Gå til innhold

Stabile soleia


Gjest soleia
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest camillok

Må bare spør litt mer jeg Soleia - jammen godt å ha deg her :)

 

Ikke fått spesielt ømme bryster eller noe sånt - litt kanskje, men det er kanskje fordi jeg kjenner etter :o

 

I dag var jeg i bursdagsselskap og jeg frøys så ille. Min gravide venninne spurte om jeg var gravid og bemerket at det ikke var kaldt og at alle andre satt med bare armer. Hun frøys veldig de første ukene av svangerskapet. Er dette vanlig?

 

Men; dette blir nå mer spekulasjoner, det jeg er litt bekymret for er at jeg har fått så høy puls de siste par dagene. Tenkte ikke noe over det i går, da skulle jeg jo få vite det siste eksamensfaget mitt og tenkte at det bare var av spenning. Men nå som jeg har lagt meg får jeg ikke sove fordi pulsen er så høy at jeg hører den i ørene mine. Pulsen ligger på 110-120 i hvile... Er dette et kjent fenomen hos gravide? Så tidlig? Kan jo selvsagt bare være eksamensnerver og eller spenning angående graviditet/ikke graviditet, men jeg FØLER meg ikke spesielt nervøs, eksamen går sikkert bra (jeg kom opp i to fag jeg liker) og om jeg ikke er gravid nå så er det nå bare sånn.

 

Merker nå at det er altfor lite av sånne ting vi lærer på doktorskolen, og om dette fortsetter etter eksamen bør jeg vel ta en tur til legen... PS: jeg har ganske høy hvilepuls fra før av; ca 70-80 selv når jeg er i god form. Den er vel muligens noe skadd etter trenings"fri" eksamensperiode, men jeg greide da å løpe en time her for to uker siden, så så ille kan det da ikke stå til med formen...

 

Huh, føler meg jammen masete her, og litt som Bambi på glattisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 577
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest soleia

Jeg har ikke hørt om frysing eller økt puls i tidlig graviditet. Høy puls er ikke uvanlig senere i graviditeten, når hjertet må øke kapasiteten.

Fortsetter symptomene kan du jo bare ta en tur til en kommende (?) kollega :D

Ja, for du er lege snart, ikke sant? Mener å huske det! Vi er jo ikke milevis fra hverandre i yrkesvalg, i så fall :o

 

Klem til deg og masse lykke til med eksamen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hehe, måtte bare spør. Tydeligvis er det ganske vanlig med endret temperaturregulering...

 

Joda, jeg er (forhåpentligvis) ferdig lege på fredag :) Skriftlig eksamen er bestått (vi har system med bestått/ikke bestått) og første muntlige eksamen er i morgen - gulp... Den siste er på fredag og da er det hele over. Tenk det - 9 års studier har kommet til sin siste uke :o

 

Det er artig og givende å jobbe med folk, og av det jeg har fått smakt på legegjerningen så har jeg valgt rett hylle! I likhet med sykepleie er det utallige retninger å velge mellom i tiden fremover. Spennende! Har som tidligere nevnt lyst til å bli gynekolog og fødselslege, men jeg må nok se an hvor mye det vil komme til å gå utover familieliv (kjæresten er kirurg). Har fått jobb i psykiatrien de neste 7 mnd så hvis det ikke blir gyn/obst så blir nok allmennpraktiker av meg - med erfaring fra både psykiatri og gynekologi/fødselshjelp. DET er jo ingen dårlig kombinasjon! Men det er jo dere jordmødre som får den hyggelige delen av fødselshjelpen... Er legene på føden hyggelige mot dere jordmødre, eller er det mange der også med litt ovenfra-og-ned holdning? Ikke for det, har møtt på noen jordmødre som har hatt litt tilsvarende holdning til leger også :D

 

Så ut som om de andre på "min" tråd har tatt sommerferie, lurer på om jeg skal starte en egen tråd her inne... Hvis jeg nå skulle være gravid så skal jeg jammen passe på som en smed, maks 12 kg her i gården! Basta. Det er virkelig helt utrolig hva enkelte gravide putter i seg, regner med både leger og jordmødre er flinke til å opplyse om risiko ved for store barn i forhold til fødsel o.l...

 

Nei, nå går vel skravla av ren nervøsitet, tilbake til puggenotatene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Hei hopp - livet er topp :D

 

Siden jeg har skravla så mye inne hos deg får jeg vel oppdatere også: eksamen i allmennmedisin bestått med glans :o Så deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Med bestått eksamen- fantastisk!!! Utrolig flink har du vært....

 

På min jobb- som er en kvinneklinikk med rundt 5000 fødsler i året, er det godt samarbeid mellom legene og jordmødrene. De aller, aller fleste legene, både ass-legene som er primærvakt, og overlegene som er sekundærvakt er veldig hyggelige. De lytter til oss, og tar oss jordmødre på alvor, og de stoler på vår kunnskap. Like viktig: de stoler på at vi tar kontakt når vi trenger dem ,at vi ikke går utover vår kompetanse. Primærvakta er ofte ny i gamet, og spør ofte de drevne jordmødrene om råd :) Noen av sekundærvaktene har av og til en ovenfra- og ned-holdning, men som regel opplever jeg svært lite av det.

Du har helt rett; jordmødre er en sterk og stolt yrkesgruppe og det er ikke få av de gamle "burugle-jordmødrene" som har kjørt en stakkar fersk forvakt til veggs :D

Jeg er såpass nyutdannet, at jeg ville aldri funnet på noe sånt, i likhet med de alle fleste av mine kolleger. Gjensidig respekt er ordet :)

 

Ha en alldeles fortreffelig kveld kjære Camillok! Nyt! Og veldig hyggelig hvis du lager egen tråd her inne. Om det skulle være en spire der inne, trenger du vel å holdes i øra da også :o

 

Klem, klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Jepp, gjensidig respekt er nøkkelen til en trivlig arbeidsdag :)

 

I dag er jeg endelig i grønn sone igjen vektmessig :) Jippi! Tror jeg lager meg en tråd her etter å ha vært på sommerferie, kan jo tenkes jeg har rota meg opp i gul eller rød sone igjen da :o Nå fremover blir det vel lite tid med flytting etc. Gleder meg til å komme igang med trening igjen også!

 

Fredagen blir en stor dag: siste eksamen (noensinne?) og gravitest :D Akkurat nå tror jeg ikke at jeg er gravid... Går litt opp og ned det der, testen vil vise!

 

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleia-small :o

 

Gratulerer med nytt treningstøy og fortsatt smale linjer. Jeg vil bare sende deg en liten sommerhilsen. Ikke så mye skriblerier fra meg for tiden, men jeg er innom av og til og leser litt.

Jeg har det bra. Mangler fremdeles ca1,5kg til det jeg har satt som trivselsvekt, men stresser ikke. Det er jo egentlig bare 1-2 uke med skikkelig innsats,...og så gidder jeg likssom ikke :D

Det må jo bety at det tross alt ikke er så viktig?

 

Nå kommer sommeren her i Nord, ser ut som vi er go'venn med YR.no for tiden :)

Vel fortjent, forresten- vi har nesten regnet og frosset bort i det siste!

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

God morgen soleia :o

Tusen takk for respons på innlegget mitt!! Ja det er skremmende stort frafall. Tror det har startet flere hundre nye tråder siden januar 2010, kun en av dem er fortsatt igjen "inne hos oss"

En annen sak som forundrer meg er hvor få dere er her på "hold vekten".

Det kan bety to ting, enten klarer folk seg uten forumet og holder seg stabil ELLER de har gitt opp og er tilbake i "gamle uvaner og synder".

 

Jeg snegler meg nedover, men har det flott om dagen. 100 gram igjen til 80 kg er forsvunnet. For meg er det toppen på sommer-lykke :D:)

 

Håper du også har det flott og har fått litt sånn god sommer-følelse.

Ønsker deg en herlig pinsehelg, skjønne soleia :)

 

Klem klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Jess- så trivelig å høre fra deg :D Ønsker deg en riktig god sommer, og håper du popper innom nå og da.

 

Fru Fleksnes: takk for hilsen! Ja her inne på HV er det forbausende ( og skuffende ) stille.....HV-kurset er jo det viktigste kurset GR har, så sånn sett skulle man tro at forumet ble brukt mer i denne sårbare, vanskelige fasen. Jeg tror det desverre det skyldes det siste du sa; altfor mange detter tilbake til gamle uvaner, og legger på seg igjen. Det meste, eller alt, eller enda mer ;) Synd, men statistikken sier så.

Jeg nekter å bli en del av den, og tviholder på mine gode mat- og treningsvaner. Vekta svinger noe, men stort sett er jeg i grønn eller gul sone. Neste måned har jeg ett års jubileum som stabil, og jeg tar fatt på det andre ( og ofte det vanskeligste ) året.

Det er stusselig med så liten aktivitet her inne, men det er vel bare å innse at sånn er det.

 

Gleder meg uansett til du kommer hit- som den sola du er!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Uff ja... Her er dere inne på et utrolig viktig tema...

 

Min historie er at jeg gikk ned masse i 2003 som jeg la på meg sakte og sikkert i 2005/2006. Husker godt følelsen av stadige 2-kg's hopp på vekten. Hadde benyttet forum til vektnedgangen den gang også, men hadde ingen å dele tiden etterpå med. Tenkte til stadighet at nå må jeg ta meg sammen, men 3 år etter nedgang hadde jeg lagt på meg alt pluss 5 kg til. Så det er vel den vanlige historien.

 

Denne gangen var jeg ferdig slanket rundt inngangen til 2010, og pga dårlig nettilgang fikk jeg ikke vært her inne i stabiliseringsperioden det neste halve året. La på meg 4 kg på de neste 4 mnd hvorav 2 var med vilje - hadde nok tatt litt hardt i med slankingen og var blitt for tynn - så rett og slett litt dradd ut i ansiktet. Holdt meg der i ett års tid før jeg hoppa opp 2 kg igjen etter jul nå sist. Merket med skrekk og gru at dette var som forrige gang jeg hadde gått ned og ble litt smånedfor og følte meg tykk.

 

Så plutselig en dag bestemte jeg meg for at dette ikke var aktuelt; plutselig var jeg 66 kg tynn istedetfor 66 kg tykk og nå er jeg igjen i grønn sone :D Jeg har innsett at jeg trenger dere andre i samme situasjon for å få dette til! Ingen skam i å gå opp et par kg - hvis man bare tar seg på tak og lager en hverdag igjen. Men det er jammen vanskelig, og vi er så altfor få... Spesielt er jeg redd for at en graviditet skal kunne "ødelegge" - så når det skjer skal jeg bo her inne hele svangerskapet!!!!!!!!!

 

Hvor lenge tenker dere at dere må være her inne? Tydeligvis er det også superviktig etter noen år... Funderer på å bli kursleder jeg... Det kan jo bidra til å holde fokus på rett plass...

 

Ojoj, der glemte jeg morgendagens eksamen for 5 min ;) Sykt nervøs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Og når det var sagt kom jeg på:

 

Det er jo mange her inne som egentlig er på hold-vekten som ikke har laget seg tråd her inne, den tråden jeg har vært mest på er på ny i vektklubben og der er vi 4 stk som holder vekten sammen ;) Har litt inntrykk at her inne er det mer separate tråder hvor man kommer "på besøk". Trådene blir kanskje mer hver enkelts eie da? Kunne vært gøy å visst hvor mange som egentlig har vært stabile over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Fleksnes: takk for hilsen! Ja her inne på HV er det forbausende ( og skuffende ) stille.....HV-kurset er jo det viktigste kurset GR har' date=' så sånn sett skulle man tro at forumet ble brukt mer i denne sårbare, vanskelige fasen. Jeg tror det desverre det skyldes det siste du sa; altfor mange detter tilbake til gamle uvaner, og legger på seg igjen. Det meste, eller alt, eller enda mer ;) Synd, men statistikken sier så.

Jeg nekter å bli en del av den, og tviholder på mine gode mat- og treningsvaner. Vekta svinger noe, men stort sett er jeg i grønn eller gul sone. Neste måned har jeg ett års jubileum som stabil, og jeg tar fatt på det andre ( og ofte det vanskeligste ) året.

Det er stusselig med så liten aktivitet her inne, men det er vel bare å innse at sånn er det.

 

Gleder meg uansett til du kommer hit- som den sola du er!

 

Klem[/quote']

Jeg henger meg på temaet om at det er stille på HV - husker da jeg holdt til i 10-20tråden, og tittet inn her, så var det vel liten aktivitet her da også mener jeg å huske. I forhold til hvor mange som går vanlig kurs, så lurer jeg på om det er "få" som går over på hold vekten kurs etterpå. Jeg tror mange har sterk tro på at dette klarer de selv (det gjorde jeg også etter mor&barnkurs for 5år siden). Da jeg begynte på første kurset i denne runden, så bestemte jeg meg for at jeg skulle på hold vekten til slutt - uansett. Og nå skal jeg bare komme ned i trivelsebeltet igjen, enten med eller ute kurs - det avgjør jeg i august, for så å ta en runde til på Hold vekten - det er jo jobbing og fokus 24timer for min del om jeg skal få det til iallefall.....

 

Jeg også gleder meg til du FruFleksnes kommer inn her - har fulgt med din prestasjon leeeenge:-)

 

Kanskje vi som Camillok nevner, burde hatt en felles tråd her inne for rapportering eller noe sånt? Jeg holder ofte monolog inne hos meg selv, men ser at mange er inne og leser - hyggelig det også.

 

Ha en super Pinse alle sammen i HV-huset:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Slenger meg på med en kommentar her jeg også - det er skrekkelig stille her...og det gjør at jeg holder meg litt til "gjengen" min på 10-20. De "kjenner" meg og vet en masse om meg som jeg kanskje ikke snakker om her fordi det er en del av historien min før jeg var ferdig slanket.

 

Og så tror jeg noe av problemet er at de man er sammen med i f.eks. 10-20 da, som jeg var i, de er jo ikke ferdige samtidig og da mister man litt av det "sosiale".

 

Men, kanskje vi skal bli litt flinkere til å besøke hverandre her inne på HV, er jo eneste muligheten til å bli kjent det. Og ikke bare lese hos hverandre, men legge igjen en hilsen også?

 

Synes en rapporttråd var en god ide, da kommer man litt tettere på hverandre ;)

 

For selv om jeg er på måned nr. 5 på stabil vekt og syns det går veldig fint nå så vil det jo komme tider hvor jeg er over trivselsbeltet mitt og trenger et spark bak og litt inspirasjon til å komme meg ned igjen.

 

Hilsen fra smom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var ikke aktiv på noe ned i vekt forum denne gangen.. for meg var det nok med møtene mens nå føler jeg jeg trenger å ha ett sted å skrive litt.

 

Jeg er jo helt fersk i gamet og har bare holdt vekten i en mnd...

 

stemmer for mer liv på HV..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi lage en felles tråd da, der vi oppdaterer hverandre på hvordan vil ligger an på vekta, og der vi kan diskutere og tipse hverandre ;)

Hørtes veldig kos ut, synes jeg.

Tauza, Jess, Krepsedama, Tove, Camillok, smom....er vi flere?! Camillok, dra gjerne med deg de fra "vi som er nye"- forumet!

 

Noen som vil åpne ballet...?!

 

:D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Hei dere flinke, stabile jenter!!

Felles tråd er smart. Vi har en slik inne på "Ned over 40 kilo" Nå er den havnet nederst på listen og det er sjelden noen skriver, men før var den flittig i bruk: tips, oppskrifter osv. Han som laget tråden kalte den for "Cafe lebensstil, gemeinsamesforum"

 

Til soleia: liker superlativene dine, hii :D snasen er et morsomt ord ;)

 

God pinse til dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Ja, det er virkelig en god ide med fellestråd!

 

Siden jeg nettopp er kommet hjem fra en fantastisk uke i Roma, har jeg følgende forslag til navn:

 

La Dolce Vita

 

......det gode liv! Ja, for det er jo veldig betegnende for det vi føler når vi er i mål....og har kommet oss inn i her på HV-tråden ;)

 

Uansett - jeg er med - så sett i gang folkens...hvem det enn blir som starter opp:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra - for selv om jeg er stabil på vekt kjenner jeg jo kvapset komme. En ting er å være tynn/slank/lett _og_ stram, noe annet er å være tynnfeit... :D

 

Så nå blir det ny, fellestråd hvor samvittigheten skal råde - og helst den gode ;).

 

Gleder meg til å bli bedre kjent med dere andre her inne.

 

Men nå er det...

 

...god natt fra smom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....er i dag 1,4 kg over trivselsvekt. Her er det bare å kverne på. Kroppen tviholder, men det gjør jaggu jeg også ;)

Meny 2 og daglig trening ser ut til å funke.

 

Sykkel overstått for idag, i morgen blir det også sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Kjære soleia!! Tuusen takk for et herlig innlegg inne hos meg. Smiler for meg selv ;)

Kan se for meg soleia i den "lille røde", kose seg på svaberget....superfornøyd med seg selv :)

 

Og ang. vekten, der vinner du, kroppen må bare gi etter, når du tar de rette valgene med den "siste finpussen" før ferien!!!!!!!

 

Riktig god sommer til deg

Klem fra Caro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det første, vanskelige året er over!

For ett år siden nådde jeg målvekt, 75 kilo. Jeg trodde aldri jeg skulle komme dit, men det gjorde jeg.....

I løpet av dette året har vekta variert mellom 73 og 77 kilo. Jeg trives veldig godt på 73-74, men det viser seg muligens litt vanskelig å holde. Så jeg har bestemt meg for at alt under 76.0 er greit. Litt a la krepsedamas La Linea, altså :) Med en gang jeg ser 76- tallet settes alle kluter til.

 

 

Maten er fortsatt utfordrende -ett år etter. Det tar lang tid å etablere et nytt liv. Men de store spiseorgiene er helt historie, det frister ikke engang lenger. Det hender jeg faller for en fristelse, men henter meg kjapt inn igjen. Jeg koser meg med sunn mat :) Det går mye på gefühlen, og jeg veier ikke lenger.

 

Treningsmessig går det fint, synes jeg, med mine 3-4 økter i uka. I sommer skal jeg fettmarsje hver dag mens jeg er i Sverige, og på Sunwing blir det Power Step flere ganger i uka. Hvis det er som i fjor, var timen kl 17, og det er perfekt. Den verste varmen er i ferd med å gi seg. Trening, dusj og så en god lang middag!

 

Alt i alt er jeg kjempefornøyd. Sliter litt med å la stabiliseringen falle naturlig, jeg tenker mye kalorier, men sånn må det muligens være. For jeg nekter å bli feit igjen.

 

 

Jeg veier meg hver dag, for å ha stålkontroll!

 

Jeg er klar for å ta fatt på det andre ( og mange sier det vanskeligste...) året!

 

Ha en god sommer alle sammen! Reiser til Sverige 4 juli, og da er jeg uten nett...

 

Klem fra stabil-soleia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Gratulerer med flott jubileum, soleia:)

Jeg har ingen tvil om at du kommer til å klare deg gjennom år 2. Så lenge du holder deg her inne og dermed opprettholder fokuset, tror jeg halve jobben er gjort.

Det er i hvert fall der jeg har mislyktes tidligere, når jeg etter endt slankekur har vært så fornøyd meg selv og egen innsats at tiden etterpå var en evig premiering med kaker og godsaker:p Det gikk jo som det måtte gå..

Denne gangen har jeg faktisk en plan for tiden etterpå, og den går ut på å flytte inn hit og være like fokusert som i slankeperioden.

 

Så du må rett og slett bare bli her;) Vi nye som snaaaart kommer etter vil trenge noen erfarne til å holde oss i ørene, hehe!

 

Ønsker deg en knall sommer i ny bikini:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jubileum! STAS!!!

 

Jeg har holdt meg i 5 måneder denne uken og er ganske fornøyd med det. Men kjenner at jeg må jobbe på - og om år nr 2 er minst like vanskelig - ja da har vi jo litt å "slite" med.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...