Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Åååå. Tusen tusen takk for gode ord - det varmer utrolig godt, bare så dere vet det :):wub:

 

Slankefokuset er ikke heeelt tilstede om dagen. Jeg har det i bakhodet, men det klarer ikke helt å kjempe seg frem til frontlinjen...

Helgen ble tilbragt på hytta, i nydelige, hvite, julestemningsfylte omgivelser. Og jeg som ikke pleier å kjenne sneven av julestemning før sånn ca lille julaften? Weird. Men balsam for sjelen!

 

Matmessig var dog helgen helt på bærtur og feil jorde og skivebom. Kosemat og rødvin og sjokolade. Deilig herlig, men ikke noe å skryte av her inne

 

..og så fortsettelsen, sånn ca:

 

På mandag ble jeg lagt inn på Ullevål, full narkose og kikkhullskirurgi. De fant ut jeg hadde endometriose, og fjernet det de fant der og da. Så det forklarer vel hvorfor jeg ikke har blitt gravid på egenhånd. Med tre hull i magen i stedet for ett, ble det en hel uke sykmelding. Så nå ligger på jeg sofaen med masse smertestillende innabords, en real god chic lit-bok, og tar livet helt med ro.

 

Planen fremover er å fokusere mer på Prosjekt 1, mat og trening. Først skal jeg bli litt piggere i formen! Og trening er forbudt de neste to-tre ukene, men jeg får lov å gå rolige turer.

Prosjekt 2 er lagt på is de neste par månedene, så planen er å pense fokuset vekk fra det en periode. Jeg får ikke gjort noe mer med det nå uansett.

Enn så lenge spiser jeg det føler for, men jeg skal skjerpe inn om et par dager.

 

Og ellers tar jeg en dag av gangen - det pleier å funke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Godt å se at du har vært innom og er ved godt mot, selv med 3 ekstra hull i kroppen! Har til og med google endometriose, så nå har jeg lært noe i dag og. Jeg har jo en litt sånn snodig fascinasjon for den fantastiske engelske TV-serien Pinlige sykdommer som går på NRK, så litt til skader jo absolutt ikke... :)

Gi deg selv den tiden det tar å komme seg på beina igjen, og prøv å kose deg litt der du sitter! Det er mye trøst i en god bok og en kopp god, varm te når man synes litt synd på seg selv. Og så kan prosjektene få fullt fokus igjen etterhvert som det passer seg sånn. Vi heier på deg uansett, vettu!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag av gangen er en god plan, Ninjastar.

Håper allikevel at tilbakemeldingene fra legene er at du kan se optimistisk på mulighetene for å bli gravid senere når "ting" får normalisert seg??

 

Så er det nå en gang slik at ikke slankefokus har førsteretten på oppmerksomheten til enhver tid. Det høres ut som en perfekt oppladning mot jul - rusleturer og et rolig tempo i høstmørket, levende lys og pledd...

 

 

Jeg begynner å bli passe veldig lei slanking. Jeg er egentlig skikkelig irritert på meg selv for at jeg lot det bli 5 kilo opp over målet. Nå vil jeg bare komme meg ned til normal vekt og så korrigere tvert ved to kiloer i pluss. Det "ordner" man jo på et par uker - ikke to måneder!

 

Det er vel akkurat DET jeg savner som du beskriver, følelsen av å kose seg innimellom uten den evige dårlige samvittigheten - leve i en normaltilstand med en blanding av kos og strikse hverdager. Det skal bli deilig, det - og snart er vi der ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hehe, det var ikke meningen å sende dere ut i google-land, altså. Noen vet så mye om slikt noe at jeg trodde alle (bortsett fra meg) var like informerte. Men jeg har fått samme tilbakemelding fra andre - de måtte ut på google, de og :)

 

Her går det smått fremover. Tung i kroppen, tygger smertestillende etter boka og gjør minst mulig. Det vil si at jeg leser bok og ser på tv-serier. I joggedress og med kroppen full av dop. Temmelig langt fra min vanlige, aktive verden B) Men - det GÅR fremover, så det er bare å holde ut :)

 

Og disse mengdene med tabletter merkes godt! Jeg som vel ikke har spist en enste Paracet det siste året. Jeg har gått opp over 4 kilo siden fredag, fant jeg ut da jeg for moro skyld gikk på vekta i dag tidlig. Kan ikke annet enn å le?!:rolleyes: Jeg husker fra en tidligere runde med ryggvondt at kroppen holdt på vannet når jeg spiste smertestillende. Og det synes godt nå! Ansiktet er pløsete, magen står som et trommeskinn, øynene er hovne som tennisballer. Ikke spesielt lekker :P

 

Ellers hadde jeg en helt godisfri dag i går, fornøyd med det! Spiste under 1200 kcal, hadde ikke matlyst. Uvant følelse, jeg tror jeg kan telle på én hånd de gangene i mitt liv jeg ikke har hatt matlyst, sånn bortsett fra når jeg har vært skikkelig fyllesyk i mine gamle partydager... Men de 1200 kaloriene var kun fordelt på to måltider, så jeg er ikke tilbake til noen normal ennå. Uansett, stresser ikke med det ennå. Først frist og rask!

 

Skal snart få lest meg opp på dere andre - men først skal jeg våge meg ut døra en tur, tror jeg. Det var anbefalt å komme seg ut og gå tur allerede første dagen, men her er jeg på dag 3 og har fortsatt ikke orket. På tide å gi det et forsøk, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Kryss i taket. Jeg kom meg ut på tur i dag. Frøkna som vanligvis trener 15 TP i uka, klokket inn hele 15 minutters ueendelig langsom tur rundt kvartalet og var utslitt etterpå. Deretter måtte jeg rett inn på sofaen. Hehe, herlighet, ikke mye å skryte av.

 

Men ikke at det betyr noe, altså. Og det betyr ikke så mye at jeg ikke klarer å tenke GR GR GR, heller. Først frisk og rask, så får det andre komme etter! Jeg innser at den omveien jeg er inne på nå, nok blir litt lenger enn planlagt. Men det er ikke alt som lar seg planlegge (whaaaaat?!), så enn så lenge forbereder jeg meg mentalt på at jeg snart skal skjerpe meg, og ikke la dette skli ut i en mange ukers omvei. En uke er bedre enn mange. Eller noe sånt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Godt å lese at det går fremover med deg, Ninjastar, og 15 minutter i slowmotion er nok midt i blinken for deg nå. Godt å få litt frisk luft, tenker jeg!

 

Men 4 kilo!!?? Nå tenker jeg at farmasi-industrien har sørget for at folk som må ta en del smertestillende etterhvert også må ta vanndrivende og kjøpe madrasstrekk og Tena Lady og..... Mersalg, første bud i læreboka... ;)

 

 

En liten omvei nå, men du er snart på bena igjen. :D I mellomtiden så må du nyte den ufrivillige pausa fra jobb og trening, og trekke det så langt du kan: Pledd, te, bok, myke puter. Plutselig er du i farta igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

15 minutters uendelig langsom tur er bedre enn ingen tur i det hele tatt! Det er nok greit å få beveget på kroppen selv om det innebærer en liten lur etterpå. Er man sykemeldt så er man sykemeldt, og da er det "lov"! :)

Selv fortsetter jeg hardtreningen med SRS i dag, og begynner nå å forstå hvordan man klarer å få så mange trimpoeng når man går på helsestudio. :D Selv om jeg fortsatt er litt usikker på hva man skal registrere ting som trening på ellipsemaskin som.

 

Krysser fingrene for at du snart er tilbake i full sving!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fortsetter jeg hardtreningen med SRS i dag, og begynner nå å forstå hvordan man klarer å få så mange trimpoeng når man går på helsestudio. :D

 

 

På tide å finne frem telefonnummeret til det lokale treningssenteret, forstår jeg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Merkelig dette hvor fort formen forsvinner, og hvor svak kroppen blir etter ett inngep. Det er ikke noe stas å være i den formen du er nå, så kjempe mange gode klemmer og lykkeønskinger fra meg :)

 

Syntest det er kjempe flott du har komt deg ut en tur.

Jeg er 110 % sikker på att det hjelper på både for formen fysisk, og ikke minst psykisk.

 

Hærlighet !! Har aldri vært oppmerksom på att kroppen samler så mye vann når man går på smertestillende ??!!

De sier att te er vanndrivende, drikker du det ?

 

Akkurat nå er det nok ikke slanking som er fullt i fokus, det kan du ta igjen senere. For det greier du med glans :)

 

P.S Måtte til å google litt her også... Håååper att det ordner seg for deg med prosjekt nr 2 :rolleyes:

 

Her er jeg sliiiten etter en travel uke. Kjenner noe i en hæl, hååper det ikke er noe betendelse på vei, for det har jeg rett og slett ikke tid til ! Har en helg FULL av utfordringer... Selskap imorgen på dagtid til neisen min, skal i 30 års lag på kvelden til en vennine. Kostymefest, blir morro ! Med vin, mat, dessert og full pakke... Så kommer søndagen med farsdag og enda ett familieselskap hos søsteren min.... MANGE utfordringer som sagt, må finne meg en slagplan, å ikke minst GÅ for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Her ble jeg jammen i rent godt humør av å komme inn! Masse liv og røre om dagen, det liker vi :D Sitter og smiler, jeg :)

 

Og ja, den turen i går gjorde nok godt på mange nivå. I dag har jeg faktisk ikke hatt behov for smertestillende ennå! Hurra :) Så etterpå tror jeg jammen jeg skal ut på en liten tur til. Kanskje det også får fart på resten av systemet mitt? Det trengs etter den siste tidens vektoppgang!

 

Og ettersom det tross alt er fredag i dag, klarte jeg ikke dy meg. Offisiell veiedag skulker man ikke unna. Hehe. (Eventuelt snufs-snufs, alt ettersom man velger å se det.)

 

Dagens vekt viste 77.6 kg. 5 kg opp på to uker.

Jeg vet det ikke er reelt, men likevel. Helt fascinerende at det er mulig, sånn sett fra et kroppsnerdete synspunkt :P

 

Fredag for to uker siden veide jeg 72.6, etter tre flinke uker på rad med nedgang. Deretter forsvant fokuset ned samme avløp som nyhetene fra Ullevål. Forrige fredag viste vekta 74 (skrev vel aldri det inn her, hadde halv dag på jobb før avreise til fjells og hadde det så travelt med å få unna nødvendige oppgaver før avreise at jeg faktisk løp mellom bygningene på jobben for å få tak i de rette personene. Det er ikke da du tar deg kaffepause på GR-forumet :P )

 

I går viste vekta 78.4, og altså i dag 77.6 og ned 800 g fra i går, men likevel med en total oppgang på 5 kg på to uker. (Må legge til at kveldsmaten i går var vafler, noe som vanligvis gjør at jeg vips legger på meg to kg over natta pga alt hvetemelet. Likevel har jeg gått ned 800 g fra i går - har vel "litt" vann i kroppen fra før da, tenker jeg...)

 

Ok. Jeg kjenner nesten fysisk at kampviljen min våkner av å skrive dette. Jeg var beredet til sånn ca gi meg på 72.6 for to uker siden. Jeg hadde jo til og med så vidt begynt å oppjustere menyen min.

 

Men DET skjer ikke nå. Goddammit. Jeg har ikke vært så langt på oversiden av 75-tallet siden vinteren 2011, da jeg holdt på med "ordentlig" slanking. Og det er IKKE her jeg gir meg. Jeg skulle vært på HV-kurs denne uka, men dit kom jeg meg (selvfølgelig..) ikke, flatt ut på sofaen som jeg lå.

Det betyr at det hell i uhell er nesten fire uker til neste kurskveld, og jeg har dermed litt tid til justering. Ikke helt i HV-ånd, men det blåser jeg i akkurat nå, kjenner jeg. Dessuten er det mange uker til neste potensielle runde med Prosjekt 2, så det trenger jeg heller ikke ta hensyn til nå.

Planen nå er da som følger:

 

1) bli frisk og rask (sykmeldingen varer ut denne uka)

2) hvis frisk og rask: starte med nytt fokus på mandag førstkommende (evt så fort som jeg er tilbake i slag!)

3) komme meg ned til 72-tallet igjen (tror det er urealistisk å nå 70-tallet på 3.5 uker..)

 

Men først... ny snegletur utendørs ;) Strålende god fredag til dere så lenge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet i grunn en ny slagplan rimelig raskt fra den kanten ;)

Godt å se at den velkjente Ninjastar-spiriten er i god behold tross dårlige nyheter og operasjon.

 

Ha en super helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre om endemetriosen. Men var jo bra du fikk svar på hva som var i veien. Har en venninne som har det. Hun prøvde i flere år uten å få barn før de gikk til utredning. Da det gikk opp for henne at hun måtte ha hjelp og at hun faktisk skulle få det ble hun lettet. Men hun kom aldri så langt, for da brevet med innkalling til sykehuset dumpet i postkassen hadde hun blitt gravid helt på egen hånd. Så håpet er slett ikke ute ;) Nå vet jeg ikke om du må vente en viss tid før du kan prøve nå som du har vært til operasjon, men poenget er at selv om det er vanskelig å bli gravid når man har endometriose, er det i alle fall ikke umulig :-)

 

Og i mellomtiden er det sikkert veldig greit å fokusere på det andre prosjektet. Synes du har en fin innstilling og en god plan.

 

Ha en riktig god helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ah Nickii, slike gladhistorier liker jeg! Så bra at det ordnet seg for venninna di. Jeg har fått beskjed om at vi kan melde oss på igjen på neste syklus, så det blir heldigvis ikke så alt for lang ventetid. Men fra syklusstart tar det minst åtte uker til et eventuelt innsett av befruktede egg, så hele prosessen tar jo også litt tid. Uansett ikke ny oppstart hormoner før nærmere julaften, hvis jeg har regnet riktig. Det betyr at jeg i teorien har hele resten av november og halve desember på meg før jeg tenker at det er greit å sette strek med superfokus på inntak.

Og i mellomtiden er det jo selvfølgelig en teoretisk mulighet for å klare det på egenhånd, og det er på den ene eggløsningen som er i mellom. Hehe, jeg får vel prøve å bli så lekker som mulig frem til da? Ikke mye lekker ennå, her jeg sitter med oppblåst kropp og ansiktet fullt i kviser (eller byller som jeg tror er en mer realistisk betegnelse). De sprøytet magen full av CO2 under operasjonen, og jeg ser fortsatt ut som jeg er gravid. Og kvisene er en etterreaksjon på hormonene jeg tok. Jaggu bra jeg allerede har samboer :rolleyes:

 

Ellers har jeg klart meg gjennom hele dagen uten smertestillende. Yay! Og turen min ut ble på 35 minutter, wo-hoo :P

 

Videre har jeg sett to episoder av Grey's Anatomy, lest bok, spist mye sunn mat og litt julemarsipan, fyrt i ovnen, og ellers egentlig kost meg. Formen er virkelig på vei tilbake, og jeg ser lyst på ny start fra uken av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Gratulerer med din første smertestillendefrie dag! Det høres jo egentlig ut som om du har det ganske trivelig der du sitter nå når formen er på vei tilbake. Du kan gjerne få låne litt gangsperr av meg hvis du vil - jeg deler villig! ;)

 

Ligger en lang utredning om strikking til deg på tråden min nå, så nå er det bare å komme seg på butikken og sette i gang! Husk at det er lov å strikke både på tog og fly og overalt, så utstrakt reisevirksomhet er ingen unnskyldning for å la være! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh. Jeg har vært altfor opptatt med å lære meg og strikke, samt bake til farsdagen i dag, til å skrive noe her. Det er et hardt liv, å være sykmeldt på sofaen ;) Ikke har jeg rukket å lese ferdig chic lit-boka mi, heller. Tsk tsk.

 

Krusmynte, nå har jeg lært meg å legge opp, strikke vrangt (det var vanskelig!! Måtte se den Drops instruksjonsvideoen flere ganger før jeg skjønte hva hun mente!), og legge av (felle av, heter det kanskje) elastisk. Jeg har på ett døgn strikket en liten klut på 10x10 cm, og er stolt som hane. Kluten har tre partier med mønster (rille, glatt og annenhver rett/vrang maske), sånn bare for å prøve teknikken. Og jeg hadde et aha-øyeblikk da jeg innså at annenhver maske rett og vrang ser helt forskjellig ut når man har lagt opp partall antall masker i stedet for oddetall. Jepp, jeg er i gang. Men AVSLAPPENDE.... det kan jeg ikke kalle det B) (Jeg "putler" ikke ennå, K. Heller fullt angrep med ild i blikket :rolleyes: ) Og alle hjemme har bare ledd av meg siste døgnet...

 

Ellers har jeg nytt min siste dag som sykmeldt. I morgen er det jobb, men jeg kjenner at jeg må fortsette å ta det veldig rolig. Magen er fortsatt vond, og jeg må hvile mye. En liten tur om dagen er nok.

 

I morgen er jeg også tilbake til fullt GR-fokus! Litt gradvis nedtrapping de første par dagene, men målet er å pense inn på velkjent spor innen midten av uka. Nå skal de siste to ukenes oppgang til pers :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent. Så snart du har fått rett og vrang inn i fingrene kommer det garantert til å bli putling for deg og! Synes du er flink, jeg! Og de videoene er gull verdt. Det må sies at den elastiske avfellingen har jeg aldri brukt - faktisk har jeg vel aldri sett den før... Jeg bruker teknikken som de viser i videoen avfelling fra retten - sørger bare for å gjøre det løst eller med en tjukkere pinne. Før du vet ordet av det sitter du der og strikker Mariusgenser til hele familien! ;)

 

Lykke til på jobb i dag, husk å ta det rolig og lytte til kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare veldig kjapt innom for å rapportere at her går det ikke spesielt bra om dagen. Jeg er fortsatt på omveien og sliter seriøst med å komme meg tilbake på den smale stien. I retrospekt var det nok litt mye å gape over å skulle takle alt på én dag. Begynne på jobb har vært mye tøffere enn jeg trodde, og det var vel ikke noe sjakktrekk å starte med heldagsmøte på hotell, 11 timer var jeg borte på mandag.

Energien er borte, og magen er fortsatt vond. Kan det ikke gro snart, da? Og hvorfor blir jeg så fort sliten? Er da ikke SÅ stor operasjon? Tre små hull i magen, liksom! Jeg blir dødssliten etter et par timers jobbing, og jeg har ikke en jobb som lett lar seg kombinere med å være litt halvveis på plass. Sukk!!

 

Så jeg er relativt sliten om dagen, og null fokus på å styre unna alle fristelser i min vei. Både i går og mandag har jeg ligget rett ut på sofaen etter jobb med øyelokk tunge som bly, rimelig oppgitt over hele greia.

 

Dagen i dag har gått litt bedre, jeg har (så langt) ikke spist noe feil. Bare vanlig frokost og vanlig lunsj. Så får vi ser hvordan det går når jeg kommer hjem. Nesten litt fristet til å gi f resten av uka, cave in uten dårlig samvittighet, spise det jeg vil, begynne på mandag. Akkurat slik tankegang jeg absolutt ikke anbefaler til noen, for det gjør bare vondt mye verre når man skal plukke opp restene i andre enden. Jeg vet, jeg vet... Men det kan hende jeg kommer på bedre tanker når jobbdagen er over :P

 

Sånn. Da var det ute. Føles alltid litt bedre! Beklager sytingen. I kveld skal jeg sette meg ned og oppdatere meg på dere andre. Og bli inspirert - for det blir jeg alltid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du gir et livstegn, var litt bekymret her nå... Begynner å strikke og er plutselig vekk i flere dager! :) Var redd du hadde hatt et uhell med en strikkepinne...

 

Du - jeg har gått på den der strategien flere ganger. Noen ganger er faktisk mandag en bedre dag. Eller søndag - da føles en litt ekstra flink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg jo legge på en stor sympatiklem. Det med operasjoner og denslags er : Det tar den tiden det tar..... Hold hodet over vann, så vil du snart oppdage at du er "god som ny" igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...