Gå til innhold

Jeg skal ned 22 kg til jul! Blir du med?


Gjest trivselsvekta

Anbefalte innlegg

Gjest trivselsvekta

Hallo, hallo! :)

 

Jeg skal ned 22 kg til jul! Er 25 år, mor, i full jobb, veier i dag 80 kg noe som gir meg en BMI på 26. Har et skap fullt av klær, men ingen som passer! Dette skal gjøres noe med! Gikk opp mye da jeg ble gravid, har et enormt sukkersug, synes det er vanskelig å komme seg på trening (men elsker det når jeg først har komt meg dit). Har slanket meg før, type fort ned i vekt og fort opp igjen, nå vil jeg endre livsstilen min! Vil du være med meg på vegen? Vi kan motivere hverandre ned i vekt! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Hm... Bmi på 26 er jo nært inntil normalvekt. Og hvis du skal slanke deg 22 kg blir du jo undervektig...

 

For øvrig synes jeg det høres veldig mye ut å gå ned 1,3 kg i gjennomsnitt pr uke. Men hvis du har erfaring med å gå raskt ned i vekt, så får du det nok til. I følge GR er det optimalt å gå ned mellom 0,5 og 1 kg pr uke, så å regne et gjennomsnitt på 0,75 pr uke pleier å være litt mer realistisk når man skal ned i vekt ved å endre livsstilen.

 

Ønsker deg uansett lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg skal også ned 22kg men tror ikke jeg rekker det til jul :) Av tidligere erfaring går jeg i gjennomsnitt ned 500-700g i uken og da er jeg ikke i mål før mars/april. Jeg har tre barn og alltid gått opp mye i svangerskapene som jeg må jobbe litt med for å bli kvitt, men det blir borte til slutt :o

Men jeg stusser litt på målet ditt... Jeg er 171cm høy, veier 91kg og har BMI på 31. Når jeg når målet mitt på 70kg (som er det jeg veide før 1.svangerskap) har jeg en BMI på 23,9. Dette anser jeg som midt i blinken for anbefalt BMI mellom 20 og 25. Det jeg stusser på er hvorfor du skal ned 22kg når du allerede har en BMI på 26? Det er ikke veldig mye som skal til før du er i anbefalt normalsone for BMI (20-25) og 22kg er veldig mye.

Hvis jeg hadde hatt BMI 26 ville vekten min vært 76kg og om jeg hadde gått ned 22kg ville vekten endt opp på 54kg og en BMI på 18,46. Det ville altså vært BMI under 19 og definert som undervektig...

Nå vet ikke jeg hvor høy du er eller vekten din men utifra min egen BMI/vekt/høyde sammenliknet med din BMI synes jeg kanskje vektnedgangen på 22kg er i meste laget. Håper ikke du synes jeg er frekk som "blander" meg, er bare litt bekymret for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Bmi på 26 er jo nært inntil normalvekt. Og hvis du skal slanke deg 22 kg blir du jo undervektig...

 

For øvrig synes jeg det høres veldig mye ut å gå ned 1' date='3 kg i gjennomsnitt pr uke. Men hvis du har erfaring med å gå raskt ned i vekt, så får du det nok til. I følge GR er det optimalt å gå ned mellom 0,5 og 1 kg pr uke, så å regne et gjennomsnitt på 0,75 pr uke pleier å være litt mer realistisk når man skal ned i vekt ved å endre livsstilen.

 

Ønsker deg uansett lykke til :-)[/quote']

 

Må bare kommentere denne, den ble lagt til mens jeg skrev mitt innlegg så jeg leste det først etter at mitt var lagt til :) Men tema er jo det samme så kanskje vi er inne på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

Hei, så kjekt med så mange svar :)

 

For å klare opp i saker & ting: Har oppgitt feil BMI - er 162 cm høy og veier 80kg - noe som gir en BMI på 30, så då blir det litt mer klart hvorfor jeg ønsker å gå ned så mye :o

Når det er oppklart, 1,3 kg er kanskje mye i uka ja, jeg tenkte at det kan være motiverende med et slikt mål. Men når jula kommer ønsker jeg hvert fall å være mindre enn i dag:) Det viktigste er hvert fall å komme inn i en god rutine uten overspising, sjokolade (hver dag) og gode treningsrutiner, så forsvinner nok kiloene!

 

Skal vi ha en felles veiedag?

Hvordan går det med dere da? Her har jeg begynt å sette meg litt ting, og laget opp et forslag for hva jeg skal spise i dag, må fokusere på å spise ofte nok og nok mat, hjelper ikke å ikke spise en periode og overspise etterpå :) Det er godt å være i gang hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ble det litt mer logisk med 22 kg vektnedgang, hehe!

 

Faren med å sette seg for høye mål kan være at man mister motivasjonen. Man ser at man ikke har mulighet til å greie målet likevel, så føler man fort at det ikke er så mye vits å fortsette. Men så lenge du er innstilt på at det viktigste er at det går riktig vei og at du klarer å legge om livsstilen så spiller det jo egentlig ikke å mye rolle hvilket vektmål du setter deg.

 

Jeg startet for snart tre uker siden, men det er ikke ut som det skjer stort... Vet at jeg gjør noe feil, men skjønner ikke helt hva. Jeg trener ca annenhver dag. Jeg spiser ca 1600 kcal pr dag. Men vekta virker å være urokkelig...

 

Jeg veide i fjor høst 65 kg, nå veier jeg ca 73. og har en BMI på 31,2 (er 153 cm). De siste årene har jeg vært mellom 62 og 80 kg. Skikkelig jojo-slanker med andre ord. Tror kanskje det har rasert forbrenningen min... Det ultimate målet er å komme ned til et sted mellom 50 og 55 kg. Jeg vet altså hvor jeg skal, men vet ikke hvilken vei jeg skal gå for å komme dit. Har gått i ring de siste årene og alltid havnet tilbake til utgangspunktet. Skulle gjerne ha et kart slik at jeg ikke gikk meg bort på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Trivselsvekta: du har satt deg høye mål, og for noen er det motiverende. For andre er det demotiverende fordi det er så langt fram. De fleste har brukt mange år på å få den kroppen de har nå, og det vil nødvendigvis ta litt tid å etablere nye rutiner. Rutiner som skal vare resten av livet og ikke bare en periode hvor fokus er på badevekta. Kroppen kan bruke lang eller kort tid på å tilpasse seg den nye livsstilen, men den vil gjøre det!! Men - noen trenger høye mål for å skjønne alvoret og ta fatt. Så da er det bare å sette i gang!!

 

Nickii, for noen funker denne best:

 

Kast badevekta langt inn på et kott og glem den. Fortsett å tren og spise sunt, og tenk at å være tjukk og sprek er mye bedre enn å være tjukk og i dårlig form! Spis deg passe mett, tren deg god og sliten, vær fornøyd med deg selv! Du er ei flott dame som orker å gjøre en hel masse fordi du er i god form!

 

Så vil du kanskje etter hvert kjenne at du trenger belte på buksa. At genserene virker litt store. At du må plukke fram klær som ligger bakerst i skapet. (Du har sikkert noe du også :))

 

Lykke til videre, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

Jeg trenger et langsiktig mål, men det kan være lurt med delmål ôg. Jeg setter ingen dato, men skal belønne meg selv med noe fint når de er nådd. Hvert femte kilo, eller kan et være lurere å ikke ha et rundt tall som delmål - hva tror dere?

Veiedag hver tirsdag er fint:)

Dette føles hvert fall veldig bra! Tror jeg skal komme meg på trening i morgen -wow-wow! :) Men no er det tur med vogn og samboer! :o

En riktig fin dag til dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

*nikker* Delmål er lurt. Hver 5. kg er like bra som noe annet. Jeg har (for andre) litt ulogisk delmål, men det har sin historie;) Mine hovedmål er å gjennomføre trening og spise sunt, men teller ikke kalorier. Gjennomfører jeg planlagt trening er det belønning i seg selv! Kos deg på trening!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

Da er første målet mitt å komme ned til 75 kg! Det er så deilig å vite at jeg er i gang selv om jeg spiser mer enn jeg har gjort før på kur, prøver å holde meg på ca. 1600 kcal/dag, men synes det er vanskelig å spise nok. Har på huskelapp på mobilen slik at jeg skal huske å spise hver 4. time, går sikkert mer automatisk etter hvert, men nå i begynnelsen fungerer det fint :)

 

Har en del magefett (både fra graviditeten og litt fra før), har funnet meg i at jeg aldri kommer til å få vaskebrett, men dette er ikke et mål heller, vil ha en mage som ikke "henger" og er valkete, men hvordan trene for å få best mulig vinning på mage? Har lest at magetrening faktisk kan gjøre magen større fordi musklene ligger seg bak flesket - noen tips? Og de evigvarende "håndtakene", hvordan bli kvitt litt av de? Eller forsvinner de sammen med resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Det er ikke mulig å direkte "punktslanke" seg, men de generelle treningsrådene gjelder. Hvis du sjekker TV-programmet Puls fra januar og framover anbefaler de kombinasjon av styrketrening, kondisjonstrening og utholdenhetstrening, 1 time av hver pr uke. Jeg bestemte meg for å følge det opplegget, og det har fungert fint for meg. Da blir fokuset på treningen og ikke på vekta; jeg har nådd målet når jeg har gjennomført treningen. At pila peker nedover er en ekstra bonus :)

 

For å forbrenne mye fett er det viktig å trene de store muskelgruppene, som lår og armer. For å få en bedre holdning og se flott ut, er det viktig å trene mage/rygg-korsettet. For å forbrenne magefettet er det best med hard kondisjonstrening, pulsen må opp!

 

Hvis du ikke har andre ideer til treningsopplegg, anbefaler jeg deg å prøve Yngvar og puls' opplegg. De fyller alle disse anbefalingene! I tillegg trener jeg pilates og yoga, fordi jeg er og har alltid vært stiv i kroppen, og for å styrke de indre musklene etter 3 barnefødsler :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

Skikkelig synd man ikke kan punktslanke seg da :) Men tenker jeg begynner med kondisjonstrening - har gode erfaringer med spinning, så begynner nok der :o Første treningsøkt blir i kveld og jeg gleder meg (litt) :) Har sett på Yngvar og puls' opplegg, kanskje jeg kaster meg på den bølgen ôg. Er det en metode du bruker og har gode erfaringer med?

 

Dette er andre dagen min uten noen form for søtsaker, og har en skikkelig hodepine, har hatt det siden i går, og lurer på om det kan være sammenheng mellom snopestopp og hodeverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

*nikker* hodepine kan komme som sukkerabstinens. Drikk mye vann, og tenk at i morgen er det bedre! Dagen etter der enda bedre!

 

Spinning får pulsen godt opp! Fint å starte der, når man har muligheten. Og litt styrketrening kan du jo gjøre hjemme? Og lange, raske turer er fin langkjøring. Ja, jeg følger Yngvars opplegg, med tilpasninger. Du kan jo kikke på tråden min?

 

I starten kan det virke langt fram, men tida går så fort! Nå er jeg straks ferdig med uke 3, noe som virket fjernt for kort tid siden. Ta en dag av gangen, så flyr ukene av seg selv! I starten er treningen hard, men kjør på, det vil betale seg! I går hadde jeg en skikkelig DEILIG joggetur, og da var de harde intervalltreningene verdt det! Nei, det er ikke deilig hver gang, men plutselig er det det likevel :)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissPurple

Jeg skal også ned 22kg. begynner i morgen. er 97 kg nå, skal ned til 75. var der for 8 år siden, det var da alt begynte, og vekta steg... Har Pcos, som gjør at jeg legger på meg utrolig lett. gikk ned 11 kg ved års skiftet, og begynte spise "normalt" igjen i januar..tok meg rett over 2 mnd å legge på meg 15 kg igjen...og jeg spiste vanlig mat, men mye å sjeldent, noe som tydeligvis er helt feil... så nå er det nye og bedre livet på vei, forhåpentligvis. jeg er lei denne overvekta, og skal kjempe til siste slutt. 75 kg, here I come! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

Så kjekt at vi er flere. Har veid meg i dag, og startvekten min på 80 kg var nok feil for var plutselig 75,5 kg i dag, noe som gjør veien litt kortere.. Men, det er fortsatt en lang vei å gå. Prøver å registrere vekt her, men finner ingen plass å gjøre det. Noen som vet hvor man gjør det?

 

Filiokus: Takk for gode svar, i dag er hodepinen mye mindre enn i går, deilig at det går mot et bedre liv :) Hvilke dager veier du deg på? :o

 

MissPurple: Det er bare å kaste seg med! Hvordan har den første dagen gått?

 

Nå har jeg fått med meg en venninne på trening, hei&hu som det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

fjellpia: Det er bare å henge seg på! Kjekt med mange som vil dele erfaringer :) Jeg vet ikke om jeg er nede i trivselsvekta til jul, MEN vekta skal vise mindre enn den gjør i dag - det er sikkert :o

 

 

En riktig fin dag til dere, jeg har allerede vært på jobb en halvtime, kan bestemme mine egne arbeidstider - så prioriterer tidlige morgener så jeg får henta trollet i barnehagen tidlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

Gratulerer med flott resultat, Koala! :D)

Veiedag på tirsdager ja, eg veide meg jo i går eg, så har ikke veid meg i dag, men eg er klar for vekta neste uke. Er kjekt å rapportere en plass :) Hvor mye spiser du hver dag? I kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

Ok, jeg prøver meg på 1600kcal ôg, men har problemer med å få i meg nok... Men gjør det noe om man ligger litt under (1400kcal), og så blir det jo lørdagskos for kosepoengene? Men vil ikke spise for lite, ønsker en reduksjon som ikke går så fort, vil aldri slanke vekk disse kiloene igjen :D

 

Nedvask av hus er jo kjempetrim! :) Hvor mange ganger i uke tenker dere det er fornuftig å trene? Er jo individuelt, men jeg prøver meg på 4-5 økter i uka (på treningssenter) og tur med vogn/meis i helgene...

En fin dag til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye trim må du spise nok! Prøv å legge inn litt sunt fett som olivenolje, margarin med sunne oljer, nøtter, fet fisk osv. Da er det lettere å komme opp i rett kalorimengde samtidig som det holder blodsukkeret stabilt og man motstår fristelser lettere. Hvis du skal kunne leve med dette kostholdet etter at vekttapet er gjort må du ikke leve for ekstremt hvis du skjønner hva jeg mener. Det er lett å ta av i starten og bli "superflink" men da er det etter min erfaring lett å møte veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trivselsvekta

Er det slik å forstå at man skal "spise" litt av de kaloriene man trener? Tror absolutt jeg skal spise litt mer ja, fellen som du beskriver skal jeg ikke tråkke i :)

 

I dag er det møter på jobb helt til klokka 21, så jeg får ikke trent noe i dag :D Men tar det igjen med en spinningtime i morgen, fram til nå har jeg 6 TP denne uken, så målet mitt om å nå 7 poeng før veka er over, er innen rekkevidde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...