i hjemmet om min mann bli veldig dårlig igjen. Ellers har jeg som før time tirsdager nå en step/aerobic time, den bruker jeg ca 700 kcal på. Torsdager er jeg ute og går, jogger eller sykler sammen med mannen (avhengig av dagsform). Og så har jeg kjøpt meg rockering som jeg svinger på 20 min 3-4 ganger i uka. Det er da ikke så ille?

 

Har gitt opp alle mål om å ligge på vekt under 70 kilo, kroppen vil ikke være med på det rett og slett. Og som Yngvar fra puls sa, det er ikke nødvendigvis å veie minst mulig som er poenget. Tung styrke er jo heller ikke noen slager for å bli lettvekter..

 

Ha en fortreffelig uke, og tren godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...