Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

Hoi, for en hektisk dag på jobb! Det gikk fort i svingene, hadde vett på å få i meg en yoghurt i det minste i det som ble et kvarters lunsjpause...enda godt jeg nå sverger til solid frokost (havregryn, lettmelk og rosiner i dag). Gomlet en liten håndfull cashewnøtter før jeg dro hjem, ikke moro å være sulten i butikken, men planen for middag var Fylt kylling med pastasalat - og stort mer ble ikke med hjem, det er jo bra!

 

Måtte ha i meg en fiskekake før jeg setter i gang med å lage middagen. Inklusive den så havner jeg på ca 800kcal, det er jo ingenting! Da blir det kanskje bær&sånt til kvelds i dag...huff, kjenner at hjemmearbeidet blir et ork i dag, mye som skulle vært gjort før i morgen...da blir det lang dag i morgen i stedet. Får kjenne litt til på formen. Så viktig å ha i nok næring til tunge tak! Fikser vel snart også torsdagene, dette skjer jo nesten hver uke uten unntak :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påminnelse, påminnelse: http://tara.no/article/157789-tren-hele-kroppen-pa-ti-minutter-/gallery/629523

 

Men, å ha kontroll på maten virker bra fortsatt, ned 0,1 fra i går og så får jeg se hvordan det går over helgen og frem mot neste ukesveiing onsdag. Stresser ikke, men kjenner jeg får et ekstra kick av å se at det bare er 200g igjen før jeg ser 95-tallet!

 

Leser om "gamle GR-meg" i egen tråd...jeg var jo så målbevisst og flink, hva skjedde egentlig mellom ørene mine som gjorde at jeg ikke tok et realt grep da jeg skjønte det bar helt i feil retning?! Tror det delvis skyldes at jeg fullstendig sluttet med å veie meg, da var det fritt frem for vektøkning, bare å kjøpe større og større bukser og dytte de andre lengst inn i skapet igjen...i tillegg var det tightsvær etterhvert, med myk strikk kunne jeg lure meg selv lenge og tro at det ikke kunne være så galt - og så ga jeg vel bare opp...

 

Nå tar jeg tak, i alle fall - små skritt fremover mot VARIG endring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "farlig" å være fredagssliten, kjenner jeg. Må rett og slett hvile ut, og med litt for dårlig planlagt i dag så er jeg i fysehumør... :blink: Vet jeg skal lage GR sin tacosuppe, men må vente på å få noen ingredienser i hus før jeg kan begynne på den. Bør regne ut hva det blir og så får jeg ta noen knekkebrød så lenge, tenker jeg, en liten neve cashewnøtter hjalp litt, men ikke lenge. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte jamen å holde fokus tross ujevnt inntak og fysete og sliten i går; på ren trass (eller no) så ble det treningsøvelser på matta før middagslaging - siden Kari Jaquesson sine øvelser ikke hadde antall repetisjoner, fant jeg en annen som hadde: http://www.dagbladet.no/2011/05/03/tema/helse/klikk/16397230/ og klarte litt over halvparten, gjorde 1-6 temmelig grundig, slang på et par ekstra ting og justerte ned noe annet, ca 20 min totalt og ble faktisk varm av å holde på. :rolleyes:/>

 

Tacosuppa smakte like godt som sist, tror jeg klarte å ca-beregne 1,5 porsjon ganske greit - tok ikke mange flakene nachos, også bra! :)/>

 

Nå er det helg, da blir det cottage cheese eller knekkebrød til frokost, siden havregryn passer bedre til hektiske hverdager, står normalt sett litt senere opp i helgen enn ellers, bortsett fra i dag, da. Mulig det blir en time til på øyet :)/> sitter her og gjesper...kanskje en halv...

 

 

Denne tråden har endret seg noe fra sist, kan være realismen som har sneket seg inn - har jo gjort dette før, akkurat disse kiloene - i og for seg et nederlag, MEN det at jeg er her (selv om jeg bruker tråden min mer som en dagbok) er en seier for meg nå OG holder meg i ørene selv. Så er jeg heller innom flere andre tråder, hvor jeg føler at energien er mer lik som denne tråden var forrige gang; av og med flotte jenter som er motiverte og som tar kampen mot kiloene, fornuftige, oppegående og dønn ærlige med seg selv og oss andre - og ikke minst fellesskapet, støtten og råd, tips og vink :)/> Så mange fine tråder å besøke at jeg måtte lage meg ei liste på en lapp (som jeg ikke finner), for å huske å titte innom dem alle :)/> Så er både her inne på 10-20, på 20-30, Motiver meg og kikker litt innom Hold vekten for å se at det går an, det går virkelig an (men krever fokus, det også), overalt hvor jeg kan finne motivasjon og fellesskapsfølelse, det gjør veldig godt :)/>

 

Husker ikke hvor jeg leste det, men var innom en tråd i går hvor ei beskrev det så godt - hun hadde nådd målet sitt, slappet av på fokuset og vips! så var det opp 5kg, og så enda mer opp og enda mer, inntil hun var tilbake til start. Siden vekta mi registrerer på en app, og den åpenbart tar vare på alle målinger siden jeg fikk den, så kan jeg se den triste veien vektkurven gikk etter at jeg fikk på skylapper og ga beng i å holde på fokus. :angry:/>

 

Hva har jeg lært av dette? To ting i første omgang, kanskje; at det er mulig, men hardt å starte igjen og at jeg bør, når jeg nærmer meg et delmål - sette et krav til meg selv, et tall på vekta som, hvis jeg går opp dit igjen, skal få alle varselklokker til å ringe og skjerpe fokuset igjen. Vet ikke om det er gjennomførbart, men det er kanskje med på å holde motivasjonen oppe, så da har jeg bestemt meg for at sånn må det være nå.

 

Første varselvekt er samme som første delmål - målet er å komme under 90kg og så er neste mål å ikke gå over det igjen, samtidig som jeg fortsetter riktig fokus - Små skritt i riktig retning!

 

Har 6,2 kg å forsere i første omgang, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få med to motivasjonsblogger:

 

http://diaryofanaspiringloser.blogspot.no/p/how-i-survive-slump.html 10 råd til når det er flere dårlige dager enn gode dager!

 

Legg fra deg kaka og løp deg en tur! http://stappmett.wordpress.com/ Underfundig og morsomt skrevet, veldig lett å kjenne seg igjen. Hun hadde nesten samme utgangspunkt som meg nå - og er veldig reflektert, også når det stopper litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woohoo! Skulle vært tilskuer, men i stedet ble jeg deltaker i 5km-løp i dag! Fornøyd med både tid og plassering, selv om jeg havnet nesten nederst på lista. Uansett, det ble svært aktiv dag som kanskje heller ville endt på sofaen! Både mørbanket og stolt nå :D/>

 

Plottet inn alt av mat og drikke (fortært og planlagt), samt et kosemerke - litt i overkant av maksinntaket i dag - til gjengjeld har jeg forbrent over 760kcal!! Har ikke hatt maken til treningsøkt på halvannet år! :lol:/>

 

Ble en drøy spiseskje med iskrem på toppen av det hele, skal gå inn og legge inn den også, så jeg er helt ærlig med meg selv. Forøvrig så er jeg svært stolt av meg selv der jeg koste meg lenge med sjokoladebiten min (10g!) og tok bittesmå biter av iskremen til det var tomt (dyp bolle, ellers hadde jeg nok slikket den ren) :D Jeg må kunne spise litt av alt, ellers tilter jeg, da trener jeg heller på å spise små porsjoner og være fornøyd med det, enten jeg går over 1600kcal eller ikke.

Endret av Juni72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen start på en nydelig søndag, burde nytt hele dagen utendørs, men pga gårsdagens langvarige økt (ikke for støl i dag, moro!) så har jeg jobbting jeg må få gjort som tar flere timer, vet jeg. Tror likevel det blir en gåtur i dag, kjenner at jeg har veldig lyst!

 

Brunsj i dag ble banan, jordbær og blåbær med cottage cheese og kanel + 4 mandler. Forbereder asparges, tunfisk og egg-salat til senlunsj (premie etter gåtur og energibombe før jobbing, hmmm? ;)/> ) og siden vi var så fornøyde i går med GR hot pizza med salat og balsamicoeddik (1 pizzastykke var mye mat, gitt! Jeg la inn 1,5 stk, men med mer salat så tror jeg ikke at jeg trenger det, egentlig - men godt var det), så blir det middagen i dag også.

 

Da er mandagsmiddagen også i boks; pepperlaks med ovnsbakte rotgrønnsaker, ferdig innkjøpt og planlagt, hurra!

 

Har en egen mosjonsutfordring som jeg nok ikke kommer i mål med, å gå 20 mil innen juni...bare 25% gjennomført til nå, men kunne vært gøy å se om jeg klarte totalt 10 mil, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en tur på 2 timer! 9,1km og 707kcal forbrent :)/> Varmt og godt, lurt med solkrem og vannflaske.

 

Totalt 8,3TP denne uka, årets beste! Og med et gjennomsnitt på 1620kcal daglig så har måltidsplanleggingen gått helt etter boka, hurra for meg selv! :)/> Det er bare å fortsette nå :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der så jeg 95-tallet, deilig :) Vekta sa 95,7 nå i morges, nå er det bare å fortsette med små skritt fremover - registrere og holde på de gode rutinene jeg har klart (utenom pinsehelgen) å overholde siden jeg startet igjen. Onsdag er det offisiell ukesvekt nr 3!!!

 

Dagen er planlagt, både hjemme og på jobb - har tilogmed laget handleliste så morgendagen også skal gå fint :)

 

Ha en fin, ny uke med gode valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jevn oppgang siden februar-mars i fjor, er det gøy å se en vektkurve som endelig peker nedover igjen! :P/>

 

Startvekt 8.mai var 98,9 og i morgen får jeg se hvor mye tre ukers kontroll over porsjonsstørrelser og daglig matinntak har utgjort...spennende! Jeg går jo på vekten hver dag når jeg er hjemme, bryr meg lite om noen hundre gram opp eller ned så lenge jeg vet at jeg har registrert alt og holdt meg greit rundt mine daglige 1600kcal (litt over, litt under - men godkjent gjennomsnitt), så jeg regner med at morgendagens vekt ikke byr på den største overraskelsen. Appen på telefonen viser en pen gjennomsnittskurve som peker ned-ned-ned disse tre ukene, en fin pekepinn på at små skritt i riktig retning virker!

 

Middagen for i morgen er planlagt, frokost blir nok havregryn og lunsjen på jobben er også grei - bare å regne ut på morgenkvisten, så ser jeg hva som gjenstår til mellommåltider og kanskje en liten Lindt sjokoladebit :)/> Brukte ikke alle kosemerkene forrige uke, fornøyd med det også, gitt.

 

Målebåndet har jeg gitt pause inntil jeg kjenner på noen av klærne at det er forandring på gang - da blir det belønning i seg selv å se nedgang i cm også :D/>

 

Ikke noe trim i dag, nøt solstrålene nå som været veksler så voldsomt. I går slepte jeg rundt på gressklipperen (laaaaangt gress!) og med litt raking og rask gange med trillebår, så holdt det til et halvt trimpoeng. Finfint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje ukesveiing og det ble 0,2 opp fra i går, men 0,9 NED fra forrige uke :D Det er 2,9kg ned siden jeg startet å veie meg igjen og ikke minst hadde kommet i gang med registrering og indre motivasjon!

 

Må jo innrømme at jeg ikke hadde spesielt lyst til å se 96-tallet igjen, men gjennomsnittskurven viser nedover og jeg skal tåle at det svinger litt, da får jeg testet meg på det også. Greit egentlig, da luller jeg meg ikke inn i en "det går jo bare nedover"-så nå har du lært alt-fantasi og risikerer å glemme å være flink eller "bare unne meg litt ekstra".

 

Dette skal jeg klare og jeg skal gjennomføre - uansett hvor smått det går - NEDOVER!

 

Hurra for nedgang fra forrige uke! Bare å gjøre videre som jeg har gjort frem til nå (pluss å jobbe med å sanke TP, da)

 

Fin onsdag til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, torsdagen er her igjen og jeg er ikke helt forberedt og planleggingen halter litt :blink:/> Har middagen sånn ca i boks, tygger havregryn som bare det nå og får med meg en grei nok lunsj - ikke optimal...sviktet litt på energinivået i går, og droppet å forberede bokser med ferdig kuttet salat, rekker sjelden det på morgenen, det må jeg bare innse! Jeg må gjøre det som virker, og da må sånt skje på kvelden i forveien.

 

Synes selv at de to siste dagene har ligget litt i overkant av matinntaket, ikke alt er like lett å registrere presist, men har gjort mitt beste, føler likevel at jeg kanskje har fått i meg litt mer. Middagsporsjonene er i ferd med å øke litt, så der må jeg passe på.

 

Vekta svinger daglig, sånn er det bare; tilbake til 95-tallet i morges: 95,4, faktisk. Hyggelig, men onsdag er offisiell registreringsvekt, så da avventer jeg den.

 

Har en trimavtale med et par venninner til mandag, men må få til noe før det også, holder ikke med litt hagearbeid én dag i uka. I dag skal jeg først og fremst komme meg gjennom dagen og helst ikke være fullstendig pumpa når kvelden kommer :huh:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg gjennom gårsdagen med bra resultat i matveien, men temmelig ferdig da jeg kom hjem. Lagde mat fra bunnen av - torsk på grønnsaksseng falt i smak, minsten synes kanskje ikke fisken var blant favorittene og at det ble litt mye granateple i grønnsakene...når jeg tenker etter så er det vel ingen av GR-middagene som har blitt en soleklar vinner der i gården ;)/> . Når det gjelder oss voksne, derimot; vi har i hvert fall fire nye middager vi begge vil ha flere ganger - det får bli litt kompromiss. Jeg har uansett notert meg hva som passer for hvem, så alle blir fornøyde (og vi voksne kan bli lettere :)/>)

 

Nok en helg står for døren, nydelig vær - men først jobb. Litt uvel i morges, da fristet ikke havregryn særlig, det ble knekkebrød med baconpostei og rødbeter (ikke smør og ikke majones!) Godt med litt salt og rene smaker.

 

Vekta peker stadig nedover; i dag viste den 95,2 ;)/> mao så svinger det brått i begge retninger fra dag til dag. Jeg lar meg verken stresse av det, eller føler at jeg "må" på vekta hver dag, synes bare det er morsomt og at det hjelper meg å holde på motivasjonen gjennom dagen.

 

Fikk på meg en overdel som ikke er stretch i dag, det holder såvidt, men gjør at jeg føler meg bittelitt nettere - og ikke minst på riktig vei!

 

Det er litt opp og ned med aktivitet på trådene rundt omkring, så leste videre på et par tråder fra i fjor sommer - der byttet flere på å ta ansvaret for å kjøre måneds-tråder med tittelen "Ned 3 kg til 1.juli" for eksempel. Lurer litt på å dra noe slikt i gang i morgen. Vet allerede at jeg skal bort i slutten av juni, men er tilbake helt først i juli, så da kunne jeg nok holdt liv i tråden og oversikt over alles innrapportering frem til jeg drar og så oppsummere med en gang jeg kommer hjem? Hvem som helst som kommenterer kan jo også oppsummere om de ikke orker vente til jeg kan gjøre det, det er jo det fine med trådene her inne :)/> Grubler litt til på den - i dag ;)/> Så ikke umulig jeg lager en fin blå-kopi av Bijou m.fl sin motivasjonstråd fra i fjor - siden hun er inne på Hold vekten nå, må det jo ha virket! :)/> :)/>:) Veldig imponert, i alle fall!

 

Ha en fin fredag! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og sommerlig lørdag i dag. Deilig å nyte knekkebrødfrokosten (orker sjelden havregryn i helgene, sparer det til seige arbeidsdager) utendørs, akkompagnert av fuglesang :)/>/>

 

Vekta skinte som ei sol i dag også - nytt tall, juhuu! 94,7 sto det, gitt.

Moro!

 

Hittil så har det ikke kostet så mye mer enn tid til planlegging og registrering - føler egentlig ikke at jeg forsaker så veldig mye. Så lenge jeg har ting å gjøre, eller vet hva jeg skal spise i løpet av dagen, så går det ganske så greit. Mengden grønnsaker jeg får i meg har økt betraktelig og måltidene er mye mindre og hyppigere enn på lang lang tid.

 

Inspirert og motivert av å tørre å lage en motivasjonstråden for juni måned - "Ned 3kg innen 1. juli" - veldig koselig at et par stykker til ville være med, håper enda fler kommer til etter at sol- og badehelgen er over - jeg kom meg ut på tur i dag! Ikke bare vanlig tur, jeg bestemte meg for å prøve en liten intervalløkt motbakke underveis. Gjennomført! 1,9TP og jeg er STOLT av meg selv! Også i dén varmen B)/>/>

 

Ideen med en sånn motivasjonstråd fant jeg da jeg leste litt rundt i ulike tråder og forum for å lete etter nettopp motivasjon og tips til disse skumle feriemånedene - regner juni, juli og august som det, da er det mye grilling og sene kvelder, stranda med lettvinte løsninger, softice og ikke minst det skumleste av alt; ferieturer uten tilgang på kjøkkenvekt og vekt :blink:/> Må bare takke Bijou som holder til inne på Hold vekten, hun har vært kanonflink og nådd hovedmålet sitt og er en inspirasjonskilde i seg selv :D/> - sånne månedstråder som hun var med på å opprette og holde liv i i fjor må jo virke, tenker jeg! Vi kan ikke la være å prøve! :P/>

 

Treningsmål for juni er først og fremst å komme meg over dørstokken flere ganger enn i mai (7-8), det burde jeg virkelig klare. En tur i dag altså, og mandag er allerede avtalt, juhuu!

 

Tror jeg skal prøve meg på å gå "Norge på langs" etter at jeg er ferdig med målet for 20mil - det skulle egentlig vært unnagjort nå innen juni, men Runkeeper-appen sa at jeg hadde klart 30% i dag, så da er det kanskje litt tid igjen (kanskje ut juni?). Får google hvor langt detta landet vårt er fra sør til nord, har ikke det tallet i bakhodet...

 

Ha en strålende helg videre! :)/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka startet med litt høyt dagsinntak de tre første dagene, men kun en av dem over grensa. Nå mot helgen har det falt enda mer på plass, og lørdag/søndag ser ut til å bli blant de to beste :)/> Føler at jeg spiser nok og at jeg også kan kose meg litt med små porsjoner av for eksempel iskrem og min sjokoladefavoritt når jeg må holde fokus; Lindt sjokolade m havsalt - i går orket jeg ikke engang å spise opp hele biten min på 10g! Da lot jeg den bare ligge til i dag, og bare flyttet den inne på registrering. En stoooor seier for en tidligere godtegris! Men det hjelper så utrolig at kjæresten også er med på dette, han også begrenser seg veldig og det handles inn lite og ingenting av det vi ikke skal ha.

 

Vekta som jeg går på daglig svinger som sagt opp og ned noen hundre gram, men på appen som vekta er knyttet opp mot, viser en graf at jeg gjennomsnittlig går NED, mao får jeg resultatet jeg fortjener nå som jeg er flink stort sett hver eneste dag. Siden 8. mai så er det egentlig kun da vi reiste bort tre netter og spiste kun på restaurant at det gikk litt skeis med kontrollen, men selv da begrenset vi oss i forhold til hva vi ellers ville gjort - samtidig som vi fikk kost oss akkurat så mye som vi har pleid å gjøre :D/> Sånn sett føler jeg meg rustet til neste ferietur, som er om ca en måneds tid. Innen da så skal jeg forberede meg og prøve å finne restaurantmenyer på nett om mulig, og beregne et mulig scenario som innbefatter kos i tillegg til lure valg - selv i ferien så kan jeg ikke sette på skylapper og slippe kontrollen helt, men har ikke noe mål om å gå ned i vekt i løpet av ei ferieuke, ønsker selvsagt å ikke gå opp, men da er uansett det viktigste å ikke ta med seg ferievanene hjem, men fortsette de gode jeg har opparbeidet meg her hjemme før jeg drar. Ikke minst planlegge hjemkomsten mtp innkjøp i forkant! Taxfree-godiset skal få lov til å ligge i hyllene sine, uansett hvor mye det frister "å ta med bare litt".

 

Greit med en totaloppsummering/oversikt:

 

Oppstart egen tråd inne på GR: 4. oktober 2011: 89,9kg

Laveste vekt oppnådd i 2012 (og sikkert i voksen alder): 10.februar: 79,8

Siste gang på vekta i 2012: 9.desember: 94,1kg

Første gang på vekta i 2013: 6. januar: 94,8kg

Starvekt 8.mai i år: 98,9kg

Dagens vekt 2. juni: 95,0kg

 

Delmål 1: 90kg er altså 5kg unna - enten før, under eller etter ferietur, belønning nok :)/>

Delmål 2: 85kg er lavere enn oppstart i 2011 og 10kg unna - belønning er PT-timer, kun med øvelser som også kan gjøres hjemme/på egenhånd/både ute og inne, sommer som vinter!

Delmål 3: 80kg er nær laveste vekt 2012 - belønning er nye klær!

Hovedmål: 75kg eller deromkring hvor kroppen og jeg trives i eget skinn :)/>

 

Tidsperspektiv hovedmål: egentlig ingen - så lenge jeg holder fokus kan det ta "hur länge som hälst"

Kortsiktig tidsperspektiv: 3 kg ned innen 1.juli!

Treningsmål juni: Flere turer/treningsøkter enn i mai (fler enn 8 turer, 1/2 styrke og klarer fler enn 2 omdreininger med rockering)

 

Kostholdsmål: Keep going! Det fungerer det jeg gjør nå, så skal ikke endre noe, bare passe på å regne ut på nytt etter hvert som jeg går ned i vekt. Har allerede regnet ut for 94kg - meny2/meny3 enn så lenge (mest meny 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka startet med litt høyt dagsinntak de tre første dagene, men kun en av dem over grensa. Nå mot helgen har det falt enda mer på plass, og lørdag/søndag ser ut til å bli blant de to beste :)/>/> Føler at jeg spiser nok og at jeg også kan kose meg litt med små porsjoner av for eksempel iskrem og min sjokoladefavoritt når jeg må holde fokus; Lindt sjokolade m havsalt - i går orket jeg ikke engang å spise opp hele biten min på 10g! Da lot jeg den bare ligge til i dag, og bare flyttet den inne på registrering. En stoooor seier for en tidligere godtegris! Men det hjelper så utrolig at kjæresten også er med på dette, han også begrenser seg veldig og det handles inn lite og ingenting av det vi ikke skal ha.

 

Vekta som jeg går på daglig svinger som sagt opp og ned noen hundre gram, men på appen som vekta er knyttet opp mot, viser en graf at jeg gjennomsnittlig går NED, mao får jeg resultatet jeg fortjener nå som jeg er flink stort sett hver eneste dag. Siden 8. mai så er det egentlig kun da vi reiste bort tre netter og spiste kun på restaurant at det gikk litt skeis med kontrollen, men selv da begrenset vi oss i forhold til hva vi ellers ville gjort - samtidig som vi fikk kost oss akkurat så mye som vi har pleid å gjøre :D/>/> Sånn sett føler jeg meg rustet til neste ferietur, som er om ca en måneds tid. Innen da så skal jeg forberede meg og prøve å finne restaurantmenyer på nett om mulig, og beregne et mulig scenario som innbefatter kos i tillegg til lure valg - selv i ferien så kan jeg ikke sette på skylapper og slippe kontrollen helt, men har ikke noe mål om å gå ned i vekt i løpet av ei ferieuke, ønsker selvsagt å ikke gå opp, men da er uansett det viktigste å ikke ta med seg ferievanene hjem, men fortsette de gode jeg har opparbeidet meg her hjemme før jeg drar. Ikke minst planlegge hjemkomsten mtp innkjøp i forkant! Taxfree-godiset skal få lov til å ligge i hyllene sine, uansett hvor mye det frister "å ta med bare litt".

 

Greit å oppsummere litt:

 

Oppstart egen tråd inne på GR: 4. oktober 2011: 89,9kg

Laveste vekt oppnådd i 2012 (og sikkert i voksen alder): 10.februar: 79,8

Siste gang på vekta i 2012: 9.desember: 94,1kg

Første gang på vekta i 2013: 6. januar: 94,8kg

Starvekt 8.mai i år: 98,9kg

Dagens vekt 2. juni: 95,0kg

 

Delmål 1: 90kg er altså 5kg unna - enten før, under eller etter ferietur, belønning nok :)/>/>

Delmål 2: 85kg er lavere enn oppstart i 2011 og 10kg unna - belønning er PT-timer, kun med øvelser som også kan gjøres hjemme/på egenhånd, ute/inne, sommer/vinter!

Delmål 3: 80kg er nær laveste vekt 2012 - belønning er nye klær!

Hovedmål: 75kg eller deromkring hvor kroppen og jeg trives i eget skinn :)/>/>

 

Tidsperspektiv hovedmål: egentlig ingen - så lenge jeg holder fokus kan det ta "hur länge som hälst"

Kortsiktig tidsperspektiv: 3 kg ned innen 1.juli!

Treningsmål juni: Flere turer/treningsøkter enn i mai (fler enn 8 turer, 1/2 styrke og klarer fler enn 2 omdreininger med rockering)

 

Kostholdsmål: Keep going! Det fungerer det jeg gjør nå, så skal ikke endre noe, bare passe på å regne ut på nytt etter hvert som jeg går ned i vekt. Har allerede regnet ut for 94kg - meny2/meny3 enn så lenge (mest meny 2)

 

Puh! Har lært fra tidligere å ta kopi av lang tekst før jeg trykker Lagre - så ikke jeg mister alle de kloke ordene til meg selv hvis nettsiden "klikker litt"...tok heldigvis kopi av dette, for alt forsvant da jeg prøvde å lagre første gang! Bare å fortsette med den rutinen, ja... <_</>

Endret av Juni72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for rotete dag hittil, så ror jeg vel det her i land også. Må bare huske på å registrere alt i etterkant. Knekkebrød til frokost og havregryn til lunsj har jeg fått til. Nå pizzarest fra lørdag (1 porsjon) og salat til middag-ish før treningsøkt. Så får jeg regne på resten...

 

På jobb ble det en kakebit, tilfeldig at den var der, men med flagg hengende på utsiden så kunne jeg unne meg en liten bit - og den var så utrolig søt at jeg nesten fikk sukkersjokk og etterpå halsbrann!! Er det så stor forskjell på et liv med mye sukker og bare litt?? Fristet overhodet ikke å ta en bit til, i alle fall.

 

Lader opp til en avtalt 5kms tur om et par timer, litt hektisk å rekke alt og samtidig være såpass i forkant at jeg kan planlegge resten av denne dagen og forberede morgendagen :blink:/> Håper jeg får på plass en handleliste før jeg må fyke ut døra igjen.

 

Vekta svinger som sagt, andre dagen på rad det går litt opp: 95,1 nå. Den fine gjennomsnittskurven viser ned, så da stirrer jeg mest på den. :)/>

Onsdag er min fjerde ukesveiing - nesten en måned alt, jo! Har klart å tilpasse meg GR uten problemer - det må jo skyldes at jeg har gjort det før?!

 

Glemte hele planken i morges - tipset om å holde den så lenge jeg klarer både morgen og kveld er nytt for meg, og må jo prøves. I går var rekorden 23 sekunder, den må forbedres.

 

Nå får jeg lete litt etter en god fiskemiddag blant GR sine oppskrifter, har ikke funnet noen helt bænkers ennå, men får bare prøve oss frem videre ;)/>

 

Ha en fin mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble DEN trimmen i går; 7,2km og 3,5TP!! Utrolig fornøyd og stolt av meg selv :)

 

Dagen er ikke omme ennå, men trodde jeg kanskje skulle orke å få til en gåtur i dag også, se om ikke jeg kunne gjøre noe hver eneste dag hele juni, DA burde jeg jo i hvert fall nå målene mine! Jobbdagen tok litt puffen ut av meg, nå ble det først i butikken - søkte raskt på fiskeoppskrift og fant stekt sei med høst(!)grønnsaker, så det prøver vi i dag. Har ikke helt fått til å planlegge hele eller halve uka når det gjelder middager, har som et mål å få til det også etter hvert...

 

Vekta var skikkelig blid i dag: 94,3 og laveste tallet jeg har sett til nå :) Men det er morgendagens resultat som "teller" på grafen her inne, så da får jeg se hva det blir.

 

Deilig senlunsj/førmiddag: cottage cheese m banan, kiwi, aprikos, blåbær, mandler og kanel, NAM! :) Blir stort sett sene middager her, lite å gjør med - og går jo ned tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy crap! Nedgang på 1,3kg til 94,7 i dag, juhuuu! Ble så opphengt i hundregrammene opp og ned de siste dagene, at jeg ikke lenger husket hva forrige onsdagsvekt var :blink: Erremulig, liksom! :D

 

Moro, moro, moro - det går SÅ riktig vei! Det er bare å fortsette i helt samme stil nå!

 

Tror kroppen blir mer og mer fornøyd også innvendig, det er jevnt påfyll av grønnsaker og passelig med frukt, mindre behandlet kjøttprodukter, mindre feil fett og MYE mindre sukker. Mindre porsjoner og hyppigere måltider - i tillegg prøver jeg å tygge saktere og nyte én porsjon leeenge, så jeg ikke føler trang til å forsyne meg enda en gang. Fire uker med nesten bare nøye planlagt inntak, dette kan jeg jo!

 

Planlegging må jeg tviholde på, kjenner det glipper litt akkurat nå, verken gårsdagen eller noen andre dager denne uka er forberedt dagen i forveien...skjerpings!

 

Trimtøy er med på jobb i dag, tanken er å få til en frisk gåtur før videre avtaler. I kveld har jeg litt å lese meg opp på før morgendagen, så kjekt å fått trimmen unnagjort først, så ikke jeg finner på unnskyldninger!

 

Lur plan - følge den! Og tenke på middagen i dag...hva blir det til.

 

Ha en fin onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Sabine!

 

Ja, hadde ikke fulgt med sååå langt tilbake i tid, åpenbart, for jeg ble overrasket først da jeg registrerte den her inne - og så hadde jeg glemt hva det var 1. juni likegodt og ble tilsvarende overrasket over dét ;) hehe - men da er jeg ikke så opphengt i hva det egentlig blir, og det er det viktigste for meg nå.

 

Planlegging tar tid, men det går litt lettere etterhvert som jeg finner noen favoritter som alle i familien liker, da kan jeg regne med å lage et par, tre av dem og så heller bruke litt mer tid på å finne nye oppskrifter å prøve.

 

Forrige gang jeg var flink :blink: (prøver å la være å tenke på hvor mange kilo det er siden, men...) da brukte jeg ENDA lenger tid på planlegging, fordi jeg holdt på med utregning av kcaloriinnhold i de vanlige middagene jeg pleide å lage - denne gangen har jeg gitt kjæresten beskjed om å sjekke ut oppskriftsiden til GR og gi tilbakemelding på hvilke som fristet. Da fikk jeg en 7-8 å starte med, og så har jeg plukket fler etterhvert. Fordelen, synes jeg, er at jeg slipper å lage for mye eller for lite, han skal ha 2porsjoner, jeg 1-1,5 og minstemann 1-1,5, da går det akkurat til oss tre sånn som oppskriftene står nå (til 4 porsjoner). Og det beste; bare å føre rett inn på registrering. :) De gangene jeg har stått rådvill i butikken, har jeg bare søkt på nettsiden og funnet ingredienser til en middag, da handler jeg ikke noe jeg ellers ville gjort - og ikke skulle hatt!

 

Først i dag jeg har handlet inn for tre middager, altså - ellers har jeg eller kjæresten vært innom butikken hver dag. Da følger vi ei liste, og det blir heller ikke noe ekstra eller usunt med.

 

I morgen er det litt verre, hadde glemt at jeg var bedt bort...ikke vet jeg helt hva som står på menyen, enn at det blir grillmat - elsker dessverre det meste av kjøtt, så må prøve å regne ut ca hvor mye ting er før jeg skal dit, så håper jeg at jeg klarer å velge riktig og lite og tygge leeeenge...hvis ikke så blir det lørdag på torsdag denne uka :)

 

Oooops! Er for vant til å skravle med meg selv her inne :) ble både svar og dagbokinnlegg i ett, dette her!

 

Spent på hvordan det går med deg til søndag, heia heia! Du er kanskje superflink til å trene? Jeg trodde jeg skulle gå tur hver eneste dag jeg nå, med sånn pangstart i juni, men tror jamen det blir hviledag i dag også...hmmm.

 

Ha en fin ondagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat!!!

 

Planlegging, bevisstgjøring og utholdenhet og standhaftighet er hovedingrediensene i ditt (vårt) nye liv ;). Dette kommer til å gå s

å det suser frem mot sommeren - ehh ferien da i hvertfall,for sommeren er jo strengt tatt her allerede ;).

Jeg kan melde om en ny dag preget av kontroll !!! Kroppen er litt sliten, så i morra blir det treningsfri. Har trent mine timer i dag, så jeg har ikke dårlig samvittighet :).

 

Stå på videre !!! Jeg suger masse motivasjon av dine positive resultater ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott resultat!!!

 

Planlegging, bevisstgjøring og utholdenhet og standhaftighet er hovedingrediensene i ditt (vårt) nye liv. Dette kommer til å gå s

å det suser frem mot sommeren - ehh ferien da i hvertfall,for sommeren er jo strengt tatt her allerede.

Jeg kan melde om en ny dag preget av kontroll !!! Kroppen er litt sliten, så i morra blir det treningsfri. Har trent mine timer i dag, så jeg har ikke dårlig samvittighet.

 

Stå på videre !!! Jeg suger masse motivasjon av dine positive resultater ;)/>/>

 

Hei, Panki :)/>

 

Tusen takk! Ja, føler at det stort sett blir mest av de tingene som gir resultater, er i alle fall på rett vei!

 

Skulle gjerne hatt en stor dose av din utrettelige treningsiver (eller gjennomføringsvilje), der har jeg myyye igjen å forbedre. Starten på måneden var forøvrig flott, men siden da har jeg ikke fått gjort stort aktivt.

 

Fire dager, faktisk, siden jeg oppdaterte her inne, jeg som er vant til nesten daglig rapport til meg selv. Har registrert måltidene hver dag, det er bra - spesielt siden det har vært uvant hektisk hjemme og da har muligheten for å sette seg ned med forumlesing og -kommentering vært skral.

 

Ny uke, nye muligheter i morgen :)/> Har en utfordring dog, vet ikke hva som står på middagsmenyen - men har klart å holde meg til begrenset porsjonsmengde også på grillfest med MASSE god mat, gått litt over

med antall kosemerker, men likevel ikke i overkant kalorier, så da får det være godkjent :)/> Skal kunne leve et normalt liv, men i beherskede mengder :)/>

 

Vekta har vært i stampe mellom 94 og 95 i litt over en uke nå, vingler disse hundre-grammene opp og ned nesten daglig, så nå koster det ekstra krefter å holde på motivasjonen - grei læring å se at det ikke går ned hele tiden, da MÅ jeg bare gjennomføre, det motsatte er IKKE et alternativ.

 

Frem med målebåndet; siden 10.mai har jeg totalt tatt av 13,5cm på strategiske steder - ikke mer enn 3,5cm på det "beste" stedet, men absolutt positivt og fremgang! Ingen vits i å måle oftere, siden feilmargin på hvor målebåndet havner hver gang er stor :blink:/>

 

Så, Panki, det er absolutt gjensidig nytte her inne - når jeg står i stampe midlertidig, hjelper det masse å se at det går bra med dere andre ;)/>

 

Håper du har hatt en fin helg! Sol og bading?! :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dag og fin start på ny uke :)

 

5km gåtur med gode venninner og 1,9TP "i boks"!

 

I tillegg lyste et nytt tall mot meg i morges; 93,9kg - en hyggelig oppmuntring nå som det hadde svingt veldig noen hundre gram i begge retninger - jeg VET jeg skal følge med på gjennomsnittskurven og ikke bry meg, for den viser NED, men teori og praksis....jaja :)

 

Flink i matveien i dag enda jeg ikke visste hva som ventet meg på bortebesøk, det har lønt seg å ikke holde det hemmelig at jeg følger GRkosthold! Lakserullader m kremost, reker og spekeskinke pluss salat til, etterfulgt av jordbær/vaniljekesam sorbetis og moreller. Deilig å kjenne at magen blir myyye fortere mett enn før, holdt i massevis med to lakserullader og stoppet der i stedet for å forsyne meg med én til - seier!

 

Morgendagen er ennå ikke helt planlagt, men har noen "go to"-oppskrifter jeg vet er både gode, lette og raske å lage, samt at de andre hjemme liker dem også, får bla kjapt gjennom dem før leggetid og oppdatere handlelista så den er klar til i morgen på vei hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...