Gå til innhold

Stabile soleia


Gjest soleia
 Share

Anbefalte innlegg

Møtte kurslederen min på SATS i går, etter løpeøkta mi på mølla.

Jeg fortalte om vekta som snirkler seg rundt 75-tallet, med dipper ned på 74 og noen topper opp på 76. Hun så på meg og sa:" ja, da er det vel der du skal ligge da??!! Slapp av! Du er slank, og har vært det i nesten ett år! Dette går fint. Men slapp av!! "

 

De litt strenge ordene fikk meg tankefull. Ja, jeg er fortsatt slank etter nærmere ett år ( juni ). I starten sa kursleder at det kunne hende kroppen "lander" på en noe høyere vekt enn startvekta. Og det har den nok gjort. Jeg er fornøyd. Og skal ikke lenger være en slave av vekta. Jeg skal leve mitt gode, sunne liv og fortsette med treningen. Og veie meg en gang i uka. Mannen min elsker min nye kropp, og det gjør jeg også....klærne sitter bra, og til tider er jeg sexy-soleia.....:)

Ja, jeg skal slappe av litt mer ifht dette.

 

Prøve ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 577
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Åh. så glad jeg blir av å lese innlegget ditt. Godt å høre at du er fornøyd med deg selv, selv om du ligger hakket over beltet du har satt deg.

Jeg er sikker på at du er slank og flott og jeg hører at du skinner.

 

Ha en strålende uke, du skinnede dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Ble litt urolig jeg nå.....du forsvinner ikke fra oss her inne...gjør du vel?

 

Ja, men det er viktig det der med å slappe av og nyyyyte....være fornøyd med sånn det er når en egentlig har nådd målet! At vekten legger seg litt over det vi selv har tenkt, trenger ikke bety at det er det riktigste.

 

Jeg tror du er på vei til sannheten......ditt sanne jeg......og det tar som kjent tid å bli kjent med "nye venner" :-)

 

Kjære Soleia! Håper du blir med oss her inne framover fordi om du har landingshjulene ute og har landet....Vi trenger deg vettu :-)

 

Dagene blir ikke helt de samme uten........Sånn er det med den saken!

 

Klemz fra Krepsedama:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du traff kurslederen din, godt å høre at hun er en klok dame.

 

Det tar tid å finne ut av den trivselsvekta. Jeg har gitt meg selv 2kg over den vekta jeg endte på i februar 2009, rett og slett fordi det ble for vanskelig å holde meg der. Jeg kunne helt klart vært litt tynnere, men får tilbakemeldinger på at folk mener jeg er passelig (spør av og til noen nære venninner om et ærlig svar)

Mannen min har aldri kommentert vekta mi, heller ikke da jeg var over 100kilo. Ære, være han for det! Han sier han er imponert over det jeg har klart, men at det nok er viktigere for meg enn for han. Han setter kanskje mer pris på at han har fått igjen turkameraten sin da, for noen år siden orka jeg nesten ingenting.

 

Jeg strever litt for tiden, men skal tilbake i den gode tralten. Livet har tatt meg litt og da går det alltid galt. Nå har jeg tatt livet og da blir nok alt meget bedre :D

 

KLem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte kurslederen min på SATS i går' date=' etter løpeøkta mi på mølla.

Jeg fortalte om vekta som snirkler seg rundt 75-tallet, med dipper ned på 74 og noen topper opp på 76. Hun så på meg og sa:" ja, da er det vel der du skal ligge da??!! Slapp av! Du er slank, og har vært det i nesten ett år! Dette går fint. Men slapp av!! "

 

De litt strenge ordene fikk meg tankefull. Ja, jeg er fortsatt slank etter nærmere ett år ( juni ). I starten sa kursleder at det kunne hende kroppen "lander" på en noe høyere vekt enn startvekta. Og det har den nok gjort. Jeg er fornøyd. Og skal ikke lenger være en slave av vekta. Jeg skal leve mitt gode, sunne liv og fortsette med treningen. Og veie meg en gang i uka. Mannen min elsker min nye kropp, og det gjør jeg også....klærne sitter bra, og til tider er jeg sexy-soleia.....:)

Ja, jeg skal slappe av litt mer ifht dette.

 

Prøve ihvertfall :D[/quote']

 

Så flott, Soleia!

Trur det er viktig å rose seg sjøl skikkelig!

Minn deg sjøl på at du er sunn, sprek, slank og sexy :)

Nyyyyt våren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er det mye støtte i dere........

 

Slapp av Krepsedama- jeg skal ikke forsvinne herfra.....her blir jeg så lenge det er behov for det, og det er LENGE!

 

Ikkke veid meg i dag, etter kursleders råd...føles rart. Men også litt godt. Jeg har da speil :D Har spist fornuftig i dag, og skal fettmarsje på jobb etterpå. Deilig med bar bakke, nå skal det fettmarsjes eller sykles til jobb til oktober :) Gratis trimpoeng der, altså.

 

Nøyaktig tre uker til vi tar påskeferie i Bergen. Målet ( jeg må alltid ha et mål...) er å ha klart å holde vekta til da ( dvs 74-tallet ).

 

Tenk- jeg har snart 10 måneders jubileum på HV!

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hei Soleia, gratuler så mye med vanvittig godt gjennomført opplegg :) Vet ikke om du husker meg men jeg begynte som HVer like før deg - februar 2010. Begynte en tråd her på HV men var på utplassering i 4 mnd uten nett og datt helt ut av det.

 

Visst trenger vi Vektklubben. Jeg får i hvertfall gang på gang slengt "i trynet" at mine fettceller ligger der klare på vent og kaprer til seg alt de kan få - mens mine venner som alltid har vært normalvektige tross alt på lage disse FØR de kan lagre noe som helst. 5 år sies det, før disse overflødige luringene er borte for godt. Da blir nok HV livet litt lettere!

 

Jess; deg prata jeg litt med i ny og ne også, godt å se du er her og er fit for fight fortsatt :)

 

Jeg lurer litt på om jeg skulle starte ny tråd her på HV igjen, men er travelt opptatt med eksamenslesing så kanskje jeg skal nøye meg med å hilse litt på dere andre her inne :)

 

Jeg gikk ned fra 78,8 til 60,5 i løpet av et års tid - ferdig i februar 2010. Fant fort ut at under 62 vil jeg ikke være, da ser jeg dradd ut i ansiktet - ikke pent! Så trivselsbeltet er 62-64. Veide meg her for en ukes tid siden og vekta viste 67,2 - HJELPES! Blir jo livredd, vil jo ikke kaste all den jobben på båten! Jeg vilvilvil være slank og sexy. Viste seg at det var mye vannvekt og reell vekt er 66 kg og det er kanskje bare et uttrykk for normalvariasjon (gikk opp til 64-65 fra i sommer, måtte kutte mye trening pga skade). Men jeg er redd og har bestemt meg for at nå skal det ned i trivselsvekt igjen før sommeren!

 

En annen grunn til at jeg skriver hos deg Soleia er yrket ditt - selv om det sikkert er mange flere som kan svare også :) Jeg kjenner lysten på barn begynne å komme men er bekymret for dette med vekt og graviditet. Tenker at jeg i hvertfall vil være i beltet mitt før graviditeten og være i så god form som mulig - da blir det jo lettere å trene under graviditeten og jeg er overbevist om at fødselen blir lettere hvis man er litt trent enn hvis man er utrent (og det blir lettere å gå ned i vekt etterpå). Er det noe fornuftig i disse tankene?

 

Oj, nå har jeg jo skrevet "stil" her inne hos deg, sorry! Koselig med litt skravling...

Klemklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camillok- så koselig at du er tilbake!

Er du i Norge, eller dro du utenlands...?

 

Flott at du tar tak i det pittelille ekstra som har kommet på siden sist. Lurt, før det blir alt for mye. Selv ligger jeg også litt over det jeg liker, og etter en helg med aaaalt for mye sjokolade, er jeg tilbake igjen i dag. Jeg tar det med et smil- vi er da bare mennesker. Samtidig tar jeg det på alvor også, fordi jeg skal ALDRI bli feit igjen. Nope. Så denne uka tar jeg "en Jess"- legger meg på meny 2, og veier meg til mandag igjen. Sukker er helt uaktuelt. Våren er her, sola skinner og jeg er veldig motivert :)

 

Ang normalvekt og graviditet; det er jo en klar fordel å være normalvektig når du blir gravid. Nå er jo ikke du akkurat feit med den vekta du har i dag heller. Når jeg tenker på overvekt og komplikasjoner ifht sv. skap og fødsel snakker vi BMI over 30. Hvilket en del kvinner har. Jeg jobber på føden, og ser jo hvilken innvirkning det kan ha på fødselsforløpet.

 

Hvis du ligger innenfor trivselsvekt når du blir gravid, tipper jeg det er en større motivasjon for deg å opprettholde sunn mat og trening gjennom svangerskapet, enn om du ligger litt over. Da er det lettere å skli ut.....

Så spennende, forresten! Er det første barnet som er under planlegging?

Jeg husker det så godt selv, prøvingen, og ventingen på mens, uteblitt mens og den skjelvende hånda som holdt pinnen med de to blå strekene....fantastisk! Lykke!! :)

Hold meg oppdatert med både det ene og det andre, kjære Camillok- godt å "se" deg igjen!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først cammilok, kjempekoselig å høre fra deg igjen.

Ja disse fettcellene..., de blir faktisk aldri borte. De ligger der, passelig innskrumpet og roper "vi vil ha LOFF". Da gjelder det ha ha tannbørsten klar... :)

Så spennende med svangerskap i emning... :)

 

Soleia, jeg skal ha deg i bakhodet når jeg ordner min meny 2, godt å vite at det er flere der ute som er i samme båt! Det er sikkert lurt å roe den veiinga litt. Blir spennende å se hva vi har klart fram til mandag :)

Lykke til!

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hehe, ser veldig "skummelt" ut når en ser det stå svart på hvitt sånn... Men ja, det er første barnet, jeg møtte kjæresten min i mai i fjor. Flytter dit nå etter eksamen i juni og siden både jeg og han vet at vi har funnet den rette og ønsker oss barn begge to så kjenner jeg at lysten til å ta de pillene har sunket kraftig de siste mnd... Nå er jeg over grensen hvor jeg rekker 6 mnd lønnet arbeid før permisjon og da er det jo ingen grunn til å ikke sette i gang - vi har økonomien og flott plass å bo. Merkelig nok tenker jeg mer på det som å slutte på piller heller enn å prøve å få barn, har av en eller annen grunn det for meg at jeg kommer til å bruke litt tid på det her... (mamma brukte lang tid på å bli gravid, men har tross alt hatt 3 spontane graviditeter og vi er jo ikke samme person). Så det er mer en slutt på pilla og se-hva-som-skjer prosess (men jeg er smart nok til å skjønne at det kan jo være jeg blir gravid på første forsøk, så folaten er handlet inn :)

 

Dro ikke så langt som til utlandet i fjor - bare til Kristiansund :) Men hadde ikke nett og datt helt ut av vektklubben... Jeg er fortsatt i Trondheim og leser til avsluttende eksamen. Hehe, sånn sett er det vel ikke så gunstig å være gravid i første trimester i mai-juni... Det jeg er redd for ang graviditet og vekt er at jeg plutselig skal bli et mattroll som bare MÅ ha. Har jo ikke vært gravid før og aner ikke hva det dreier seg om - men man skulle jo tro at det skal være fult mulig å holde seg til de foreskrevne + 10-12 kg. Får være obs og ta vektklubben til hjelp.

 

Ojoj, her har jeg skrevet stil igjen - merker at det er mye jeg har på hjertet nå som det er lenge siden jeg har brukt vektklubben aktivt (men jeg har vært inne og følgt litt med på dere i ny og ne da :)) Jess; hvor har du hørt at fettcellene aldri blir borte? Føler meg ganske sikker på at jeg har lest 5 år - tror jeg har det fra cellebiologi. Hm... Må sjekke opp det. Men jeg likte karius og baktus kommentaren - ser det levende for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camillok: hvis du googler 'fettcelle' finner du mye stoff.

Kortversjonen er at forskningen viser at antall fettceller øker i barndomen, fra ca 20 år er de rimelig konstante,- de bare eser ut. Dvs. at det kan ha stor betydning om vi er overvektige som barn eller ikke. Jeg har også lest at fettcellene kan dele seg/bli flere i voksen alder også hvis vi blir svært overvektige, men at de dessverre ikke forsvinner igjen.

 

Jeg leser videre (på nettet, fra Roede...) at kroppen kan trenge inntil 5 år for å stabilisere/avfinne seg med sin nye vekt. Jeg har sett andre tall også, 3 år er ofte brukt.

 

Jeg er nå inne i mitt 3. år og har erkjent at denne kroppen neppe avfinner seg med sin nye vekt, i den forstand at den "vet" hva som er best for den. Det ble faktisk litt lettere da jeg innså at dette prosjektet skal vare ut. Jeg kan og jeg vet hva som skal til, problemet er bare at det ligger en appetitt og en lyst der og terroriserer :)

 

Huff, dette ble rene forelesningen. Ikke meningen å preike for deg altså! Jeg ønsker deg lykke til med vekta og prosjekt baby og det hele.

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Skulle kanskje tatt dette inne hos deg da JESS, men er nå greit å ha tråden "samlet"... :)

 

Gjorde et kjapt søk på PubMed nå, og dette er den oversiktsartikkelen som er nyest (mai 2010) - oversiktsartikler skal være bedre enn enkeltartikler for de uinnvidde, de skal gi en oversikt over all tilgjengelig litteratur.

 

Går ut i fra at de norske treffene som kom opp sikter til denne artikkelen fra Karolinske instituttet: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WBK-504D5CC-P&_user=3807688&_coverDate=05%2F21%2F2010&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=gateway&_origin=gateway&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000061433&_version=1&_urlVersion=0&_userid=3807688&md5=be4e49d928a20ea184533a53e47e6d6a&searchtype=a

 

Det er jo typisk at forskerne vrir konklusjonen til sin egen fordel (altså det de ønsker å få frem, har altså at de mener at mer enn sunt kosthold og mosjon må til for å slanke folk - kirurgi og nye medikamenter ser ut til å være målet her). Sånn som jeg leser artikkelen oppfatter jeg at man legger på seg av 2 grunner:

1 - adipocytt hyertrofi - altså at fettcellene øker i volum (blir større)

2 - adipocytt hyerplasi - at det er økt antall fettceller

 

Man trodde tydeligvis før at antallet fettceller var konstant i voksen alder (herav at man må passe seg for fedme i barndommen) og at fedmen da var predisponert i seg selv ved at man hadde mange celler og at man fylte dem opp i tillegg.

 

Nyere forskning har imidlertid vist (i forsøk i skåler og i forsøksdyr) at det er en stor turnover av fettceller, nye kommer til og gamle dør - i nevnte artikkel står det nevnt at 50% av fettcellene er skiftet ut etter 8 år (regner med det var disse resultatene min "gamle" cellebiologibok henviste til).

 

Tanken bak det med langvarig vektstabilisering var vel da at hvis en fettcelle ikke har vært tatt i bruk på mange år så er det ikke noe fysiologisk grunnlag for å bytte den ut med en ny når den blir gammel og dør...

 

Som artikkelen faktisk peker på: det er bare gjort såkalte tverrsnittsstudier på mennersker og fettcelleantall - det vil si at man har bare øyeblikksdata, det er ikke fulgt opp enkeltindivider over tid og sett hva som har skjedd etter langvarig vektnedgang f.eks. Så forskningne sier bare at tynne folk har færre og slankere fettceller enn tykke, og de som "bare" er overvektige har ofte kun tykkere fettceller ikke flere i forhold til de med stor overvekt som da har både tykkere og flere fettceller. For å finne ut om det faktisk skjer noe med antallet celler etter mange år med vektnedgang må man altså gjøre såkalte longitudinelle studier hvor man følger folk over mange år!

 

Artikkelen beskriver også hvordan hormonet Leptin fungerer: Leptin lages av fettcellene, jo mer Leptin jo større fettcellene er. Hormonet virker på hjernens sultsenter og sørger for at man blir mindre sulten og at fettet som er lagret i fettcellene frigis lettere. Etterhvert som fettcellene blir mindre går Leptinet ned man blir mer sulten og fettet "holdes" på i større grad. Noen som kjenner seg igjen ift vektnedgang nermere trivselsvekt i motsetning til i starten??? hehe. Rotter som mangler Leptin blir forresten enormt fete fordi de ikke hemmer sultfølelsen i hjernen...

 

Så: forskning er ikke lett å lese, men jeg tolker artikkelen slik: Det er få som greier å holde vekten stabil etter stor vektnedgang på bakgrunn av kosthold og trening alene (90% står det her, det er vel oss det da :)), og det er ikke gjort konklusive studier som helt sikkert viser at ikke fettcellene dør etter lang tids ikke-bruk. Så jeg gir ikke opp håpet, kroppen liker jo ikke prinsippet med å lage unyttige ting så jeg satser på at de eventuelt ekstra fettcellene jeg måtte ha dør til slutt :) Men det betyr jo ikke at man kan gjøre som før uansett! Så vi må nok ignorere småtrolla som vil ha mer LOFF! Sukk. Men man kan vel være enige i at fedme hos barn er et viktig problem som vi må ta på alvor og ikke la barna våre havne i den knipa.

 

Ojoj, litt leksjon her også, men det er jo spennende lesing som sikkert er til interesse for flere - og jeg er totalt åpen for andre konklusjoner av artikkelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....maten går så det griner om dagen. Jeg kjenner meg lett og fin i kroppen og er motivert. Er spent på veiing på mandag.

 

Hva skjedde forresten med oppsettet inni tråden etter at camillok skrev siste innlegg? ( spennende tema, forresten! )

Innleggene "breier" seg utover, andre som har det problemet? Jeg vil ha det tilbake til det gamle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hos meg ser det ut som det alltid har gjort... Går finfint med maten her også - så mye lettere alt er når det har blitt lysere ute :)

 

Har du fått mye ut av Hold-vekten kurset? Vurderer å melde meg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt stor glede av HV-kurs....begynte 6 september, og vært der hver måned.

Til mandag er det nytt kurs, og det gleder jeg meg til.

For det første hjelper det meg til å holde meg på matta. Jeg vet at jeg skal til kursleder, liksom.....en gang i måneden kan høres sjelden ut, men ukene mellom går fort :)

For det andre er det lærerikt. Min kursleder gikk ned 25 kg i 2000 og har masse gode råd å komme med. Det er også hyggelig å møte andre i samme båt....utveksle erfaringer er alltid kjekt, det er mange skjær i sjøen underveis....

 

Vil med andre ord anbefale det, cammilok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Har du fått deg bredbånd Soleia? Du breier deg utover ja.....

 

Men så lenge det bare er innleggene som breier seg utover så er du jo trygg :-)

 

Og så du som skal til veiing på mandag da...ja, det blir nok spennende!! Jeg prøver så godt jeg kan her inne - har jo dere vettu :)

Dere er gull verdt...må holde igjen...har jo ikke lyst å måtte fortelle at det ikke går bra og da er det en ting å gjøre: HOLDE KONTROLLEN!!!!

D e så bra atte .....og nå er jeg tilbake under streken igjen, så jeg holder koken for å si det sånn!!

 

.....og det går mot helg! Ønsker deg en fin-fin kveld og en Feiende Flott Fredag :-)eia!!

 

Klemz fra Krepsedama:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for herlig hilsen som alltid fru Kreps :)

Neida, jeg breier meg så jammen ikke utover, nei! En sniktitt på vekta viser at dette går veien! Nå gjelder det å holde stålkontroll i helga...skal jobbe netter, og har en plan! Power Step i kveld blir deilig, og så skal jeg fettmarsje til jobb hele helgen.

 

Sola skinner og soleia med den!

 

Ha en deilig vårhelg alle sammen!!

 

:):)

 

ps- ser at du holder vekta riktig så fint Kreps, du er så flink, atte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Hva har skjedd med tråden din, soleia??

Innleggene er jo bredere enn de er lang........

 

Flott å høre at det går rette veien for deg :):)

 

PS: Nå kan du se et nytt bilde

 

Riktig god helg. Håper du får en fin helg på jobb :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Været i trondheim er heller grått, men jeg er fornøyd med veiedagen, så da kan det bare regne :) Så bra vekta viser fine sifre for deg også!

 

Så på et innlegg at du har gått ned i vekt før for så å gå opp igjen. Jeg har også gjort det, gikk ned ca 15 kg i 2003 som jeg holdt sånn nogenlunde i ett års tid før det begynte å komme på igjen... Det skal IKKE skje nå! Har merket at jeg gikk opp litt i jula, og så har de ekstra 2 kg bare blitt der siden. 2 kg ekstra på vinteren er kanskje bare en normal vektvariasjon, men jeg merket godt at jeg surnet og følte meg 66 kg tung... Har tatt tak i det nå og føler meg 66 kg lett - det er fantastisk følelse :) Så rart at samme vekt med forskjellig innstilling mentalt sørger for en helt forskjellig oppfatning av hva man ser i speilet...

 

Hva tror dere; er det greit å "slanke" seg et par mnd i året for å komme seg sikkert innenfor sin magiske grense, veie litt mat og se at man spiser passe mye? Det viktigste må nå i hvertfall være at man tar tak før det blir for ille og ikke lar disse skrikende fettcellene få sitt påfyll... Jeg skal på HV kurs, regner med det blir oppstart i mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Er spent på veiinga di i dag - vi følger med deg vettu:-)

 

Høres bra ut ift snikveiinga da, så jeg hååååper det holder stand.

 

I dag skal vi ut 4 jenter på jobben i dag - vi fire som har vært i velferdskomite i 2009 og 2010 og som nå har gått av - så det blir koselig.

 

Jeg var der jeg skulle være i dag mht vekta, så det går usedvanlig greitt :-)

 

Ha ei flotters uke :-)eia - Klemz fra Krepsedama:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas innsats har gitt resultater, og jeg er 1,4 kg lettere enn forrige mandag :)

Nå gjenstår det 900 gram, og jeg er innenfor trivselsbeltet igjen. Fullt fokus også denne uka.....håper å nå målet mitt, som er å være på 74-tallet innen avreise til Bergen 20.04. Det skal gå, det!

 

+ 20 grader og sooool her i dag- jeg blir så yyyyyyr!!!!!

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Da e du PÅ :-)eia - den e go'!!!! 900 gram unna trivselsbeltet...ja, men det beltet er vel på et par kilo regner jeg med? Jeg har min La Linea, men jeg har jo en kilo under og en over slik at jeg egentlig regner beltet som et par kilo. Er det det samme med deg også?

 

...og attpåtil sommer og sol....tror nesten jeg ikke tåler sollyset jeg :cool:

 

Ble litt regn her i dag, men det er litt mildere da, så vi har da håpet....

 

Jeg ønsker deg ei flott uke - vårklem fra Krepsedama:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt vektbelte er vel fra 73-75 kilo, så jeg er strengt tatt innenfor nå. Men jeg trives nå best på 74 ( eller aller helst 73, men det kan se ut til at det kan koste litt for mye.....), og dit er det noen 100-gramminger :)

 

God kveld - her skal mannen i mitt liv og jeg kose oss med Wallander!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...